„Low Cost“
Jelikož patřím mezi ty, jež baví číst zdejší příspěvky, popisy a povídání o svých kolech, konečně přidám taky i svojí špetku do mlýna. Předem omluva za dlouhý článek, ale chystám se na něj dlouho, tak ať v něm je vše co mám na srdci.
Před lety (někdy 2019) jsem pořídil HT Commencal Metu, jelikož tehdejší moje ježdění a lokality nic extra lepšího nutně nevyžadovali a ceny zajímavých fullů tehdy byly daleko za mými finančními možnostmi. Do dnes považuju enduro HT za nejuniverzálnější bike a při výběru dobré lokality/trailu také za bike nejzábavnější a často i nejrychlejší.
Nicméně po nějaké době přišlo životní přemístění za novou ženskou a tím se i změnila domácí a nejčastěji ježděná lokalita. Jelikož už se nejednalo o relativně hladké a dobře postavené traily, ale o dalo by se říct čisté enduro a ilegální traily, najednou HT nebyl tak zábavný a rychlý. Dokonce bych řekl, že často se na drsnějších trailech jednalo spíš o trápení (malá rychlost a drkocání) a při snaze o zvýšení rychlosti z důvodu rádoby snazšího překonávání nerovností, často možná až hru o život .
Po nějakém čase navíc při rodinném výletu přišlo vážné zranění kolene a po rekonvalescenci úrazu, se k výše uvedeným pocitům jízdy na HT po drsných tratích přidal i pocit huntování zdraví (kolena dostávali hodně zabrat a po každé jízdě fakt bolela). A tak přišel čas, kdy hlava začala řešit, jestli ze všech možných důvodů by nebylo lepší pořídit fulla. K mému štěstí to bylo v období, kdy se do astronomických finančních výšin dostávaly gravely a ceny fullů šli dolů, což před lety bylo nemyslitelné. A tak jsem přemýšlel a přemýšlel, koukal a koukal, až jsem před koncem loňského roku objevil Giant Trance X3 s 25% slevou. Jelikož jsem vždycky chtěl fulla s virtuálem, byla tohle zajímavá možnost (dyť ten dostatečně osazenej full byl jen o cca 15k dražší než můj HT před lety). Pravdou je, že můj sen s virtuálem vypadá trochu jinak. Asi tak nějak jako Pivot, Santa Cruz, Zoceli Naosm nebo Coal bikes 84, ale to jsou všechno finančně nedosažitelné biky, jelikož jen rámové sady stojí tolik co celý zmíněný Giant v akci. A tak začalo studování modelu, vyhledávání recenzí a řešení jestli je X3 ta správná volba. Zjistil jsem, že má zajímavé úhly, 27,5 kola(kterých jsem fanda), dostatečné zdvihy, ale zároveň i určitou „univerzálnost“. A tak bylo rozhodnuto a objednáno.
Kolo sice cestovalo, dalo by se říct přes celou republiku, z jižní Moravy na sever Čech, ale vzhledem k ceně jsem byl ochoten to risknout. No a tady se začíná psát příběh „low costu“. Objednávka kola v akci byl začátek a pak už to jen pokračovalo. Kolo bylo doručeno českou poštou s poměrně pomuchlanou a děravou krabicí. Tkž už v autě pošty jsem udělal fotky stavu zásilky, jelikož nějaké poškození jsem čekal. A při vybalení nějaké skutečně bylo. Na štěstí se jednalo jen o lehce poškrábané spodní nohy vidlice (co bych dřív nebo později stejně udělal někde v lese). Ale bez tak. Doručovatel chce zaplatit za přepravu a pak dodá poničenou zásilku. A tak se začala řešit reklamace. Tady musím vyzdvihnout skvělý přístup a servis „Cyklobestu“, jelikož se o to postarali a v rámci reklamace mi do Yariny přistál Charger 2.1. Tkž hned o level lepší vidle. Věděl jsem už po zkušenosti z HT, že na moji postavu je 150 mm teleskopka málo a tak se v Krabcyclu objednala OneUp V2 210 (ptz mimo jiné je to asi nejlevnější 200 na trhu), která je i na HTčku a jsem spokojenej. Dokonce vzhledem ke tvaru a délce sedlové trubky X3-ky se dá zastrčit úplně na doraz a tak se dá využívat její potenciál v celé délce. Další věc, kterou jsem začal řešit, byly pedály. Po doručení kola tam šli pedály z HT (SPD), ale vzhledem k tomu, že momentálně i velkou část výletů absolvuju s dětma na/v sedačce, chtěl jsem nějaké platformy. A opět začalo vyhledávání nejlepšího pedálu poměr cena/výkon. Mezi favority byly Race Face Atlas, Deity TMAC a Chromagy. Ale nějak jsem měl problém dát za pedály 4 nebo 5 tisíc. Mimo jiné i proto, že nazapadali do režimu low costu. No a tak jsem koukal a koukal, laboroval a laboroval, až se na Kolokrámu objevily Specialized Boomslang (do té doby absolutně neznámé pedály) se snad 50% slevou. A tak bylo jasno. Hezký, nízký, hodně pinů, dobrý tvar, skvělá cena.. Objednáno. Po nějaké době další na řadu přišli brzdy. Tektro Orion v základu za ty prachy jako dobrý. Brzdili dostatečně, ale dávkovatelnost a taky ergonomie páčky se s jinými výrobci nedala srovnat. Jelikož na HT jsou ZEEčka, se kterejma jsem byl spokojenej, hledal jsem něco podobného. Hledal, hledal, až se na Kupkolo objevily SLX 4-pístky s deskami s chladiči v akci a tak byla volba vyřešená a šli tam i tam. Co mě teda překvapilo a dlouho jsem to řešil, ptz do té doby jsem chladiče neměl, byl jejich zvukový projev, respektive drnčení o třmeny. To bylo něco hrozného, do té doby neznalého a hlavně pro mě psychicky neakceptovatelného. Místo toho, abych v lese jel hladkou a tichou jízdu, byl jsem jak nějaká nekonečně zvonící rolnička. Děs. A tak jsou desky s chladiči schovaný doma v eráru a místo nich šli klasický Galfery. A je klid. Další změnou, fakticky nevím, jestli k lepšímu, ale psychicky si to myslím jinak bych to nedělal, jsou kola. Ty jsou přehozeny z HT. Jelikož Metu jsem kupoval na 27,5+, Tahle X3 je taky na 27,5, přehodil jsem to. Nevím proč, ale prostě mám dojem, že tyhle kola Spank/Formula jsou lepší než základy od Giantu. K tomuhle pocitu mě asi dovedla šířka Spanků a hlavně zkušenost z HT, na kterým ty kola dostali neskutečnou bídu a prostě furt držej téměř bez hnutí či nakopnutí. Tak šli na fulla. No a když bylo tohle všechno vyměněný, poslední takový pro mě zásadní komponent byl tlumič. Vzhledem k tomu, že z rodinných důvodů už dávno nejezdím denně, ani pravidelně nevymetám závody či bikeparky, na to moje ježdění mi základní Fox stačil, ale přesto jsem věděl, že i na tlumič jednou dojde. Často jsem koukal, jak po bazarech, tak po nových. Nový dobrý Foxy nebo RS se s jejich cenama neztotožňovaly s mojí politikou „low costu“ a na bazaru natrefit na atypickou rozteč X3 byl kumšt. Až se jednou přihodila situace, která dále pokračovala ve stylu Low Costu. Na cyklobazaru se objevil myslím Fox Float X, ježděný jednu sezonu, vizuálně v dobrém stavu, za dobré peníze v potřebných rozměrech. Tak hned volám. Klučiná se mi omlouvá, že ho dnes už balí někomu jinému a že inzerát zapomněl smazat. Říkám si dobrý, stane se. Ale jak už jsem rozhoupanej k novýmu tlumiči, nějak (nevím jestli přes reklamu nebo jak) jsem se dostal na výprodej u Kraba a Cane Creek Double Barrel Air IL G1 za 8.900. To mi přišlo za novej Cane Creek dobrý (mimo jiné proto, že to bylo jen o par tisíc víc než za Foxackou bazarovku)a volám tam, jestli se to vztahuje jen na skladovky nebo se za ty prachy dá objednat i můj rozměr. A že prej dá, jen si musím počkat pár měsíců a až přijde, dají mi vědět. To jaká tomu předcházela anabáze, zda se vůbec první generace Double Barru vejde do spodního vahadla X3, jelikož je macatej jak sviňa, ani nebude zdlouhavě rozepisovat. Prostě po domluvě s Krabem je tlumák objednanej. Snad za dva dny volá frajer s bazaru, že prej jestli mám ještě zájem o ten tlumič FOX, že se kupujícímu nevejde do rámu… (Asi neabsolvoval moji anabázi se spodním vahadlem a Cane Creekem.. . A tak ho musím zklamat s informací, že jsem si už objednal novej. (i když mě to trochu mrzelo, ptz FOX mohl být hned bez čekání a o pár tisíc levnější v tom nejlepším režimu low costu). Po těch pár měsících čekání, kdy plus mínus měl přijít tlumák, volam do Kraba s dotazem, či dodání platí a jestli se za těch pár měsíců něco nezměnilo. V Krabu ochotně podávají informaci, že mi to prověří a dají mi vědět zpátky. Docela vtipné bylo, když mi volali zpátky a s omlouvou mi sdělují, že můj dotaz, zda se za tu dobu něco nezměnilo, byl na místě, ptz se opravdu něco změnilo a můj tlumič za výprodejovou cenu nedorazí. (asi se to týkalo jen skladovek nebo prostě můj rozměr už nikde nebyl, těžko říct). Nicméně musím říct, že se s tím Krab nadmíru dobře popasoval (klobouk dolů) a v rámci omluvy mi nabídly slevu 5.000 na Double Barrel Air Il 2. generace. Byly to sice nějaký peníze navíc, ale stále v odpovídajícím režimu low cost – sleva.
Teď už jsem s komponentovou skladbou kola spokojenej. Jediné co v budoucnu přijde, je kokpit. Který mám vyhlídlej od značky Title. Představec vizuálně pecka a řídítka mi přijdou „skoro všechny stejný“ . A co se řazení týče, tak tam ani nic jinýho než Deore nechci, jelikož funguje parádně a celou dobu co kolo mám čekám, kdy kolo položím nebo zahodím a první odejde přehazka, tak jak to vždy u kol s přehazkou bylo. Ne že by se mi XT a X0 či AXS nelíbili, ale nepotřebuju to a hlavně to jde proti proudu low costu :)
A jak jsem s kolem spokojenej? Nadmíru. Na moje použítí a traily pecka. DH už dávno nejezdím (ani skills ani potřeba). Delší přejezdy se na tom i přes tlustý gumy jezdit taky dají. Dětska na sedačce to taky odveze. Ba dokonce mě překvapilo, že když jsem kolo po zimě prvně vytáhl, jelo se mi se zamčeným tlumákem do místního kopce pocitově líp než na HT. Těžko říct, jestli to bylo lepším posezem, nebo natěšením z nového fulla, ale prostě jsem na kopec přijel rozhodně né víc servanej než na Metě. A to bych býval nevěřil. Cane Creek se nedá úplně zamknout (oproti základnímu tlumiči od Foxe co byl na kole v základu), ale dá se nastavit díky modu Climb a nastavení nízkorychlostní komprese tak, že se do kopce taky nehoupe. Tkž good. A z kopce pecka. Dalo práci si ho správně nastavit, ale když se povedlo, tak jsem na trailu dost výrazně pocitově i fakticky zrychlil, ve srovnání s původním Foxem. Kolo je prostě bomba. Maestro funguje na jedničku. Jednou jsem zkusil i prohodit flip chip na low, kdy je pak úhel hlavy 63,8, ale to mi na moje lokální traily nějak nesedlo, jelikož mi kolo přišlo takový líný. Věřím, že v bikeparku, kde se to pálí na rovinkách a jsou tam dlouhý klopny, to bude fungovat na výbornou a mít smysl, ale pro mé „dennodenní“ využití kolem baráku je jednoznačně lepší režim high s úhlem 64,5, vyšším středem a hravostí. Tkž za mě kolo dobrý. Nelituju ani low cost konceptu, ani 27,5 koles a pro moje lokální traily a případné bikeparky či trailové lokality mám plně dostačující a skvěle fungující kolo
(vloženo 27.9.23)
Značka | Giant |
Model | Trance X3 27,5 |
Modelový rok | 2022 |
Velikost | M (17-18) |
Hmotnost | 15-16 |
Rám | ALUXX SL - Maestro |
Vidlice | Rock Shox Yari - Charger 2.1 |
Tlumič | Cane Creek Double Barrel Air IL G2 |
Kliky | Praxis Cadet M24 HD 32z |
Středové složení | Praxis |
Přesmykač | -- |
Měnič | Shimano Deore |
Řazení | Shimano Deore |
Převodník | Absolut Black |
Kazeta | Shimano Deore 10-51 |
Řetěz | KMC X-12 |
Náboj přední | Formula |
Náboj zadní | Formula |
Brzda přední | Shimano SLX |
Brzda zadní | Shimano SLX |
Brzdové páky | Shimano SLX |
Ráfek přední | Spank Oozy 395+ |
Ráfek zadní | Spank Oozy 395+ |
Dráty | Sapim Race |
Pedály | Specialized Boomslang |
Řídítka | Giant Contact TR35 |
Představec | Giant Contact SL 35 |
Sedlovka | OneUp V2 210 |
Sedlo | Ergon SM E-mountain |
Pláště | Maxxis Assegai 27,5x2,6, Maxxis Minion DHR II 27,5x2,6 |