Má smysl pro domácí servisování používat momentový klíč, nebo je to zbytečný luxus? Jakou značku momentového klíče používáte? případně stručné zkušenosti s nástrojem
P.s. historii jsem prolezl, ale chtěl bych aktuální data :o)
Má smysl pro domácí servisování používat momentový klíč, nebo je to zbytečný luxus? Jakou značku momentového klíče používáte? případně stručné zkušenosti s nástrojem
P.s. historii jsem prolezl, ale chtěl bych aktuální data :o)
Anketa: Má smysl momentový klíč ???
Kdo má cit v ruce a zkušenosti, tak ho nepotřebuje, kdo ne, tomu může pomoct hodně (i ušetřit více peněz za zničené věci). Delší dobu používám Syntace, cena ještě není tak hrozná (kupoval jsem ho včetně sady nástavců za cca 100euro, už přesně nevím) a má rozsah i pro nízké momenty (které jsou podle mě nejdůležitější, tam kdo nemá cit se nejvíce šrouby přetahují). Po té delší době ho už pomalu přestávám potřebovat, pomohl mi ten cit aspoň trošku získat.
No mne zaujaly tyhle klíče :
Ale kdo ví jestli to nebudou nějaký tajwanský braky .. :(
Ty první dva jsou použitelné jen velmi omezeně, ono moc dotahovat podle toho, co ukazuje ručička nejde. Ty bych rovnou škrtnul.
Použitelný momentový klíč pracuje na principu, že při nastaveném momentu procvakne o určitý úhel na prázdno a tedy nastavíš si moment předem a nemusíš pracně sledovat ručičku během utahování.
A ten třetí je ten samý typ jako ten Syntace, ten bych klidně vzal. Přesnost ± pár % je fuk, takže tam není až tak moc co zkazit, tak snad bude ok.
ja sem sice delal jenom s tema parktoolama, ale prijde mi prave super ze primo vidis jak velkou silou pusobis, vyborne si tim muzes overit zminovany momentovy klic v ruce :) a hlavne kdyz pridavas (jako ze vic zaberes) tak u konkretnich soucastek citis jaky odpor to klade atd…
nektere veci maji predepsany rozsah dotahovaciho momentu, a prave u toho si tobre vyzkousis co to s tim dela, jak velky to je rozdil atd…
Koukni jeste sem. Jinak ty parktooly se mi libi svou jednoduchosti, nebyl by problem to vyrobit a je to neznicitelne.
pardon, odkaz.
Špatné rozsahy, možná ještě ten 3–15Nm by šel. Nejdůležitější jsou podle mě u kola ty malé momenty, které se nejhůře pocitově trefují. Viděl bych to aspoň od 2Nm.
No ty Parktooly se mi líbý hodně, jsem tak trošku ujetý na tyhle analogový věcičky :o). Viděl jsem je používat v hodně cykloservisech a dost videii na Youtube je obsahuje, ale to bude dobrá reklama :o)
Před třemi lety jsem si ten BBB chtěl koupit. Ale prodavač v Bikeranchi mě od toho zrazoval, že tento typ prý má problémy s kvalitou. Těžko říct, jestli to byla pravda nebo ne. Mohla to být taky špatná série. Nakonec jsem si nekoupil žádný.
Aha, nevšim jsem si ždibíček staršího data ;-)
Mno osbně co sem viděl u kluků když utáhnou něco na moment akorát se jim to povolí viz. kazeta nebo jim začne zajíždět sedlovka atd. což mi nepřipadá jako výhra občas mi ty momenty připadaj jen jako obrana výrobců kdyby něco prasklo.....
Tyhle problémy je ale třeba řešit jinak než přetahováním šroubů (locktite, apod.).
k čemu když neni potřeba i když vozim hafec lehkejch dílů tak se mi nestalo že bych něco přetáh nebo že by se to povolilo občas mi přijde cit v ruce fakt nejrozumější řešení :O) jiank když vidíš jak někdo vyjede s kolem ze servisu a po pár km se mu něco povolí (momen´ták) tak to je fakt na odstřel…
Buď máš cit na momenty (což jsem hned na začátku psal, že je skupina, co nepotřebuje momenťák) nebo máš štěstí.
Já jsem kdysi, když jsem ještě ten cit neměl vůbec pár věcí zničil a celkově mi to stálo výrazně více peněz než stál ten klíč. A to nemusí jít jen o okamžité urvání, věci typu po nějaké době (třeba rok) zničený lehký představec, protože byl přetažený jsem viděl vícekrát (a to většinou ne že by se urval, ale prostě přestal držet a přitom už nešel více dotáhnout, protože došlo ke kontaktu protilehlých částí přestavce). A mně se tedy nic nikde nepovoluje, když mám vše dotažené správně (kde je třeba locktite, tam ho mám).
ja vzdy vsetko utahujem „na doraz“ cize teoreticky uplne zle. vzdy sa pri tom trocha bojim abych to neprehnal hlavne nestrhol zavit na drahsich komponentoch tak som to len tak pre zaujimavost skusil s momentakom. (pozical som si od kamosa ten BBB). dopadlo to presne rovnako ako pises. do 50 km povolilo sedlo ktore sa pri prudsom dosadnuti preklopilo, zaprel som sa do rajdov v stoji a pretocili sa, cap pri tlmici sa uvolnil.....inac uz pri utahovani napr. predstavca resp. riaditok tymi „smiesnymi“ momentami cca 5–6 Nm sa mi zdalo ze to snad ani nemoze drzat.
len tak pre zaujimavost (dufam teda ze sa nemylim) – moment 6 Nm je asi tak ako ked zoberiem 10cm imbusak a pri utahovani napr. riaditok utahujem dokial sa nenadvihne predne kolo. pri vahe biku cca 12kg je to 6kg(60N)*0.1m=6Nm priblizne. by ma schvlane zaujimalo kto ma napr. tie rajdy takto „naslabo“ utiahnute. takto utiahnuty srob totizto ide v pohode dotiahnut este aj o 1– 1.5 celej otacky.
takze zaver pre mna – snad na karbon kvoli priecnemu smeru ale na hlinik potazme ocel asi aj netreba.
Moje zkušenost – momenťák mám krátce, ale jen tak pro srandu jsem si zkusil projít většinu šroubů na kole.
Koupil jsem si ho hlavně kvůli čepům zadní stavby, které se utahují dost na fest – 18Nm a nechtěl jsem je přetáhnout a naopak zase vyklepat. Zjistil jsem že z těch 4 čepů jsem měl dva na 17NM a jeden na 19NM, takže pohoda
Představec na objímce u řidítek měl napsáno maximum 8NM, rodla byly na všech šroubech utáhnuté do 6NM a ani se to nehne, o moc víc jsem tomu nedával, přišlo mi to zbytečný, všechny jsem je dotáhl na cca 6,5Nm (rodla jsou karbon).
Levá klika u XT – zormezí je myslím 12–15Nm, jeden byl na 12Nm., druhý na 14Nm.
Nic z toho se mi nikdy nepovolilo, IMHO výrobci ví, co tam píšou.
Po kontrole kola si říkám jestli bych ho neměl prodat :-) Ale to asi ne, kvalitní ráčna se vždy hodí.
Jak píše MlokCZ – záleží jestli máš problém s citem. Já bych ho asi prioritně kvůli kolu nekupoval, ale jelikož se štracháme i v několika autech, tak ho doma užijem.
Na části motoru,které se roztahují vlivem tepla je to nezbytná věc,takže k motorce či autu jo na kolo to nepoužívám vůbec a mám v dílně dva s různým rozsahem.
Osobně na kole nepoužívám. Ale jinak doma akuvrtačka/utahovák s momentovou hlavou.Hlavně se využije když toho má člověk na šroubování hodně. S kolem si člověk vyhraje.
mám sadu BBB za ± 1100 kupovanou na krámě (YOGI) včetně INBUS BITů a Torx T25 v praktické krabičce.. kupováno cca předloni.
Dílenské zpracování na vysoké úrovni, používám hlavně na vidle, představce, objímky na rodlech.. Jde to i bez něj, ale za ty prachy je fakt zadara a s ráčnou se něco dělá líp než jen s INBUSem.
Čuměl jsem, jak jsem některé věci zbytečně přetahoval (představce, objímky, pevná 20mm osa) – funguje mi zatím vše, jen vnitřní nohy DJ3 se mi povolujou z korunky – musím to natunit LOCKTITEm..
za mě tedy jednoznačně ANO.
regards, KTX@
a příště správně zařadit prosím :)
Dá se u toho BBB nastavi 5Nm ?? sem e díval že má stupnici 2,4,6, … ale co když potřebuji 5 nebo 7 dá se nebo je to skové, ne plynulé ?
Určitě dá. Je to stejný typ jako ten Syntace, takže se nastavuje předpětím pružiny, což se dělá plynulým šroubováním. Ten Syntace má čísla také po dvou, k tomu čárky ještě pro liché hodnoty a není problém nastavit i po půlkách nebo i po čtvrtkách (což už samozřejmě není třeba to mít tak přesně).
TO BBB vypadá stejně jako ten Author, ale jaký je mezi nima rozdíl kromě ceny a potisku … ? ?
Tipuju, že žádný. Ale ani jeden jsem neměl v ruce, takže jen tipuju.
U BBB je to přesně tak, jak píše Mlok – čárky bez čísel pro liché hodnoty.
Momenťák mi příjde úplně zbytečný. Všechno dotahuju „na fest“ a ještě se mi nestalo, že bych strhl závit nebo něco díky tomu příliš velkému utažení prasklo.
No já už jsem sprasil jednu sedlouvou objímku, rohy, představec, přesmykač, šrouby flašce a přehazce … hold duralové díly mají své meze :(
Ono to ale vůbec není jen o stržení závitu, hodně problémů se projeví až časem a některé třeba hned, ale nepřímo (třeba hodně přetažené kotouče se mohou deformovat, protože úchyt na náboji na to není stavěný a mohou být tedy pokřivené jen kvůli výraznějšímu přetažení).
Buď máš ten cit na momenty jako někteří ostatní a nebo zatím nemáš moc kritickách spojů na kole (a nebo obojí).
Třeba na mojich dvou fullech na první pohled úplně stejný čep
(horstlinkový) a na jednom se dotahuje na 6Nm a na druhém na 12Nm, což mi
přijde jako opravdu už velký rozdíl. A dotáhnout to třeba opačně ty
momenty na těch kolech, tak jim to jistě nebude moc líbit.
A jak tohle poznat utažením „na fest“? To i když někdo bude mít cit,
tak dotáhne oba stejně a tedy nutně jeden z nich bude dotažený úplně
špatně (a pravděpodobně samotné dotažení by spoj normálně přežil
i kdyby oba byly dotažené na 12Nm, ale třeba by následovalo postupné
pozvolné zničení čepu).
koupil jsem si ho kvuli karbonovymu ramu,pokud dotahujete loziska kde je zavit zalepenej do karbonu jednoznacne doporucuju.Na obycejny komponenty neni potreba pokud ma clovek cit.Ale rozebirat karbonovou zadni svabu bez toho bych nechtel.
Já si ho pořídil taky protože nemám cit v ruce :-) a nemůžu si ho vynachválit. Mám hliníkový rám, střed dotahuju skoro na krev, ale na představec, kliky, brzdy, páky, šaltry i řazení nemá chybu.
Myslim že momentak neni velka nutnost, mně se teda povedlo rozbit šroubek, jenom při odkrouceni. Ale že by něco prasklo nebo pošlo přetaženim to se mi za moji bike historii nestalo
No koukám že jsem na to pořád stejně, ale asi momenťák bude dalším doplňkem výbavy kola … :o)
Tak podlouhé době zase vykopávám mrtvolky, blíží se konec sezóny, údržba kola a jiné hrátky. A opět se v mé hlavě vynořila myšlenka momentového klíče.
Po chvilce hledání jsem narazil na momentové klíče za více než přijatelnou cenou, ale nějak se mi to nepozdává. Přeci jen momentový klíč za 500,–CZK to zní jako Sci-fi . Máte někdo zkušenosti s následujícím nástrojem ? nebo je to nějaké šméčko ?
http://internetshopping.cz/eshop.php…
děkuji zá případné rekace
Pro šťoraly ohledně rozsahu uvádím že tam mají více rozsahů za podobnou cenu, takže rozsah NEŘEŠIT DĚKUJI :O)
Podle mě to bude pořád to samé jako ty ostatní. Ono na tom není nic složitého a ani moc co zkazit. Možná když na to bude výrobce kašlat, tak bude horší přesnost, ale to je celkem fuk.
Takže bych klidně něco takového vzal.
Cena je dobrá, ale zase o tolik levnější to není. Ty kolem 1100Kč jsou včetně sady nástavců.
No přesnost například pro utahování středů, klik a kazet, není moc důležitá. Takže asi tento utahovák nakonec koupí a když tak dám referenci . Navíc podobné aplikaci mají vcelku velký rozptyl momentu. Např pedály mají moment tuším od 45–65Nm, takže vklidu. Sady nástavců jsem ještě neviděl pro HTII středy a kazety v jednom, takže se stejně musí dokoupit zvlášť.
Jen k tomu co jsi jmenoval za příklady pro ty velké momenty. Já bych koupil naopak něco na ty malé momenty (rozsah ideálně tak 1–20Nm), tam se dělá největší chyba a jsou tam nejproblémovější spoje jako třeba čepy zadní stavby.
Na ty velké momenty typu 40Nm pro kazetu to není moc potřeba. Navíc ani nevim, zda existují nástavce na věci jako kazeta, misky, …
EXistují :o) na misky středů se prodávají hlavice, kterou lze použít na GOLU, a myslím si že budou ke středům šetrnější, než klasické plechové klíče. A na kazetu jsou stahováky, které mají plošky na 24 klíč. Na malé momenty taky uvažuji. Asi ideál budou dva moměnťáky a kvalitní hlavice např od Tony. No promyslím a pak něco koupím :o)
Myslim, ze ti bude stacit jeden na mensie momenty, ako pise aj Mlok, pri velkych momentoch nemas co pokazit, na kazetu tych 40 je aj malo, byvaju s tym problemy.
Taky jsem nad tímhle uvažoval, ale ta stupnice není nic moc přehledná. Sice má jemnější členění, než ty výše zmiňované, ale to zase není potřeba. Mám Acor – což je vlastně BBB, ale mám ho i s bity za 900.
Já používám momenťák úplně na všechno, mám SuperB rozsah myslím 3–18 nebo tak nějak a na 90% šroubů na kole to stačí… Jeho použití mě nezdržuje a mám jistotu, že nic neznčím…
díky bože aspon jeden rozumnej člověk:-)) s hlavou na správným místě!
Tak opět po dlouhé době vytahuji tohle vlákno, abych zde popsal menší recenzi na jeden momenťák
Po dlouhé době jsem přemýšlel čím si udělat menší radost a vždy s koupí menší blbůstku, někdy užitečnou, někdy ne :o).
Pořád mi vrtala hlavou myšlenka momenťáku. Po delší době vybírání jsem koupil tento typ : http://www.global-sport.cz/…104–042.html
Druhý den byl momentový klíč doma a já se pustil do zkoumání
Klíč je ve slušivém futrálku, který chrání samotný klíč a schovává uvnitř pár důležitých ořechů. Po otevření futrálku na mne vypadl měřící protokol, který hlásá že momentový klíč na třech rozsazích má toleranci cca 2%, první kladný bod, výrobce se snaží zaujmout a informovat zákazníka.
Po dalším pohledu do krabičky oči se pozastaví na vyrovnané řádce ořechů, které trůní ve víčku futrálku. Je zde to podstatné, co se na kole vyskytuje – imbusy 3,4,5,6,8,10mm a torx 25. Nevím jaké kvalitní a tvrdosti přiložené ořechy jsou, ale po pár použití nejeví známky opotřebení – další plus.
Nyní již k samotnému klíči, spíše ráčně ? Jedná se o klasický „cvakací“ momentový klíč, s analogovým nastavením momentu pomocí otočné rukojeti.
Začneme od hlavy klíče. Na vršku se nachází ráčna s rychloupínacím mechanismem uchycení ořechu – tedy ořech se nasazuje a uvolňuje pomocí stisknutím tlačítka, nehrozí tedy samovolný útěk ořechu – velikost je 1/4". Dále na hlavě je přepínač P/L chodu, docela titěrný a pro velké prsty problém …
Na vlastním těle klíče se nachází stupnice momentů – bohužel kupodivu se jedná o samolepku, je tady na klíči nalepená potištěná folie se stupnicí – dost špatné a křehké řešení do dílny – asi pro mne největší mínus celého klíče. Dále již pokračuje červený ukazatel nastaveného momentu a pogumovaná otočná rukojeť – příjemně a pohodlně se klíč drží.
Po pár utažených šroubech musím říct že tento klíč mne příjemně překvapil a pracovat sním není žádný problém . Člověk má alespoň klid, že na kole utáhnul vše, tak jak má a že se snad nic nepřetáhne a nepoškodí
Na závěr menší shrnutí :
PLUSY :
MÍNUSY :
Klič doporučuji pro hobby použití a takové to domácí žvýkání :o)
P.s. neví jakým moment se má utahovat objímka sedlovky ? pro karbonovou sedlovku ?
Dobře, ale zkopíruj to do recenzí, tady se to ztratí.
Aha ! dík, nevšiimnul jsem si teho :o)
tedy ořech se nasazuje a uvolňuje pomocí stisknutím tlačítka
… ale nepovídej. Jsem si říkal, proč tam jde tak ztuha :-DDDD
8o) nasilu sa to tam narvať snáď ani nedá. alebo dá?
Blbě, ale jde – když to nejde silou, jde to ještě větší silou :-)
Tady je vidět kam až dojde lidská pýcha s citem v ruce.Tenkostěná řidítka utahovaná v domnění , že je to stále málo dotažený.
No ty vole ! to koukám …
Tak to je teda extrém. To utahoval Chuck Norris? :-D
To jsou tenko stěná alu silniční řidítka ITM.Zákazník se taky kasal ,že to má v ruce (možná tak svoje péro))) když jsem mu to ukazoval tak čuměl jak sůva do flašky.
jojo ty znám, všechno umím, všechno znám a pak debil donese kompletně rozebrané video nasypané v pytlíčku a ještě držkuje ať to není moc drahé, že je to kokotina apod . Takový člověk ja akorát zralý na bombu …
hehe, měli sme podobnýho, kterej si rozebral řezení sram x9… měnil lanko a pak nám tvrdil, že se chtěl kouknout, jak to funguje, ale dohromady už to nedal :)
To nemá nic společného s pýchou ale jen z rukama. Toto může udělat jen naprostej jouda, který nikdy nedržel žádné nářadí v ruce a rozhodně by to nemělo sloužit k tomu, aby si lidi na kolo kupovali momenťák.
Volfe,
zase začínáš dělat osvětu
„na lanka a bowdeny jedině sekáč a kladivo“
tak brzdi :)
KTX@
Když nedokážeš vymyslet sofistikovanější způsob, tak asi musíš takto. Já bych to kladivem a majzlíkem nikdy nedělal, ale proti gustu žádný dišputát. A že ta fotka jen ukazuje kvalitu rukou a mozku si můžeš být naprosto jistý. Základní manuální zručnost by měla být součástí komplexní přípravy člověka a měla by patřit mezi tak základní dovednosti jako cizí jazyk, logické myšlení, etiketu a všeobecný rozhled. Pokud není někomu dána zručnost, tak ostatní popsané schopnosti by ho měly poslat do servisu:-)
Aha tak už mám jasno.
Skleróza.
KTX@
Jó, to jsem u jedněch beranů udělal taky. Ale to byl teda strašnej sejra. A byly ještě k tomu pěkně zkroucený…
(Bez pádu). No, už vím, že si nemám kupovat šmejd.
Je možné že se karbonová sedlovka má utahovat 6–7Nm ??? mne se to zdá dost, ale snad výrobce ví co dělá …
Ono to taky souvisí s přesností výroby rámu.
NO já jsem tto stáhl 4Nm a do sedlovky dal prášek na nádobí a sedlovka se ani nehne … Takže dostačující moment :o)
Ještě jedna všetečná otázečka. Narazil jsem na zámořské jednotky utahovacích momentů a to in-lb – palec na libru. No a jelikož jsem ze školy nějaký ten pátek, tak mi po převodu jednotek vyšel koficint dělení 16,27, tedy například 60in-lb = 3,69 Nm.
Spočítal jsem to dobře, nebo jsem se někde seknul ?
Děkuji za reakci :o)
Tady mi vychází něco jiného.
Tak tady mi něco nesedí .. Na internetu jsem našel jednotku stopa na libru a to bylo 1,35582 flb a stopa = 12 palců ? a to by měl být oněch 16,27 inchlb
Tak pak to vyzkoušej najít a převést tu http://www.onlineconversion.com/ , tohle by snad měla být důvěryhodná stránka.
už jsem to vyřešil , chyba ve zlomcích :o)
Tak jsem debil, pbě jsem převedl zlomek a má to být 12/ 1,35491 … Tak bych se měl vráti do školy aoosvěžit zlomky a převody jednotek :o)
Takže tohle je srávně, našel jsem další tabulku, kde je to stejné :
http://www.dunkermotoren.de/default.asp…
takže
1Nm = 8,5666 in lb
Takže zde je převot 1Nm do všeho možné, snad se to bude hodit ještě někomu jinému :o)
Dokoupil jsem poměrně hodně karbonových komponentů na silniční kolo a musim říct, že jsem docela překvapenej,že na „pocit“ bych dost přetahoval doporučené hodnoty od výrobců.
Má někdo zkušenost s uvolněním komponentů při nastavení dle udaných hodnot výrobcem ?
Jo a momentovej klíč je v pořádku, zkontrolováno :-)
Ono je dobré dané komponenty potřít pastou pro zvýšení tření mezi komponentami, ať je to karbon, tak i lehké hliníkové např.:
http://www.kupkolo.cz/…63_5262.html
či levnější varinata je jemný písek na nádobí. Já jsem jej použil na sedlovku a ta mě drží při 4Nm, doporučený moment výrobce je 6Nm
fajn, díky!
hlavně to nemazat, starý sedlovky, ocelové bylo vhnodné mazat, ať nezarostou. Karbon a lehké není dobré mazat, spíše naopak pořádně odmastit, isopropylem či podobným přípravkem a použít uvedenou pastu. Ta slouží jednak jako separátor – komponent nezaroste a navíc zvyšuje tření mezi komponenty. Nědo tu na fóru doporučoval i kalafunu, ale to je docela ekl :(
Vyuzijem debatu: Nemozem sa dopatrat k tabulke utahovacich momentov pre Canyon Nervy xx a urcite som ju mal/videl. Mohlo to byt cca 8–15 poloziek. Nema niekto?
V nějakém jiném vláknu tu nějaké momenty pro Canyon byly, ale nebyla to celá tabulka, jen přepis někoho, kdo se ptal Canyonu mailem a dostal odpověď.
Ja mam vlezly pocit, ze je to nejakom servisnom tentononc, ale zrovna neviem najst jediny papier od biku.
Web Canyonu, Downloads → Bicycle Manual MTB. Pouze tam chybely utahovaci momenty pro cepy zadni stavby (viz to vlakno). Nemas zac.
Aha, dik. V tej deutsch mi to uniklo.
Ten spominany obcan, ktory pozna momenty pre zadnu stavbu Canyon Nervy xx by nedal do debaty zistene hodnoty?
Trochu som podiskutoval s canyon gmbh ohladnom utahovacich momentov a asi takato debata:
The recommended torque values are for all
M4 srews: 4–6Nm
M5: 6–8Nm
M6: 9–10Nm
M8: 16Nm
main pivot (behind bottom bracket): 22–25Nm
potom ich:
You can view my picture- items 1,2, and items 3,4,5,6,
I understand this correctly?
Prihodil som im obrazok a oni na to:
Sorry for confusing you.
Only Main pivot Nr.2 behind bottom bracket is 22–25Nm. Your Numbers 1 and 3,4 are 16Nm each.
Takze, ak to niekomu pomoze, Canyon Nervy XC 2009 a jeho klby sa momentuju nasledovne (vid obr.):
1,3,4, = 16Nm
2, = 22–25Nm
5,6, = 6–8Nm
Skrzevá názornosť- správna verzia:
A k tomu citat fy. Canyon ohladne rozdielov ramov Nervy XC 2009 a 2010:
The torques are still the same.
There are no difference between the 2009 and 2010 model.
No, oni tam drobne differences su, ale utahovat sa to ma rovnako.
Zvláštní je, že Radon udává na svých stránkách moment 12 a 8 na celou zadní stavbu, kdy 12 předpokládám že bude na hlavní čep u středu a zbytek po 8. Ale přijde mi divné, že má Canyon úplně jiné momenty..
Co rikate na tento momentak? Ma nekdo zkusenosti?
ak by to bole pravda co tam pisu tak za tie prachy je to dobre, podla fotky tej stupnice to ale asi s presnostou nebude nic moc (ma to vobec kalibracny certifikat?)ale hlavne podla tej nalepky na rucke sa mi zda ze je to nejaky prasivy cinsky smejd. aj cena by tomu zodpovedala kedze je viac ako polovicna oproti rozumnej konkurencii takze ja bych to nekupoval. by radsej naozaj kupil toto http://www.canyon.com/…rticles.html?… – torque wrench draha to mala k biku prilozene a kupodivu ked som to porovnaval zo spolahlivym syntace je to docela presne.
Mám ho je bez problému, mám ho v jiném rozměru a velikosti hlavy, ale na takové to domácí orientační utahování je v pohodě. Kalibrační papír tam, byl :o)
tomu orientacnemu utahovaniu nejak nerozumiem, orientacne utahujem rukou, momentak mam na to aby to bolo presne tam kde je to treba. a ked je stupnica urobena tak skvele jak trebars na tom BBB kde 6Nm moze znamenat v skutocnosti 5 aj 7 a 2 je skor 3 cize chyba 30–50%(to je vlastnorucne porovnanie zo skalibrovanym syntace) tak sa na taky momentak mozem vykaslat. ja proti nehtomu nic mnemam ale jednak ta stupnica tiez nevyzera bohvie ako a za druhe jak som pisal ta nalepka vo mne evokuje cinske bazmegy predavane v baumaxe alebo hornbachu.