Bezduše - při montáži bouchla

47 nepřečtených
  • halentech

    Mám MTB 29" bezdušové ráfky American Classic a na tom byly pláště Schwalbe Racing Ralph tle. Už byly sjeté, tak jsem koupil Rubena Scylla Textra. Ráfek jsem po sundání pneu uvnitř vyčistil, i patku aby tam nebyl starý tmel. Nasadil jsem novou pneu, nalil decku caffe latte a nafouknul na 3/4 maximálního tlaku. Po cca 10 minutách rána jak prase a guma byla dole. Po prozkoumání patek u staré a nové pneu, je u Schwalbe patka daleko ostřejší než na Rubenách.

    Co jsem udělal při montáži špatně, nebo je to typem pneu / nekompatibilitou? A co s tím?

    Díky za rady, Honza

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • tonik666  

      a na kolik jsi to nafoukal?

      uz se tu reailo opakovane ze maximalni tlak maji plaste i rafky, a vetsiou ma rafek min nez plast.

      0 0
    • halentech  

      Jenom vyskočila z ráfku. Původní pneu jsem foukal na 4 bary a nikdy nebyl problém. Nová pneu má maximum 3.5 a měl jsem tam 3 bary.

      Když porovnávám patku Rubeny a Schwalbe, tak ta Rubena je do oblouku a Schwalbe je ostrá do hrany.

      0 0
    • hovado_cz  

      a byly tubeless-ready? – ty nový pláště

      0 0
    • halentech  

      Ty nové jsou přesně tyto a jsou to bezdušové.

      https://www.kupkolo.cz/…xtra_z98244/

      Ano na 4 barech jsem jezdil, převážně silnici nebo lehký terén.

      0 0
      • Slavoš  

        Kolik vážíš ? 170 kg ?? Ale vážně.

        0 0
        • halentech  

          80kg, ten max tlak co jsem měl na těch starých fakt neřešte. Potřebuji vědět, kde je chyba. Zítra to ještě odvezu do cykloservisu pro radu, ale osobně to vidím tak, že se na milé Rubeny vykašlu a vrátím jim je. Podle mě je diametrální rozdíl v té patce a osobně nechápu, proč to má Rubena do kulata. Ten starý plášť jsem měl 2× sundaný a nikdy to neudělal.

          0 0
          • milan.v  

            No jo, ale není pneu jako pneu …

            0 0
            • halentech  

              No to už jsem taky zjistil… Chtěl jsem rubeny, neb kolega je má a pochvaluje si je, ale rychle mě to přešlo. Radši Continental nebo Schwalbe a tohle ať si používají sebevrazi.

              0 0
          • novas752  

            No řešme, jezdit bezduše narvaný na 4 bary je fakt hovadina. Díky bezdušim je naopak umožněno snížit tlak pod 2, někdy i těsně nad jeden bar. Když to máš tak přefoukaný, bezduše ti nepřinese takřka žádnou výhodu.

            Znám několik lidí, kteří tyto pláště v bezdušovym setupu bezproblému vozí, zkusil bych to nefoukat nějak normálně okolo 2 barů a sledovat co se bude dít.

            A co páska v ráfku, neni příliš úzká?

            A neni ráfek vlivem vysokýho tlaku mírně vyvrácenej do stran?

            0 0
            • halentech  

              Ráfek jsem kontroloval a vypadá normálně a není nijak vyvrácený. Patka ráfku je čistá a rovná. Páska je krásně uprostřed, zhruba 2mm od každého z krajů. Bezduše mám kvůli tomu, protože se mi osvědčily při defektu. Spoustu toho zalepí mlíko a když je díra větší, tak knot. Na silnici mě pod 3 bary přišlo, že to moc nejede, v terénu jsem upouštěl. Zkusím tedy ještě jeden pokus zítra v cykloservisu a jinak jinou značku pneu.

              0 0
              • MlokCZ  

                Páska má být rozhodně až ke krajům. Takže už máš první část důvodu. V místě kam zaskočí plášť chyběla vrstva pásky se kterou se tam počítá a které také přispívá k tomu, aby to bylo těsnější.

                Ale jak jsem psal níže, tak samo o sobě by to ještě k tomu stačit nemělo.

                0 0
            • MlokCZ  

              I 3 bary je sice zbytečně moc, ale na druhou stranu to ještě není tlak při kterém by to mělo uletět z ráfku. Kombinaci plášť ráfek, který už jednou uletěl při 3 barech bych nikdy znovu bez duší nejezdil (i kdyby to vypadalo, že to při nižší tlaku drží).

              Snad jedině s přidáním vrstvy pásky, aby nebyl plášť v patkách ráfku tak volný.

              0 0
          • MlokCZ  

            O tvaru patky to až tak moc není, rozhodující je, aby patka měla přesný průměr vůči průměru ráfku v místě patky ráfku. Jakmile je moc volná, tak je problém ať už má tvar jaký chce.

            Možností příčiny problému může být více:

            • vadný kus pláště s moc volnou patkou
            • vadný kus pláště s vadnou patkou, která povolila (nemusí být na první pohled ani vidět)
            • načatý ráfek (třeba už někde mírně ohnutá patka ráfku) díky předchozímu nesmyslnému dlouhodobému přefukování
            • ne ideální tolerance ráfku (moc malý průměr v místě patek), tedy zase horší kus
            • páska ve špatném stavu (ta sama o sobě by neudělala, ale pokud v patce ráfku v celém obvodu chyběla páska třeba jen tím, že byla posunutá nebo nalepená moc úzká, tak to přispělo k tomu, aby plášť byl volnější v patkách ráfku)

            A je dost pravděpodobné, že to mohlo být kombinací více nebo i třeba skoro všech těch faktorů dohromady. Pak to na první pohled nemusí být vůbec poznat čím to bylo.

            Schwalbe u TL easy plášťů má hodně „těsné“ patky (tedy s menším obvodem/průměrem). Když se sejdou ještě tolerance u Schwalbe a ráfku, tak tady bývá občas opačný problém třeba u UST ráfků. Je to tak těsně v patkách, že je problém to sundat (dostat do středového žlábku přes tu malou vyvýšenou hranku, co mají UST ráfky a i některé TLR ráfky).

            0 0
            • halentech  

              Tak jsem to znovu zkontroloval a na několika místech je páska poškozená a v tom nejhoším místě asi v délce 1 a 2cm a šířce asi 2mm u kraje. Je namotaná asi ve dvou vrstvách, u ventilku vrstvy tři. Jak jsem psal, že ta páska tam má ke krajům 2mm, tak tam je míň. Páska je dotažená až skoro k okraji ráfku. Ráfek jsem celý prohlídnul a ten vypadá v pořádku. Vyhnutý mě nepřipadá.

              0 0
              • Johnnyxjr  

                Bejt na tvem miste sundam pasku a poradne prekontroluju jestli neni rafek podelne prasklej nebo poskozenej duvod je prostej vzhledem k tem nesmyslnej tlakum mohlo dojit k poskozeni

                0 0
              • MlokCZ  

                U ventilku se dává vždy o vrstvu navíc (přes ventilek jde začátek i konec pásky). 2 vrstvy po celém obvodu, to už značí většinou špatnou toleranci ráfku a dohánění těsnosti jednou vrstvou pásky nebo jeho nevhodný profil na bezduše.

                Jaký maj ty ráfky vlastně profil? Automaticky jsem předpokládal vhodné ráfky na bezduše.

                0 0
    • marshalll  

      Mě se něco podobnýho stalo taktéž. Zvyklej z UST ráfku WH-MT65 jsem to nahazoval tak 3–3.5 barama i s mlíkem. Tak jsem totéž loni udělal i na BlackJack Ready 25 (s páskou a nalitým mlíkem). Foknul jsem to na cca 3 bary aby to mliko zalezlo vsade mozne (pumpa proměřuje, takže reálně tak 3.5 baru). A nechal jsem to v koutě. Po cca 5 minutách rána jako praze a guma seskočená z ráfku, od sebe asi 2m a mlíko zalezlý opravdy všude ;) Když jsem si vzpomněl, jak sem s tím předtím točil před xichtem, tak jsem se trošku orosil :) Každopádně guma OK (teď mi možná po 1000km povolila patka, tak šla pryč) a ráfek zřejmě taky. Pláště i ráfky byly prakticky nový, tak nevím zda tomu pomohlo to mlíko. Každopádně teď na nahazování nad 3 atmosféry nechodím!

      0 0
    • halentech  

      Ráfky to jsou American classic all mountain 29er

      přesně tyto:

      https://www.bikerumor.com/…ss-wheelset/

      ta páska co tam mám, je žlutá, takže asi originální. A dle vzhledu dost opotřebovaná, protože na odkazu u nových to vypadá o dost lépe…

      0 0
    • halentech  

      Odkaz na montáž..

      https://amclassic.com/…mounting.pdf

      0 0
    • Polka  

      Na AC kolech by nemel byt problem a se Schwalbe si rozumi velice dobre, Rubena netusim, ale pokud je porusena paska, tak ji dat pryc a namotat novou treba Notubes dle vnitrni sirky rafku. Rafky snesou i vyssi tlak, vozil jsem je i na tezko s nosicem nabouchany pres 3 bary, tyhle Allmountain by mely vydrzet i vic bo jsou tezsi.

      0 0
      • halentech  

        Tak sundal jsem starou pásku, změřil tloušťku. Nová zelená caffe-latte je o něco silnější. Tak při jedné vrstvě má stejně jako stará ve dvou. Ráfek jsem perfektně očistil a odmastil. Nandal novou pásku, vyhladil. Nandal jsem plášť, nafoukal na 1.5 bar. Počkal, až všude plášť naskočí. Potom jsem zkrz ventilek nalil 100ml tmelu. Nafouknul opět na 1.5 projel jsem asi 1km a zatím dobrý. Po obědě dofouknu na 2 a uvidím.

        0 0
        • LM  

          Zkusil bych tam ten 1,5 bar nechat. S věcma mám taky 80 kg a vozím 1–1,5 baru (podle podmínek a podle toho kdy jsem naposledy dofukoval).

          0 0
          • halentech  

            No, když mě přijde, že ta guma na 1.5 je strašně spláclá.

            0 0
            • LM  

              Jak přesně máš široký ty pláště? Já vozím 2,3–2,4'' které jsou široké 55–59 mm na ráfku s 21 mm vnitřní šířky.

              0 0
              • halentech  

                2.25. Teď jsem to byl projet a je zajímavý, že na 2bar mě to přijde skoro stejný jako se starým pláštěm na 3bar. Nechám tam ty 2bar.

                0 0
                • LM  

                  OK, já mám malinko širší pláště, takže můžu vozit o trochu nižší tlak.

                  0 0
            • novas752  

              Projeď se místama a stylem, kterým normálně jezdíš. Pokud se plášť nebude žvýkat v zatáčkách (pocit plavání a tupých reakcí), nebo pokud nebuderáfek „zvonit“ o kořeny a kameny, nemá smysl foukat víc. Jestli jo, tak přifoukni, ale jen třeba o 2 desetiny – mezi 1 a 2,5 baru se projev mění dost výrazně s každou desetinou, výš už je to prostě tvrdý jak beton.

              Při tak velkym přechodu se ti to bude zdát měkký, ale to je tim, že to mnohem líp sbírá drobné nerovnosti, méně uskakuje a měl bys poznat i lepší přilnavost v zatáčkách. Většina plášťů má valivý odpor paradoxně nižší právě při nižších tlacích.

              0 0
    • Rice  

      Měl si už „zaskočený“ patky, když si to foukal na uvedený tlaky? Většinou to po namydlení patek foukám jen na 1 bar, zakroutim s pláštěm aby si sednul a pak opatrně fouknu na 1,8bar až 2,5bar (nový pláště na zatěsnění), aby si vše sedlo. Co se týče šířky a tloušťky pásky, tak Stan's i DT Swiss doporučujou většinou pásky o 1 – 3mm širší než vnitřní šířka ráfku, takže když odečtu velkou prohlubeň v ráfku a pár desetin mm na patkách, tak mi vychází, že by páska neměla „držení“ pláště znatelně ovlivnit (teda pokud nebude nalepená až nahoru na patky). Navíc ne vždy se podaří nalepit zcela rovně a někdy se mohou udělat varhánky, který budou mnohem tlustší než páska atd.

      0 0
      • halentech  

        Patky jsem nemydlil, i když v návodu o tom píší.. Nafoukal jsem to rovnou na 3bar a to byla asi chyba. Zaskočené určitě byly, plášť vůbec neházel. Dal jsem ho na kolo a začal utahovat rychloupínak a rána vedle hlavy. Ještě že to řamplo venku a ne doma v dílně. By mě manželka zabila mít ohozený kočárek tmelem :-)

        0 0
        • kubad  

          Nesmysl

          Chyba je v plast povolila patka,

          Reklamuj í nebo výhod, pokud jednou střelil, střelil zase.

          Plast musí na ráfku vydržet max povoleny tlak.

          Kolik má max ráfek není úplně podstatné to je provozní tlak, krátkodobé prefouknuti bez zátěže není problém

          0 0
    • elbeNJ  

      Ahoj,

      dneska jsem nasazoval nový plášť, ještě bez mlíka, blbec jsem jej nafoukal na více než je povolený tlak pláště a plášt bouchl a vyskočil z ráfku.

      Podruhé už v pohodě a i s mlíkem pěkně těsní.

      Jde mi o to, jestli po tom přefoukání a bouchnutí nemůže s pláštěm, nebo ráfkem něco být a aby se mi za jízdy nezul nebo podobně.

      Plášť i ráfek jsem prohlédl a nevypadá, že by s tím něco bylo.

      Vozím jej nafoukaný kolem 1,8 – 2bar.

      0 0
      • Vilém  

        Mohls nacnout patku. Ja takto jednou last uplne oddelal. Byla to funglovka s kevlarovou patkou, kola crossmaxy. Plast nechtel sednout, tak jsem trosku prifoukal a najednou prask. Po nazuti hazel jako blazen a sel do kose.

        0 0
      • Kaizr  

        Stalo se mi něco podobného. Nechal jsem vycentrovat kolo ( prý dost házelo), pro jistotu jsem seříznul pásku – byla až v patce a od té doby klid.

        0 0
      • atty  

        To takhle z dálky nikdo nezjistí – pokud šel po druhé nahodit v pohodě, drží tlak, není nikde žádná boule – prostě se nezdá nijak poškozen, šel bych to projet (s troškou rozumu a v klidu) a chvilku sledoval, zda se tam nějaká boule či únik tlaku neobjeví, nebo se někde nerozšklebuje ráfek. Pokud ne, v klidu bych jezdil. Ono ostatně plášť či ráfek můžeš říznout/zničit kdykoliv v provozu, takže se stále hlídat a kontrolovat plášť či ráfek – to bys nemohl jezdit vůbec.

        0 0
      • doubleingram  

        Kolik jsi tam proboha nacpal?

        0 0
    •  

      To snad ani není možné aby tak vychytaný systém bezduší takhle zazlobil

      0 0
      • atty  

        To ještě nevíš, že kolo je SUP a vidlice SR z TT – abys mohl pokračovat v „chytrých“ komentářích (že to stejně praskne a na houpacím koníkovi je zbytečný jezdit…

        0 0
        • Goob  

          Klid, to je jenom troll z kategorie „osina v prdeli tak kardinálních rozměrů, že už leze předem ven jako obří pyj“.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.