• hfx9

    Zdravím všechny,

    chci se zeptat na následující:

    Myslel jsem si, že při 2×10 je možné z každého převodníku využít všechny pastorky na kazetě. Po koupi nového kola mi to takto i fungovalo, ale teď když zařadím malá + malá nebo velká + velká, tak vše skřípě, přeskakuje a bůh ví co.

    Tohle, ikdyž v menší míře, se děje i když dám malá a druhá nejmenší.

    Je i při 2×10 omezení, že by se kombinace malá+malá a velká+velká nemělo používat?

    Díky za info, jak 2×10 funguje vám.

    0 0
    • Lanzinho  

      mě zatím funguje bez problémů, ale jezdím to teprv měsíc a 2×10 mám poprvé (najeto 350km).. taky mě to ale do budoucna zajimá když už je tu ten dotaz

      0 0
    • Vilém  

      Normalni to neni, mely by chodit vsechny kombinace.

      Takuze bud si sedly treba bowdeny, nebo jsi treba navalil patku ramu.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • figur  

      Takto to doporučuje Shimano. Tedy velká se jezdí s celou kazetou a malá bez těch tří nejmenších. Nemá to ani praktickej smysl, je to parkovací poloha i když i ty tři nejmenší mně chodí v pohodě. Po 8 tkm můžu říct, že to chodí naprosto bezvadně a tiše.

      0 0
    • IndyCZ  

      Na 2×10 by měly jít zařadit všechny, ale skřípání se asi moc nevyhnete. Kombo velký-velký snad lze použít při krátkém prudším stoupání, když nechcete vepředu přehazovat, ale nedoporučoval bych tak mít zařazeno déle než je nezbytně nutné (minutka, dvě). Pro použití malý-malý není absolutně žádný důvod, taková kombinace nemá smysl, totožný převod zařadíte v jiné kombinaci s velkým talířem. Já když zařadím 50–28 a výš, tak už to slyšet teda jde :-) Pokud teda chcete šetřit řetěz, vyhýbejte se tomu.

      Zascrollujte si dolů do sekce „Cross-Over Ratios“:

      http://www.bicyclechainrings.com/…haining.html

      0 0
    • DjOriech  

      Taky me to delalo, ze zacatku dobry a pak skripani atd…

      0 0
      • Petr L2  

        Taky mi to dělalo, byl jsem z toho dost vyděšený, prvně jsem myslel, že mám blbě vypodložený střed a že je blbě řetězová linka, ale pod nakonec pomohlo doštelovat hazku, byla moc blízkou kazety.

        0 0
    • zdenek  

      Takových let se cyklistům vtloukalo do hlavy pravidlo o nekřížení řetězu a najednou na tom na 2×10 a 1×11 skoro nezáleží. Že by se tolik změnily řetězy?

      0 0
    •  

      2×10 a 2×11 a peru to tam celým rozsahu bez ohledu na nějaký nekřížení:-)

      0 0
      • mr.ricardo  

        mam to stejne, 2×11 a hlavne velkej jezdim v celym rozsahu, kolo ma slouzit me a ne ja jemu :) je to i plynulejsi jizda, kdyz mam pred sebou 200m kratkou stojku, tak nez bych to naladil na malym, to tam radsi na tu chvilku hodim spanela

        0 0
    • Venis  

      Fungují mi všechny kombinace bez problémů, ale nějak mi nejde prez srdce to krizit, mam proste zafixovano od dětství že se to nedělá. Dělám to více méně jen na prázdno když zkouším řazení při seřizování

      0 0
      • Rubi  

        a taky porad jeste brzdis jenom zadni brzdou ne? to se taky v detstvi ucilo…

        0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • pierogross  

      Já si myslím, že určité vžité zásady cyklistiky (obecně) by se měly dodržovat. Logicky malý malý, velký velký jako že NE nám vštěpovali od dětství a já to taky tak dodržuju. A jestli je někomu lenivo vepředu nepřeřadit – tak na co tedy přesmyk vůbec má? Tak jo, ale přejdu na jednoplacku, ne?

      0 0
      • hfx9  

        Mam razeni x9 bez ukazatele zarazeneho stupne, takze to neni o lenosti radit, ale o tom, ze nevim co tam vzadu aktualne mam no. Takze se obas stane, za chci davat tezsi a uz nejde protoze vzadu mam nejmensi a v predu taky. Proste se mi to tak nejak sem tam deje a bohuzel v tu nejnevhodnejsi dobu

        0 0
        • IndyCZ  

          Předpokládám, že to řazení máš nové. Za pár jízd budeš vědět (aspoň přibližně), co máš zařazeno. Chce to jen zajet.

          0 0
        • Venis  

          Já mám 2×10 sram X7 bez ukazatele týden (před tím 3×9 na crossovy), problém mi to dělalo asi tak první hodinu a po pár jízdách jsem si v hlavě vytvořil imaginární ukazatel a docela i funguje :-)

          0 0
          • hfx9  

            Mam kolo tak 1/2 roku a bohuzel predchozich 15let na razeni XT s ukazatelem je znat :-(

            0 0
            • grafik  

              Co máš za novy bike?

              0 0
            • BB san  

              Já měl ukazatele vždycky a při jízdě sem se na ně za 15 let stejně nenaučil koukat. Všimnu si jich jen když doma ladim.

              0 0
    • oo.viper.oo  

      Na Camberu chodí 2×10 leta bez problému. Jediný co nekřížím je malá-malá, protože to se mi otírá řetěz o přesmyk. Ale ani tak to žádné divné zvuky nedělá a neskáče to. Pokud ti to skáče, tak to máš rozštelovaný, nebo povolil řetěz. Edit: pokud zjistíš, čím to bylo, tak to sem prosím napiš.

      0 0
      • d_USA2  

        Mam tretim rokem 2×10 a jezdim vsechny kombinace. Velka + Velka je lehce „hlucnejsi“, ale OK.

        0 0
      • racek_chechtavy  

        tady to máš hezky vysvětlený zmijáku…víc se o tom nebudu bavit.

        řazení

        0 0
        • Chlebovnik  

          A chudáci s jednoplackou tam mají největší tři pastorky pro okrasu?

          Prober se. Ano, Pavel ve videu má teoreticky pravdu a pokud se budete řídit jeho radami, vydrží vám pohon déle.

          Ale praxe je samozřejmě trochu jiná, španěl se na 2× systémech jezdí a jezdit bude.

          Ta poznámka o převodovce mě ale rozsekala. Já si myslím, že tato technologie už je opravdu za dveřmi… už aspoň 10 let. =D

          0 0
          • racek_chechtavy  

            ano, praxe je samozrejme jiná… v praxi si do kopce radeji rovnou podradím na malej tác…

            0 0
            • kubad  

              pokud jedeš na pohodu proč ne, pokud honíš čas je to jinak

              0 0
          • kopejda  

            Chudaci s jednoplackou nemaji placky mimo osu takze nedochazi k tak vyraznemu krizeni retezu. Mam 2×10 a chodi mi to super vsude ale snazim se tak neradit protoze mi to nedava zadnej smysl.

            0 0
            • Prazak0  

              Tak ono to smysl dávat může řadit velká velká než přeřazovat převodníky a mít tam menší pastorek. To se netýká jen kompaktů, kde je skok o 16 zubů. Převodníky buď nabízí velký rozsah a pak při změně převodníku je velký skok a podřazování pastorků a nebo to je nějak spojitěji, ale s menším rozsahem. Křížení by určitě nemělo být u trojpřevodníků, tam k němu jednak není důvod a dále zde jsou převodníky daleko víc posunuty vůči středu kazety. U prostředního by zas vadilo řadit na malé, jelikož velký převodník by vadil řetězu. Jinak při řazení na silničním kole, což se typicky týká závodníka, není cíl co nejmenší spotřeba materiálu, tj. řetězů, ale i kazet a převodníků. Na druhou stranu na silnici vydrží řetěz daleko více než na kole, co jezdí v terénu.

              0 0
              • kopejda  

                Samozrejme ze pokud se budeme bavit o zavodeni tak tam bych material neresil. Pokud jde ale o hobby jezdeni kde trochu koukas na cenu a opotrebeni tak nekrizit opodstatneni ma a neni to nic sloziteho na to dat pozor. Navic netrpi jen retez, kazeta a prevodniky ale treba i kolecka na hazce na ktere pri velke velke posobi dost slusna sila zvlast pokud mas hazku s bzdou. Taky pri velke velke jsou prevody dost slyset a to je signal ze tva vynalozena sila se nekam proste ztraci nekam kam nema. Pokud potrebuju lehci prevod a hrozi ze bych se dostal nekam kde hrozi krizeni a zaroven nechci mit tak vyrazny skok zaradim obouma ukazovaka najednou :-)

                0 0
                • Prazak0  

                  Pak je otázka, jestli někomu nebude víc vyhovovat devítkové řazení pro trénink či občasný závod a neřešit tolik nákup spotřebního materiálu a nebo mít kazetu s 10 pastorky plus tomu odpovídající převodníky, přehazovačku atd a poněkud to šetřit.

                  Já jsem si u kompaktních klik vyměnil malý převodník, takže mám 39 zubů na malé. Tohle mi umožňuje spojitější řazení, nemusím podřazovat a křížení se taky vyhýbám. Kombinaci velká velká jsem jel spíš ze zvědavosti, chodí mi hladce. Nedávám ani druhý největší pastorek a velký převodník, protože přeřazením převodníků to mám bez podřazování. Vlastně i třetí největší pastorek na velký převodník dávám spíš okrajově, i když tady se křížení nebojím.

                  Pokud bych ale se vrátil k typickému kompaktu, např. dovolená někde do větších kopců, tak bych pak řadil více s využitím velkého převodníku i do kopců. Občas asi i s tím španělem, ale před větším stoupáním bych prostě dal malý převodník dřív, asi jako někde dost rychle po sobě řadím o dva pastorky výše.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Řetěz mi u desítky vydrží o trochu déle než u devítky, tedy devítkou se moc ušetřit nedá.

                    I když každý to bude mít trochu jinak dle individuální podmínek. U mě měla vliv i změna převodů, kde u desítky mám menší převodníky než u devítky + 36 pastorek navíc a tím více jezdím střední a velkou a o hodně méně malou. A ještě jsem s desítkou začal více křížit řetěz a tím ještě více jezdit větší převodníky a nedávat tak brzo menší.

                    Teď ještě začít o něco déle měnit řetěz z důvodu chybného měření (vůle rolničky řešená v jiném vláknu). Už i před řešením problematiky vůle rolny jsem měnil při 132,9mm, ale jak jsem si minulý týden ověřil, tak to je pořád moc brzo. Minulý týden jsem sundal řetěz, který měl 132,95mm a při použití metody srovnání s novým řetězem ještě zdaleka na výměnu nebyl (ani zdaleka se ještě neblížil 0,5% vytažení). Při změření s vymezením vůle rolny měl jen 132,7mm.

                    A mohl bych se pomalu a jistě dostat až k výdrží osmičky, kde jsem dával na jeden řetěz 5tis.km+. Na celých 5tis. km to asi nevyjde, ale nebude to mít od toho daleko.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Tak u devítky jsem nemyslel ani tak výdrž jako spíš levnější cenu řetězů. Jezdím osmičkové řazení, stejně nevyužívám plný rozsah, tak ke změně na devítku či desítku nemám moc důvod.

                      Řetězy mi vydrží docela dost, naposledy jeden se zpočátku vytáhl, nechal jsem o obalený pískem. Po vyčištění se už dá „neprotahuje“, naopak stále si drží, co jsem naměřil dřív. Takže je předpoklad, že s ním najedu něco přes 2 tisíce. Což u řetězu za cca 80kč mi bohatě stačí. Diskuze o prodloužení řetězu pro mě znamenala určité obohacení. Zatím to průběžně sleduju šuplérou, ale až to bude na té hranici 132,8, tak řetěz porovnám s novým řetězem a dle toho ho buď ještě nechám, nebo vyměním. U dražších řetězů za 500kč bych to řešil víc. Dřív přitom ty osmičkové řetězy stály přes 300kč, vydržely kolem tisíce km. Tam bych se tím správným měřením taky zabýval víc.

                      0 0
                    • hawrda  

                      *Řetěz mi u desítky vydrží o trochu déle než u devítky, tedy devítkou se moc ušetřit nedá.

                      I když každý to bude mít trochu jinak dle individuální podmínek. U mě měla vliv i změna převodů, kde u desítky mám menší převodníky než u devítky + 36 pastorek navíc a tím více jezdím střední a velkou a o hodně méně malou. A ještě jsem s desítkou začal více křížit řetěz a tím ještě více jezdit větší převodníky a nedávat tak brzo menší

                      *

                      Přesně,ale chce to převodníky 40/30/22.s 10 pas­torkama 11/12–36 a mě ničiteli řetězů vydrželo Shimano HG 74 či jak se to jmenuje od začátku října do konce letošního června.Tachometr nevozím,ale cca 2500km odhad.

                      Připisuji to právě této konfiguraci převodů.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Vozím 40/30/22 + 12/36. Na 29" bylo 42/32/24 na mě už moc posunuté do těžkých převodů.

                        0 0
                  • kopejda  

                    Tak to radime prakticky skoro stejne :-) samozrejme nekdy nastane situace kdy nedam pozor nebo to vyzaduje situace a k nevetsimu pastorku se skoro vyskrabu ale vetsinou pri velke pile posledni tri nejvetsi nepouzivam. Stejne tak dole.

                    0 0
                    • Prazak0  

                      Ano, já na relativně malé kopce okolí Prahy a středních Čechách prostě lehčí převody nepotřebuji, víc mi vyhovuje spojitější řazení, tj. meší rozdíl mezi převodníky. Co jsem tak četl, tak i závodníci v zemích jako Belgie mají často uzpůsobené převodníky pro jejich profil trati. Co se pamatuju, tak třeba mají 53–42 nebo i 53–46.

                      Na druhou stranu jsem zas rád, že vím, že řazení s určitým křížením je na silničních převodnících použitelné. Zvl u velkého převodníku. Jiná věc je, kdo má trojpřevodník, tam by to chtělo na křížení dbát ještě víc. Zas k němu ani není důvod, zde jsou mezi převodníky menší odstupy.

                      0 0
            • MlokCZ  

              Na 2×10 není velká placka tak o moc posunutá oproti jednoplacce. Tedy největší pastorek na jednoplacce bude maximálně stejné křížení jako předposlední pastorek na velké pile na dvojplacce (ale spíš ani to ne, bude to rozdíl ani ne celého pastorku, z hlavy nevím přesnou rozteč pastorků a převodníků a tedy o kolik je menší polovina rozteče převodníků oproti rozteči mezi pastorky).

              To až na 3×10 je to už daleko výraznější s křížení pro velkou placku. Tam je navíc ke 3 plackám ještě debilní řetězová linka 50mm pro trojplacku (která by měla být správně 47,5mm).

              0 0
              • Prazak0  

                Tak odstup mezi pastorky je menší než mezi převodníky, to by šlo dohledat o kolik to je. Jenže u dvojpřevodníku by střed, tj. pozice mezi převodníky měla odpovídat pozici jednopřevodníku. Takže pak by křížení bylo zhruba stejné u druhého největšího pastorku u dvojpřevodníku jako u jednopřevodníku na největší pastorek.

                Vzhledem k běžné jízdě při kombinaci španěl by mi přišlo logické mít velký převodník proti středu kazety a malý posunutý k velkým pastorkům. Pak tu je ovšem otázka, co nejmenší pastorky. Ty by na tom byly jak u jednopřevodníku, ale malá kolečka jsou citlivější než co snesou velké pastorky. Zkrátka nějaké to křížení zas velký pastorek snese. Křížení zas by tolik vadit nemělo, řetězy mají dost vůle, aby ho snesly, opotřebení je stejně vybroušením zevnitř, nejsou z vytahání. Na silnici je prachu méně než při jízdě v terénu, takže nemá smysl to křížení tolik řešit.

                0 0
            • Chlebovnik  

              To přeci není pravda. 11SPD kazety jsou širší než 10SPD. Stačí se podívat jak největší pastorek na XT „přesahuje do drátů“. Ano, chainline může být u 1× lepší, ale to vykompenzuje právě širší kazeta vzadu, takže křížení bude stejně velké jako španěl na 2×. V případě konverze 2× na 1× může být dokonce ještě větší, pokud se nepodloží šrouby do převodníku.

              0 0
        • oo.viper.oo  

          Já to nepotřebuju vysvětlit od Štěrby, já to mám načtený od SRAMu a vyzkoušený léty praxe.

          0 0
    • snas89  

      mám taky 2×10.

      na velkou používám celou kazetu, na malou cca 6 pastorků

      0 0
      • Prazak0  

        Tak ty převody na kole člověk má, aby je měl k dispozici. Pokud by se to bralo ekonomicky, tak pak by nejúspornější bylo jezdit na osmičkové řazení, veškerý spotřební materiál je podstatně levnější.

        Vyhýbat se křížení má smysl zejména u trojpřevodníku, kde se docílí spojitosti řazení a současně křížení vadí nejvíc. U dvojpřevodníku je mezi převodníky větší skok. Jinak považoval bych za nejrozumnější aby velký převodník byl zhruba proti středu kazety a malý posunutý k velkým pastorkům. Ten jezdit max od středu kazety, u něj nekřížit, u velkého ano.

        0 0
        • MlokCZ  

          Navíc pokud to budeme brát ekonomicky, tak to bude hodně sporné. Vliv zařazené placky (menší síla přenášená řetězem při stejném převodovém poměru při zařazené větší placce) na životnost pohonu je velký a jezdit co nejvíce co největší převodníky hodně přidá životnosti.

          Extrémní křížení trochu životnost zkrátit může, ale otázkou je jaký faktor je větší. Podle mě to bude ideálně někde mezi. Tedy např. pro trojplacku vynechat úplný extrém (1–2 největší pastorky) a jinak jezdit velkou co nejvíce.

          U dvojplacky s větším rozdílem převodníků (typu 22/36 nebo 24/38) odhaduju, že jezdit na velkou placku celou kazetu bude klidně pro trvanlivost pohonu nejlepší. Tedy křížení už není tak extrémní jako u trojplacky a maximálně se využije velké placky pro snížení síly působící na řetěz.

          0 0
          • Prazak0  

            Takže se zhruba shodnem. Velký převodník se nebát použít i pro velké pastorky, u malého se naopak vyhýbat malým pastorkům. U trojpřevodníku nejezdit španěla. Co se týče síly na řetěz, tak zde skutečně platí, že větší pastorek znamená pro řetěz menší sílu pro stejnou rychlost na stejné trase. Třetí největší pastorek dávám obvykle na malou placku, zde jde ale o 39/23. Malý převodník není zas tak malý a pastorek vzadu je dosti velký. Nebojím se jet i 50/26, občas to taky hodím. Tento převod je malinko rychlejší. Křížení zde vidím jako v normě. Zas je menší síla na řetěz. U trojpřevodníku bych ovšem asi takto nekřížil.

            0 0
        • Mr.Dan  

          ad poslední dvě věty: není to takhle náhodou právě u 2×11? Teda skoro.. Protože kliky XT 8000 jsou prej stejný pro 1×11 i 2×11 a jen je lehce vyosený převodník u 1×11.

          0 0
          • MlokCZ  

            Není, teď koukám na specifikace, v obou případech (1×11 i 2×11) jsou placky posunuté více k malým pastorkům oproti středu kazety.

            2×11 XT a SLX má na plackách řetězovou linku 48.8mm. Tedy to pořád není ani 47,5mm jako je vzadu pro 8/9/10. Tedy velká placka není proti středu kazety, když proti středu kazety není ani řetězová linka (tzn. střed mezi převodníky). Naopak je tedy velká znatelně blíže k nejmenšímu pastorku než k největšímu.

            A 11sp kazeta má možná řetězovou linku ještě méně než 47,5mm díky vyosení největšího pastorku.

            A XT jednoplacka 11sp má řetězovou linku 50.4mm, tedy je také posunutá více k nejmenšímu pastorku a odpovídá zhruba střední placce od trojplacky, která má řetězovou linku 50mm.

            Takže prostřední placka je jako jednoplacka a velká od dvouplacky, vše je na ± stejné pozici, ale není to proti středu kazety, ale o 2,5–3mm posunuté k malému pastorku když to beru proti 8/9/10sp. kazetě a proti 11sp. možná ještě o kus víc (teď nemám specifikaci řetězové linky vzadu pro 11sp., z hlavý vím jen těch 47,5mm pro 8/9/10)

            Zřejmě je to tak proto, že nejmenší pastorky už mají problém ve chvíli kdy se placka dá proti středu kazety a větší pastorky se s větším křížením lépe poperou.

            0 0
            • Mr.Dan  

              Ok, díky. To mimo jiný vysvětluje, proč při konverzi z 2×10 na 1×11 a ponechání původních klik (typicky XT 785) nevychází řetěz. linka i při podložení převodníku 2×1mm podložkami a tím dosažení cca 50 mm pozice převodníku na 6. pastorek, ale spíš mezi 6. a 7. Protože to tak zřejmě je i u originál XT 8000 1×11, aspoň dle toho, co píšeš.

              0 0
            • Prazak0  

              Asi malé pastorky chtějí, aby řetěz vůči nim se nekřížil, kdežto u velkých pastorků určité křížení nevadí.

              0 0
              • MlokCZ  

                Tak to určitě bude, na těch více zubech na větších pastorkách to více podrží a snese větší křížení. Navíc na nejmenším pastorku je tu ještě riziko, že řetěz při velkém křížení bude škrtat o druhý nejmenší pastorek (hlavně tedy u bikových kazet s velkým skokem na začátku typu 10–12 nebo 11–13).

                0 0
                • Prazak0  

                  Teď mám nejmenší pastorek 11, ale než to přeřadím na kazetu s větším. I pastorek 13 jezdím velmi výjimečně. 50/17 mi dobře vyhovuje na rychlost 30–35km/h, z kopce točím i víc, ale kolem 40 a víc dám patnáctku. Tou zas v pohodě i nějakých 45 km/h. Tohle není moje cestovní rychlost ani s větrem v zádech, u kopců, co jezdím, tak pokud je za ním křižovatka, tak o vyšší rychlost ani nestojím. V podstatě by mi stačila kazeta, co začíná na 14 zubech, jak pro nějaké juniory, myslím teda malé pastorky. Pastorek 11 jedu spíš když zkouším nastavení přehazovačky, pro nastavení dorazu ap. Musel bych bydlet u velkých kopců, abych to využil ke šlapání a tu silnici mít pěkně děr, hrbolů atd., abych se to nebál tam pustit.

                  0 0
    • TeryPV  

      Osobně to mám tak, že jsem předělal kliky 3× na 2× odděláním velkého převodníku. většinou stejně jezdím vrchní 2/3 kazety a spodní pouze vyjímečně. Mám to tak na fullu i na treku a nemyslím si, že by docházelo k nějakému velkému křížení. Dle mě je to lepší kvůli tomu, že velkou mám na střední pozici a tím pří španělovi nedochází k tak velkému křížení. Na malou placku stejně jezdím max horní půlku kazety, bůh ví jestli. Žena co má origo 2× kliky SLX, tak tam mi přijde, že španěl už kříží řetěz více.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.