Zámek Liblice nechal letech 1699–1706 postavit hrabě Arnošt Josef Pachta z Rájova. Od 50. let 20. století sloužil zámek potřebám Akademie věd,dnes je využit jako hotel a hlavní sál využívá jako konferenční centrum Akademie věd ČR.
Velký pramen v Mělnické Vrutici býval jedním z nejvydatnějších pramenů v Čechách. Pramen je převážně suchý od sedmdesátých let minulého století. Jeho vyschnutí je způsobeno zejména čerpáním podzemní vody pro středočeský vodovod.
Tzv. Krvomlýn v Harasově. Mlýn byl postaven na místě bývalého skalního hrádku, jehož tesané prostory částečně využil. Nyní slouží jako rekreační obydlí.
Harasovský rybník (tůň) v Kokořínském údolí.
Pěkné svezení směrem na Ždírec.
Houska. Hrad založil na začátku své vlády král Přemysl Otakar II. Byl správním centrem okolí , ale jeho funkci brzy přejal o něco později založený Bezděz .Později se Houska stala zámkem..
Hrad a královské město Bezděz založil král Přemysl Otakar II. ve druhé polovině 13. století. Hrad byl z větší části dokončen roku 1279, kdy zde byl vězněn mladý Václav II. Město v podhradí po smrti Přemysla Otakara II. zaniklo.
Česká Lípa, zříceniny někdejšího vodního hradu. Původní gotický hrad ze 13. století byl v 17. století přestavěn na renesanční zámek, který byl po druhé světové válce zbourán.
Selfie v Horní Polici
Barokní poutní areál,se začal stavět roku 1689 podle návrhu architekta Julia Broggia.V Horní Polici prý v roce 1523 vyplavila řeka Ploučnice na břeh dřevěnou sošku Panny Marie K sošce vystavené na oltáři starého gotického kostela přicházeli poutníci z okolí a tak vznikla tradice poutí do Horní Police.
Zříceniny hradu Ostrý neboli Scharfenstein je zřícenina středověkého hradu připomínaného prvně k r. 1268. Po roce 1515 byl opuštěn a zpustl.
Poněkud omšelá reprezentativní budova budova nádraží rakouské severozápadní dráhy v Děčíně,postavená r.1873 v novorenesančním slohu.
Silnice do Hřenska.
Hřensko. Soutěsky a cesty na neurčito (možná navždy protože ochrana přírody) uzavřeny, turistický ruch skomírá.
Labské údolí je tu poměrně úzké a okolní srázy strmé.
Dál už nemohu, kolo stojí přímo na hraniční čáře.
Přívoz v Dolním Žlebu mně udělal opravdu radost. Pohání ho tok Labe, nepotřebuje motor.
Děčínský zámek stojí na místě hradu ze 13. století, v 16. století na ho přestavěli na zámek. Stojí na pískovcové skále nad soutokem Labe a Ploučnice. Pod ním, na Mariánské louce leželo původní středověké město. Vlivem povodní zaniklo.
Staroměstský most v Děčíně je 84 m dlouhý kamenný renesanční silniční most, přes řeku Ploučnici nedaleko jejího ústí do Labe Byl postaven v letech 1564–1569 z pískovcových kvádrů. Nad středním pilířem je umístěno sousoší sv. Jana Nepomuckého, sv. Víta a sv. Václava od Josefa Brokoffa z roku 1714 .
Vysílač Buková Hora u Ústí nad Labem. Byl postaven v letech 1960 až 1962 a tvořil ho 181,5 m vysoký ocelový tubus.Jeho konstrukce však neměla uspokojivé vlastnosti (výkyv za větru), během oprav, 3. prosince 1965 vypukl uvnitř věže požár, který zničil veškeré vybavení. Poškozený stožár byl 7. září 1966 odstřelen. Nový vysílač, o téměř 40 m vyšší než původní, byl dokončen a zprovozněn roku 1975.
Mariánský most v Ústí nad Labem byl zprovozněn v roce 1998. Mostovka je 179 metrů dlouhá, pylony jsou 60 metrů vysoké. Autorem návrhu mostu je architekt Roman Koucký.
Masarykovo zdymadlo pod Střekovem. Bylo vybudováno v letech 1924 až 1936 za účelem splavnění Labe v oblasti střekovských peřejí. Jeho součástí je vodní elektrárna o výkonu 15 MW.
Hrad Střekov nechal mezi lety 1316 a 1319 vybudovat král Jan Lucemburský k ochraně labské plavby. Fotka od občerstvení.
Litoměřice, pohled na město přes Labe.
Terezín, základní kámen k pevnosti položil sám císař Josef II. dne 10. října 1780. Stavba trvala přibližně deset let.
Zatopené pevnostní příkopy.
Roudnice nad Labem se zámkem, původně hradem založeným nejspíše v osmdesátých letech dvanáctého století pražským arcibiskupem a pozdějším knížetem Jindřichem Břetislavem.
Občerstvení v Roudnici. V pozadí most přes labe, na jeho místě stával gotický kamenný most, jehož základní kámen byl položen 24. srpna 1333. Stavitelem mostu byl francouzský mistr Vilém z Avignonu, kterého do Čech přivedl pražský biskup Jan IV. z Dražic. Most zanikl za třicetileté války, kdy byl roce 1634 pobořen švédskými vojsky generála Bannera, poslední zbytky byly odstraněny při stavbě současného mostu r.1910.
Elektrárna v Mělníce, odpadní teplo vytápí i Prahu.
Zámek a kostel sv.Petra a Pavla v Mělníce je jedním z nejstarších kostelů v Čechách. Trojlodnímu gotickému kostelu vévodí přístupná věž vysoká 65 metrů .
Lávka přes Vltavu v Lužci.
Na Zlatém kopci u Přezletic padla magická hodnota ujetých 300km.
Tuhle cestu na hranici ČR k nejníže položenému místu jsem měl v plánu už loni, ale nějak to tehdy nevyšlo. Když se v neděli naskytla příležitost, tak jsem ji prostě musel využít,zároveň mě napadlo, že by to mohla být třístovka, to se nakonec i podařilo.
Vyrazil jsem před pátou hodinou, pomalu svítalo, nechtělo se mně jet za úplné tmy. Jel jsem trochu neplánovaně, tak jsem neměl doma sušenky, abych se pořádně nacpal. Jeden jogurt a tyčinka Margot mě moc nezasytili. Ale spoléhal jsem na to, že cestou podél Labe potkám nějaké občerstvení. Měl jsem trochu obavy z toho, že je uzavřená D10 kvůli bourání mostu a veškerý provoz jde přes Brandýs. Ale nic strašného se nedělo. Cesta ubíhala poměrně dobře, bylo nutné vydržet jen tankodrom v Ovčárech. Další mizerně sjízdná cesta byla až panelka z Jelenice do Mělnické Vrutice. Pak přišla pěkná část Kokořínským dolem do Ráje. Odtud až na křižovatku Blatce – Střezivojovice je povrch hodně špatný, je to o to nepříjemnější, že je tam docela stoupání. Za to následující úsek až do Oken je fakt nádhera, krásná silnička i příroda a minimální provoz. (vzhledem k časné nedělní hodině provoz zesílil až někde od České Lípy)
Doksy jsem v podstatě minul, je to tam samá jednosměrka, asi o cyklisty na náměstí nestojí.
Až do Hradčan ubíhá opět kvalitní, i když trochu frekventovanější silnice pěknou přírodou s občasnými výhledy na Bezděz.
Z Hradčan jsem po pečlivé úvaze přeci jen zvolil spojku (Stará Lipská cesta) lesem do Veselí. Asfalt není nic moc a posledních cca 800m před Veselím je docela terén,ale nic co by za sucha na silničce nešlo pomalu a opatrně projet. Odměnou je pěkná příroda kolem cesty. Mapy.cz tudy silniční trasu ale naplánovat nedovolí.
Z Vítkova do České Lípy pak vede pěkná cyklostezka po tělese zrušené železniční trati.V České Lípě jsem chvilku postál, snědl druhou tyčinku (první jsem snědl už v Doksech), trochu dokrmil baterii v Sigmě a pokračoval v cestě.
Z České Lípy jsem jel po hlavní silnice až do Horní Police, kde jsem odbočil na Šachov. Tato část cesty je ale hodně rozbitá a bylo by lepší jet přes Žandov po hlavní silnici. Dolů do Děčína jsem jel po hlavní, místy je sice cyklotrasa, ale většinou s mizerným povrchem. Silnice je nová a s přiměřeným provozem. Ačkoliv to vypadá na stálé klesání k Labi, překvapením je několik stoupání na stráně nad Ploučnicí. Nakonec je odměnou prudký sjezd do Děčína.
Odtud jsem měl naplánovanou cestu do Hřenska až ke státní hranici a pak stejnou cestou zpět. Ale silnice se mě moc nelíbila, byl na ní poměrně velký provoz a navíc jsem si uvědomil, že budu zpátky docela dost stoupat a tak jsem závistivě pokukoval na cyklostezku na druhém břehu Labe. Ale neměl jsem s sebou žádné eura, kartu ani doklady, tak jsem nápad jet přes Německo raději opustil. Vyfotil jsem si tedy kolo na hranici a vyrazil otráveně nazpět. Už cestou tam jsem si všiml šipky přívozu v Dolním Žlebu, tak jsem tam odbočil a mněl jsem štěstí, přívoz zrovna vyplouval, takže jsem nemusel čekat. Pak jsem jel do Děčína hezky po rovině a bez provozu po levém břehu.
Před Děčínem už jsem měl opravdu hlad a jeden bidon vypitý, s občestvením to vypadalo dost bledě, až za Děčínem jsem narazil na příjemné bistro v Křešicích a dal si smažák s hranolkami a dvě kofoly. Tím byla krize zažehnána a mohl jsem pokračovat po celkem pěkné cyklostezce na Ústí nad Labem. Za Ústím mě čekal průchod (jsou tam schody, což v silničních tretrách nebylo nic moc) Masarykovým zdymadlem. Narazil jsem na další občerstvení a dal si jeden birell na cestu.
Odtud už se cyklotrasa dost zhoršila, štěrkový úsek, zpomalovací prahy, kořeny a podobné libůstky. V Žernosekách jsem najel na silnici a pokračoval po ní až před Terezín, kde jsem se nechal zlákat další obtížně sjízdnou zkratkou (cyklotrasou). V terezíně jsem pokukoval po dalším občerstvení, ale nic šikovného jsem nepotkal, litoval jsem, že jsem za Střekovem nedal jednu rundu navíc. Pokračoval jsem tedy dál více méně po pěkných cyklostezkách podél Labe do Roudnice, kde jsem se konečně dopil, jednu kofolu a na vrch jeden birell.
Pak už zbývalo než pokračovat k domovu zase převážně po silnicích ke Štětí(je na druhém břehu) a pak zase po trochu horší cyklostezce (tu a tam kořeny) do Beřkovic,bylo dost vedro a tak jsem si tam dal další birell a pokračoval k Mělníku. Nechtělo se mně jet přes město a chtěl jsem dokroutit těch 300km, tak jsem jel delší cestou na Lužeckou lávku a cestou jsem si dal ve Vrbně poslední birell, pak už jsem jen na zbytku cesty dopil vodu z druhého bidonu. Zbývalo už jen pár kilometrů, průjezd Neratovicemi a přes Kostelec a Brázdim domů. Když jsem vyšplhal na Zlatý kopec u Přezletic, tak nahoře právě padlo magických 300km.
Cestou jsem potkal hromady cyklistů, docela dost jich jelo na těžko, ale od Litoměřic byla stezka skoro prázdná. Výlet se myslím docela podařil, až na jednoho blba v autě žádné dramatické situace nebyla, počasí přijatelné, takže jsem spokojený. Některá místa by se dali projet jinak a po lepším povrchu, ale i tak myslí není ujetých 305km za 13h 37 minut úplně špatný výsledek. (čistá doba jízdy 11h 35min, průměr tedy 26,4km/h a nastoupáno 1406m)
Omlouvám se za rozvleklý popis, je to prostě dálka.
Mapa zde: https://mapy.cz/s/jabejobube
(vloženo 12.8.24)
Vapsi, ano jsou, ale oba víme svoje, ať chceš nebo ne, tak ten výkon je minimálně obdivuhodný ;)
Kocour Mikeš: Já ti děkuji, ale takový výkon to zas není, jsou tu lepší borci.
Vapsi, tak to teda valím oči, musel jsem se 2× podívat, jestli vidím dobře. Skláním se před tvým umem a odhodláním, podniknout takovouhle štreku, bez mrknutí oka. K tomu jako vždy detailní popisky a pěkný fotky, ať ti to i nadále frčí!
To s tím výletem přímo nesouvisí, jen jsem chtěl říct, že jsou horší věci než jezdit v létě na kole…
bara2: Děkuji, ty fotky za moc nestojí, tak ještě pár těch, co jsem nezařadil. (Kokořín, pomník Německého horského spolku v Děčíně, Pastýřskou stěnu s ferratou a Větruši v Ústí) Teplo mě nevadí, stačí jen pít a úplně to nehnat na hranu. Jsem zvyklý z práce. (Dnes jsem se třeba pekl od rána na mýtné bráně nad dálnicí před Lovosicemi a to je horší, než jet na kole).
U kafe jsem si prohlídla fotečky a početla popis spousty zajímavých míst a úskalí na cyklostezkách. Škoda, že jezdíš v jiném kraji, než já, tvé krásně popsané cesty by se mi hodily. Pěkně upozorňují na místa, která by člověk s klidem minul a ani o nich neví. A popis (ne)kvality silnic a stezek se při plánování cest taky hodí. Těch zajímavých míst je na třístovce opravdu hodně a všechna stojí za návštěvu.
Ale nepochopím, jak můžeš v takovém vedru jet, už jen pobyt v tom žhavém vzduchu je pro mě nepředstavitelný výkon. Fakt pěkně ti to jelo!
bara2: Děkuji,musel jsem trochu přidat, když tu vidím ty dálkové výkony tak mám pocit, že o výjezdech pod 250km nemá ani cenu mluvit.
kotewCZE: Po dlouhé době jsem se trochu odvázal, ale nic dramatického. Jsou tu určitě lepší borci. Ale děkuji za pochvalu.
Parádní číslo! To si budu muset schovat ke kafi :-) Zatím jen gratulace ke třístovce!
Ježkovo voko, takovejch kilometrů Vapíku, GJ. Naplánovat a fotit zajímavá místa na dlouhejch švihách umí málo kdo Vapíku, takže poklona a GJ ještě jednou, pěkný report jako vždy, Díky a těším se na další.
Ty by jsi mohl být takový,, Valentýn dobrotivý,,z cestovní kanceláře :-)
Aduldinho: Ne že bych nebyl unavený, ale když jsem ušel 86km pěšky, tak to jsem teprve poznal vyčerpání. Tady mám jen trochu omlácené dlaně z těch děr na silnicích a večer jsem trochu cítil ta dvě místa, kde se tělo potkává se sedlem. Ale jel jsem pomalu a pořád jsem se zastavoval na pití. Nejhorší je ta časová náročnost a relativní nuda na známých místech. (mě to třeba nebaví takových prvních a posledních 50–60km kolem bydliště) Dvěstě je určitě příjemnějších i pro mne, to se ještě stihnu i cestou někde vykoupat a osvěžit. Letos už další třístovku nepojedu.
Stando, trošku závidím, že s tebou 300km nic nedělá, já byl dnes též v práci, únavu sem však krapet cítil, po 3kilu sem měl vždy druhý den cyklokocovinu, tudíž preferuji 2kila, kdy jsem druhý den relativně v pořádku.
A taky není 3kilo jako 3kilo, po rovině je to možná méně namáhavé, avšak záleží na větru, síle slunečního záření a toleranci k „tupému“ nekonečnému dupání.
Pro mě je již celkem letitý rekord viz příloha, stačilo, nyní už to raději jezdím, buď na dvakrát nebo zkráceno vlakem do Prahy ;-)
Homolka24: Díky. Nejsem žádný závodník, ale i tak cesta docela utekla. Nebavilo mně jen posledních 30km přes notoricky známá místa. A fotky tentokrát nic moc, bylo takové divné počasí, kouřmo a nechtělo se mně pořád stavět. Takže jsem fotil jen dokumentačně.
plysovykozisek: Já také ne, nejhorší je ujet těch prvních 200km, pak už to jde samo. Vypnu si rychlost a jedu jen na pocit, když to jde tak rychle, když to nejde, tak jedu pomalu. Docela to funguje. Je to můj rekord určitě za posledních 4–5 let co jezdím s GPS a nějak se tu prezentuji. Vždycky jsem jezdil rád dlouhé trasy, nejsem žádný závodník, spíš turista. Ono je celkem jedno, jestli člověk ujede 284, nebo 300, jen to druhé číslo líp vypadá. Asi bych ujel na jeden zátah i víc, ale nějak nevidím smysl. (Nejsem celkem nijak „zrychtovaný“, nakonec jsem byl dnes v práci celý den na nohou, takže rezerva ještě je)
Já na ty kilometry nemám nohy. To je tvůj osobní rekord Vapíku, nemýlím li se.
Aduldinho: Já to měl proti tobě po rovině. Já vozím jen peníze a telefon, patlák jsem zahodil, mizerná výdrž baterie a obrovské rozměry, o nespolehlivém ovládání ani nemluvě. A místo sluchátka kamera, to je mně na dálnici k prdu, nerozumím ani slovo. A ještě k tomu Android, to jsem nerozdýchal.
miťo: Taky jsem měl ty špatné úseky naplánované po silnici, ale jeden hned za Střekovem jsem nějak přehlédl.
Krása, kémo, skláním se, já už na třístovky rezignoval, jede ti to pěkně, já včera strávil podobný čas na o 55km kratší cestě, i když jsem tam měl asi krapet víc kopečků! Ty nemáš edoklady a kartu v mobilu? Pak by sis mohl lajznout i cestu za hranicemi, ne?
Díky za osvětu a bezchybný fotoreport jako vždy! A pak že patříš do starého železa, pěknej prdlajs! GJ! ;-)
Gratulace ke třístovce! Jako vždy pěkné a precizní popisky. Úsek mezi Ústím nad Labem a Litoměřicemi stojí za prd. Štěrkové úseky jezdím po silnici. Chtělo by to Labskou dvojku vyasfaltovat kompletně.
velmi vlastivědné, díky