Nejsem měnič kol a tak tohle jsem koupil jako další kus do sbírky. Z toho důvodu i dost odlišné od toho, co mi doma zůstává. Proto Ekar 1×13 a titanový rám. Jako staromilec bych do karbonu nešel.
Rozvláčný vypravěč Andreas Kirschner z německé čtyřznačkové firmy Rennstahl/Falkenjagd/Parapera a Stanton (železo/titan/karbon), která si zadává výrobu někde na Tchajwanu, mi byl docela sympatický (má hodně videí na youtube). Na nějaké otázky přes e-mail mi pak odpovídala Astrid Kirschner. Asi rodinná firma. A tak když se počet kol skladem u bike24.com snížil na dvě, už jsem raději kolo objednal.
Nepředpokládám že na něm najedu nějaké velké množství km. Je to kolo pro radost. Líbí se mi ty klasické jednoduché tvary. I když to je značný low-cost, což je vidět na tvarování trubek rámu které není nijak složité a jen double-butted (ale tím pádem výrobně levnější). Ale do dražší verze bych nešel, to už by mi hlava nepobrala.
Za mne jedinou nevýhodu vidím v průchodu řazení a brzd přes hlavovou trubku. Esteticky a uživatelsky nádhera, servisně mi je z toho špatně už teď.
Nabízí se srovnání s titanem z Decathlonu (který je provedením asi na srovnatelné úrovni). Dekáče jsem nevzal kvůli minimu insertů na rámu (což mi nevyhovuje) a osazené SRAM sadě 1×11 – ta je pro mě skoro nepoužitelná, musel bych ji směnit za něco jiného. Nutná přestavba by tak vymazala o třetinu nižší cenu.
Nemám zimní boty a tak jsem prozatím osadil platformy.
Ještě doplním, že váha 9,95kg platí pro verzi, kdy v kolech jsou duše.
Po třech dnech od koupě jsem na něm dnes konečně strávil trochu delší dobu – něco přes tři hodiny (v teplotách +2 až +4) a tak konečně můžu napsat pár poznámek k sadě Ekar:
řazení – ergonomicky OK, srovnávat mohu jen se Shimanem GRX400 – oproti němu má Ekar řadící mechanismus v páce o poznání tvrdší, má hlasitější cvakání a zatím působí správně ostře (GRX je oproti němu lehce gumové). Možnost řazení směrem k lehčím převodům o několik pastorků najednou je fajn, směrem k těžším to je nutné odcvakat po jednom. Při řazení kazeta občas trochu zazvoní – možná to je projev toho, že skupina největších pastorků je vyfrézovaná z jednoho kusu materiálu.
Páky jsou spíše menší, určitě spokojené by s nimi byly dámy. Řadit jde v pohodě v horním i spodním úchopu.
brzdy (kotouče vpředu i vzadu 160mm) – ze začátku pochopitelně žádná sláva, pak si to postupně sedlo. Ve srovnání s GRX400 mají trochu pomalejší nástup (což je možná dobře) a (zatím) nepatrně nižší brzdný výkon. Co tam je za destičky netuším, Campagnolo o materiálu mlčí, stejně má jen jediný typ.
kazeta – mám 10–48 kvůli tomu, že časem možná zase vyjedu na nějakou delší cestu s hodně naloženým kolem, kdy po pár stech kilometrech je v kopci člověk rád za co nejlehčí převody. Pro jednodenní výlety nalehko by určitě byla vhodnější 9–36, 9–42, 10–44 – ty všechy mají skok po jednom zubu pro prvních šest patorků, moje 10–48 jen pro prvních pět.
(vloženo 1.2.25)
Značka | Falkenjagd |
Model | Aristos GT |
Modelový rok | 2025 |
Velikost | M |
Hmotnost | 9,95kg bez pedálů |
Rám | titan double butted |
Vidlice | Parapera Anemos Carbon (sloupek je karbon taky) |
Kliky | Ekar GT |
Středové složení | T47, dál jsem nezkoumal |
Měnič | Ekar GT |
Řazení | Campagnolo Ekar GT |
Převodník | Ekar GT 38z |
Kazeta | Campagnolo Ekar GT 10-48 |
Řetěz | Campagnolo Ekar |
Náboj přední | HH15-100/HH12-100 |
Náboj zadní | HH12-142 |
Brzda přední | Campagnolo Ekar 160mm |
Brzda zadní | Campagnolo Ekar 160mm |
Brzdové páky | Campagnolo Ekar GT |
Ráfek přední | Fulcrum Rapid Red 500 |
Ráfek zadní | Fulcrum Rapid Red 500 |
Pedály | zatím platforma |
Řídítka | Parapera Speedgravel Carbon |
Představec | hliník |
Sedlovka | hliník |
Sedlo | Selle Italia SLR Flow |
Pláště | WTB Riddler 45-622 |
Cochty: 177cm a váhal jsem mezi M a L protože mám raději větší = stabilnější kola. Je to ale OK, Lko by na mě bylo už velké. Jinak kolo má na cestovního gravela spíš agresivnější geometrii, stack/reach je 1,48:1, pro neohebnější lidi to zachraňuje 2cm podložka pod představcem a řidítka která jsou vůči středu asi o 5mm zvednutá. Zatím mi to takhle vyhovuje.
Parádní oldschool
Mě se to líbí dost. A pokud je to kolo na turistiku tak vlastně navadí ani obyč kola, a fotrovskej kokpit a hmotnost 10kg. Ale sportovní kolo by z toho šlo udělat taky;)
Nanaštve, nenadchne. Titan asi dobrá volba na gravel, ale bez karbon kol a dalších detailů je to podstřelené.
Omlouvám se ale, mě se to nelíbí, resp těch detailů je tam moc. Jako funkčně komponentově super, ale myslím čistě esteticky.
Ten Ekar bych chtěl někdy zkusit, jestli by se dal převodově použil na mé gravelo horsko silniční použití – ale na zkoušku je to celkem drahá sranda :-)
Tohle se mi hodně líbí = Campa plus příběh = nemohu jinak bez za pět! Ať dělá kolo jen a jen radost! ;-)
definice minimalismu. Nebo optimalismu, ted nevim. 8 z 5
Krásný gravel, ze kterého čiší pohoda od podívání. Poctivě jsem si přečet celý tvůj koment a když ho konfrontuji s tímto kolem, tak mně vychází, že jsi vybral velmi dobře. Navíc tohle bude výborně vypadat i po více, jak 15. letech. Morálně to určitě nezestárne. Možná by sis mohl udělat ještě časem radost v podobě pořízení karbonové sedlovky a karbonových zápletů z produkce Campagnolo(Fulcrum) – např Campagnolo Levante. Kola od této firmy jsou hodně dobré, sám je dlouhodobě vozím a doporučuji všemi deseti. Například oproti konkurenci nemají uvnitř vrtané ráfky, s páskou se trápit není zapotřebí.
Jo, a oprav si ten Egar v popisu.