ta sada vypadá fakt dobře
Tohle mě fakt sere, nějaké rady, co s tím?
rád bych prohodil pod omotávkou bowden a hadici...třeba časem
Vstup pro bowden hazky vypadá pěkně, akorát bych rád něčím ucpal tu vedlejší díru na (asi) teleskop. Nemá Špešl v nabídce nějaké zátky?
katalogová fotka
stačilo málo, a mohl bych jezdit v krátkém celý rok :-)
zváženo, když vyměním kola, bude to k 8 kg...
Zhruba před rokem jsem si říkal, že by to chtělo k enduru ještě jedno kolo. Na takové to rychlejší svezení, na výlety primárně po asfaltu, nebo když jsou v lese sračky a já se tam bojím. A letos na podzim tak nějak uzrál čas, byly nějaké volné peníze a samozřejmě posezonní slevy. Původně jsem si říkal, že nějaká hlína za tři pětky bude stačit, jednoplacka, 11 převodů, kotouče…ale víme, jak to chodí. Nejdřív jsem koukal na grevly od Gayronu, ale když jsem je pak na For Bikes na živo viděl, bylo mi jasný, že tudy cesta nevede. Takže jsem nakonec skončil u Canyonu Grizl CF SL 8 1by za v té době krásných 67t. Ale šedé S-ko nebylo skladem, rajčatovou jsem nechtěl, a během čekání, až ho naskladní, jsem v DE na Bike24 našel tohohle Spešla (v růžové) za vcelku přijatelných 2900 Euro. Barva se mi líbila (od doby, co udělal kdysi Santa růžového Bronsona, mě růžova kola baví) a rám je asi to nejhezčí (a podle recenzí možná i nejfunkčnější), co je mezi grevly v současnosti k vidění. Jednoduché kulaté trubky, žádné vedení hlavou, závitový střed…i osazení nebylo na Špešl vůbec blbé. Ale byl dražší a osazení bylo přece jen o chlup horší, než u Canyonu. Zase mě ale lákala o více než kilo nižší hmotnost (8,53 kg ve velikosti 56 mi za tyhle peníze přišlo opravdu super). Tak jsem si řekl, že když naskladní Canyon, půjdu tudy, a když Spešla ještě trochu zlevní, půjdu do něj. Ale Spešla ne a ne zlevnit (jednou tam skočila cena 2600 Euro, ale pouze pro Švýcarsko). Canyon během mého váhání zdražili na původních skoro 80t, takže Spešl už byl jasný…a protože ho pořád nechtěli v DE zlevnit a protože jsem narazil na tuhle druhou barevnou variantu za stejné peníze v odpovídající velikosti u nás, objednal jsem jí. Růžovou samozřejmě zlevnili hned potom, co jsem nové kolo doma vybalil z krabice, no nemám já kliku? To samé se mi stalo, když jsem kupoval Jeffsynu, ale tam to bylo 1000 Euro, to jsem byl fest nas.raný. Teď bych ušetřil 300 Eur, což mě zase tolik netrápí, protože tahle barva se mi přece jenom líbí víc a až zjistím, že to na mě moc drncá, bude se určitě líp prodávat.
Kolo jsem doma v pohodě sestavil, dokonce jsem k němu dostal bezdušové ventilky, což potěšilo, ale jenom do doby, než jsem zjistil, že nejdou procpat ráfkem. Ale měl jsem doma origo ventilky DT Swiss, takže jsem použil je a vyhodil duše. Zadní kolo dlouho utíkalo kolem spoje, ale mlíko to nakonec pobralo. Ještě jsem vyhodil základní hnusné Shimano kotouče a nahodil XT. Zajímavé, že nové matice (technicky jsou to šrouby, jako na kazetě) se mi nepodařilo do nábojů zašroubovat, musel jsem použít původní, přitom délka závitu je na obou stejná, ale nové XT začali během utahování hrozně drhnout (výrobní tolerance?). Ještě jsem lehce zkrátil bowden k hazce a pokusil se to trochu na rodlech učesat (a u toho si říkal, jestli jsem přece jenom neměl vzít Experta v elektrice). Docela jsem se nadřel, když jsem hledal, kde se u pák nastavuje vzdálenost od řídítek a free stroke, ale pomohl klasicky YT.
Na kole jsem o víkendu najel prvních asi 40 km. Jako jede to pěkně, i s těmi 2kg koly, dost to drncá (jízdu v terénu si na tom neumím představit) a je to dost dlouhé, ale to si snad zvyknu, případně posunu sedlo víc dopředu a pořídím kratší představec. A to mi Spešlí konfigurátor doporučoval velikost 56. Spíš by měl zajímalo, jestli bych se nevešel i na 52. Dost nemile mě překvapilo řazení. Čekal jsem podobný projev, jako u XT/XTR, který mi velmi sedí (tuhé jasně definované polohy se super zpětnou vazbou). Sice na stránkách píšou něco o crisp shifting, ale v praxi je to hodně houbovité a v zimích rukavicích jsem moc nebyl schopný poznat, kdy a o kolik řadím. Taky bych čekal, že odřazovat půjde aspoň o 2 pastorky…ale když už to cvakne, řadí to hned a spolehlivě, Shimano má tohle opravdu zmáklé. A taky se mi nelíbí, jak na pákách odstává ta gumová šprc.ka (ta se ale dá, jak jsem koukal, za pár korun vyměnit). Rozsah převodů se mi zatím zdá pro silniční použití dostatečný a pokud by přestal časem stačit, vyměním hazku za stejnou s delším ramínkem a nahodím Garbaruk 10–52. Celkově jsem z kola nadšený, hodně se mi líbí, jak vypadá a když za to na silnici člověk vezme, je to super pocit, který se na enduru zažít fakt nedá. A to jsou tam ty přes 2 kg vážicí kola, která by se asi slušelo vyměnit za karbony. Předběžně jsem vybral tyhle a představa, jak to pojede, když sundám přes 700 gramů jen z kol, mě fakt láká. Rád si nechám poradit, jestli jsou tyhle kola ok, případně co jiného pořídit.
(vloženo 2.12.24)
Značka | Specialized |
Model | Crux Comp |
Modelový rok | 2024 |
Velikost | 54 |
Hmotnost | 8,78 |
Rám | Crux FACT 10r Carbon, Rider First Engineered™, Threaded BB, 12x142mm thru-axle, flat-mount disc |
Vidlice | FACT Carbon, 12x100mm thru-axle, flat-mount disc |
Tlumič | - |
Hlavové složení | Spešl neuvádí |
Kliky | Shimano GRX RX820 |
Středové složení | Shimano Threaded BSA BB |
Přesmykač | - |
Měnič | Shimano GRX RX822-GS, 12-speed |
Řazení | Shimano GRX RX820, 1x12-speed |
Převodník | 40T |
Kazeta | Shimano XT, 12-speed, 10-45t |
Řetěz | Shimano XT M8100, 12-speed w/ quick link |
Náboj přední | Specialized full sealed bearing thru axle hub, centerlock disc |
Náboj zadní | Specialized full sealed bearing thru axle hub, centerlock disc |
Brzda přední | Shimano GRX RX820 |
Brzda zadní | Shimano GRX RX820 |
Brzdové páky | Shimano GRX RX820 |
Ráfek přední | DT Swiss G540 rim, 24mm internal width, tubeless ready, 24h |
Ráfek zadní | DT Swiss G540 rim, 24mm internal width, tubeless ready, 24h |
Dráty | DT Swiss Champion 14G stainless steel |
Pedály | Shimano XT PD-M8100 |
Řídítka | Specialized Adventure Gear, 118.9mm drop x 70mm reach x 12º flare |
Představec | 3D-forged alloy, 31.8mm, 7-degree rise |
Sedlovka | Roval Terra Carbon Seat Post, 20mm Offset |
Sedlo | Body Geometry Power Sport, steel rails |
Pláště | Pathfinder Pro 2BR, Tan Sidewall, 700x38 |
Ukrutony: osobně bych šel do té dvoudílné, co dává na grevly Canyon. Stojí podobně, ale pružit bude určitě ještě víc.
Guma na pace mi odstava na GRX uplne stejne. Nejde mi s tim nic. Pral jsem se jednoho sikovneho mechose a pry ten problem maj Shimano GRX snad kazdy druhy paky.
rybička: No chraň nás všemohoucí, na existenci STR jsem uplně zapomněl. To by mi domů nemohlo, tfuj :D Mám klasiku Sport Carbon bez chladničky v rámu :D
Právě po sedlovce pošilhávám jako po dalším upgradu. Jenom ta cena mě trochu demotivuje. Co jsem zatím na netu našel tak recenze vesměs pozitivní, jenom nebýt chudej :D Ve slevách to moc nebývá
To má jen Diverge STR, normální Diverge ne. Ale vypadá to hrozně, to je fakt.
Ukrutony: Diverge má nahoře to lanko, ne? To bych fakt nechtěl, i kdyby to jezdilo samo a bylo pohodlné jako DH :-). Sedlovka je fajn, krásně pruží. Koukám, že samotná se prodává přes 5t, tak nemůže být blbá :-).
Po rámu jsou kola nejdůležitější. Mám od Toma EIE carbon a navážil jsem nějakých 1260g a kolo se odlehčilo a má dynamiku, takže bych neváhal a dal tomu hubnoucí kůru. A to jsem měl rozdíl oproti původním WTB cca kilo dolů.
Ojoj ty nákupy… lepší být chudej a na nic nemít. Ikdyž to taky nepomůže, když je tu slevové vlákno :D
Nad cruxem jsem trochu uvažoval, ale nakonec jsem bral Diverge, protože v mé velikosti 58 díky řešení zadní horní vžpěry vypadá jako nějaké lešení. Menší velikosti se celkem dají koukat.
S maticemi na centerlock jsem měl reverzní problém – snažil jsem se přitáhnout kotouče na nových kolech původními maticemi co byly tady na těch G540 a Formula nábojích a taky to docela drhlo.
Gumená ********* mi odstává taky. A když jsem s tím jednou trochu čachroval, akorát se to zhoršilo :D
Co ta Terra sedlovka? Poznáš nějak tu proklamovanou „compliance“ nebo ani ne? Ikdyž asi brzo soudit po první jízdě
vt: ty kola jsem vážil z Diverge, měly jen jiný ořech, rámcově tak 2050g.
Nádherný rám. Doporučuji mrknout na Olega (Twisted Wheels) na Youtube pro inspiraci, jak se dá Crux vyšperkovat k dokonalosti a na hmotnost pod 6kg bez kompromisů:-).
DaD: Zkusím, ale docela jsem se tomu věnoval a přijde mi, že jsou usazené tam, kde mají být. Jinak nemáte ve SaBR nějakou záslepku na tu extra díru v průchodem do rámu, pls?
DaD – Davide, nejsou, ony se ty gumy fakt vytahají – měl jsem to u mechanickýho GRX, mechanické Ultegry, i u 11ky DI2…( zajímavý, že u gumy koupený jako náhradní díl se to tak nevytáhávalo )…
Crux není primárně gravel kolo, ale ostré cyklokrosové náčiní na závody. Jiná geo, absence úchytů na blatníky, absence úchytů na dalších deset tisíc kravin na rámu a vidli. Chybí i oblíbený úložný prostor v rámu.
Ten rám je nekompromisní a to kolo jede jako kráva. Takže kdo chce opravdu ostrý štěrkolet, tak toto je velmi dobrá volba.
Ty gumy jsou jen opravdu špatně usazené. Je dobré to zevnitř máznout třeba Brunoxem a usadit na správné místo.
5*
rybička: gripgumy od Shimana toto bohužel dělají – já to řešil tak, že jsem na to kápl malinkou kapku sekunďáku a normálně tu odstávající gumu přilepil k tělu páky.
To je kolo Lael Wilcox…obuty 700×48 Oracle Ridge (Rene Herse) jezdí s tím závody.Tady 780 km
Odkaz na Tomovo vlákno: https://www.bike-forum.cz/…ie-carbon-ii#…
Jan D: Díky, zkusím. Byl by odkaz na profil?
TK75: Spešl píše max. 47 mm, ale to už kolem té gumy nemůže být žádné místo. S těmi 38 mm širokými plášti mi to projde tak akorát.
keymaker: Tohle je 54, 2 cm by mohly stačit, zkusím.
vt: vážil, vychází to viz foto, kazetu se mi nepovedlo povolit.
jIrI___: To jsem viděl na endurech, ale na grevlu ještě ne. Nicméně to je mi fuk, jezdím s batohem, kolo chci co nejlehčí.
Singlespeed: Chvíli jsem o tom přemýšlel, ale to už bylo přes kilo, navíc se mi nelíbily kliky, bál jsem se převodového rozsahu 10–44 a nebyl jsem si jistý, jesli by se dal nějak rozumně rozšířit.
KRoser: Hele, snažil jsem se a stejně to odstavá, viz foto. Když to usadím po stranách, vyleze to nahoře. Ta guma mi prostě připadá vytahaná.
Parádní koleso, dávám pět, jen by to chtělo asi fakt tu elektriku a nebyl by potřeba ten šlahoun do středu spodní rámovky! ;-)
A mohla by tam být nějaká pěkná komplet zátka bez ďur! :-)
Polka: Aha, tak to jsme si nerozuměli, já myslel (tudíž hovno věděl), že čekáš právě na Cruxe ;-) .
resp. UDH má nový S-Works Crux :) https://www.specialized.com/…ux/p/4223480?…
No ale já budu mít rám s UDH :-) Jen jsem se právě divil, že ji nemá ten crux.
K Redu potřebuješ tu UDH patku na kterou ses ptal a kterou Crux zatím nemá.
Single: určitě jsem z bajku zvyklejší na sram, ale vzal jsem kvůli rozpočtu za dobrou cenu to grx. Zas tak dalece jsem pohony nestudoval, ale ten Red nepůjde proč? 1×13 bych asi radši ani nepotřeboval a k redové sadě se asi taky jen tak nedostanu :-)
Polka: Pokud budeš chtít vyměnit GRX za nový RED 1×13, tak máš smůlu.
To nemá UDH patku? Čeká mě taky to nové GRX 1×12 ve stejné konfiguraci, tak jsem zvědav. Ohledně gumy…jak psal KRoser, sedne si to do zářezů v páce.
Moc pěkný, ať slouží. Ta guma na pákách není pořádně usazená, jsou tam takové výstupky které se musí pořádně nacpat „vmasírovat“ :) do pák, potom to sedí celkem dobře.
Kolo zajímavé, takový Aethos s větší průchodností plášťů. Škoda toho jalového řazení a odstávajícíh gum na pákách. Možná bylo rozumnější nevrtat si koleno a vzít Experta na elektrice.
Crux je super, ale v mém případě ho vyřazuje jedna věc – absence úložného prostoru v rámu. To bych v dnešní době u gravelu už chtěl považovat za standard (vím, Crux není gravel :) )
Pekny pribeh i kolo. Ja jsem desny setrilek, tak jsem cekal na BF a pink vivid je na ceste ;-)
BTW ty velikosti mi pripadaji u Spesla trochu posunute, stary CAADX 54 je papirove stejny jako Crux 52.
BTW2 vazil jsi ty defaultni zaplety?
Taky jsem u CruXe daval kratsi predstavec. O 2 cm. Taky velikost 56.
Crux je parádní. Vzhledem k nastavení kokpitu by se ti možná hodil kratší představec.
Podle mě momentálně nejkrásnější gravel rám z karbonu.
Ty kola bys tady přes Tomáše na fóru měl asi o fous levněji plus 3 roky crash replacement.
5*