Vojenský hřbitov v Milovicích. Leží tu zajatí vojáci nejrůznějších národností a vyznání. Během první světové války bylo v zajateckém táboře v Milovicích internováno téměř 20 000 mužů. Mnozí z nich zemřeli na následky tyfové epidemie a hladu.
Proto byl v r. 1915 založen zdejší vojenský hřbitov. Jsou zde pochováni Rusové, Poláci, Češi, Rakušané, Maďaři, Srbové, Lotyši, Litevci, Turci a v neposlední řadě Italové, kterých zde odpočívá celkem 5 276, což je vůbec nejvíce v České republice. Proto se také hřbitovu říká „italský“.
Už jsem ve Vlkavě a stíny jsou ještě dlouhé.
Ale moc mně to nejede, docela dost fouká.
Jeden z pomníků na křižovatce u Prodašic. 7.5. 1945 tu německý obrněnec zaskočil eskortu zajatých německých vojáků směřující do Mcel.
Osudná křižovatka, v jejím okolí je přibližně deset pomníčků. Některé byly zarostlé, jiné udržované.
Bojovalo se i v Ledcích, kde je opět řada pomníčků. Zde například i občanů Řecka a Jugoslávie.
Domousnická brána, na obzoru je trochu vidět Ještěd. Je to pozůstatek třetihorního údolí Jizery, která tehdy tudy protékala k Labi. Její dávné náplavy tu těží nedaleká pískovna. Později musela kvůli tektonickým pochodům změnit své koryto, pronikla do údolí dnešní Mohelky, které rozšířila a teče jím dodnes.
Zbytek kolejnic trati Dětěnice - Dobrovice, zprovozněné 26. srpna 1883, kdy byl slavnostně zahájen provoz (zatím jen nákladní). Až v roce 1903 byla na trati zavedena i doprava osobní. Od r. 1974 byla doprava zastavena (trať byla přerušena pískovnou) . Nějaký čas tu také stály nepotřebné vagóny. V roce 2003 byly koleje v úseku Semčice–Žerčice vytrhány a trať zarostla. Dnes se mění na cyklostezku.
Radnice v Dobrovici byla postavena okolo r. 1610 Henykem z Valdštejna .V letech 1660-1664 byla kvůli nestabilnímu podloží doplněna mohutnými opěrnými pilíři. Honosná stavba s orlojem na věži však r. 1673 lehla popelem a byla obnovena už jen v jednodušší podobě.
Komíny cukrovaru. Původně tu stál čtyřkřídlý renesanční zámek který nechal postavit mezi lety 1558–1610 Jindřich z Valdštejna. Roku 1831 nechal nový majitel Karel Anselm Thurn-Taxis přestavět zámek na cukrovar. Zachovala se jen část, krásné zámecké stropy můžete vidět na Švihově, kam byly přeneseny.
Výstražníky na vlečce cukrovaru TTD mají kromě světel a zvonku ještě oranžový maják. Ale mistr volantu si umí poradit. (neumí zatáčet)
Pomník Františka Šťastného v jeho rodných Kochánkách.
Pár slov o něm.
A část textu o jeho životě, původně začínal jako cyklista, později se stal motocyklovým závodníkem.
Pomník připomíná rezavou garáž se znakem Jawa. Já tu opřel sice jen kolo, ale KTM. Snad to není moc velká provokace.
Včera jsem chtěl vyrazit za svítání, ale nějak jsem zaspal. Tak jsem vyjel trochu později, ale naštěstí horko začalo být až po návratu. Tentokrát jsem vyrazil projet svou oblíbenou trasu mezi Vlkavou a Prodašicemi (pokračoval bych klidně dál, ale tolik času jsem neměl)
Jel jsem na Toušeň a pak nesilniční „gravelovou“ zkratkou kolem Sv. Václava do Lysé, odtud do Milovic, stavil jsem se na zajateckém vojenském hřbitově. Potěšilo mne, že Italská ulice má místo příšerných kostek krásný nový asfalt a pokračoval jsem po rozbité betonce na Boží Dar. Vojenské městečko už skoro úplně zmizelo. Pak ještě kousek popraskané betonky, něco málo kostek a byl jsem ve Vlkavě. Odtud ubíhá docela kvalitní silnice převážně lesem až do Prodašic, odkud jsem to vzal přes Žerčice a Dobrovice k domovu. Uzavřenou silnici v Benátkách jsem objel po polní cestě do Kochánek a když u jsem tam byl, tak jsem se stavil u pomníku Františka Šťastného. Škoda že, ráno foukal nepříjemný jihovýchodní vítr, který se při mém návratu stočil na jižní. Stejnou cestou přes Toušeň jsem se vrátil domů. Ujel jsem 120km za 4h 17min.
(vloženo 7.7.24)
Aduldinho: Mě ty bezduše nedávají smysl na mém 25mm plášti, kde je málo vzduchu a vysoký tlak. A duši vyměním raz dva, pokud by to mléko neucpalo, byl bych v háji. Na širších pláštích to smysl má. Já jsem takový staromilec a taky si vzpomínám, jak jsem před lety, když jsem byl ještě mladý a jezdil na Favoritu Passat , s úšklebkem hleděl na tlusté dědky v drahých hadrech, na kole za čtyři moje tehdejší výplaty, pupek opřený o rám a sotva jeli. Dnes jsem v jejich věku a věci, které vzhledem ke svému výkonu a věku nevyužiju jsem si zakázal. Nechci vypadat stejně.
Stando, na bezduše jsem též starý, vnitřní vedení žádné extra výhody nepřináší krom designové čistoty a aero výhody, ale pro amatéra nějaký ten ušetřený Watt nemá valného významu, za to je to opravdu os*r na amatérskou údržbu hlávka, ale mě se to prostě líbí! A člověk by si na tom světě měl dělat alespoň trošku radost! ;-)
bara2: Máš pravdu, je to jednoduché, spolehlivé a snadno opravitelné. Chápu že kotouče, vnitřní bowdeny, elektronické řazení, bezduše atd. přináší jisté výhody, ale člověk mého věku a nájezdu je nevyužije a jen mu komplikují život. Jsem už na ty novinky prostě starý.
vapesi, tak to máš podle popisu to správné kolo! Na mě jsou ty dnešní vymoženosti moc složité, na kole je nejkrásnější jednoduchost, se kterou si poradím i doma v obyváku s minimem nářadí. A vlastně si takových věcí na kole ani nevšimnu, a už vůbec ne, co to má kde napsané. Koukám na harmonii celku :-)
bara2: Děkuju. Jsem takový sběratel příběhů, jak už jsem psal, zajímá mě kolem čeho jedu, geologie, historie, přroda… Kdybych měl všechno fotit, tak bych ani nikam nedojel, tak si vždycky vyberu jen něco. Počasí letos moc nepřeje, včera jsem dal mezi 11–14h stovku a bylo to docela náročné. Ale chtěl jsem konečně dorazit letošních 3000km. Ani jsem moc nefotil, takže je to jen na Stravě. Kolo je taky starý krám (ale to já také), nemá diskové brzdy, nemá karbonové ráfky,nemá vnitřní vedení bowdenů, má jen desítkovou kazetu, mechanické řazení… Ale mně to nevadí, je to spolehlivé a stejně to jezdí hlavně na nohy.
kotew CZE: Taky ti děkuji za pochvalu, jedu jak umím, ale někdy mě to prostě nejde.
Na tyto reportáže si vždycky musím vyčlenit čas pěkně v klidu s kafíčkem, dnes i se zmrzlinou :-)
Moc pěkné a zajímavé počtení, těžko vybrat, co mě zaujalo víc. Musím uznat, že i zdánlivě obyčejné pole na osmičce má krásný příběh!
Jede ti to pěkně, v těchto vedrech se jindy, jak brzo po ránu, ani vyjet nedá. Kolo se mi nejvíc líbí na poslední fotce.
Jedeš jak drak ;-) Parádní report. GJ.
Jezdim rad: Loučeň znám, ale oni skoro nikde nemají otevřeno od šesti… Je to tam pěkné a co opravili silnici Prodašice- Dětěnice, tak se dá pokračovat až na Staré Hrady a pak na Mladějov. Nánosy třetihorní Jizery jsou k vidění i u Drahoňovic a pak u Obrub, tam je také pískovna.
Jeste, s tema kolejeme v Zercicich. Kdyz jsem ukazoval prckovi jak se prejizdi prejezd a jak si ma najet, tak mi to trochu uklouzlo, blbe vycvaknul a napul se vyvalel. Prcek to po me zopakoval i s ti vyvalenim se. :))
Moc hezky report, sama znama mista v miste meho bydliste. Jeste jsi se mel zastavit na Louceni na zmrzku, jel jsi primo okolo. Ale ono jsi tam jel asi moc brzo :-).
S tou Domousnickou branou a Jizerou jsem to nevedel, ze tudy kdysi tekla. Dekuji moc za informace.
Prosim jen tak dal
Jano86: Také děkuji, jsem rád, že se líbí.
Alois01: Díky, Kochánky jsou takové trochu zastrčené místo. A je tam pěkný strmý stoupák nahoru .
Dobrý zboží se chválí samo :-) Klobouk dolů. kolik toho chrlíš s tak pečlivou přípravou. Fakt. Samý zajímavý věci, strašně dobře se to čte, díky za osvětu … i když to asi neudržím, ale třeba si na to někdy vzpomenu a až pojedeme okolo, tak s tím budu ženu otravovat … teda oslňovat :-D
Kouba_2005: Myslím, že se ta kniha jmenuje „Šťastný František“ od Dalibora Janka. Taky jsem ji kdysi četl. Něco o stropech je tady: https://www.hrad-svihov.cz/…a-jeho-strop Byl jsem tam a viděl je, jsou opravdu pěkné. I sám Švihov stojí za návštěvu, doporučuji. A jinak děkuji za pochvalu.
Prosvištěl jsem fotky a pečlivě četl popisky, super jako vždy!
Vůbec si nedokážu představit, jak se třeba stěhovaly ty zámecký stropy. O F.Šťastném jsem četl v mládí nějakou knihu, dneska už si z ní pamatuju jen to, že hodně jezdil v Itáílii a skoro všechny kosti v těle měl postupně polámaný … a nebo si to s někým pletu :-)
plysovykozisek: Tohle jsem jel včera, dneska jsem přijel z Turnovska, jemně pršelo skoro celou cestu, ale šlo to. Zmokl jsem až tři kilometry od domu. Je to na Stravě.
Já jsem měl dneska štěstí. Jak jsem přijel domů začlo pršet. Nemáš se za co stydět Vapsíku v protivětru jet 27km/h není žádná ostuda( třeba já jsem rád i za 15 km/h v protivětru).