Po devíti letech věrných služeb a jednom výraznějším faceliftu dozrál čas jít s dobou a vyměnit skvělý Focus Cayo za diskový model.
Silničku používám nezávodně, pro najíždění objemů převážně v kopcovitějším terénu. Většinou jezdím ve dvou nebo sám. Proto jsem chtěl zachovat endurance/vrchařský charakter kola a váhu okolo 6 kg. Nově s dvoupřevodníkem, který jsem na silničce nikdy neměl.
Můj Ican FL1 A I R O se od ženina stroje liší kromě laku o číslo větší velikostí S/52 a sadou SRAM, na kterou jsem zvyklý z focusu.
Pouze pedály jsou Shimano Dura Ace +4 mm. Tady jsem si už ověřil, že honění gramů s extrémy typu Time Xpresso 12 je na úkor funkčnosti, spolehlivosti i životnosti. Garminy Vector 3 se ze starého focusu stěhovaly na ženino A I R O, takže jsme ušetřili za jeden wattmetr.
Rám je kompletně upravený pro systém AXS, tedy bez vstupních nebo výstupních otvorů pro klasickou kabeláž nebo „bezdrátové“ Di2.
Tento lak se opravdu obtížně fotí, lidské oko ho vnímá mnohem komplexněji než objektiv.
(vloženo 6.2.25)
Značka | Ican |
Model | FL1 A I R O |
Modelový rok | 2025 |
Velikost | S / 52 |
Hmotnost | 6.17 |
Rám | T1000 / T800 custom "dirty cherry" AXS |
Vidlice | Karbon |
Hlavové složení | FSA 55R, ložiska SL Series ACB |
Kliky | SRAM Red eTap AXS |
Středové složení | CEMA ceramic T47 |
Přesmykač | SRAM Red eTap AXS |
Měnič | SRAM Red eTap AXS |
Řazení | SRAM Red eTap AXS |
Převodník | SRAM Red eTap AXS 48/35 Quarq |
Kazeta | SRAM Red eTap AXS 10-36 |
Řetěz | SRAM Red eTap AXS |
Náboj přední | DT 180 EXP CL 24H |
Náboj zadní | DT 180 EXP CL 24H |
Brzda přední | SRAM Red eTap AXS |
Brzda zadní | SRAM Red eTap AXS |
Brzdové páky | SRAM Red eTap AXS |
Ráfek přední | EIE carbon ARG40TC30 Ultralight |
Ráfek zadní | EIE carbon ARG40TC30 Ultralight |
Dráty | Sapim Super CX Ray |
Pedály | Shimano Dura Ace +4 mm |
Řídítka | Avian Falcon II 100/380 |
Sedlovka | Roval Alpinist 27.2 |
Sedlo | Prologo Nago R4 PAS Nack 147 |
Pláště | Tufo Comtura Prima TT 28 mm |
Hadado: kolo je mimo sluníčko višňové až skoro hnědé. Červená se rozsvítí jen pod sluncem. V tom je ten lak docela rafinovaný.
Míša to zas má naopak – kolo vypadá na slunci bílé. Lehký chameleon vyleze ve stínu jako včera. Ale je to tak decentní, že to objektivem moc nejde zachytit.
Galfery vozíme už několik let, nejstarší páry mají za sebou 3. nebo 4. sezonu. Takže pod námi vydrží docela dost. I nové kotouče musím prakticky vždy srovnat, většinou hážou, ale pak už je klid.
Moc pěkný stroj. Klavně věřím, že to krásně pojee za pedálem. Ty vybrané Sram třmeny jsou vyloženě nádherné. Struktura v barvě super, ale na mě je to trochu moc rudé.
Kolik toho přežijí ty Galfery kotouče? Já dal na gravel v 180/160 mm a stačí se na to podívat a je to kživé. Navíc se dost blbě rovnají kvůli té struktuře. V neposlední řadě se pak dost nesymetricky sjíždí – vyjíždí se tam dva kroučkyv místech, kde je to děrování. Podobnou zkušenost jsem měl s Magura SL – tam se vyjížděl střed o dost více než zbytek.
Alojs01: na red 1×13 potřebuješ UDH patku, což zatím není silniční standard.
Včera první společný delší test v kopcích (87/1070), žádný problém se zvykáním. Přesmykač pracuje oproti duře velmi tiše, několikrát jsem se pohledem ujistil, jestli opravdu přehodil :-)
Největší změna oproti ráfkovému focusu je v pohodlí. Širší bezduše udělají hodně. Kolo mi přijde celkově tužší, což by minimálně díky pevným osám být mělo. Na rovině, pokud nefouká proti, jde rychlost velmi lehce udržovat nad 30 kmh při cca 60 procentech FTP.
To je samozřejmě individuální, každý má výchozí úroveň jinde, ale u sebe si to podle waťáku dokážu porovnat.
Žena moc spokojená a v lepší formě, takže mám v kopcích problém uviset. Včera bylo pocitově kolem nuly a dost jsme vymrzli. I tak si v kopcích nad 10 minut, kde často trénujeme, zajela osobáky a overally na Stravě. Za tepla to bude lepší.
Taky jsem si rikal, kdyz jsi zvykly na jednoplacku, proc tam nesel rovy red 1×13 :-).
Ale moc se ti to povedlo, ty laky na obou kolech jsou bomba! :-)
Máš to parádní a taky se mi, jako některým tu, ještě víc líbí lak na kole drahé polovičky, ale obojí je to pecka! Ještě štěstí, že jsem utrácel loni, jinak bych asi „nutně potřeboval“ i silničku :)
Zaujimalo by ma ako hodnotis 2× vs 1× prevodnik, ktory si vozil predtym…
Na SWorksu už není moc co měnit k lepšímu. Stačí vybrat jestli Shimano nebo Sram ;)
Jako vždy kolo TOP. Neuvěřitelný cit pro komponenty a celkové sladění. Líbí se mi, že to není jako jít si koupit sestaveného s-workse, ale tady se defakto jde na to od porodu.
Na cyklokros potřebuješ víc místa na bahno. Tohle bys v Jabkenicích po dešti ucpal v prvním kole ;-)
7.2.25 20:42
Krásná stavba,stejně jako ženě.Úžasná barva,komponentově a váhově není co dodat,prostě I'm amazed!!Ať slouží,tichá závist :-) 5*
Všimněte si, kolik je místa kolem plášťů s reálnými 31 mm.
Vzadu jsem naměřil 13 mm z každé strany, vepředu 11.
Na tom by snad i šel s UCI max. 33 mm plášti jezdit cyklokros, kde moc rámů pod 800 g není. Crux v esku?
kajto: Chtěl jsem na ráfky černá loga, a ta musela jít pod lak – satin. Na Paintless obtisky blbě drží.
Škoda že není paintless,mohlo být pod 6 kilo. Bylo by sice ošklivé jako to moje… :-D
vim ze si to psal.. ale tohle jde relativne hezky vymaskovat nalakovat do stribrne… ale je to jedno oboje se da.. jen je treba mit vhodnou folii
prostorovej efekt se fakt blbe foti vcetne te hloubky kterou dela mnostvi vrchniho kryciho laku… tak je jeste trosku rozdil jestli se delaji cerne mapy na stribrnem podkladu, nebo stribrne mapy na cernem podkladu a pak jaky odstin candy a jak probarveny se pouzije a jestli je jeste dotmaveny treba cernou… da se s tim docela hezky pohrat :-)
To kolo je úchylně dokonalý.
Eastwood: Logo jsem vymyslel, font písma vybral ve free bance, nechal vyřezat z fólie a sám si i nalepil na rám před poslední vrstvou čirého laku.
Naštěstí bydlím relativně blízko lakovny, takže to takhle šlo zkoordinovat.
Jinak loga se spíše standardně lakují barvou. Tohle je lepený atyp z fólie, s prostorovým efektem.
Barva luxus! Smekam.
Pram se pro kamarada, tu zakazkovou barvu ti udelali vcetne vytvoreni tech log a napisu?
KRoser: to vypadá, že budou ony.
Posílal jsem na podzim Pretty fotky těch Farsports. A vzhledem k tomu, že všichni tamní ráfkaři jsou z jednoho města…
Tady je porovnání karbon drátů co mám od Farsports oproti normal kulatému drátu.
Karbon mají trochu jiný průměr sedla do náboje, tak pro karbon dráty jsou potřeba special náboje, ráfky můžou být stejné jak na železné.
Jinak samo moc parádní kolo :)
kamaro: Rád bych Ti k tomu podal info, ale nevím ho. Informace budou známy později.
Tome, jestli koukám správně tak ty nové karbonové dráty mají z jedné strany hliníkovou "patku! pro uchycení v náboji a z druhé strany hliníkový závit. Ten má předpokládám klasický niplový rozměr, navíc tam jsou plošky na klíč při utahování výpletu. Je to tak?
Vypadají fakt dobře, naštěstí nejsou kompatibilní s mými náboji :-)
Clovek je tak stary na kolik se citi :D ale chapu no.. jinak jsem slepy, prehledl jsem to „Super“ u predchazejici CX Ray, ted uz to dava trochu vetsi smysl. Jsem zvedavy, jak ty nove ploche karbonove draty budou vypadat v realu, jsou to slusny tagliatelle :))
Jinak váhově je Super CX Ray přesně mezi CX Ray a karbonem. Akorát atyp 1.8 mm, včetně niplů.
Kdybych stavěl teď, dám tam italské Alpiny 2.0 mm s ještě nižší váhou než Super CX-Ray. Ale na těch začali zaplétat až poslední týdny poté, co byli výrobcem osloveni.
sorak: Přesně tak, Super CX Ray, což není CX Ray, je jedna z nejlehčích ocelí, co přežije cestování kola v letadle. Karbonové dráty nechci riskovat.
Ale složím si na nich ještě jedna vyšší, širší a lehčí kola. Během jara by měl přijít nový model karbonových drátů se speciálními nábami, protože plochý drát neprojde klasickou přírubou. Takže pak otestuju.
Převody – bude to akorát, nikdo nemládneme :-) Zatím jsem měl nejtěžší převod 44/10 a nejlehčí 44/33. Občas jsem se stejnou kazetou, nebo s Force 10/36, používal převodník 42.
Takže do těžka si každopádně polepším a do lehka ještě více.
easyrider: Stejně jako první rám lakováno ve Frýdku-Místku v PaintSkillers
Tome, to je fakt nadhera! Kolo pro Misu je zajimave, ale toto je proste bozi! :) Uz u toho jejiho jsem presmylel proc CX Ray a napadla me Tebou jiz zmineny problem s poskozovanim vypletu pri preprave.. jsem rad, ze jsem se trefil, ale na druhou stranu je skoda, ze kvuli tomu tam nejsou o kus lepsi kola..
Mimochodem – neni 48/35 pro Tebe malo? Kdyz jsi na jednoplacce drtil i Lysou..
To lakovali soudruzi nebo to dělal někdo tu? Ten lak je fakt nádhernej.
Aduldinho: první myšlenka byla rozprodat na díly, red by kupce asi našel a origo řídítka Black Inc. taky.
Nakonec ho asi nechám tak, jak je. Jako zálohu do horšího počasí a hlavně jako kolo na trenažer, na kterém jezdíme denně přes zimu.
A propo, co bude s tím krásným Focusem, sváteční kolo na sváteční kafíčko? ;-)
Hogy: Hmotnost je tak, jak je kolo na fotce. Košíky tady už nic moc neřeší, mají kolem 15 g.
Samozřejmě když přidám držák compu, držák radaru, comp+radar, pod comp přední blikačku Ravemen, bez které nevyjíždíme, místo druhého košíku bidon s náhradní duší, bombičkou, montpákami a dalšími drobnostmi, které se mi nechce vozit po kapsách, a doliju trošku mlíka do bezdušáků, jsem s půllitrovým bidonem hned o kilo výše :)
Ale to asi každý, kdo kolo nevystavuje v obýváku a jezdí na něm.
Psal jsem to už v diskuzi pod šedým kolem – tohle není žádná váhová exhibice. Kromě ultralight ráfků a nejtenčích ocelových špic (karbon ne jen kvůli letecké přepravě ve vaku) není na těchhle dvou silničkách nic, co by s rezervou neuvezlo chlapa 90 kg. Stačilo by dát robustnější ráfky a dráty, takže odhadem +300 gramů.
A naopak – stavět to jako váhovou trofej, dám lehčí karbonové špice, lehčí řídítka (Avian Canary), lehčí sedlovku a sedlo (třeba něco od Schmolke nebo Darimo) a jsem hned o půl kila dole.
Názory na Tufo se různí. Kamarád měl na MTB XC14 tři defekty v jednom závodě, nám se defekt podaří jednou do roka i při ostrém závodním nasazení.
Je ta hmotnost opravdu včetně pedálů a košíků? Každopádně po čase zas něco s normální hmotností.
Tufo už asi nikdy. Akorát zabírají místo v popelnici.
Tome, máš to opět parádní, na červený stroj samozřejmě jedině Red. Na Malorku budete krásně vybaveni! 5*! ;-)
Já ještě ne, složil jsem to včera.
Žena na nich má prvních 100 km a fungují zatím i bez mlíka… na nějaké závěry bude čas po Mallorce za měsíc, tam dáme 1000 a uvidíme :-)
Tufo by je mělo pustit ven na jaře.
Už si jel tyhle nové gumy od Tufa? Kdy budou k dostání zatím není jasné? Díky
MARET: bílá není bílá, ale světle šedá přestříklá čirým chameleonem.
Každopádně komu z kámošů jsem to ukázal, všichni bez výjimky byli wow z červené, šedá jakože dobrý no… Takže jsem rád, že tady většina upřednostňuje šedou :-)
V nenápadnosti je síla a decentní dura k té šedé perfektně sedne. I když jsem jinak velký fanda Sram dizajnu.
…chtěl bych vidět na živo…je to krásná mñamka…opravdu povedené… každopádně jen názor vkusu…ale bílá je o chlup lepší. Krásný duel krásná práce…!*
Kubánec: držáky compu a radaru právě montuju před první testovací jízdou ;-)
Mas to fakt pekny. Ale pro klid doma je dobre, ze jsi dal zene to hezci kolo (IMHO o parnik:)
Ten lak je, jak to říct, žrací jako prase? :D
Reacher: trošku stínohra na slunci, ale máš pravdu, asi jsem použil širší titanový šroub, než je úkos ve víčku.
Doladím ;-)
Povedená stavba, zvlášť když dobře víš, co chceš :)
Oceňuju rám, který je připravený pouze na AXS, bez zbytečných vývodů, to se mi vždy líbilo. Lakování je prostě top, candy red je v kurzu!
Hnidopišskému detailistickému oku ovšem vadí ten špatně zapuštěný šroub víčka hlávka, to nějak nesedí (foto 5). Srovnej s ženiným kolem! :)))