Správné "kulaté" šlapání - tahat ano nebo ne?

42 nepřečtených
  • JIRA

    Tohle jsou dva názory a podle mne si v technice „správného“ šlapání odporují

    http://www.kpo.cz/…_slapani.htm

    http://kolopro.volny.cz/Clanky.php?…

    Každý to radí jinak ale já se přikláním (je mi příjemnější) k názoru lékaře z KPO. Přijde mi, že jinak mě zbytečně bolela kolena ale možná dělám něco špatně. Takže jak?

    Pokud už to tady bylo napište mi prosím někdo odkaz a nebudeme se o tom dál bavit. :)

    0 0
    • Martin  

      IMHO píšou to samý. Jenom se mi nezdá ta pasáž o rovnoběžných botách s osou kola.

      0 0
    • tradic  

      Ja bych to zjednodusil: Slap tak jak Ti to vyhovuje :)

      Ja se proste snazim tak abych slapal rovnomerne, dobre se to uci na lehky prevod do kopce. Kdo slape porad vrskem boty, tak ten teda musi mit hodne namakany stehna :). Me osobne boli hned po dvoustech metrech. Ale kdyz chces v zavode nekoho predjet rychle do kopce, musis ten vrsek boty pouzit, ma to mnohem vetsi svih.

      0 0
      • Martin  

        Když jsme u toho. Co ta poloha nohou. Já si myslím, že máš mít vytočený paty mírně ke kolu.

        0 0
        • BH  

          to si myslim , ze ne, osa chodidla by mala byt rovnobezna s podelnou osou kola. Jeste je jeden dulezity moment pri slapani a sice vyska sedla, ta ma vliv na to zda slapu"patou" a nebo jako baletka pouze spickami.Ja osobne jsem experimentova s obeam zpusoby a muzu rict ze na horaku se me zda lepsi nizsi posed a slpani spise patou a ma silnici naopak.Pritom u obou zpusobu vicemene naplnuji pravidlo spravne nastevene vysky sedla a sice dolni uvrat klik, pata na pedalu a mirne pokrcena noha.Kdyz jsem zacinal z cyklistikou tak nas ucili pomahat si pri splapani tahem te nezatizene nohy nahoru. K tomu jsem take dorvavali reminky na klipsnach,aby se noha nevytrhla.Urcite neslapu do ctverecku,coz si myslim, ze je to pridapavani nohama pri tlaku na pedaly, ale podle vyse uvedenych zasad take splapu blbe.

          0 0
          • Martin  

            Tak nevím. Mám patu ke kolu a jezdí se mi líp než když jsem je měl rovně. Ale třeba je to úplně blbě…

            0 0
            • miťo  

              Polohu chodidel, resp. uhel ke klikam ma kazdy jinak. Zalezi na vrozenych dispozicich. Ja mam paty dovnitr a nohy celkove do „X“, na oversize ramu temer dru horni rouru. Tak to mel i Indurain :) Manzelka ma zas paty mirne ven. Ta poloha chodidla ti musi byt prirozena, zvlast u kufru bez bocni flexe. Jinak si oddelas kolena! A poznamka ke kruhovemu slapani pro vsechny: Silnice, silnice, silnice!

              0 0
              • hydrant  

                nebo ještě víc dráha dráha dráha či válce válce válce. Pojedeš so/ne 12/13 na silnici ?

                0 0
          • ddd - andy  

            Taakze obecne by mely byt paty ven.. A to proto ze: Pokud se ti snizi rychlost pedaovy otocky – jedes silove – taxi vsimni, ze aniz by sis to uvedomoval, davas paty dovnitr (proto maj taky nektery lidi osoupany kliky) nejlip si toho vsimnes kdyz je clovek hodne vycerpanej a jede „na preziti“ v tu chili, si muzes vsimnout jak blbe vlastne slape a jexe na tom kole i celej kymaci. To s vyskou sedla a jeho vlivem na to jestli slapes patou nebo spickou je s prominutim blbost. Neni to o vysce sedla, ale rychlosti pedalovy otocky!

            0 0
            • BH  

              vim, ze bych patou nemel slapat, ale na horaku mam radeji sedlo niz a mam tendence proslapavat patu.Vliv vysky sedla na zpusob slapani je logicky, nizko posazene sedlo te primo nuti slpat patou, vsak si to vyzkousej. Takze si nemyslim, ze je to blbost,ale klidne se necham logickym argumentem presvedcit o opaku,rychlost pedalove otocky neni pro me vsak logicky argument, jednak si pod tim neumim nic predstavit a jednak si myslim, ze je to otazka jenom zpusobu, tedy techniky slapani, bud tlacim patu dolu- proslapavam a tedy slapau patou a nebo naopak pata neklesa pod osu pedalu, pak slapu chodidlem, spickami?

              0 0
              • Meesha  

                U nizko danyho sedla mi pripada, ze spis vic zabiras stehnama, ne?

                0 0
                • Mamutt  

                  Z učebnicové polohy sedla (pata na pedál, lehce propnutá noha a při vodorovné poloze klik čéška nad osou pedálu – všichni to známe) dolů a dozadu = zatraceně zvýšená práce stehen a hlavně hýždí. Jako by tě to nutilo přizvedávat se do té ideální pozice.

                  0 0
                  • Meesha  

                    Nekterjem lidem – tem silove nabusenejm – to muze pripadat lepsi! Ja teda vozim sedlo dost vysoko, pze jezdim dost svihove.

                    0 0
                    • Mamutt  

                      Jasně, psal jsem to právě proto, že spoustě lidí to tak vyhovuje. My, kteří jezdíme i více jak hodinu v kuse to nepokoušíme, nebo? pak už bychom to mohli jet rovnou celé ze sedla :-)

                      0 0
                  • BH  

                    ucebnicovy posed znam, ovsem je tam tolerenace dana pojmem" mirne pokrcena noha" a prave v te toleranci muzes mit sedlo niz a nebo vys ( cca 1–2 cm), takze nehovorim o extremnim posunu sedla.Jen si porad myslim, ze i tento faktor ma vliv na zpusob slapani pata -spicka.Ovsem stejne je to odboceni od tematu o kulatem slapani a tahani nahoru.

                    0 0
        • tradic  

          Prave ze paty mas mit mirne vytocene ven.

          0 0
          • biker007  

            mirne ven? tak to by kolena (aspon ty moje..) rozhodne nevydejchaly.. osvedcilo se mi mit paty mirne ven.. nenasilna poloha kterou si nemusm hlidat a nic me pri tom neboli.. narozdil od toho kdyz sem se je snazil vozit par dni rovnobezne s kolem..

            0 0
            • tradic  

              A co jsem asi napsal? :)

              0 0
              • biker007  

                no ted na to taky koukam:)) nevim na co sem myslel kdyz sem psal tu odpoved:D

                0 0
                • jihra  

                  Na to, zda paty ven, dovnitř či mít nohu rovnoběžně s osou kola neexistuje žádné pravidlo. Berte to tak, že každý ma nohy „jinak křivé“ a tudíž poloha nohy na pedálu je individuální záležitost. Je třeba zkoušet a zkoušet a zkoušet. Já když jsem namontoval nášlapy na silničku, tak u levé nohy jsem se do polohy na pedálu trefil napoprvé, ale polohu pravé nohy jem šteloval snad 10× než jsem to trefil. Prostě nohy by na pedálech měly být nastaveny tak, aby tě ani při delším šlapání nebolely klouby.

                  0 0
          • McBlacky  

            ne ne bud dovnitř nebo vodorovně…

            použiju ted radu jednoho bikera kterej najede přes 20tkm ročně, jak namontovat kufry: namočit si nohy a projít se po něčem kde to zanechá stopy a pak si nastavit pedály tak aby osy chodidel soulasily. to mi přijde dost dobrý

            0 0
            • MARIN  

              tenhle postup jsem kdysi zkusil aplikovat ale nejak mi nestacili drazky v botach. Podle tech otisku to vypadalo jak kdyz se tam prosel Ch.Chaplin Takze pro me opravdu pata vytocena ven a jakmile ji mam s osou kola tak stavkujou kolena

              0 0
            • orca  

              Ptal jsem se na to cloveka co ternoval roky profiky , a rekl , ze se udava standart ale pak uvedl mnoho vyjimek profiku jak ruzne maji vytocene nohy ze to je individualni . Ty potom hledaji tu nejoptimalnejsi polohu nohy , ale pro nas obycejne co nehoníme tisíciny vteřiny stači normální uložení kufrů. rovnoběžně či mírně paty ven.

              0 0
            • Martin  

              Děkuji náčelníku, seš zatím jedinej, kdo se mě zastal:-)

              0 0
            • Vrci  

              Já se držim toho držim taky. Levá pata dovnitř, pravá noha rovnoběžně.

              0 0
              • Seveřan  

                Za mlada jsem běhal a to denně. Aby člověk přežil ve zdraví, tak bylo dobré, když si sehnal tzv. maratonky. Byly to boty, které měly podrážku jako sploštělou čtvrtku koule, ta vyší část byla dovnitř a nižší ven. Když se běží, tak to samovolně klade nohy vodorovně a člověk se po nich hezky odvaluje po vnější hraně nohy. Čim víc se špička vytočí ven od těla, tim víc se přenáší odvalování k vnitřní straně chodidla. Je to potom takové lachtaní plácní nohama o zem. Kolena mají potom tendenci jít ke středu do X. Takže, když se srovná vnější hrana, tak se srovnají i kolena. Jednotlivé klouby se dostanou nad sebe. Jinak problém s vbočenými koleny dovnitř je způsoben i volným kotníkem (kotník násleuje koleno a obráceně), jelikož chybnou chuzí si člověk zafixuje pohybové stereotypy, které se velmi těžko odstraňují. Praděpodobně i u ciklistiky bude hodně záležet na obuvi. Specialized třebas propaguje u své obuvi právě toto naklonění co je u běžecké obuvi a tím by se mělo všechno srovnat do správné polohy.

                Pokud si zkusíte šlapat vnější hranou a vnitřní hranou chodidla, tak by jste měli pozorovat rozdíl v přenosu energie.

                0 0
    • ddd - andy  

      Sice jsem to necet, ale povedu si predsatvit ze jsou to rozbory slapani od lidi, ktery maj neco najezdino, nebo o tom vedi sakra hodne. Pro hobika je tohle cteni nanic. Spravnou pedalovou otocku si musis vyjezdit tak, ze o pohybu nohou nebudes absolutne premyslet.. Ano, je zajimavy si to precist, ale ne se podle toho 100%tne ridit – musi to vyhovovat hlave tobe. A premyslet pri jizde o tom, jak ze to v tom clanku psali, je trochu divny, ne? To si proste musis vyjezdit. A to bohuzel netrva pouze jeden rok…

      0 0
      • orca  

        Je skoda ze jsi to necetl, ja to cetl peclive . a z vlastni zkusenosti jsem zjistil ze jsem casto slapal spatne (pomalu, silou , trhave) a tak jsem se na to zameril , zpomali a myslel na to slapani, a ted mohu rici ze se mi to dostalo pod kuzi a uz to citim jako vec normalni. A dle meho jedine takhle se „hobik“ hne o krok dal kdyz si necha poradit a vyzkousi neco overeneho profikama. Takze i slapat je veda , a pro nas amatery jedna z moznosti jak drobet oddalit unavu – slapat ekonomicky a s rozvahem..

        0 0
        • Volf  

          Skoro každej žiletkář ti řekne, že bikeři šlapou zelí. Netvrdím, že mám ze silničky nějakej extra styl, ale spousta bikerů šlape jako bába s nůší.

          0 0
        • McBlacky  

          nechci ti kazit radost, ale naučit se jezdit frekvence trvá minimálně jednu poctivou sezonu – žádný 3–5tk. A naučit se to dělat správně do kruhu je podle mě záležitost tří let min a spíš desítek než tisíců km.

          0 0
          • orca  

            nechtěl jsem říci že mám styl učebnicovej , ale že mi to poučení něco dalo a je dobré si nechat poradit a ne jako předešlej nick co to hned zavrhl to čtení že to není pro hobíky. Jasně že v terénu se šlape jinak než na silnici ale přeci jenom bikeři v tréninku našlapou více na silnici . Rád si nechám poradit…

            0 0
            • Volf  

              Jinak tě uklidním, že to není jen o kulatým šlapání, ale i o posedu, takže pokud chceš opravdu pilovat techniku tak máš opravdu pár sezón co dělat, protože je to komplexní záležitost.

              0 0
            • McBlacky  

              to že to DDD-andy zavrhl, je spíš proto, že on už tohle všechno dávno zmáknul, takže o tom ví svoje, přeci jen několik sezón v elitě tě maličko vyškolí :)

              0 0
            • ddd - andy  

              Tohle je hrozna nevyhoda vsech i-net for – obcasne nedorozumeni..

              Rozhodne sem to nezvrhl uplne (spis sem to blbe napsal), protoze pokud ti nekdo poradi, jak na vec delas pokroky daleko snaz a nedelas „zacatecnicky“ chyby. Protoze tohle je bikovy forum, taxem si jen predstavil chlapika, jak jede v lese do kopce a vzpomene si, jak nekde cetl chytrej clanek o tom, jaxe ma spravne slapat. A zacne. A somozrejme ze na prvnim korenu spadne, nebo vyjede na kopec a budou tak bolet nohy (svaly, ktery na to nejsou zvykli), ze si spis rekne, ze to je kravina a dal bude „slapat svoje zeli“ Proste sem predpokladal ze vetsina lidi tady jezdi jen na biku a na tom se poradnou pedalovou otocku proste nenaucis… Tak doufam ze ted uz mi bylo vic rozumet.. :-) A pokud ti to neco dalo, tak jedine dobre a at je vas vic.

              0 0
              • orca  

                FAJN DIKY ZE JSME SE POCHOPILI ddd – andy , dle recenze na tebe jsi toho naspalap mnohem vice, a ted jsem tvuj dodatek pochopil. Spravne pilovat pouze na silnici max na drobet zpevnene ceste. a opravdu je to dlouhodoby proces nez se to clovek nauci .a je dobre si nechat poradit…a na okraj dle meho stranky www.kpo.cz jsou velmi dobre udelane a velmi mnoho uzitecnych rad ikdyz hlavne pro silnici ale obecne to plati i na bike. DOPORUCUJI se tam zacist…

                0 0
          • jecnak  

            Ono to jde naucit i rychlejc, jenze se musi nasadit trochu extremnejsi metody jako SS nebo jeste lepe furtoslap – ten ti rozhodne nedaruje naprosto nic spatnyho ve stylu slapani.

            0 0
            • JIRA  

              Spinning taky podle mne funfuje. Pro ty co jezdí pouze FS by asi bylo překvapivé si vyzkoušet pevňáka.

              0 0
    • Vašur  

      Na tom návodu mě zaujalo, že zásadní chyba je prošlapávat paty. Mě je to sice taky proti srsti, ale jak jsem viděl na vlastní oči (hlavně při časovkách) dá se s touhle „chybou“ vyhrát 6× TdF

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.