Chci si koupit kolo (cca 10 – 15 tis.) a mam dotaz: je dobre mit odpruzenou vidlici? Neni to kolo pak zbytečně těžké? Jaké jsou klady a zápory? Dik predem za odpovedi.
Chci si koupit kolo (cca 10 – 15 tis.) a mam dotaz: je dobre mit odpruzenou vidlici? Neni to kolo pak zbytečně těžké? Jaké jsou klady a zápory? Dik predem za odpovedi.
Pokud chces jezdit trial, cyklokros, silnici nebo BMX tak pevnou. Pokud DH, 4X, XC tak odpruzenou. Aby to nebylo tak jednoduche, tak v nekterych pripadech je to sporne a zalezi na preferencich uzivatele.
prosim o vysvetleni zkratek BMX, DH, 4X a XC (jsem začátečník :-)) V nejakem jinem prispevku jsem cetla, ze u kola za 20 tis. je odpruzena vidlice i sedlo zbytečná zátěž, nebo, že u kol kolem 15 tis. nejsou tyto vidlice nijak kvalitni a nesplnuji svuj ucel, jinde zase psali, ze odpr. vidlice nezatezuje tolik zapesti,…
Odpruzena vidlice je urcite pohodlnejsi. Taky je samezrejme, ze nekdo, kdo ma vidlici drazsi nez je tve kolo, ti bude tvrdit ze ta tva nesplnuje svuj ucel. Myslim, ze u kol za 15tis uz je pouzitelna. Taky hodne zalezi na tom, kde chces jezdit.
jezdit chci prevazne na silnicich, polnich cestach, spis mene narocny teren a kratsi trasy
to se těžko radí.podle toho co píšeš.tak by pevná možná i stačila.Pokud máš prachy tak můžeš zkusit titanovou morati vidlu.A z těch odpružených klidně můžeš jít do co nejlehčích modelů co jsou.na tom co píšeš je neponičíš.
No nevim, jestli porizovat titanovou vidli, ktera je stejne draha jako cele uvazovane kolo je zrovna vhodna investice :-)
Jinak v teto cenove relaci jsou asi nejmensim odpruzenym zlem Suntoury.
a jaka kola tenhle typ vidlice maji?
suntour ma merida.
Koukni na http://www.cykloshop.cz tam je asi nejucelenejsi vyber kol na netu – nerika, ze nejlepsi ceny.
Budu trošku polemizovat, v týhle cenový kategorii bude možná lepší nějaký RST. Lili asi není těžká váha a u těch Suntourek by se mohlo stát, že bude vozit hodně těžkou „pevnou“ vidli. Stížnosti na to, že SR jdou hodně ztuha tady bylo poslední dobou docela dost.
RST néé. Kamarádka má RST Gila T4 na kole GT za cca 13.000, a to je takový šmejd… Zlatá moje suntourka MG90.
co Suntour CR-880 (Apache Hooha) nebo Suntour T-920 (Apache Kolla)
mozem potrvdit,mam SR a ide naozj dost tazko
PARDÓN NEVŠIM JSEM SI CENOVÉ KATEGORIE V ÚVODNÍM PŘÍSPĚVKU.
Odpružení, šetří klouby a páteř (nepochytájí ostré nárazy, které se někdy rovnají přetížení několika G). Je to komfortní, pohodlné. Člověk nepocituje únavu kostitřesením. Další podstatná funkce odpružení je ta, že řádově zvyšuje ovladatelnost kola (přejezd šutrů, kořenů, nerovností terénu)…, kolo si drží kontakt s povrchem, nenadskakuje. Pokud budeš jezdit po uválcovaných nebo jinak umělých tratích, odpružení nepotřebuješ. Pokud budeš jezdit i jinde, pak bych jej volil a po čím větších kostrbatostech hodláš jezdit v součiniteli s předpokládanou rychlostí tím bych volil pružení mocnější a kvalitnější. Takto se asi vyhneme tem termínům jako XC, DH, enduro, freeride atd…
dik za vycerpavajici odpoved.:-) pokud bych jezdila napr. po lesnich a kamenitych cestach, jak dlouho asi tak vidlice vydrzi?
Zalezi natom, kolik vazis. Ale lesni cesty prezije snad kazda vidlice, ktera neni z TESCA
vazim cca 47 kg. A jak je to s technickou udrzbou, musi se napr. casto do servisu?
Do servisu asi budes muset jit, aby ti ji zmekcili na tvou vahu :-)
proto chci co nejlehci kolo, abych se s nim nemusela moc tahat, ale takove, co by bylo lehke (kolem 12 kg) a zaroven pohodlne (s vidlici) asi nedelaji nebo stoji kolem 50 tis.
Hele Lili, v ceně dané rozmezím 10–15k budeš opravdu těžko sháněk kolo s váhou okolo 12kg, pokud tím okolo nemyslíš cokoliv od 12 do 15 kilo…
Kola za deset budou postavena na osmikolečku a v nejlepším případě osazena něčím z Alivia. Kola za 15 budou s devítikolečkem, řazení bude nejpravděpodobněji Deore, přehazka taky, případně LX, zbytek taky bude s nižších sad. Vidle budou více měně stejné, váha taky nebude o moc lepší…
Pár příkladů babských kol:
FELT Q 250 – německý krasavec za 8.990 kaček, ale s váhou cca 14kg, vidle Insync, postavený na komponenetech altus a acera…
Mongoose LE – taky pěkný kolo, komponenty SRAM, váha 12,9kg ( pravděpodobně ve velikosti 15,5) a cena 10790 kaček, vidle RST Gila T4
Rockmachine wildfire WXC – 10990 kč, váha 13,9 kg, komponenty Alivio, Acera, videl RST
Scott Comtessa – kapánek dražší, 17790 kč, váha 13,2 kg, vidle Manotou Six, taky jen osmikolečko, přehazka deore, řazení alivio atd…
Author Traction ASL – 16990kč, devítikolečko, deore, váha 12,7 kilo asi ve velikosti 16…, videl RST Gila T4
Každopádně si nejdřív ujasni, jestli chceš krosové kolo nebo mtb, pak jestli opravdu potřebuješ devítikolečko nebo jestli ti bude stačit osmikolečko, pak řeš barvu a až potom váhu kola:-)))
chtela bych krosove kolo, nevim presne co je 9 a 8 kolečko, ale staci mi 24 rychlosti (nemusim mit 27)
Počet pastorků vzadu – pokud ti stačí 24 převodů, pak je to osmikolečko:-)
Tak to je 8 kolecko (delit jste se uz ucili? :) Tzn. levnejsi komponenty.
moje stare kolo nema zadnou prehazovacku, tak nevim jak presne je to sestavene a tim padem co cim delit.:-)
Tak to neděl, ale vynásob. Abys v tom měla jasno – počet převodníku vynásob počtem pastorků. Na biku to bývá zpravidla 3×8 nebo 3×9. A jak psal Pá-dlista, 8-mi kolečko jsou levnější komponenty. Ne, že by byly horší, ale na 9-ti kolčko je všechno dražší…
To je zajímavá otázka. To závisí na tom, jaký bude konstrukce a co s ní hodláš páchat. Některé elastomerové vidličky na levných kolech záhy nevidličkují. Když se elastomer slehne. Když si koupíš Suntour nebo RST tak by ti měly celkem vydržet ale zkušenostu s nimi nemám. Rock Shox některé mají součástky plastové a když je vezme těžkej chlap a dá ne ně kotoučovky, tak tam vznikne vůle, ale to se týká zejména maximálně odlehčených modelů. Já mám zkušenosti s Marzocchi a ty vydrží do alelujá. Stejně tak s nějakou základní údržbou Manitou nebo Fox, nevidím v tom problém.
Opravdu skvely popisek vyse. Ale nepoustej se prosim do polemizovani nad vidlicemi Suntour a RST, kdyz si je ani nejezdil :)
Jůůůůů, bike s FOXíkem do 15 000, to bych bral !!!
koupíš teskáč za 3000tkč a vanillu za 12000kč původní vidli pak můžeš vyměnit za košík na láhev :-)
já mám authora opuse. stál 15000. musím říct, že jsem s ním celkem spokojen. vidlice je odpružená(RST gila). dál jsem ji už pěkně zabrat v terénu a nijak ji nešetřil a musím říct že zatím slouží dobře. a přežila i nějaké skoky…
hhh moje cpa tl sla po cca pul roce tvrdsiho zachazeni do loje, vazim 60 kg…
Moc tady nestraš:-).....bych rád se svou capou t4 dojezdil sezónu.....co se ti s ní stalo?
no řekněme opustil mě šroub na regulaci předpětí, prostě praskl a vylítl(ale podložkama se to dá napravit), pak taky dostala nádhernej vakl, Jo a je taky dost měkká, ale jestli to máš na nenáročný xc tak by to mělo vydržet v pohodě. ps: ty plastový díly vevnitř moc důvěry nevzbudí
sedlo ze je zbytecna zatez u tehle modelu ?
odpruzene sedlo
ok :o)
Padlista: ja nevim, ze si to neodpustis… chudak holka tu prijde se zeptat na uplne zakladni vec (vedle typu otazky trekking/mtb) a je zrejme ze nepujde do freeridu ap. (ani nevi, ze neco takoveho je) ale ty ji musis zas hned poplist hlavu a nejlip psat zkratky DH misto rict Sjezd a XC jako cross country-jizda v terenu na horskem kole… I kdyz vis moc dobre, ze tomu nerozumi… Ty se proste neslitujes nad nikym, ze? :)))))
dik za podporu :-))
Dcera -/46 kg/ má Author Clasic SX – jednoduchá RTS 40mm – docela funkční,stačí na nenáročný terén,k závodění by to asi nebylo a životnost taky nebude zrovna největší,ale na začátek …
prosim :-) ale jestli budes kupovat cross (coz predpokladam) a vzhledem k tomu, ze holky tak casto nepadaj do drsnyho jezdeni jako chlapi (ze pak pritvrdi a jdou treba na tezsi discipliny), tak si kup kolo s krosovou vidlici – zdvih tak tech 5–6 cm. Spise bych asi nejakou tu RST nebo RockShox (Jett ap.), vyjde to okolo 2 tisic a vahove si o neco pohorsis, ale ber to tak – urcite si budes setrit pater a klouby vice nez pri jizde na pevnem kole!!! Zdravi je prednejsi. Taky je to pohodlnejsi a nebudes tak unavena (hl. asi zapesti). Ja bych ti to doporucil. Ten vahovy narust neni zas tak hrozny. Zkus se zeptat na vidlice na kros – jaky a kteryma ma kdo zkusenosti a podle toho si vyber.
Promin, chtel jsem to rychle odbyt, protoze otazka kolo s odpruzenou vidlici nebo bez je na tak sahodlouhou debatu a stejne nema jednoznacne reseni, protoze zatim proti pruzeni hraje hmotnost, slozitost (udrzba,vydrz atd.) a nekdy i cena. Jinak by jasna odpoved znela odpruzenou!
je to dobré. není to těžké. jsou především klady.
Na jaře jsme mojí koupili Rockmachine wildfire WXC – 10990 kč, váha 13,9 kg, komponenty Alivio, Acera, videl RST
Má asi 160cm a 48 kg-je moc spokojená-kolo se jí moc líbí a že prej se na něm jezdí o moc líp jak na tom starým-na něm vidlici měla pevnou.
dik za typ tohle kolo se mi moc libi, zajdu do obchodu a vyzkousim
Klidne zajdi to bude do 15ti i s brasnickou na naradi :))))
Tak sorry byl jsem moc rychlej a linej jeste hledat.
Uz som to raz vravel: Odpruzena vidlica nema na krosovom bicykli co robit. A na polovici horakov tiez nie. Je mi na zvracanie ked vidim tie trekingove fully a MTB, ako sa na tom ludia vozia po meste. Na to co ty potrebujes ti staci PEVNA! Zvysok sa da doriesit gripmi popr. rukavicami. Odpruzena vidlica v tejto cenovej kategorii byva TAZKA, NEFUNKCNA, KOMPLIKOVANA… Proste to nevyuzijes a zbytocne budes platit. A vlacit vsade to 1– 1,5 kg naviac.
Tak jestli myslis me tak… darmo mluvit :) Ale i tak si myslim, ze na MTB i v tehle cenove kategorii smysl ma. Na kros je to neco jineho, aby tam byla k necemu dobra musela by mit vlastnosti jake ti levna krosova vidlice nenabidne.
Myslim vsetkych, aj Teba… Problem je v tom, ze to vela ludi nevyuzije. Ale pokial niekto jazdi pravidelne do lesa, popr. maratony tak hej. Moj bracho ma treking s pevnou a absolvoval na tom vyjazd s nami na horakoch. A vobec nebol posledny. Ani hore, ani dole v zjazde. Len som cakal, kedy dostane defekt. Ale v poslednom case dostava defekty len v meste- sklo, sklo, pripinacky:-) Nadavam mu nech si kupi horak, ale jemu to vraj staci.
No je jasny ze tereny co jezdi vetsina lidi by sly jet bez problemu i s pevnou vidli ale vtip je v tom ze s odpruzenou je to proste pohodlnejsi.
Otazka je jestli je pohodli tahat se s 1,5kg neceho co nepotrebuju, pripadne se o to starat atd.
kolo vlastně taky nepotřebujem.
Pri cykloturistice by to bylo nanejvys vhodne, abys pak nebyl nekde za blazna :)
to je pravda, ale na druhou stranu do ceho by jsme tlacili penize
Radeji vlacit 2kg navic, nez riskovat zlomene zapasti na obou rukach. Takze asi tak.
No…kdyz jsem je Malevil na pevny vidli…tak jsem to kolo proklinal…tak me ve sjezdech bolely ruce, ze jsem nemohl ani brzdit a to Malevil pocitam mezi ty méne drsne maratony…treba takovy Sudety…by me asi odvezli s krecema na rukach… :)
a co takhle kros od Authora – Zenith SX nebo Airline? Ma s nimi nekdo zkusenosti? Jsou sice drahe, ale v 1 obchode poskytuji 10% slevu a navic pry na podzim budou vsechny kola slevneny.
V prvni rade musis vedet ty jestli chces kros nebo mtb.
KROS
Bez vidlice!!! odpruzenej :-)
Proc paneboze kdyz si tim setri ruce a pater
??? Vies ake je vyuzitie krosoveho bicykla? Ked chces nieco setrit, nekupuj nic a sed doma!
no vim Nekdy by se na nase cesty hodilo i celopero:)
tak!!! přesně. ta?ka má kross s odpruženou vidlici a myslím si, že vzhledem k naším cestám to má smysl i na tom krosu. vždy? na některých cestách by se mohly jezdit maratony a není třeba lesních výmolů, kořenů…
Jak? Od drobnych vibraci ti vidlice v teto cenove hladine nepomuze a na vsechno ostatni jsou kola horska.
na crosu se da jezdit i po lese a kameni (segra na nem jezdila po Vysocine) – i vtomhle terenu je vidle zbytecna?
Ono stejne s pevnejma neni moc na vyber :) Ja nejsem vubec zastancem krosu, tagze me se uz na nic neptej. Si myslim, ze na silnici je silnicka a do terenu poradnej horak. Tyhle kompromisy…
nějak dos nechapu význam krosů.Když dám na MTB úzké slikové pláště.Tak mi to vyjde nastejno.Teda až na ten průměr kol.A to mi zase nepřipadá tak důležité.
Než se rozhodneš, tak o tom opravdu ještě popřemýšlej. Já se taky přikláním k Vlkovi:-) Z horáka nikdy neuděláš 100% silničku, ale pořád se na něm dá na silnici jezdit lépe než na krosu v těžkém terénu. A pokud tě to ježdění mimo asfalt chytne, pak ten kros opravdu nebude nejlepší volba
uz si nekdy jezdil na krosu?? v terenu se na nem da normalne jezdit…
docasne na krosu zase jezdim a to uplne stejny veci jako ostatni na mtb..
Záleží taky o jakym terénu mluvíš.....
no myslim si, že technicky průměrný jezdec by měl s Fousáčem na treku co dělat a to v téměř jakémkoli terénu. Když už jsme u toho ve sjezdu Vonoklasy-Černošice ujel na trekovém kole i Ejoyovi a ten se se sjezdama moc nemaže.
No jo, ale je otázka, jak dlouho mu ten kros vydrží? Není lepší používat věci na to, na co byly vymyšlený? Po horách se dá chodit i v sandálech, ale není to jaksi ono…
Aj na cestaku sa da!
To Lišák, jo ale když máš rám od fulla na reklamaci :-( jinak drží fest už docela dlouho, záleží to na ráfcích a co máš obuto…
To Gatier, na MTB terén na silničce je odborník Lempl, samo že to jde, ale hodit za vyjížku/utrpení 3 smotky a stejně tolikrát lepit je trochu nuda ne :-) samozřejmě na super lehkých karbonových si vjetím do terénu skončil
vcera sem na silnicce dal mimojine modrou z cukraku na kazin… pohodicka.. :)))
no:-),jel tak dobre ze jsem nemel ani pomysleni na predjizdeni,to je rozdil:-))
normálně ?? :-))))
jo uplne normalne a o trochu rychlejc nez na biku.. s uzsima riditkama se lip manevruje mezi stromama ve sjezdech..
Jako vidlák z Karpat bych toto chtěl vidět na vlastní oči, a možná bys doslal za tuto atrakci u nás i nějaké vstupné. Co pro tebe znamená pojem „terén“ ?
to se bude definovat blbe… sutry, sterk, koreny, rozmlaceny cesty.. 20cm nerovnosti se v pohode daj..
Rukavice, gripy, hrubsie plaste pomozu…
rukavice a gripy pomůžou vesměs málo, pláště více, vidlice nejvíce. Zdraví nadevše.
A proto mam na kazdym kole zdvih 20cm, gumy sire 2,6palce, poradny gripy a misto sedla – kreslo :-))
Tohle kolo na zdravi neprida :)
…a presto se na tom muzes zmrzacit :-)))
Fakt jo? V tom pripade jedu Spindl na silnicce ;-)
Tam to jde. Jsem si to v sobotu daval na dualaku s pevnym zadkem a 100mm vpredu a hlavne na sjezd naprosto nevhodnou geometrii. Jsem si myslel, ze tam jedu jen tak na vylet v kokosce a ejhle, me to nejak chytlo :)
Hele ty bys to moh vedet: Nejsou nahodou zakazany naslapy v HOBY (full) kategorii pri sjezdu?
Urcite nejsou. Zrovna sem si je zkousel v kategorii pevne ramy.
jak te tam v nedeli poznam? :-)
Rekl bych, ze na silnicce tam bude jedinej a poznas ho jednoduse. Dojede az k paletaku :)
He he ftipalku :-) 2blue:No nevim jak me poznas, jestli tam bude chc.t jako ted v Praze tak budem vypadat vsichni stejne.. :-) jinak spesl s shiverem a uplne nejvic zelenej dres :-)
ono ted prsi?
No trosku se to tady prehnalo.. (sklaka)
Jsem taky za bezvidlice. U krosu to nema smysl. Stejne to nevydrzi vic nez upravene cesty a na ty vidlice neni nezbytna.
2s :-)
dovolim si podotknout, ze nektere tve nazory jsou ponekud zcestne…
a ze tobe nic nevydrzi, neznamena, ze to nevydrzi ostatnim… :)
tak to bych raději doporučoval toto www.rockmachine.cz/…er_disc.html. se něco okolo 13.Aceru bych raději nebral.Alivio a deore je lepší.A váha je i když to má kotoučové brzdy stejná jako předchozí kolo.
sorry odkaz je http://www.rockmachine.cz/…er_disc.html
A uz sa tu rozbieha reklama na jednotlive znacky :-)
to není reklama.Někdo jí doporučil RM wildfire WXC, tak já jen tvrdím že by RM Thunder_disc byl lepší.Jinak reklama,To bys pak musel brát ni jako reklamu veškeré zdejší recenze na vidlice marzocchi a jiné.pak by byla asi reklama vše o čem se tu píše, a mohli bychom to tu zrušit.
sorry, ale kolo v týhle cenový relaci je blbost. zaprvý nebudou příliš funkční a zadruhý véčka na takovýhle ježdění bohatě stačí. myslím, že právě RM se prodávají cca. už za 16 tisíc v deore a z marzocchi- chce to sledovat slevy
já vím že v-breake stačí.To kolo je oproti předchozímu lepší proto, že tam není nic sz acery -o to jde.Jinak jak jsi psal o tom kole s marzocchi a deore výbavou tak tsunami je ve slevě za 18.A pokud myslíš něco el nino nebo tak nějak s marzocchi mz.Tak ta vidla přijde nastejno jako RST.Elastomer jako elastomer.
joooo, tu tsunami jsem myslel
tak to mě velice zajímá, kde se dá sehnat tsunami za 16.Dík
akcebike?
tam ji mají za 17990 a ne za 16000
myslel jsem akcebike, ale trochu jsem se sek:)
Heled ja bych Aceru zase tak nepomlouval. Jasne, ze na MTB bych nesel niz nez Deore, ale mel jsem krosa Actstar Montana (ocel. ram, pevna vidle)komplet na Acere a uplne v pohode. Absolovalo se mnou 3 cesty po Alpach natezko a kdyz jsem ho prodaval, tak melo natoceno neco pres 10 tis. puvodni osmikolecko, prevodniky, a jen jsem za tu dobu menil asi 3(4)x retez. To bylo naprosto bezproblemovy kolecko. A pokud bude kamos slusne radit, tak tem pastorkum davam jeste 2 tis. km. Takze asi bych radil takto: pokud prevazne silnice a polni cesty, tak staci pevna vidla a kros, a nebo pokud se chce lili pustit vice do terenu, tak potom nejakeho horaka na Deore nebo Alivio a na to nejake rychle plaste a nejakou mekci vidli.
Hele ta holka tady uz 2× prohlasila ze chce KROSa a vy ji tady davate odkazy na MTB ??? Tak jak to teda je ? Co se tyka te vidle, tak si nemyslim, ze by to na krosu nemelo smysl…fakt to tomu pocitu z jizdy prispiva vic, nez nejkej ten gram navic
No já jsem postupoval takto: silnička → kros→ MTB. Kdybych se vrátil zpět, tak bych už volil silnička → MTB. Takže teď mám MTB+silničku (no starého favorita, ale docela dobře osazeného). Kros je takový kompromis-hybrid. Navíc MTB je lépe ovladatelnější – nižší těžiště. Mnoho lidí si myslí, že horské kolo je na silnici pomalé, ale to je omyl. Já treka za 10000, kola 28×1,5", kamarád K2 (už dost starou, ještě pevná vidle, zadní náboj XT, předek na průmyslových ložiskách) kola 26×1,95 semislicky a z kopce když jsme jeli vedle sebe, tak se mu to rozjíždělo rychleji. Ale to je trochu OT. Do práce dělám na silničce průměr kolem 30km/h a na MTB kolem 27km/h, což není zase takový rozdíl. A navíc pohodlí MTBxkros se nedá srovnávat.
Tak, tak! Bracho si kupil krosa a teraz je nastvany, ze nemoze jazdit viacej v lese. Keby vtedy kupil bike, len by prehadzoval plaste.
no hlavni duvod, proc jsem chtela kros byla prave ta rychlost, ale kdyz pises, ze je to celkem stejny, tak bych mozna koupila Traction ASL od Authora (na prvni pohled mi pripada pohodlnejsi nez napr. Stratos). Ma kola 26×2,00.
Musis ty vediet, co chces. Ja osobne jazdim na horaku po meste a v zime aj dlhsie treningy na ceste.
To se snadno říká, ale špatně se rozhoduje, když nejsou zkušenosti…
Tak ja pridam svou zkusenost – jsem proti krosum zaujaty, mel jsem jednoho na deore celych 8 mesicu a neprisel jsem na zadnou vyhodu, krome toho ze jsem po silnici jezdil asi o 10% rychleji. Proste uz kros nechci. Ale pro divku o tehle vaze, ktera stejne asi nebude jezdit moc terenem bych ho vubec nezavrhoval, protoze pokud si koupi mtb treba s motoraptorem, muze se ji cyklistika na dlouho znechutit :) Pokud jde o vidlici – sam jsem ji u krosa nemel a ani bych ji nechtel, ale zase pokud jde o holku, ktera evidentne nechce chrtit 10 kkm rocne, dal bych na krosa jak odpr. vidlici, tak odpruzenou sedlovku a zensky sedlo (wtb she, fizik vitesse, pells lady atd. proste jaky zrovna sedne).
Je pravda, ze kros je uz prevodama konstruovany na vyssi rychlost, tedy v pocte zubu prevodniku, vetsinou 48–38–28 kdezto u horskeho bezne 44–32–22. Tedy na nejtezsi prevod u krosa ujedes na jedno otoceni pedalu 9,7m, u horskeho 8,3m (v pripade 11z pastorku). Ale ver, ze ja jsem skoro nikdy na krosovi nejtezsi prevod neradil, kdyz uz, tak 12z pastorek a to jsem uz na nejtezsim prevodu jaky ma hoske. A plaste ti na prodejne vymeni za jake budes chtit. Take vyplet kol byva u horskych lepsi. Ale tot jen muj nazor, rozhodnuti je na tobe :o)
No teda podle mych zkusenosti se na mtb clovek na rovnych cestach nadre daleko vice nez na cross. Crossove kolo je na cykloturistiku docela idealni. Jizdy po cyklostezkach a podobne. A nema take mtb o dost mensi kola? To take hraje nezanedbatelnou roli.
Jo kros 28" a MTB 26", ale to jsem do te ujete vzdalenosti zapocital. Rozdil obvodu ti dela asi 20cm. Heled, ja skoro nepoznam rozdil mezi favoritem s 25mm plastema a mym MTB s 1,9" Maxxis High Roller, uz trosku sjetymi. Na skakajiciho krosa bych si tezko zvykal :o) Ono take zalezi na tom zda se porovnavaji kola ve stejne cenove kategorii. Pokud budou obe za 10 tis. tak potom krosa. Pokud kros za 10tis. a MTB za 15tis. tak uz bych sahl po MTB. Na cykloturistiku bych rekl, ze je prave lepsi MTB a ver, ze jsem neco najezdil na krosu a ted i na MTB. Nemusim na prejezdech pribrzdovat, kamenite cesty, kde to krosa rozhodi nejsou zadny problem, ja po prestupu vidim same klady.
No je to hlavne o osobnich preferencich no. Ja zase naopak jezdim na silnicce a kdyz presednu na horala a jedu po rovne ceste, tak skoro umiram. Samozrjme na tereny je to neco jineho a casto rad vytahuju mtb na tereny. Nicmene ikdyz si pujcim trekingove kolo, porad ma podle me bliz k tomu mtb nez k silnicce a co potom teprve korsove. I na tom trekingovem se da v pohode zvladnou docela slusny teren.
Lili, trochu jsem si precetl diskusi k tvemu jednoduchem dotazu.myslim si, ze si uz nikdy zadne kolo nekoupis pokud jsi poctive precetla vsechny prispevky. I kdyz s krizkem po funuse i ja prispeji svou radou. ty chces kolo kros (proc ne) v kategorii 10–15 tis.ja ti doporucim koupit kolo i s odpruzenou vislici nebot:
dale
napr. Author 03 (viz.ebikeshop)
preji pohodovy vyber a nedej se odradit protichudnymi nazory
V tejto cenovej relacii je fakt jedno, aku vidlu. Stejnak stoja vsetky za hovno! Nezabudni na vyskovo nastavitelny predstavec, super je aj v zadu odpruzeny ram. A odpruzena sedlovka je uz len ceresna na torte. To sa budes citit ako doma v kresle. Potom este existuju vselijake pridavne motory, az po motorky :-)
Když už uvažuješ o Traction od Authora, zkus se zamyslet nad Rockadile LTD od Mongoose. Je výbavou skoro stejný, ale přijde mi tato značka lepší a kolo celkově solidnější, ale to je věc vkusu. Je tam odpružená vidlice RockShox Judy TT, která je poměrně těžká (ale myslím, že dvě tři deka navíc nepoznáš), ale jsem s ní velmi spokojený a podle kamarádů, kteří mají zkušeností víc, jsou vidlice RockShox v této nejlevnější katerogii kvalitnější. Zkus si ji v obchodě, aby Ti vyhovovala tuhost. Podle mě určitě není tvrdá, ale přeci jen vážíš o 15 kg míň než já. Kdyžtak se zeptej v prodejně, zda jde ještě změkčit např. výměnou pružiny. Navíc je prý podle techniků docela bezúdržbová. Což je z části i výhoda jednoduchého systému pružiny. Prostě stačí s ní jednou za rok zajít i s celým kolem na celkovou údržbu do servisu, na kterou stejně budeš muset jít. A co se týká otázky jestli s odpruženou nebo bez, tak jsem jednoznačně pro odpruženou. Dřív jsem jezdil s pevnou, ale hrozně trpěly ráfky a kolo se pořád třáslo. Můžu říct, že odpružená vidlice (aspoň ta Judy) velmi zpříjemní a změkčí i cestu po kostkách na silnici. A když jedu normálně po městě, často jsou cesty udělány např. z položených panelů, a mezi nimi jsou velké výškové rozdíly. Bez odpružené vidly bych se bál o ráfky a zdraví celého kola, i moje, protože jsou to velké nárazy. Někdy prostě člověk nestíhá nebo už nemá síly na nadhazování kola, když vidí překážku, a pak se odpružená vidle taky hodí.
Jo, respektuju, že jsi chtěla krosové kolo, ale pak jsi začla uvažovat o MTB, tak jsem se přidal. A protože jsem při výběru měl ve finále dva favority – Traction od Authora a Rockadile LTD od Mongoose, tak třeba Ti tento tip pomůže. Pro pevné MTB bych se taky spíš přimlouval. Stalo se mi například, že mě ze silnice vystrčil kamion, a když jsem zajel do škarpy, byl jsem rád, že jsem měl dobré robustní kolo (jakým je MTB). A ještě k těm nervonostem na silnici… jsou plné děr a kanálů atd… Stačí když do jedné vjedeš při vyšší rychlosti a budeš ráda, že máš odpruženou vidli…
Ee, to jsem napsal trošku zmateně. „Pevným MTB“ nemyslím pevnou vidlici, ale kola MTB obecně, že jsou pevnější než krosová.
A jinak se opravdu zaměř na výběr správné velikosti rámu. Jo, pro MTB bych se přimlouval i proto, že je ovladatelnější, a pokud jsi menší postavy, lépe se Ti z něj bude seskakovat a rozjíždět a otáčet a všechny ty věci ve městě na křižovatkách, i v lese… a člověk se na MTB cítí bezpečněj, je prostě níž. Taky nezapomeň, že u každého kola si můžeš nechat ještě než ho koupíš vyměnit pláště (já si silně terénní Hutchinson Mosquito nechal vyměnit za Ritchey Innovader, které má Author Traction) i sedlo, na dámské, pohodlnější… Také si můžeš nechat vyměnit řídítka, délku představce, délku sedlovky, prostě cokoli, aby to vyhovovalo Tvojí postavě, aby Ti bylo pohodlně.
Ohledne rad s vidlici si myslim, ze to tu bude mozna trochu zkreslene tim, ze vetsina odpovidajicich jezdi na horaku, kde odpruzena vidlice hraje svoji podstatnou roli. A tyhle pocity pak prenaseji i na roli vidlice na krosu. Nejaka zlomena zapesti si pri jizdach po silnici, polnich, lesnich cestach na krosu nejak nedovedu predstavit (na krosu se nepoustim stremhlav lesem ze srazu…). Mam na krosu taky odpruzenou vidli a popravde receno se setkavam spis s radama, ze na silnici mam vidli radeji zamknout, ze houpajici vidle zpomaluje. Pak v nejakem horsim terenu ji muzu odemknout, ale vetsinou jsem lina porad tocit koleckam dopredu a dozadu podle toho, kde jedu. Takze si myslim, ze kdyz jsem donedavna prezila ve zdravi peknou radku let na favoritovi (i polni lesni cesty se dalo), tak kros bez vidlice taky neni prohra, protoze sirsi plaste taky delaj svoje a vyrazne zmekcuji pripadnou jizdu dirama.
Souhlasim s Tebou. Dřív jsem jezdil na krosu (ale strašný šmejd), a horáka mám poměrně nového, takže zatím ze zvyku jezdím spíš mírnější cesty. Ovšem občas když jedu po lesní cestě, se naskytne krátký, ale drsnější úsek. Co se týká silnic, tak vážím asi 63 kg, vidli mám trvale téměř na nejměkčí nastavení (uzamykatelnou nemám), na silnici se mi nechce přitvrzovat a toho houpání jsem si vůbec nevšiml. Pokud tam nějaké teoreticky je, tak bych řekl, že komfort odpružené vidlice toto pohupování vyváží. Aspoň tak je to na mém kole. Širší gumy ale určitě taky hrají svoji roli. Neříkám, že neodpružená nesplní požadavky a že se na ní nedá jezdit, ale odpružená je PODLE MNE lepší. Dnes jsem šel po městě a jely předemnou nějaké malé holky na levných neodpružených horácích, jely po chodníku a kousek po silnici a i na normálních nerovnostech na chodníku jim to tak skákalo, až mi jich bylo líto :)