Co všechno snesou softtail rámy? Máte někdo porovnání vůči klasickým fullům? Zajímalo by mne praktické použití v terénu, výhody x nevýhody v těžším terénu, spolehlivost. Mají tyhle rámy budoucnost? Díky za reakce a komentáře.
Co všechno snesou softtail rámy? Máte někdo porovnání vůči klasickým fullům? Zajímalo by mne praktické použití v terénu, výhody x nevýhody v těžším terénu, spolehlivost. Mají tyhle rámy budoucnost? Díky za reakce a komentáře.
muj nazor: ani ryba ani rak. jizda v terenu lepsi nez na HT a horsi nez na fullu. ztrata energie horsi nez u HT a lepsi nez u fullu. spolehlivost zalezi na konkretnim typu. budoucnost? jak u koho. u me ne. ja radsi fulla. nemam rad polovicaty reseni.
je to trošku měkkčí do strany, a málokdo to dělá. kromě proseklýho scalpelu mě napadá jen khs a morati… bude to lepší než odpružená sedlovka, ale full to nebude nikdy :-)
Názor nebo osobní zkušenost? (btw nevíte někdo zda to někde lze půjčujčit na vyzkoušení?). V recenzích je ještě Pekáčkův Max1, teď Pell´s a LeaderFox.
akorát jsem zkoušel boční tuhost u moratky a přišlo mi to měkký…ale nejezdil jsem na st jestli myslíš tohle
Softail berete jako full kde je jeden nebo vice cepu nahrazeno pruzenim materialu? Bez dalsiho omezeni celkem nechapu rozdil proti klasickemu fullu. Je preci spousta kol (a toho Maxe treba bych tam radil taky), ktery maji zdvih i funkci jako klasicky full jen jiny system misto cepu. Ja si softail predstavuju jako KHS nebo Morati. No asi ani mezi softailem a fullem neni ta hranice jasna. Ja to rikam porad. Neskatulkovat, neskatulkovat nebo se z toho zblaznis.
Taky nerad škatulkuju, ale abysme si rozumněli: ST (dle MaPy) – misto čepů je použito pružení materiálu na některých místech – většinou alespoň na spodku zadní stavby.
Ten Scalpel je pravda trošku jiný než ostatní, a dle mého skromného názoru to vůbec není špatný (cenu nekomentuju). Kamarád to má, je spokojenej, a jezdi dost drsný věci dost rychle (takový rychlý enduro – ale to se blbě vysvětluje, zase to škatulkování…), a zatím mu to drží pohromadě.
No, ale mas prece regulerni fully, kde misto hlavniho cepu je planzeta. Ty definici splnujou a presto bych je mezi softaily neradil ani nahodou.
No vida, první poučení. Proto jsem se ptal – považuju je za ST a proto se mi smývá hranice s FS. Skutečně jsou planže?áky na úrovni fullů (dejme tomu XC fullů)? Podle obrázků mi to přijde takové subtilní, křehké…, silnicoidní…
… se 125mm zdvihu :)
…coz na cesky silnice muze bejt malo…
Poučení druhé – tohle jsem neznal. Tomu ST neříkám. Takže jedu za Chocholouškem. Za planže?áky které jsem měl na mysli při poučení prvním mám systém á la Pell´s
Takze myslis ty co maji jednu ze zadnich vidlic pruznou a nahrazuje tim jeden cep? A co potom Trek Fuel?
Pro mě je učebnicovým příkladem softailu právě KHS ST. TREK FUEL je „kinematicky“ čtyřkloubový závěs, „cyklisticky“ přepákovaný jednočep, kde jeden čep na nahrazen pružnou deformací materiálu. Stejně tak CANNONDALE SCALPEL.
Stejne tak je KHS kinematicky McPherson :)
Ano, to je pravda, McPherson s pružným čepem. Matematicky: „KHS=AMP“ :)
Rovnice o sesti neznamych to mi nikdy moc neslo :)
koukam padlo ze zase neskatulkujes, nebo si se z toho uz konecne zblaznil?
Nevím jestli diskuze na téma je to ST dle MaPy je to co mne zajímá, ale ano, i tohle považuju za ST. A tady věřím a na netu jsem i našel že to něco vydrží :-)
Spíš než definice ST mě zajímaly zážitky s jízdou na nich, chápu, trošku se to zkomplikovalo neurčitou hranicí mezi ST a FS, ale snad to nevadí. Šlo mi spíš o planžety typu Max1, Pell´s apod. s tím, že se aspoň dovím i o dalších což se poměrně daří a děkuji za každé info, aspoň jsem chytřejší :-)))
Teď jsem se vrátil po operaci z nemocnice a čtu si tu o Maxu 1. V Cyklomaxu mi vrátili peníze a nechali mi novej rám na testování zdarma. A viděl jsem tam typ ze skandia s pozměněným uchycením planžety a dal jsem šéfovi nákres ještě jednoho řešení, takže nechme se překvapit s čím příjdou. Jestli se chcete někdo na něco zeptat, ptejte se.
Ta fotka v profilu me uplne vydesila. Chtel bych se zeptat kolik vosku je potreba na tu figurinu? :)
Záleží jestli vidíš dva a nebo čtyři stejný, kolipak si toho takhle po ránu vybumbal? :o)))
Ja nejsem z vosku!
Probuch, vy jste tam dva? :))
jak se mas ??? ((((-:
Dnes mě figurína z vosku přivezla z nemocnice, mám zašitej břuch a do konce roku už těch 9000km nenajedu :o( Ale což, neva :o)
Bys musel ted vyrazit prumernou rychlosti nejmin 32,5km/h a moc se nezdrzovat :)
((((((-:
Já myslel za celej rok, chybí mi necelých 300km :o))
Tak to mas skoro v kapse. Ti staci kdyz se kazdou hodinu pohnes o kilometr.
Ahoj, vítej mezi živými. A jestli můžu zpět k tématu – co ten rám vydrží: co takhle skákat přes stromy přes cestu apod, co třeba boční náraz do planžety (např. při pádu), jaký rozdíl je v rámech Max1, Pell´s a Leader. Jak u tebe obstál ve strovnání s plnými fully (tzn. klasika čepy – zdvih 60mm a výš)? Díky
Já moc na skákání nejsem, ale takový normální hopkání při maratonech naprosto v pohodě. Když se vyřeší problém s uchycením planžety, bude to dobrý (vypadá to nadějně). Max 1 (v původním provedení) a Pells jsou od stejného výrobce, princip je stejný. Nějakých bočních nárazů bych se nebál, v té karbonové planžetě je zapečená ocel co jí vyztužuje. Ale pokud máš o ten rám zájem, počkej si až se to ukotvení planžety doladí. Já fulla na čepech nikdy nejezdil, můžu srovnávat jen s HT. A právě z HT je to dost velký skok v pohodlí.
Díky za info. Jak jsem tu už někde psal – nový rám ještě musí počkat a tak se zatím jen rozhlížím. Tohle jsem neznal, připadalo mi to fajn a tak se ptám. Uchycení planžety se změní (pokud to není výrobní tajemství) geometricky nebo systémově (třeba šrouby pryč)?
Přepracuje se celá středová spojka na rámu, tvar kleštiny a počet šroubů a jejich provedení.
co to u všech čertů je?
Rek bych ze odpruzena sedlovka odvede stejnou praci jako ST a navic neprijdes o tuhost pri zaberu. Se ST to nebude ono na rychlem povrchu ani v rozbitem terenu. Volil bych bud FS, nebo HT podle toho v jakem terenu se prevazne pohybujes. U HT muses do urcite miry zvysit pohodli objemnymi plasti a pohodlnym sedlem.
Nee, děkuji ale ještě musím koupit spoustu jiných věcí (a bohužel ne na bejka) než přijde na řadu nový rám :-) Jen mne zaujala koncepce a nikdy jsem to ještě neviděl z blízka (až na ten „profláklej Scalpel“)tak se ptám. Proto i ta otázka kam až se s tím dá zajet – troufli byste si s tím např. skákat přes stromy?
videl sem jednou v akci ST moratku a muzu zodpovedne rict, ze je zrovna tak oskliva, jako kazda jina… ;)))
Zrovna ten Scalpel neni podle mne tak uplne typickej priklad ST. Ty karbonove vzpery pruzi dost a s tim prepakovanym tlumicem ma na XC uz slusnej zdvih. Klasickej ST jako Morati a KHS se pry na pohodli projevi podobne jako trochu vic podhustena zadni pneumatika. Osovni zkusenost bohuzel nemam, ale nekdo se snad ozve.
Jses muj clovek. Akorat rychleji a mene pises :)
mam kamose, co na ST moratce nejakou dobu jezdil a ma srovnani s cannondalem super v a nejakejma pevnejma kolama, tak mu zkusim rict, at sepise nejakej report… akorat mam pocit, ze ted je zrovna v nemocnici a tahaj mu zarostly srouby z ruky :-) takze casem
to o těch šroubech už patří k tomu reportu o zážitcích s ST? no jo blbá sranda, ale nedalo mi to :-)
ne ne, to je nějaká starší záležitost, prej z páky :-)
a nebylo by lepsi reseni(pokud nechces fulla)koupit HT ram s karbonovou zadni vzperou? Prip. karb. sedlovka… bude to tuzsi,asi lehci,trvanlivejsi??? nemam osobni zkusenost (mam full)
karbonova zadni vzpera ma pomoci v pohodli? myslis ze da nejaky 3–4cm? karbon je modni material ne spasa cyklistiky…
To Morati mate na mysli konkretne HC 1.2? http://www.programcycle.com/…ati/hc12.jpg Ja jsem si vzdycky myslel ze softtail a full je to samy… proste Hardtail (pevny zadek) a Softail (mekky zadek). Proste bud je kolo odpruzeny jen vepredu nebo vpredu i vzadu. To byste pak museli rozlisovat i XC full a DH full, protoze jsou jaksi kvalitou pruzeni taky uplne o necem jinem.
muzes si rikat cemukoli jakkoli, treba slepici hruska, ale obvykle je podle me za ST povazovano neco jako: ram se zadnim odpruzenim nizkeho zdvihu (okolo 2–5cm) kde „spodni cep“ je nahrazen planovanou deformaci materialu, nikoli cepem. presne jak tu pise spousta lidicek, tohle Morati, KHS St a podobne…
Osobní zkušenost: První pořádné kolo postavený na rámu Fort, jezdil jsem ho 3 roky. Kolo to bylo na tu dobu fajn. Při delších vyjížďkách mě ale dost braly záda a za krkem. Trochu jsem experimentoval s posedem atd… ale moc to nepomohlo. Kolo šlo perfektně za nohou a rychle reagovalo na podněty. Pak jsem zainvestoval a kvůli zádům jsem šel do GF Sugar, byl jsem nadšenej. Do kopce jsem vyjel snadněji to co před tím z problémy. Zadní stavba mi svou funkčností vyhovovala, zjistil jsem, že mi ten menší zdvih vyhovuje. Nechtěl jsem houpačku. Po více jak dvou letech, ale praskl rám :-( Řešil jsem co dál a naskytla se možnost koupit Moratku softail. Vyzkoušel jsem a neváhal. Teď ho mám už přes rok. Moje subjektivní hodnocení: Morati vs Sugar; žádný problémy s čepama :-(, ve výjezdech je Moratka o něco málo lepší než Sugar, rozhodně je obratnější (to je ale dáno geometrií rámu), při delších vyjížďkách mi pomoc „zadního odpružení“ oproti únavě připadá stejná. Ve sjezdech rozdíl nepoci?uju, stejně záleží na tom jak to ustojím. Takže můj verdikt: záleží hlavně na tom co od toho čekáš a proč to které řešení chceš. Pokud jezdíš spíš švihy a maratony, chceš mít obratné a rychlé kolo, které ti trochu pomůže proti únavě pak je softail dobré řešení. Pokud chceš řešit zdvih zadní stavby, a sledovat její práce při jízdě přes kořeny a při šlapání pak Full, ale jaký to se poradit nedá. Každý a? má rád své kolo.
konkretne u KHS mi prijde nejvetci slabinou spojeni Al ramu a ocelovyho zadku. nevim jestli to letujou nebo co ale klasicky svar pusobi pevnejsi.
KHS pry na ten spoj dural-ocel dava zaruku 25let. Pokud je u nas solidni dovozce, tak bych se toho nabal.
Ten Pells je pecka. Až ho daj do prodeje a vyloupím nějakou banku, tak bych do něj šel, za dané finanční situace se na něj můžu tak akorát dívat.
Tak vzhledem k tomu ze jsme pro matku nedavno kupovali softtail KHS tak povim asi nasledujici. Musis rozlisit jaky zdvih ti ta zadni stavba poskytne – u KHS je to 1–2 cm takze skutecne efekt jako podhusteny plast ale odpadaji rizika s timto spojena. Na spoj Cr-Mo hlinik davaji zaruku 25 let takze toho bych se nebal. Nulova udrzba, nema tlumic (pokud za tlumic nepovazujete kousek elastomeru:-) a v podstate nelze regulovat prepeti (nebo jen velmi minimalne) Osobne bych za softtaila nepovazoval nic co ma nejaky prepakovani na tlumici a jeden cep je nahrazenej planzetou (jedno jak dlouhou) prtoze pak treba ten cannondale ma zdvih tusim 6 cm a to uz je podle me XC full. Nevyhoda softtailu jako je moratka je ze porad ma clovek nejakou starost s tlumicem ale aspon odpada starost o cepy, zvihy jsou v tomhle pripade cca 3–4 cm? A v tezsim terenu muzu porovnat akorat to KHS ktery se pak chova jako HT, prijemny je to spis na lehce nerovnych cestach kde by to jinak clovek resil podhustenim plaste.
softajl je pro mně kočkopes :o)
Vlasni skusenos nemam, ale pokud pisete ze to lita do stran tak je to pro me velka pi**vina. A souhlasim s tim, ze je to takovy kockopes. Navic pro DH/FR nepouzitelny.
Jinak k tomu morati o kterem tady byla rec. To je neco tak neuveritelne hnusneho. Nen ram (velikost, jak poskladany z tycinek), kliky (se na to postavis a uz jsou z toho vrtule) atd.
Muj nazor= ST ne!
No s tím tedy NE_MO_HU souhlasit! :o) Nemám tedy softteila, ale stejnak. Neber jméno Morati nadarmo. I když…mně se popravdě mnohem víc líbily jiný rámy. Silnější trubky, barvičky…Ale chtěla jsem se vozit pohodlně…Takže design mi nepřišel až tak podstatný. No a teď už se mi zdá samozřejmě uplně nejvíc nejkřásněyší. Akurát ty barevný Moratky, to je…divné, že? :o)
Ja jsem rekl svuj nazor. Neberu Morati nadarmo. Ba naopak ale to na ktere tady byl odkaz. Smesne.
Mockrát děkuji za krásnou obhajobu JEHO jména :))) a mám i ty tlustý trubky :)
**richie: Navic pro DH/FR nepouzitelny. ** no a co? Santa Cruz vp10 je na xc neupozitelny, ale jeste jsem necetl recenzi, kde by to zminovali jako nevyhodu.
Neni to recenze, ale muj nazor. A prisel jsem na to proto, protoze pokud tomu z zatackach uplouva zadek tak se mi to fakt nelibi. A kde jsem napsal, ze to je -?
Myslím, že už začíná postupný konec ryzích ST. Protoze uz Pells vyrukoval s celoplanzetovou zadni stavbou na HT a az se tohle vychyta, tak uz neni co resit.
na me to pusobi tak, ze bych na to proste nevlez..
nejde o pocit, jde o to, co to v realu vydrzi… . Toz, uvidime, :-).
a za jak dlouho to zadni kotoucovka ukrouti.. ;)
S veckama mas smulu. Me se ani nechce verit ze to reseni zachova tuhost pri zaberu.
Mám pocit, že každá polovička zadní části (levá a pravá strana) se bude pohybovat víceméně na sobě nezávisle a osa náboje to neudrží. Navářka na kotouč je asi jen pro parádu… Experiment.
No jo ale vecka tam nejdou uz vubec. Predstav si co by delala zadni stavba pri pouziti vecek na te planzete :)
by bylo jojo, :-). Chudak zadni osa na nabe, ta si fakt uzije… .
To jo no........
Hm, takže na tom půjde brzdit jen vepředu na vidli – že by se něco soudruhům na rámu nepodařilo? Vážně – letos už se přeci rámy od Pell´s testovaly a prodávaly tak snad zapracovali připomínky ne?
Tenhle ram? Nebo tenhle system? Jo a vpredu brzdit tak nepujde. Tam je pells vidlice :))
Asi jen systém, ten na jejich webu vypadá bytelnějc ( 194.228.218.52/sport/default.asp?mtc=0&cls=stoitem&stiid=4094) Ale snad by nevypustili do světa něco co neumí brzdit? Ad vidle: :-)))
Tohle je hlavne neco uplne jinyho :)
Tohle je hlavně něco úplně stejnýho jako MAX1, ale oni to neprodávají, prý dovezli dva a oba se jim vymačkali jako mě MAX1. Proto si Cyklomax nechává to spojení planžety a rámu předělat. Jinak ty Pellsy byly oba naprosto PŘEDRAŽENÉ! V reálu by měly stát tak polovic a i tak by na tom slušně vydělali.
Abych si to srovnal. Oni dovezli rámy z Taiwanu, trošku napálili cenu i přesto že všechny měly stejnou konstrukční vadu, tak to řeší tím že ty rámy přepracovali, zaměřili se na kritické místo, ale podle mínění přispěvovatelů B-F pozapomněli na účinky od brzd?
Ptám se asi hodně hloupě, ale z těch obrázků mi to moc není jasné – v čem se systémově liší nové (přepracovaný rám) a staré provedení (Max1, XFx, Leader)?
Dík za vaší trpělivost.
No hlavne pletes dohromady dva uplne jine ramy :) Ten o kterym se tu bavi v souvislosti s brzdama (je na fotkach a „dela“ ho pells) a ten ktery myslis ty.
Jo tááákhle. Díky. Fajn. Už to mám. Konečně. A trvalo to takových písmenek…
Experiment? Hodlaj s tím něco dělat nebo prostě počkaj až to někdo zkusí a přinese jim ty trosky zpátky?
Mel bych strach,ze se to rozkmita pri brzdeni.Neveril bych tomu.
no to se mi snad jen zdá…
..nezdá!
Mi se zdá, že někomu přeskočilo, když navrhl toto.
No a proc myslite ze je ta zadni stavba sroubovtelna? V batohu si vezes bezne tak 5–6 staveb. Vzdy prudce zabrzdis, das si pauzu a pritom ji vymenis a jedes dal…
Ta zadni stavba je na sroubech proto, abys ty srouby serval jako Pekacek v marnem boji s vrzanim povolene planzety:))). Snad to Max 1 na Pekackovo popud vychyta, jinak to nema cenu. Mne teda Maxik zatim drzi, ale nemam odvahu to rozdelat pro kontrolu stavu, protoze bych to uz nemusel zpet slozit, tedy myslim utahnout. Poznamka: Muj Max objel selou Veloserii a jine maratony, ma nalitano asi 5000km. Ten soft Pells je teda dost trapnej. Kotouc vzadu s nim udela kratkej proces!