Kaple Sv. Václava byla postavena v roce 1696 jako součást areálu poustevny a tzv. zázračné zahrady s čtrnácti plastikami, fontánkou a větrným mlýnem. Iniciátorem výstavby byl tehdejší majitel panství František Antonín Špork. Poustevna stála při významné silnici od Prahy ,na hranici jeho panství Lysá nad Labem. Současná podoba, kdy výklenkovou kapli sv. Václava doplňuje dvojice soch andělů-světlonošů Žalostné a Radostné smrti, vznikla až po zrušení poustevny ve 30. letech 18. století.
Špitál pro nemocné a přestárlé poddané na panství Lysá nechal v letech 1715–1717 vybudovat hrabě František Antonín Špork podle návrhu významného českého architekta Františka Maxmiliána Kaňky. Budova vpravo je zbytkem kaple Svatého Kříže vysvěcené 30. září 1717 a zrušené r.1790 Beze stopy zmizela i bohatá sochařská výzdoba areálu..
Krajina kolem toku Labe. Placka a pole, místy písek a voda.
V pozadí je zbytek kláštera bosých augustiniánů v Lysé, postavený hr. F.A. Šporkem podle návrhu B. Scottiho v letech 1739–1741 . Byl zrušen r. 1812. Nad ním je zámek.
Pseudogotická kaple sv. Václava vysvěcená 3. října 1888 na návsi v Byšičkách. Byšičky jsou jednou z nejzachovalejších barokních vesnic v Čechách. Obec je vybudována na kruhovém půdorysu jako tzv. okrouhlice.
O obnovu obce se zasloužil hrabě František Antonín Špork, který v roce 1717 nařídil založit novou vesnici s názvem Byšičky, údajně podle vzoru původních slovanských osad nechal postavit osm velkých stavení do kruhu okolo návsi.
Původně zde stávala ves Byšice s mostem přes Labe, z něhož zbyl do dnešní doby jen zbytek nájezdu. Most byl zničen za husitských válek, ves ztrácela na významu a nakonec zanikla za třicetileté války.
I v Byšičkách zanechal svou stopu Jára Cimrman. Někdy se mně zdá, že je těch míst už příliš.
Starý transformátor v Byšičkách, podle izolátorů z dob, kdy byl VN rozvod jen napětím 6kV.
Kříž postavený Josefem Koštířem, rolníkem v Byšičkách r. 1890. V horní části připomíná nápis smrt (patrně jeho syna) J. Koštíře v I. sv. válce.
Příjezdová cesta do Byšiček.
Rybníček u dvora a bývalého špitálu Karlov.
Lávka přes vodní plochu na Řehačce. Hrozně dlouho jsem tu nebyl, naposled někdy začátkem devadesátých let 20.st..
Řehačka je jezero vzniklé spojením starého říčního ramene, které vzniklo v místě dřívějšího toku řeky Labe, a písníku, který vznikl po těžbě písku v roce 1953. Má rozlohu 7,55 ha
Bývalá silnice Vratislavské pošty z Lysé do Prahy. Dnes je to jen lesní cesta, kdysi frekventovaná komunikace byla přeložena jižněji kolem r.1775 v souvislosti se zánikem mostů přes Labe v Toušeni.
Někde v těchto místech v Toušeni stávala až do r. 1775 soustava dřevěných mostů přes ramena Labe. Vedla po nich důležitá silnice z Prahy na Lysou a odtud na Městec Králové a Vratislav, případně na Jičín a Trutnov.
Jednosměrka před Satalicemi vede v trase staré silnice z Prahy na Lysou. Dnešní úprava je poněkud nedomyšlená, proti nebohému cyklistovi se na úzké silnici zcela legálně řítí auta rychlostí 90km/h (a někdy i víc)
Satalice, cyklopruh k ničemu, věčně v něm parkují auta.
Dnes jsem se vydal prozkoumat místa, kde jsem hodně dlouho nebyl. Netroufl jsem si se silničním kolem pokračovat po labském břehu z Řehačky do Čelákovic a tak jsem se vrátil stejnou cestou.
(vloženo 24.8.24)
HonzaP9: Jezdím tamtudy hodně často a někdy to opravdu není příjemné, nejlepší by bylo zrušit jednosměrku i ty pruhy. A děkuju za pochvalu.
Asi mám štěstí, nikdy jsem tam žádnou nebezpečnou situaci nezažil. Jak píšeš, asi lepší nerýpat, nebo z toho bude regulérní jednosměrka…
Ale jinak zase super report, díky!
Potkan007: On stačí i linkový autobus, co tam pravidelně jezdí. Kdyby tam byla aspoň padesátka. Ale bojím se, že kdyby do toho někdo rýpal, tak ten cyklopruh zruší a budeme to objíždět.
Ta cyklotrasa na předposlední fotce je vyloženě geniální nápad na tak úzké cestě. Co auta, dneska jsem tam jel cca 35 km/h na gravelu a proti se vyřítil kamion po prostředku. Poslal jsem to až za tu bílou čáru na krajnici a nechal mi tak metr.
Můžete si zde dát malinovku Svijanela, nealkoholické pivo Zlatopramen Radler nebo Krakonoše. Platit lze mincemi nebo kartou. V případě, že si dáte Krakonoše, musíte vložit občanku pro kontrolu plnoletosti. – zadnou obcanku to po nas nechtelo :D
J1RKA: Nic pro mne, nevozím občanku ani kartu a tak si mohu dát jen malinovku.
bara2: Špork byl tak trochu rebel, v Lysé měl dokonce tajnou tiskárnu, která tiskla neoficiální náboženskou literaturu. Nakonec mu ji odhalili a zavřeli. Byl posedlí barokním kultem smrti, měl doma dokonce lebku svojí matky. Nakonec Kuks byl takovým ztělesněním jeho nazírání na svět. Na panství Lysá nad Labem sice nevybudoval tak rozsáhlý areál, ale i tak se tu zachovala řada památek a soch o které se zasloužil,asi nejhezčí je pomník císaře Karla IV v Hlavenci. Špork založil lovecký řád Sv. Huberta (vůbec povznesl tehdejší myslivost) a císaře jím slavnostně na tomto místě dekoroval. Zřejmně si tím chtěl císaře naklonit.
Cimrmanů už je moc, máme tady dokonce Cimrmanův trafovýčep.
Konečně jsem si udělala čas na Byšičky :-) Barokních soch v krajině tady na Jižní Moravě zdaleka tolik nemáme, nebo o nich nevím. Špork toho nechal postvit opravdu hodně, včetně vesnice. Děkuji za zajímavé počtení!
Nepatřím k Cimrmanologům, jako zábava mi to v době vzniku přišlo dobré, ale ne zas natolik, abych to vyhledávala. Dělat z toho životní filozofii mi už přijde ujeté a ten kult zavání zkreslováním skutečnosti. Přes pár generací už vůbec nemusí být zřejmé, že se jedná o fikci a byla to jen sranda. A to už pak sranda končí…
Vapsi, mě že všeho nejvíc baví ty tvoje popisky, víš toho opravdu hodně, klobouk dolů.
J1RKA: Takhle jsem to jezdíval také, ale jak říkám, dlouho jsem tam nejel. Zkusím to projet v zimně, to bude tak akorát dlouhý výlet.
kucii, jezdim to vetsinou takhle, skoda ze od zdymadla jeto mordor :D a ta ofiko je nezazivna a po desti sama louze
Je tam pořád jen cestička ale ty nálety jsou vysekaný, tak je to celkem v pohodě.
Já tam kdysi jezdíval, takže tu cestu znám, ale už jsem tam hodně dlouho nejel, tak jsem se tam nechtěl případně prodírat trávou, nebo vyjetými kolejemi. Některé úseky byli i před lety v pohodě (kolem chat), jinde to byla trochu divočina (jen cestička) Teď s rozmachem autorybářů to může vypadat všelijak.
@vapes: no kdyz ses dostal natu lavku, tak ta cesta z Bysicek na most < novej celakovickej > zase tak tragicka neni
Paráda jako vždy, Stando! ;-) A auta zaparkovaná v cyklopruhu, co dodat? :-(
HonzaRez: Taky děkuji, most jsem ani nezašel vyfotit, pár kamenů, vlastně taková zídka. Viz:https://www.chatar-chalupar.cz/bysicky/
Krásný report, díky moc. Docela by mě zajímalo, jak vypadá ten zbytek nájezdu na most…
A abych nebyl zbytečně pozitivní, ano, cyklobuznopruhy jsou cesta do pekel a jsem zvědav, kdy na to někdo konečně přijde…
Parádní report Vapíku, fotky super a k tomu peckovní kapličky, GJ.