• Tompson

    Ahoj, koupil jsem svoji první silničku – BMC Teammachine 2018, ráfkové brzdy Shimano 105. Když sundám kola kvůli naložení do auta a znovu kola nasadím do rámu, musím vycentrovat obě brzdy vůči ráfku. Nikdy se mi nestane, že by mi kolo sedlo do vidlice/zadní stavby sedlo stejně tak, jako minule, abych nemusel centrovat brzdy. Je to sice otázka 30s/brzda, ale spíš mě zajímá, jestli je to normální. Výplety jsou Tufo Carbona 45 a samozřejmě rychloupínák. Díky

    0 0
    • novas752  

      Je potřeba upínák utahovat vždy když je kolo na zemi a ideálně stejně – kup si tam upínáky na inbus a momenťák.

      Plus kontrola spravného dotažení třmenů.

      1 0
    • duk  

      Zkusil bych dotáhnout čep na kterém drží brzda v rámu, aby se neotáčely volně.

      0 0
    • Tomcat  

      Ano u rafkovych brzdy a bazarového kola to není neobvyklé.

      Většinou se centeuje výplet a ne brzda.

      Už tu byli i tací co řešili epoxid do patky či jinou opravu protože byla vymačkaná a nešlo to už srovnat.

      0 2
    • PLATYPUS3  

      Přední kolo centruju podle brzdy, zadní centruju na střed mezi zadními šavlemi a vršek taky na střed, jo někdy musím zadní brzdu rukou poopravit, nemusím nic povolovat, jenom pootočím do dané pozice a brzda drží tam kde potřebuju (nevrací se), popř. ještě doladím přehazku.

      1 0
      • Vilém  

        Tak pokud chces dvoustope vozidlo, tak proc ne?

        Lidi, ctete nekdo manualy?

        1 2
        • PLATYPUS3  

          A co je špatně? Přední i zadní kolo dávám na střed.

          0 0
          • mech1  

            Kola musí být centrované na střed náboje, podle pravítka. Pojď musíš docentrovat do vidlice nebo rámu, je něco špatně s vidlicí nebo rámem.

            0 0
          • Vilém  

            Predni i zadni kolo se centruje za pomoci centrovaciho pravitka, tak aby byl rafek ve stredu naboje (Kdyz pominu vymysly od Cannondale). Pokud potom neni ve stredu ramu, ci vidlice, tak je nekde chyba a to ze to opticky precentruje na stred ramu, nebo vidlice, z nej vyrobi dvoustope vozidlo.

            0 0
            • PLATYPUS3  

              Pánové díky vám oběma.

              0 0
            • Tomcat  

              Hele a všiml sis ze zaměňuje termín nasadit výplet a cetrovat výplet ?

              0 0
      • PLATYPUS3  

        Jo, ještě k tvému dotazu, zadni kolo šteluju skoro pokaždé.

        0 0
    • Georrge  

      Chvilku to pojezdi, pak to rychle prodej a kup něco normálního na kotoučích a pevných osách.

      0 6
    • Tompson  

      Kola dávám to rámu většinou na zemi, ne rámem vzhůru nohama. Stává se mi tedy, že kolo se ve vidlici mele jak chce a mohu ho utáhnout rychloupínákem i nakřivo. Proto se snažím kolo co nejvíce vycentrovat vůči brzdě a pak utáhnout, ale jakmile kolo potom dotáhnu, stejně musím lehce hnout třmenem.

      0 1
      • mech1  

        Po nasazení kol chytni kolo za představec a znovu povol rychloupínák. Přední kolo si “dosedne” z RU utáhni. Stejně tak i zadní kolo, podrž za sedlo. Seřiď si brzdy a po vyndání kol nasazuj zase takhle. Nestalo se mi, že bych musel pokaždé seřizovat brzdy.

        4 0
        • UHU  

          to je tady jediná praktická rada, po vložení kola do vidlice s ním zahýbat, před utažením rychloupínáku vždy zatížit, potom znovu povolit, zatížit a znovu dotáhnout.

          0 0
    • Vrci  

      A nebouchneš si do brzdy při převážení?

      0 0
    • Vilém  

      Ne, normalni to neni.

      0 0
    • Jason Voorhees  

      Stav se, musí tam sednout. Poradím. Má to takovou páčku.

      0 0
      • Tompson  

        Z několika odpovědí na můj dotaz jsou snad jen jedna nebo dvě k věci. A ta Tvoje to není :)

        0 0
        • Jáchym 1  

          Já to si myslím,že myslí,že nevíš o excentru,který rozevře čelist brzdy při demontáži kol z rámu tak aby jsi nehnul celou čelistí.

          Kruci,to je věta.

          1 0
          • Tompson  

            Aha, takhle. Tak o té páčce vím :) Já spíš myslím, že většina odpovídá na něco, co jsem zapomněl zmínit. Celý třmen brzdy není uchycen v rámu na jednom centrálním šroubu (uprostřed třmenu), nýbrž na dvou po stranách, tudíž brzda se nemá šanci pohnout, i když bych o ni zavadil při demontáži kola.

            0 0
            • Vilém  

              Takze o jakem trmeni vlastne mluvis? Trmen ma kotoucova brzda, ne rafkova.

              Pokud rafkova brzda nesedi na rafek, tak se seridi tak, aby symetricky sedela, jak na to najdes v manualu od vyrobce.

              Kolo se do ramu vklada proste az na dno patek, coz uz tu taky padlo.

              0 0
            • Jáchym 1  

              OK,máš ,,dvoučep,,Ta se fakt nehne.

              Doladění souměrnosti dosednutí špalíků má.Mikro červík.

              0 0
        • Jason Voorhees  

          Sory „přiteli“ silničáři, ale nikdy jsem nemusel centrovat páčky na ráfkovejch brzdách. Norrmálně tam to kolo dám zpátky, kouknu na špalky, když je problém, tak to tzv nastavím ať je to pěkně na střed, a tím to hasne. Vozím 105 i Ultegru.

          • to má právě tu páčku/utahovák, abys vyndal kolo a pak zase přiblížil špalky k ráfku. Jak se Ti špalky víc a víc odjíždějí, tak cvakáš (neboli jakoby přibližuješ) blíž k ráfku. Jestli Ti hází ráfek, tak ten se centruje.

          Tak promiň za radu, nebo nerozumím dotazu, se taky může stát. Vševědoucí nejsem :-D.

          0 0
          • Tompson  

            „nastavím ať je to pěkně na střed, a tím to hasne“ Takže děláš úplně to stejný, co já.

            Tento úkon považuji za ono „centrování“ čelistí vůči ráfku. Jestli jsi myslel centrování čehokoliv jiného, nepochopil jsi dotaz.

            0 0
            • Jason Voorhees  

              A vždyť píšu, že nerozumím dotazu. Tak, kde je chyba? Snažil jsem se poradit, nazdar.

              0 0
    • shcorepi  

      Normální to není. Když utahuju rychloupínák, vždy kolo zatížím, vzadu na sedle, vepředu na řídítkách.Tím je osa zaručené na stropu patky, takže vždy stejně. Pokud kolo zaujme jinou polohu, ať už vůči ráfkovým brzdám, nebo kotoučovým, je křivá oska v kole. Že je křivá by mělo být vidět i pouhým okem, pokud si s ní člověk zatočí před očima (bez rychloupínáku).

      2 0
      • shcorepi  

        Druhá možnost je, že si člověk s tou brzdou v autě hne,když kolo položí bokem na podlahu kufru, nebo pŕi vydávání kola-to v případě,když není dobře utažena brzda k rámu. Píšeš sice něco o dvou šroubech, ale to by byl nějakÿ atyp, to by chtělo přiložit foto.

        0 0
        • novas752  

          Na konci éry ráfkových brzd to bylo docela rozšířené.

          https://bike.shimano.com/…/slr-ev.html

          1 0
        • Tompson  

          Děkuju za odpověď s tím zatížením a ohnutým rychloupínákem, kouknu na to.

          Jak tu někdo posílá odkaz, jsou to ráfkové brzdy, které se upínají dvěma šrouby do horních ramen zadní stavby, tudíž čelisti drží na dvou šroubech po stranách a ne na jednom šroubu nahoře uprostřed. V mém případě můžu tedy do brzdy „mlátit“ jak chci a nedojde k rozladění onoho vycentrování vůči ráfku. Jedná se o třmeny BR-5810.

          0 0
          • Vilém  

            Pokud nehodlas kouknout na to jak se to vubec serizuje, tak neztracej cas a dej to do servisu.

            Typ brzd bylo dobre uvest hned v uvodu.

            0 0
            • Tompson  

              Kriste, co je za problém? Já vím moc dobře, jak se to seřizuje. Celý dotaz, už na začátku, zněl, jestli máte zkušenosti s tím, že po nasazení kola do zadní stavby a vidle se mi kolo usadí vždy trochu jinak, v rámci milimetrů, a musím pokaždé hnout s čelistmi (ano, tím malým červíkem). Nepotřebuji rady, jak čelisti seřídit, potřebuji informaci, jestli je to normální. Odpověď jsem dostal a považuji můj dotaz za vyřešený, děkuji všem, kteří přispěli relevantní informací.

              0 0
          • mech1  

            To ale nic nemění na tom, že při správném usazení kola není potřeba seřizovat brzdu.

            2 0
          • shcorepi  

            Pozor, psal jsem ohnutá osane rychloupínák,ten by neměl vliv.Ten pŕi kontrole vyndej a odlož. Pak ři otáčením osou v náboji uvidíš,jestli jestli hází, nebo rotuje pěkně stabilně, rovně,v ose..

            2 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce