Moje první kolo s berany, vybíral jsem co nejlevnější, protože jsem si nebyl jistý jestli mě to bude jízda na gravelu bavit. Po ujetí zhruba 10k kilometrů můžu s klidem říct, že jsem (po drobných úpravách) naprosto spokojený.
Největší upgrade byly po měsíci nové kola – G1800 od DT Swiss a nedávno jsem koupil odpruženou vidlici RockShox Rudy. Rozumím tomu, že někomu může připadat odpružená vidlice a teleskopická sedlovka na gravelu jako zbytečná, ale v mých očích je gravel univerzální kolo na kterém chci jezdit všude – od zpevněných cest až po hrabankové traily v lese.
(vloženo 6.10.23)
Značka | Kellys |
Model | Soot 70 |
Modelový rok | 2022 |
Rám | rám KELLYS Gravel Concept – Aluminium alloy Disc, flat mount, tapered HT, internal routing, 12×142mm thru axle |
Vidlice | RockShox Rudy 30mm |
Kliky | SHIMANO GRX RX600–1 – délka 172.5mm |
Středové složení | SHIMANO BB-RS500 |
Měnič | SHIMANO GRX RX812 |
Řazení | SHIMANO GRX BL-RX600 |
Převodník | 40T |
Kazeta | Shimano SLX CS-M7000 11-42 |
Řetěz | Shimano XTR |
Náboj přední | DT SWISS 370 with Ratchet LN 18 |
Náboj zadní | DT SWISS 370 with Ratchet LN 18 |
Brzda přední | SHIMANO GRX RX400 |
Brzda zadní | SHIMANO GRX RX400 |
Brzdové páky | SHIMANO GRX BL-RX600 |
Ráfek přední | DT SWISS G 1800 SPLINE |
Ráfek zadní | DT SWISS G 1800 SPLINE |
Dráty | DT Aero comp |
Pedály | Crankbrothers Stamp 7 Large |
Řídítka | řídítka GravelBar – diam 31.8mm / šířka 420mm |
Představec | náhodný 90mm Raceface ze skříně |
Sedlovka | KS E20-I Remote Telescopic - průměr 30.9mm / délka 320mm, travel 75mm |
Sedlo | SQLab 614 Ergowave active 2.1 |
Pláště | Continental Terra Trail ProTection |
tohle mám za sebou taky…měl jsem na tom teleskop a vidlici, ale váha přes 12 kg. Neřešil jsem to, dokud jsem si nepostavil FS 29, co má pod 11 kg. Tak jsem pak gravel upravil víc na silnici a vlastně jsem tak možná spokojenější. A to ještě přemýšlím o rovných rodlech, na ty berany si prostě nějak nemůžu zvyknout.
Je to trochu dané stylem, že HT bývají bez rohů, což je dnešní trend. Bez rohů Ergon bych už na HT nevyjel, to už jsou 3 možnosti úchopů. Úchopy beranů jsou jinde hlavně vršek, spodek.
@miťo: parádní kola na tom videu!
@Kadel x road: vidlice stála necelých 13k
@scalar: postupnou evolucí ano :D a zdvih je jen 30mm.
Můžu se zeptat kolik vyšla ta vidle? Není dražší než celý Kellys?
Zrovna jsem našel tohle video:
Ty možnosti úchopu beranů na delších vyjížďkách chápu! Pokud ti ně o vyhovuje, jdi si za tím a na ostatní se vykašli. Něco podobného jsem stavěl v roce 2005 a taky jsem s tím tady nepochodil. Nicméně mi to vyhovovalo a „vo to de“.
@zirecek: rozhodně by mi dobře posloužilo i normální HT MTBčko, ostatně většinou jezdím s kamarády co jezdí na XC HTčkách a Vennův diagram toho co bych chtěl jezdit na XC HTčku a mém gravelu, tzn. všechno kromě čisté silnice a vyloženě downhillu, je v podstatě kruh. Ale na delší vyjížďky mi vyhovujou možnosti úchopu beranů a celkově se mi na tom kole dobře šlape.
@kalimer0: ty gumy jsou výborné. Hodně mě překvapilo jak dobře drží i na odklopených svazích a v terénu obecně. Ale moje zkušenosti s gravel plášti jsou velmi omezené – pár měsíců jsem jezdil na Schwalbe G-One Allround, pak jsem zkusil ty Continentaly a už u nich zůstal.
Po přirozeném vývoji v řešení „teleskopka značně rozšíří schopnosti gravelu v terénu. Akorát pak začneš řešit odolnost a pohodlí (bezduše, vložky do pláštů, odpružená vidlice“ člověk zjistí, že je lepší dražší, lehčí HT. Tím se kruh uzavře, byznys kolotoč chrochtá blahem, uživatelé jsou spokojeni, hezky saturovaný trh nabídkou, poptávkou.
Cronos: používám vložky ZeroCUC gravel
Nasazení s rozumným pláštěm, který bez vložky šel nasadit snadno, je pohoda (asi jako bys to nasazoval s trochu nafouknutou duší vevnitř). Se špatným (těsným) pláštěm je to taky intenzivní zážitek.
A dal bych to i do předního kola, na pohodlí je to znát. S pevnou vidlí jsem prosekával jen přední plášť, zadní jsem po ráně do rukou stihnul včas odlehčit a zachránit :-)
@LM: naprosto souhlasím, bezduše a vidlici už mám a nad vložkou do pláštů (alespoň zadního) uvažuju.
Kdyby někdo měl tip na dobrou vložku do pláště na gravel, tak mě to zajímá :) Zkušenosti mám z enduro kola s Cushcore, který je dobrý, ale instalace/sundání není zrovna příjemný zážitek (na druhou stranu je to ale rozhodně intenzivní zážitek).
Aduldinho: teleskopka značně rozšíří schopnosti gravelu v terénu. Akorát pak začneš řešit odolnost a pohodlí (bezduše, vložky do pláštů, odpružená vidlice:-))
Tak jestli tento setup vyhovuje, tak proč né, za mě na gravel teleskopka a odpružená vidla nepatří, ale pokud máš takto široké využití, tak si to prostě obhájíš! Tu máš krásné čtyři hvězdy! ;-)