• Jirikus

    Ahoj, potřeboval bych poradit. Nechal jsem si poskládat nová MTB kola – náby XT, ráfky Mavic 717 a dráty DT Competition). Zdá se mi, že se náby netočí tak lehce, jak bych čekal, s porovnáním se silničníma nábama Sh 105 (2004), je to dost bída. Někde jsem tady četl, že se z výroby přetahují konusy, ale snad jen u LX a níž. Konusy sešteluju, ale co mně zajímá, jestli si dát tu práci a rovnou všechno rozebrat a namazat. Nevíte někdo, jak vypadá vazelína v XT, jestli je kvalitní (ještě se dává zelená?), jestli jí je dost a tak? U starého LX 2000 jsem ji měnil poprvé asi po 3 letech a byla ještě v pohodě, ale čím novější komponenty, tím se mi zdá horší provedení a hlavně životnost. Dík za všechny rady.

    0 0
    • Daf  

      Jestli se ti to nezda jen posteluj konusy. Vazelina tam bude OK.

      0 0
    • Pekáček  

      Včera jsem opět po roce dělal údržbu na nábách (Deore). Všude čistá vazelína (Mogul LV 2.3) krom strany u ořechu, tam byla opět černá kaše a co mě nemile překvapilo, ta ocelová prachovka co je narazěná v ořechu se volně protáčela a posunovala. Kdysi tam byly plastové, podle mě lepší (Deore XT a DX 93). Jinak v poho, zajetý se točí dobře. Možná má Deore kónusy jako LX (broušené) a misky jako Alívko (lisované, v XT a DX jsou krásně broušené).

      0 0
      • Mofo  

        když si dělal tu údržbu, musel si pro vytažení osy u zadního náboje sundávat kazetu?

        0 0
        • Pekáček  

          Jasně že jo. Už jen proto kolik tam bylo usazenýho písku s mastnotou, k čemu by mi bylo kdyby mi to padalo do náby během čištění? Taky si nedovedu dobře představit jak to čistím přes pojistnou matici kazety (za předpokladu že bych tu osu vytáhl, ale ono to nejde).

          0 0
          • Mofo  

            taky bych se do toho pustil, jenom sem nikdy nesundával kazetu, co k tomu potřebuju?

            0 0
              • Mofo  

                ok, myslel sem si, že je potřeba jen stahovák, ten druhý „předmět“ je pro mě novinka… :-)

                0 0
                • lidumil  

                  Àíká se tomu bič a za ty love jsme si to radši u kámoše v dílně udělali sami a mám dokonce 2. Kus plocháče, starej řetěz, vrtačka a nýtováček a za půl hoďky bylo hotovo.

                  0 0
                  • quidos  

                    když počítám tebe a tvýho kámoše, tak už jsme tři. Dát za to dvě kila mi fakt přišlo úchylný

                    0 0
                  • Mofo  

                    a jenom se stahovákem to nepůjde? Na co přesně je ten „bič“?

                    0 0
                    • djano  

                      Pokial kazetu pri povolovani poistnej matice udrzis rukou, bic nepotrebujes.

                      0 0
                    • JSt  

                      de to pomerne snadno s pouzitim stareho retezu. 2×-3× ho omotas kolem kazety a pak ho privazes (rozumej taky omotas :) treba kolem sloupku u plotu apod. bez toho povolaku kazety se asi neobejdes – bych na kazetu s klestama nesel jak pekacek :o)

                      0 0
                      • lidumil  

                        Takhle jsem to taky dělal, ale s bičem je to mnohem jednodušší a hlavně rychlejší.

                        0 0
                        • Paja  

                          Nevim jakou silou ty kazety dotahujete, ale mne vzdycky stacilo k povoleni jen pridrzet kazetu kusem staryho retezu chycenyho hadrou bez nejakyho omotavani kolem plotu:o)

                          0 0
                          • JSt  

                            to se ti utahne samo jak slapes. asi mas silnou tlapu, nebo neradis nejmensi pastorek… ;))

                            0 0
                            • Paja  

                              To pochybuju, slapanim se utahovaly stary kazety, ktery byly cely na zavit, ale jak by se mely utahnout pastorky nasunuty na orech, ktery jsou jen dotazeny matici?

                              1 0
                  • Honza z H  

                    Taky jsem to zvládnul, a když jsem to vyrobil já, tak to snad dokáže každý:-) Akorát jsem neměl plocháč, ale kus T profilu tak 20/20. Tak jsem to vyrobil z toho a je to dobré, neotlačí se ruka o hranu plocháče :-)

                    0 0
        • Vilém  

          Kazeta dolu nemusi,ale pokud chces vycistit misku v orechu,coz je lepsi,tak musis.

          0 0
          • Pekáček  

            Tedy nevím jak u jiných náb, ale u Deore miska co je u kónusu neprojde pojistnou maticí kazety, i když těsně. Na druhým obrázku je obvyklý sajrajt v ložisku u kazety (pokud nevyčistíš ořech, máš to tam do týdne zas).

            0 0
            • Vilém  

              Pardon,blbe jsem to precetl,misto vytazeni jsem myslel dotazeni:(Pro vytazeni musi kazeta dolu.

              0 0
            • Mofo  

              proč nestačí vyčistit pouze ložisko?

              0 0
              • Pekáček  

                Protože to co se ti dostalo do ořechu ti poleze ven a zase dovnitř a bude špinit a tak dokola až ti ořech odejde – vazelína tam v podstatě nemá co dělat.

                0 0
                • Mofo  

                  chci se tě ještě něco zeptat, trochu sem povoloval přetažené konusy na nábách Deore a LX, nechal sem tam vůli a když dotáhnu rychloupínák, tak vůli pořád cítím, měla by tam zůstat nebo by měla být tak malá, že by měla dotažením rychloupínáku zmizet???

                  0 0
                  • Vrci  

                    Sjeď úúúplně dolu a otevři si ten odkaz. Tam jsou odpovědi na všechny tvé otázky.

                    0 0
                  • Paja  

                    Dotazenim by vule mela zmizet.

                    0 0
                  • Extremist  

                    Musi tam byt pred dotazenim upinaku pouze mikrovule, kdera poa dotazeni RU zmizi.

                    0 0
            • Ladap  

              Nejde mi povolit tadyten bazmek. Zkoušel jsem šroubovák a kladivo. Jak to děláš ty? Nebo máš ten stahovák na ořech? (nebo jak se to jmenuje)

              0 0
      • RUMcajs  

        Brr… Toto foto u me vyvolava trauma z minulosti. Mimochodem, jednou odpoledne jsem se nudil, tak prisla na radu udrzba predni naby a tu zavitovou tyc,co tam je jsem vytahl rozpulenou – nadherna prasklina…

        0 0
        • Pekáček  

          Nejsi první ani poslední, brácha zlomil dvě přední a jednu zadní, Martinkaa přední. Brácha to vyřešil přední nábou Ritchey se silnou osou (vidlice s pružením v jedné noze asi dost namáhají osičky).

          0 0
          • nadrazak 2  

            no ja jsem měl vloni nechutný pád,ustřelilo mi přední kolo na mokrém kořenu.a jak jsem na marodce neměl co dělat tak jsem rozebíral přední nábu na zimáku.je to lx 93',má už něco přes 30tkm.při rozborce se osa rozpadla na dva kusy.vozím pevnou vidlu.podle lomu držela tak na 5mm materiálu.asi jsem ji ale pomohl tím,že jsem vloni na jaře trefil díru na silnici v 50km rychlosti.zrušil jsem tehdy ráfek.

            0 0
            • Pekáček  

              Viděl jsem ve výprodeji Deore DX s plnýma osama, asi si pro ně zajdu ;o) Matice jsou průďa, ale vydrží to :o)

              0 0
              • RUMcajs  

                Mno, na tech konusovejch nabach, konkretne deorko to bylo me docela zarazilo, ze se kolo tocilo naprosto plynule bez jedinne znamky toho, ze by tam bylo neco praskleho. Vlastne znicena soucastka fungovala bezchybne.

                Docela jsem se divil…

                0 0
                • Pekáček  

                  Kdyby ti praskl upínák, divil by ses ještě víc.

                  0 0
                • martt  

                  je to stlacene k sebe rychloupinakom, teda aj zlomena oska vlastne funguje v pohode. Stalo sa mi to tiez.

                  0 0
          • pepek  

            Aji ty s pružením v obou nohou, praskla mě na Judyně, pak se ještě jedna ohnula.

            0 0
    • Jirikus  

      Jaký konusový klíč potřebuju na přední nábu Shimano?

      0 0
      • Jirikus  

        13?

        0 0
      • Vilém  

        c.13

        0 0
        • lidumil  

          Nemáš typ na slušnou koupi konusových klíčů?

          0 0
          • Vilém  

            Kovys dela vcelku dobry.Pak nejaky levny noname,ktery jsou rozliseny velikostne podle barvy drzatka,ty vydrzi jeste dyl nez ten Kovys.Ted si nejsem uplne jistej jestli na XT je ve predu taky 13,ale myslim ze jo.Zadni XT nema myslim klasickou 15,ale je tam 17(?)

            0 0
            • Pekáček  

              17mm jsou koncové matice, přední i zadní. Kónusy přední 13mm a zadní 15mm. U XT na sedmikolo byly koncové matice na 14mm kónus klíče.

              0 0
              • Jirikus  

                ptal jsem se na tu 13, proto, že ta co mám (BBB) tam nevleze, ten plech klíče je 2 mm široký a ten zářez na předním XT konusu je užší.Budu to muset zbrousit tak na 1,5mm.

                0 0
            • lidumil  

              Teď jsem to měřil a je to přesně jak píše Pekáček…Jen zadní nába XT na 7 kolo má jak konusy, tak matice na 14 klíč.:-( Já měl na mysli nějakej konkretní e-shop. Nechce se mi za ně dávat 290,kč :-( A potřebuju 3 velikosti

              0 0
    • lidumil  

      Jsem se ještě chtěl zeptat, jakou tam dáváte vazelínu.

      0 0
    • Mofo  

      zdravím, dnes sem se pustil do seřízení konusů (nikdy dřív sem to nedělal), trochu jsem je povolil oproti tomu, jak byly utažené z výroby, jenom se chci zeptat, jak velkou vůli bych tam měl nechat, vím, že se to asi blbě popisuje, ale byl bych vděčný za každou radu…

      0 0
      • pepek  

        Jen o trochu větší, než žádnou. Když na jedné straně osku osově přitlačíš, tak na druhé bys měl cítit malinkou vůli. Citlivě utáhnout, zkontrolovat, jemně povolit, zase zkontrolovat, utáhnout více, zkontrolovat atd. Nakonec po utažení dát do vidlice, utáhnout rychloupínákem a znovu zkontrolovat (někdy se vůle vymezí i utažením rychloupínáku, pokud se tak ztratí i velká vůle, je křivá osa nebo dosedací plochy vidlice)

        0 0
        • Mofo  

          jasně, ale co je to nepatrná? třeba v desetinnách milimetru…

          0 0
          • Mofo  

            sorry, ty píšeš malinkou vůli, ale v podstatě je to stejné…

            0 0
            • pepek  

              A jak ji chceš měřit, hodinkama? Prostě to jemně utáhni, až tam není žádná , pak co nejméně povol(možná 5 stupňů na pootočení matice, víc asi ne), až ji ucítíš v prstech, to se nedá měřit. Lepší je ji nechat větší, než mít konusy přetažené.

              0 0
              • Mofo  

                pět stupňů je taky docela dost zvláštní míra, když uvážím, že kruh má 360, ne?

                0 0
                • pepek  

                  K..va, tak: 4–6 stupňů je lepší? Ty to potřebuješ vědecky, dyť je to docela jednoduchý. Stačí to zkusit a přestat meditovat :-) Lepší už to podat neumím.

                  0 0
                  • Mofo  

                    v klidu, jenom se ptám, dneska sem se s tím docela hrál, akorát se furt nemůžu rozhodnout, jestli ta vůle, kterou sem nastavil, není dost velká, toť vše.

                    0 0
                    • pepek  

                      Tak ji zmenši, nejmenší možná, která ti zbude po utažení ve vidlici, je ta správná.

                      0 0
                      • Mofo  

                        já sem myslel, že po utažení ve vidli by měla úplně zmizet?!?

                        0 0
                        • pepek  

                          Když zmizí, tak při deformaci osy to může být natvrdo. proto myslím, že je dobrý ji tam malou nechat. Mám tak LX náby starý 12 let, mají asi 40 000 km a furt dobrý.

                          0 0
                          • Mofo  

                            ten náboj je úplně nový, takže deformace osy asi nehrozí

                            0 0
                            • pepek  

                              :-) deformace nehrozí, pouze nebudeš-li s tím jezdit. Budeš -li jezdit, vneseš do toho namáhání, které je nenulové a způsobí tedy i nenulovou deformaci, zprvu pružnou, později i trvalou.

                              0 0
                              • Mofo  

                                myslím jako teď, když je to nové, samozřejmě…

                                0 0
      • Paja  

        Tak aby tam byla nepatrna vule, ktera zmizi po utazeni upinaku.

        0 0
        • kuprt  

          Hehehe jsem to neprotiutáh jsem zvědavej jakou budu myt smrt. Ale koukal jsem na tuhle stránku a dost dobrá je takováhle nějaká i v češtině??? nebo nepřeložil (by) ji někdo??? translátor my stoho dělá pěknej guláš.

          0 0
    • Mofo  

      Nechci zakládat nový, tak se pokusím oživit tento, kde by se měl zastavit ventilek, když roztočím kolo se správně seřízeným konusovým nábojem?

      0 0
      • Vilém  

        Teoreticky pokazde jinde.Ale vzhledem k tomu,ze kolo urco nemas vyvazeny,tak se vetsinou zastavi nahore.

        0 0
        • Mofo  

          Můžeš to nějak osvětlit?

          0 0
          • Vilém  

            Proste rafek ani plast neni po celym obvodu stejne tezkej.Vetsinou to vychazi tak,ze naproti ventilku je rafek nejtezsi, diky vlozce nebo svaru, ktery ho spojuje. Stejne tak jak se vyvazuji kola na motorkach a autech,tak to neni nekdy spatny udelat i na kole.Mel jsem kdysi problemy,ze mi kolo vibrovalo pri vetsich rychlostech.Az vyvazeni pomoci kousku cinu na pajeni pomohlo.Taky jsem to delal znamemu na silnicce,co mel stejny problem.

            0 0
            • Mofo  

              rozumím, dík, u samotného ráfku mně to bylo jasné, ale pokud je ráfek včetně duše a pláště, tak sem si myslel, že by právě ten ventilek měl zůstat dole, protože je v tom místě největší hmotnost

              0 0
              • Vilém  

                Schvalne si to zkus,vetsinou se ale zastavi nahore.On totiz ten ventilek neni tezsi nez spoj rafku.Ale rozdil mi to delalo par gramu.Namotal jsem na dva draty vedle ventilku cin a bylo to OK. Na te silnicce jsem pouzil provrtanou matku od brzdovych spalku.Byla pekne aerodynamicka a nepusobilo to jak pest na oko.Kolik je potreba privazit,jsem zkousel pomoci maleho magnetu, ktery jsem chytl za drat vypletu a na nejz jsem pridaval male podlozky.Pak jsem to zvazil a tyto hmotnost pridal.

                0 0
                • Vilém  

                  Jeste dodatek.Tu matku na silnicce jsem nasadil na galuskovy ventilek, mezi rafek a cepicku ventilku.

                  0 0
      • Mofo  

        a teď vlasrně proč se ptám… jde podle ventilku poznat, jestli je dobře seřízený náboj (samozřejmě u zadního kola se sundaným řetězem)?

        0 0
        • Vilém  

          Myslim,ze je lepsi to zkusit rukou.Jeste lip pri utazenem upinaku. Na konce osy nasadis dve matky M10(M12), kteryma nasimulujes patky a dotahnes upinak, jak jsi zvykly.Pak pri otaceni osou, by nemela drhnout,ani mit vuli.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.