V sobotu mi praskla karbonová sedlovka (PELLS), jsem rád, že jsem nedopadnul jako Řehula. Po zapíchnutých karbonových řidítkách v klíční kosti, zničených FSA klikách další problém s tímto materiálem. Co vaše negativní zkušenosti?
V sobotu mi praskla karbonová sedlovka (PELLS), jsem rád, že jsem nedopadnul jako Řehula. Po zapíchnutých karbonových řidítkách v klíční kosti, zničených FSA klikách další problém s tímto materiálem. Co vaše negativní zkušenosti?
Kde praskla ? V zamku, nebo v ramu ? Ukaz foto.
V zámku, rovný, jak když to ustřihneš.
mam carbonovou vidlu od pellsu a carbonovou zadni stavbu ramu Superior 960 a vse zatim drzi. A jak se ti to stalo? Jako prasknout praskne vsechno. Spis sem se domnival a domnivam, ze carbon nepraska jak hlinik. To ti jako odlitlo kus sedlovky a zustala ostra hrana trcet z ramu?? U karbonu sem predpokladal, ze to lepidlo to podrzi a zustane to trosku jak guma.
já mám od Superioru 940 a prasknul mi 2×, pokaždé ve stejném místě vyrobeném z hliníku na dolní zadní vzpěře
no neblbni pells karbonovy riditka mam,jak praskly?!!!!!
Řidítka nebyly Pells. Praskly při pádu, hrozně ostrej zlom + štěpiny, zapíchly se do mě. Tu ostrost považuju za nebezpěčnou – být to do oka, už si nezajezdim.
hehehe, přemejšlel´s jak bys dopad, kdybysis píchnul do oka zlomený hliníkový řidítka?
:o))))))))))))))
z hliniku litaji strepiny, kdyz praskne?
ale jen v Iráku a okolí
neplest si strepiny se sroubkama a matickama…
mam nekolik zlomenejch karbonovejch prutu na ryby. na kolo bych si tenhle material nedal :-), teda aspon ne na zivotne dulezity komponenty.
jj…potvrzuju,je to vohebny jak krava,ale staci stim nekde jen tuknout o kamen a papa proutku
Zas ale na druhe strane karbonovej monokok ve Formuli 1 vydrzi temer vse.
Vydrzi, ale jenom jednou :-) Po kazde jizde se dily kontrolujou, zda neni nekde iniciovana trhlina. Staci, kdyz se karbon nekde naklepne a zazracne vlastnosti jsou pryc. Proto si myslim, ze vozit karbon na biku je pro bezne jezdeni docela luxus. Jine je to na ziletkach tam je pravdepodobnost poskozeni podstatne mensi.
Tady jde super vidět jak ty představy před mnoha lety vzaly za své :-)
Teď se běžně dělají i dh kola a není problém.
Ja mam problem, ze na karbonovem DH kole neumim jezdit.
Ale i na hlinikovem kole mam ten samy problem a na ocelovem DH kole jaklbysmet. To asi materijalem nebude.
do prvni rany
Nekupovat Pells, Amoeba a podobny lahudkovy vyrobce. Nekupovat zadny komponenty s vlepovanyma castma (sedlovky, rohy).
Na nektery veci mi prijde karbon nanic – kliky, rohy. Snaha vyrobcu nacpat karbon kde se da je pochopitelna, ale jde to mimo me.
No a me zkusenosti: Zadni stavba – je znat utlum vibraci, ale zazraky se nekonaji – fulla z ht neudelate. Riditka – velky rozdil – znatelny utlum vibraci, ktere nezachyti vidle a plast. Sedlovka – zatim nemuzu slouzit. Vyzkousim i kdyz me vsichni zrazuji.
Zlomeny jsou zatim jen riditka – po padu kola ze zahradky z auta…
Kdyz mluvim o vibracich, tak mam na mysli treba takove to bzuceni plastu se vzorkem na asfaltu apod.
no pokud má člověk dobrou citlivou vidli tak řidítka nepotřebuje-co se týká sedlovek.Když máš problémy s HT, pořiď si fulla.Navíc titanové lyžiny na sedle toho poberou víc než karbonová sedlovka.Kliky karbonový-myslí, že zbytečné. jediné na co se to hodí -na rohy-v zimě pak nestudí. :o)
BOZE! To je zase nesmysl!
no s těmi lyžinami na sedle mám pravdu, to nevyvrátíš.
nemas, neni oravda, kvalitni dostatecne vysunuta sedlovka utlumi vyrazne vic
tak sorry, asi jsem nezkoušel „kvalitní“
stredne velkou lavinu odpruzis
sakra odkud to je? lamu si hlavu uz 14 dni…
kniha od Sabacha – opile banany (aspon myslim) a film se jmenoval Pupendo
Jeste taky napsal Hovno hori – to jen tak pro pripadne zajemce…
..jednou pro vzdycky, nehori!
a Putovani morskeho kjone a taky treba Babicky…
cet sem to vsechno :-)
kjon je kun z karbonu ?
z kjarbonu
a kjurva!
LOL
eee, teda jsem chtel rict LJOL :P
se budu muset asi znova podivat, si vubec nevybavim kde to tam bylo, ale diky :)
Liška vypravi nejaky svoje plky
Reprak here, reprak here, magič here… :o)
Tady to máš :-) www.meteleskublesku.cz/?…
patrně ne
Nesouhlasím, průměrně provedena karbonová sedlovka „průměrně“ vytažená z rámu pobere výrazně více než Ti lyžiny. Ti lyžiny jsou i tak výrazný přínos. O tomhle se nedá věcně a přesně diskutovat, protože u karbon je velmi různorodý. Můžeš vyrobit supr tuhý karbonový komponent nebo pružící do jednoho směru, do dvou. Více než u čehokoliv jiného záleží na karbonu zpracování. Nelze házet karbon do jednoho pytle.
no nevím.Já mám flita s titanovými pružinami a na HT proti půvosdnímu sedlu s cr-mo pružinami nezkutečný rozdíl.Co jsem zkoušel jedno kolo s karbonovou sedlovkou-pells-tak jako nic moc na kostkách ve městě jsem nepoznal rozdíl od hliníkové.Zatímco u toho nového sedla ano.Ono je to těžký, promítá se do toho více faktorů.hlavně to jak sedlo padne.Přiznámám, že moje vyzkoušení nemůže být objektivní, ale osobně si myslím, že se karbonové sedlovy dost přeceňují a představa zapíchlé zlomené sedlovky v pr… je dost nepříjemná.
Je to spíš o tom, jak to sedlo sedne, u mě to bylo opačně, přes SLR, Gobi jsem se dostal ke starému Nisene CrMo. Vidíš, mě praskla Al sedlovka a ke karbonové jsem se dostal náhodou, volil jsem ji, bo jiná nebyla a barevně ladí. Praskne vše, sedlovku jsem volil podle toho jak praská. Hliník moc času, varování nedá, u karbonu doufám, že to dopředu dá znát; snad.
Jakou karbonovou sedlovku jsi koupil. Já kdysi uvažoval o řidítkách právě z důvodu, že před prasknutím by to mělo dát vědět v podobě prasklinek, co ale lidé píší o sedlovkách, že náhle rupne a mají ji zapíchlou v .. .Tak teď vlastně nevím co je pravda, zda to dá předem vědět, nebo to prostě uletí.
Moje je noname, 400mm, dost lehká, lepená, samé předpoklady k prasknutí. Neřeším to, jezdím a vyměňuju sedlovku preventivně po 1–1,5roku, ať je jakákoliv.
ok, budu u tebe jednou ročně provádět sběr kovového odpadu ;-)
tak dobrá možná jsem se tak moc netrefil, ono záleží také na kvalitě daných dílů, není výrobce jako výrobce.Ale proč to slovíčko „zase“
Tak od zacatku. Argument, ze pokud mas citlivou vidli nepotrebujes karbonovy riditka – co je to za blbost? Co kdyz mam supercitlivou vidli a jeste si koupim karbonovy riditka, co se stane pak? Vykrati se to? Nemuzu si podrat pohodli? Nebo jak?
Kdyz mas problemy s HT porid si fula? To snad radsi prejdu..
Proc si myslis ze jsou karbonovy kliky zbytecny? – Protoze muzou bejt treba jeste tuzsi nez kovany?
A rohy v zime nestudi? – Asi budu divnej, ale nepamatuju si, kdy jsem v zime vyjel bez rukavic..
Shrnuto podtrzeno – neprustrlny argumenty.. A proc zase nesmysl? Neber to osobne. Proste obcas se tu pisou takovy … zajimavosti, ze mi to neda a nekdy zareaguju. Tentokrat padla volba na tebe.. Omlouvam se. :-)
Ještě bych dodal: řídítka versus vidle. Když jede člověk po kostkách, vidle není schopna takové vidbrace zachytit. Vidle jsou na pružení v jiných situacích. Tyhle vibrace bere právě materiál co tlumí na pozici řídítek. Zajímalo by mne srovnání někoho u SID klasiky (hliníkový krk) a BlackBOX (karbonový krk).
Po kostkách? Měl by jsi to trochu specifikovat, asi myslíš uplně ty nejmenší. Není kostka jako kostka :o) Třeba můj vyladěný Duke bere kostky v Nerudovce i když jedu do kopce, tam jsou celkem velké.
ta poznámka u těch rohů mě taky dostává už dlouho, osobně si nepamatuju, kdy vůbec jsem naposledy vyjel bez rukavic :-)
Když na kole makáš tak rukavice skrze membránu odvádí pot-tedy jsou mírně vlhké no a když máš mrazem zmrzlé hliníkové rohy a chytneš se jich tak cítíš chlad i přes rukavice.Pokud jsou karbonové tak jej necítíš.Pokud si k hliníkovým rohům vezmeš silné rukavice, přes které chlad ze smrzlých hliníkových rohů necítíš tak takové jsou moc zateplené.nesatčí odvádět pot a dříve či později tě ruce stejně začnou zábst.
Asi máš „jiné“ rukavice, ty moje nemaj membránu na dlani.
vlhkost se rozleze po celé rukavici.Snad mi fakt nechceš tvrdit že při –10 máš rukavice v kterých je ti teplo, nepotíš se-ruce, pot pěkně odvádějí a když s nima chytneš na zmrzlé roky tak to necítíš.
jestli takové máš, tak napiš značku a model, půjdu si je koupit :o)
Neřeknu :-) Ale když projedeš historii, tak jsem to už někde psal :-)
zkouknul jsem tá kola co máš v profilu a nemáš na žádném z nich rohy :o) takže zcela jistě nemáš představu o čem mluvím, takže tady rozhovor končím.
:-)) no konečně. Nicméně jsem měl i jiné konfigurace na řidítkách, ty fotky jsou, jak sis jistě všimnul, vcelku nové.
Tohle jsou jen parůžky, :-). Osobně jezdím bez rukavic na silnici na biku, do terénu rukavice.
jezdím celoprstový rukavice i na silničce :-)
No to je snad normalni. To uz by sis u nej mohl zvyknout, ze je jinej ;)
Štreky do 3h jezdím většinou bez pití. Ještě něco, za co mě budeš pranýřovat? :-)
Jses nejakej vysusenej ;) Ale kdyz to nikomu nepovis, tak ti prozradim, ze taky malo piju. Ale ja jsem divnej.
JINEJ & DIVNEJ Jsme to ale dvojka.
Pravda, i Kopka ma na kole karbon vsude, kde se da chytit. Urcite vi proc. Jinak ja si rohy omotavam korkovou omotavkou na silnicni riditka. Neni ji tam moc potreba, tak ti jedno baleni vydrzi na spoustu oprav. Jinak karbon.sedlovka Pells co uz se nevyrabi a Fizik Nisene mi prijde jako jiny kafe nez duralova Ritchey Comp a Turbo Matic3. Na druhou stranu brachovo novy Duratec Carrer s duralovou sedlovkou je pohodlnejsi nez muj letity Duratec Stream s karbonovou…
Ad vidle x riditka. Ono tady myslim panuje uzasny mytus o tom jak karbonova riditka pruzi nekolik cm a jak vlastne nahrazuji odpruzenou vidli… Z toho pak vyplyva to co tu vlk napsal.
A prave proto jsem psal ze se tu napovida spustu zajimavejch veci a pravovat vsecko, to by se clovek upsal… :-)
To slyším prvně, :-)).
tak ak niekomu vadia tieto miniaturne nerovnosti, nechradsej ostane doma..
full- to je na dlhu debatu
este som nevidel tuhsie kluky z karbonu nez z hliniku
aj cez rukavice mozu rohy chladit
Ano, mas pravdu. Jako obvykle.. Udelal jsem elementarni chybu, jako obvykle..
Podla Vela najtuhsie kluky co existuju su karbonove. Maju este ale naviac myslim nejaku vlozku. Kazdopadne, ale vobec nie su moc lahke a vyzeraju uplne odporne :)
Mě na mých hliníkových rozích mrznou prsty i v tomhle počasí, oproti karbonovým, které má přítelka, je to takový rozdíl, že si ty karbonové taky časem koupím. Jinak se domnívám, že z karbonového kompozitu lze vyrobit komponenty všech možných vlastností – tuhé, měkké,pružné,lehké atd. a tomu pak odpovídá i pevnost.Takže bych to nezobecňoval.
Taky jezdim rad bez drzeni, ale riditka obcas uvitam. S ht problemy nemam, ti liziny mam, v zime i v lete slapu do pedalu a ne do klik. :-D
Titanove lyziny toho veru moc nepoberu to Ti poviem z vlastnej skusenosti! Titan sa tam IMHO dava hlavne koli vahe.
Pak tedy nechápu, jakto že SOFTAIL MORATI nepraskne i přesto, že tam není žádnej čep. Titan má tlumící vlastnosti, o tom nemůže být pochyb.
GF sugar taky nema jeden cep a pruzi to…
to nic nemění na tom, že titan pruží. BTW: GF SUGAR nemá ani jeden čep ?
to nic nemění na tom, že pruží i lecos jinýho- u GF hliník, u Treku karbon..
Tak tos to asi nepochopil. Jitě že to není diamant, takže bychom mohli říct, že pruží cokoliv z čeho se bajky vyráběj, ale zkus postavit z hliníku softaila typu MORATI, kde není vůbec žádnej čep a dej mi vědět jak daleko tě to odvezlo.
těžko říct, ale z oceli to dělalo khs a už sem zaznamenal ocelovej soft. s 80mm zdvihu, rovněž bez čepů…
Z oceli jo. Ale jestli ono to nebude tim ze ocel, stejne jako titan, ma na rozdil od hliniku stanovitelnou mez unavy. Kuryr ma pravdu.
Stanovitelna mez unavy je jako co?
odhad kdy to udělá křup…
no mez unavy jde vypocitat, ale termin stavitelna mi trochu unika.
když se dá vypočítat, tak se dá i staNOvit..
To, že titan má stanovitelnou mez únavy znamená, že existuje hranice, do které ho lze namáhat libovolně dlouho, jinými slovy to do určité míry zatížení nikdy nepraskne. Proto se z titanu mj. vyrábí extrémně namáhané součástky jako lopatky leteckejch motorů. Hliník tuto vlastnost nemá a i malé zatížení mění strukturu materiálu, čili dříve či později to praskne. Podle mě tato vlastnost souvisí s termínem „únavová životnost“ jak se píše dále. Nicméně do té doby se údajně (ač mi to zní podezřele) mechanické vlastnosti hliníku materiálu nemění a skutečně by to mělo prasknout najednou bez varování. K onomu „měknutí“ hliníkových rámů by proto docházet nemělo. I když teda já mám pocit, že po 30K km můj rám už taky nějak změknul a nejede a že to rozhodně nemůže bejt tím, že jsem spíš nějak vyměk já ;-))
IMHO v diskuzi o vlastnostech materiálů je potřeba přesně používat termíny popisující mechanicko-fyzikální vlastnosti, jinak to nemá smysl. V článku o vlastnostech materiálů k výrobě rámů, co jsem kdesi na netu čet, se tam kde se tady používá „tvrdost“, „měkkost“, „životnost“ a každej si představuje něco jinýho důsledně odlišovalo „stiffness“, „modulus of elasticity“, „ductility“, „elongation“, správně přeložit to neumím, snad najdu odkaz…
stiffness – tuhost, hustota modulus of elasticity – modul pružnosti ductility – tady nejspis houževnatost, tvarnost elongation – prodloužení, protažení
Dík, ale takhle si to umím přeložit taky :-) Šlo mi o to, že jsem si nepamatoval, kterou vlastnost příslušný termín přesně popisuje a netroufal jsem si to proto přeložit.
Už jsem to ale našel, řek bych velmi zajímavej článek:
www2.sjsu.edu/orgs/asmtms/artcle/articl.htm
K té únavě materiálu:
Z těhle debat se mi ježí chlupy, :-)). Tolik záseků, bludů, nepřesností. Nic není dokonale tuhé, jde o míru posuzování. Odpověď, že hliník taky pruží je už trapná. Samozřejmě, vše pruží, pruží i tunový kvádr ocele. Z úhlu pohledu nás cyklistů, našich potřeb, nároků na rámy je obecný názor hliník-tvrdý, titan-tlumící, pro někoho měkký. Nelze obecně srovnávat, bo záleží na zpracování, není problém vyrobit tuhý ocelový rám a vedle toho netuhý hliníkový rám.
tak to nevim, možný to je
Akorat ze ne s 80mm, ale s 30. Jmenovalo se to KHS Softtail, komplet z True Temper oceli. Zaruku davali 25let, tak bych veril i vydrzi.
tak o tom vim
Jo, jeden mi v bazaru pred asi mesicem, dvema utek :-(
Ne, tohle bylo něco jinýho, mělo to pružinovej tlumič s roztečí 150–165mm a nemělo to klasickej rámovej trojúhelník, ale rám do tvaru S. Žádná planžeta, ale pružila přímo rámová trubka, těch 80mm bych tomu i věřil – dost velká šílenost…
btw: možná někoho zmátla zmínka o khs, ale od toho to nebylo.
Me to teda zmatlo :-)
Nemáš nějaké foto, odkaz; to muselo být peklo, :-)) 80mm.
bohužel nemám čas, musel bych prohrabat asi tumu Vela, byla to fotka z nějaký výstavy tak rok dva z5… kdyžtak zaúkoluj Blua;)
Ale kdyz je sedlo nastavene na doraz, tak pruzit nebude ani kdyby bylo ze dreva. A taky kdyz jsou lyziny kratky. A vubec. Treba mam Pells RSX karbonove (pry) sedlo s CrMo lyzinami. A pruzi asi 100× vic, nez treba Selle , ktere vozim ted a ma lyziny s titanu. Proste to neni materialem. Proste kontrukce dava pruzeni 100× vic, nez material. Ale! Vibrace to mozna ovlivni vic. Toz ale posoudit nemohu.
Ano, konečně někdo, kdo hovoří i o zpracování, které hraje prim než samotná volba materiálu.
Titan pruzi, to je jasne, viz ramy Morati. Porovnaj ale kolko titanu je na rame a kolko na lyzinach sedla. Tie lyziny nie su cele z titanu! Viem o com hovorim, donedavna som jazdil titanove sedlo, teraz jazdim crmo s malinko vacsim polstrovanim a vibracie teda tlmi vyrazne lepsie.
„Tie lyziny nie su cele z titanu!“ to myslis jak?Jako ze jich je titanova jen polovina?No nevim,pritelkyne ma Plateu s Ti lizinama a ze by byly z nekolika materialu jsem si nevsim.
Shodou okolnosti mi nedavno praskla lyzina u Pells RX Ti tak jsem to hodil na zkusebnu a titanu maji ty jejich lyziny cca 40% zbytek cr-mo ocel. Mam to jit reklamovat? :)
//orovnaj ale kolko titanu je na rame a kolko na lyzinach sedla.
Mozno to chapem blbo, ale podla tejto myslienky by kubik titanu mal pruzit neprekonatelne.//
Aúúú, proč! :-) Míra pružení není závislá na množství matroše. Právě že jsou Ti lyžiny menšího průřezu a především uchycení k sedlovce je provedeno kolmo, to jsou dva prvotní předpoklady využití možností titanu „velkého útlumu“. Jde o zpracování, jak píšeš. Také mám staré Fizik sedlo CrMo a je pro mne pohodlnější než SLR či Gobi.
Moc bych chtěl vidět, jaký řidítka by přežili pád z auta (při odpovídající trefě).
Já měl karbonový amoeby rok a nikde nic neprasklo..
Souhlasím, že karbonový kliky jsou **********.
Riditka uvadim jako priklad, ze jsem neznicil nic jizdou, ale mrskanim kola z auta dolu. Je jasny, ze dural by se ohnul, nebo prdnul taky.
No, není košer uvést příklad nevýhody karbonu, že prdne při takové situaci.
Priste az budu mit chute vypoustet kolo ze strechy vezmu si 100% i jine kolo :-)
Trochu mimo mísu, :-). Zajímá mě jak se to stalo, špatně uchycené?
Clovece nevim. Bylo uchycene jako obvykle, ale proste odlitlo. Najezdil jsem s kolama na strese mnoho tisic km a nikdy se nic nestalo, az ted. Tato zkusenost me ale jen utvrdila, ze kola pujdou na nosic pridelany na kouli. Je to v zavetri, da se jet rychle, auto tak nechlasta a lip se s nim jede, kola se lip nakladaj a vykladaj a nevic jsou uchyceny kolmo ke smeru jizdy. Samozrejme nekdo namitne, ze kdyz to do me zezadu nekdo nabori, tak jsou kola v haji. No kdyz to do me nekdo na bori a ja budu mit kola na strese, tak s nejvetsi pravdepodobnosti odlitnou z nosicu nekam do vozovky… Nehlede na to, ze kola vzadu muzou absorbovat cast narazu a auto muze prezit bez uhony. Takze jestli davat 1000,–CZK za opravu auta, nebo za novy kolo… Jenze to jsou takovy kdyby.
Vozíme převážně kola uvnitř v autě. S jedním kamarádem na nosiči na kouli. Plus je to montování, spotřeba, závětří na kola. Kola mírně přečuhují, takže trochu pozor. V klikatých, kopcovitý uličkách se nám stalo, že plášť škrtl o zem, což mě dost vylekalo, aby nestrhlo všechny kola na zem. Byl to ale netypický případ, bo to bylo u mého kola/rámu 23", čiliž zavěšení o horní ránovou trubku u velkého rámu znamená, že kola sahají níže. Při dešti jsou kola vzadu pěkně nastříkana špínou, :-)). Nevím, co na střeše, to je spíš jako myčka, ne, voda?
Ja pujdu do neceho od Thule 82.145.131.163/Thule/ProductDetailPage____32801.aspx
Na první pohled to vypadá dokonale. To sklopení je potřebná, pěkná finesa, :-). Kolik to tak stojí, cca, nechce se mi to hledat, :-)).
Cca 10 – 18k CZK
Na první pohled to je pálka.
Kdyz si spoctes ze je to totez jako: pricniky, uchyty a 3 samotne nosice, tak je cena u nekterych modelu temer stejna. Jen je to holt jedna polozka a ne 5.
Tak nějak jsem přemýšlel, zprvu mi to připadlo jako neúměrná cena. Navíc celý zadní kryt – osvětlení. Taky je to v podstatě doživotní investice… .
me vydrzely napr hlinikovy, asi Kaloy nebo Haredware?
No a ja uz treti rok vozim karbonovou sedlovku Pells s vlepovanym zamkem, stejnou dobu mam i karbonovy riditka, a ted mam i karbonovy sedlo..
Nevidel bych to s karbonem tak cerne. Pokud tady zminovane komponenty praskli, tak se jednalo bud o zmetek a nebo o situaci, pri niz by se znicil i hlinikovy komponent. Vzdit, kdyz se na silnici zacali jezdit karbonovy vidle, tak citelne ubylo pripadu praskle vidle. Protoze praskani byla nejvetsi nectnost hlinikovych vidli. A kdyz jde udelat kvalitni vidli, jde udelat stejne kvalitne i jakykoliv jiny komponent.
Karbon neni cernej?
Přijde na to… www.bicy.cz/detail.php?…
No jo, ale to co vidis neni karbon :)
Je to stříbrný i zevnitř, rejpale :o)
Ty uz si to zlomil? :o
Ach tak, já myslel povrch vnitřní strany trubky :o) Ale neboj, až to rupne, budeš první, komu tou zprávou udělám radost :o)
Ale abychom se nehádali, ta umělá hmota samozřejmě JE černá, pokud jde o barvičky (a nejen stříbrnou), od Fondriestu vím, že se to páchá napařováním různých kovů.
Někde ve Velu byl i červenej.
Carbon sám o sobě nepraská, většinou pokud se komponent poškodí tak v místě spojení s hliníkovým dílem (lepený, lisovaný spoj). Osobně mi carbon nepřinesl tolik + abych se pro takové komponenty rozhodl…
Carbon sám o sobě nepraská… aha. No leda vnitrnim pnutim. Jasne, ze ho musis zatizit, ale pak ti praskne i v mistech na mile vzdalenych od nejakeho hliniku.
Mě praskl rám Wilier letošní model. Nepřežil cca metr vysoký drop , při dopadu se odrazil šutr do spodní rám. trubky = pavučinka a při dalším terrible sjezdu jsem měl Wiliery 2 už NO MORE ! Kupovat komponenty kvůli jejím tlumícím schopnostem nemá smysl. Carbon měl být navržen především pro tlumení, to jim moc nevyšlo, tak vsadily na možnost použití Carbonu vzhledem kvůli jeho váze ale ani tam nejsou moc vepředu. jedinou slitinu AL , která za něco stojí je Scandium pro tvrdé a nekompromisní race HT. Titan je totéž lehce tlumí a při menším pádu musí člověk hledat pavoučky aby nevznikla prasklina. Abych to shrnul podle mého názoru Carbon a Titan patří na kola kde jsou jezdci sponzorováni, pro normální Hobby je to nesmysl, pokud teda nevýte co s penězi . Je ůplný nesmysl tento materiál tlačit do Enduro nebo All mountain biků , uff toť vše. Berte tohle jako subjektivní názor, který je podložený tvrdou zkušeností. dík
Tak nevim. Ale rekl bych, ze kdybys mel hlinikac, tak by ten ram mozna neprezil uz ten prvni drop :)
Scandium příliš mnoho výrobců neužívá. Jedou si v tom hlavně skopčáci a i jim to občas praskne. Pravdou ale je, že bych scandium taky testnul…
Nějak se to tady zvrhlo od karbonu až … úplně všude. Takže malé shrnutí:
Hliníkové slitiny (prosím neříkejte Dural-z duralu se rámy ani komponenty pro kola nedělají!): nejšastěji hliník s přídavkem hořčíku (7005, 7020, 6061-rozdíly jsou v konečných obsazích prvků a různá tepelná zpracování)
7005 asi nejbežnější slitina pro výrobu trubek-rámů
7020 to samé jako 7005, ale více horčíku a trochu Zn – jiné tepelné zpracování, dobrá svařitenost
6060 – dobře se obrábí, takže se z ní dělají obráběné díly nebo drobné svařované komponenty
Titanové slitiny: vetšinou v kombinacis Vanadem
Jo a zapoměl jsem na Al-slitiny s přídavkem Scandia:
Podle mě a berte to jako osobní názor je ideální rám pro člověka, který si kupuje věci na kolo sám z vlastní kapsy a přitom chce mít skvělý bike, tak pro něj je ideální FULL VYROBENÝ Z AL-SLITINY S OBSAHEM SCANDIA, a tento rám nechá co dva(3) roky znovu tepelně zpracovat a tím zízká za jedny peníze každé tři roky v podstatě nový zrelaxovaný rám.
Uff, to byl dlouhý monolog P.S: Kabronu nerozumím a ani na biku ho nemám, mám z něj docela strach.
za „zízká“ se omlouvám – vypadá to fakt strašně :-))
vidíš a ty blbci z AUTHORu si myslej, že používaj dural…
Dotaz – co je to tedy DURAL ? Ze školy mám zafixováno, že se takto obecně označují hliníkové slitiny.
to je jenom jedna specificka slitina
Mě právě zajímá přesná definice.
Dural je slitina hliníku (93,7 %), mědi (4,3 %), hořčíku (1,4 %) a manganu (0,6 %). Dural je lehký, pevný (pevnost se zvyšuje tepelným opracováním a zušlechťováním), nepružný, velmi tuhý. Snadno se obrábí; spojuje se svařováním v ochranné atmosféře nebo lepením. Nedostatkem duralových slitin je neschopnost tlumit otřesy a pohlcovat rázy, neboť mají malou anelasticitu. Dural byl objeven v roce 1906 Alfredem Wilmem v Německu. To říká o duralu encyklopedie WIKIPEDIE.
To jsem chtěl slyšet. Děkuji.
Není zač. Ale je pravda, že název této konkrétní slitiny tak zobecněl, že se jako dural označuje jakákoliv slitina hliníku. Stejně jako si člověk řekne o „ORBITKU“ a je mu v podstatě jedno jakou značku ta žvejkačka bude mít.
Cože? Orbitku? To neznám, ale prijde mi to stejne prastene jako vysavat luxem a psat pentilkou.
a xeroxovat a pit matonku
Když si tohle člověk přečte, tak ho napadne, že to není materiál vhodný na MTB rámy. Užívá se převážně díky ceně, jednoduchosti práce s Al slitinou. Nebo to bude úplně jinak, :-); jak říká p. Bartosz s RB, že materiál rámu nesmí pružit, na pružení jsou jiné komponenty – vidlice, tlumiče.
Ale obzvlast pro tebe mel dodat, ze odpruzene vidlice a odpruzene ramy.
Na předku disponuju 10cm zdvihu v rukách se stavitelnou tuhostí pružení i tlumení. Na silnici to ve stoje zamknu a jedu. Což není pro mne jakožto sportovního turistu tak důležité.
To jses teda pekny drevak, ja mam v rukou zdvih minimalne 70cm :)
..a doraz na představci:-P
No vzdyt. Ale to neni zas tak casto. Naposled v sobotu.
A místo klepnutí dorazů zvoní zuby o řidítka, :-)).
Jen pro upresneni. Svaritelnost duralů je velice spatna az nemozna.
Jako tohle je náhodou pěkně napsaný.. můj souhlas.
V tvém příspěvku je privela bludů a omylů. To je vysvětlování na román, :-). Nejde jen o materiály, složení, většinový podíl má zpracování, volba trubek, samotná úprava/výroba. Tvůj rám byl určen na metrové skoky?
nemam s karbonem zadny problem a chci vic a vic! :-)
Poreferuj pak na www.cyklodiskuze.cz/ tam probíráme lahůdky od Pellse
no jo semiku, nesmis hold jezdit takovou kudlu!!! Nam turistum hold nic karbonovyho nepraska:) zdravim a nekdy na svihu…
No jeste by me zajimalo jak jsi to myslel s tim tepelnym, zpracovanim ramu po trech letech?? To jako odvezes ram do neake slevarny at ti to nekde v peci trosku ohrejou? Plus samozrejme novy lak protoze ten stary se v peci upece… Celkem jednoducha a levna vec, ktera je pro vetsinu bajkeru snadno dostupna, takze rad se neco novyho naucim:-)
Jj, takle nějak to probíhá. Už sem o tom taky slyšel, ale necháme si to vysvětlit od odborníka.
tak to je jasny,ze ram si taky musi uzit obcas nejakou poradnou kalbu:-))
Tak v tom případě moje rámy jedou na tvrdejch drogách, protože většinou to nerozdejchaj :-P
Rám, ale musí být vyroben z Al-slitin, ocel, karbon nebo titam nechte doma :-)) Rám se musí nechat odlakovat nebo otryskat (odlak je lepší). Pak se opraví (vyvaří drobné vady na rámu – dúlky od kamenů apd.), zkontrolujou svary a pak šupky dupky do pece na tepelné zpracování pro Al. Nejčastěji na tepelné zpracování T6. A pak nechat nově nalakovat a nalepit nálepky a nakonec ještě tak 20 dní doma přirozeně vytvrdit. A téměř nový rám je připraven na novou sezonu, aniž byste se báli, že Vám rám změknul a že je potřeba koupit něco novýho. Celá takle procedura je o možnostech a kontaktech. :-))
Myslim, ze levnejsi varianta je koupit novej ram :-)
To jo, o to více, že rám dneska zastaráva převážně morálně než fyzicky, :-).
hmmm, ty tomu asi docela rozumis, to meknuti hliniku se pouziva jako velkej strasak, chci se zeptat jestly je to fakt tak drsny kdyz treba hlinkovy letadla litaj 40 let a zadnou tepelnou upravou neprojdou?
U letadel se pouzivaji jine slitiny hliniku a hlavne dural a proto nejsou svarovana ale nytovana.
Různorodost hliníkových slitin.
Nekde dokonce merili tohle „meknuti“ – po najeti 40000km zmerili podruhy a ejhle ono je to stale stejne tuhe…
Mně se ten termín „měknutí“ taky nelíbí. Mám pocit, že se tímto termínem nevhodně označuje nízká únavová životnost hliníkových slitin. Al součástka (např. sedlovka) praskne po vyčerpání únavové životnosti naprosto „bez varování“. Kdyby měla měknout, tak se nejprve ohne. Navíc měkkost je fyzikální vlastnost Al slitin „od začátku.“
„Měkkost“ = pozvolná ztráta původních mechanických vlastností. Takhle to chápu, nevím, jestli správně.
Je to tak a z tohohle pohledu by mel karbon byt pokrok, protoze tak nestarne, ale zase je velmi nachylnej na mechanicke poskozeni (staci drobne natuknuti) a pak se iniciuje trhlina a je to v p..
Vlastnosti materialu pod mezi pevnosti. Prave ze se toto v case pri namahani Al slitin meni.
To je právě špatně. „pozvolná ztráta původních mechanických vlastností“ vlivem zatížení je právě únavová životnost. Jinak řečeno, materiál absorbcí namáhání s časem degraduje (zhoršují se mechanické vlastnosti). Měkkost je opak tvrdosti, a to je odolnost proti vnikání cizího tělesa.
Proto pise „mekkost“ a ne mekkost :-)
No jo, ale jak se to řekne … :)
Mozna si jeste trochu nerozumime. Unavova zivotnost je posouvani meze pevnosti niz v case. To o cem mluvime je zmena mechanickych vlastnosti pruznost apod. Chtelo by to ale nekoho, kdo se k dokaze k teto problematice precizne vyjadrit – varime tu vsichni z vody.
Wasserkocheři, :-).
Právě jsem psal ty uvozovky, že je to špatné pojmenování. Šlo o ty nestabilní/zhoršující se mechanické vlastnosti. Tyto změny u oceli jsou nesrovnatelně později, u karbonu by neměly být vůbec. Co ty máš za kolo, matroš? :-) Něco do profilu… .
Ano, já si právě myslím, že to ječňák, ty i já chápeme správně a rozumíme si. Dohadujeme se jen o tom dle mého názoru nevhodném termínu „měknutí.“ Co se týče materiálu mého kola, tak mám dva oceláky – DiamondBack Axis a GT Psyclone (oba TrueTemper).
Hoď je do profilu, rád bych je viděl, ;-).
Jo, ale musím si někde půjčit foťák. Co mě opustila „pomsta východoněmeckého lidu,“ nejsem si schopen nějakej digi vybrat. Aspoň jako předkrm dávám starou fotku toho DB, ale v tomhle složení to kolo už dlouho neexistuje.
ta vidle na obrazku byla moje prvni odpruzena. 63mm zdvihu a elastomer tlumenej olejovou patronou…aaaach
Lahudka.
Pochvalu odměním ještě jednou mizernou fotkou:)
To je kultovka, :-). Mi se hodně líbí tyhle staré šaltry… . Hned bych si dal na kolo.
Napisu to do rootu, protoze je tady uz trochu chaoz. Tak pokud nekoho zajima jak je to s temi Al slitinami:
He he, tadle debata je srandovní. Problém nebudu tolik v carbonu jako ve výrobcích. Jelikož plno firem začalo fušovat do carbonových componentů a začalo je sekat ve velkých sériích tak aby se dostali na přijatelnou cenu tak se třeba nedodrží výstupní kontrola plus další faktory a do světa vypustí více či méně kvalitní komponenty.
Kamarád dělá vrtule z carbonu pro ultra lite letadla a ty moc nepraskají přesto že i oni hrají na gramy. Řekl bych, že možná budou i víc zatížené než věci na kolo :o)
Peace pro všechny státy, rody, kmeny…
budou zatizeny vic, ale rovnomerne, nebudou se tam vyskytovat zadny napetovy spicky
Takovej holub to je chvilka napeti i pro pilota ;)
:-)
Cívka je jako dívka – nejdřív napětí, pak proud.
Hm, tak to nebyl uplne dobry priklad: na zadne gramy si nehraji, mozna tak na kilogramy. Kdyz s karbonovu vrtuli o neco zavadi, tak ji vyhazuje – zkus to s kolem. Tusim se vrtule maji vyrobcem predepsanou zivotnost, ktera se meri a dodrzuje… Jinak s tim prvnim odstavcem o no-name karbonovych rychlokvaskach souhlasim.
Jak to přesně chodí s vrtulema netuším :o) Parkrát jsem byl u něho v dílně tak jsem spíš očumoval, jedním uchem sem, druhým tam. Stejně jako když mu já povídám o biku :o)Je to složitá věc tak se nedá napsat pár větama, hlavně odborníkama jako jsme mi tady :o) Jak někdo výše napsal, vaříme tu z vody :o)
Také mě zajímaly vztahy a životnost karbonu a už jednou jsem to tady nadhodil a i se optal výrobce (malovýrobce) karbonových rámů a bylo mi řečeno že právě u karbonu platí a silně ta poučka že nejsem tak bohatej abych mohl kupovat levné věci . Karbon sám o sobě je špičkovej materiál budoucnosti ALE ve zprávných rukou – žel zatím ta cena je pro hobíka stále jaksi drobet nedostupná a proto nastupují pseudovýrobci a pak vznikají následné diskuse a praskání . Jo a jinak rám + komponenty mají přesně definované záruky na cca km a první pád …
Ja mam silnicni kolo (Spyder) s karbonovou vidlici, zadni vzperou a sedlovkou (Pells). Zatim si to nemuzu vynachvalit, ale na soudy je brzo, je to nove, najeto mam jen 500 km. Ted jsem koupila karbonove rohy na bike, od Amoeby. Skvele padnou do ruky, jsou lehoucke a nestudi. Snad ke zlomeninam nedojde, uz jsme o nich slysela, ale zatim karbonu verim.
Čekal bych jinou značku kola.
:-)
Norco dělá silničky? :-)
a docela pěkný;)
jj. Taky se mi libi.
ty jo, sem vubec nevedel… a jsou fakt i docela pekny… :)
To mas z toho, ze pozeras kam nemas.
Tak jsem si to přečetl, vzpomněl si na svůj první karbonový rám, připomněl si jak jsem ještě loni jezdil na karbonovém FS...............a objednal si karbonovou sedlovku WCS a karbonový řídítka WCS Rizer. Pak dám vědět ale zatím se nebojím. :)
Ať žije cromoly!!
200.
No tak s karbonem zatím žádné velké zkušenosti nemám. Teď mám akorát na biku karbonové podložky Stronglight nad představcem. Doma se mi zatím válí řidítka Easton EC 70 Carbon – ty na kolo půjdou, až seženu představec ITM Millennium. A vzhledem k omezené volbě rohů (rohy Roox být asi nemůžou), tak pořídím karbonové rohy Woodman – takové ty hodně krátké. Pro karbonový představec, kliky nevidím důvod a rám je pro mě cenově dost nedostupný… No a určitě bych si na kolo nedala žádný věci od Amoeby, Pellsu, BBB (akorát tak brzdové špalky a dom nařádí). Gass, Pazzaz… taky nemusím, od Woodmanu asi jen ty rohy. Co se týká sedlovky – nevím. Vozím obyč. Selcof Alu CNC se sedlem San Marco Aero (Cr-mo), pláště 60 psi a zdá se mi to hodně pohodlný. Takže příští sedlovku budu vybírat dle designu a váhy – v úvahu přichází Use Alu, ITM Millennium nebo možná něco od FRM (max. do 2500 Kč)…
Cca 60 p.s.i. je u vetsiny bikovejch plastu max. povoleny tlak, zkus dat 40 a teprve uvidis jak muze plast tlumit.
To věřím, ale už jsem zvyklá na tvrdý… Dohušťuji tak po 2 týdnech – záleží, jak se mně chce a jak zrovna často jezdím. Ale pod 50 psi nejdu. No pak si má člověk kupovat karbonový sedlovky, ale já si na nedostatek pohodlí fakt nestěžuji..:-D
Já se jako mechanik setkávám s likvidací karbonu-osobně si to na kolo nikdy nedám.Za poslední dobu 2 sedlovky FSA-obě v zámku,obojí dopadlo dobře,ale komponent za 5 litrů bych si na kole představoval na delší dobu,navíc u chlapa co má 75kg.Znám chlapa,co dělá léta nějaké karbonové věci-ne na kola a ten mi říkal,že je to jako se vším,je karbon a KARBON.Sám s tím míval potíže,než sehnal dodavatele někde venku,aby neměl problémy s kvalitou výroby.Ale když stojí sedlovka 5000kč,tak by teda vydržet měla.
Bohuzel bude asi jeste nejaky cas trvat nez i levnejsi vyrobci dosahnou takove kvality, aby se na jejich vyrobcich dalo bez obav jezdit. Ale karbon jako takovy bych kvuli tomu rozhodne nezatracoval. Jezdil jsem 5 let na ziletce karbonovou vidlici Look, ktera prestoze mela zavitovy CrMo sloupek, tak vazila jenom 420g a presto ze mam pres 90kg a jezdim po hodne rozbitych silnicich, nikdy jsem nemel strach ze by mi praskla. Proste neni vyrobce jako vyrobce. Ted jezdim celokarbonovou vidli IKE, ktera vazi 580g a u te uz si vubec jistej nejsem.
Driv jsem taky (sice na uzsich plastich) vozil 50psi a myslel si, ze pri mensim tlaku pojede hur, to sice plati na silnici, ale v terenu moc ne, co ti tvrdsi plast ubere na valivym odporu meksi vic nez vrati na trakci a nedrncani. Kazdopadne po 2 tydnech uz tam rozhodne 60psi nemas.
Ja jsem vyzkousel, karbonovy sedlovky, titanovy a vanoxovy liziny, ale jako nejvetsi prinos k pohodli povazuju dobre tvarovany sedlo, vetsi objem plaste a nizsi tlak. Karbonu jinak celkem verim, ale obcas proste nevydrzi: new.mtbs.cz/obrazek/cpxc0406_sedlovka_cl.jpg
no po takou vahou :-)
No u těch prasklých sedlovek bych možná v určitém procentu viděl problém že to také nemuselo být slícované a tím pádem to pak prasklo . Ale jak už bylo několikráte napsáno karbon není vždy karbon a to je třeba zvážit …
Nejlepší zkušenost s karbonem mám s ráfky. Od přechodu na karbon mi jeden zadní vydržel i tři sezóny. Hliník většinou cca 3 týdny. Dvakrát jsem ráfek zrušil, v obou případech to bylo s méně než 10psi při dopadu nějakého skoku na ostrý kámen. Centrovat to není potřeba více méně nikdy, oproti hlíně mnohem jednodušší na údržbu a ve výsledku díky odolnosti i mnohem levnější.
Karbon na rámu mě baví jak je tuhý. Rám se mi povedlo rupnout kolem vložky co drží šroub tlumiče, nicméně jsem na tom tak ještě odjezdil sezónu včetně DH závodů, a když jsem to začal řešit, za 6 dní jsem měl od spešlu nový rám bez jakýchkoliv otázek nebo ojebu.
Za mě dobrý
Já zas zlomil karbonový hole na běžky…jsem docela překvapenej, že to všichni vozej na těch svěťácích, na mě to dělá dojem, že za to stačí trochu vzít a šmytec
Fakt je, že to nebyly žádný závodní hole
Na kole v pohodě
Tak to mé karbonové hole na sjezdovky od Rossignolu jsou naopak nesmrtelné.
PS: Příště to piš zde: https://www.bike-forum.cz/…i-s-karbonem
Jasná páka, přesouvám se tam
Jak mají takové hole silnou stěnu? Teď jsem řezal starý SixC a je tam toho materiálu spousta. Jezdím je na dh už 5 let a věřím tomu víc než hliníku.
Beztak měl nějaké kde to přehnali s gramarenim. Jedná hůlka vážila –40g, obě pak –80g.
Vzhledem k tomu, že Swix Triac 3.0 mají nějakých 56 g/m (bez poutka a kosicku) a stojej asi 9 litrů, tak ty tvoje hole jsou nějaký kosmický.
To už nevim, moc silná mi nepřišla :D
Člověku to podklouzne a v důsledku se na ní pověsíš celou vahou, je hotovo…Ale v alpskym lyžování by měly bejt asi pevnější hlavně kvůli nárazům třeba do těch bran, ne?
Už jsi viděl veřejnost, že by narážela do bran?
Většinou vidim veřejnost se závodníma (ať už slalomářskejma nebo sjezdařskejma) holema, která si myslí, že díky nim bude líp jezdit a na svahu budou vypadat víc cool. Ale podle jejich stylu je to spíš ztrapňuje a je evidentní, že o lyžování vědí hovno.
To jako fakt? Já teď teda už dlouho na žádné sjezdovce nebyl, ale divím se divím :-D :-D :-D
Hliníková se ohne a hotovo též.
jé sem jsem to jeste nedaval :)
To je Festka?
cinarelo :)
Procraft je neco jako Force, ne? Znate?
Procraft mivala (nebo furt ma, nevim) na kolech merida. Mam od nich sedlovku a riditka a neni s tim problem. Rozhodne lepen zpracovana riditka nez ritchey. Podle me je to lepsi volba nez force a hlavne nez nejaka cina z ali.
Dík za informaci, taky to je ale IMHO přebrandovanej čínskej katalog.
Proč myslíš, že je čína z Ali nebo force horší než jiné „značky“? Imho to je jen pocit, že co je drahé, je zároveň i kvalitní.
imho to pocit není, ale souhlas nemusí to platit vždy
Z ali nikdy nevíš co ti přijde. Klidně ti může přijít v pohodě kus a koupíš to stejné u stejného prodejce a přijde ti shit. V tomhle je třeba force trochu nekonzistentní taky, ale i tomu věřim víc než nějakýmu anonymu z ali. Může prasknout cokoliv a ali může být v klidu, ale u ali prostě nikdy nevíš.
Z Ali si koupím třeba víčko představce, nebo krytky klik. Ale třeba řídítka, nebo sedlovku? Fakt jsi takový střelec a zvládneš ten „pocit“, že právě držíš v ruce hodně levná řídítka a pod zadkem máš hodně levnou trubku? Co třeba na trailu, nebo při dopadu z dropu, nebo při 35km/h na asfaltu? Kámo, já bych tenhle „pocit“ nechtěl mít…
Tak když to bereš od ověřenýho prodejce jako třeba BXT, tak je to v pohodě. Zrovna BXT kvalitou Force převyšuje. Mám 3 roky celokrab vidlici na silničním kola. Mám 80–85kg, jezdím jen silnice třetí třídy, skáču retardéry a v pohodě. Kvalitou zpracování byla ta vidlice naprosto libová. Stála cca 1800Kč
Mám doma i dvě karbon sedlovky od BXT a jednu drtím na CX. Naskakování ji absolutně nic nedělá.
Košíky BXT drží perfektně i na rozbitém úseku.
Věřím ti a držím palce. (I když Force pro mě není etalon kvality) Jen jsem reagoval na ten koment dražší ≠ kvalitní.
Srovnal jsme to s Force, protože se tu prodává s dvouletou zárukou a lidi to normálně bez obav kupují. Přitom je na ALi halda lepších věcí než Force a toho se všichni bojí.
Je jasný, že když si někdo koupí karbon řidítka za 12USD, sedlovku za 10USD, tak si celkem zahrává.
Nejde jen o zaruku, ale i o to, ze vyrobci v EU musi mi pojisteni odpovednosti za vyrobek. Pokud by jsi se zranil po prasknuti riditek, sedlovky, klik apod. muzes po nich vymahat skodu. Po nejakem prodejci na Ali dost tezko.
V tom máš pravdu
A taky tam asi bude fungovat jistý feedback. Jednomu řídítka prasknou → bude chtít náhradu → výrobce se to dozví → zlepší se to. To nějaký Hangten bikes z Ali nedokáže. V případě problémů může dojít i ke stažení nějaké série a člověk se to minimálně dozví a může zkontrolovat svůj komponent. Solidní (dražší) firmy to udělají. Kdo ale kdy slyšel, že by nějaký noname Saipan Bikes bůhví odkud inicioval nějaký product recall?
JEnze ten Saipan Bikes to udela taky. V ramci standardniho kopirovani nejake te feedback znacky :-)
Teď asi nerozumím. Myslíš jako že okopíruje to už vylepšené? Dejme tomu…
Já jen vím, že už jsem slyšel o tom, že Fox, Trek, Specialized, Shimano atd. stahují výrobek ten a ten kvůli možnému problému. Nikdy jsem ale neslyšel, že by něco takového udělal noname brand z konce světa kdesi v Číně.
Ale to je fuk, nehádám se. Ačkoli netvrdím, že čím dražší, tím stále kvalitnější – pro mě prostě už nikdy nejnižší cena nebude nějaké lákadlo a klid v duši, pokud se jedná o důležité věci (řídítka, sedlovky atd.)
Vsak ja to myslel spise jenom jako takovou srandu :-)
Vubec nechci lobovat za cinske kopirky.
Tak tak. Ja uz vracel nejaky svetlo z Decathlonu po tom, co mi napsali, ze hrozi nebezpeci vybuchu, pozaru a kdo vi ceho. Pred par lety Cannondale stahoval nejake silnicni nebo CX vidlice.
A ten Procraft konkretne jeste nekdo dalsi zna?
Procraft je v klidu, podle me docela dost kvalitní za tu cenu, zámek sedlovky i neco vydrzi, natozdil od jinych šmejdů na Ali… na bike24 a dalsich bývá často vyprodaný
Dík za informaci
Moje zkušenost je takova, ze každý řidítka z Ali co jsem zkousel byli, jak žvýkačka, měkkost řízení znatelné. U sedlovky jsem pokazde znicil zamek 2× to bylo v závodě, nikdy vic.
Zkuste mrknout tady na Německýho výrobce…cenově to je úlet, ale kvalita tam bude…
Tak tyhle „testy“ co si delaj firmy jako reklama nevim. Nezavisly je neco jineho.
To ano, ale ty rozsahy tam proste jsou.
To jsou i na ALU:)