Sram má nové brzdy. Na minerální olej a mnohem silnější než code. Že by konečně udělali brzdy co brzdí?
Zkusil jsem v létě prototyp a jsou fakt silný. Je mi blbě z těch marketingových keců kolem toho, jak to není on-off. Je to přesně tak on off jak by člověk čekal od silný brzdy – i když jsem zvyknutý na Saint jsem s těmahle brzdama šel málem přes řídítka na poprvé. Což potvrzuje mojí teorii že modulace je v ruce a když máš silnou brzdu, musíš na ní lehce a žádný marketing blábol s tím nic neudělá – buď ta brzda při záběru za páčku něco dělá nebo ne. Tahle brzda toho dělá fakt dost! Na 29", 200mm kotouče to byla nejsilnější brzda co jsem měl v ruce.
Snad bude produkční verze podobná a spolehlivější než jejich dot brzdy.
(vloženo 22.2.24)
Kdybyste snad ještě neviděli celkem neutrální review. Zajímavý v odkazovaném čase.
Jezdím TRP DH-R EVO druhou sezónu. Po první instalaci jsem měl rébus se zadní brzdou, nesla mi odvzdusnit. Ale pak se to povedlo. Od te doby jsem na ni nesahnul. Staly se 2 věci oproti sramu.
Takže tolik k TRPění s trpy:)
Takže vlastně samé výhody a jen jeden rozdíl :-) Čtu moc rychle, no :-)
Kouba_2005: Článek jsem nepsal, ale řekl bych, že je to rozdíl nikoli výhoda – viz celý nadpis. Nemají DB8 nebo Levely desky horem?
Dotaz k článku
Jako výhoda se v článku uvádí vkládání destiček zespodu třmene. To mi přijde teda naopak úplně na prdlačku nebo mi něco uniká?
suslos: Uprimne mi jich prave taky neproslo tolik rukama, takze z moji dost omezeny zkusenosti je to spis opatrnost:
Hayes: Nevybavuju si zadne realne problemy, spis me tam odrazuje DOT a funkcne me nepresvedcily ze mi prinesou neco oproti Shimanu. Taky jich neni v okoli dost abych si udelal lepsi obrazek – takze tam je to spis opatrnost nez spatna zkusenost. Vozi to ted snad jen Remy z lidi co vidam a ten ma kazdou chvili novy a vazi cca 50kg :)
TRP: Bylo jich tu v okoli vic a uz si nevybavuju nikoho s kym jezdim, kdo by je jeste vozil. V shopu jsem s nima taky moc problemu nevidel, ale dost odrazujici priklad byl treba kamarad Skautik, kterej kazdy druhy jezdeni rikal ze s nama nemuze, ze mu nefungujou brzdy. Kdyz jsem se mu na to podival, odvzdusnil, nenasel jsem zadny unik ani zadny jiny problem, brzda fungovala jakz takz behem jezdeni a druhy den sla vzdy na riditka. Dal jsem to nejak nezkoumal, jako vetsina ostatnich v mem okoli se jich zbavil.
Rozhodne bych svoje zkusenosti nepovazoval za rozsahle, ale uz to, ze tech brzd obou vyrobcu tu pred par lety bylo videt vcelku dost, a ted je zas nema skoro nikdo o necem vypovida.
Duvod, proc mi Sram prijde vic slibny je z casti i prave ta znacka. Kdo sleduje forum si mozna vsiml, ze Sram brzdy povazuju za nejhlubsi dno kvality s malym vykonem, ale vsude jsou k mani. Snazim se jezdit prakticky porad, idealne denne a cekat az mi od nekud prijde paka zkratka nechci, Sram a Shimano sezenes v kazdem shopu a kdyz se neco stane na vylete, za 10 minut jsi ze shopu venku s novou pakou. Ac jsem treba fanousek Hope, tento duvod (+dot) je pro mne dost omezujici z hlediska vyberu a prakticky to znamena ze pokud chci vedet ze muzu vzdy jezdit, mainstream je bohuzel reseni.
@Mr. Duck: rozepiš se prosím o spolehlivosti a funkci TRP/Hayes z Tvého pohledu, u nás přeci jen nejsou rozšířené v takovém počtu jako případně u Vás, díky :-)
@Honza03: Na tu páku jsem taky zvědavý. Nechám ostatní to letos otestovat a když tak příští rok je zkusím, ale nějaká skepse tam je.
Nicméně minerál je pro mne výhra, dot si na kolo nedám. Spoustě lidí je to asi jedno, ale já mám kol 8 takže zaprvé vozím rád brzdy které prakticky nemusím odvzdušňovat, a něco s čím se dobře a rychle dělá. Mám suchou a často popraskanou kůži na rukou a minerál mi nedělá problém, dot je peklo. Nakonec i v práci jsem nechával dot brzdy ostatním když jsem tam zrovna nebyl jediný mechanik :)
Každopádně ani Hayes ani TRP mě nepřesvědčily ani funkcí ani spolehlivostí; těžko očekávat že zrovna sram udělá lepší brzdu ale podle toho co jsem si na nich zatím vyzkoušel bych jim určitě rád dal pár pořádných jízd a možná jednou konečně koupím něco jiného než shimano :)
Třmeny vypadají solidně. Jenom jestli ta páka má pořád ten slavný plastový pístek co se na první letním sluníčku zadře a to nic moc kroutítko co se přidírá (na nastavení páčky), tak to zase tak dobrý buy za ty prachy nebude.
Ale je pravda že jestli to budou fabriky montovat na ečka a sjezdáky tak to nějaká výhra bude.
Škoda že nejsou k dispozici i semi-metaliky i když oni jiné firmy se toho určitě rádi zmocní.
Asi možná je agresivnější DOT, ale nikdy jsem rukavice nepoužíval a nikdy mi to nic nerozežralo. No možná kdysi velmi dávno, když jsem jezdil první brzdy Avid Code. Ten povrch byl takový divný, něco jako pozink plech. Tam to slezlo.
Ato já určitě proti minerálnímu oleji nic nemám , dokonce mám na druhém kole shimana brzdy.
Co se týče srovnání TRP a Hayes – nemohu složit, TRP jsem nejezdil. Ale už dle názvu se bojím , že bych TRPěl.
Mě je to co se týče servisu asi celkem jedno… Minerál je mi příjemnější na ruce, mám je pak takové pěkně promaštěné :-D S DOTkou mám tendence si brát rukavice…:-D DOT je levná, seženeš ji naprosto všude, takže mám tendence s tím nešetřit a rozlejvám to všude kolem a je mi to jedno..:-D S minerálem víc šetřím, ten je drahej..:-D
Funkčně mám raději v brzdách prostě DOTku…
DOT
Mineral
Ja:
@mirorek2: Agresivita tech kapalin neni stejna. Dot nemusim podlakem zbavovat bublin a pak je ze strikacky dostat, coz znamena i dotku mimo strikacku. Vsechno prolejvat vodou, aby ti to neco nerozezralo. Mineral umeju po praci a s brzdou a okolim to nic neudela. O odvzdusneni se ani bavit nemusime. Uznavam, ze dot muze mit lepsi vlastnosti, ikdyz ted to zase sram poprel, ale narocnost je u oleje (mineral) o rad mensi a za tim si s tojim :-)).
dot nebo mineral je za me uplne stejne prace, rukavice musim mit na obe kapaliny a nepocamtat nic kolem se snazim u obou
DOT je standard, me se s ni lip dela…
@MikeTree: Eko ne-eko, na to nehraji, ale s dotkou je vice prace, vice bordelu a vseho okolo. Plus je agresivni vuci povrchum. Mineral je jednodusi na servis, alespon u shimana.
Uvidim s cim sram prijde do budoucna, doufam, ze to zmeni i u silnicnich brzd. TRP jsou srovnatelne s Hayes?
Že by DOT nebyla eko? Co na to říká Benobiker z poslední sklepní párty?
Hmmm .. pro mne to blocker není … nikdy jsem s DOT neměl žádný problém… no možná to není moc Green .. nebo Eko..
u Hayesu je problem ze nejsou hezky.. funkcne to je imho top class brzda ale designem zaostava ze veskerou pemiovkou.. proto imho nebudou nikdy tak oblibeny… ale ja jsem z nich taky nadseny opravdu ta lehkost paky je skvela!
Tak jest ! Hayes Dominion A4 na hrad ! Chápu , že se pověst brzd Haes vrací těžko a pomalu, ale toto se jim fakt povedlo.
Asi si koupím hned ještě jedny náhradní , než zas vymyslí nějakou píč%vinu.
mně se líbí i tvarově vypadaj prostě příjemně, rád si je někde pomačkám,ale taky si moc nedovedu představit cokoli za Hayes měnit. Snad jedině o fous placatější páčka…
Kubajzovy videa – no commment – ale jako je dobrej, umí vychválit jakkoliv cokoliv mu kdo dá zadarmo, takže žádnej hejt.
@benobiker: To, ze sram keca je pro ne bohuzel normalni a nemuze to brat uz nikdo vazne. Jeden rok reknou A, druhej rok not A. Videa ale maji pekne.
#metoo
že počáteční stisk páky má velkej odpor to je přesně to, proč jsem Cody vyměnil za A4, ta lehkost chodu páky se projeví pátý den ježdění v kuse :-)
Šrám jede prostě stále tu stejnou písničku. Kdy jeden rok je něco o 120 % lepší neřkuli nejlepší. No a další rok je všechno jinak. Jedno jestli je to zrovna blader vs. floating piston a nebo DOT vs. Mineral.
Kdyby takhle fungovalo třeba DVO, tak by marketing dostal na starost přesvědčit zákazníka jak je nejlepší vinutá negativní pružina a další rok by přišel s revolučním řešením a přesvědčoval by o nejlepším řešení s pozitivní a negativní komorou :)
Mě se ten třmen moc nelíbí, je to ještě víc retro, než Gustavy :-D Ty písty jsou masivní – 18mm + 19,5mm :-D Houpy V4 maj dva páry 18mm, Hayesy A4 mají dva páry 17mm, zajímalo by mě, jaké jsou průměry pístů v hlavním válci všech těch brzd pro srovnání hydraulického poměru… Mno každopádně to musí brzdit jako kráva ty Sramy :-) Na Dolekopu píšou, že počáteční stisk páky má velkej odpor – silná pružina na páce, to pak jde bych řekl tak trochu proti té schopnosti modulace, člověk ztrácí cit, když to proti tobě tlačí větší silou… Taky by mě zajímalo, jak se to bude chovat v zimě s tím minerálním olejem, přece jen má olej vyšší viskozitu než brzdovka a sám SRAM nedávno tvrdil, že prostě DOTka v brzdách maká lépe už jen kvůli použitému materiálu těsnění na pístech, krom holého faktu, že prostě s DOTkou se ten sloupec kapaliny pohybuje více svižně… Dole pěkný videjko od Sramu, všecko se tam pěkně a zábavně popisuje..:-)
Kubánec: to bych si nikdy netipl, že si je hned plaskneš na kolo :-DDDD
njn, stydím se v koutě :-)
vyběhlo to na mě na YT, měl jsem to dřív zkouknout
Protože vás všechny mám rád, tak jsem se jako vždy obětoval a dal si je na kolo :))) Brzdí :))) Chťelo by to vyrazit na velký kopec.
My, co máme nejlepší brzdy na světě víme svoje :) Mirdo, Tomáši, Jarmilo :)
Trickstuff jsem nezkoušel ale z A4 jsem takový pocit neměl. Nicméně můj test byl krátký a byl to jeden z prvních prototypů tak možná oslabili, doufám že ne.
Na netu už jsou recenze, prý to brzdí silně jak A4 nebo Trickstuff. Toš to su klidný…
Mne ten strmeň pripomína gustavy z 90tek.
Ten design ma teda moc nechytil čož neznamená že nebrzdia.
Mirorek: Nějak jsem novinky přestal sledovat, to je samá silnice latex a tak, už pomalu navštěvuju jen tak 1% diskuzí :)
Přesně tak! Brzdné síly není nikdy dost a jezdec si to přebere podle potřeby, pokud není úplné jelito. Ten třmen je parádní.