Životnost pevných komponent a názory na ně ...

33 nepřečtených
  • Mark1

    Navazuji na předchozí thread na téma prodloužení krku na vidlici, napadlo mě jak je to vlastně se životností dalších dílů, má hliník či dural, což je nejčastější materiál nějakou únavovou křivku, která by byla opodstatněním pro výměnu představce, sedlovky, řidítek ???

    V podstatě jsou to díly, které nepodléhají přímo mechanickému opotřebení a proto zvažuji jestli je měnit, či nikoliv při příležitosti změny rámu. Navíc doplním otázku je nějaký důvod, krom designu, nekoupit nejlevnější, třeba LONGUS, nebo jít do alespoň částečně ověřeného PELLS ??? Vycházím z toho, že obojí je vyráběno ve velkém v Číně – Taiwanu, takže kvalitativně nevidím rozdíl.

    A poslední dotaz, jak jsou řešeny představce s možností nastavení úhlu ?? Je to bezpečné ??

    0 0
    • MARIN  

      1 Tu unavovou krivku bys musel vyzebrat primo na vyrobci :) Predstavec mam nejaky nejvyssi UNO ale moc mu uz po 3letech neverim takze chystam zmenu kazdou chvili. Riditka Easton EA70 mam 2 roky a pocitam ze pokud nedostanou moc ran pri padech tak jeste 2 roky je necham na miste. U sedlovky Thomson stere 4roky pocitam s jeji vymenou az pokud nebude pasovat do pripadneho noveho ramu. No a u 4 roky stareho ramu uz jen cekam az praskne :)

      2 Koupe levnejsich predstavcu,ri­ditek,sedlovek bych se moc nebal (viz muj UNO:) ale pro jistotu bych je vcas menil za nove (viz muj UNO:)

      3 Predstavec s moznosti nastaveni uhlu bych dal na kolo jen nekomu koho nemam hooodne rad

      0 0
      • vlk  

        UNO taky ten enjvyšší model-ultralite -představec vozím už 7 let a je oproti jiným zcela v pohodě, nevytahuje se apod-stále mu věřím.Je oproti např ritchey pro trochu težší.Sedlovku UNO ultralite mám už 3 roky a je to moje první sedlovka, která se mi ještě nezohla.Ale zase zkoušel jsem je ritchey com, pro, comp, a jim podobné levné sedlovky, žádný thomson apod.Sem v životě neviděl, že by někdo zlomil představec.Si myslím, že se to trochu přehání, ale zase jezdím xc, marathon a all mountain.

        0 0
        • MARIN  

          Zlomeny predstavec jsem taky jeste nevidel ale praskliny ve svaru,vytrzene zavity a prave vytahovani (u objimky)uz nekolikrat

          0 0
          • vlk  

            zavit jsem taky protočil, tak jsem po stari zvětšil díru a na druhou stranu hodil matku, tak to mohu bez problémů utahovat nafest.

            0 0
          • black.horse  

            to máš z toho, že jezdíš XC:-) já už zlomenej představec viděl;-) a od té doby kamarád vozí kostky na 4šrouby, kdyby poslech rovnou, mohl si ušetřit 3stovky a půlhodiny klení… Hmmm, ale pochybuju, že budeš zahazovat XCéčko z vejšky na dirtu ;-)

            0 0
      • RomanH  

        Jeste napis, kolik toho za tu dobu na tom najezdis a pripadne svoji vahu a styl jizdy.

        Ja jsem nekde cetl cetl, ze XC zavodaci meni riditka a predstavce kazdy rok a pokud vychazim s predpokladu, ze toho na biku najedou okolo 15tkm/rok, menim to zhruba po 3–4 letech (predstavec PELLS XR8 125g, riditka Ritchey PRO 140g).

        0 0
        • Volf  

          Vem to tak, že kdo jinej by už měl používat neustále nový modely komponentů než závoďáci. Ještě jsem na kole neměnil nic z důvodu stáří, ale jen proto, že jsem si koupil nšjakej vyhlídnutej komponent. Mezi kolama se pohybuju celej život a osobně mě praskly jedny socialistický berany před 20 rokama a jedny opět ještě socialistický duralový řidítka se stěnou trochu silnější než papír. No a potom jsem ještě viděl dva zlomený rámy u hlavovky a jednu ulomenou vidlici. Jinak si zase myslím, že platí mé okřídlené rčení, že co je dobrý na závody nemusí být dobrý do civilu. Prostě pokud si koupíš rám, kterej je třikrát zeslabovanej a váží 1 200 g, tak asi nemůže zž z podstaty vydržet na věčný časy. Stává se prostě spotřebním materiálem.

          0 0
      • Brouk_Pytlik  

        zatim se mi podařilo na silnici zlomit v krčku jeden představec ITM a muj známej zlomil v záběru řidítka. Mě zachránil před hubou upínací šroub (ještě původní typ představece) no a jeho nic, takže si dal. Jinač myslim že výměna by přicházela v úvahu po pádu, kdy komponenty vykazujou známky deformací.

        0 0
      • MARIN  

        posledni 4roky mi to vychazi v prumeru tak na 10000km/rok a vahu 69–73kg/dle rocniho obdobi :)

        0 0
        • Brouk_Pytlik  

          měnit věci po 10 000 km se mi zdá trochu luxus

          0 0
          • RomanH  

            Jestli se dobre podivas, tak Marin pise ze predstavec nechava 2 roky, riditka 4. To mi vyhledem k 10000km za rok prijde az moc.

            0 0
      • Mark1  

        V bodě 3 jsi v podstatě shrnul můj názor, já to nikdy fyzicky neviděl, ale předpokládám, že to není jen o tření, ale jsou tam minimálně nějaké zářezy do kterých to zapadá, nebo se pletu ??

        Bod 2 je potěšující, u LONGUS mají komplet, který se dá pořídit za 259,– představec (stavitelný 449,–), řidítka 119,–, sedlovka 27,2 × 400 za 199,–, rohy 279,– … vše v provedení Al, obodbně jako u PELLS, jen ty ceny jsou jinde. Jestli to vydrží 2 roky, rád to potom vyměním.

        0 0
        • Mark1  

          Pro doplnění, nezajímá mě příliš hmotnost komponent, ono když má biker 100kg, nemá smysl honit na bike gramy. Tady je jednoznačně mínus toho LONGUS, který to standardně ani neuvádí, nicméně vzhledově je to standard, provedení normální, jen chybí potisk významnější značkou.

          0 0
    • Alibaba  

      …přijde na to. Myslím, že je na místě se řídit bytelností/váhou komponentu. Pokud kupuji ultralehké závodní díly, pak budu měnit častěji za mnohonásobné sumy než když se držím „nižších“ a těžších tříd. Na svém starém Scottu jsem jezdil sedlovku UNO 10let bez nejmenší známky opotřebení, představec Zoom 5let se stejným výsledkem o Cro-Mo řidítkách ani nemluvě ;). V-brzdy Diacomp změkly po pěti letech k nepotřebě, původní rávky jsem vyhodil po roce a nasazené Mavic (tuším 217) se držely celou dobu se ctí. Maslím, že za ta léta bikingu se už tak nějak víceméně ví co je držák a co odchází. Přirozeně u nových řad jen hypoteticky. Bytelnějšímu duralu bych přisuzoval tak 5let +/- podle váhy jezdce a stylu jízdy. Toliko můj názor…

      0 0
      • Mark1  

        Jasně, ono brzdy, ráfky a vše pohyblivé si řekne více-méně samo, nebo to začne být pomalu problémové, ale u sedlovky, představce a řídítek se neděje nic a problém může být dost fatální.

        Přiznám se, že nevidím rozdíl mezi obyčejným neznačkovým komponentem a třeba Pells, který je považován obecně za něco lepšího v nižší – střední třídě, co je na komponentu napsané je mě úplně šumafuk, jezdím pro radost ne pro obdiv dalších cyklistů.

        0 0
    • Mamut  

      KEdysi asi pred 10 rokmi bol v Pelotone (mozno v ceskom Biku) test sedloviek. Mali tam asi 20 sedloviek a zatazovali ich kmitmi 0-???N. Za pozadovanu vydrz brali 1 000 000 kmitov. Uplne to vyhrali lacne sedlovky, ked niektore dali az 4 000 000 kmitov, nez praskli. U drahych Use, Syncros (nejake dalsie, pisem to z hlavy, ine si presne nepamatam) asi iba jedno dosiahla pozadovanu hranicu a osattne praskali po 200 000–400 000 kmitoch. Zivotnost sa tam ukazala v podstate umerna vahe sedlovky a nie cene. Takze svoju lacnu sedlovku Kalloy som vymenil po 7 rokoch za podobne lacny Kalloy UNO a som pokojny. Predstavec ma 8 rokov a zatial som si nic zvlastne a nom nevsimol. Riaditka som menil po 4 rokoch a teraz sa chystam zas.

      0 0
      • Mark1  

        To je co chci slyšet, díky … koupím cokoliv a když to nebude aspirant do profi či poloprofi třídy přežije mě to … Kvalita nestoupá s cenou, ale s masou materiálu, aspoň já to tak chápu.

        0 0
        • orca  

          Nejvíce se platí za váhu směrem dolů… Výrobce si také je plně vědom že nelze zaručit dlouhou životnost u ultralehkým komponentů a tak celkem jasně v návodu definuje jak dlouho je to použitelné a za co ručí buď v délce měsíců či poček km, respektive po prvním pádu . A tak pro nás hobíky(co mají hlouběji do kapsy) je lepší dle mého oželet těch pár gramů a mít jistotu že i po letech to bude vše OK…

          0 0
        • MartinXC  

          To spíš pevnost a tuhost má s masou materiálu co společného. BTW – jak bys definoval kvalitu u bikových dílů?

          0 0
          • Alibaba  

            …no kdybychom chtěli být opravdu puntíčkáři, pak si nastudujem vlastnosti materiálů, něco ze statí pružnosti a pevnosti a výroby a zpracování kovových materiálů. Pak budem spoléhat na to, že každý výrobce uvede u svého produktu přesnou specifikaci slitiny jakož i celkový technický výkres a zpracovatelský postup. Bude možno s jistou pravděpodobností odvodit jak se ten který komponent může chovat… Teď vážně: jak jsem uvedl, jsou „prověření“ výrobci známí svou kvalitou jakož i pevností svých dílů řekněme „střední“ třídy. To mu bych dal štempl „KVALITNÍ“ komponent (př. Ritchey, Syncross, RaceFace, FSA …). Pak tentýž výrobce nabízí „TOP“ závodní ultralehkou variantu, – ta je kvalitní – ale pro své určení a nemajetnému hobíkovy se moc hodit nebude. No a pak jsou různé no-name aj. komponenty, kde kvalita může značně kolísat. Ale nikdy to nebude asi tak černobílé jak bysme si přáli, nebo? i mistr tesařský se někdy utne, tj. různé nepovedené řady renomovaných výrobců (př. kliky Morati).

            0 0
            • MartinXC  

              Jako kvalitu tedy zvolit

              • spolehlivost (=funkčnost)
              • servisovatelnost
              • životnost (= bezpečnost)
              • nízkou váhu
              • popisné údaje k dispizici
              • brand name
              • ???

              Gram honič určitě sáhne jinam než technický fajnšmekr … a oba si koupí svou kvalitu.

              0 0
          • Mark1  

            Jasně, taky jsem to psal zjednodušeně, nicméně kvalitu definovat asi nejde, jde omezit výběr na komponenty, které například mají minimum slabších míst, často bojují s pevností díly svařované (rádo to praská ve sváru, či v okolí z důvodu namáhání při svařování), takže lze asi odvodit, že odlitek, či CNC výtvor bude kvalitnější a třeba u řidítek to snad ani nejde nijak posoudit, podobně sedlovka, spoj pouze u zámku a ten bývá většinou bezproblémový.

            0 0
    • Paja  

      Riditek jsem uz nekolik zlomenych videl, a to jak lehkych zeslabovanych(treba Hincapie loni na kriteriu na Vaclavaku, nejspis na kole ktere melo za sebou jen TdF), tak levnych, tezsich, vzhledem k cene tech obyc.- mel jsem ritchey comp, ted Kore lite jsem se rozhodl menit po cca 15000km (vyslo to na 19000km). Sedlovku nejspis vymenim s dalsima riditkama, tj. cca 30–35tkm (taky zadna papirova ritchey comp), predstavec asi az s 3.rodlama, tj. cca 50000km (Kore). Samozrejme, pokud neprijdu na nejaky poskozeni uz driv.

      0 0
    • Mig_all  

      Myslíte že je tohle problém? :-O

      0 0
      • killme  

        to udelal pininfarina schvalne

        0 0
      • Rubi  

        ne, tj dil co sezenes za 20 kc, radsi bych usetril a dojezdil to do doby nez polibis predni kolo oblicejem… :)

        0 0
      • kubad  

        :D

        0 0
      • Jakobo  

        To je obyč uhlíková ocel, kdyby na to přišlo, narovnáš to zpět bez jakékoliv obavy o pozdější prasknutí. Hliník by byl něco jiného. Ovšem kdo by se s tím dnes sral, obejdi kontejnery v okolí a najdi rovný. Zohlý bych na kole mít nechtěl, vypadá to děsně.

        0 0
      • Mig_all  

        A co tohle? Problém? Je koroze moc do hloubky? Hrozi zlomení?

        0 0
        • Milvus888  

          Az to zlomis tak to svaris ne ? No stress :D

          0 0
          • Mig_all  

            Je to plečka favorit. Hlavne si nechci rozbít hubu o nic jineho mi nejde… Svařování nehrozí, potom už jedině popelnice… Nemám s ocelí ani s jakymkoliv lámáním a ani s korozí ničeho žádné zkušenosti tak se mozna ptám blbě ale vrtá mi to hlavou…

            0 0
            • Vilém  

              Vem dratenej kartac, poradne to ojed. Pokud chces byt peclivy, tak to jeste prejed nejakym odrezovacem a pak pretri barvou.

              Pokud je to Favo, tak tam se stena dost silna, nez by to prorezlo, tak by to chvili trvalo.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.