• fil

    navazuju na včerejší forum název POMOC. Za rady typu www stránek a knih díky! určitě si prohlédnu a opatřím. Nicméně by mě ještě zajímalo ještě:

    · Je nějaké univerzální měřítko pro převedení velikostí kola (např. M – velikost 18´, L – 20´, … ???) Palce jsou mi jasné, "textilní měřítko nikoliv.

    · Jaké materiály jsou pro rám dobré – kvalitní a jaké měně

    0 0
    • Matts.  

      Textil: S – subtil M – medium L – Large XL – estralarge XXL – estraextralarge

      0 0
    • blue  

      univerzalni prevod pismen na ciselny meritko neni, kazdej vyrobce muze pod stejnym pismenem udavat jiny ciselnyho hodnoty, napr. M muze u jednoho byt 17 palcu, u jinyho 18, stejne tak jako velikost M muze byt v realu u dvou vyrobcu uplne jina

      0 0
    • myc  

      Podle me se nedaji uplne srovnavat ani napr 19¨ od ruznych vyrobcu.

      0 0
      • fil  

        Díkec. A co můj druhej dotaz..určitě bude pro zkušený bikery hračkou:

        · Jaké materiály jsou pro rám dobré-kvalitní )a asi i drahé) a jaké naopak.

        0 0
        • Staenly  

          No de o to na co ten bike ma byt…Vetsinou sou to dnes ruzny hlinikovy slitiny – pokud je za oznacenim materialu (u hliniku) napr T6 (nebo neco podobnyho), tak mas jistotu, ze ram je tepelene zpracovan, tzn. vetsi tuhost…Ocel se nejcasteji pouziva CrMo – oproti hliniku je tezsi (nejedna-li se trubky foco, ultrafoco…) a neni tak tuha…Pohodlnej, lehkej, tuhej a taky pekne drahej je karbon…Titan je pak kapitola sama pro sebe…

          0 0
          •  

            muzes mi vysvetlit pojem tuhost? nepletes si to nahodou s pojmem pevnost? ikdyz by sis protirecil ze je hlinik tuzsi nez ocel, takze rekneme tlumící schopnosti?

            0 0
            •  

              me se to pres ty prazdniny nejak vykourilo z hlavy :/

              0 0
              • Staenly  

                Btw, pochopitelne nemyslim cistej hlinik, ale slitiny hliniku, ze kterych se delaj ramy…

                0 0
            • Staenly  

              Myslim tim bocni tuhost, jestli tomu rikas pevnost, tak asi tak…Proste hlinik se ti v zaberu min krouti nez ocel…Co se tlumeni tyce tak by mela byt lepsi ocel, ale v tomto pripade sem zadny rozdily nezaznamenal…

              0 0
              • Pá-dlista1  

                Ja teda jsem zatim na vsech ramech poznal rozdil v pohodli oceli proti hliniku a proto ocel taky vozim. Nektery ocelace (co mam treba ted) jsou relativne pohodlny a pritom extra tuhy v zaberu.

                0 0
        • o.1  

          Tu je odpoved podobna ako pri tych velkostiach. Neexistuje nieco take ako najlepsi material. Material iba ma nejake vlastnosti a je len otazka vhodnej volby ohladom na konstrukciu a pozadovane vlastnosti. Ziadny nebude najlepsi vo vsetkom, je to otazka priorit, ktore vlastnosti su pre teba dolezite. Co sa tyka ceny, ani nahodou neznamena ze drahsi je lepsi. Znamena to iba ze drahsi je drahsi. Moze mat niektore specialne vlastnosi a je otazka ci stoja za tu zvysenu cenu. Niekedy aj hej. Ale v spolocnostiach nadbytku, kde my napriek vsetkemu jednoznacne patrime, aj samotna vysoka cena je psychologickou hodnotou (aj ked triezvo uvazujuci clovek by to nazval snobizmom alebo aj este nejak horsie), ale je to skratka tak, ludia si kupuju viacnasobne drahsie veci s prakticky rovnakou uzitkovou hodnotou. Psychologicky musis priratat do materialovych vlastnosti imidz ap. Ale to je aspon z mojho pohladu uz iba cierna magia a jej obete:) Takze aby som to zhrnul: vsetky pouzivane su vhodne a tie co sa pouzivaju najviac su najvhodnejsie.

          0 0
      • vladaza  

        každej výrobce to mastí trochu jinak, tak se člověk velikostma moc nepořídí, ale když už vím, že mi např. sedí HT Trek ve velikosti 18 ", tak je velmi pravděpodobné, že stejně velký rám bude , pro mne,od téhož výrobce vhodný třeba i za 5 let

        0 0
    • BH  

      kazdy vyrobce to dela trochu jinak, chce to porovnat geometrie ramu. zakladnim hlediskem velikosti ramu u slopingovych ramu je zejmena jeho delka mereno stred hlave trubky s pomyslnym stredem trubky sedlove (tj.prumet osy sedlove trubky s vodorovnou primkou procazejici ve vysce konce hlavove trubky.Takto se da i teoreticky stanovit vyska ramu.Obecne plati, ze L je vetsinou pro vysku postaby kolem 180cm, tj. jako 19" u klasickeho ramu treba Author.Pokud se tyka materialu ramu uz to tu zanalci rrozebrali. reknu jen vyhody a nevyhody materialu Cr-Mo dobre tlumi narazy a vibrace, je vsak bocne pomerne mekky,koruduje a vypada moc tence, da se vsak snadno opravit (treba vymena koncovek) Dural (tedy slitina hliniku, tedy AL)je vyrazne tuzsi, hure absorbuje narazy,ale lepe prenasi silu slapani.Pri stejne hmotnosti jako Cr-Mo je i pevnejsi(vice vydrzi). Ovsem neni Al jako AL, je v tom sakra rozdil,zakldni hledisko kvality je krome zminovaneho oznaceni T(a tedy zpusobu tepelneho zpracovani), take zpusob profilovani (tedy zuzovani sten trubek od kraje ke stredu), je to napr. double butted, triple butted (2×, 3× zuzovane) pod.Nikdo z vyrobcu neozanacuje sve materialy podle normy, ale obchodnimi nazvy jako 7005,6006, alpatech a pod..Cert se v tom vyznej. Rozdil je pak nejen v cene ale iv jizdnich vlastnostech i hmotnosti. Kvalitni hlinik poznas tak, ze pokud klepnes na trubku, musi vydat zvuk jako plechovka od coca coly.pak je stena trubky skutecne jako papir (napr. Scott race…) No a dnes modni karbon- kevral ? je to super pokud na to mas, ale jsou s tim dost problemy a jizdni vlastnosti nejsou uplne dokonale.(je pruznejsi oproti hliniku) Titan? vecny material, ale strasne mekky- pruzny,zavodaci to pouzivaji do velikosti 19", vetsi ram je prilis plasticky.Hod­ne drahy.

      0 0
      • Aiax  

        Uff, to je vycerpavajici. Jen bych se trochu hadal o ocelovych ramech (vypadaji moc tence=jsou elegantni, mekky=jsou ocelovy ramy, ktery neuhnou pod zaberem, korodujou=kdyz se osetri tak to neni akutni), ale to je vec osobnich preferenci. Orientacne (skutecne orientacne a neplatici pro vsechny vyrobce ):S-do170cm, M-170–180cm, L-180–190cm, XL-190cm a výše

        (ctrl+c ze stranek trinnity.cz :))

        0 0
        • BH  

          no ja bych to cleneni velikosti trochu poopravil S cca 160, M cca 170, L cca 180, XL cca 185az 190 ,XXL 190 a vyse, ale v podstate se je to podobne.Jsou pak i velisti XS. Me hodnoceni Cr-Mo jiste pokulhava,jsou kvalitni Cr-Mo , ktere jsou tuhe, zalezi take na stavbe ramu a kvalite trubek (takovy reynolds…) Jeste bych upresnil, ze Cr-Mo se take drive „vyžvýkne“ než AL, ten zachvava dele stejne vlastnosti. Ale AL ram zase rad vrze a vubec vydava podivne zvuky.

          0 0
          • Vojtíšek  

            Řekl bych, že je to přesně naopak. Ocel si zachová stále stejné vlastnosti a Al časem změkne a nakonec praskne :-))

            0 0
            • BH  

              nemyslim si to, alepon z me praxe mam mnou popsanou zkusenost.To mohlo byt zajimave tema na diskusi, pokud to zde jiz nebylo. zajimal by me nazor vice lidi na tento problem a hlavne prakticke zkusenosti

              0 0
              • Vojtíšek  

                O tom není třeba diskutovat, to je dané fyzikálními vlastnostmi oceli a AL.

                0 0
            •  

              tak to je lol, každej materiál podléhá stárnutí ;)

              0 0
      • Loner  

        .. i tak si myslím, že kecy obchodníků ve smyslu, že ..rám tlumí vibrace .. jsou pustým lhaním, protože tuto vlastnost žádná uznávaná zkušebna nezměřila a neznormovala. Co opravdu tlumí jsou gumy a jejich případné podhuštění (řádově do 1 cm, lyžiny do 1 cm, vidla do 15 cm. Boční tuhost – to už bych bral vážně. Metrákovej jezdec při záběru na rámu 21 palců je Ÿnát. Co se týče titanových vidlic, sedlovek ba dokonce rámů – no nekupte to, když je to takový magický matroš. Za tu cenu to musí utlumit i zemětřesení.

        0 0
        • Aiax  

          No postupne jsem si na tohle udelal podobny nazor, ale prece jen: na ramu z 7005 alu me zada bolely nekdy uz po 50km a na ramu z ocele (tady to muzu primo provnat, protoze jsem menil jen ram, vsechno ostatni zustalo) me neboli. Cim to je nevim, ale vyhovuje mi to, takze u HT uz bych nic jineho nez ocel pro sebe nechtel.

          0 0
          • fousac  

            v pripade ze ty ramy maji dokonale shodnou geometrii… jinak ta zmena bude prave quli geometrii…

            0 0
            • Aiax  

              Mozna, ja to zas az takhle nezkoumam, proste selskym rozumem: 1.kolo – ocel – zada neboli 2.kolo – ocel – zada neboli 3.kolo – alu – zada boli 4.kolo – ocel – zada neboli

              jsem dospel k zaveru, ze ocel je pohodlnejsi. Mozna to fakt bylo geometrii a byla to jen nahoda, ale momentalne je mi to jedno, protoze to vypada, ze s Ht dojezdim letoek a pak snad uz konecne vyberu ten pravy a idealni full :) BTW moc pekna Merida! Jak jezdi?

              0 0
              • fousac  

                nic proti oceli.. :)

                mam silnicni ocel a alobal bych nechtel..

                merida??? no je nádherná… :)) ale je o 6cm kratsi nez co sem mel predtim, tudiz se chova strasne divoce a splasene… se musim znova ucit jezdit na kole.. ale ja ji zkrotim.. :) zatim 2:0 vede potvora jedna.. :)

                0 0
        • BH  

          to nejsou uplne kecy, pocitove Ti to potvrdi, kazdy kdo vyzkousel oba materialy.

          0 0
          •  

            aaano, ocel je pohodlná

            0 0
            • ddd - andy  

              nooo, treba muj ram.. ten je tak pohodlnej :-)

              0 0
              • Aiax  

                Ja myslel ze profici pohodlim zasadne opovrhuji a kdyby jim to sponzor nezakazal, jezdili by i bez sedla :) No a stejne ve Velu psali, ze je to ram s minimem pohodli, CHCES SNAD RICT, ZE LHALI?

                0 0
        • gorgeous  

          Dokonce i material z jakyho se dela sedlovka ma znatelny vliv na pohodli.

          0 0
        • kankrlicek  

          Měl jsem totožný názor a titanový rám jsem kupoval z důvodu jeho delší výdrže a zbytek jsem považoval za marketing. Měl jsem KHS team v oceli (geometrie není totožná s moratkou) a přímé srovnání na stejné trati Šely (konkrétně ta louka před koncem:)) vyznívá velmi výrazně pro moratku. Nejen že mě záda nebolela, ale v daném místě jsem seděl v sedle a jel, kdežto na KHS jsem střídal jízdu ze sedla a v sedle a opravdu jsem nevěděl co je horší. Takže o těch marketingových kecech si teď v tomto konkrétním případě myslím své. U té mojí moratky to funguje a můžu říct, že mě to velmi těší :)

          0 0
      • multib  

        Nemáš ve všem pravdu .. Označení duralu 7005, 6006 a p. má jasně daný poměr příměsí v Al ..
        Označení u Al rámů (např.) double butted, triple butted jsem neviděl, to se týká Fe rámů a značí, kolik trubek je Cr – Mo ..
        A Ti ..? Zapomněl jsi uvést, že je těžký .. určo oproti Al rámům .. dává se z důvodů výdrže, neoxiduje a nepotřebuje povrchovou úpravu .. a měkký..? materiálově určo je mnohem tvrdší, než Al a konstrukčně záleží .. na konstrukci .. pokud bvude konstrukce stejná, jako u Al, bude mnohem pevnější, ale i těžší .. J.

        0 0
        • Jirik123  

          double butted, triple butted s materialem nesouvisi. znaci to zeslabeni materialu uprostred trubek a zesileni na koncich, kde jsou trubky svareny.

          0 0
          • multib  

            Na Al rámech nápis double butted, triple butted není .. J.

            0 0
          • multib  

            Triple buted by znamenalo, že trubky jsou zeslabené 3×, což se nedělá, max 2× .. a pak, které trubky jsou zeslabené, to z toho nevyplývá .. jednoznačně při jedné Cr – Mo trubce je ta kvalitní spodní, při double jde o spodní horní a u triple navíc o sedlovou .. J.

            0 0
        • rock  

          Oponovat po 40 měsících … buď jsi vyjímečně pečlivý při hledání v historii, nebo máš sakra dlouhý vedení, pokud trvalo zformulování odpovědi tak dlouho :-))) …

          0 0
          • multib  

            milý rocku, určo je můj názor přínosnější, než tvé směšné prudění .. nazval bych to buzerací .. To, že tebe nenapadlo jiné vysvětlení, to neznamená, že jiná možnost není ..
            prostě při hledání jsem narazil na tento thread, zaujal mne název, zalistoval jsem a prostě jsem musel reagovat .. Takže žádné dlouhé vedeení, či pečlivost .. od pečlivosti je tu vyhledávač .. To Ty jsi pečlivý, když hledáš, kde, kdy a kdo odpověděl se zpoožděním .. mne by nenaoadlo dívat se na čas .. prostě mne zaujalo téma, ale abych sledoval, jestli jsem reagoval na staré téma, tomu říkám puntíčkářství a plýtvání časem .. Rocku, Rocku .. moc se nudíš ..?? Co takhle křížovky .., :o) J.

            0 0
      • o.1  

        Ono je to v skutocnosti trosku uplne inak: ocel hociaka je pri rovnakom priereze vzdy ovela tuhsia ako hociaka zliatina hlinika. Ide o to, ze dural ma mensiu mernu hmotnost, teda su vacsie priemery a hlavne vecsie prierezove moduly profilov preto obvykle pri rame sa dosahuje vecsia bocna tuhost. Ale nemusi to byt vzdy, je to vec konstrukcie a tvarovania trubiek. Material ako taky je dural meksi a menej pevny ako ocel. Unavovo je na tom tiez vacsinou horsie. A pokial ide o tie trubky , ktore vydavaju zvuk ako plechovky od coca coly, preco by to mal byt znak kvality materialu. A vobec, co to znamena kvalitny hlinik?

        0 0
        • multib  

          Nelze obecně říct, že Al je horší .. ocelové rámy rády praskají .. důkazem bylo časté praskání F1, které v rukou závoďáků vydržely cca 10000 km .. a praskaly zpravidla ve stejném místě, tj. pod navářkou 2páčky ..
          U Al rámu platí, čím více Si, tím lépe a u Mg to platí na 100% .. Důkazem jsou ryze Mg rámy, které jsou super lehké, super pevné a super drahé .. Takže čím více Mg v Al, tak je pevnější, než Fe .. J.

          0 0
          • ota  

            třeba Mg Meridy?

            0 0
            • multib  

              Co Mg Meridy ..? Zn. není důležitá .. J.

              0 0
              • ota  

                že praskaly.a dost.nevidím do technologie zpracování, ale Mg se jim nepovedl, ale marketing měli okolo toho bombastický.

                0 0
                • multib  

                  Nevím, proč praskaly, tipuji na špatnou technologii výroby rámu, n. trubek .. J.

                  0 0
                  • vladaza  

                    někde se prezentovalo, že ty „hořčíkový“ rámy byly velmi problematické z hlediska oxidace materiálu, jinak je trochu škoda, že trh je zcela převálcován hliníkem / a karbonem ve vyšších cenových hladinách/ a člověk, který by chtěl kvalitní ! ocel má smůlu / ono se stačí třeba podívat na stránky Columbusu a člověk najde pouhé tři sady v oceli, z toho snad jen jedna / Zona/ je pro MTB, tak se z oceli stává luxus, ještě před pár lety měl Autor jedno ocelový – dnes už , tuším, žádné, škoda byla by to změna

                    0 0
          • Zdyn  

            Tak To se neda rici. Si a Mg musi byt vzdy v urcitem pomeru k dalsim prvkum a pevnost zvysuji jen do urciteho mnozstvi. Jinak nejpevnejsi slitiny a bazi hliniku jsou se zinkem Zn.

            0 0
            • multib  

              O Zn rámech jsem neslyšel, kdežto Mg rámy se dělají .. tam platí, čím víc, tím líp .. j.

              0 0
              • soc  

                Slitiny hliníky s příměsí Zn, např. 700× jsou obecně považovány za nejpevnější, ale mám pocit, že byl problém s únavovými vlastnostmi. Jinak čistý Zn se nepoužívá, to je jasné… Zajímavé jsou ještě slitiny s příměsí Li, měly by být o cca 10% lehčí, ale už se asi nepoužívají, byly s tím nějaké problémy.

                0 0
                • multib  

                  net vrdím, že Zn se nepřidává .. stejně i Cu a další kovy .. J.

                  0 0
                • Zdyn  

                  No proiblem s unavou bych tam nevidel. tedy rozhodne ne vetsi nez u beznych slitin. Problemy jsou hlavne s tim, ze vetsinou plati, ze cim pevnejsi slitina, tak tim byva hure svaritelna. Obecne rada 6000 je svaritelnejsi daleko lepe nez 7000. Slitiny s Li nabizi nizsi mernou hmotnost pri stejne pevnosti, ale jsou drahe a jsou vice mene stale ve vyvoji.

                  0 0
                  • soc  

                    Nene, tady šlo o nýtované konstrukce, nicméně tohle byl stav řekněme před 10–15 lety. Co se týče únavy, daleko víc se toho dá pokazit špatnou konstrukcí. Se slitinami AL-Li máš pravdu, na škole to brali jen jako zatím okrajovou záležitost, ale můž to být zajímavé, viz.: www.key-to-nonferrous.com/default.aspx?…

                    0 0
                    • Zdyn  

                      Tak jasne, ze unava je vetsinou problem konstrukce.S tema nytovanejma konstrukcema jsem to moc nepochopil. Nytovani se pouziva zejmena v letectvi, pac pouzivane materialy (dural) jsou spatne svaritelne. Jen tak pro zajimavost takova C-17 ma cca 3 000 000 nýtů

                      0 0
                      • soc  

                        Já to mám právě z letectví, tam se nahrazovaly plechy z 7×xx něčím jiným, asi 2024 nebo něčím takovým, nemělo to požadovanou životnost. Na druhou stranu 7×xx jsou dobře svařitelné, pevné, takže na kola jak dělané :) Jinak mám pocit, že už jsem viděl i kolo s nýty, nevím kdo to dělal, někdo v české republice, jestli Aerotechnik? Původně to byly trubky lepené do mufen, ale po čase začlo lepidlo povolovat, tak se spoj ještě pojišťoval nýtem. Ale opravdu netuším, jestli si to pamatuju dobře.....

                        0 0
                        • Zdyn  

                          No o letectvi toho myslim vim celkem dost. O tom, ze by se nahrazovala 7×xx 2024kou z duvodu zivotnosti, tak o tom nic nevim. Presneji nevim o tom, ze by vznikal problem s unavou u potahovych plechu z důvodu materialu. Problemem vetsinou byvaji otvory pro nyty a jejich vyroba a způsob nytovani. Jsem nepsal, ze rada 7000 je nesvaritelna, ale je hure svaritelna nez 6000 ( Do svaritelnosti je treba brat i nutne upravy svaru po svarovani). Jinak v obou radach jsou slitiny lepe i hure svaritelne. V cyklistice je asi nejbeznejsi 7020 pro lepsi ramy. pouzivaji ji treba i mensi vyrobci u nas. (Rb, duratec,.. kvüli cene, vlastnostem atd. Ze 7000cove rady se jeste casto pouziva 7005.

                          0 0
                          • soc  

                            Mám pocit, že na L410, nahrazovaly se plechy na tahové straně křídla. Ale já to mám jen z doslechu, to je tak, když je někde nějaká konference a staří inženýři popijí a vzpomínají.

                            0 0
                            • Zdyn  

                              Tak o tom nic nevim. Tam treba vim, ze na 410tce se gumove zavetrani na klapkach nahrazovalo plaëchem, pac guma vydirala plech na kridle. 410tku jsem brali celkem dost. Ale netvrdim, ze nemuzes mit pravdu. Kontrolni otazka: ktera je podle tebe tahova strana kridla ? :)

                              0 0
                        • multib  

                          Duralový rám s nýty dělala průkopnická fy Alan před 30lety spec. pro cyklokros .. J.

                          0 0
              • Zdyn  

                Nikde jsem nepsal, ze jsou to Zn ramy, ale Zn se pouziva jako prisadovy prvek.A jak jsem psal Al slitiny s nim patri k nejpevnejsim a jsou taky v rade 7000. Mg ram je taky blbost. Ale Mg je v te slitine dominantni (zakladni) prvek stejne jako je Al v hlinikovych slitinach. U horcikovych slitin je zaklad Mg a hlavni legujici prvek je Al plus tam jsou dalsi prisady. Jo a jinak toho Mg je tusim max do 60% ve slitine, ale to bych se musel podivat, pac si to nepamatuju presne.

                0 0
                • multib  

                  Co já vím, tak se rámy dělají i čistě z Mg .. pár let zpět jsem to viděl v nabídce jedné firmy, vážil 1 kg a cena byla 60000,– J.

                  0 0
          • assassin  

            najdi si pevnost oceli a libovolne slitiny duralu v tabulkach a ukaz nam nejakou tabulku kde ma dural vetsi pevnost nez ocel…

            0 0
            • multib  

              Bavíme se o pevnosti rámu, ne materiálu .. Je to dáno konstrukcí rámu i samotných trubek .. tepelnou a mechanickou úpravou, spoji ap. .. J.

              0 0
              • assassin  

                jo jako chces rict ze kdyz konstrukcne stejne provedu ram z materialu mene pevneho a pevnejsiho tak vysledek je ten ze ram z mene pevneho materialu muze byt pevnejsi? pak vychazi bud ze ten material je sptane svaritelnej (ale ocel je na tom v tomhle pripade lip nez hlina) nebo je nejake nesmyslne konstrukcni reseni......

                pevnejsi matros, pevnejsi ram…

                pevnost (mez pevnosti) zatizeni (napeti) pri kterem dojde k poruseni materialu…

                tuhost – deformace pri nejakem zatizeni – ok hlinikovej ram stejne pevnostne nadimenzovanej jako ocelovej bude tuzsi … ale ten ocelovej zase lehci… viz nize…

                0 0
                • multib  

                  naopak, chci říct, že rám ze slabšího materiálu provedu konstrukčně lépe a navíc konstrukce trubek (ovál, 4hran, voštiny ..) bude lepší, pak i celkový rám bude mnohem pevnější .. (viděl jsem jet tunové auto po papírovém mostě ..) .. jeden čas dělala jistá firma dětská 16" kola na křížovém Fe rámu, kde po krátkém čase zadní šavle praskaly .. a Al rámy podobné konstrukce, kde se to nestávalo .. J.

                  0 0
                  • assassin  

                    nechapu… jasne pokud chces srovnavat lepe konstrukcne reseny ram z mene pevneho materialu s horsi konstrukci ramu z pevnejsiho materialu.. tak muzou nastat ruzne situace a nema cenu to resit… ja hovorim o srovnatelnem konstrukcnim reseni – kde ma cenu neco porovnavat…

                    0 0
          • Mug  

            Už JC řekl: „Budoucnost patří aluminiu!“

            0 0
            • assassin  

              obchodni trik… ja treba bych bral ram posvarovanej z tenkostenejch ocel trubek do prostorove prihradove konstrukce…ala ducati… ale je to drahy na vyrobu, pri vyrobe spousty kusu je lepsi vyrobit formu a rovnou tuhle tavrovou slozitost odlejvat z hliniku… neni to lepsi.. ale je to levnejsi… a o to jde pri vyrobe kol az v prvni rade… tezko nejakej vyrobce bude vyrabet ramy na kterych prodela jen s tim ze jsou nejlepsi.....

              0 0
          • o.1  

            „U Al rámu platí, čím více Si, tím lépe a u Mg to platí na 100% .. Důkazem jsou ryze Mg rámy, které jsou super lehké, super pevné a super drahé .. Takže čím více Mg v Al, tak je pevnější, než Fe .. J. “

            To snad nemyslis vazne? Nechapem jednu vec, ake pohnutky vedu ludi odpovedat uplnesuverennym sposobom na veci ktorym absolutne nerozumeju. A neber si to osobne, netyka sa to len teba (napr. nedavne diskusie o citlivosti vidlic, uz sa na to ani neoplatilo reagovat, lebo niektori ludia sa jednoducho nedaju zastavit. Ale asi je taka doba, staci si precitat clanok v casopise alebo nieco vyguglit na internete a mame tu skusenych odbornikov)

            0 0
            • multib  

              Pokud se mnou nesouhlasíš, vyvrať mi to .. Kdyby to byl nesmysl, nedělaly by se Mg rámy .. a ty se dělají .. J.

              0 0
              • Vilém  

                Co tedy povazujes za „ryze Mg“ ram?

                0 0
                • multib  

                  Ty nevíš, co je Mg ..?? 8– J.

                  0 0
                  • Vilém  

                    nevidim duvod proc delas opicky,ale asi se to od Tebe bohuzel nedovim.

                    0 0
                    • multib  

                      Opičky? Já myslel, že tu všichni vědí, že Mg je magnesium, čili hořčík .. J.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Tak dobre,co tedy povazujes za ciste horcikovy ram?

                        0 0
                        • multib  

                          nejspíš rám jen z Mg .. je možné jiné vysvětlení? J.

                          0 0
                          • Vilém  

                            No dobre,normalni odpoved z tebe nedostanu,skoda chtel jsem se neco priucit.Tak az treba dostanes chut normalne odpovedet na normalne polozenou otazku,tak sem muzes neco pripsat.

                            0 0
                          • Vilém  

                            Jeste dodatek.Moh bys tedy uvest nejaky ram ciste z Mg (horciku) ?

                            0 0
                          • Zdyn  

                            Jak jsem psal vys, tak ciste Mg ram je blbost, pac by to asi ani neslo udelat. A samotnej Mg je na tom s pevnosti mizerne. Je to Mg+Al +dalsi prvky

                            0 0
                            • multib  

                              Mg má větší pevnost, než Al .. tak proč by nemohly být rámy z čistě Mg .. ? J.

                              0 0
                              • Zdyn  

                                Teoreticky je mozne vsechno.Ale prestoje je cisty Mg pevnejsi nez Al (ikdyz rozdil je dost malej), tak celkova pevnost je mizerna. Cistej Al ma cca 90Mpa Mg ted z hlavy nevim, ale mam dojem, ze nekde kolem 150? Jde o formu, v jake cisty Mg je. Hadam, ze ram by sel udelat max nejak praskovou metalurgii. a taky je problem, ze Mg je dost reaktivni. (Snadno se vzniti) a navic je cisty Mg velice mekky. ted si nejsem jistej, ale mam dojem, ze ve skole jsem ho rezali i nozem a pak zkouseli, jak se vzniti, ale to bylo uz na zakladce.

                                0 0
                                • Jirik123  

                                  s tim rezanim a vznecovanim jsme to delali taky, ale nejsem si jistej jestli to byl cistej Mg nebo naka sloucenina. myslim, ze se to uchovavalo v nejaky kapaline, uz nevim jaky:-) taky si pamatuju, ze horici Mg vodou neuhasis protoze hori prilis vysokou teplotou.

                                  0 0
                                • multib  

                                  nabídka mnou zmiňovaného Mg rámu byla cca před 5 – 7 lety v propagačních a nabídkových materiálech prodejce Authora .. Možná v letáku s cinelli, ale to už si nejsem jistý .. možná si zástupci (prodavači, mechanici ..) této značky vzpomenou, oč šlo .. J.

                                  0 0
                                  • Zdyn  

                                    Ciste Mg ram to proste urcite nebyl. To si hodne lidi myslelo prave i o Meridach, ale jak jsem psal. jen to vzdy Mg slitina.

                                    0 0
                                    • multib  

                                      nebudu se přít, nemám důkaz, ale jsem přesvědčen o své pravdě .. nechce se mi googlit, jako v příp. Syska .. :-) J.

                                      0 0
                                  • Jirik123  

                                    propagacni materialy nejsou uplne nejspolehlivejsi zdroj presnych a overenych informaci. se jen podivej do letaku kolik vidlic ma kluzaky z „magnesia“. je to cisty horcik? pochybuju.

                                    0 0
                              • Jirik123  

                                snazil jsem se neco najit na internetu, ale o ciste magnesiovych ramech jsem se docetl jen to, ze to jsou marketingove kecy a v realu to jsou vsechno slitiny:-) jo a taky pry magnesium dobre hori, tusim ze se z nej delaj i kresadla. to by pak jeden slide po asfaltu taky mohl znamenat blafnuti celyho ramu…

                                0 0
              • soc  

                Magnesium is the major alloying element in the 5×xx series of alloys. Its maximum solid solubility in aluminum is 17.4%, but the magnesium content in current wrought alloys does not exceed 5.5%. The addition of magnesium markedly increases the strength of aluminum without unduly decreasing the ductility. Corrosion resistance and weldability are good.

                zdroj: www.key-to-nonferrous.com/default.aspx?…

                0 0
                • multib  

                  tohle je obecně známá věc .. tenhle poměr Mg je optimální .. zvyšuje pevnost, snižuje váhu, oxidaci a ještě se cenově vyplatí .. Ale tohle nedokazuje, že by se nedělaly, či nešly udělat rámy s vyšším obsahem Mg .. J.

                  0 0
                  • pepek  

                    Jo, nejlepší rámy jsou ze 110% Mg + 10% jahodovýho dřeva. Ty vydrží prý věčně.

                    0 0
              • o.1  

                Tu nejde o ziadne suhlasenie , nesuhlasenie a vyvracanie niecoho. Prisadove prvky spevnuju material len do isteho optimalneho mnozstva a urcitymi znamymi mechanizmami, ale aj z dalsej diskusie vidno, ze toto ti nic nehovori, takze by bolo lepsie keby si si odpustil rozdavanie rozumov o veciach , ktorym nerozumies.

                0 0
        • soc  

          Jen doplním, modul pružnosti oceli je 210000MPa, modul pružnosti hliníku je 72000MPa, tzn. ocel je 3× tužší než hliník. Měrná hmotnost oceli je asi 2.8× vyšší než měrná hmotnost hliníku. V konečném důsledku to je ale tak, že při stejné hmotnosti (a např. tloušťce stěny) si můžu dovolit mít podstatně větší průměr trubek a tím větší tuhost. Nebo při stejné tuhosti mít lehčí trubky. Pevnost používaných slitin hliníku je kolem 400–450MPa, ocel může mít 800–1000MPa (aspoň používaná 4130). Prakticky vše o používaných materiálech jde najít v MMDPS-01 nebo MIL-HDBK-5H, ale chce to umět anglicky.

          0 0
          • assassin  

            souhlas, jde jen o to ze ocel ma dost velkou oblast elasticke deformace… to jest kde pruzi a po tom co zmizi zatizeni se vrati z5 do puvodniho stavu… mez pevnosti je az za…

            u hliniku je je tahle elasticka oblast mnohem mensi a tudiz stejne pevnostne nadimenzovany ram vypada jako tuzsi, protoze mene „pruzi“ ale k prasknuti obou nastane pri stejnem zatizeni…

            takze souhrn: stejne pevnej ram (pevnost udava pri jakym zatizeni se material porusi) bude z oceli lehci nez z hliniku … jen bude vic pruzit …

            pokud budu ram dimenzovat naopak aby meli stejnou tuhost… tzn aby stejne pruzily… vyjde ten ocelovej tezsi nebo a s vetsimy prumery trubek… ale zaroven bude pevnejsi nez ten hlinik… praskne pri vetsim zatizeni…

            0 0
            • o.1  

              Ako si to myslel ze ocel ma vacsiu oblast elastickej deformacie. Pri rovnakej sile bude viac pruzit dural ked to berieme cisto ako material. Predsa nemozes namahat material nad medzu klzu. Tu ide ciste o prierezove moduly trubiek. (kedze je dural lahsi mozu byt trubky hrubsie a prierezove moduly narastu viac ako iba linearne zvysenie hmotnosti, samozrejme ide iba o tuhost v ohybe a kruteni. Pri predpoklade rovnakej konstrukcie. A hlavne ide este o to, ze pri hydroformingu mozes volit tvary prierezu aj roznu hrubku prierezu lepsie, tak aby to bolo pruzne alebo tuhe v roznych smeroch podla potreby. Co sa tyka prasknutia to uz je skor chybne nadimenzovany alebo zle zvareny ram a nebude tu hrat ulohu pevnost materialu, ale skor unava, krehky lom, trhlina, zvar ap. Keby to prasklo v dosledku prekrocenia medze pevnosti , tak to znamena len tolko, za ten ram navrhol uplny diletant.

              0 0
              • Zdyn  

                Jo jo to je pravde. U konstrukci, kde se musi brat v uvahu i hmotnost je, nez samotna pevnost materialu, dulezitejsi spise merna pevnost, tedy pevnost vztazena na hustotu a tu maji Al slitiny srovnatelnou s oceli. Jinak se neda rici, ze ram z toho a toho materialu bude pevnejsi(samozrejme pri stejne hmotnosti). Jde vzdycky o konstrukci.Jde udelat Al ram pevnejsi nez ocelovy a taky ocelovy ram lehci nez hlinikovy. A stejne je to s ostatnimi materialy. Porucha ramu prekrocenim meze pevnosti je taky mozna a nemusi to byt vina konstruktera. Ale nejni to bezne. Vetsinou je to pri pouziti ramu na neco na co nebyl navrzen. Nebo pri kresi.

                0 0
                • o.1  

                  Suhlas.Ale to ze musis pouzivat veci na co su navrhnute sa asi rozumie samo sebou. Inac co znamena to posledne slovo (kresi)?

                  0 0
                  • kankrlicek  

                    crash?

                    0 0
                    • o.1  

                      Aha, pri naraze, to by mohlo byt:) Ale tam tiez nejde o medzu pevnosti, ta sa uplatni len pri pomalom namahani, keby sa bajk pouzival napr. ako pacidlo:)

                      0 0
                      • Zdyn  

                        No je pravda, ze je to spise mez pevnost pri razovem namahani.

                        0 0
    • tomixx  

      Mám takový pocit,že double buted znamená dvě stěny,takže jedno zeslabené,triple buted tři tloušťky stěny takže dvě zeslabení,protože jednu tloušťku trubky tam mám a tu zeslabuji,to je ta první butted a potom ještě jedna a nebo dvě.Teda můj názor,nic víc.

      0 0
      • tomixx  

        Tak teď jsem koukal na ten Reynolds.Sorry že tu kecám bláboly.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.