Jaké máte zkušenosti s jízdou na sněhu? Jaké obutí? Jezdí někdo s plášti opatřenými ocelovými hroty?Prý jsou už i sněhové řetězy.
Jaké máte zkušenosti s jízdou na sněhu? Jaké obutí? Jezdí někdo s plášti opatřenými ocelovými hroty?Prý jsou už i sněhové řetězy.
V zime dojizdim zavodni Pythony jako kazdej rok. Nerad prehazuju plaste. Optimalni to neni, ale da se to :)
Taky tak
zatím jezdím ještě na podzimních. Jakmile začne více mrznou a začnou se objevovat zmrzlé plotny tak přezouvám na pláště s hřeby.
PS: zimní řetězy mi přijdou jako nemsysl na kolo.Když budu potřebovat větší záběr na sněhu tak si pořídím pneumatiky s větším vzorkem. Na ledu to bude klouzat i s řetězy.U aut to má své opodstatnění, poněvadž, tam nejsou i u zimníchpneumatik takové drapáky, na leděti moc řetězy stejně nepomohou, i když když přidáš plyn tak silou se někdy led rozbije-ale na kole bys ho asi ani nenakřupnul.
Minulú zimu som jazdil Continentali s hrotmi.Na snehu je to zbytočné, ale na lade je to skoro ako na asfalte.No a na asfalte skoro ako na lade.Ale jednoznačne doporučujem.
:)))
jezdil jsi 120 nebo 240? jak se sjížděly.
ve stredu jsem si objednal se 120 hrotama na kolokramu. ted jen cekam az dorazej…
Mám 240.Ale tie 120 budú asi univerzálnejšie.Hlavne na asfalt.
Sjíždaju sa,podla dodavatela-50 km asfaltu a máš bežné plášte,ale na snehu musia vydrža? dlhšie ako ja,alebo ty :)
2 postrehy (minulu zimu som jazdil vpredu 240 klincovu verziu, vzadu 120):
1.To si ma ukludnil. 2.120ciatka teda zaberá až v klopenej zamrznutej zátačke.Ale asi by som nemal žalúdok to bežne praktizova?.
ono záleží kde je dáš, já mám v zadu 240 skoro vše u středu a zabírá to bezvadně.Na asfaltu se to sjíždí, hlavně když brzdíš, ale v podstatě se jen otupí konce, funkčnost zůstává vcelku nezměněna, min 3 sezony to vydrží.Je docela efektní jak při bržddění odlítávaj jiskry-to pak okolo všichni čumí.Originál pláště s hřeby z obchodu jsou opravdu po 50 na asfaltu sjety.
podle mě je to stejně na nic. Kolik toho najedete v zimě na ledu?
No nech je to cca 1%,ale zrovna to može by? 10m ladu v 1km zjazde po snehu.Ale zažil som aj 30–40%.
měl jsi pravdu, po 35km totál ledu z 55 km trasy Ruské sibiře 2006 jsem místy o spiku alespon na předek dost intenzivně uvažoval, nejvíc v těch momentech kdy jsem ležel na zemi :)
ale zase z mějch najetejch 7500km to bylo jen 0,46% :)
A zrovna teraz maju v našich horach opodstatnenie,pretože jak bolo teplo a potom to zmrzlo je to jakt divočina. 7500?, dobre vidím? Si fakt hustý.
Jezdim ve snehu a tak hreby nepotrebuju. Predni Specialized TeamExtreme 26×1,75 nebo IRC Mythost XC Front 26×2,1 a na zadnim IRC Mythos XC Rear 26×2,1
Vzhledem k obcasne potrebe presunovat se i po asfaltu a taky proto, ze v Praze neni snih celou zimu, pouzivam Albert 2.25 a Fat Albert 2.35. Drzi ale nejedou.
Obutí mám zimní, jezdil jsem zatím Barumky, ale teď jsem si udělal radost a budou Bridgestoney. Už se na ně těším, sněhu plno a miláček zatím stojí v garáží na letních :o( Sněhové řetezy se taky občas hodí – takže taky používám :o)))))))
Hřeby jsem ještě nezkoušel :o)
udělal jsem takovej výcuc variant zimního obutí na http://www.bikebase.cz/article.php?… jsou tam zimní gumy, řetězy na kolo a i hřeby…
Dík, je to bomba :-)!
jizda na snehu je supeeeer!!! loni sem jezdil Ralfy (drat 2,25) a kupodivu to slo velmi dobre.. letos zkousim Schwalbe Space 2,35" ( fousac.wz.cz/files/space.jpg) a musim uznat, ze drzi opravdu moooc (blato, snih, pod/zimni marast i jiny clenity podklad, nejsou moc do sypkyho)… bohuzel dusledek obrovskyho gripu je ze ten plast proste NEJEDE.. clovek dre jak vul a stejne stoji porad na miste.. ;o) ovsem imho pri vaze 1100g je to plast, u kteryho pri XC/Enduro nehrozi defekt.. ;o)
plaste s hrotama sem vyrobil, ale na nic jinyho nez cistej led nemaj opodstatneni..
P.S. hlavne zapomenete do snehu na ty vase nafukovaci „betony“ (jak na tom muzete jezdit??), foukat ta na 25psi…
naprostý souhlas s fousáčem. RR 2,25 na sněhu v pohodě. Nezáleží ani tak moc na vzorku, jako na objemu a vhodně zvoleném nahuštění. Pak je to fakt zážitek.
tohle ti na snehu drzet nebude, byt je to 2,5" :-)) http://www.bikecentrum.cz/images/img.php?…
na vzorku zalezi.. je potreba vyrazny osamoceny figury, nejlepe cik cak (ala ralf)…
ja jako vhodny na snih vidim: (fat) albert, medusa, to co vozi Gung-Ho:), swampthing atp. a naopak se vyvarovat souvisleho pruhu uprostred ala ranchero.. to neni plast do terenu…
ale zase to na tom musí bej zažitek :-D
Jo máš pravdu. Tedy já na něm přežil i maraton na blátě a šlo to. On to je spíš takový semiš, není to pláš? do bahna, je levný a drží líp než Python a oproti třeba RR 2,25 drát (co stojí stejně by? je lehčí) vydrží minimálně 2× tolik.
Jen tak pro úplnost Gung-Ho vozí http://www.bontrager.com/…70_popup.php tohle je 29" verze, ale dělá se i v 26" http://www.bontrager.com/…70_popup.php
hm :-(, tak se mi tam povedlo dát 2× ten samej odkaz. Tak teď správně, na tu 26" je tady http://www.bontrager.com/…29_popup.php
ma dost podobny vzorok ako Tioga Extreme
Spis Hutch. Mosquito.
jj, sorry, nevsimol som si, ze nema stredove stuple …
ten vzorek je naprosto stejny jako Albert
neni.. tohle ma figury 1–2–1–2–1 , kdezto albert ma 2–3–2–3–2… tam co space ma jeden spunt uprostred, albert ma 3.. tudiz ma o neco hustsi vzorek…
ale jako jo, je si to podobny.. kdyby byly penizky, tak bych taky radsi vzal fat alberta v kevlaru.. uz proto ze je asi o půl kila lehci.. ;)
aha, z obrazku jsem to nepoznal. Ale pul kila ? Ou, tak to je ponekud tezsi plast , uz Fat Albert neni zrovna moc lehky.
Prosím Tě, ty Schwalbe Space 2.35 – když je máš nasazené, nafoukané a změříš maximální šířku (abych věděl, jestli se vejde do zadní stavby případně přední), kolik to prosím tě dělá? Děkuji.
7 let. to budes kupovat archivniho zimaka?
Jako zimní obuv doporučuju ňáký dobrý kozačky. :o) s jízdou na sněhu mám veselé zkušenosti Koleso mé sněhové má obutý co dům dal aneb něco jsem na tom nasvištěla, tak je mi furt líto vyhodit. Vpředu jistej nokian (2.1 asi) a vzadu rubenu snad 1.9 nebo což. Už 3 sezónu, tak nevim už ani. :o) Jezdí se na tom parádně, ale k téhle kolekci zimních pláš?ů doporučuju mít v lednici ještě http://www.lekarna.cz/…-crm-1x50gm/ Hřebový pláště a řetězy považuju za rozmar. :o)))
"Hřebový pláště a řetězy považuju za rozmar. "-no u nás jsou v lesích tak aspoň 2 týdny v roce všude čisté ledovky.A na každé vyjížce co jsem v zimě kdy byl jsem někde jel aspoň kousek po ledu.Takže pro mne nutnost.
:o)) u nás taky na to mam ten heparin
Ja vozim bud Big Jimy 2,25 nebo Explorera a Z-maxe. Ta prvni varianta je fajn do snehu – pekne to jede a drzi to. Druha zas kdyz moc snehu este neni a jede se treba po asfaltu…
skoda ale, ze ten Big Jim 2.25" je az moc uzky :(
Ja bych sirsi neprotah zadni stavbou… :-)
A vepredu ?;)
Vpředu Panaracer Duster F,vzadu Maxxis MObster,oba 2,1"
Na led je nejlepsi toto http://www.bikebase.cz/foto.php?…
vepredu velociraptora a vzadu z-maxe. nijak zvlast jsem nad tim nepremyslel,proste tam dam co doma mam,bude to trosku sirsi s hrubsim vzorkem a budu mit pocit ze jsem pro to neco udelal..:-)
tohle já jezdím celej rok…
a skousel jsi uz nekdy neco lepsiho?
Minion DH front a rear. Proste to co mam zrovna nasazene a nijak to nereshim…
Mam dotaz. Kdyz se na auta delaji „lamelove“ vzorky, kdy jsou lamely velmi huste a pri zaberu se roztahuji a zabiraji hranama proc se to neudela i na kolo? Asi by musely byt hodne mekke, ale teoreticky by to melo pri vhodne vytvorenem vzorku fakcit i na kole ne? Nebo se pletu a neco takoveho se vyrabi?
Hmm, jenom jestli bys chtel vozit tri-kilovou pneumatiku :)
me zkusenosti? to ja pred par lety na silvestra jel ze spicackyho sedla na hojsoufku(no vlastne az do nyrska) – takova pohodova, lehce vlnita cesta z kopce.
pac tyden pred tim sem tam byl pjesky – krasna siroka uslapana a umrzla cesta. rek sem si – to dam na kole. a na toho silvestra sem tam vyrazil se samickou – ona na treku, trekovy plaste, relativne ouzky bez poradnyho vzorku, ja na horaku plaste neco jako BigJim cca 2,25".
jenze pocasi se za tyden zmenilo, oteplilo se. tentokrat na ceste 15cm brecky. siroky plaste, zaneseny, se snazily klouzat po povrchu, ujizdet do stran a vubec se blbe chovat – jeste ze bylo meko :-)
ouzky trekovy se zarizly a aspon drzely smer
⇒ co uz tady nekdo psal: neexistuje univerzal, na zimu potrebujes mozna vetsi sortimet plastu nez na zbytek roku.
dalsi zkusenosti: vozim pythony, stejny jako celej rok, nebo na predek Michelin Wildgripper. neni to ideal, ale tolik toho nenajezdim.
Starý sjetý trilobity..Aspoň se na tom kole nenudim:)
ani v létě
Na MTBO scorelaufy pro 50 kg holku na leto dobry, aspon ta moje straslive prskala ze ji kolo nejede dokud nedostala trilobity. Ovsem nesmi byt mokro nebo nesmi byt Beskydy :-)
tak to už je hustý i na muj vkus :o) věřim, že se nenudíš a budeš jenou hodně dobrej :o)) jak říkal výše kolega – trilobity ani v létě. Ani nesjetý.
no pokud je ten spravnej snih, tak je v pohode aj slick, pokud je podhustenej
Tak se zase chystám nahodit vlastnoručně vyrobené gumy s „hřebama“ se samořezných šroubků. Ty hřeby ve sněhu moc nepomůžou, ale po ledě jezdím jak po asfaltu – testoval jsem to na rybníku (zamrzlém). No a po asfaltu jsem s těmi hřeby taky pár kilometrů najel (třeba když už jsou na jaře některé úseky cest odtáté) a naprosto bez problémů.
Ja jezdim uz patou zimou vpredu i vzadu Ritchey Megabite 2.1.a nikdy me nezklamal. Pokud je ale nekdo kopyto, tak mu na lede ujede vsecko :-D Vpredu vozim Megabite cely rok a vzadu nazouvam na jaro, leto a podzim Pythona. Prijde mi to jako docela dobra kombinace, i kdyz do budoucna premyslim, ze tezkeho Megabita vymenim za neco lehciho :-). Nejsem si ale jista, jestli jde jeste Megabite sehnat. Byl mi sympaticky, tak jsem si ho pred nekolika rokama nakoupila do zasoby :-)
tak to by mě zajímala technika jízda na sněhu a ledu… s přibývajícím věkem jezdím v zimě stále méně a méně… a spíše chodím pěšky. Loni jsem se skusil projet a víc jsem ležel na zemi…než v sedle.
No nebudu machrovat a priznam se bez muceni, ze obcas mi to ujede a ustelu si. Taky jsem kopyto :-D Pokud jede clovek z kopce, tak je dulezite zacit brzdit jeste drive, nez vleti na ledovou plotnu. Chce to naucit se predvidat teren. A kdyz uz se mi nahodou stane, ze do neceho takoveho vletim, zavru oci, zatajim dech a vzdycky to nejak dopadne :-). Taky se snazim na lede nebrzdit prudce a nemenit nahle smer jizdy :-). Pokud jede clovek do kopce nebo po rovine. Mel by sedet na sedatku a mit takovy prevod, aby to jelo, ale zase ne moc tezky, aby to neprohrabovalo… Jinak balanc se da vytrenovat. Rika se tomu senzomotoricka stimulace. Pokud se clovek casto pohybuje na nestabilnich vecech (bajk, mice na cviceni, labilni plosiny, led…) podvedome si v mozku fixuje rovnovazne reakce a pak kdyz ho neco rozhodi, rychleji zareaguje a treba nespadne :-)
na ledu se dá dělat jen jedno, držet stopu a nikam neuhybat (neplatí pro pláště s hřeby). Vlastně ne, ještě si jde ustlat :)
Presne to jsem chtela rict :-).
Ještě by mě zajímalo, jestli kromě přilby používáte v zimě i jiné chrániče těla… Já mám ochranu loktů, kolen a holení… A mé tělo mi děkuje…
my se snažíme nepadat :)
vlastne kdyz clovek spadne v zime tak by to nemela takova rana jako kdyz spadne v lete, kdyz spadnes v lete tak se vlastne zastavis nahle, jedes, spadnes a stojis,respektive lezis, tak ze veskera enegrie padu se uvolni najednou , ale v zime kdyz spadnes na ledu je to sice to tvrdyho ale jeste tak 1 –2 metry jedes po ledu, tak ze to podle me boli mene, ve fyzice se moc nevyznam tak ze to je asi zmateny, zakon zachovani energie se tomu myslim rika ;), doufam ze pochopite co tim chtel basnik rici :D
Se divam, ze ty narazniky potrebujes i v lete :-D http://www.bike-forum.cz/…04230059.jpg By me zajimalo, co s tim kolem delas? Nebo spise ono s tebou :-D Vsechno v dobrem… ;-)
Hezký sněžný den. Loketní chrániče používám v tech.náročném terénu… Před pár lety jsem si je jednou nevzal a pak jsem se probral z bezvědomí, s rukou v sádře jsem kupoval novou přilbu. V zimě přidám ještě dolní ochranu a osvědčila také – na ledu to bolí…Stručně řečeno, nejsem moc skušený jezdec…(Dnes ráno napadl u nás na jihu Moravy první sníh, tak jsem ho projel – bez pádů…)
Dolni ochranu? www.arellanes.com/…es/durex.jpg
A nemyslel spis tohle? http://rawsport.cz/…og/index.php?…
Senzomotorická funkce – někteří ji trénují důkladně – s flaškou :-)
Ja osobne jazdim na tusim 1,3 Hutschinson. Super, dokial nie je na ceste tolko snehu, ze sa zabaram a ostavam stat. Inak cokolvek hrubsie, podhustene s trochou dezenu.
a nemáte někdo zkušenosti s schwalbe RR 2,1" na sněhu? nechce se mi kupovat nový pláště, když v zimě moc nejezdim. dík
nahusteny natvrdo,neujedes metr:-).podhusteny vyjedou hodne.ale to jak jsme si sam vyzkousel plati pro skoro kazdy plast.
ha ha ha na letošní sibiři -nejkrutější ledy co jsem kdy jel- jsem jel RR 2,25 na 55psi :) ovšem moje magořina, stabilní to nebylo. kdybych si ufouk na 30–35 tak bych si nedal tolikrát na kokos :(
tak nevim jestli potvrzujes nebo vyvracis:-)). kazdopadne jet se da,to jsem rekl spatne.spis to s tim metrem plati v rozslapanem snehu,za tim si stojim:-)
jet se to dá to jo a nebudem to dál rozmazávat … v rozšlapaném ti nepomůže nic, to je prostě konečná, teda pokud podklad je alfat/beton/kostky – ty obzlášt
Mám čerstvé srovnání s Hutchinsony Bulldog 2.1. Bez ohledu na huštění na tom byly RR podstatně hůř a čím měkčí podklad, tím hůř. Výsledek- RR rozhodně není guma na sníh. Loni jsem jezdil Michellin Wildgriper Front + Rear 2.1 taky vcelku OK, předek vedl asi líp než Hutchinson,zadek zabíral o chlup míň( můj pocit). Ještě před tím Z-Maxy, ale už si je moc nevybavuji, řekl bych že taky jeli, ale ne nějak super. Guma na led asi není žádná, jěště teď to bolí:)))))( s hroty žádné osobní zkušenosti)
Netrhal ti ten Bulldog na ušlapaném sněhu stopu ? (zkušenost s Verticalem – drobné zuby rozbijí ušlapaný podklad a pak v konci záběru proklouznou)
Nemám pocit, že by to bylo nějak výrazné, jen pokud se člověk zapomene a pokusí se prudčeji akcelerovat nebo začne šlapat příliš silově. Taky tomu podle mě pomáhá zabránit dostatečné podhuštění.
hutchinson jumbo 2.45" dobre brzdi(nejen pri brzdeni:)
michelin megamium vepredu a maxxis detonator vzadu, oboje 23 mm ;)
Ze svých zkušeností s jízdou v zimě po sněhu a ledu bych řekl, že nejlepší by asi byly pláště šířky maximálně 1,5" (ideální tak 1") s hodně hrubým vzorkem a s pořádnými ocelovými hřeby (samožezné šrouby). Proč úzké pláště, když logika by říkala, že čím širší plášť tím míň se bude ve sněhu bořit? Takže – když je sněhu hodně, tak se stejně nedá vůbec jet, ať mám pláště jakékoliv – vždycky zapadnu a hrabu. Když je sněhu míň a není úplně uježděný a tvrdý, tak mi jakýkoliv plášť stejně v tom sněhu „prohrábne“ a stojím. Pokud ale mám plášť úzký, tak se při záběru „prořízne“ až na zem či zmrzlý tvrdý podklad a tam mi taberou ocelové hřeby. Když tak o tom uvažuju, tak ideální by asi byla galuska s ocelovými hroty. Co vy na to? Zkoušeli jste něco takového?
ono se i na zimni rally pouzivaji uzsi gumy, prave kvuli tomu rychlemu prohrabani se snehem, jak pises. taky to lip vede stopu v mekcim. ale kdyz bych se podival na plast 1" na svem kole, tak bych se osypal. 1.95" je ideal – ani tlusty ani tenky. btw. udelal sem si gumy s hreby shodou okolnosti ze stejnych kend jak ty, ale vruty sem zasrouboval do kazde druhe figury a myslim, ze to bohate staci. spis to jeste prijde na asfaltovem presunu vhod. proti procvaknuti sem dovnitr vlozil sjety plast zbaveny patek. ted s tim mam najeto cca 400km a naprosta spokojenost. jedine minus, ze kolo pribralo tak 3 kila :))
Vozim Big Jimmy v dratu
Vyber:Loni exhibice pri SNB zavodech s bikama na vcelku velkejch poletech – na vzorku a sirce gum dost zalezi = volba plaste dle typu snehu. A to se potvrdilo i tento vikend pri jezdeni pod lanovkou z Klete.. PS:v prasanu kupodivu nejde nic a bike se velmi rychle zastavi i z vysoke rychlosti… :-)
Ja jezdim RR 2,25" v dratu a sem celkem skopojenej, ale jestli bude dal takovyhle pocasi tak by to chtelo na predek vruty, protoze to dost ujizdi na tom ledu a ujetym snehu ;)
Já taky, vzadu na 2,3 bary (po vychladnutí-dělá to rozdíl až 0,4 b)-spokojenost, vpředu mám Specialized (2,2 bary) a taky dobrý, když chytnu zadkem hodiny, tak předek většinou ještě drží a nepodrazí ho to. Zatím jen 3 lehké pády na 200 km.
ja to foukam od oka ;) tak abych nejel po rafku kdyz se to nekde zhoupne
To bych si nedovolil, spravovat defekt v tom mrazu, to nemusím. Foukám podle manometru vždy, aji v letě a zjistil jsem, že palcem nikdy tlak správně neodhadnu.
ja to foukam tak aby se to splaclo maximalne o jednu tretinu, plus minus žejo,foukam malou rucni pumpickou tak ze mam dost casu na to aby to bylo jak to chci ;) a taky ji vozim sebou zejo tak ze kdyz to nevyhovuje tak neni problem, nebo muzu upravovat tlak podle potreby, treba kdyz vim ze pojedu na zacatku nekde po asfaltce tak to dam vic a kdyz se dostanu nekde do snehu tak to upustim
Na sníh jsou nejlepší „sněhule“ nebo filcové „důchodky“
Ja letos prvne zkousim Continental 2.1 s hroty a velka spokojenost. Gumy jsou mekke a sqele sedi. Hroty by IMHO mohly byt vetsi. Mam ale to stesti, ze bydlim v oblasti kde se nesoli a LCR protahuji lesni cesty.
Na předním kole WTB veliciraptor s hřeby, na zadním tioga s hřeby, a máš po starosti. 10 hodin práce, náklady 300 kč a radost na celou mnoho zim. Starej se.
Nějaký návod se kterým bych si mohl vyrobit řetězy? :)
Skouel jste to někdo? a jak to dopadlo? :)
řetězy jsou imno nahovno, na měkčím uježděném sněhu drží obyč pláště výborně, a na zledovatělém ti nepomůžou absolutně vůbec, nemáš takovou hmotnost aby si dokázal led porušit jako auto s řetězama např…
na led budou nejlepší pláště s maličkýma hrotama(1–3mm)
Takže řetězy mě na jakymkoliv povrchu nepomůžou.. :)
Dle mě ne, a navíc nevím jak rozumně by tam šly připevnit
Kto by to furt prezuval- Nobby Nic.
Ale na lestenom lade v lese Ice Spiker a to funguje gut.
jo, já používám řetězy celou zimu…vlastně už druhou zimu
předtim jsem to zahledl někde na netu za 160 dolarů… avšak při trošku zručnosti se daji vyrobit i doma a to cca za 600,–
v praxi to znamená na jedno kolo:
4m řetězu na jedno kolo, tj. 21 podelnych
4m lanka 3mm pogomovaneho
4m hadicky
3 spojky na lanko
pár elektrikářských kablbindů
na dvě kola to vychází 4kg navíc, ALE neznám podklouznutí, lesem jezdim dolů skoro stejně rychle, chce to dobře upěchovaný sníh – pak se to krásně zakusuje
na ledu je jasný, že člověk musí jet opatrně, ale furt je to lepší než bez nich ;)
avšak jsou situace kdy ani řetěz kolem pasu nestačí:
avšak ale když to je tak akorát, tak si můžu jet kudy chci
Má to smysl u předního kola?
no když ti podklouzne zadní tak to v poho vyrovnáš, u předního to bývá horší ;)
vypadá to suprově – neposouvají se ty řetízky po gumě? A čím je vyřešený napnutí lanka – je v tom nějaká guma?
válí se mi doma starý řetězy na auto, možná by z nich šlo něco použít :)
řetizky se ani nehnou, rozteč je fixována vzorkem a tou trubičkou mezi, jedna strana je fixně spojena a na druhý je ta posouvací spojka na jakési napnutí, kolikrát se mi je podaří nandat i tak, že nic nerachtá, ale pak když jedu víc jak 30km/h tak to rachá o ráfek – proto ty kablbindy aby se to neklepalo
skoušel jsem i nesvařovaný řetězy a reznoucí… ty praskají ;)
ale i když nahodou nějaký praskne, tak nespadne do takové pozice aby zpusobil nějakou škodu nebo pád, jen zůstane vyset a rachtá :D
teď tam mám pozinkovaný a svařovný, ten tam vydrží celou zimu než se odře a začne na jaře reznout…
jeden řetízek má 16 oček a je zvenčí veliký 16×8 a zevnitř 12×4 … ten autořetěz mi přijde o dost větší