• piwo

    Chtěl bych jít do 29" a potřebuji poradit jestli by bylo přínosem (proti klasické 26") při závodech typu Sudety, Drásal (nejsem žádnej závodník (ani technik) jezdím to přes 7 hodin). (Kámoš tvrdí, že se 29" na takový závody nehodí). Co vy na to ? Díky

    0 0
    • ddd - andy  

      Nejsi zavodnik a resis s kamosem jestli by to byl prinos na zavodech? :-) No nic ale rekl bych, ze ne.

      0 0
    • miche  

      Ja jako opravdu nezavodni typ nedoporucuju ! Mel sem moznost jet par kilometru na lonskym modelu GF 29 celopero a bylo to velmi neobratne, dalo by se zvyknout, to zase jo, ale na bezne nezavodni jezdeni opravdu zbytecne. Je to ale jen muj laicky nazor, nekdo ti tady zase vypise klady (na strankach GF pisou ze je jizda myslim o par procent rychlejsi, takze jestli ti to za to stoji :-))))

      0 0
    • Daf  

      Ja bych rek ze to je jedno. 29" jsou obecne trochu min obratne, ale na maratonech na tom tolik nezalezi. Na sudetech je par technictejsich sjezdu ale myslim ze cas ktery ztratis je zanedbatelny a pravdepodobneji vubec zadny :) Na XC zavodech bych rek ze by se to mohlo projevit vic.

      0 0
      • piwo  

        Hm ten na cca 50 a Hvězdu stejně chodím. Jezdím radši delší věci, takže myslíš, že je to jedno. To víš snažím se vylepšit čas jak to jde (závodník nejsem, ale soutěživej to jo).

        0 0
      • ddd - andy  

        S tema XC zavodama bych s tebou tak uplne nesouhlasil. Zkus akcelerovat a brzdit na biku s 26" a potom na 29"

        0 0
    • blue  

      no, dovolil bych si taky nazor… sam jezdim na klasickym sugaru, takze kdyz sem dostal nabidku svezt se na sugaru 29, samotnyho me to zajimalo… vyjizdka se odehrala v dobre projezdeny lokalite (Hodkovicky-Tocna-Vykopavky), takze sem mohl celkem dobre porovnat rozdil…

      pokud se budeme bavit o beznym nenarocnym terenu (lesni cesty, sem tam koreny, polnacky – rekl bych, ze takovej povrch tvori tak 80 % maratonskych trati) zadna mensi obratnost se podle me vubec nekona a pokud jo, je to tak zanedbatelny, ze i jen trochu zkusenejsi biker si s tim poradi a nema cenu se tim zabyvat, pokud by ses pustil v mensi rychlosti do narocnejsiho technickyho terenu, tam uz by se to mohlo projevit trochu vic, treba jarovskou skalu si na tom moc predstavit neumim – ale urcite i to by se dalo asi nejak zvladnout, lepsi prostupnost rozbitym terenem je znat rozhodne (i kdyz tady to castecne smazava full, nevim, jak by to vypadalo na HT)… na zadnym useku jsem nemel problem (skaly, lavky, koreny, vyjezdy), krome prvni skaly, nez sem prisel na to, ze to ma malinko jinde teziste proti mojemu „malymu“ kolu, takze sem mel plny ruce prace dostat zadni kolo zase na zem… neda se samozrejme poprit, ze to da trochu vic prace to kole z klidu rozhejbat, pak uz to ale jede jako tank, na rovine i do stoupani budes mit proti stejne trenovanymu cloveku na malym kole nespornou vyhodu, ztraty diky setrvacnosti pri rozjezdu podle me ve vysledku zadny nebudou a naskokem na rovine a z kopce je hrave smazes a spis si nejakej naskok naopak vyrobis, kopec od Halka na Vykopavky jsem taky vyjel tak, ze sem nevedel, jak jsem se nahore ocitnul, dokonce se na tom da bez problemu i neco skocit (v ramci moznosti XC kola), ve sjezdu je to mozna malinko divocejsi, ale da se na to zvyknout a zvladnout… za zminku by mozna stal oproti mojemu „malymu“ sugaru prijemnej vzprimenejsi posed

      moje resume: 29 na maratony a turistiku podle me klidne ano bez problemu a ten prinos bych zas tak uplne nevylucoval

      uplne nejlepsi bys samozrejme mel, kdyby sis to kolo nekde pujcil a vyzkousel a svoje ti sem k tomu casem urcite napise Gung-Ho

      0 0
      • Gung-Ho  

        No upřimě řečeno jen nerad odpovídám anonymum, ale když už si mě vyzval ty, tak udělám vyjímku. Problém je trochu v tom, že si nejsem tak jistej jestli můžu napsat něco až tak moudrýho. Vždycky mi připadá nepochopitelný, jak lidi, kteří na 29" kole nejeli nebo seděli třeba 2 minuty na krossu, ho kritizujou. A já sem vlastně v podobný situaci, ale opačně. Najezdil sem na 29" sice kolem 15000km, ale těžko můžu srovnávat s 26" bikem, na kterym sem zase já seděl jen pár minut. Takže alespoň pár postřehů, který platí všeobecně. V první řadě bych řekl, že je ohromnej rozdíl mezi 29" bikem a crossem, na kterej se nasaději tlustý gumy. Ten rozdíl je právě v geometrii rámu. Z toho zřejmě vzniká nejvíc bludů, třeba to že je vyšší posez, nebo kratší rám a tak podobně. Upřimě řečeno mám pocit, že těmto bludům nahrávají i někteří výrobci, když nabízí stejná kola ve verzi cross nebo 29" podle toho jaký obujou gumy:-( Z toho plyne, že na opravdovym biku v 29" se nesedí rozhodně ani o milimetr vejš něž na 26" (šlapací osa je stejně vysoko nad zemí) a co se geometrie týká, tak alespon Gary Fisher, na kterým jezdim je spíš delší, což je ale díky Genesis geometrii a nijak to nesouvisí s tim jestli je to 26" nebo 29" kolo. I po krátkym svezení na 26" kole bych řek, že je skutečně 29" klidnější a líp vede stopu, při výjezdu se jen tak nezvedá a drobné nerovnosti snáz překonává…samoz­řejmě z toho plyne i nevýhoda, kličkovat mezi stromy je zase spíš těžší, ale nemyslim si, že nemožný. Co nezvládnu já, ještě neznamená, že je chyba kola. Koneckonců i na 26" kolech podávaji různí jedinci různé výkony. Daní za některé přednosti je o něco vyšší hmotnost a taky trochu větší problém se shánením vidlic a plášťů. Ale rozhodně není pravda, že se nedělají, jen se hůř sháněji. Hned od počátku co s kolama Gary přišel, byly nejvyšší modely osazeny Marathonkou SL, takže až taková bída to neni. Co se hlavního dotazu týká, tak si myslim, že na Marathon úplně klidně zvlášť když píšeš, že nejedeš zrovna na bednu a i tu si myslim, že bys na 29" dal, když bys na to fyzicky měl. PS: neni to sice žádný tajemství, ale občas pozoruju, že ne každej ví, že 29" kola sou ve skutečnosti na 28" ráfcích. Ta 29ka je jen marketingovej tah, aby se ty kola nepletly s krossama (u někoho to nepomáhá). Ten palec je tam přidanej jako za ty tlustý gumy, ale stejnou logikou by pak 26" kola musely bejt 27"…to jen tak na okraj :-)

        0 0
        • hermes  

          Ve fotu vidím, že máš Sram řazení a Shimano přehazovačku, jak uvedená kombinace funguje?

          Jaké používáš blatníky a z čeho jsou zástěrky? Podobné vylepšení bych chtěl provést i na svém kole.

          0 0
          • Gung-Ho  

            S řazením sem naprosto spokojenej, bylo už na minulym kole, takže ho mám přes 6 let a pořád fachá bez problémů, jen nápisy na gripech už zmizely:-) Už řadí se čtvrtym šaltrem. Netvrdim, že je to či ono řazení lepší nebo horší, každý má svoje +i- , ale obě fungují bezproblémů, jde spíš jen o to co komu líp sedí, no a mě prostě líp vyhovujou gripshifty, tak je tam mám. Co se blatníků týká, tak sou to Topeak a kvůli nastavení sem si koupil nějakej blok s černejma plastovejma deskama a z nich sem to udělal:-)

            0 0
        • fousac  

          teda kluci pekne ste se rozkecali.. ;))))

          btw: bych jako hlavni veliciny videl rozvor, uhel hlavy a dyklu sodlovka-hlavovka (+predstavec)…

          prumer kol je uz skoro znedbatelnej…

          0 0
      • JIRA  

        Jak jsem to dočetl – hned bych si ho koupil. :) Ale vážně – někdy bych se na tom taky rád projel ale jestli je to tak subjektivní jako u lyží.......­....kde to ve finále může být taky obrovský rozdíl, tak bych nakonec byl akorát zmaten. ;)

        0 0
        • hermes  

          Subjektivní to možná je hodně, ale nějak se ty pocity nápadně podobají… Tedy u těch co jezdí 29ky. Za sebe mohu přidat, že mé soudy jsou podloženy i zkušenostmi s 26" na starém Treking Foxu s STX (tahle sada neskutečný držák) a svezení na Apache Tanka tate něžné polovičky, kdy jsem přesedlal ze svého Sup. 839.

          0 0
    • blue  

      a mimochodem, jedna zajimava adresa, na kterou jsem shodou okolnosti narazil :-)

      http://twentynineinches.com/

      0 0
    • hermes  

      Jako skalní fanda 29" (Superior 839) budu „asi“ zaujatý, ale mohu zodpovědně říct, že 29" je v terénu jednoznačně rachlejší, pohodlnější, jen tak něco ji nerozhodí. Pro opravdu závodní použití je, však nutno zvážit její neobratnost(u Su­perioru dáno i geometrií rámu), na proplétání mezi stromy to opravdu není, když ale vjedeš na lesní cestu tak 26" nemá šanci…

      0 0
    • Corbett  

      Chtěl bych jezdit Drásala za 7 hodin a jen tak v klidu si pod nosem pobrukovat: „já nejsem závodník“, ale to tě nezajímá, já vím. S problémem ti nepomůžu, tak že zas jedna poznámka na hovno, čus.

      0 0
    • MARIN  

      V uvahu by jsi taky mel vzit dostupnost ND. V Praze asi nebude problem sehnat nejaky kvalitni plast a rafek ale problem uz bude s vidlici a pokud jsi z venkova budes asi muset objednavat predem. Nevim ale kdyby 29 byli o tolik lepsi tak proc se vic nerozsirili?

      0 0
      • kurýr na bajku  

        Protože svět mtb je konzervativní. Ráfky sou stejný jako na cross a vůbec, od čeho sou e-shopy ? :-)

        0 0
        • JSt  

          svet mtb je konzervativni? se podivej jak vypadaly kola pred 10–15 lety a jak vypadji dnes… uz jen to, ze se 29" mtb zacaly prodavat…

          0 0
          • kurýr na bajku  

            No prodávat se začaly, ale dyby nebyl svět mtb konzervativní tak by se i líp prodávaly. Ostatně je to už jen otázkou času než se víc rozšířej (stačí se podívat do „naše biky“). Se stejnou nedůvěrou se potýkal u zrodu např. carbon, i když uznávám že ten se prosadil rychlejc. Naproti tomu chápu, že v oblasti silnice je to mnohem horší a např. GT tripple triangle musel pryč ze scény, aby vůbec něco prodali.

            0 0
        • MARIN  

          Rafky stejny jsou to jo ale zkus vyjet nekam na venkov a sezen nejaky Mavic 517 nebo 717 treba v ceramice a o plastich ani nemluvim a ne kazdy e-shop to ma a doda do ruheho dne :)

          0 0
          • kurýr na bajku  

            Tak to je jistě pravda, ale pro mne to rozhodně není důvod si "29 nekoupit, protože vim že to prostě sehnat dokážu, navíc je to povětšinou chyba dovozců a např. v Německu tímto nedostatkem netrpí. Chybu na straně výrobců vidím u výrobců kol, nikoliv komponentů (krom vidlic). Na trhu chyběj levnější stroje a ne každej má na novýho PARAGONa. B1, AIRBORNE, NISHIKI, SUPERIOR a GF mi přijde dost málo výrobců.

            0 0
            • JSt  

              dokazes sehnat, ale za jak dlouho. predstav si, ze ses na tydennim bikovani nekde v horach a proriznes plast, rozklopis rafek… to bys mel sakra stesti, kdyby se ti to povedlo jeste tehoz dne sehnat. mne se to celkem libi, ale nema to zdaleka podporu jakou bych si predstavoval.

              0 0
              • kurýr na bajku  

                No to promiň, ale v takovém případě můžu použít jak silniční tak crossovej ráfek a standardní cross plášt 700×40. V tom nevidim problém.

                0 0
                • JSt  

                  to me taky napadlo. ale ja bych si nekupoval 29" mtb, abych ho pri nejakem problemu musel predelat na krosa…

                  0 0
                  • kurýr na bajku  

                    No dobře, ale ráfek je stejnej a jestli budou mít v každym venkovským obchůdku tvůj oblíbenej "26 Continental to taky dost pochybuju. Je to prostě jen provizorium.

                    0 0
                  • McBlacky  

                    jenom smělá otázka kolikrát jsi zrakvil ráfek… kvalitní ráfek vydrží hodně a na 29" se neprasí tak jako na 26" a myslím že při i hodně ostrém ježdění bez dropů a skoků si to nechá naložit víc než kdekdo zvládne

                    0 0
                    • JSt  

                      jednou. viz http://www.bike-forum.cz/forum/foto.php?… pravda, ze byl z blata, ale srovnal sem ho a jezdil dal. nejezdim nijak moc hard. u tech 29" bych prave cekal, ze budou choulostivejsi, kvuli vetsimu prumeru. jinak se mi to vpodstate libi, ale zatim to ma sva ale. nekdo je prekousne…

                      0 0
        • ddd - andy  

          Jestli je svet MTB konzervativni, pak mi prosim najdi vyraz pro silnici.. :-)

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.