řešim vidlici na bráchovo kolo – je možný (bez úhony na rámu) na Meridu Matts TFS 500-V dát vidlici 120 mm zdvih? Geometrie je tady http://www.merida-bike.cz/…tfs-500-v-08 ale já to z ní nevyčtu :-(
Díky za rady
řešim vidlici na bráchovo kolo – je možný (bez úhony na rámu) na Meridu Matts TFS 500-V dát vidlici 120 mm zdvih? Geometrie je tady http://www.merida-bike.cz/…tfs-500-v-08 ale já to z ní nevyčtu :-(
Díky za rady
BEZ uhony na ramu to asi mozne je dostanes se hlavovym uhlem nekde k 68stupnum coz je hranicni pro pevnaka. Avsak zcela jiste tim utrpi chovani kola v terenu myslim si, ze to jezdivosti ani obratnosti vubec neprida respektyve spis ubere.
jj, něco takovýho mně taky napadlo, akorát jsem to neměl nijak podložený…
(zeptám se jako lama- jak jsi to spočítal?)
jednoduse mas dve delky dvou stran ( AH, G) trouhelniku a jeden uhel ( mas spodni takze se da dopocitat uhel i nahore podle nakresu jsou je AH vodorovne a spodni hrana uhlu je take vodorovne ) takze si muzes dopocitat treti. Hodnotu G pak prodlouzis o 20mm ( zvetseni zdvihu ) a pak dopocitas zbytek nemusi se to resit na desetiny takze neresis detaily v podobe ze kdyz budes myt hlavko vys bude i delsi AH …
díky za vysvětlení :-)
(nechci rejpat, ale G se bude zvětšovat o 40 mm a ne o 20, byla tam 80ka vidlice… ale to už bych si případně spočet´ sám, stejně je to ale asi passé )
aha tak ja uz automaticky pocital s 100mm pak to bude nejetelne a beru zpet ram to muze ohrozit 66stupnu uz je opravdu na pevnaka teto kategorie prilis polozene.
šmarjá, jak to počítáš?!? Škoda že jsem si tohodle threadu nevšimnul dřív, abych tě včas zastavil. Ten trojuhelník co se řeší není [AG;G;Q1] ale [W;G;Q1] Celá konstrukce biku se ti při změně parametru G jakoby natáčí kolem osy zadního kola, chápeš? Pro hrubý odhad změny geometrie se používá zjednodušený vztah který říká, že změna výšky vidle o 1cm nakloní rám o půl stupně. S tvým závěrem nicméně souhlasím, pro XC ježdění by měl řízení už příliš líné.
Když mluvíš o geometrii, koukám do toho jak puk na svym bajku, (pell's razzer vel. 17, snad to sedí, 08 sem nenašel :(), mám ta teď taky 80mm, a chtěl bych víc, ale s ohledem na ovladatelnost bude tak 10 max rozumnejch, nebo by se vešlo víc?
Taky mám Razzera. Původně jsem měl 80 mm zdvihu, přešel jsem na 100 mm a žádné výrazné zhoršení ovládání jsem nezpozoroval. Samozřejmě se ze začátku kolo chovalo trochu jinak než s 80 mm, ale na to si člověk rychle zvykne. Nad 100 mm bych už ale nešel. Sám jsem sice zpočátku uvažoval nad 115 mm, ale to by už musel být celkem velký SAG…
No řikal sem si že kvůli rámu bych asi šel taky do 100, ale zase na to moje ježdění je to asi málo, tak asi zkusím těch 115 a bude se vidět, snad mě to koleso nezbičuje. Jenom co trochu našetřim, tak uvidim jak to dopadlo, asi beztak skončim u Epiconu, tak kdyby to nevyšlo, holt srazim zdvih na 100 dokud nebude lóve na nějakej ten full AM rám :)
Tak jinak, geometrie je trochu jiná, našel sem 08, což je muj bajk. Počítám že měnit budu poměr B(nebo B1?), E ale nevim která bude ta třetí strana. A chápu že důležitej je úhel X, ale ne a ne z toho vykoumat něco plodnýho.
Netřeba to počítat. Jak píšu níže, stačí brát 2cm rozdílu dá 1st. Počítat by se to počítalo z úplně jiného trojúhelníku (a to konkrétně přepona délka vidlice a odvěsny svislice z jednoho konce a vodorovně z druhého konce a znáš dva úhly a přeponu).
To mě nahlodává, že bych moh zkusit k těm 12cm. Pell's udává s tou mojí 8cm 71°, čili jestli je 68 taková nějaká „hranice“ rozumná, tak těch 12cm nezní jako taková pecka, ale aby to zas nebylo ve výsledku moc dlouhý kolo, už takle je to spíš rychlý než na ty moje ptákoviny v lesích :)
No asi si to zkusim spočítat, nakonec kuli matice opakuju prvák na vš, by bylo abych to nespočet! :P
kolik udává a kolik je skutečnost – bacha na to…
No změřit to asi nedovedu, holt nezbyde než zkoušet :) Teoreticky bych to změřit moh, ale s přesností si jistej moc nejsem, i kdyby byla odchylka 2°, tak to těžko bude přesnější než ten údaj:)
To vyšlo nějak divně. Plus minus platí, že 2cm zdvihu je rozdíl 1st. (u každého kola je to nepatrně jinak, ale rozdíl je malý typu, že to může vyjít třeba 21mm na 1st.) 40mm zdvihu navíc dá tak reálně 30mm navíc (o ten 1cm se zvedne sag), takže z toho bude cca 69st. hlavový, což se ještě celkem dá.
Já mám na tom stejným rámu 110 mm vidli a chová se to v pohodě. Když odečtu SAG, tak jsem v podstatě na původní geometrii, i když Merida pro tento rám doporučuje max. 100mm vidli.
ale je pravda, že mám velkej – 22" – rám. I když by to teoreticky nemělo hrát roli, nemůžu se zbavit pocitu, že na větším rámu se toho zkrátka víc snese :)
A můžu se zeptat, jakej je důvod takovýhle změny? Na ježdění po lese stačí 80mm vidlice pokud má dobrej chod. A na nějaký skákání apod. zase neni stavěnej rám.
80 mm stačilo na ježdění po lese možná tak před třemi lety, technika jde kupředu a s tím i požadavek na pohodlnost :). Já bych pod 100 mm nešel už v žádném případě.
Jo, přesně to samý řikaj uživatelé kompaktů s megapixelama. V první řadě jde o to, jak dobře ta vidlice zdvih využívá, až potom kolik toho zdvihu je. Samozřejmě jsou výjimky když někdo jezdí v opravdu těžkym terénu, ale to mu pomůže spíš full, než větší zdvih vidlice. Na normální ježdění po lesních cestách stačí 80mm s přehledem.
Přešně tak!
Na normální ježdění po lesních pěšinách mi stačí můj Arab(ukrajina z profilu) a to s přehledem.
tak, tak 8o)
Výrobce říká že max můžeš dát 100mm.
Sám jsem TFS 500 – V jezdil s vidlicí Suntour XC-PRO 60–140mm, nejčastěji byla nastavená na 110–120mm (skoky žádné). Měl jsem rám vel. 22. Jinak orig. XCM 80 měla skutečný zdvih cca 65mm. Můj verdikt: 120 a výš je na XC HT-čko už dost…
Síce možno neskoro, ale predsa… Mám rám Merida Matts Sport 500-V (2006) a mám tam Axona so 110mm zdvihu. Žiadne negatíva som oproti predošlým 80mm nepocítil, len pozitíva.
a jaký pozitiva?
No predsa vyšší zdvih ;o) Aj keď predošlá (XCM) sa nemohla rovnať novej…
řekl bych pro TFS,že ideál je poctivá 80.
Nehádam sa. Ja som si nechal poradiť pri výmene 100-vku, no v rámci určitej pokuso-protekcie tam šlo 110. Toš tak.
XCM není moc funkční vidlice,takže skoro každá jiná volba jen směrem k lepšímu.80 nebo 100,ale 100už je max.Kolik využíváš zdvih u toho axona?
I do Beskyd stačí 80–100mm zdvihu.Při větších rychlostech mezi volnými šutry a kořeny se stejně dříve rostančí zadní kolo.Kdo má problém se zdvihy do 100mm,ať si koupí celopéro.Já jezdím pevnou vidlu a až na volné šutráky projedu všude bez problému.Sjezdy moc nehrotím.