Jaka hodnota se nastavuje u tachaku Sigma Speedmastru 3000?Diky L.
Jaka hodnota se nastavuje u tachaku Sigma Speedmastru 3000?Diky L.
Sigmy maji vzdy presny cislo obvodu kola v mm, takze klasicky ventilek k zemi pod nábu, udělat značku na zem, ujet vzdálenost = 1 otočení zatíženého kola a unova udělat značku pod ventilkem, pak změřit vzdálenost obou značek a tu hodnotu tam naťukat – třeba „1908“ apod.
Přesně tak.
Ale zatížené se to blbě měří na jedné otočce kola, může to změřit nezatížené a odečíst 4–5mm.
ked je niekto velky detailista, tak dat na koleso trocha kecupu, potom ist s normalne zatazenym bikom po bielej ciare (po ceste) a zmerat vzdialenost viacerych kecupovych fliackov. Tym eliminujes nielen zatazenie kolesa ale aj pohyby biku do boku pri sliapani.
Tolko k teorii. V praxi nastavim na horskom biku obvod kolesa 2050 mm a viac sa nestaram. :-)
tak to jsem se dobře pobavil – detailista bude patlat kolo kečupem – po 1.otočení kola se kečupová skvrna rozjede tolik, že přesnost opakovaneého proměření bude ta tam… asi by bylo lepší to takhle měřit ve dvou – nejlíp někde podél stěny, aby se jezdec mohl vždy po otáčce opřít a měřič aby v klidu udělal čárku na zemi na úrovni ventilku – ale dost teorie – výše uvedený jednoduchý postup stačí
vyskusaj si to, aj ked to vyzera srandovne, ta kecupova metoda skutocne funguje velmi presne. Detailisti mozu naniest na plast napr. peciatkovu farbu a budu mat udaj presny na milimeter.
Jaká značka kečupu je nejlepší? A bude to ostrý nebo obyč? :-)
Obyc, o ten ostry bys mohl udelat defekt :-D
Vykašli se na ně. Není to špatný nápad. I když se přiznám, že obvod zbaběle nastavuji podle tabulek. Mám 2 kola a na 2 km mi naměřily odchylku ±10 m.
Já to tak dělám už hodně dávno, používám na to takovou fixu, která hned nezaschne a začmárám jednu z kostiček na plášti, potom kolo vezmu na dlouhou chodbu, kde je lino a tak udělám tak tak dvě otočky a okamžitá brzda před oknem. Kde jsou tabulkový hodnoty pro jednotlivý pláště…na netu ???
Určitě, ale o nišem konkrétně nevím. Já jsem to měl na návodu k Sigmě. Není to ale pro jednotlivé pláště, ale pro jejich označení, které by mělo odpovídat u všech výrobců. Jak je tomu ve skutešnosti, nevím. Ale jak říkám 2 kola na 2 km udělaly rozdíl 10 m. Možná je to náhoda.
Skoro urcite je to nahoda.
Tak mám obě kola stejně blbě:-) Bereš mi iluze:-)
Náhoda jak svině. Oni nejsou ani všechny pláště jednoho typu o d jednoho výrobce stejný, natož od pak od různých výrobců. Dále na to má vliv tlak, jak je plášť sjetý, jak je široký ráfek, jaká je venku teplota, takže o nějaký přesnosti nemůže být vlastně ani řeč. Ale na druhou stranu, komu ta přesnost není ukradená. Já jsem s metodou krejčovský metr – 4–5 mm naprosto spokojen. Zabere to to maximálně minutu a o moc lepší přesnosti stejně nejde kvůli výše uvedeným faktorům dosáhnout.
A ještě jsem zapoměl, že se plášť časem lehce vytáhne a tím zvětší i obvod.
To celkem vychází. Kolo má obvod kolem 2 metrů, já jsem jel přesně 2 km, což při odchylce, řekněme, 5 mm dělá 5 metrů na 2 km (kolo se za tu dobu otočí zhruba 1000×). 5 mm se při měření obvodu sekneš, když si dáš záležet. Snad jsem při tom počítání neudělal chybu, ale tak mi to nějak vychází. Proto myslím, že ty odchylky jsou zanedbatelné.
Ale jo, tu přesnost vem čert.
Akorát jen když vemu číslo podle tabulky třeba pro silničku, tak je o 3cm špatně, což už je sakra dost. Mám dvoje pláště na silničku, jedny široký 23mm a druhý 24mm, podle tabulek ke computerům by měly mít prakticky stejný obvod, jenže oni se liší o 2cm. No a u bikových je to podobný, stejně široký pláště můžou být naprosto jinak vysoký (a tím mít i naprosto rozdílný obvod).
Možná taky záleží na tom, jakou tabulku máš po ruce. Já jsem použil tu, která se dodává k tachákům Sigma a měl jsem pak v ruce ještě jednu a ty údaje se lišily. A máš to…
To je právě úplně fuk, jakou tabulku. Vždycky bude pro některý pláště úplně špatně (ve všech těch tabulkách je pro jeden rozměr vždy jen jeden obvod).
no právě, si myslím že kečupová,fixová opakovaná měření jsou zbytečná, plášť se ojede, jednou je na slunci – tak se víc rozpíná, pak uase ve stínu splaskne, to všechno hraje roli na nějaká přesná měření… Nevím, ale nejdem radši jezdit …
Neprovokuj, jedím v kanceláři…
error!! chtěl jsem napsat „sedím“…
V práci po kanclu se blbě jezdí, takže můžem řešit obvody kol.
Mám pocit, že první, co udělám až dnes přijdu domů, bude to, že budu měřit…
hehe, já to jen zkoušel .. jsem taky přilepenej k židli a ke stolu a to mě teda medí ..
No já můžu jezdit aspoň na židli, kolečka má.
Moje taky (mám dole pětikolečko), ale nemá tachometr, takže není potřeba měřit. Jo a mám odpružené opěradlo – to nemám ani na kole.
no moment, to pětikolečko mám taky, odpružení taky a pánové – mám i RTWD ale bez lockoutu, … nesedíme náhodou ve stejným kanclu, ´))
Těžko – to bysme si jeden druhého asi všimli.
si taky myslím :)) Jdu zase chvíli něco dělat, ať dnes vypadnu dřív ..
sigmy na to mají vzorec a poměrně přesnou tabulku v manuálu pokud vím:) a je to snad i na webu…:)
Kde jsou ty doby, kdy žádné tachometry nebyly… Alespoň o starost míň:-)
njá ho taky nevozím:D
Ku-va, tady asi nikdo nechodil do školy. Že někteří neměli češtinu jsem už pochopil, ale teď to vypadá, že snad nikdo neměl matiku. Co tak to číslo Pí ? nikdo neslyšel?(není to o sexu!)
Tak tohle jsem totálně nepobral. K čemu ti jako pí bude. Nebo snad chceš říct, že se má počítat obvod z poloměru? A ty snad ten poloměr pro všechny pláště víš?
Nevím, proto si změřím průměr, odečtu 5mm na deformaci a vynásobím pí. Určitě přesnější, než tam dávat hodnotu z tabulek, která je asi nějaká stejná pro všechny 26 palce.
Tak to tě chci fakt vidět, jak změřit přesný poloměr. Sekni se při měření o 1 mm a x 2pí ti to dělá chybu o šest. Mysli, než něco napíšeš.
existuju aj take obrovske sublery. S tou by sa dal priemer zmerat presne. Problem je, ze takato sublera stoji viac ako bicykel.
Se šuplerou jo, to je jiná, ale s metrem?? Jak jsem napsal výš – malá chyba v měření poloměru se projeví na konečném výsledku šestinásobně.
vo vysledku sa to zjavi sice sestnasobne, ale percentualne to bude stale rovnake lebo aj obvod kolesa je sestnasobok (priblizne) polomeru :-)
Ani se šuplérou to nepůjde snadno, kam ten průměr bude měřit u pláště s vysokým a řídkým vzorkem? Na jedné straně třeba vyjde zrovna špunt a na druhé ne, to je ale pak úplně špatně. Prostě měření průměru je totální kravina, navíc jak už jste tu zmínili doma na to nejsou nástroje. Zato krejčovský metr (nebo některá z metod měření na zatíženém kole) je poměrně přesný, rychlý, jednoduchý a má ho doma každý, takže určitě každý bude měřit obvod.
A o kolik se sekneš při odhadování polohy ventilku a při „zatěžování“ kola? I když se seknu o 6 mm, tak je to v součtu km uplně nicotná hodnota. (max3%)
A takovej uplne vidlackej postup… vem si merici pasmo nebo dlouhej krejcovskej metr a omotej ho podel obvodu kola, pak odecti tech 5 mm na deformaci a mas to v podstate to same.
Muhehe :)
To je jasně nejjednodušší a nejrychlejší a i jedna z nejpřesnějších metod, ale už jsem tu zmiňoval výše 18.7.
Za slovem metod ti bud chybi smajlik nebo si pod pojmem nejjednodussi predstavuju neco jineho.
No pokud je pro tebe tohle složitá metoda, tak nevim co lehčího už bys chtěl vymyslet. Nemusíš čmárat po zemi žádný značky, nemušíš hlídat aby byl ventilek kolmo na zem po tom otočení… Leda že bys obvod poznal od oka, to by mohlo bejt jednodušší :)
Tak nadhoď jednodušší metodu (metoda s metrem nezabere ani 30s), která je alespoň tak přesná.
Co kdyz se po tom samem metru projedes? … kdyz uz mas doma krejcovsky metr co ma pres 2m… Prijde mi snazsi si ohlidat ventilek nez se snazit pridrzovat metr na odvodu plaste a odecitat hausnumera.
Tak to mě zase to projetí přijde o hodně horší, právě protože si nikdy nepohlídám ventilek přesně a taky doma mám hodně málo prostoru = téměř nulová rychlost = nikdy nejedu rovně. Možná že pro tebe a ostatní šikovné to je jednodušší to projetí, pro mě ne.
Ještě dodám, že při projetí po metru běžně několik pokusů, které se lišily ±1cm (někdy i více), když měřím obvod metrem, tak naměřív vždy to samé a i přes zanášenou nepřesnost odečítání 5mm za nezatížené kolo dostanu pořád přesnější výsledky (i když je jasný, že jsou nepřesný).
Existuje este jedna vesela kalkulackova metoda. Najdes dlhy (1km a viac) rovny usek cesty. Pomocou mapy zistis dlzku. Na tachaci nastavis nejaku hodnotu obvodu, napr. z nejakej tabulky v navode. Prejdes ten usek cesty a porovnas tachacom nameranu vzdialenost s tym, co si vypocital podla mapy. Z velkou pravdepodobnostou bude medzi tymi hodnotami rozdiel. Ten rozdiel vydelis poctom otacok kolesa (vzdialenost namerana tachacom lomeno obvod kolesa ulozeny v tachaci) a o ten vysledok upravis obvod ulozeny v tachaci. Este to mozes niekolkokrat zopakovat a ziskas tak dost presny obvod. Takto je mozne kedykolvek (napr ked zistis, ze mas uz opotrebovane kolesa) preletiet parkrat „kalibracny“ usek a upravit obvod.
Jednou jsem zkoušel, jak přesně jsou „kilometrovníky“ kolem cesty a zklamu tě – moc přesně ne. Tak maximálně bych to zkusil na stadiónu. Stejně nechápu, co tady pořát řešíte. V týmu všichni jezdíme s hodnotami podle tabulek a rozdíly jsou při 80 km vyjížďce ± 2 kmi vzhledem k tomu, že všichni jeujedou přesně dlouhou trasu.
Nejenom, že je to metoda komplikovaná, ale přesnost bude extrémně mizerná, protože nikdy nevíš jak ten úsek je přesně dlouhý. Ale navíc i kdybys to věděl, tak nikdy nepojedeš ideální nejkratší stopu, která do toho zanese značnou chybu.
Ještě mě napadlo, že by šlo objet zeměkouli po rovníku kolem dokola, počítat otáčky kola a pokud se nepletu, tak obvod Země je 40 000 km. Vydělíš a máš to. Jen nevím, jak přes ty oceány, ale za tu přesnost to určitě stojí nějak se s tím poprat, no ne???
Pokud si cestou dáš nějaké pivo navíc a chytněš vangl, najedeš víc a zkreslí to výsledek :-)
Nepit, nejíst, nechcat, ale jen šlapat a počítat. Zaseknout se někde v oceánii a nepamatovat si počet otáček by byl fakt *******!!! Fakt mi přijde menší nepřesnost v nastavení obvodu jako to nejmenší zlozávada, která mě může na kole podtak. Končím z příspěvky do tohoto Threadu. Doufám, že co nejdřive zmizí z hlavní strany.
Pryc s nim z hlavni strany! Ale at odejde v nejlepsim :)
Kratší by to bylo od rovníku k pólu. To je jen 10000 km, to by se líp počítalo.