Před cca 10 lety mi ukradli mojí silničku na ocelovém rámu Bareš ze začátku 90. let a tak jsem jezdil jen na MTB HT. Silnička mi chyběla a protože jsem si vždy chtěl postavit vlastní rám, tak jsem to udělal.
Rám je tube to tube konstrukce z karbonových trubek. Osazení je low budget, ale pro mne OK. Je prima jezdit na něčem, co má něco z vlastního umu. Kolo má zatím najeto cca 500km.
(vloženo 14.4.24)
Značka | Vlastní |
Model | Já |
Modelový rok | 2024 |
Velikost | 57 |
Hmotnost | 8.5 |
Rám | Karbon vlastní |
Vidlice | Z ebaye:) na direct mount ráfkové brzdy |
Hlavové složení | FSA Orbit |
Kliky | Shimano Sora |
Středové složení | Shimano Ultegra |
Přesmykač | Shimano 105 |
Měnič | Shimano 105 11sp |
Řazení | Sensah Empire Pro |
Převodník | 50/34 |
Kazeta | 11 až 34 |
Řetěz | Shimano |
Brzda přední | Ráfková Bontrager direct mount |
Brzda zadní | Rávková Bontrager directmount |
Brzdové páky | Sensah Empire Pro |
Ráfek přední | Campagnolo Zonda C17 |
Ráfek zadní | Campagnolo Zonda C17 |
Řídítka | Q Evkin 40cm |
Představec | Decathlon 110mm |
Sedlovka | Integrovaná |
Sedlo | Ritchey |
Pláště | Tufo Comtura 4TR |
@Hogy…díky:) a díky za tip s omotávkou. Nechápu, že mne to nenapadlo, když stejně v obloucích měním směr vinutí. To je to slepé následování tutoriálů.
gek: toho titanu se fakt nebojím (a má pod 5,3 kg ,–)). To už spíš těch historických bakeliťáků, které mám. Byť to Fiocco má zpracování díky laku krásně vidět a práce to je fantastická i z dnešního pohledu.
S tou Festkou to neber nijak zle. Raději bych měl tohle, než kolo od nich. Fakt se ti to povedlo. A omotávku zkus odshora dolů, jako to dělám já. Vypadá to nejlépe a když to dobře uděláš, tak se nic neshrnuje.
@Hogy..tak, kdo se bojí nesmí do lesa a nedělá takovéhle věci. Náhodně jsem se podíval na tvá kola a našel jsem tam tohle: https://www.bike-forum.cz/…te-superlite
5.5 kg kolo a ručně dělaný rám a toho se nebojíš:)? Mimochodem, krásný stroj…
Dodatek: Nevím jak teď, ale dřív to Festka dělala úplně stejně. A sama rozhodně nebyla.
Jezdit bych se na tom bál asi stejně, jako na kolu od Festky. Zda to je pochvala, či není, není jasné ani mně :-) Každopádně rámovka od Festky bude odhadem tak za 150k.
@cyklista86… Pochyby ohledně pevnosti spojení lepení vidím dost často kolem sebe. Zároveň mne však zaráží plná důvěra ve svařované spoje. Přitom vyrobit správný svár vyžaduje opravdu velkou zkušenost a zručnost, kdežto možnosti moderních lepidel vyžadují mnohem méně. A to konkrétně dobře připravit povrch a styk dvou ploch, kde dokonce nemusí být žádoucí přesné lícování. Karoserie Ferrari se taky lepí a každý by chtěl v něm jezdit:) a nikdo o tom nepochybuje:).
@cyklista 86… No ono to samozřejmě není slepené jen na tupo k sobě. Kolem spojů jsou vrsty další uhlíkové tkaniny (mimochodem to je 6 vrstev 200g/m2 hrubost tkaniny, takže to jsou ty mufny Colnaga) a za těch 500 km to už pár výmolů chytlo.
Pablo ano trubky vlozene do spojek tak to dela i Colnago treba.. Tohohle bych se taky bal, ze to je jen tak slepene. Sice pres to je jeste dalsi vrstva karbonu, ale i tak bych mel bobky, ze vletim do vymolu a normalne se to rozpoji.
Parádní práce! 5*
Ale chápu to správně, že ty trubky jsou k sobě jen přiložené a slepené lepidlem v místech, kde by byly sváry, kdyby to bylo kovové? Měl jsem kdysi jeden z prvních karbonových rámů, kde byly rovné trubky vsazeny/vlepeny do takových kovových spojek, tam ta plocha spoje byla mnohonásobně větší. S tímto bych se asi bál přeletět nějakou záplatovanou silnici – možná zbytečně, vůbec netuším, jakou zátěž takový spoj snese, jen tuším, že ten rám třeba na kostkách dostává slušně. Ale asi to máš načtené a spočítané, takže přeji mnoho km bez nehod ;)
Za mě moc fajn. Pěkně si to „upekl“ Mám rád tyhle custom projekty. Jasných 5* :)
A ty „trny“ jako forma na spodni vzpěry se daly vytáhnout nebo zůstaly uvnitř?
Mikrobalóny jsem použil, protože jsem je prostě měl a je pravda, že se dobře brousí. Nemají žádný význam z pohledu pevnosti, jsou tam jen jako tmel.
Uhlíková drť se podle mne bude brousit stejně dobře, ale nezkusil jsem, nevím… Tedy otázka? Co by mi to přineslo? Díky
Můžu se zeptat, proč byly jako filer do pryskyřice použity skleněné kuličky a ne třeba uhlíková drť? Kvůli broušení?
Pokud jde o hmotnost, tak není nijak na chlubení:). I s lakem to je 1410 g (bez vidlice, ale zase s integrovanou sedlovkou). Hmotnost je dána použitými trubkami v hlavním trojúhelníku a předimenzovanými spoji.
Na trubkách by se dalo ušetřit 150–200 g určitě a na spojích podobně. Na laku tak 100g, kdybych se spokojil jen s carbonovou texturou. Takže je určitě reálné se dostat na 900–1000 g v domácích podmínkách. Pokud však se dělá taková věc poprvé, tak ne vše hned od počátku člověk ví a tak raději jde cestou jistoty = předimenzování.
Pokud jde o náklady, tak jsem měl velmi příjemnou cenu za trubky, která se nikdy nikde nezopakuje a neměl bych za to ani ocelové. Náklady byly určitě do 10 000 Kč víc ne…Mimochodem…jen barvy byly za 2 000 Kč, lepidlo za 600 Kč, atd..
Čas…tak ten fakt nepočítám, je to přeci zábava:) Největší čas však zabere výroba různých přípravků a přemýšlení jak to vše udělat…než samotný proces slepování. Sestavení a slepení už je jen třešnička, kterou vrcholí proces „jak na to“.
Klobouček a za 5*
gek jeste by nas zajimalo na kolik to vyslo se vsim vsudy krome casu. Ostatne ten by jsi mohl taky vycislit. :)
I výsledek vypdá luxusně, zajímala by mě hmotnost rámu, o kolik jsi to naddimenzoval
Spojování trubek, aby so sebe „zapadly“, je úloha z deskriptivní geometrie. Vlastně se do roviny rozvine místo styku dvou trubek. Z toho vznikne šablona, kterou nalepíš na trubku a podle šablony místo styku vybrousíš. Pro takové jako jsem já, kteří deskriptivní geometrii neumí, je na internetu hodně free nástrojů pro tyhle účely.
Použití strhávací nylové pásky pro vytvoření komprese je nouzová technologie, protože použít vacuum je určitě rozumnější a tak se to správně dělá. Já nemám vývěvu, takže tak… A ta nylonová páska se pro tyhle účely přímo používá, její hlavní úlohou je tedy odsát přebytečnou pryskyřici a tlak je vedleší efekt. No a postupy…v mládí jsem modelařil a na internetu je hromada inspirace.
Těch lidí, kteří tu dělají podobné věci je více a tedy například je krásný ocelový gravel:
Zírám! Takové počiny (a jemu podobné) by si zasloužily mít „odemknutou“ šestou hvězdu!
Kurňa, nevím před čím smeknout dřív, to je parádní práce! Čím jsi krájel ty trubky, abys měl potřebný rádiusy? Středová mufna v troubě, to je taky pecka a ty šavle za oknem … :-D A poslední fotka se sekyrkou pod nohou stolu :-D Jooo, když je člověk šikovnej, tak zvládne spoustu věcí. Tak hodně štěstí s tém pertinaxem :-D
Tak takhle nějak podobně vznikají kola Festka :-) .
Rám kola jsou jen trubky, to zvládne každý…jsi přehnaně skromný, kolik lidí zvládne udělat rám? Velká paráda, kdyby to šlo, dám o hvězdu víc :-)
To jen mazec. To vidim poprvé takhle spojovat ty karbonové trubky. Ta komprese páskou místo formy a lisu. To je taky zajímavé. To jsi od někoho odkoukal tyhle postupy. Ze to už je ověřené a bude to držet nebo jsi to takhle udělal první a tím pádem jsi pokusny králík? :) Jinak ten finální vzhled je úžasnej. Takhle by měly vypadat všechny hliníkové, svařované rámy a ne ty ohavnosti co jsou schopni prodávat a to i světové značky..
Díky:) Největší dřina byla pak vyjmout ze zadní stavby jádro z modrého polystyrenu, nechtěl jsem použít aceton, abych nenarušil pryskyřici. Nechtěl jsem ho tam nechat kvůli 80g:).
Barvy taková věda není. Jen to chce trpělivost a čas, který máš, protože to děláš jako zábavu. Základem je kvalitní povrch, tedy na řadu přichází kit a smirkový papír pak stříkací kit a smirkový papír. To klidně vícekrát:). Dokud není kvalitní povrch, nemá cenu se snažit o lak, protože lakem se všechny chyby ještě více zdůrazní. Spousty lidí si myslí, že lak vše zakreje, není to pravda…
Pak podkladová barva (pod chameleon musí být černá), pak chamelon a na závěr transparentní lak.
Já to dělal vše kvalitníma dvousložkovýma lakama ve spreji (ovšem nemyslím tim druhou složku venkovní vlhkost, ale patronu ve spreji s tužidlem). Sprej má nevýhodu, že tě přijde lak poměrně draho (vyšší spotřeba než pistolí) a stříká také vyšším tlakem než pistole, tj. pak je třeba víc leštit, navíc musíš chytit správnou teplotu na stříkání. Když však nemáš plnou výbavu, tak i sprejem to lze. Koukni na kanál ETOE na youtube.
Přidal jsem nějaké fotky z výroby. Je to postavené z koupených trubek, jen řetězové vzpěry jsem si „upekl“ za oknem auta a BB v ženině troubě, když nebyla doma:).
Pod tou ošklivou páskou je elektřikářská a možná ji tedy sundám, ale jsem docela příznivcem zdejšího pořakadla – „neřešit a jezdit“.
Celá reportáž je tady:
Primlouvam se za reportaz o vyrobe vcetne fotodokumentace!
Ted ctu, ze to je vlastni vyroba ten ram tak to klobouk dolu. wow…
Peknej ram. Jen teda to zakonceni omotavky je opravdu humpolacke. Na to bych se teda nevydrzel divat. Sundej tu hruzu s tim napisem a pekne to zakonci cernou elektrikarskou paskou..
Tý jo, paráda!!!! Nějaký fotky z výroby bys nemohl přidat?
Jasnej palec a 5*
Tak stačí to předimenzovat:) Kolo je pevné dost. Rozhodně nesoutěžím s výrobci, kteří mají za sebou sériovou výrobu, ale rám na kolo je jen pár trubek…není to raketová věda.
Vypadá to surově, dávám rozhodně 5 hvězd za um! Avšak též mám trošku pochybnost o pevnosti, jak se to dá v domácích podmínkách adekvátně otestovat? ;-)