http://www.youtube.com/…llcykloskola?…
ze by?
No, vzhledem k tomu, že to bylo měřené s 1%ní přesností(2:22), tak bych to nepřeceňoval :o)))
tak ja radeji tu ovladatelnost. navic co nerekli je, ze v zavode tu trat nemas jen pro sebe a myskujes mezi lidmi. Takze na nejakych 30s bych klidne zapomel.
1% chyba je pro měření výkonu. Potřebný výkon dal 15W rozdíl pro 26×29. Kdyby ten rozdíl měl být pouze jen stejný jako maximální chyba měření, tak by museli jet výkonem 1500W.
A to jeli mnohem menším i když dle průměru ten okruh letěli slušně.
Takže naměřený rozdíl byl rozhodně menší než možná chyba toho Powertapu.
Stejně se to nedá zevšeobecnit, bude záležet na konkrétní trati a dalších faktorech.
Každopádně to aspoň jasně potvrzuje, že 29tka i přes pár gramů navíc není znatelně pomalejší. A že je to ± podobné.
Stejně tak to potvrzuje svěťák.
Takže samotnou rychlost asi nemá moc smysl řešit, když je ± stejná.
Mloku, to byla legrace, rýpnutí… Je mně jasné, že se jedná o 1% chybu, prostě se Ing. Kleiner špatně vyjádřil. Měřit něco s přesností 1% by IMHO moc smysl nemělo :o)
Jinak obecně je mně výsledek lhostejný, nejsem zastáncem ničeho, jen se vždycky směju jak zarputile si oba tábory hájí svoje.
Spíš by mě zajímalo jak to měření probíhalo, jestli jeli okruh každý sám, nebo společně, a pokud spolu, jak zohlednili vliv jízdy v háku, váhu jezdců(pokud nebyla stejná) atd.
Tak předpokládám, že žádná jízda v háku se nekonala. A také snad bylo samozřejmostí, že to jel na obou kolech ten stejný jezdec, jinak by to bylo o ničem.
Když se podíváš na to video tak jedou dva za sebou, 26 první. Ale netvrdím, že to byl přímo test, jen mě napadlo jaké byly přesně podmínky.
na videu jezdili na HT spešlech jestli si správně pamatuju, test byl na Giantovi a fullu.
Takže video bylo ilustrační.
tak to si pamatuješ špatně :)
aha ty spešly jsou až na konci.
Bavím se o záběrech z časů cca 1:58–2:40.
Jeli to Anténě v hlíně. 26" Martin Horák a 29" Tomáš Sultzbacher.
Opravdu pěkný test, ale aby byl opravdu dokonalý tak mi tam chybí srovnání dvoumetrového na 26" a 29" a pak cca 170cm vysokého na 26" a 29". :)
šeci medzi 170cm a 2m by mali jazdit na 27,5.
ale do háje zelenýho, zas to HTTPS
http//skydrive.live.com/?wa=wsignin1.0&cid=34b76be696b4e2c1&sc=photos#cid=34B76BE696B4E2C1&id=34B76BE696B4E2C1!18077&sc=photos
ty vole, zabít ty dementy z microsoftu… ti tu galerii pěkně dojebali, nedá se linkovat na soubory. šmejdi.
Zase nic. Tu fotku Doome asi neuvidíme, co? :-))
teoreticky je to hezký, prakticky by si stejně každej zájemce měl osahat srovnatelný 26 a 29 a podle svýho pocitu se rozhodnout, co mu sedí víc. a hlavně se vybodnout na kecy, co tu blijou 29" haters :-)
s pozdravem odpůrci 29" všech zemí, vyližte si krel… doom.
Však to vyřešili celkem jasně !!
V podstatě nic nového. Řekli to samé, co se tu omílá už dobrých pár let, jen u toho použili měřič výkonu.
takže vlastně zjistili že nic nezjistili :) 29 je rychlejší tu, 26 tam, a ve výsledku se jeví stejně :D
to jo, teďka se už jen čeká na nějakou ideální 27"
ajajajaj, Zlatko, nástup :)
Jakože 650b ?
650b nebrat®
..to je nefér hra..
fuha, já to myslel trošku víc nadnešeně
Tady další srovnání z praxe
29tka o pár sekund rychlejší, ale v obou případech také o chlup vyšší tepy (srovnávám ten průměrný tep), ve výjezdu o 2 tepy vyšší průměrný, ve sjezdu o 1 tep.
Takhle dohromady (tep x čas) to vidím jako ± nastejno.
A k tomu ještě jedno srovnání Spešlů a to komplet, tedy 26×29 a ještě k tomu full x HT.
No ono to není o tom, že si někdo půjčí kolo a po 20 km si udělá jasný názor. Na to abych si udělal názor pro a proti 29" potřebuji min 10 vyjížděk a najetých nějakých 300 km. negativní názor si lidi dělají na základě testů v časopisech a z Jedna paní povídala a to můj kamarád má kámoše, který na tom jel atd.
Pro Jardu je to jasné a při typu tratí které on jezdí je jasné že potřebuje rychlé kolo které mu šetří síly na terénu kde jsou výhody 29" kol jednoznačné. Dnes se už závod XC nejezdí jako dříve s časem kolem 2,5 hodiny dnes jde o takový sprint kolem 1,5–1 3/4 hodiny.
U toho krátkého zkoušení 29tek je navíc velký problém v tom, že na trhu je nemálo pěkně pokur…ch 29tek, takže to pak může snadno spoustu lidí odradit.
Tak zorvna tak je nemálo pokurvených 26tek.
To právě ani ne, zejména ne u HT, tam totiž na geometrii není co zkazit.
Myslím, že už je na čase ****** se na tyhle porovnávání, každýmu rozumnýmu člověku je jasný, že to je prostě ± na stejno a záleží hlavně na jezdci a na tom co jezdí, ať si každej vybere to nebo to a nebo prostě jen to co se mu víc líbí.
ja ja. kdo chce, ten zvedne zadek a půjde si někam sehnat testovačku, aby si udělal vlastní názor. a haters budou stejně jenom sedět u počítače a házet bahno :)
Já myslím, že už to moc lidí hlavně neřeší. Jen pár lidí na BF se v tom pořád babrá a diskutuje :-) Obecně to ale nikoho nezajímá, protože je to pořád dokola.
Nikdy jsem neřešil vteřiny. Dám na víc na pocity.
Čistě subjektivně když sednu na 26er, je to celé nějak vratké, nepohodlné a v zatáčkách nervozní. Na druhou stranu je hravé a velmi obratné. Citelně lépe akceleruje. Víc se hodí na technickou jízdu. Chyba v řazení se tolik neprojeví.
29er je mnohem pohodlnější, do zatáček se dá víc klopit a díky velké setrvačnosti kol je mnohem stabilnější a klidnější. Na nějaký slalom po 20 cm pěšince mezi stromy to není, víc mu sedí rychlé dlouhé tratě. Je to kolo pro pohodáře. Když ale nestihnu včas podřadit, musím ze sedla a vydupat to silou.
+1 :)
mínus 1 :)
no jo, ty jsi hárdkór rejsr, na tebe se petrunova charakteristika pohodáře nevztahuje :)
No nevím, možná i vztahuje, páč když jsem před rokem na Kefalonii naklopila v serpentýně motorku (špunty se ohýbaly), tak jsem si lehla a do dneška mám takové mapy na nohách. Pření bylo 29" a zadní 26"..
Z čehož pochopitelně vyplývá, že kdyby obě byly 27,5" tak se to nestane.
Obrátím to na sebe: kdybych nebyl lempl, nenatáhl bych se, ani kdybych tam jel na kolobežce.
Prolézala jsem poslední den katakomby a nějaký duch se asi urazil (myslím to naprosto vážně) a jel se mnou a toto mi záměrně udělal.. Pak se zdejchnul samozřejmě.
Protože to bylo poslední den a v poslední zatáčce po 550km a neskutečného množství těchto zatáček, každý zná kdo byl v Řecku.
a máš na to mentálně? :)
Bohužel.
kdo nepadá, jezdí pod své možností – takže je to OK
650b nebrat®
..to je nefér hra..
to jsou zlá, zlá a ošklivá slovíčka :)
Kdo to tu opět zlobí ? Jé a ty máš nakřivo brindáček..
bryndáček ty vrahu češtiny :)
Ticho tam vzadu !
29er je mnohem pohodlnější
Řekl bych spíš o něco málo, pokud se bavíme o HT , tak HT bude vždycky HT a nejvíc bude záležet na plášti a tlaku.
do zatáček se dá víc klopit
Na to jsi přišel jak prosimtě? :)
To je holý fakt. Pokud klopím Apače Šamana, ohýbám a škubu při stejném náklonu boční špunty na pneu. Je to logické, menší průměr pneu!
V zatáčkách jsem na 29 RaR také výrazně jistější než na 26 RaR a třeba na šotolině si dovolím na 29tce klopit znatelně více.
A s pohodlím s petrunem také zcela souhlasím. Na plášti a tlaku samozřejmě záleží, ale tady vozím stejné pláště i stejné tlaky, takže tenhle faktor je nula.
Já se nehodlám hádat, já píšu jak to vidím já, jakožto bývalý majitel dvou 29tek a současně jezdec 26ky. Já jsem nárust pohodlí nezaznamenal, až teď, když jsme nasadil 2.4 x-kingy, navíc plochý zadní vzpěry u nynějšího cannona taky dělaj svoje a ta 26ka mi teď příjde pohodlnější než obě předchozí 29ky.
O nárůstu pohodlí se dá bavit po přechodu z HT na full, tam to znát je okamžitě.
A co se týče klopení kola, to je především hlavně o psychice. Kolo jde většinou klopit mnohem víc, než člověku dovolí psychika, o tom jsem viděl v televizi nějakej dokument :)
U mě to tedy o psychice není, když v podobné situaci co mi 29tka podrží mi najednou 26tka ustřeluje (stejná místa na stejné trase), že si málem rozbiju ústa a tak tak to ustojím. Když se to po prostřídání kol stane víckrát, tak to opravdu není náhoda.
A to pohodlí. Už jsem to tu psal, v některých specifických situacích (třeba někdy na šotolině, tedy situace, kde nejsou žádné větší překážky a odpružení se ke slovu téměř nedostane) dokonce pozoruju větší pohodlí na 29tce celopevňáku než na 150mm 26 fullu.
Pláště mám opět srovnatelné (stejný objem, stjené tlaky; maximálně na fullu vozím NN oproti RaR).
Naprostý souhlas :-)
Jasný, máš na to svůj názor a já zase svůj, takže se můžem shodnout, že se prostě neshodnem :)
No ty jo takže ht 29" a je to pohodlnější než full na 150 a co zkusit otočit páčkami lockoutu na open :-)))))
místo blbých poznámek si pořádně přečti co napsal, a za jakých podmínek to platí!!!
Nenadávej mu do blbů! :)
komu? ja napsal že je to blbá poznámka, né že je BLB jak píšeš ty :D
Blbý poznámky může psát jenom blb :) To je jednoduchá logika :)
asi na rozdíl od tebe nemám jednoduchou logiku, pro mě je to jen blbá poznámka, možná kdyby ji napsalněkomu jinému, třeba :D
tak by dávala smysl, ale u Mloka bohužel ne
Přesně tak, lidi se odnaučili používat jednoduchou logiku a to jim škodí :)
kua maajkee, máš doma akvárko?
:D
Nemám, ale v práci máme :D
tak šup do práce
jinak dle tvý logiky ful na šotolině ztvrdne a 29tka změkne :-))))))))
Tak to dle mojí logiky teda určitě není :)
:D
blbě jsem to napsal to stou logikou, už jsem byl večír nějaký unavený
:-)))
jinak stejně mám názor že 29 HT nejni pohodlnější než full na 150 (fungující :-))
chápu že mlok je tu technoida (nic ve zlým), ale i tak.
A mohl bys mi prosím poradit, kde mám na svojich tlumičích hledat nějaký lock, abych tlumiče mohl pak odemknout?
že by vtip :-))
a RP 23 nemá lock ? resp propedal na pevno?
PR23 nemá lock a nikdy neměl. Má pouze propedal. Jenže já na RP23 nemám ani propedal, protože mám tlumiče upravené v TF tuned, takže tam mám akorát Push platformu a to ještě s takovým interním nastavením, že tlumič se zapnutou platformou bude citlivější než některé RP23 s vypnutým propedalem (dle nastavení konkrétního tlumiče).
Napevno propedal už vůbec nemá, to má Rková verze.
Celé mládí jsem strávil na silničním Favoritu. Klopení byl jediný způsob jak projet zatáčky bez velké ztráty rychlosti a následné dřiny k znovurozjetí kola bez indexového řazení a s z dnešního hlediska brutálně těžkými převody :-))
29 NEBRAT!
..to je nefér hra..
Tys to sprostě okopčil !
..to je nefér hra.. ®
Není podstatné, kdo s tím přišel dřív. Podstatné je kdo si to registroval :-P
..tak to je neférová hra..
(nikomu se tu ničím nezavděčíš, ani best heslem.., příště už kašlu na pocity).
život není fér :-)
650b nebrat®
Tady se to přiostřuje..
ale to jsou zlá, zlá, falešná a ošklivá slovíčka
Právě si získáváš mou náklonnost. :P
mažu si tě z mobilu :o)
proc kdyz delaji ty testy nemeři vykon ? ( respektive zadne takove video jsem nevidel…)
vsude jen tep ( a ten maji na 29er vzdycky o trochu vetsi…) kdyby merili vykon je to presnejsi…
??? :) Ty jsi na to video asi nekoukal viď? :)
ktere :D sem jedno zapl a tam tepy druhe taky a tam tepy… tak se ptam prece se na to nebudu divat cele :D
No hned to první, v zakládajícícm příspěvku je právě o výkonu :)
:D fakt ze jo ja jsem cetl to cu tu daval mlok… tak to pak jo… :D
100
Brý ráno :)
Dobré ráno, je dobré si však připomenout: 26 vs 29 best test !
Celkem pěkně napsáno, každopádně třeba pro Mloka absolutně nevypovídající test, rozdílný pláště, rozdílný osazení, nikde žádný tepy, prostě jen subjektivní dojem, kterýmu se nedá věřit :)
Pořiď si kakadu nebo podobnou havěť a třeba se dozvíš, že:
„Tady už je rozhodnuto. 29 je budoucnost. Postupem času to vnímám ještě více, když absolvuji závody jako vloni a vracím se na stejné technické tratě. Pasáže kde jsem měl vloni na 26“ problém letos jedu na 29“ bez problémů. Jedinou vyjímkou jsou uzavřené zatáčky, kterých je ale minimum. Hodně důležitou věcí je, naučit se na 29" kole jezdit, což mi trvalo téměř tři měsíce. Po této době dokáži na 100% využít všech předností a tím smazat všechny negativní stránky.
No jo, Jarda se stal tak trochu ideálním reklamním panákem, i když by ty závody co vyhrál vyhrál s přehledem i na 26ce, páč mu to prostě jezdí :)
Obdivuji, někdo umí jezdit a zároveñ vydělat balík marketingem. :)
U Kulhavé je třeba doplnit, že to hodnotí z pohledu závodů, tedy aby byl co nejrychlejší a nejjistější na závodní trati.
Takže to končí někde kolem té kategorie superchrtích fullů typu Epic. A ještě k tomu zrovna u Spešlu (kde jsou ty krátké zadní stavby).
Tím chci říct, že s narůstajícím zdvihem u fullů se začíná situace dále docela hodně zhoršovat pro menší jezdce kvůli geometrii (extra dlouhé zadní stavby a rozvor; ne jako u 29HT, kde jde udělat zadní stavba pod 440mm; výška řídítek pro vyšší zdvihy vidlic) a hmotnosti (pokud chci opravdu odolnější kolo na drsnější ježdění v terénu, tak to začne třeba na váze kol už docela naskakovat; to samé opravdu odolné terénní pláště – ty pro jistotu nejsou k mání vůbec).
Ta větší hmotnost a tím pádem setrvačnost kol má i svoje pozitiva. Zatímco při technické jízdě s častým brzděním a rozjezdy je to totálně na prd, při pohodové rychlé jízdě stálým tempem po rovných rozbitých cestách je ten setrvačník umocněný nižšími nájezdovými uhly naprosto boží.
Na mé 26er s o třičtvrtě kilo lehčími prťavými koly, mně větší díry rozhodí a pokud je jich hodně za sebou, velmi to zpomaluje jízdu. Poznám to v nohách, musím stále silově šlapat abych neztrácel kadenci a tempo.
Na 29er ten samý povrch větší a těžší kola silově vyhlazují. Efekt zpomalování od těch teréních kopanců je minimální. Jízda je klidnější a méně namáhavá. Je to ten suběktivní pocit který se nedá změřit a většina lidí která poprvé sedne na 29er ho popisuje slovy „jede to jak tank“.
jo jo, přesně, taky jsem si říkal prvně, ty voe to jede jak tank, hlava nehlava no a nakonec protože to jelo jako tank se mi to přestalo líbit :)
Jak říkáš, tahle charakteristika nemusí vyhovovat každému. Technický jezdec jako ty by byl z mého fulla nešťasný. Já jsem technik nikdy nebyl a nikdy ani nebudu. Vyhovuje mi netechnická rychlá jízda typu rozjetý vlak („nezastavujeme máme zpožďdení“).
Já právě čím jsem starší, tím vyhledávám horší cesty a plazím se divočinou :D Dřív jsem spíš taky rád frčel rychle a v nějakým tempu.
I když jsem byl mladší a jezdil maratony, vybíral jsem si pouze ty rychlé. Vyrostl jseum na silnici, to už prostě nesmažu. MTB mi od začátku přišlo pomalé. Před lety jsem přestavoval tehdy ještě celopevné Crossy na 29er pláště abych se po lese mohl svézt rychleji. Používal jsem je mimo jiné i k dlouhému cestování natěžko. S příchodem čistokrevných devětadvacítek mně začal terén bavit a dá se říci, že hledání konečně skončilo.
Já jsem vyrostl na Favoritovi a po koupi prvního MTB jsem byl hned jízdou terénem nadšenej :)
vida. já byl jízdou v terénu nadšený až poté, co jsem ho zkusil s crossem obutým do tlustších plášťů – 26 mě neoslovilo :)
Asis neměl štěstí na dobrou 26ku :)
hele večer hodim na trubku cnnondale vs 150kilo bajker
jj, zátěžovej test :) hoď pak link :) Já bych řekl, že má víc než 150kg ne? :)
nejsem si jistej :O)
spíš je to tím, že jsem prostě silničář posazený na bajka a radši buším než bych někde blbnul v technických pasážích
Tak od toho je silnice, na tý můžeš bušit až až, no a na mtb si zase zajezdit v terénu, to právě fajn, si to takhle prostřídat ne? :)
však já jezdím v terénu, ale preferuju pohodu před technickými prasárnami a výjezdy před sjezdy
Tak proč to neděláš na silnici? :D
protože bagr vajíčka neoloupe
A ty poslední věty o těch třech měsících, to je také dost podstatné. Zvlášť když tohle napíše vynikající technik jako Kulhavý.
Tímhle narážím na dojmy všech těch, kteří si vyzkouší 29tku na pár minut.
takze rada zní, vzit cca 100 litru a zkusit koupit 29er jezdit na tom cca 3–6 mesicu abych si na to zvykl a pak teprve zjistim jestli je pro me 29 dobre nebo ne?
to se mi teda moc nelibi…
a nejak moc si nedokazu predstavit realizaci jak bych musel jezdit… pres tyden trenuju na silnici pres vikend blbnu na fulovi a zavodaka beru jen na zavody…
ono karbonove HT 29 pod 9kg by mohlo jet na zavodech pekne… :)
To určitě ne.
To není o postupu jak se rozhodnout, zda 29tku ano nebo ne, ale narážel jsem na to, že by se nemělo hodnotit a radit následně ostatním jen po pár minutách projetí půjčeného kola.
Je to podobné jako třeba u fullů. U těch se už situace za posledních pár let hodně posunula, ale moc dobře si pamatuju, jak nějaký ten rok zpět tu hrozně lidí psalo, jak jsou fully špatné jen po krátkém párminutovém vyzkoušení (nebo taky třeba zcela bez vyzkoušení).
ja to myslel ale celkem vazne…
pristi rok jestli teda budu chtit zavodit budu muset řešit zavodaka a uz jsem uvazoval i o 29 :D ( tak jak o tom udelat z anthema raketu… – tez by to mohlo byt zajimave zkusit 10,5kg fula jestli pojede lip nez 10kg HT…)
ale kdyz ctu co tady tedka zaznelo – kulhavy si na to 3 mesice zvykal tak ja bych si na to s tim jak mam rozlozenou jizdu na jednitlivych kolech asi nezvykl ani za 3 sezony…
na zavodaku pokud bude HT tak se s nim bezne trapit v terenu nebudu… a o 29" zavodnim fulovi neuvazuju…
tak hovno :D
jel jsem tedka
29" S-works v karbonu na XX s vahou nejakych 9,5
a
26" ghosta lector World cup
nejel jsem je dlouhodobe… ale prvni pocit me přesvědčil o tom že 29" pro me fakt ne – je to subjektivni ale je to pro me tak :)
Ale hovno :)
Ale hovno :)
Co se týká pořízení, tak tam nic lepšího než krátké vyzkoušení půjčeného kola udělat nemůžeš. Takhle si můžeš udělat aspoň orientační názor jestli je tahle cesta zcela špatná nebo by mohla být dobrá.
I když si při krátkém vyzkoušení zjistíš, že zcela špatné to určitě nebude, tak jistý si budeš až právě po těch x najetých měsících (nebo spíš více stovkách kilometrů, čas není podstatný).
Já jsem si ve chvíli, kdy jsem 29tku celopevňáka stavěl vůbec nebyl jistý, že to bude to pravé ořechové (jen dle pár krátkých vyzkoušení co jsem před koupením absolovoval).
Tím myslím jízdní projev. Jen jsem s jistotou věděl, že tak jednoduše získám požadavaný posed se kterým jsem měl u 26 celopevňáka problém.
Tak jsem to prostě zkusil a i když nemám úplně levnou 29tku, tak 100tis. potřeba opravdu nebylo.
U pořízení se bez té dlouhodobé praxe vždy trefit nedá. Jako mnoho dalších jsem si tím prošel u fulla. Také jsem šel nejprve do chrtích 100mm. A dnes zpětně s praxí co mám bych tenhle krok rozhodně vynechal.
A nějaké krátké zkoušení fullů jsem před koupením svojeho prvního fulla také absoloval.
za tri metry jezdeni si zvyknes i na uplnou kurvu a naucis se na ni jezdit vsecko, co normalne plus neco navic ;-)).
Pokud se jedná srovnání jak to jede, tak to samozřejmě srovnávat nejde bez toho všeho co jsi uvedl, že mi bude ve srovnání chybět.
I když samozřejmě některé věci mají velký vliv a jsou pro dobré srovnání hodně důležité (třeba srovnatelné pláště a tam je v testu zrovna zcela zásadní rozdíl, tedy nejen jiné pláště, ale hlavně jednou bez duší a jednou s dušemi) a některé jsou dost nepodstatné (lehce jiné osazení podobné kategorie je úplně fuk).
Některé věci může srovnávat v celku dobře i tak, jako např. točivost a obratnost (tady by mohlo vadit pouze extrémní rozdíl kategorií kol, co by udělalo extrémní rozdíl váhy, to je ale v testu podobné, takže v pohodě). I to pohodlí by se celkem dalo (tady lehký vliv mohou mít ty duše x bezduše, ale když aspoň foukal stejné tlaky, tak to bude vliv hodně malý).
Jediné zásadní negativum u srovnání Giantů vidím v tom, že 29 Anthem má zadní stavbu dlouhou jako tejden, opravdu nechutně.
V případě srovnání Epiců tam tenhle problém není. Spešly mají obecně nejkratší zadní stavby u 29tek na trhu a celkem to jde i u 29 Epicu (u 29 fullu to tak dobré jako u 29 HT nikdy nebude, protože tam prostě není místo).
Prestan uz s tou zadni stavbou, proboha. Akorat balamutis lidi, vsichni si pak koupi ramy s co nejkratsi zadni stavbou a budou se v technickych stoupanich divit.
„Vliv na výjezdové vlastnosti má i délka zadní stavby. Je-li osa zadního kola dále od středu (delší zadní stavba), tak je kolo celkově stabilnější, lépe vede směr a přední kolo se v prudkých výjezdech méně zvedá. Naopak pokud je zadní stavba kratší, je jezdec více nad zadním kolem, to pak má lepší záběr. Přední kolo ale může být v náročnějších stoupáních nervóznější. Zároveň je celé kolo kratší, tudíž snáze ovladatelné.“
Takze uz nikde nezminuj, ze dlouha zadni stavba je neco spatnyho! Je to zcela individualni dle jezdce a napr. zrovna mne to zcela vyhovuje a kolo v prudkych kopcich jede paradne.
ty mas 29" fula s dlouhou zadni stavbou?
Ses slepej? Mlok to zminoval i u HT, konkretne myho. Bohuzel vlakno se mi nedari najit, ale byla to ta minula prestrelka ;-)
Jediné zásadní negativum u srovnání Giantů vidím v tom, že 29 Anthem má zadní stavbu dlouhou jako tejden, opravdu nechutně.
V případě srovnání Epiců tam tenhle problém není. Spešly mají obecně nejkratší zadní stavby u 29tek na trhu a celkem to jde i u 29 Epicu (u 29 fullu to tak dobré jako u 29 HT nikdy nebude, protože tam prostě není místo).
ja vidim tohle… :)
jinak ty nepotrebujes hrave kolo protoze mas pevnou a do terenu nejezdis avotomtoje :D
Jo, vsichni co mame pevnou s tim jezdime schvalne jen po asfaltu, odhlalils nas ;-)
ne schvalne, ale nic jineho vam nezbyvá :D
To prave opet dokazuje, ze ses slepej :) Kdyby ses podival poradne do myho profilu na kola, tak bys zjistil, ze mam 29 HT (nikoliv 29 full a nemusel by ses tedy na to blbe ptat) + dokonce i silnicku. Vetsinou to funguje tak, ze silnicka se pouziva na silnici a MTB bike mimo silnici a v terenu. Je to kupodivu i muj pripad. Tak to jen tak na vysvetlenou ;-)
tak reagoval si na mloka ktery psal o delce zadnich staveb u fulu tak jsem se slusne zeptal jestli takoveho fula mas… ze na to tak ostre reagujes…
tzn jestli s tim mas nejakou zkušenost…
to ze mas tu 29 s pevnou o tom vim… tak jsem si rikal jestli si k tomu jeste neporidil nejake kolo do terenu s extra dlouhou zadni stabvou ktera ti vyhovuje… :)
jinak pevnou jsem jezdil cca 500km a do terenu to neni :)
pevnou jezdím poslední 4 roky a nemám s ní nejmenší problém:)
V Beskydech?
to mám z Prahy trochu z ruky, abych tam jezdil pravidelně. Nicméně tam jsem na tom taky jel..
taky na pevné občas jezdím v těžším terénu, ale nevidím jediný důvod proč to dělat, jinak pevná na ježdění na Jižní Moravě super
a co teprve tady :)
mě ta pevná nějak vyhovuje, vzhledem ke kombinaci tratí, po kterých jezdím. Jasně že to není vhodný na 10cm šutry, ale popravdě, kolik jich za vyjížďku potkáš? Pro mě letos byla největší morda na pevný Zelené pleso v Tatrách a pak jeden sjezd v M.Fatře od Chlebu do Trusalový…
A co kořeny? tam si to s pevnoou moc neumím představit.
nadzvedneš, přeskočíš příp. přeletíš..:)))
To jde ale pouze pro jednotlivé překážky a ne do souvislé kořenové pasáže.
Hele, jsou taky nějaký věci, který nebereš uplně vážně? :)
Kořeny i když jsou větší a hustě se dají i na pevné. Pokud u toho ale nemáš vyklepat duši nebo si urazit ruce, tak prostě pomalu.
Mně třeba ve výjezdech na celopevňáku nevadí ani delší poměrně rozbité úseky včetně větších kořenů nebo jiných větších překážek. Tam si s tím prostě pohraješ a ani nejsi nějak moc vyklepaný a je to i zábava.
Ale pokud to má být dlouhý více rozbitý sjezd, tak je to opravdu opruz (sjet se také lecos dá i když na fullu dám o trošku těžší věci).
Kořeny i když jsou větší a hustě se dají i na pevné. Pokud u toho ale nemáš vyklepat duši nebo si urazit ruce, tak prostě pomalu.
uplne spatne. rychle, rodla skoro nesvirat a vono si to samo nejak uz nejak pod tebou projede.
Do určité míry to jde co píšeš a také to provozuju, když to není rozbité příliš.
Na pořádné kořenové pasáži s většími kořeny bych tě chtěl vidět…
Po prvním metru nebudeš držet řídítka vůbec a poletíš.
tak to zkusim znova a treba napodruhe to projde ;-)
kolik jich potkaš? zkus spocitat :) az dopočitaš tak dej vedet a nahodim dalsi fotku :D
pevna je dobra na cyklostezku o tom zadna do tezkeho terenu jen na par set metru jako takový trialek… ale bezne se s tim jezdit neda…
Na hátéčko ideální terén :) s pevnou bych tam ale nejel :)
Někdo prostě nepochopí, že i tady v okolí Beskyd je tohle běžný terén a je problém narazit na stezku bez šutrů. Je to marné, je to marné, je to marné :)
Na takový terén je full 650b jako dělaný.
to na fotce bys na pevný nedal?:)
Lichy nazor. Spousta lidi vcetne me s tim bezne jezdi ;-) Mimochodem na fotce nevidim pro pevnou zasadni problem. Ale jak psal majkee, shodneme se, ze se neshodneme.
Jenže Mlok to píše pořád, to se nejednalo o tenhle konkrétní případ, to jsi pochopil špatně :)
Samozřejmě to je do určité míry individuální. Ty jsi zřejmě žádnou opravdu přehnaně dlouhou zadní stavbu nejezdil.
Sup co jsi jezdil je novějšího ročníku a tam už tak dlouhá není.
A jak jsem teď psal ten příspěvek níže, tak proč tak dlouhé zadní stavby nikdy žádný výrobce 26tek nedělal (tím myslím teď ty nesmyslné typu 460mm)?
A přitom ne tak málo výrobců pro větší velikosti u 26tek prodlužuje i zadní stavbu. Proč je ale nikdo neprodlužuje ani v největších velikostech do takových délek jako 460mm?
U 29tek je to jednoduché v tom, že tam opravdu krátká zadní stavba vůbec nejde vyrobit, protože tam na to není místo. Takže vůbec nehrozí, že by na 29tce se někdy objevila přehnaně krátká zadní stavba.
Protože by to vypadalo hnusně, kdyby pak mezi 26kovým kolem a rámem byla 10cm mezera :)
Ne, hele, já jen, že je to fakt taková démonizace od tebe, že jak 29ka nemá kraťoučkou zadní stavbu, tak je to shit :)
Ale třeba to jen tak vyzní.
Jenže ono to tak je. Ve chvíli kdy je 29tka s hodně dlouhou zadní stavbou (v rámci 29tek), tak se přesně kvůli tomu extrémně zvýrazní její negativní vlastnosti. A pozitivního už to nepřinese nic.
Tohle je přesně ten důvod, proč to dost lidí po vyzkoušení 29tky odradí, když zkusí něco z hodně dlouhou zadní stavbou.
Sám jsi i z toho důvodu 29tku opustil (to, že jede jak tank je z velké části způsobeno právě tou dlouhou zadní stavbou a ty s tou kratší pak vůbec takový tank být nemusí a mohou být i celkem hravé a velmi dobře točivé; samozřejmě k tomu nestačí jen ta samotná kratší zadní stavba).
A zkus si někdy vyzkoušet něco s ještě delší zadní stavbou. Těch 450mm na Supu, co jsi jezdil ještě není vůbec tolik. 29 fully mají zadní stavbu často mnohem delší a některé nepovedené 29tky to samé (jako třeba starší ročníky Supa, myslím do 2008, teď nevím přesně který rok to zkrátili na 450mm z těch 460–465mm co dělali kdysi).
No hele já jezdil i Cobii 2008 a ta měla 440mm a přišlo mi to stejně tankoidní jako ten SUP Team, tak nevím kde je chyba :)
Cobie má tu zadní stavbu jednak o trošku delší. U Cobie je udávána efektivní délka zadní stavby (tedy měřeno vodorovně), u hodně výrobců měří ale skutečnou délku (jako třeba Scott).
440mm virtuální vodorovná je téměř 450mm skutečná.
Takže si pořád nejezdil žádnou výrazně kratší.
A pak jak jsem psal, tak kratší zadní stavba je důležitý faktor a podmínka, ale ne jediný faktor.
U Cobie se přidá ještě velký rozvor a poměrně malý hlavový úhel.
Tank se dá z kola udělat i jen tím hlavovým úhlem a rozvorem.
Taky oba moje 26 fully jsou mnohem větší tank než 29tka celopevňáka. Zadní stavbu o moc kratší nemají a mají o dost větší rozvor a o hodně menší hlavový úhel.
Zkus si někde Spešla Stump. 29 a pak napiš jak moc ti přišel jako tank nebo ne.
Jo jo, si právě říkám, že to budu muset někde vyzkoušet, musím počkat na nějakej kemp.
Koukám, že rám není ani tak moc drahej
Dneska mne hodně takových 29" krasavců předjelo, ale všici po rovince, ne z kopce, ani do kopce ne.
Tak to snad ale není moc o kole? Ale hlavně o jezdci.
No dneska se mi jelo hodně špatně.
3:20:21.5, 1:10:33.5 ztráta. :)
hele, na supa team je potřeba jakej řidičák? déčko jako na autobus nebo céčko (CE) na náklaďák? nejsem si jistej :) ale jak čtu o těch délkách zadní stavby…
myslím, že stačí na moped :)
no já ti nevím, když to tu tak čtu… aby mě pak nestavěly benga :)
Mozna su mimo, ale neni to spise o poloze teziste nez delce zadni stavby jako takove? Kratsi zadni stavba nebo polozenejsi uhel sedlove trubky dostanou teziste vic nad zadni kolo, cimz bych rekl ze stoupne obratnost protoze teziste bude blize k ose otaceni. Offset vidle a rozvor berme stejny.
O poloze těžiště to samozřejmě je. Jenže to je právě dané délkou zadní stavby.
Vždy si nastavuješ sedlo předozadně, abys ho měl správně vůči středu/pedálům pro správné šlapání, takže těžiště je tím dané vůči středu.
A délka zadní stavby pak určí jak je posunuté vůči zadnímu kolu.
Úhel sedlové trubky už je úplně fuk. Když budu mít položenější sedlovku, tak o to více musím posunout sedlo dopředu, aby bylo pořád stejně vůči pedálům. A pro velký sedlový úhel zase opačně. Úhel sedlové trubky musí řešit pouze ti, co mají hodně nestandardní proporce, těm se může na některém rámu s extrémnějším úhlem stát, že už nedostanou sedlo dostatečně dopředu (ani s rovným zámkem) nebo dostatečně dozadu (ani s větíšm offsetem).
Takze na tom radsi ani nemam jezdit a zahodit to i kdyz mi to vyhovuje??? Skvela teorie. Vsude spousta teorie :-)))
Tak jim u Supu zkus vysvětlit jak je to skvělé, ať se k té geometrii do roku 2008 vrátí…
Nebo nějakému jinému výrobci kol, i když nikdo jiný takhle dlouhou zadní stavbu nikdy nedělal (nebo alespoň já takový rám na trhu nenašel), tak to budeš mít asi dost obtížné je přesvědčit, že je to správná cesta.
Ono se časem uvidí (až se ve velkém budou dělat u více značek více tvarované trubky), kde se u 29tek zastaví délky zadních staveb.
Zatím je to u většiny výrobců limitované co nejjednodušší konstrukcí (mluvím teď o HT) a skoro všichni vyrábí ± co nejkratší zadní stavbu, která jim vychází s rovnou sedlovou trubkou a sedlovým úhlem, který používají. A liší se to jen ± nějaký mm dle toho jak moc malou rezervu na plášť tam nechávají.
Takže u levných rámů tu zatím není moc prostoru pro kratší zadní stavby.
Argument vzhledu rozhodně neobstojí. Tím nevysvětlíš, že to kvůli tomu tak nědělá vůbec nikdo.
U spousty fullů různých konstrukcí tam ta mezera 10cm klidně je a taky se ty fully pořád vyrábí.
Navíc by nebyl problém použít ne rovnou sedlovou trubku. A pro položenější sedlový úhel tam vyjde mezera menší i pro rovnou sedlovou trubku.
Však to nebylo vážně s tím vzhledem :)
Slovickareni.
Taky bych to tak viděl, Mlok to tady vždycky podává jako zlou nepěknou věc, ale taky bych řekl, že to je spíš individuální.
s dlouhou zadni stavbou se jezdi blbe po zadnim ( respektive jde strašne blbe na zadni) takze je to zlo :D
ted prozměnu balamutíš ty, protože to se dá vyladit negativním představcem či nastavením jeho výšky, kolo zůstane mrštné a po nervozitě ani památky, ty jsi asi na ničem jiným než na tom supovi nejel.
samozřejmě, že je vše individuální, ale v obecné rovině má mlok pravdu.
Řešení dlouhým představcem taky není teda moc šťastný, co se ovladatelnosti kola týče.
V cem balamutim prosim, v cem? A nesouhlasim s tebou. Dohanet neco zmenou predstavce a jeho vysky je blbost. To muze mit vliv na posed jezdce (nemusi mu to vyhovovat) a nelze to tudiz zobecnovat na vsechny pripady.
Krátká zadní stavba je na kolech proporčně špatně!
Budu to zmiňovat pořád, protože přehnaně dlouhá zadní stavba (typu 460mm) je prostě naprosto k ničemu.
Ta citace sice platí, jenže pouze v rozumný mezích a ne pro úchylné délky typu 460mm.
Jeden příklad pro větší postavy:
V partě kamarád 196cm, nohy docela dlouhé i na jeho výšku a jezdí 26" Treka 8500 s největší velikosti se 410mm sedlovkou (o 29tce už uvažovat začal, možná někdy časem). Zadní stavbu to má 425mm a nemá naprosto žádný problém v prudkých technických výjezdech.
Pro něj bych chápal, že by chtěl mírně delší stavbu než má, třeba právě co mají nejkratší stavby 29tek tedy kolem těch 435mm. Přesto ji nepotřebuje. Ale chápu, že někdo o něco delší zadní stavbu ocení.
A co je vhodné je hezky vidět u 26tek, kde není žádný limit pro délku zadní stavby (tím, že by tam bylo málo místa pro zadní kola). Takže každý výrobce může udělat zadní stavbu jak uzná za vhodné.
A dělají se u 26tek různě dlouhé zadní stavby, některé značky dělají pro větší velikosti o trošku delší zadní stavby (což je logické).
Pouze se stačí podívat v jakých mezích se to pro HT pohybuje.
Kratší stavby se u 26 HT používají kolem 420mm (maximálně nějak ten milimetr pod 420mm) a nejdelší pro největší velikosti jsou k vidění kolem 435mm.
Zřejmě ale naprosto všichni výrobci kol jsou úplně blbí a měli by se začít řídít tvojemi názory a prodloužit minimálně u větších velikostí zadní stavby aspoň o 3cm.
A 29tky tady teprve začínají (nejkratší Spešl Stump 29 odovídá tomu nejdelšímu co je u 26tek k mání pro větší velikosti), takže tady se nikdo divit v technických výjezdech opravdu nebude.
Ja jsem nikde nepsal, ze vyrobci jsou blbi a meli by zadni stavby prodlouzit. To ty tvrdis, ze cim kratsi stavba, tim lip. Zapomnels, ze nekomu ta dlouha zadni stavba muze vyhovovat. To je asi tak, jako kdyz tobe vyhovuje tvoje geo na scottovi, tak nekomu jinemu vyhovuje jine geo. Je s tim nekde problem?
Ale shodneme se, ze se neshodneme ;-)
Nikde jsi to nepsal takhle do slova, to je pravda.
Když ale ti výrobci tedy nejsou blbí, proč nabízené délky zadních staveb u 26tek jsou v rozmezí cca těch 420–435mm? Nikdo běžně nenabízí (nevylučuju, že nemůže existovat takový rám na trhu; procházel jsem loni geometrii asi „jen“ 100 různých rámů) ani těch 440mm.
Proč nikdo nedělá 465mm zadní stavbu?
Kdyby u 29tek běžně někdo vyráběl zadní stavby opravdu krátké, aspoň někde kolem 425mm (jako jsou středně dlouhé u 26tek), tak pak tu nikde nebudu psát nic o tom, že to chce brát co nejkratší zadní stavbu, protože by byl prostor i pro vysoké jezdce a pro mírně delší stavby.
U 26tek jsem taky nikdy nic o braní co nejkratší zadní stavby nepsal, tam je to o výběru každého.
A to navíc u 29tky je faktor vyšší osy otáčení zadního kolo, což přispívá k menšímu zvedání se ve výjezdech, takže pro stejně dlouhou zadní stavbu na tom bude ve výjezdech 29tka o chlup lépe.
O to větší průšvih tedy musí být ty 420–435mm u 26tek…
Co se týká Scottu a délky zadní stavby, tak to vůbec není o tom, že je tam ideální délka zadní stavby pro mě a že bych to dle toho hodnotil. Kdybych to bral dle sebe, tak okamžitě beru o hodně kratší zadní stavbu než těch 440mm (bral bych něco kolem 420–425mm).
To ale nedělá u 29tek nikdo (a zřejmě nikdy ani dělat nikdy nebude, i pro těch 440mm nebo 436mm, co má Stump. 2011 je třeba už použít lomenou sedlovou trubku). Jediná kratší stavba v době kdy jsem rám vybíral byl Spešl Stump. a to pouze o myslím 3mm (2010 model byl o nějaký mm delší než 2011). Příliš malý rozdíl na to, abych ho jen kvůli tomu vzal, když u Scottu se mi líbila geometrie více kvůli dalším rozměrům.
S tou pevnou s větším offsetem a velkým hlavovým úhlem to jde. Kdybych to chtěl jezdit s odpruženou, tak to bude horší, to bych musel volit o něco menší hlavový úhel.
Taky ten Scott na zadní ani postavit snad ani nejde (terén + 20%+ výjezd, na sedle se nehnu ani o milimetr dopředu, protože to není potřeba a to na 75mm představci a vysoko položených řídítkách) a na klouzavějším povrchu ve výjezdech ze sedla už zbytečně brzo ztrácí trakci a hrabe (právě kvůli té délce zadní stavby).
Protože to není moje prioritiní kolo do náročnějších terénů, tak mi tohle netrápí, ideální to ale rozhodně není.
Já bych řekl, že zbytečně moc pořád porovnáváš 26 vs 29, 29 je prostě jiný kolo, jinej druh. Není proč dělat u 26tek delší stavby, 26ky se prostě delaj takhle a lidi je léta jezděj a vyhovuje jim to. 29ka má zkrátka větší kola, tak čistě logicky bude mít porstě delší stavbu, ale není proč tu délku zadní stavby srovnávat s 26kama, to jsou prostě jiný kola.
A jaký je tedy ten důvod u 29tek? Teď neberu konstrukční omezení, to se snaží právě výrobci postupně co nejvíce překonávat a i kvůli tomu se čím dál více začínají dělat složitější konstrukce rámů.
Prodlužování zadní stavby má jedinou výhodu a to menší stavění kola na zadní v extra prudkých výjezdech. Jinak přináší samé nevýhody (kterých je celá řada), které navíc 29tka sama o sobě ještě o něco zvýrazňuje.
A ještě k tomu 29tka má tu výhodu výše položené osy otáčení zadního kola.
Na 26tkách pouze demonstruju to, kde se ustálila ta délka zadní stavby a že kvůli té jediné výhodě nikdo delší nedělá ani tam.
A jaký je tedy ten důvod u 29tek?
No tak přeci nikdo z nás nepochybuje, že se jedná především o oživení trhu a jde ruku v ruce s tím, že populace za posledních pár desetiletí znatelně vyrostla a je potřeba nabídnout vyšším lidem kolo na kterým se nebudou cejtit jako vosa na bonbóně, protože image, to jak člověk na kole vypadá je dneska taky bohužel jedna z priorit při nákupu :)
No a samozřejmě je to výzva pro výrobce, mají co nového chrlit a navíc s pěknou marží.
No a pak teda maj 29 výhodu právě v tom, že se málo stavěj na zadní, jsou nepatrně, ale fakt jen nepatrně pohodlnější a na rychlých tratích pravděpodobně i o chlup rychlejší.
Já nemyslel důvod 29tek obecně (píšu u 29tek), ale důvod o hodně delší zadní stavby u 29tek oproti 26tkám. Když ty nevýhody, které to přináší se u 29tek projeví ještě o hodně více a naopak je třeba je tam co nejvíce eliminovat.
U 26tek ti výrobci, co prodlužují zadní stavbu pro větší velikosti už ty vyšší postavy (co se týká zvedání se kola ve výjezdech) řeší jak je potřeba. Přesto končí na těch 435mm…
Já myslím, že pokud chce někdo krátkou zadní stavbu, tak si může koupit 26ku a je to a nepotřebuje k tomu různě zprohýbaný rámy :) Pokud je někdo vysokej a chce delší, tak si může koupit 29ku a je to :)
No vidíš a tady je zajímavé, že zrovna ten Stump. 29, kde Spešl šel cestou geometrie co nejbližší 26tce (jen hlavový úhel lehce větší, aby se vlastnostmi typu točivost a obratnost co nejvíce 26tce přiblížil), tak je snad všude nejlépe hodnocenou 29tkou (teď beru co jsem všude četl názory mnoha uživatelů, co ho jeli a srovnávali s jinou 29tkou a + v testech).
V Bike magazinu i přesto, že za kategorii ostatní (kde hodnotí věci jako výbava, lak, zpracování) dostal téměř ze všech hodnocených kol nejméně bodů, tak celkově test vyhrál.
A i přes nejkratší zadní stavbu všechny ostatní testovaná kola vyloženě převálcoval v hodnocení výjezdu.
A v hodnocení praxe (nejdůležitější faktor z celku) také ostatní převálcoval o třídu.
A německá kola v testu byla a Spešlu Bike magazin nikdy opravdu ani trochu nenadržoval.
A to v testu žádný extrém jako ten starší Sup co se týká zadní stavby nebyl, ostatní kola tam byla v rozmezí 440–450mm.
No a víš proč to vyhrál? Protože byl nejblíž 26ce, to je právě ten paradox :)
ja to chapu tak ze vzal to dobre z 26 a pridal k tomu to dobre z 29… – to je celkem logicke… proto je nejlepsi… :)
Proč paradox? Naopak tohle považuju za ideální, tedy vzít to dobré z 26tek (co je dlouhodobě osvědčené a k čemu se mnoho let dopracovávalo) a k tomu přidat výhody 29 kol.
No já nevím, já vidím u 29tek především nevýhodu v menší tuhosti kol, která u stejných kol bude vždycky nižší + budou ty kola v 29 verzi těžší. Větší pohodlí jsem defakto nevypozoroval, nic co bych nesjel nebo nevyjel na 26ce jsem na 29ce taky nevyjel. Takže pro mě prostě výhody 29kol nejsou defakto žádný a už nemám potřebu se k nim vracet.
počkej, to ti připomenu :D
No leda, až vyzkouším ten Mlokův démonizovanej spšel SJ 29, že by mě to položilo na kolena :)
stejně furt nechápu, jak můžu na tom autobusoidním supovi vůbec jezdit, když podle teorií má geometrii jak pojďme ***** :D
Jj, podle Mloka bys na tom neměl jezdit, protože si tím děláš mylnej obrázek o 29kách a pak je tady shazuješ :))
Tak trochu paradox, že mně se asi líp jezdilo na supoj, kterej má teoreticky o něco delší stavbu než jsem měl na Cobii.
Že já vůbec o 29tce uvažoval :D.
no jo, hříchy mládí :D
Eště že dřív to BF nebylo. Já jsem blbec kópil kolo tak, že jsem změřil pásmem jeden rozměr toho starýho a ± zkontroloval to nový – fertig. Kdybych toto předtím četl, tak nemám vybráno ani za 5 let.
A ty jsi snad kupoval 29tku? U 26tek jsou ty rozdíly v geometrii (kromě té délky rámu, co jsi předpokládám měřil) opravdu minimální. Zvlášť u HT nízkých zdvihů u fullů.
26, na 29 nemám eětě mentálně.
+1 ta sedla!
425mm mam na 26" bajku. 390mm mam na silnicce a 23mm guma je strop, co se tam vleze. 420mm na 29er ti opravdu nikdo neudela :-D
Vždyť píšu, že až tak krátká nikdy zřejmě nebude. Ty ale stejně srovnáváš jen s klasickou konstrukcí s rovnou sedlovou trubkou.
Ale šlo by to podle mě poměrně blízko, takových 430mm určitě (425mm by se také ještě asi podařilo). Ten pořád zmiňovaný Spešl Stump. 29 má letos 436mm a je to s lehce lomenou sedlovou trubkou.
Kdyby se někdo rozhodnul udělat trošku extrémnější konstrukci sedlové trubky, tak by to šlo ještě o trošku níže.
U fullu je tohle naprosto běžné, aby získali více místa pro zadní kolo.
Akorát si nemyslím, že touhle cestou nějaký výrobce půjde. Těch 436mm jak je vidět s ohlasů jezdců a testů už je dostatečných, takže myslím, že už se žádný výrobce nebude snažit jít ještě níže.
Vše ale ukáže čas, jak to opravdu bude.
Mě těch 440mm moc netrápí ze dvou důvodů:
jj. srovnavam, protoze se mne tu nechce rozepisovat uvahy typu…
u te silnicky je mezera mezi 21mm galdou a stredovou mufnou necely 4cm. to smaze rozdil galda – bajkovy plast. pak potrebujes nejaky fuky na blato a tech 420mm je uz dost na hrane. ;-)
Jo, to je hodně velký zlo u 29tek, to proklatě malý místo na bahno.
Tak u středu mám ještě i u Scalu rezervu. Ty 4cm mám právě ještě od pláště ke středu na Scalu se 440mm stavbou.
Jen ten Scale tam má ještě vzpěru mezi zadním kolem a středem, takže tím je tam už mnohem méně. Ta by se dala ale v nejhorším vyhodit.
Tohle limitem není.
Jsou tam jinde horší limity. Největší limit je přesmykač, ten má rezervu nejmenší ze všeho, asi jen 1,5cm. Tam by se to také asi nějak dalo obejít, ale už dost komplikovaně (jen o něco více lomená sedlová trubka to neřeší).
sak to je v poradku ;-). na mtb mam 23mm mezi 1.9" gumou a tebou zminovanou vzperou mezi spodnima savlama. s balonem, ktery vozis by to bylo pod 2cm, coz uz vidim pro blato apod. jako hranicni. 420mm u 29er pro pouziti kola jako opravdove mtb je utopie. pak snad jen vepredu velky a vzadu maly kolo :-)).
Tak vyrobci udelaj 29tky a ted by se meli priblizovat geometrii 26tkam?? :-D Proc proboha? Proc tam prat 420mm zadni stavbu, kdyz mas na 29tce vetsi kola? Vzdyt tam nebudes mit misto na plast + bahno, to je uplna blbost.
Podivam-li se na letosni HT SUPy, tak vsechny maj zadni stavbu 450mm. 15mm rozdil oproti te mymu starymu ramu, no boooze a co jako? Tys porad nepobral, ze normalni smrtelnik neresi takovy chujoviny a milimetry sem, milimetry tam, ale jezdi. To muze resit zavodak, kteryho to opravdu v zavode urychli a ma to pro nej vyznam.
Budeš se divit, ale závoďáci, tedy ty amatérští o tomto nemají povědomí žádné, naprostá většina, pokud tedy nemyslíš elitu, profi.
A velice málo profíků jezdí na 29"..
Stačí že 29 jezdí ten jeden kterej to opravdu umí :-))
ale ten vozi tu kratkou stavbu o ktere tady mlok celou dobu mluvi ne? :D
On Epic je kategorie sama o sobě :-)
ja myslel to HT… :)
Tím co umí jsem myslel Kulhavého, ten jezdí HT opravdu minimálně.
I ten Epic 29 má poměrně krátkou stavbu.
:)
Z toho také vyplývá, že reklama, marketing v tomto ohledu funguje zcela spolehlivě. Proč mít nějaké znalosti o tom, proč vlastnit 29" kolo a jaké jsou jeho vlastnosti, tedy negativa a pozitiva, když o tom profík řekně jak je to skvělé a tudíž všichni ostatní o tom nemusí mít ani žádné ponětí, ale měli by to minimálně vlastnit.
:-))))))))))))))))
Měl jsem 29er o 3 roky dřív než Jára.
Já nemám na mysli Tebe, jak uvádím nahoře (..naprostá většina..) tak tam třeba nepatříš Ty, Mlok a jiní co jim může 29er sedět, ale alespoň vědí proč jej mají u umí jej využít.
Každé kolo ať je to Full, Cross, 26er, 29er nebo žiletka by se mělo nejdřív vyzkoušet. Od toho jsou testovačky, někteří výrobci jako RB kolo půjčí i na celý víkend. Znám spoustu majitelů různých typů kteří nezkoušeli a bolí je hrb. Marketing je pouhé vymývání mozků!
Přesně tak a to funguje spolehlivě.
Co se týče zkoušení kol, tak to je také na dlouhou diskuzi. Já musím na kole nalítat přes 1000km abych mohla učinit nějaký verdikt. Ale také na některých ihned pocítím, že mi nesedí, ale ty už samozřejmě vyřazuji při samotném výběru.
Myslel jsem profi-zavodniky a ti jezdi 29 docela dost ;-)
Protože musí :)
:)
Ale jezdi.
Dost je kolik, třeba v % ?
Tak si projdi teamy na svetaku, videl jsem par zaznamu a je jich tam celkem dost, na to ze driv nebylo nic :) Nevim, treba 10%?
To já bych řekl, že letos to je víc než 10%
Jak pisu, hrubej odhad, zas tak to nesleduju.
Zajímavé číslo by pro mne bylo až co se týče 27,5" o kterém ani nevědí, že existuje.. :))
v tomhle se pletes tohle co tu pisem MlokCZ jsou podle me hodne zajimave veci… (podstatne pri vyberu kola…)
clovek ma kolo a chce kupovat nove vi ze mu tam to a to nevyhovovalo a ze by to mohlo byt trochu jinak a podle techto informaci muze vybrat lip…
pokud nekdo koupi mrdku kolo a jezdi, tak je to jeho vec je to dost i o povaze… ale vetsina lidi odsud se o kolo zajima (chcou se neco dozvedet…) proto jsou taky na tomto foru… pokud nekdo sedne na kolo a jezdi – novinky, ruzne vychytavky ho nezajimaji, tak potom nechapu proc to tady čte… ? :)
Co je zajimavyho na 420mm zadni stavbe u 29tky? Zcela nic, je to blbost z jiz zminenych duvodu.
Oziva se z tebe nevybourene mladi, kdyz pises o mrdkach a dokonce do toho pridavas povahu, ackoliv me vubec neznas. Pokud bych se o novinky vubec nezajimal, tezko bych pred x lety sel do 29tky ty voe! Selskej rozum trosku pouzit. Novinky a vychytavky me zajimaji, jinak bych na BF nechodil, ale nemam rad, kdyz nekdo balamuti lidi a neco az prilis resi.
Mimochodem u tebe nevidim 29tku v profilu…mas nejakou vubec?
Nemá, on má toho prasopsa :D
presne tak :)
Myslím, že ten rám za tolik kolik chceš asi neprodáš, za prvé je moc velkej a za druhé chceš za něj dost :)
dik :D
Není zač :)
kdyby to bylo Lko tak ho dam pritelkyni a neresim, tedka pokud ho neprodam tak si ho necham…
me to zas tak moc nesere, pokud mi zustane zkusim z toho udelat napul zavodaka…
budu zkouset ruzne veci… :)
No kdyby to bylo eLko, tak ho prodáš hned. A to musíš pořádně vysokou přítelkyni, když bys jí chtěl nacpat eLko, to má aspoň 185cm ne?
ma o par cm mene nez ja a taky hodne dlouhe nohy… :)
18" ram ma s 400mm sedlovkou vytazenou na max… (teda 1cm pod maximum nebo tak nejak takze by 20" od giantu v pohode zkousla… :)
Tak tim se vsechno vysvetluje :-D
myslim ze ne :)
myslim ze jo :)
sam si psal o testovackach ne… :)
Jakejch testovackach? Kde?
jel jsem supa a epika na 29" :)
ten epik jel pekne ale nemam rad brain…
nemam rad brain
hehe :D tak se přemož a alespoň občas ho použij :D
PS: Sory, ale to byl náběh :)
ale povedlo se ti to :)
No tomu se ale moc nesmej, pac testovacka ti je k hovnu, o tom tady i sam velky Mlok psal, tak mu to snad taky budes verit, ne? :)
Zahod toho hnusnyho prasopsa, porid si 29tku na stalo a pak se muzem bavit dal.
ja vim ze testovacka je k hovnu ale ty si to tady o ni psal takze tedka si protiřečíš… :)
jinak az si poridis ty opravdove kolo tak neco rikej pokud se chces dohadovat dobre prijed vyberu okruh rozbijes si hubu a muzes jet domu :D a budes mit dukaz ktere kolo je lepsi ;-)
Kde jsem co jsem o ni psal? Se tady bavime o tvym prasopsu, tak co sem pletes testovacky?
Co je opravdove kolo? Pouc me soplaku :-D To tvoje prerostly s malyma kolama? Ja tady neporovnavam ale my a tvy kolo, nevim kdes to zas vzal, internal error asi :)
sry tak to psal perun ( oni se mi ti lidi na 29 pletou ale to je fuk hazu je do stejneho pytle :D )
jinak rikal si ze mam zahodit prasopsa a koupit 29" tak rikam prijed mi ukazat ze 29 a jeste k tomu s pevnou je lepsi nez ten prasopes :D
Jo taak. Koupit 29, ale samozrejme dle gusta kazdeho soudruha tzn. do hor resp. kopcu typu Beskydy bych volil urcite lehkyho 29 fulla a mas to nejlepsi co muze bejt a primo na tvou postavu. Pokud ti jde o rychlostni porovnani s celopevnakem 29, tak samozrejme v nenajetym tezkym terenu (je ovsem pro kazdyho subjektivni) bude celopevnak bez debat pomalejsi. Ale zase, zalezi na jezdci. Takovej Jecnak s pevnou by s tim nemel zadnej problem. A jeste poznatek…na pevnou sem si zvykal snad rok, je to uplne jiny ovladani a i drsny / korenovy sjezdy s tim jdou jet opravdu rychle, chce to ale pustit jak psal Jst a trosku vypnout mozek ;-)
kdybych to chtel zkusit tak jako HT na zavody… ale to bych asi nevyuzil…
29 pro me na bezne jezdeni/blbnuti fakt ne. nevyuziju ty jeji vyhody ( na biku davam bezne prumery kolem 13–18km/h takze ty kola bych poradne ani neroztocil :D a ty nevyhody me budou štvat… kdyz beru fula tak hlavne kopce… treba dneska min 20min rychlost kolem 4–6km/h a do takovych kopcu tahat tezsi kola to fakt ne… pro jiny styl to beru… ale takhle by to pro me byla spis nevyhoda…
jak nekdo rekne ze jezdi kopce a teren a pritom tam ma prumery kolem 20–25km/h tak to neni teren ale cyklostezka… nebo by mel zacit jezdis mistraky… :)
pro me 29 fakt ne… – no teda popravde jsem uvazoval o zimakovi na 29" kolech… ale to se mi nevyplati stavet :D
Tak proč to tedy řešíš a do diskuze se zapojuješ, když tě to vlastně vůbec nezajímá a je to podle tebe jedno?
To ze nekdo balamuti lidi mi prave jedno neni, proto to zde bylo potreba uvest na pravou miru.
přišel polka a sním přišel i zákon…jezdit se dá na čemkoli, třeba na tříkolce, ale tvoje argumenty neobstojí:-).
To je ovsem pouze tvuj subjektivni nazor ;-) V tomto vlakne je uz par odvazlivcu, kteri mi davaji vicemene za pravdu, asi pochopili o co mi celou dobu jde.
29 nebrat, na to musíte mít mentálně :)
blbý je že jsem vloni koupil 26 fulla a proto není čas na změnu (bych dostal od ženy po tlamě:)
Takže to z mýho úhlu pohledu nemá cenu řešit. Leda že bych prodal rok starýho 26" karbonovýho fulla s Crossmaxama na X.0 za třetinu ceny a za to pak koupil hliníkový HT na deore… ale v 29" :)
to bys udělal pěknou píčovinu ve všem by sis pohoršil…
jasně, ale byl bych na tý 29 vlně… B-)
Můžu se, prosím, zeptat…jak se měří délka zadní stavby? Rád bych se dozvěděl, jestli mám na svém kole ukrutně zadní stavbu nebo naopak mám 29tku dobrou. Díky moc.
hlavne si nezmer predni stavbu. ta je naopak delsi lepsi, prej ;-).
:-DD
Takže si to tady všechno shrneme:
29 NEBRAT!!!
(ale kdo na to má mentálně může samozřejmě do tý 29 jít)
:-):-):-)
ale opravdu na to musíš mít mentálně, jinak se velmi rychle octneš v pí…
Trošku to oživím…našel jsem jedno video,přímé srovnání 26er.vs 29er.nevím,jestli to sem už někdo dával,ale nenašel jsem to.Tak ať se vám to líbí…
Chybí celkem hlavní údaj: tepová frekvence. Co jsem na 29kách seděl, tak mi vždycky přišlo, že se víc nadřu. A to jsem jezdil 29ky lehčí, než mám závodní 26ku. A na 10 minutách tenhle vliv člověk sotva pozná, na delší trase už by se ty rozdíly dost snížily.
to já se nadřel víc na 26eru, na delší trase hraje moc faktorů, to se nedá takhle vyhodnocovat, je to idividuální každýmu sedne něco jinýho a každej má blíž k něčemu jinýmu.
mě třeba vyhovuje 29er ve středně rozbitým terénu, mnohem víc než 26-ka.
ve stredne rozbitek terenu ( berme sutry mensi nez hlava ale vetsi nez pest ) bude porad lepsi 26"ful nez 29" ht… :)
je to klidně možný, srovnával jsem pouze HT…
středně těžký terén-např. sjezd z honského pasu(sudety)
Já to mám jednoduché.
Podobná hmotnost 26 a 29 (na 29 mám o 100g těžší kola, ale zase cca o 100g lehčí pláště při stejném typu plášťů díky tomu, že na 26tce to byly UST a na 29tce lehčí snake skin), srovnatelná kola, stejný posed, ± stejné osazení.
Pro zcela správné srovnání by bylo třeba aby ta 26tka měla také snake skin pláště, ale to už zpětně nedoženu. Pak by nepatrně někde získala díky těm cca 250g na pláštích dole (nic extra by to ale nebylo, to samé jsem provedl na 26 fullech a neodstavil se téměř žádný rozdíl).
A dlouhodobě po srovnání několika tisíc kilometrů na obou těch kolech můžu prohlásit, že na méně rozbité trase je rozdíl nula nula nic (nedokážu žádný změřit dle dlouhodobého srovnání tep x rychlost), tedy kola jsou rychlá ± stejně.
A pro srovnání aktuální výkonnosti, která by to mohla výrazně ovlivnit mám pro obě období kontrolní srovnání na jednom fullu, který jsem měl předtím i teď totožný (tedy srovnání na tom stejném fullu pro obě období můžu vyloučit zásadní změny výkonnosti).
V rozbitých rovných pasážích pak jasně vede 29tka. V hravých pomalých pasážích mírně vede 26tka.
Vyjedu a sjedu více na 29tce (větší rozdíl mám ve výjezdu, ve sjezdu to není tak jednoznačné a sem tam někde je lepší i 26tka). Ve výjezdu jsem téměř vždy limitovaný fyzičkou a na 29tce toho dám víc i když jsou tam překážky a já neudržím dostatečnou rychlost kvůli fyzičce (26tka se při té nedostatečné rychlosti dříve zasekne o překážku).
Vyjímečně může být i výjezd lepší pro 26tku, ale to v praxi bývá málokdy.
Srovnání je pro ne příliš těžké HTčko, navíc celopepňák. U fulla už to mám výrazně jinak. I když u fulla nemám tolik praxe, tam jsem 29tku jel sice už vícekrát, ale ne několik tisíck kilometrů jako celopevňák.
U fullu se více projevují negativa 29tky, více narůstá hmotnost kol, plášťů. Více narůstá negativní vliv geometrie pro menší postavy. Více jsem s kolem ve vzduchu, kde 26tku od země odlepím mnohem snáze.
A díky odpružení neztrácí 26tka díky menším kolům tolik.
I u fullů se najdou pasáže, kde jsem se cítil lépe na 29tce, ale už mnohem více situací, kde se cítím lépe na 26tce.
Přijde mi to takové ne zcela objektivní, kdyby to bylo rychlejší tak by n tom asi jezdili všichni závodníci. Určitě tam chybí tep, je tam sice hmotnost kola, ale důležitější bude hmotnost kol atd a to se nedovíme, použité pláště atd.
těžko říct…každopádně mi přijde 29er o dost klidnější při jízdě,alespoň podle kamery to tak vypadá.Taky jde vidět pomalejší start 29er.Ale jak píšete..těžko se to dá takhle hodnotit..:)
Pomalejší start nevím z čeho usuzuješ.
Každopádně při stejné hmotnosti kol včetně plášťů k tomu není žádný důvod. Energie potřebná ke zrychlení bude totožná (nemusí to tedy být úplně přesně, protože jen samotná hmotnost kol neudává jak přesně je rozložená od středů po obvod kola, lišit by se to ale moc nemuselo, když u 29tky museli použít lehčí typ plášťů a kol, aby se dostali na stejnou hmotnost a tím to nejblíže k obvodu jako pláště a kola mohlo být těžké stejně).
Hmotnost kol tam je taky a to dle těch 2910g bude se vším všudy, tedy včetně plášťů.
Při takto nastavených podmínkách i když tepová frekvence chybí, tak věřím, že 29tka bude nepatrně rychlejší. Není jediný důvod, proč by neměla být (na videu není vidět žádný úsek, kde by mohla být 29tka v nevýhodě).
Co mi přijde ale jako zásadní problém toho testu jsou právě ty totožné hmotnosti jak celku, tak kol.
To je právě nesmysl a v praxi nikdy nebude.
Správný test by měl srovnávat adekvátní osazení. Tedy kola a pláště srovnatelné kategorie (konkrétní příklad třeba Mavic STčka 2011 x C29ssmax – to jsou srovnatelná kola + oboje stejný typ pláště).
Tím pak samozřejmě budou 29tková kola o něco těžší a pláště také.
Zhruba takových 50–70g na plášti a tak 100–150g na kolech (na levných kolech by to byl i větší rozdíl).
29ka je prostě jinde.Taky jsem tu svou potvoru ladil do lehka.Snažil se vybírat co nejlehčí pláště atd atd.
Tyhle chujoviny mohou řešit menší kolegové.Je blbost dělat s 29ky 26ku.
Své kolo pomalu měním.
Ideálně širší pláště.
Kliky 180mm.
Široké řidítka.
Větší kotouč do předu
negramařit na kolech.
Váha kola taky není všechno.Nebráním se kolu kolem 12kg.Když bude sedět, proč ne:-)
Všimnul jsem si že většina lidí dělá s 29ky crosse a to je taky špatně.
S Noxe 159 si nic nedělejte.On jediný ví co je terén a jezdí v něm.My ostatní, jsme jen silničáři na bajcích :-)
Všimnul jsem si, že většina lidí dělá s 29ky crosse a to je taky špatně.
? proč, když je velikost kol stejná a typ terénu jezdí akorát tak na max cyklokros?
co brání mít dva výplety s jinejma gumama, jedny slicky 1.3 – 1.75, druhý třeba v 2.1? projedeš tak většinu „terenu“ a furt to na silnici lépe pojede jak ta 26ka…
Většina lidí jsou rozčarováni tím, že jim to nejede jako Jardovi a tak ubírají na vzorku, na šířce, jezdí více silnice a rovinky aby to vypadalo tak, že konečně našla 29 u nich to své uplatnění. ;) Což si myslím, že fakt našli..
Ještě dovětek, myslím, že to má i své výhody.
Ten kdo tak neučiní a evidentně se tedy více nadře, má větší spotřebu piva, takže hospodští jsou nadšení a státní kasa taktéž.
A ti co tak učiní, tedy přezují na štíhlé slicky zase podpoří prodejce a tím zvýší náklady na své kolo a tak je to v nejlepším pořádku, protože nic není zadarmo.
A když už jsem v tom, tak nelze nezmínít výhody, které mají tyto bikerské neocenitelné zkušenosti, je o čem u toho piva pokecat, tedy všechno má své výhody, jen je to otázka pohledu.
Kdyby všichni šli hned do 650B, no to by přece nešlo, protože se k tomu muselo nejprve přes tyto zkušenosti dostat a někdo to přece také musel i zaplatit.
Jdu radši spát, než se začnu ještě rozepisovat. :))
uz nevim co jsem tady vsechno psal :D
ale pokud ma nekdo 1,9" plaste a pevnou vidlu na 29" kola tak at mi netvrdi ze jezdi v terenu :D proste ma crose s o trochu sirsimi plasti to je cele… bafoon ma peknou 29" tak nejak si to predstavuju ze by to mohlo vypadat…
ale pokud ma nekdo 1,9" plaste a pevnou vidlu na 29" kola tak at mi netvrdi ze jezdi v terenu :D Na tom něco pravdy bude no :)
nj, ne každý má takovou bídnou techniku jako vy, aby potřeboval monstr gumy a technické berličky (:
vem pevnou nazuj uzke plaste a prijed… :)
klidne bych prijel k vam ale vy tam nemate kopce… ;-)
mas to nejakych 60–80km takze pohodicka…
nemám pevnou vidlu, nemám úzké pláště. soráč :)
Však taky o Tobě nebyla vůbec řeč :)
noxo reagovalo na můj post, ni? :)
ne ;-)
v tom případě se nauč řadit příspěvky (:
prvnim přizpevkem reaguju na šlapatko pak ses tam přisral ty tak jsem reagoval jsi v podobnem duchu tak to pisu pod tebe…
ja se bavil o pevne vidlici a slickach a ty ses do toho zacal motat… ;-)
viz příspěvek, na který ted reaguješ :)
No jo, Nox zase řádí:-)
V Beskydech jezdím taky.Velký Javorník, Radhošť,Martiňák,Bílá,nádrž Šance atd atd.
Do kopce pohodička a s kopce to nehrotím.
Do Hostýnek jezdím raději, terén je tam lepší.Není tam tolik volných šutráků jako v Beskydech.
V okolí Olomouce je dost terénu.Místní vědí.
Noxík hold nechce vytáhnout rypák s beskyd a všem cpe ten svůj terén.Viď Noxíku :-)
ja bych nic nepsal ale ty jsi o me zacal mluvit :)
jinak kdyz se bavime tak kudy jezdis dolu javornik a kudy z radhoste ;-)
ja nikomu nic necpu… a co tady lidi z olomouce psali tak min 20km musi jet „asfalt“ aby nekam do terenu dojeli a co jsem byl v olomouci tak kopcu jsem tam teda moc nevidel… ;-)
Nabíháš si, to se to potom píše:-)S Radhoště sjíždím po červené, zajímavá je modrá s Pusteven.Javorník myslím po červené.Nejsem si jistý.
V Olomouci jsem bydlel poslední čtyři roky a je tam kde jezdit.Jezdil jsem směr Velkou Bystřici a dále směr Štenberk.Přes kopeček.V okolí hradu Bouzov je taky kde jezdit a to nemluvím o Jeseníkách.
Mám spíš větší rádius.Ideálně vyjedu ráno a k večíru se vracím.Jen letos to nějak nevychází.Nová práce je časově náročná:-(
Říká ten co na bajku jezdí převážně po silnicích :)
Ono jako s pevnou vidlicí se dá jezdit v terénu, ale zkrátka hodně pomalu :)
Mimochodem já na svým HT s 80mm vidlicí jezdím taky houby terén a klidně to uznám, páč to prostě kolo do velkýho terénu není.
To není o kole, ale o jezdci. Kolo trošku pomoct může, ale zázraky se nikdy dít nebudou.
Z BF třeba stačí kouknout, co na celopevňáku (a to 26tkovém) dává jecnak…
Já třeba na celopevňáku jsem v terénu o dost pomalejší než na fullech, rozdíl v tom co vůbec sjedu je ale dost malý.
A i na tom celopevňáku bych mohl někdy trošku zrychlit (pořád bych byl pomalejší než na fullu, ale už ne o tolik), ale ono to je často pak dost opruz v rozbité pasáži při větší rychlosti…
Na HT s odpruženou vidlicí to už není ani takový problém s tou rychostí. Pořád jsem pomalejší než na fullu, ale už není rozdíl velký.
Jasan, tak ale každej to máme jinak. Já třeba většinou moc strachu nemám, takže i na HT jsem to třeba v Rychlebkách celkem pouštěl a letěl jsem přes řidítka jen jednou. Ale limit v pevným zadku jsem prostě cítil. Chvíli jsem dokonce nevědomky jel se zamknutou Lefty a taky se dalo jet, ale mlátilo to fest a rozhodně bych s pevnou jezdit v takovým terénu nechtěl a příště do Rychlebek už jedině s fullem :)
Rychleby by mi na HTčku s odpruženou přišly pro mě celkem ok. Nejsem na tom tak dobře, abych Rychleby na fullu pálil opravdu rychle, takže by mi ani HTčko tak moc neomezovalo.
Větší rozdíl rychlostí mívám naopak v technicky o něco lehčím, ale hodně rozbitém sjezdu, kde na fullu to dokážu pustit už dost.
Pevná zadní stavbu u HT limituje vždy méně než pevná vidlice. Jednak nohy zvládnou odpružit dost, ale hlavně nejsou další důsledky jako horší brždění díky uskakujícímu přednímu kolu a nejsi limitován problém, že jen tak nezastavíš když rychle vletíš do prolebmatičtější pasáže.
Zrovna v Rychlebách bych dal na celopevňáku skoro to samé co na fullu. Na druhou stranu bych asi slušně trpěl a možná to ani na celopevňáku nedal v kuse.
Zase celopevňák může mít sem tam i výhodu a to když něco neprojedeš dostatečně rychle a jsi mezi velkými šutry a téměř stojíš, tak trialově je to najednou na celopevňáku lehčí než na fullu. Samozřejmě ale to jezdec musí už opravdu umět, mě tohle moc většinou nepomůže (nejsem žádný trialista), i když trošku někdy ano.
Co se týká uživání, tak jsem si na fullu více užil i single pod Smrkem a na celopevňáku bych se tam trápil, i když by technicky nebyl naprosto žádný problém vůbec nikde.
Ale vždyť já říkám to samý, že na celopevňáku se dá projet defakto všechno, ale pomaleji a bez komfortu.
Hodně taky udělají pláště, v Rychlebkách jsem měl 2.4 X-kingy s poměrně nízkým tlakem, jinak by se mi asi jelo kdybych tam měl třeba nějaký 1.9 Z-maxy.
Jinak co se týče UST, nezpozoroval jsem že by se mi jelo lépe než s klasickýma dušema, to jen takovej poznatek z posledních dní. Za to jsem poznal že Micheliny wildgrip ´r 2.1 jedou po asfaltu sakra hůř než RK 2.2 i když myslím podle nějakýho testu by ty wildgripry měly jet celkem v pohodě, tak nevim :)
Na testy srat, selskej rozum na ne ;-) Staci se podivat na rozdil ve vysce a rozestupu spuntu na obvodu a hned je jasny, ze Wildgrip nema sanci.
Asi tak no :)
+1