Zdravím cyklo komunitu. (doufám že překlep v názvu přitáhne více lidí :-) – omlouvám se)
Z ostatních diskuzních skupin kde jsem aktivní dobře znám, jak nováčkovské dotazy působí na stále matadory. Pokusím se ale neopakovat a na můj problém jsem tu aktuální téma nenašel. Budu moc rád za každý váš tip nebo radu.
Výchozí situace – 26 let, naprosto rekreační jízda lehký terén,cesty 50/50 (v terénu se navíc celkem bojím sjezdů nebo výjezdů, bojuju s SPD, atd., ale to je jiné téma), bez závodních ambicí, momentálně i těžce bez fyzičky. :-) Převážně Praha, občas rodná Šumava. Budu rád když dám 1000–1500 km za rok. 187cm/85kg. Okolo kol se díky aktivnímu cyklopříbuznému (Marine Pine Mountain – :-)) motám od mala, ale v poslední době jsem víc času věnoval motorkám, takže jsem trochu zaspal dobu (a zdechnul kondičně). Měl jsem Author Reflex a teď Apache Tuwatawa 26" a 21,5", kterýho jsem koupil naslepo na inzerát na zkoušku. Jádro problému je, že mě dost bolí spodní polovina zad, který mám špatný, plus sedavá práce, atd.. Na tom Apache z roku 09 asi, který je stará škola (úzká řídítka, dlouhý „chrtí“ posaz) tak trochu trpím. V létě mi stejně velký kamarád půjčil 29" Superiora 829 a to bylo úplně jiné kafe. Super posez, záda rovně, krční páteř nezalomená, apod. Od tý doby jsem při venčení psa koukal po bikerech a všímal si nových trendů. Teď přijda ta úplně stupidní část – ale slovy klasického filmu: Není horák, jako horák. :-) Líbí se mi styl, co často bývá u „fullů“ nebo „trailů“ či jaká je správná kategorie. Vzpřímený posez, kratší stavba, širší, lehce zvlněná řídítka. Ale vím že fulla naprosto nevyužiju a nechci ho kvůli ceně, hmotnosti, atd.. Takže něco podobného hledám u HT. Rád bych se blížil spíš 13kg než 14kg (samozřejmě katalogové). A jak se tak dívám po kolech, tak jsem došel k tomu, že mnohem víc důležitý jestli někde za 20k bude XT nebo Deore nebo vzduchová vidlice je pro mě důležitá celková geometrie a že v tom jsou velké rozdíly. Možná si řeknete proč tedy ne crossa, ale přiznám i trochu módní vlnu a prostě ho nechci, akceptuju že se těch 50% času budu na asfaltu tahat s bikem a v tom terénu bych ho zničil rychleji. Dneska jsem třeba viděl kola Pells 229, zkusil jsem tu 21,25" co mají a to mi přišlo dost nepohodlné a podobné stylu co mám. Rovná řídítka, představec ostře dolů, natažené ruce. Chápu že pro závody to tak asi je lepší, ale pak vidím, že jsou modely a výrobci, kteří to mají trochu jinak. Jako třeba ten Sup.
Jenže osazení toho Supa a poměr cena/výkon mi, jak už to u těhle velkých výrobců bývá, přijde trochu slabý. A tak abych to uzavřel, mám celkem tři dotazy:
- Jmenuje se nějak tahle kategorie nebo styl hobby MTB, která by mi pomohla lépe hledat?
- Lze „beztrestně“ narušit i tu geometrii co má Pells výměnou řídítek a představce a doplnění podložek na krk – a udělat z toho tak toho Supa – nebo tím už zasahuju do smyslu toho kola a je to blbost? Nebo mám volit záměrně nižší velikost rámu?
- Jaké jiné značky nebo modely by vás napadly s podobnou geometrií? Líbí se mi třeba hodně tenhle Focus
- Pokud by někdo z Prahy měl zájem nebránil bych se i skládačce v podobném duchu. V prodejně Pells mě na tenhle dotaz pobavil, když mi řekl že když to bude stavět, tak za 20tis. postaví kolo jako bych u nich koupil modelovou řadu za 15. :-)
Díky moc za váš čas při čtení mého problému. Vím že témat 29 MTB za 20k je tu asi milion, ale myslím že můj dotaz je trochu jiný a není jen o gramech nebo ložiskách :-) Kol je spousta, značek taky a nechci kolo vybírat jen z eshopu. Orientovat se pak v tom, která pobočka má kola opravdu skladem, to je pak šílený. Pokud mě teda můžete trochu nasměrovat nebo vysvětlit odlišné geometrie a styly, ušetří mi to spoustu času při obíhání krámů. Nechat si kolo poslat si nechávám až jako poslední možnost, tím jak jsem měl toho Apache z druhé ruky tak se pak každý na servis tváří hrozně kysele, když to není kolo od něj, proto bych radši volil pražské prodejce. Ve výsledku bych se nebránil ani opět použitému kolu, ale tam je pro mě to riziko že to sice bude na kvalitnějších komponentech, ale před výměnou. Přeci jen je to větší spotřebák než třeba u motorek.
Tak to už je opravdu vše. Díky moc, Tomáš.