Sobi 20, Eska, Favorit, Scott Creek, Rock Machine Blizz CRB 70–29, CUBE Litening Aero C:68X Race Teamline. Takto šel čas s jednotlivými koly, které jsem postupně jezdil. Vždy to byl „výrazný“ skok k lepšímu, jelikož jsem na každém kole strávil dlouhý čas. Poslední volba původně neměla být. Po Blizzovi jsem měl nakročeno zkusit Scott Addict Gravel 20 s tím, že Blizze prodám a nechám si opět jedno kolo (možný mezikrok k silnici).
Objednávka byla v době, kdy byla dostupnost kol omezená (COVID) a Scott v daný rok nepřišel a tak jsem pořízení kola o rok odložil. Zároveň jsem můj plán přehodnotil, jelikož jsem na MTB jezdil postupně víc a víc na silnici (cca 70%, i zdravotní důvody). Rozhodl jsem se tedy, že místo gravelu půjdu rovnou na silnici, MTB si nechám a až následně uvidím, zda mě silnice bude bavit a zároveň mi nebude chybět možnost sjet na polní cesty. Opět tedy začal výběr kola od začátku, pročítání recenzí a poměrem výkon/cena jsem došel ke CUBE a zvažoval jsem CUBE Agree C:62 RACE. Jedno bylo fyzicky možné vyzkoušet, takže jsem zkusil velikost a ještě jsem si nechal čas na rozmyšlenou. Jelikož by mě to svádělo měnit původní hliníková kola za carbon + možné nějaké další úpravy, tak jsem opět přemýšlel, četl recenze a nakonec jsem došel ke CUBE Litening Aero. Charakterem je to možná jiné kolo než Agree, ale v recenzích bylo popsáno, že posedem, komfortem to není až tak nekompromisní závodní stroj, spíše se charakterem blíže k „endurance“. Kolo ale nebylo možné fyzicky vyzkoušet a dokonce nebylo ani žádné alokované k dodání do ČR. Takže jsem se kruhem vracel do situace se Scottem.
Velice mi ale vyšli vstříc v CUBE STORE KARLOVY VARY, kde po několika telefonátech s centrálou dokázali jedno kolo sehnat a dokonce jsme se dohodli, že kdyby mi při vyzkoušení nesedlo, tak ho nemusím odebrat, nehradil jsem žádnou zálohu. Velikost jsem odvozoval od zkoušeného Agree a poměřoval jsem i s výškou Jana Hirta, který je stejně vysoký jako já a jezdí dokonce menší velikost, než jsem si vybral. Ještě jsem zkoušel, zda z výroby nejdou dodat kola s nižším ráfkem, na kterém CUBE jezdí např. Paříž-Roubaix a jsou ve stejné ceně. Pouze ve výrobě tedy kola vyměnit, ale bohužel to nešlo, ani když jsem psal přímo do CUBE. Po telefonátu, že je kolo na prodejně, jsem přijel, usmál, vyzkoušel, zaplatil, odjel.
Jelikož jsem dlouhodobě neměl zkušenost se silničkou, tak jsem se „obával“ dvou věcí a sice jízdního komfortu ve smyslu tlumení nerovností a náchylnosti na boční vítr díky vysokým ráfkům. Ohledně komfortu jsem velice příjemně překvapený, na kole netrpím a i když už trefím nějakou spárů/díru tak to skutečně kolo dobře pobere. Druhá obava se naplnila. Jestliže fouká silný boční vítr, tak se skutečně musím soustředit na udržení kola v přímém směru, abych neudělal vlnku a třeba nevybočil k projíždějícímu autu, nebo naopak přes krajnici. Oproti MTB tedy musím být během jízdy mnohem více soustředěný, abych se vyhýbal nerovnostem na silnici (abych zbytečně netrápil kolo a nebo se kolo nedostalo do nějaké spáry) a zároveň uměl správně reagovat na boční vítr a vždy udržel kolo ve správném směru. Ke kolu jako k takovému nemám žádnou výhradu a koupě rozhodně nelituji. Snad jen nevidím problém, proč ve výrobě nemůžou vyměnit kola ve stejné cenové hladině a chyběla mi možnost např. za nějaký poplatek prodloužit záruku buď na prvního majitele, nebo např. na dobou 5ti let. Dá se říct, že jsem přešel z ježdění na kole na cyklistiku a silnice a najíždění kilometrů mě „pohltilo“. CUBE jsem pořizoval v květnu a od té doby jsem na MTB nebyl, vlastně pouze jednou v prosinci a žádné emoce se nekonaly. Asi zůstane stát v garáži delší dobu.
A jak to vidím do budoucna? Dokud mě bude bavit tak trošku soutěžit sám se sebou, dostávat ze sebe maximum, tak rozhodně zůstanu na silnici. Osobně si ale myslím, že až přijde čas, kdy mě ježdění na hranici vlastních sil přestane uspokojovat a osloví mě více vyjížďka jako taková s větší mírou kochání, tak zřejmě nastane doba gravelová. Pak si zřejmě pořídím „výkonnostní“ gravel (žádný bikepacking atd.) s jednopřevodníkem, něco jako Canyon Grail CF SLX 8 AXS, kdy se prostě rozhodnu, že odbočím ze silnice do lesa, ztratím se autům, uberu tempo a pokochám se….ale myslím, že ta doba je ještě nějaký ten rok přede mnou. Tento článek rozhodně není recenze, jelikož jsem před pořízením silničky nikdy žádnou neměl a nemám možnost porovnání. Pro zájemce přikládám jednu tabulku z testu kola, kde je porovnání s vybranými značkami.
(vloženo 8.2.24)
Značka | CUBE |
Model | LITENING AERO C:68X RACE |
Modelový rok | 2023 |
Velikost | 56 |
Hmotnost | 8 |
Rám | Litening C:68X® Aero Monocoque Advanced Twin Mold Technology, Aero Optimized Tubes, Full Internal Cable Routing, Flat Mount Disc |
Vidlice | Litening C:68X® Aero, Integrated Cable Routing, Flat Mount Disc |
Hlavové složení | ACROS, Top Integrated 1 1/8", Bottom Integrated 1 1/4" |
Kliky | Shimano Ultegra FC-R8100-P, Powermeter, Hollowtech ll, 52x36T |
Přesmykač | Shimano Ultegra Di2 FD-R8150-F |
Měnič | Shimano Ultegra Di2 RD-R8150-DGS. 12-Speed |
Kazeta | Shimano Ultegra CS-R8100, 11-34T |
Řetěz | Shimano CN-M8100 |
Brzda přední | Shimano Ultegra BR-R8170, Hydr. Disc Brake, Flat Mount (160/160) |
Ráfek přední | Newmen Advanced SL.R 50 Streem, Carbon |
Ráfek zadní | Newmen Advanced SL.R 65 Streem, Carbon |
Řídítka | ICR Aero Cockpit System, Integrated Cable Routing, Aero Spacer System, Garmin/Wahoo Mount Interface |
Sedlovka | Litening C:68X® Aero, Comfort Flex |
Sedlo | Natural Fit Nuance SLT Road Carbon |
Pláště | Schwalbe Pro One, Tubeless Easy, 28-622 |
Kolo by mělo odpovídat schopnostem jezdce. Ty budeš asi pěknej rychlík.
Cyklisto, i na Fondriesta jsem musel srabácky před cca 4mi lety nahodit kompakty a před 2ma lety nízké ráfky (35mm) a to jsem měl jen 50ky! :-)
Ale je fakt, že já moc nebrouším roviny, maximálně přejezdově přes tu nekonečnou ufoukánou Hanou! ;-)
Aduldinho co to je za blud ze nemas nohy. :) Ja bych se na tom chtel svezt. Jaky by v tom byl rozdil oproti Fondriestu co jsem mel. Nejvetsi rozdil tam budou urcite ty kola a bezduze. Musi to byt neskutecne pohodlne oproti dusovym 23–25mm.. :) Jinak ale napor vetru z boku to musi byt mazec s tema 65mm rafkama. Se nedivim ze ziletkari s takovyma kolama jezdi 2 metry od krajnice.. :D
Tohle je prostě parádní raketa! Na takové kolo již nemám nohy, ale tobě přeji jen a jen posouvání hranic! Ať kolo slouží podle představ! Dávám jasných 5*! ;-)
Moc pěkný, tahle barevná kombinace od Cube se mi vždy líbila. Ten Shimano wattmert je tam v základním osazení?
To musi být na prd kdyz tě kolo nuti jet neustále bomby. :)