DT180, CX Ray, Polyax Square Lock, ráfky 30mm vnitřek… 1164g
(vloženo 7.11.24)
No, tak mě osobně by taky zajímalo, jak vzniká údajná reakce duralu s karbonem. Nejsem v tomto studovaný odborník, ale vím, že karbonový kompozit není elektricky vodivý, pakliže není k tomu záměrně upraven. Matrice z uhlíkového vlákna je teoreticky vodivá, ale pryskyřice sama je izolant.
Proč by tedy „hnily“ niple, ale ne sedlovka, sedlová objímka, misky hlavového a pod…?
Asi za tím bude v případě kol něco jiného: vlhkost nahromaděná z mytí, z provozu, nebo z tubeless mlíka. Ale chemická reakce karbon/dural, to slyším poprvé…
XXX jsem měl předtím a kupodivu na 29 palců bylo jen 24 drátů na dt 240. A mnohem víc by mě teda zajímala ta dielektrická vrstva mezi karbonem a hliníkem? Kdo to dělá nebo kde se to využívá? Že by reagovala ta pryskyřice či epoxid na hliník? Rád se poučím… Nejsem teda extra dobrej chemik ale co tam teda vzniká za reakci?
Záleží na slitině hliníku a hlavně na povrchové úpravě (eloxu) a také materiálu drátu. Měl jsem karbonové kola Bontrager XXX na 26" a slouží dodnes na původním zapletení. Tak že tak.
Proto se dává mezi karbon a hliník dielektrická vrstva. Jinak spoj oxiduje a rozlepí se – například mufny středu.
Hele vazne reakce mezi AL a carbonem? Jako reakci zelezo AL znam dobre, ale ten carbon je prekvapujici.
Tojny: Ne mezi karbonem a hliníkem. Mezi ocelí a hliníkem. Drátem a niplem.
@hnoj nechcu delat chytryho ale na foto to vypada spis na nejakej protecenej agresivni tmel z bezdusaku kterej tomu dost pomohl
@Hnoj: U např EiE bez děr pro nipl to může být ještě větší sranda dostat ven
@Tojny: Treba hlinikove sedlovky bez laku, napr. thomson, 9point8, v karbonovem ramu take pracuji. Ja mam rozezranou thmonson sedlovku a kamarad nemohl dostat z ramu 9point8. U sedlovek je stesti, ze to obcas vyndas a vycistis, ale u niplu to uz z principu nedelas.
Tuhle fotku jsem si půjčil tuším na MTBR. Kola v podobném stavu se ke mě dostanou tak 2× ročně…
Pro počtáře: limit komplet 120kg, tenze drátů max 130kg, váha píšou 285g ale je asi o 10g víc.
Hmm, tak tohle slyším prvně… nějaká chemická reakce mezi karbonem a hliníkem. A nikdy jsem s tím teda problém neměl ani u pět let plus starých kol. Ráfky jsou Farsports W36. A co to vydrží nemám tušení, teprve půjdou na kolo.
Jinotaj. Jo, cca ty 3 sezóny to bývá. Háček je ten, že niple jsou pak často tak přirostle k ráfku uvnitř děr, že se musí doslova vymlatit nebo obrousit dremelem.
Za mě osobně těch ušetřenych pár gramů nemá vůbec význam za možné problémy v budoucnosti.
Je zajímavé, že mně, ani mým zákazníkům se to nějak dramaticky neděje… Pokud, tak po čtyřech-pěti letech používání. Což už je kolikrát hranice životnosti špic, takže se to stejně musí vyštípat.
Je zajímavé, že mně, ani mým zákazníkům se to nějak dramaticky neděje… Pokud, tak po čtyřech-pěti letech používání. Což už je kolikrát hranice životnosti špic, takže se to stejně musí vyštípat.
Drahé odolné karbonove rafky zabít hlinikem co za chvilku shnije?To snad ne.....
Řešilo se to už tuším ve vlakně EIE.
ALU a Karbon dohromady dělají elektrolitickou korozi, niple pak doslova shniji a rozpadnou se úplně na sračku.
Taky pak celkem pravidelne ta „renomovana“ kola musím rozstrihat a zarostlé zbytky niplů vymlatit kladivem a preplest na mosaz.
Ale jak píšu. Je to marný. Ušetříš na páru kol 50g a můžes flexit na BF…
Hnoj-proc je to marny?
Co je na tom špatně?
Jak by to mělo podle tebe být?
Dík
jinotaj: To se spíše zeptej těch výrobců a ne Hnoje :-) .
Hnoj – když je to tak marný, tak proč se ta kombinace napříč špičkovými výrobci používá?