detail pohonu
detail zimního pláště
odrazové prvky na kole, foceno po tmě s bleskem
Jedovnice
moje tři kola (rok 2024)
Rozhodl jsem se toto kolo pořídit jako kolo na zimní období (listopad-březen), kdy se nehodí vyrazit na silniční kolo s hladkými plášti nebo vyrazit na biku do přírody, kde je většinou moc bláta a bordelu z těžby a transportu dřeva, takže si bikování moc neužiju.
Toto kolo nahradilo starší fitness kolo Pells Demon (krosové kolo s pevnou vidlicí), které už má něco za sebou a hlavně mě limitovala malá průchodnost přední vidlicí, kdy jsem tam s blatníkem nedal širší plášť jak 32 mm, a to musel být hladký. Proto mě oslovil koncept tohoto kola od Treku, kdy vymysleli kolo, které je na pomezí mezi krosovým a horským kolem. Kolo má sice pevnou karbonovou vidlici, ale jsou zde širší pláště 650 × 50 mm, které díky většímu množství vzduchu umožňují pohodlnější jízdu po nerovném povrchu, takže se cyklista nemusí bát sjet z asfaltu do lehkého terénu. Rám i vidlice mají navíc vnitřní vedení lanek a jsou zde připraveny kotvící body na blatníky, takže je kolo jako stvořené na zimní provoz. Já pořídil originální blatníky od Bontrageru, které jsou opravdu funkční a chrání jezdce před stříkající vodou.
Kolo má pohodlnou geometrii, pohodlí jezdce napomáhají i ergonomické gripy. Sedlo z výroby mi moc nevyhovovalo, bylo na mě příliš široké, tak jsem jej vyměnil za sedlo vyšší řady od stejné značky Bontrager ve správné velikosti, které mám již osvědčené z jiného kola a můj zadek je na toto sedlo již zvyklý :-)
Pohon zajišťuje jednoduchý ale funkční systém od Shimana, konkrétně 10-ti rychlostní sada Deore M4100. Systém je jednoduchý a funkční, má široký rozsah převodů (kazeta 11–46 a převodník o 40-ti zubech) a nízké nároky na údržbu.
Kolo dostalo z výroby objemné gravelové pláště od Bontrageru, které se díky hladké střední části běhounu bez jakéhokoliv vzorku nehodí pro zimní provoz, tak jsem je nahradil zimními plášti od Continentalu, které jsou určeny přímo na zimní provoz. Tyto pneumatiky mají daleko větší přilnavost, takže se již nemusím bát mokrého listí na cestě a celkově mám větší důvěru v kolo a jeho jízdní vlastnosti. Pláště jsou navíc lehčí než ty původní a mají nízký valivý odpor, takže se mi zdá, že kolo po výměně plášťů lépe jede.
Brzdy jsou zde kotoučové, které jsou také vhodnější na zimu než klasické „V“ ráfkové brzdy na předchozím kole. Jsou zde sice základní hydraulické brzdy od TEKTRA, pro dané určení kola a mou váhu 74 kg jsou ale naprosto dostačující. Nejsou sice kousavé jako brzdy SLX na mém biku, ale vždy spolehlivě zabrzdí.
Co říci závěrem? S kolem jsem opravdu spokojený, je funkční, jednoduché na ovládání i údržbu a má opravdu povedený čistý design s propracovanými detaily, v dané cenové kategorii kola jsem takové zpracování nečekal. A překvapila mě i zvolená barva, sice jsem chtěl původně moji oblíbenou červenou, ale ta již nebyla skladem v požadované velikosti, tak jsem zvolil decentní olivově zelenou, která je na první pohled nenápadná, ale na sluníčku umí parádně zazářit.
(vloženo 7.1.24)
Značka | TREK |
Model | Dual Sport 3 Gen 5 |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | L |
Hmotnost | 12 |
Rám | Hliník Alpha Gold, vnitřní vedení bovdenů, úchyty na nosič, blatníky a stojánek, kotouč s úchytem Post Mount, rychloupínák |
Vidlice | Dual Sport carbon, vnitřní vedení brzdy, úchyty na nosič a blatníky |
Kliky | Prowheel délky 175 mm |
Přesmykač | Shimano Deore M5120, dlouhé ramínko |
Řazení | Shimano Deore M4100, 10 rychlostí |
Převodník | 40 zubů |
Kazeta | Shimano Deore M4100, 11-46, 10 rychlostí |
Řetěz | KMC X10, 10 rychlostí |
Náboj přední | Formula DC-20, rychloupínák 139 x 5 mm, typ bolt-on |
Náboj zadní | Formula DC-22, ořech Shimano 8/9/10 Freehub, rychloupínák 152 x 5 mm |
Brzda přední | Hydraulické kotoučové TEKTRO HD-R280, kotouč 160 mm |
Brzda zadní | Hydraulické kotoučové TEKTRO HD-R280, kotouč 160 mm |
Brzdové páky | TEKTRO HD-R280 |
Ráfek přední | Bontrager Kovee, dvoustěnný ráfek šířky 23 mm, 28 děr, možnost použití bezdušových plášťů |
Ráfek zadní | Bontrager Kovee, dvoustěnný ráfek šířky 23 mm, 28 děr, možnost použití bezdušových plášťů |
Pedály | Shimano SPD |
Řídítka | Bontrager Comp Lowriser, slitina, 31,8 mm, prohnutí 15 mm, šířka 660 mm |
Představec | Bontrager Elite, 31,8 mm, kompatibilní s Blendr, 7 stupňů, délka 80 mm |
Sedlovka | Bontrager slitina, 27,2 mm, offset 12 mm, délka 330 mm |
Sedlo | Bontrager Verse Elite 145 mm |
Pláště | Continental Top Contact II Winter Premium 27,5x2,0 (50-584) |
Pro nimral: kolo jezdí pěkně, je pohodlné a dobře se ovládá, díky širokým řidítkám mám řízení vždy plně pod kontrolou, převody jsou spíše na pohodu. Kolo se nezalekne polní a lesní cesty, dokonce jsem kolo vyzkoušel i na flow trailu. Zde už ale byla cítit absence předního odpružení, po doskoku jsem dostal ránu do zápěstí :-)
Na takové divočení ale kolo není stavěné, nejlépe se cítí na rozbitém asfaltu, šotolinách, lesních a polních cestách. Hodně také záleží, jaké zvolíš obutí, originální pláště Bontrager sice rychle odvalovaly, ale na mokru docela klouzaly. Já používám kolo přes zimní sezonu, proto jsem pořídit zimní pláště od Continentalu a jsem z kola nadšený. Na zimní období jsem nemohl zvolit lepší kolo.
Na starých trekingových kolech ta odpružená vidlice stejně moc nikdy nefungovala, za mě je to akorát těžítko nad předním kolem. Taková kola nejezdí těžký terén, odpružení není třeba. Toto kolo má navíc docela tlusté pláště, takže když zvolíš dobře tlak v pneumatikách, bude to opravdu pohodlné kolo.
Vypadá to pěkně. Jak se na tom jezdí na polňačkách a lesních cestách? Přemýšlím, jestli tím nenahradit svého starého Treka 3700, na kterém jsem stejně většinu času jezdil po asfaltu, ale nevím, jestli mi někdy odpružená vidlice nebude chybět…
Moc hezký kolečko, mám cosi na tento způsob z horáku FUJI a rád bych něco podobného postavil či vyměnil za 26 houpačku, v terénu už jezdím jen šousky:-) Moc hezký!! Ať Ti slouží!
Pro Honzis: ano, máš pravdu, Demon od Pellsu se blížil svým pojetím silničnímu kolu, kdežto Dual Sport od Treku se blíží spíš biku. S Pellsem jsem se musel držet ideálně asfaltových cest, nyní na Treku si mohu dovolit zajet víc do přírody, za což jsem rád. Skoky mezi jednotlivými převody jsou samozřejmě větší než na mém biku 1×12 nebo silničním kole 2×11, to je jasné. Ale není to nic hrozného, dá se s tím normálně žít, funkčnost celého pohonu je v pohodě, obzvláště pak s přihlédnutím na nízkou cenu.
Pro PATRIOTSK: máš pravdu, chybička se vloudila, kolo má brzdy Tektro, zkopíroval jsem ze stránek výrobce kola a zapomněl jsem, že moje kolo má ve skutečnosti jiné brzdy. Díky za upozornění, již opraveno.
Pells Demon byl spíš fitness kolo, tohle je mnohem blíž k MTB , za 15let se pojetí kola na silnici s rovnýma řidítkama samozřejmě dost změnilo, tohle je mnohem pohodlnější geo od pohledu. 10sp a 11–46 znamená dost skoky, ale pokud vyhovuje, tak neřešit. Blatníky vypadají hodně pěkně, i design rámu takový decentní a nadčasový
9.1.24 09:21
Na fotkách sú brzdy tektro,v popise shimano…
bajk pekný
Mně se to líbí, je to poměrně povedený pracant, dávám pět, ať ti slouží a jsi nadmíru spokojen! ;-)
Pro Vilém: kolo má moderní geometrii, za mě spíš rám vypadá jako Mtb, je na krosové kolo docela robustní. Posed je podobný trail biku s tím rozdílem, že tu není předkopnutá vidlice.
Pro USPS: myslíš zimní silniční kolo? Ano slyšel a i viděl u ryzích silničářů, mezi které já ale nepatřím. Jsem biker, který si koupil silničku na léto pro občasné svižnější výlety po asfaltu. Navíc nejsem velký fanoušek beranů, chtěl jsem karbonové fitness kolo, nešlo ale koupit, byl kovid a nedostatek všeho, tak jsem koupil bazarové silniční kolo.
Navíc v zimě nejraději jezdím po lesních asfaltech a šotolinách, kde mají auta zákaz. Na tyto cesty se silniční kolo nehodí, trpí zde kolo i jezdec a gravel nechci, protože ty berany. Takže tento Trek za dané peníze byl pro mě jasná volba…
Pro Lišák: máš pravdu s tou přilnavostí, ale ty původní pláště neměli uprostřed vůbec vzorek, takže to kolo vůbec nemělo na vlhku trakci a celkově to dost klouzalo. Po výměně plášťů je to daleko lepší a pláště tedy splňují moje očekávání.
7.1.24 21:40
Tyto pneumatiky mají daleko větší přilnavost, takže se již nemusím bát mokrého listí na cestě
Problém je, že to většinou neklouže pneu po listu, ale pneu i s listem po mokré dlažbě / asfaltu, nebo po listí v dolní vrstvě.
mě se líbí, na zimu
Pro DePax: Dual Sport bývalo klasické trekové kolo s odpruženou vidlicí, myslím si, že můj modelový rok 2023 je první s pevnou vidlicí, navíc došlo k přechodu na 27,5 palcová kola. Za mě tedy docela zásadní změna.
Pro USPS: hladké pláště mají špatnou přilnavost na mokru, o sněhu se nemá cenu vůbec bavit, to je katastrofa, je to jako jezdit autem v zimě na letních pneumatikách. Navíc silniční pláště nejsou odolné proti proříznutí od posypového materiálu, takže je tu větší riziko defektů. Je to tedy za mě nebezpečné jezdit v zimě na klasickém silničním kole. Navíc si nechci ničit docela pěkné silniční kolo zimním provozem, zmiňovaný TREK nahradil starší trekové kolo, které jsem již poslední dobou používal jako zimní kolo.
7.1.24 18:12
Pěkný, mně se ten koncept líbí. Zvažoval jsem ho pro ženu. Taky jsem dřív v zimě používal bika s pevnou, hladkými plášti a blatníky raději než silnici.
7.1.24 17:54