Celou sezonu 2023 a 2024 jsem jezdil a závodil na lehce upgradovaném Treku Top Fuel 9.8 GX AXS a na sezonu 2025 trochu zatoužil po novém kole, hlavně kvůli úspoře váhy, druhému košíku na láhev a chtěl jsem čistě XC stroj.
Rovnou jsem věděl že zdvihy mají být 120/120mm a geo spíše sjezdovějšího rázu, čímž mi vypadlo z výběru spoustu kol. No a když už vyšel ten nový flight attendant rovnou jsem ho přidal do kritérií, čímž mi ve výběru zůstalo jedno jediné kolo a to Sworks Epic 8.
Jenže 353k jsem za kolo opravdu dávat nechtěl a tak jsem začal shánět slevy. Obvolal/obeslal jsem snad celou ČR, půlku Polska a Německa dostal jsem se na cenu 290k, což bylo pořád o hodně víc než jsem byl ochotný investovat. a tak jsem celý nápad uložil k ledu, k čemuž přispělo i to, že Top Fuela bylo nemožné prodat.
Poté jsem ale narazil na inzerát prodávající Epica 8 comp, no a než jsem se nadál podařilo se mi s prodejcem domluvit pouze na prodeji rámu a já už pro něj jel na otočku do Trenčína. Celou sadu s wattmetrem se mi povedlo pořídit za hezkou cenu z DE, ale následně jsme zjistil, že je problém koupit tlumič na Epica 8. Lze ho koupit na všechny modely kol s FA, ale na Epica 8 nikoliv, asi aby si uživatelé nemohli přestavět levnější modely na FA a byli nuceni do Sworkse. Nakonec se ale kámošovi povedlo tlumič sehnat jako náhradní díl. Celá kola, brzdy a sedlo jsem použil z Top Fuela, jehož zbytek jsem rozprodal a tak mě to celé vyšlo na cca 30% ceny Sworkse.
Co se týče jízdních vlastností tak jsem se trochu obával citlivosti kvůli flex stay, ale opak je pravdou funguje to skvěle. S FA si to chtělo trochu vyhrát a už šlape jako hodinky, jen ten Transmission řadil prvních cca 200km celkem mizerně než si všechno trochu sedlo. Za mě senzační kolo s jednou drobnou vadou na kráse a to že s 2,35" Ardentem si občas škrtnu o zadní stavbu.
(vloženo 26.10.24)
Značka | Specialized |
Model | Epic 8 |
Modelový rok | 2024 |
Velikost | M |
Hmotnost | 11,8kg včetně košíků, vložky v zadním kole, pedálů a držáku na Garmin |
Rám | Epic 8 carbon |
Vidlice | RS Sid Ultimate 120mm 29" Flight Attendant |
Tlumič | RS SID Luxe Ultimate Flight Attendant |
Hlavové složení | Specialized |
Kliky | Sram XX Eagle transmission 170mm powermeter |
Středové složení | Sram Dub |
Měnič | Sram XX Eagle Transmission |
Řazení | Sram GX eagle AXS |
Převodník | Sram XX SL Transmission 34z |
Kazeta | Sram XX Eagle Transmission 10-52 |
Řetěz | Sram XX Eagle Transmission |
Náboj přední | DT Swiss 240 |
Náboj zadní | DT Swiss 240 |
Brzda přední | Shimano XT BR-M8120 |
Brzda zadní | Shimano XT BR-M8120 |
Brzdové páky | Shimano XT BR-M8120 |
Ráfek přední | DT Swiss XRC 1501 |
Ráfek zadní | DT Swiss XRC 1501 |
Dráty | DT Swiss |
Pedály | Shimano XTR -3mm offset |
Řídítka | Specialized Roval Control Cockpit 750mm |
Představec | Specialized Roval Control Cockpit 60mm |
Sedlovka | RS Reverb AXS 150mm 30,9 |
Sedlo | SQlab 611 Ergowave Carbon Liteville - 140mm |
Pláště | Maxxis Ardent Race 2,35" Maxxspeed |
Používám to jako XC a trailbike. Tzn cokoliv třeba u nás na Točný je na to skvělá zábava a takovej ideální závod pro tohle kolo mi přijde třeba MTB Trilogy nebo ČP XCM na Dolní Moravě.
Pěkné, myslela sem, že kategorie XC je mrtvá. Také sem teď pro tátu vybírala XC a koupila mu Scott Spark.
Jen pro zajímavost, jaké závody s takovým kolem jezdíš?
Měl jsem Epic 8 na testovačku 2 dny, vážím 93kg, ale ničeho jsem si nevšiml. Koupil jsem nakonec Lux trail a je pravda, že tam je průchodnost větší..mám tam Aspen 2.4". Na 184 cm Epic už XL, Lux stačí L.
@embi > teď už dobrý, ale musím tu zadní osu fakt dorvat na těch předepsanejch 15 nm. Jen teda nevím jak by se to chovalo třeba pod někým kdo má 80 kg. Celkem v tomhle asi těžím ze svojí muší váhy :D
Heh vidíš a já to zrovna jezdím do +1 a to jsem si ještě upravoval ty wattové zóny, aby m to víc zavíralo.
Právě se mi nelíbilo, že se to chová často jinak, tak jsem přešel na manuální mód.
Já jezdím FA dle jeho doporučení a v pohodě. Vozím –2 :) Zkoušel jsem +1 a +2, ale to by ze mě kolo vyklepalo duši. Jinak mi právě přijde fajn, že se přenastaví. Když jezdím intenzivně hodinu kolem baráku funguje jinak než když jsem pak jel Malevil půl dne :)
Tak SID 120mm je stejná kategorie vidlice jako Fox 34, a 150 mm teleskopku tam mám taky a FA je 300g navrch.
Co se týče FA, tak bych určitě neměnil. Jen to tvrzení že se stačí párkrát projet a všechno bude perfektně fungovat moc nesedí. Aby to fungovalo, tak jak si představuji nastavil jsem manuálně wattové zóny a přidal si +1 do zamykání.
Teď už je to kolo tuhé když ho potřebuju tuhé a perfektně si FA ovládá tlmení přesně podle toho jak potřebuji.
Jako kolo super ale zarazi me ze to vazi o 200 gr min jak muj Trance s 34mm plnotucnym foxem , dpx tlumakem a 150mm teleskopkou .. ten FA spokojenost ?
@waters > On Spešl uvádí max. šířku pláště 2,4", ale 2,4" Specialized je stejně o dost užší než 2,35" Maxxis. Nicméně to škrtání se v podstatě vyřešilo tím, že jsme začal zadní osu „dorvávat“ na 15 nm předepsaných výrobcem. Předtím jsem dotahoval s citem dle ruky a asi to bylo málo.
Zajímavé počtení:) Je vidět že prodejci se snaží také dostat cenu dolu a chce to na ně tlačit, aby jim tady v cz neprocházelo to co je v DE úplně běžné.
Škrtání pláště bych asi nedal:))
Napínavý příběh a jak pekne to dopadlo!!
Co se ovládá na řiditkach vlevo ?
5*