Jsem zacatecnik a mam nove kolo a prijde mi ze ma neprilis dobre vycentrovana kola. Jak moc muze vycentrovane kolo stranove „hazet“ a od jake vychylky je nutne kolo nechat precentrovat. Pripadne poraddte kam dat kolo kvalitne precentrovat.
Jsem zacatecnik a mam nove kolo a prijde mi ze ma neprilis dobre vycentrovana kola. Jak moc muze vycentrovane kolo stranove „hazet“ a od jake vychylky je nutne kolo nechat precentrovat. Pripadne poraddte kam dat kolo kvalitne precentrovat.
novy kolo? taq jim ho odvez do kramu na garancku. meli by to vycentrovat sami a zadara.
Tak to asi nelze obecně říct. možná 1–2 mm, ale i to je dost. Jinak vycentrovat kolo je spíš věc zkušenností. Nezáleží jen na vycentrování do boku, ale i na výšku. Ale musí výt i samotný střed přesně v ose s ráfkem. Pokud máš kotoučovky, je spíš než dokonalý vycentrování důležité, aby byly všechny dráty stejně napnuté. To byl i můj případ, když jsem jel na garanšku s bikem, tak mi docentroval kola, ale zase jsem měl každej drát jinak naplej, tak jsem to musel stejně předělat. Skuz to docentrovat, ale vždy otoč tak o půl otáčky a pak to zkus roztočit a uvidíš, jestli se to zlepší. Vždy dotáhni ten drát, kterej míří k tý straně, která ti uzkakuje dovnitř. Je možný i o půl otáčky povolit ti protější 2 dráty. Ale a? jsou oba alespoň trochu stejně napnutý. Ale nevím, jestli to lze vůbec popsat. Prostě si stím pohrát.
Pokud se do toho budeš pouštět sám tak si pořiď KVALITNÍ CENTRKLÍČ. A předem zapomeň na kombinačky a podobné nesmysly, kterými se lidé (velmi často) pokouší centrovat kola, protože to tak dělal Kopčem a Veverčák na jejich prakole a taky to fungovalo…Pak se díví, když je potřeba vyměnit 15 niplů na jednom kole…A začínej se čtvrtotáčkou, půl je moc…
Tak do 2mm se vejdu urcite a spise to bude ten 1 mm ale na plasti mi prislo ze zadni kolo haze docela dost (ale mozna i chybka plaste) a to mozna skoro ty 2 mm ale jen na jednom miste, takze to skusim docentrovat. Myslite ze by se vyplatilo sehnat (aspon na poprve) servis kde maji tenzometr abych mel jistotu ze to bude opravdu ok?
tenzometr? neber to zase tak vedecky. Pri docentrovavani se v zadnem pripade na plast nedivej, pri centrovani je plast samozrejme sundany. Jinak 1mm na rafku je docela dost.
Jasný, já jen že píše , že hází zadní kolo když jede a to může dělat pláš?.
No popravde jeste jsem na kole nejel mam ho vlastne teprve 2.den a nebyl cas takze hazeni kola nemam za jizdy otestovano – jen na miste rukou roztocim kolo a proste to tak o 2 mm na plasti haze, ale je videt ze ani na rafku to neni uplne presne, ale nikdy jsem kolo necentroval, tak jsem chtel nejdrive vedec co a jak – jestli mam experimentovat nebo jit rovnu nekam na servis.
jestli si nikdy necentroval tak s tim kolem asi taky nedelas zadny silenosti,takze bude nadlouho stacit(si myslim,nevim co mas za rafky) kdyz to nechas udelat a reknes jim at to cely rozumne pritahnou.
Pokud ti nehaze rafek tak, ze uz se obtizne steluji vecka tak to vycentruj. Jinak 1mm je v pohode a za jizdy to nemuzes poznat. No a to ze haze plast to je taky celkem normalni haze skoro kazdej. Za jizdy to ale opravdu neni poznat. Kolo ted poradne zajed. Ja kdyz mel nove kolo, tak po prvni tereni vyjizdce jsem mel osmy na obou kolech tak jsem si to docentroval a pak uz to drzelo.
Souhlas, napřed to projeď v terénu (a nešetři) tak aspoň 50km, pak uvidíš (do servisu). Strojní výplet na novém kole vždycky někam uhne a musí se docentrovat a dotáhnout.
na www.cykloelen.cz/cl3.html se docetl nasledujici: Podle ČSN nesmí být ráfek uchýlen do stran od osy souměrnosti o více než 1 mm. Radiální házení nemá přesáhnout 2 mm
Ta norma bude asi jedna z techhle http://seznam.normy.biz/trida.php?…
Jo to je rozdíl, pláš? může taky házet, třeba stačí kolo vypustit, porovnat pláš?, aby byl do ráfku stejnoměřně zapuštěn, trochu nafouknout, znova porovnat a pak nafouknout úplně. Na každym plášti je taková ryska po celym obvodě, tak to podle ní kontrolovat.
Pořádně projet, vymést pár děr a pak laborovat. Ono si to sedne. A když to nepřestane tak nejprve sundat plášt. A když to opravdu bude ráfkem, tak doporučuji si to centrování otestovat nejprve na nějakém obstarožním kole. Měně je více. Na poprvý to dopadlo tak že jsem to rozházel a pak šlapal do servisu. Docentrování je spíš pocitovka. A pokud to chceš opravdu umět, tak si sežeň starý kolo a rozple? a zaple?. ( na to sem odvahu ještě nenašel) Stačí používat čtvrt až půl otáčky. Pak se blbě odhaduje kam to zahlo. A centuje se od středu házení do stran. Uprostřed víc a do stran ubírat napnutí. Estli utáhneš jen jeden drát tak si nepomůžeš. Ale chce to cit. Osma se pak blbě rovná. Práci zdar.
No pokud na tom kole ještě nejel a je tam milimetr osma tak bych šel šupito presto zpět do kšeftu a? to přitáhnou. Vloni jsem takto vyrazil s jedním a na 25km se mu nevešlo zadní kolo do vidlice. Ten prodavač to měl zkontrolovat hned při prodeji.
Jo, já zase zažil, že na novém kole daly pláště obráceně, i když tam byla šipka. Nějak asi neřešili vzorek. A ještě lepší bylo, že přední pláš? byl OK a zadek ne. Zajímavé metody… A je fakt, že dráty taky nebývají zrovna od výroby moc dotažené. Na Remerxech jsem necentroval i přes 10000km. A to jsem měl výplet 2mm bez úpravy za asi 140Kč.
jo eště sem slyšel o nějakým zlomení ráfku či výpletu? teďka nevim, ale princip byl v tom že se novej ráfek vypletl vycentroval, pak se to celý pošlapalo, promačkalo aby si to sedlo a znovu docentrovalo. Výsledek supr. Mam to na zadnim kole a tužší a stabylnější výplet sem eště neměl. Sám si dycky udělám jenom hrubej výplet a doladění nechám na odborníkovy. Je to výrazně rychlejší.( zn. obě ruky levý)
Pošlapat kolo. to snad ne!! Dělá se to tak, aspoň ve slušnejch servisech, že když doděláš výplet, tak všechny dráty, který se navzájem kříží zmáčkneš proti sobě. Ono se to tročku rozhodí, pak se to znova vycentruje a je to. Výplet se po první jízdě ještě rozcentruje (ale už ne tolik – tím pomačkáním vlastně simuluješ jízdu), všechno si sedá… Pak se to doladí a frekvence nutnosti kola centrovat závisí už jen na stylu jízky a kvalitě ráfků/výpletů…
to bude ono. S tím pošlapáním jsem to přehnal. Nicméně je to provedený tak že po 500km se to ani nehlo. A když zkusím výplety u nových kol co se prodávají ve kšeftech, tak se to nedá srovnat. Podle mě to prodejci dost zanedbávají a čekají nato kdo příde s rozhozeným výpletem.
Prodejci tam mají kola se strojním výpletem, který je udělaný bez toho dorovnání a dotažení. zažil jsem i na biku za 40tisKč Snad jen špičkové biky, které se prodávají po kusech jsou udělané OK.
to ja vim. Ale mluvim o tom, že to kolo by mohlo vyjet trochu vyladěný, když už za něj vysolíš 15–40tis. kč. Viz muj případ co jsem popslal, že si z prvního výjezdu neseš kolo pod paží. Každej sebou centrklíč nevozí.
Max. 0,5mm i to bych rekl ze je ne uplne optimalni. Ale pokud mas nove kolo, zvykne sednout vyplet, a je potreba ho jit znovu zacentrovat. Od toho jsou i garancky.
Souhlasim že je max o.5mm max. Osobně dokonce občas centruju i když se mi už nevejde do zadní stavby … jóó kotouče
Kdysi platila norma, která uváděla stranovou toleranci do 1/2 mm a výškovou do 1 mm. Jinak pokud máš hodinky / strojaři vědí / dá se ráfek bez problémů centrovat do desetiny.
nebyl by k mani odkaz s navodem na centrovani (a pokud mozno i s obrazkama)podle tech vasich popisu to moc dohromady nedam :/ kdysi jsem to zkousel, ale vim ze jsem mel nejakyho „pomocnika“
Najdi si někoho kdo to umí, a? tě to nauči, na popsání je to moc dlouhé, dej to raději do servisu a bu? u toho a sonduj.
to vazne na netu neni nejakej popis????
Kdyz se to tady tema probira, u nas ve meste predelavaj silnicic a ja sem na matinym polosilničním kole najel na obfrezovanej kanal, skoro sem ho teda preskocil, vedle jelo auto, tak ze sem nemohl objet a na zabrzdeni nebyl cas, ale doslo k tomu ze se ten rafek v miste narazu zplostil, je tam asi 5–10 cm trochu narovananej smerem dovnitr,tak ze neni kulatej, vzdycky to s kolem hodi kdyz se to z toho mista odvali, nevite co s tim ??? asi servis co
No tos to chlapče prostě bouchnul. A to se řeší novým ráfkem. Bohužel silnice mají jiná pravidla. Jak vymážneš ostře kanál tak zaručeně centruješ anebo měníš ráfek. Sice na rovnání ráfku nějaký bazmek existuje ale nemám. Na novým kole jsem měl výplet taky jak bláto. Celý obě kola jsem musel dotáhnot. Centuji pomocí špalku a ne na mm. ale taky na ty desetiny. Chce si to jen pohrát. Je pravda že co se centrování týče tak se chce nechat obouchat na nějaký plečce. Moje první kolo jsem vyplétal dva dny a centroval asi tak týden. Ale žádný učený z nebe nespadl.
mám dotaz ohledně centrování s použitím centrklíče
po malé havárce mám vzadu malou osmičku (do strany), mám šanci to docentrovat pouze centrklíčem, jestli se to sním dá řešit (nikdy dřív jsem ho nepoužil), nebo radši dát do servisu ? :/
a když tak vždy 1/4 otáčky ?
Dotáhni, popřípadě povol centrklíčem a máš hotovo. Dokud jsem neměl centrovačku, tak jsem honil ráfek mezi špalíkama :-)
Chce to jen trpělivost a zkoušet a zkoušet.Já jsem se to učil podle návodu na ivelo.cz
http://www.ivelo.cz/…trovani-kol/
Nemáš co zkazit.Když ti to nepůjde,nebo na to nebudeš mít nervy,tak to prostě odneseš do servisu a hotovo :o)
snad to nepodělám ještě výce :D ale to házení do strany je při bližším pohledu zřetelné hned, tk snad to zlepším natolik aby se dalo jezdit bez servisu
http://www.kupkolo.cz/…4–3–9_z5683/?…
tento je ok ?
Přečti si ten návod.Opravdu na tom nic není :o)
Ten klič by měl být v poho.Ale ten klič koupíš v každé cykloprodejně.Jde jen o to,aby ti pasoval na tvé niple.Ale tenhle force je na více průměrů,takže pasovat bude.Tak ať se daří :o)
Může se mi projevovat ohnutá zadní osa (FH-M615) i jako osmice na kole? Všiml jsem si, že mi zadní kolo trochu hází, nicméně nechtěl bych si hrát s centrováním, kdyby byl problém v ose. Nějaký nápad jak to zjistit? (Když se točí kolo, tak se mi trochu vrtí kazeta )
To by tam musel být buď šílený vakl nebo jsi moc snídal a ohnul jsi i tělo náboje nebo jeho příruby.
Po zime jsem mel 130kg, asi uplne nepotrebuju vic snidat, aby se neco takovyho stalo :D Nicmene je fakt, že osa to asi spíš jenom stáhne, takze by na to nemela mit velky vliv asi