Láska na první pohled. :) Byl to pro mě z mého starého závodního kola (ještě 27,5") obrovský skok. Hlavní výhody ve zkratce – celková váha, perfektní rám, moderní 1×12 řazení.
Kokpit
- Navíc vozím jen naprosto skvělý držák Peak Design na mobil.
- Gripy zatím ok, ale po přechodu na nové kolo mě bolí ruce – což můžou dělat řídítka (kraj dlaně mám celkem „ve vzduchu“).
- Ergonomie řazení a zadní brzdy je pro mě naprosto nevyhovující. Když si nastavím brzdu pohodlně (sklon, pozice na jeden prst), tak nejsem schopen nastavit řazení tak, abych na ně dosáhnul a nelámal si ruku. Tady tedy velké mínus, budu to řešit.
Brzdy
- Tady moc spokojený nejsem, jsou jakoby takové měkké, nic moc účinek. Jako zatím jsem ubrzdil co bylo potřeba, ale čekal (a chtěl) bych brzdy rozhodně lepší.
Vidlice
- Byl pro mě šok, když jsem při prvním švihu přibrzdil přední brzdou a ono to začalo klepat. To jsem ze starého kola neznal. V prodejně sem byl poučen, že to takhle dělají všechny vidlice i na kolech za 100 tis. Sám sem si ověřil, že tomu tak opravdu je, což je teda hrozný.
- Bude potřeba začít šetřit na něco lepšího. Samozřejmě až postupem času, úplná priorita to není.
Pláště
- Ještě se mi to nestalo, ale u obou kol co jsme kupovali u Spešlu, po cca půl roce úplně rozpraskaly všechny 4 pláště. Proběhla reklamace a aktuálně mám teda nové, ty stejné. Uvidíme.
Pohon
- Přečetl jsem si plno negativ na SX řadu od Sramu, ale zatím (ťuk ťuk) jsem spokojený. Řazení je přesné a drží, doštělovávání není potřeba.
- Řetěz má najeto cca 700km a po změření šuplerou má 132,52mm. Co jsem se dočetl, tak už skoro na výměnu.
- Mažu Squirt chain wax.
Sedlo
- Zatím se zdá, že mi asi moc nesedlo. Nicméně tomu ještě dávám čas a uvidí se.
Změny
- Vyměnil jsem si spojku za Sram rainbow.
- Nahodil jsem staré SPD pedály.
- Nastavil jsem si v rámci svých znalostí posed.
- Další vylepšení a změny mě teprve čekají.
(vloženo 1.4.24)
Značka | Specialized |
Model | Chisel |
Modelový rok | 2022 |
Velikost | L |
Hmotnost | 12,5 |
Rám | Specialized D'Aluisio Smartweld M5 Alloy, Hydroformed tubes, Progressive XC Geometry, internal cable routing, BSA BB, 12x148mm spacing, 30.9mm Dropper post compatible |
Vidlice | RockShox Judy Silver, TurnKey damper, Solo Air, 42mm offset, 15x110mm thru-axle, 100mm of travel |
Kliky | SRAM SX Eagle, Powerspline |
Středové složení | SRAM Powerspline |
Měnič | SRAM SX Eagle, 12-speed |
Řazení | SRAM SX Eagle, trigger, 12-speed |
Převodník | 32T |
Kazeta | SRAM PG-1210 Eagle, 11-50t |
Řetěz | SRAM, SX Eagle, 12-speed |
Náboj přední | Specialized alloy front hub disc, sealed cardridge bearings, 6-bolt, 15x110mm thru-axle, 32h |
Náboj zadní | Alloy, sealed cartridge bearings, 12x148mm thru-axle, 32h |
Brzda přední | SRAM Level T hydraulic disc, 2-Piston Caliper |
Brzda zadní | SRAM Level T hydraulic disc, 2-Piston Caliper |
Brzdové páky | SRAM Level T |
Ráfek přední | Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width |
Ráfek zadní | Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width |
Dráty | Stainless, 14g |
Pedály | Shimano PD-M520 SPD |
Řídítka | Specialized Alloy XC minirise, double-butted alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 31.8mm |
Představec | 3D-forged alloy, 31.8mm, 7-degree rise |
Sedlovka | Alloy, 2-bolt clamp, 30.9mm |
Sedlo | Body Geometry Power Sport, steel rails |
Pláště | Specialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35 |
Lachtis: Naštěstí tohle jistí rodinný rozpočet, ale je mi to jasný. :D Mám to tak u auta třeba, nářadí do dílny.
tomixcz: jen bacha, sidem to zacne a pak to bude pokracovat pohonem, mimo jine tam mas taky brutalne navic x stovek gramu, pak kola, rodla, sedlovka a jsi na cene xy tisic Kc :-). Sam to znam :-D.
Vlasticz: Já to tam hodil jako příklad, teď jsem víceméně rozhodnutý a šetřím na SIDa.
To jsou ty ocelové nohy.. SID má ~1500, Reba 1650g, tím líp. 35 gold bych si každopádně na hardtaila na normální ježdění nekupoval.
Ta 35 gold je tezitko dobre tak na ebike. Levnejsi Rebu nebo drazsi SID a usetris pul kila oproti te Judy. Treba tady https://www.kupkolo.cz/…nky_z109461/?…
Jinak s pevnou osou je prinos 34/35 noh oproti 32 spis teoreticky:)
Jak jsem psal, já jsem z rámu Chiselu neskutečně nadšený a první dojmy byly: „Ty vole to je měkký (pohodlný), že mě to snad neuveze“ nebo „Tam je snad někde schovanej tlumič.“. Takže tolik asi k tomuto konkrétnímu hliníku. Na karbon kole jsem nikdy nejel, takže nemůžu soudit.
Další plus je opravdu ta váha, to kolo je fakt lehký a co jsem díval, tak je buď lehčí nebo srovnatelné jak kdejaké s karbon rámem. A že tam ještě další prostor na optimalizaci rozhodně je. Třeba kilo by mohla udělat vidlice. Duše další skoro půl kila.
Tak ono to zmíněné BMC je taky tvrdé a dohání to tou jejich D sedlovkou.
Kajto: pokud vím, zrovna Canyon má všechny karbonové rámy, tedy gravel, silnici i HT tvrdé jak prase.
Kajto: Mají, ale jak sám píšeš, Grand Canyon je důkazem toho, že ne všichni ty vlastnosti materiálu plně využívají:)
JJ sám jsem měl Grand Canyon SLX a to byl přesně ten případ,kdy to bylo tvrdý jako prase,jenže v dnešní době snad výrobci mají dost poznatků k tomu,aby dokázali maximálně využít vlastností použitých materiálů
Rozdil mezi rámy je, ale nejde to rict obecně podle materialu…
Můžeš mít karbon ram tvrdej jak prase a nebo taky ne…stejně tak alu a vubec jakýkoliv materiál
Myslet si automaticky ze koupím karbon ram a ono to bude příjemnější je nesmysl
Jan D.: souhlas, pokud se nebavime o ht se spesl konstrukci ci ficurou (ala isospeed apod.), tak u HT primarne ovlivnuje komfort tlak v plasti. Rozdil mezi HT (bez ficur ci spesl konstrukci) karbon/hlina neni az tolik znat (zamerne pisu, az tolik, nejake % tam samo bude).
Kajto: to už pak ale záleží rám od rámu a jak je zkonstruován. Zrovna Chisel je známý tím, že je to docela pohodlný rám. Určitě nejde zobecnit, že by všechny karbonové HT byly pohodlné.
Ne že bych byl nějakej vyznavač karbonu,sám jezdím Ripmo v hliníku,jenže HT už jen kvůli vlastnostem materiálu bude lepší v karbonu.
Kajto: proč se tuní líp HT na karbon rámu?
Doyle: Jaké výhody skýtá Procaliber kromě isospeedu? Váha rámu Procaliberu je stejná, ne li vyšší než Chisel.
Ne každý chce karbon z různých důvodů. Chisel je navíc tvarově krásný rám. Za mě nejhezčí ze zmiňovaných (Procaliber, BMC).
Co mě spíš na spešlu trápí je kvalita zpracování. Toho fialového sysla z profilu jsem reklamoval kvůli křivé zadní stavbě. Uznáno, peníze vráceny. Ženy sysel má zase prasácky a možná dokonce nakřivo ofrézovanou hlavovou trubku a taky nakřivo nálepky (maličkost). Uvidíme, možná v zimě budu rám taky reklamovat. Za ty peníze by si to mohli umět pohlídat.
Lachtis: Mne to treba u meho fatbika (taky bezdus) ukazuje 0,7 baru a na snehu 0,4… Dat tam o 0,5 baru min, tak jsem v minusu :D
kajto: Plány se pěkně rozšiřují, kola jsem ještě nevěděl, že chci měnit. :D Za tip na sedačku díky, neznal jsem. Na druhou stranu ten rám je fakt dobrej, má jen 1350g. Ale rozhodně souhlasím, že je Spešl drahej a platí se značka.
Kolo hezké , jenže za podobný peníze lze pořídit BMC v karbonu a sedačku třeba macride. Jestli plánuješ měnit vidli ,tak zřejmě i kola …líp se pak tuní HT na karbon.ramu.
TK75: jestli to byla reakce na mne, tak jezdim bezduse samozrejme a i to jsem to appky zadal a presto ukazuje o 0,5 baru vic, nez jezdim :-).
TK75: zajimave… Ze srandy jsem to zkusil a u mne to hazi jak u fatbiku, tak xc fullu o cca 0,5 baru vic, nez realne jezdim :-). Ale ja sem asi extremista na nizke tlaky :-).
Ale pro zacatecniky asi nejlepsi appka, co jsem videl.
Sinpa: Zatím jezdím duše a ani nevím jestli budu měnit. Díky.
TK75: Zrovna teď to na této stránce vyplňuju. Jediný co nevím je Rim Type. Tubes (Crochet)?
https://axs.sram.com/…ire/pressure
vyplnis váhu, váhu kola, styl (xc), velikost kol (29), objem pneu (2.35),průměr ráfku (vnitřní ..spešl má u chisla 25 mm)
bahno nebo sucho …
Orientačně
U duše o neco vic
TK75: Byl jsem to přeměřit a mám tam teda už dlouhodobě 2 bary. Ty původní měli na sobě napsané min. 1.7 a tyhle nové mají 1.5 – 3.5.
Tam kde to teďka měnili na tu záruku obě kola nafoukali na 2,3 přední i zadní. Naši váhu znali.
O tom, že to normální rozpětí je 1.4 až 1.8 jsem nevěděl, načtu si o tom víc. Díky.
tomixcz: s tou sedačkou máš pravdu, na karbon to opravdu nejde, měl jsem taky období, kdy jsem kvůli dětem musel pořídit navíc hliník.
Ten tlak je prvni co me napadlo..2.5 baru je na 2.4" pneu hodně…i když netuším jestli to může mít takovej vliv.Nesetkal jsem se s tím u spesl gum
Podle váhy, stylu jízdy atd taková normální hodnota 1.4 až 1.8 treba
TK75: Kolem 2, max. asi 2,5. Ale stále hledám, protože jsem šel z opravdu starého kola a kola 27,5", tak je to pro mě obrovská změna a zatím zkouším. Vidíš tam nějaký problém, proč by se to mohlo dít?
Doyle: Bylo to celkem impulsivní rozhodnutí, ale i tak jsem za něj s odstupem času rád. Ještě nějakou dobu budu vozit dětskou sedačku, kvůli které je myslím karbon nemožný. Samozřejmě teď po roce (a s dalšími znalostmi) bych možná vybíral jinak.
Sinpa: Pěkná úprava. Díky za tip. :)
Jan D.: Díky moc. :) Pěkná barva. Budu sledovat a hlavně šetřit. :D
Nevím, na kolik tě to vyšlo, ale osobně bych už šel do karbonu např. Trek Procaliber za 33tis.
Právě že SID 35 je celkem lehký :)
https://www.kupkolo.cz/…rna_z109466/
a v DE se dám vychytat kolem 10k
Pěkný Sysel. Taky na něm jezdím. S těmi plášti jsi mi neudělal radost. Teď jsem spešlácký nahodil taky.
Ohledně vidlice ta 35 bude na xc zbytečně těžká. Začni sledovat slevové vlákno, Sid se dá občas ve slevě koupit za pěkné ceny. Nebo jiné vidlice lehčí než ta 35.
Nedávno jsem ho kupoval ve stejné barvě, jediné co zůstalo je rám a sedlová objímka :-)
Vilici zkus spíš sehna SIDku s 35 nohama.
Díky! :) To mě moc nepotěšilo, ale trochu jsem si myslel, že když jednou (na dvou kolech), tak možná nebudu jediný. No kdyžtak budu reklamovat víckrát. Mám spešl pláště třeba i 10 let a nikdy se mi to nestalo.
Pěkné, to se mi líbí. Vidlice, musím souhlasit, chce to aspoň tu 32. Jo pláště to samé – již druhé po reklamaci a stále stejný. Taky rozpraskané. Jako plášť spešl a za ty prachy, to bych nečekal. Jinak přitom výdrž slušná a grip taky.
K té vidlici. Tahle má vnitřní nohy 30mm. Standard u tohoto typu kola se dnes pomalu přesouvá z 32mm k 34 – 35mm.
Vypadá to dobře, za pět, přeji hodně zdaru při ladění k obrazu svému! ;-)
5*