Zdar, jeden úplně mimo dotaz…přesto…o co je rychlejší silnice na asfaltu než hardtail, samozřejmě dotaz na borce co vlastní obojí a je-li stejnou trasu na obou kolech…zvažuji silnici do práce…tak proto, :)
Zdar, jeden úplně mimo dotaz…přesto…o co je rychlejší silnice na asfaltu než hardtail, samozřejmě dotaz na borce co vlastní obojí a je-li stejnou trasu na obou kolech…zvažuji silnici do práce…tak proto, :)
podle toho jak rychle jezdis ;-)
Na to není obecná odpověď. Záleží to jednak hodně na tom, jak na kterém kole máš posed.
A pak na výkonnosti. Čím větší výkonnost jezdce, tím narůstá rozdíl (větší rychlosti a více se projeví lepší aerodynamika silničky).
A pak to ještě záleží na profilu trasu.
U mě celopevňák (pláště jak typu Supreme s dušemi nabušené na větší tlak, tak RaR bez duší) x silnička je kolem 10% na průměrné rychlosti.
Při hodně rovinaté trase rozdíl větší. Při hodně kopcovité i lehce menší.
Budou tu jistě ale tací, co mají ten rozdíl úplně jiný.
I kdyby byl rozdíl v rychlosti nula nula nic, tak ten pocitový rozdíl mezi lehkou silničkou a průměrným HT je takový, že to stojí za každou vynaloženou korunu.
cim rychleji jedes tim je silnicka diky posedu a odporu plastu rychlejsi. pri flakaci rychlosti 20–25km to je rozdil minimalni
A v rychlosti pres 40km/h po rovine uz mas problem se s bikem udrzet v baliku silnicaru, pres 45km/h bez sance.
A přesto jsou tady tací, kteří jezdí 50km/h po rovině sami bez problémů. :-D A že jich není málo… :-D
Pokud se nemýlím, ale hledat se mně to fakt nechce, tak u toho ještě tlačí přítelkyni :o)
:-)) to bych někdy fakt rád viděl :)
to je doufám vtip, že? :D
tech 50km/h ale neni zas tak nerealne – pokud se jedna o chvilkove maximum…
jinak na biku mivam prubery kolem 13–18km/h :)
se koukni na giantligu okruh ma 1100 metru jezdí 50 kol a časy máš na webu takže je to reálné ale chce to obrovskou trenovanost
Není problém… Taky jsem jezdíval 50–45km/h, ale nikomu neříkej, než jsme se obrátili jsme jeli ±20km/h :)
Fuj, jarní tréninky ve větru, ani mi to nepřipomínej…
Pěkná archeologie.Přijeď k nám do Moravské Brány,tady nefouká max. pět dní v roce , jinak máš vždy zaručenu jednu cestu proti větru,do 7 – 8 m/s to tady vlastně není vítr. :-)
pri tej flákacej rýchlosti som mal rozdiel okolo 20%
Tady máš co jsem se ve stejném tématu dozvěděl dřív já.
já jezdím do práce na bajku dvakrát rychlejc než na silničce
7minut vs. 15 minut
No a někteří viděli kolo akorát tak z letadla.
na bajku totiž jedu dvakrát kratší trasu…
Mám šrotovní silnici stejně těžkou (nebo těžší než HT) a cestu do školy, kdy tam je 1 dlouhé stoupání dám na ht za 22 min na silnici za 16 min. Nevím, co ti z toho vyplývá,ale chtěl jsem se pochlubit :D
otazkou je jestli se stejnym vykonem ( stejne tepy…) coz teda pochybuju… ;-)
33 km dlouhou etapu do prace na HT s rychlejma plastama za 1:15, na silnicce 1:03… Rozdil myslim dost velkej a pocitove je silnicka uplne jinde, na bajku si pripadam na asfaltu jak debil :))
jezdi na bajku terenem. na silnicce jedu do prace (37 km) pod 1:15, na bajku jedu terenem a jsem tam o 2 – 3 minuty pozdeji. zato jsem pokryt vrstvou blata a cestu si uziju. ;-)
i kdyz je fakt, ze ted mi kus cesty vyasfaltovali. :-/ holt rybari nemohli dojet az do rybnika.
Jenze tim smerem zadnej teren neni :)
Nemám sice přímo silnici, ale silničního singla na favoriťáckém rámu na jezdění po Ostravě a ten rozdíl v rychlosti oproti HT je i na takovém šrotu citelný. Minimálně po rovině :). Plnokrevná moderní silnička musí být ještě někde úplně jinde…
+1, jen mam na favoritackym ramu tripla a nejezdim po Ostrave :v
U mě je to rozdíl propastný. A to mám bike s pevnou vidlicí, úzkými nabušenými plášti, aerodynamickým posedem a silniční kazetou :-) Jak píšou ostatní, čím více tomu osolíš, tím lepší silnice je. Bike je mrcha líná. Se svým způsobem jízdy si nedokžu představit, jak pomalá musí být typická celoodpružená kola s obrovským zdvihem, tlustýma gumama s piditlakem a posedem jak za stolem na asfaltu.
Dnes som na asfalte prebiehal jedného chalana na fulle. Podľa rýchlosti akou sa vliekol a podľa toho ako vyčerpane vypadal musí šliapať ešte v tejto chvíli,alebo je už odpadnutý od vyčerpania niekde v priekope pri ceste…naozaj som mu nezávidel.
Musíš brát v ohled taky to, že frajer mohl mít v nohách už třeba 50 km terénem, zatímco ty třeba těch 50 km po asfaltu.
Jasné, však ja sa nevysmievam, ja len konštatujem. Ale keďže som predtým dlhé roky jazdil na MTB tiež len po asfalte, tak som sa trošku vedel vžiť do jeho kože…a navyše slnko pieklo ako v pekle, takže som bol rád za každý tieň…a jeho som stretal práve na otvorenom priestranstve, takže kým sa on dostal do tieňa stromov, ubehol asi dosť dlhý čas.
Ja zas nekolikrat zahakoval silnicare na fullu a cca po x km mi bylo blby se jen tak vezt tak jsem ho predjel, ze ho chvilku potahnu a on najednou zmizel. Co z toho vyvodime za zaver?
Vysublimoval?
asi jej má jeden z vás delšího :D
ze jsi nejmistrovatější mistr všech mistrů a měl by jsi jít do profi stáje a všem nam vytrit zrak a ukazat na prním fleku na podiu fakáče… A nebo jsi prostě jenom uvisel a predjel nejakeho dědka nebo mrzáka…
Že buď kecáš a nebo ten silničář byl totální lemra, nic jinýho :)
Věřím tomu, že byl lemra. Jezdím celý život s pauzami MTB. A když jsem sedl na silnici (letos jsem si udělal radost), tak jsem cítil tu „rychlost“ a lehkost. Nevím o kolik, ale určitě je to svižnější na silnici.
Nicméně, abych se vrátil k tomuto případu – nemám kondičku a ujedu kulové. Takže by mě klidně mohl dát na silnici i někdo s DH kolem, o tom nepochybuji.
Porovnávat někoho s formou na „tanku“ s někým, kdo svátečně vyjede a má žiletku je naprd … Pokud to někdo má v nohou, dá si to tak, jako tak.
Jen prostě – jiné kolo, jiný druh zážitku a svezení, asi tak.
Reagoval jsem na Wintera s jeho prihodou, ktera je stejne vypovidajici jako ta moje. Taky me jednou predjel pan na crossu, kdyz jsem jel na silnicce.
Trochu souhlasím, těžký,líný jenže. Když tomu dáš trochu slabší kola a napereš donich co se dá, tak i na tom fullu se krásně projedeš.
Když ale srovnám teď toho fulla třeba s Crossem. Tak na Crossu jsem dával rovinku v pohodě kolem 50–55km/h a to jsem nešlapal na plno, prostě tak abych tu rychlost ve městě udržel. No a na fullu, ta samá rovinka na který dám sotva kolem 35km/h a to musí člověk furt šlapat aby se to vůbec hnulo.
Jinak když vidím ty borce na cestách, jak jezdí s pláštěma 2,3 po silnici a podobně:D nevím no.
:)))
Tak zkus MS v časovce, máš na to abys ho na tom crossu vyhrál!
Lol, co dodat. Jen mohutný aplaus. A pak hodina klepání na čelo.
zítra ti určitě zavolá manager od HTC, budeš rozjíždět Cavovi spurty:)))
to spis Cavendish Batovi ne? :)
Cav je mrtev, at žije nový král:)))
Je mi blbě,ale jenže není po mě.O čem je řeč? :)
50 až 55 km/hod je dosť,na určitý moment (pár sekúnd) je to možné,ale dlhodobejšie si to veľmi neviem predstaviť,ale verím ti.
Pretože mám dovolenku, tak chodím pravidelne ( 6krát za 6 dní, takže denne ) na cca 68 km okruh popod Vysoké Tatry (zvlnená a ťažká kopcovitá trasa), ktorú teraz na crosse zvládam za priemerný čas ± 2 hod 40 až 55 minút. Na MTB som ju jazdil tiež, ale za čas cca 3 hod 12 až 20 minút. Upozornujem že tie merania sú orientačné, pretože občas spomalím,občas zastanem , často fúka protivietor a naopak často ma vietor tlačí.
Možná by jsi se divil. Na fullu, vzadu 2,25 – 2,5 at. a na přední 2,1 – 2.2 at. se špalky. Když vyjedu na rovinku na asfalt. Tak to jede i přes 30 km celkem dlouho.
Toš a to su 2× tak staré jak ty. Musíš víc makat chlape.
No makám docela dost. Pokud na takové příšeře jedeš 30km celkem dlouho, tak na silničce by jsi fičel třeba 35, 37km/h.
Tak máš slušnou výkonnost. V partě třeba taky jeden kamarád je schopný takhle jet 30km/h+ (+ znamená lehce přes) a to na 160mm fullu s FA 2,4 (tlak běžný do terénu, žádné nabušení na asfalt).
Já bych na to samé potřeboval silničku a ještě musel máknou (základní vytrvalost by to opravdu už nebyla).
nooski má ale pravdu, že na silničce bys ještě znatelně přidal a těch 35–37km při zachování stejného výkonu je velmi rozumný odhad.
Tak je jasné, že kdybys jel stylem jako jezdíš na silničce (beru z toho co jsi tu v historii popisoval), tak to by na fullu s vyšším zdvihem bylo opravdu utrpení a obrovská ztráta oproti silničce.
U fulla s vyšším zdvihem je nutné přizpůsobit styl jízdy, pokud to má slušně jet (i když samozřejmě vždy to bude znatelně pomalejší na asfaltu než silnička).
Spíš by mi zajímalo co znamená na průměrné rychlosti ten propastný rozdíl pro Tvůj celopevňák?
Ad Full: neni to nic hroznyho, nejvetsi problem je aerodinamika, ktera je stejna jak u full tak HT. Akorat na srankach ti full nevyrazi riditka z ruky.
Když jsem vyzkoušel lepšího fulla (nějaká merida za 50 000Kč) tak to bylo na mé ježdění nepoužitelné. Mám rád těžké převody, jízdu ze sedla a nízký posed. Na tom kole byly nějaké na můj vkus širší pláště, zbytečně široká řidítka a prostě to kolo nejelo :-)
za 50 ale není lepší full, to je tak minimum co se dá jezdit
A jeste navic Merida. S cim se mi jelo z celoper nejlip po silnici byl Tallboy. Subjektivne si mi na nem jelo lip nez na Punkovy a to mel standartni 2.1 Crossmarky.
Docela velkej,když sem měl pučenýho crossa tak cestu kterou dávám za cca 25 minut sem měl za 21 minut,jet na plnohodnotné silničce myslím že bych dal i 18
Takže MTB za cca 25 min. , cross za cca 21 min. ?? Takže cross je rýchlejší ? Ja ti verím a si už cca 5-ty ktorý to tu na B-F napísal. Ale nájdu sa aj pochybovači ;-)).
Tak věřím že bych taky byl na crossu rychlejší než na mém MTB:)
winter78 ale stále nemůže pochopit, že i bike může být postavený hodně do rychla (i když on to zřejmě nedovede), když ho tak majitel chce mít poladěný.
Tak o tom tu už toho bylo napsáno dost, myslím že nemá cenu dál plýtvat energií, u některých HC krosařu to máš těžké:)
Ja nie som hardcore, práve naopak, na cross som sa posadil prvý krát v živote vo februári 2011, čiže len tento rok…a prechod z MTB bol citeľný. Len ma mrzí že veľa bikerov videla cross maximálne opretý o Tesco a už o nich vedia všetko…alebo sa viezli na nejakej starej herke a podľa toho hádžu do vreca všetky crossy. Mne osobne to nevadí, len ak tieto diskusie čítajú nejakí ľudia ktorí sa rozhodujú medzi crossom a MTB na asfaltové jazdenie, tak po takýchto diskusiách a kydaniach na crossy kúpia MTB a potom sa budú na asfalte dlhé roky len a len trápiť , alebo budú prehadzovať slicky a špekulovať že prečo ich tá „pekná babenka na crosse s ľahkosťou predbehla“ … ;-).
:D
To, že tě předjede je fajn a žádoucí, nežádoucí je když za ní nedokážeš uviset.
:)
Kamarád jezdí Meridu crosse… Posed má jak starosta, hnusný je to jak pérdel, jakýkoli XC terének ho okamžitě vyřadí, duši mu půjčit nemůžu, rychlejší není a akorát pořád kecá co všechno neprojede kvůli pláštím a jak mu to nebrzdí :D
26 dobřéééé 28 špatněěě, bééé
+1 :D
kamoška měla crosse a prskala, že na silnici to hovno jede a v terénu je totálně marná. dostala fitness silničku a 29" MTB a je spokojená jak želvička
crosse nebrat :D:D:D
20 kg cross za 10 000 kč z Tesca ?? Tak tomu verím že jej to na asfalte hovno išlo ;-)).
nějaký cross od superiora za cca 12k a pevnou vidlou
jsem vlastníkem Dark Face na asfaltu teda sviští mnohem líp než bajk :) Nyní jsem se stal nově silničářem a musím říct, že silnička sviští ještě lépe. Každopádně bych krosová kola nezavrhoval..
tak jasně, svou cílovou skupinu mají, taky mám crosse :)
Škoda že ja tu nemám cesty vhodné na cesťák, inak by som už jazdil len na ňom . Možno do budúcna čosi poriešim…možno predám bike, na ktorom jazdím maximálne ku koncu jesene a v zime, keď je na rýchle asfaltové jazdenie ešte zima.
ještě před rokem jsem o silničce ani neuvažoval a říkal si, že je na ní divný posed atd., noi a potřeboval jsem rychlejší kolo hlavně na cesty do práce(50km), tak jsem zvolil toto. Jenže pak přišel zimák a už se mi ten posed nezdál tak hrozný :) A nedávno přišla hodně lákavá nabídka silničky, týden jsem o tom přemýšlel a nakonec do ní šel a ničeho nelituju :)
Tak sa ti pekne zadarilo ;-). Nech slúži. Mne by asi (možno) vadil ten posed, ale hlavne tie tenké kolesá,pretože tu v okolí mám dosť rozbité cesty. Aj preto som volil cross. Ale ako som písal, do budúcnosti možno poriešim aj nejaký cesťák…stále ma to k nemu ťahá,veď ako stredoškolák som brázdil okolité cesty na favorite … asfalt mi už vtedy prirástol k srdcu ;-).
To jsou kecy a výmluvy:) na vypůjčeném krosu jsem odjel celkem slušný počet km, různým terénem s celkem velkým převýšením a stihal jsem ostatním na mtb, i prudké výjezdy po poli co ostatní tlačili, i sjezdy plné šutrů, všechno jde když se chce, ale je fakt že jsem se s tím nesral, protože kolo nebylo moje, takže dostalo řádně nažrat:)
Já ti věřím, on je to taky hroznej chobot :D
Ale co jsem si na to sednul (blbě, má o dvě čísla větší rám), tak jsou ty kola jak lokomotíva, všecko takový velký a nudný :D
z kopce? :)
Škoda, že Rychlej turista nejezdí na crossu, to by při té jeho mnohem větší rychlosti oproti biku musel být mnohem rychlejší než na silničce (když má 5% rozdílu bike x silnička a to ještě při tom jeho vysokém průměru).
Nezapomeň mu to vysvětlit, jak by mohl být rychlý…
U mého bajku to dělá asi 5% při průměru okolo 32 km/h.
Konečně je tu hezky vidět, že bike může být rychlý a že je to vše zejména o posedu, který je takový, jaký si kdo udělá nezávisle na typu kola.
Něco málo pak udělá valivý odpor a váha kola, ale už ne tak moc, jak je hezky na Tvojem rozdílu 5% vidět.
Víš co Mloku, už mě to tady trochu unavuje číst pořád dokola Tvoje dokonale spočítaný závěry (nezpochybňuju je), jak může bike konkurovat v pohodě silničce. Ty i ostatní obhájci „poněkud“ zapomínáte na „lidský činitel“. Malý příklad -jednu dobu jsem jezdil na biku se stejně starým a zhruba stejně výkonným chlápkem. On nikdy neměl silničku a já byl skoro nováček na biku. Jezdili jsme smíšený tratě (v Polabí to snad ani jinak nejde), v terénu jsem mu stačil jen z vyplazeným jazykem a značným sebezapřením, po sjetí na asfalt se to otočilo, jak jsem to trochu roztočil, byl za mnou o parník a nebyl schopnej vůbec za mnou uviset.Prostě já to umím na silnici a on v terénu. Každý točíme pedály jinou technikou a tím by naše závěry v tomhle případě byly zavádějící, jsi si jistým že Tvoje nejsou?
Jaké spočítané závěry? Máš tu z praxe údaj Rychlého turisty na kterého tu s nájezdem a výkonností nemá z BF téměř nikdo a který umí na silnici jezdit. Co bys chtěl více pro ideální srovnání kol?
A o tom, že bike může konkurovat silničce tu nepadlo ani slovo, hned v prvním příspěvku v tomhle vláknu píšu jasně o rozdílu.
Debata je o rozdílu v kolech, na to se tazatel ptal. A pokud někdo třeba neumí jet v háku nebo má nějaký jiný problém s nějakým typem jízdy, tak to není problém kola, ale toho jezdce a to bych sem vůbec do diskuze o tom jak které kolo jede netahal.
Nemluvil jsem o háku, ale o schopnosti točit správným stylem pro asfalt a pro terén, není to to samý. Nevím, na jakým kole je turista zvyklejší a ani který styl a posed je mu příjemnější(zvlášť při těch dálkách,co jezdí,kde už osobní preference převládají), nebo pro co má osobní dispozice. Jen o to, že každý jsne jiný a Tvoje výpočty(závěry), i odkazy na jednoho cyklistu nemusí být relevantní, toť vše.
Ale ta schopnost jezdit správný styl pro dané kolo je právě věc, kterou je pro srovnání nutno zcela eliminovat.
Srovnáváme kola jak skutečně jedou, nesrovnáváme jezdce jak umí jezdit.
A Rychlej turista právě umí jezdit dobře na obojím (jezdil silniční závody se slušným umístěním a to samé bikové závody), takže eliminuje tu neschopnost někoho jezdit správně na daném typu kola, což je potřeba pro relevantní srovnání kol.
Pokud je někdo konkrétní neadekvátní pomalejší na nějakém typu kola, tak ať se naučí nejprve jezdit a nepíše o tom jako o problému kola, když je to problém jezdce.
A když to doplním k tomu uvedenému příkladu. Pokud neumí jezdit správný styl pro asfalt, tak je na asfaltu prostě vždy pomalejší. A bude ať pojede biky nebo silničky.
Když bychom měli do srovnání kol řešit i všechny faktory co mohou působit na jezdce, tak kola nemůžeme srovnávat vůbec, protože tu pak začneme dostávat v některých případech jakékoliv nesmyslné výsledky klidně typu, že DH full je na asfaltu rychlejší než silnička (třeba proto, že dotyčnému jezdci na silničce vadí posed a třeba ho hodně bolí za krkem a není schopný jet pak vůbec rychleji).
Takhle ale kola srovnávat nelze, pokud se máme dobrat k výsledku srovnání kol.
Pro srovnání kol by to ideálně chtělo watmetr a srovnat průměrnou rychlost při stejném podaném výkonu, až to bude zcela objektivní.
Srovnání z praxe dle Rychlého turistu k tomu má poměrně blízko. U něj je třeba jen brát v úvahu, že má celopevňák a to se slušně aerodynamickém posedem. Proto taky má rozdíl menší než třeba já (já větší rozdíl v aerodynamice posedů).
Takže jsme tam, kde jme začali. Abys srovnal pro Tebe smysluplně bicykly, pomíjíš úmyslně byciklisty. Takže je to vlastně na úhlu pohledu. Dobrou noc, jdu spát, měj se. Janes.
Tak to je snad základem jakéhokoliv srovnání techniky eliminovat vliv jezdce.
Jeden jiný příklad. Když mi v těžkém terénu předjede HTčko když já pojedu na fullu, tak z toho uděláme závěr, že HT je do sjezdu v těžkém terénu lepší?
mělo být spíše: „že HT je do sjezdu v těžkém terénu rychlejší?“
šetři úhozy. on to nechce pochopit. ne že by nemohl, ale nechce. ztrácíš čas.
Při stejném stupni zátěže po rovině:
Silnice 32KM/hod
Kros 28Km/hod
Bike 22Km/hod
pro bike navíc bylo plus že měl pláště se sníženým odporem na silnici.
Co se týče kopců tak mám pocit, že je spíš výhoda opět na straně silnice (procentuální rozdíl rychlosti silničních kol oproti biku naroste). Pokud se tedy nejedná o nějaký extrém kopec, který by nešlo ušlápnout na těžké převody.
Tak to jsi měl na tom biku jednu nohu zlomenou nebo nějaký prazvláštní bike.
Na rovině jedu rychleji i na 140mm fullu s teréními 2,4 NN plášti a posedem se špatnou aerodynamikou a to při pohodě v základní vytrvalosti a při mojí nic moc výkonnosti.
Oproti tomu na silničce po rovině už nedám v základní vytrvalosti 32km/h, jen o trošku méně.
A procentuální rozdíl v kopcích, že naroste? To už je úplná blbost, je to přesně opačně, protože se v kopci neprojeví výhoda aerodynamiky silničky (tedy pokud to nepálíš v kopcích běžně kolem 25km/h+).
souhlas co sen jezdil taktam kde mam na silnicy prumery kolem32–32km/h sem pri porovnatelne zatezi jezdil na chrtim fulu s rychlima pneu cca 27–28 km/h a s 28" kolama a 25mm pneu nebyl problem uvyset v baliku, trochu limitovaly jen prevody nad 40km/h
Na rovině při nahození RaR UST 2,25 (ty NN 2,4 přeci jen už moc nejedou) mě oproti silničce limituje už téměř jen posed, který má výrazně s horší aerodynamikou.
To pak ale na silničce stačilo při sólo jízdě nedržet se spodního úchopu a chytit se u představce, aerodynamiku výrazně zhoršit a na rovině najednou v základní vytrvalosti rozdíl i oproti tomu fullu téměř žádný.
Na všech bikách mám posed poměrně pohodlný a trošku narovnanější, proto se dostávám na o něco větší rozdíl oproti silničce než Rychlej turista.
Stačí ale hodně kopců a jak jsem psal výše, tak to jde hned z těch 10% rozdílu dolů (pro celopevňáka). A čistě v pořádných kopcích ten rozdíl jde až téměř k nule (ty 2–2,5kg váhy navíc moc neudělají).
trochu offtopic, ale kubade píšeš příšerně :-)
jj máš pravdu když to po sobě ráno čtu :(
Prečítaj si názory tu v tejto téme, kde viac než 3 ľudia tvrdia že na crosse prešli rovnaký úsek rýchlejšie než na MTB. Ja na túto tému už nemienim diskutovať, je mi to úplne fuk…Ináč proti MTB nemám vôbec nič, jeden doma vlastním,ale tohtoročný prechod na crossa bol proste rozdiel. Je to rýchlejšie, je to svižnejšie,ľahšie sa rozbieha a ľahšie udržuje zotrvačnosť. Cross je proste pomalší než cesťák a zároveň rýchlejší než MTB.
Když ti ani příklad Rychlého turisty s jeho nájezdem kilometrů a výkonností nestačí, tak je vše marné…
A pokud někdo píše něco ve stylu co napsal Kvasi, tak je to prostě naprostá hovadina (pokud tedy bikem nemyslel nějaký DH speciál se superpomalými 1,5kg plášti).
To není o tom, že každý bike je rychlý, ale o tom, že nedokážeš pochopit, že jde postavit rychlý bike.
Na crossu jsem jezdil několik let a průměr na horším asfaltu a lepších polních cestách se dal dlouhodobě držet tak 22–23km/h (700×35c, semi-slicky). Na fullu 140mm, vpředu 1.4" NN, vzadu 2.25" SS za stejných podmínek bez zamykání to je tak 19–19km/h, tzn. asi o 20 % pomalejší. Ale přičítám to především šířce pláště, hmotnost obou těch kol je srovnatelná. Komfort nesrovnatelný ;). Na rozbitějších cestách nebo v lese se ten poměr samozřejme obrátí (pokles na cca 14 vs pořád 18).
Někdy musím zkusit RR – stačí vzadu? ;)
Ta má reakce nebyla o tom kolik mám maximálku na jakým kole, ale jen laické porovnání při přibližně stejné zátěži, která neunaví. Samozřejmě není problém jet pár kilometrů na mtb přes 30Km/hod a na silnici přez 50Km/hod, o to tu ale nešlo. Věřím, že jsou kvalitnější mtb co dobře jedou, ale to krosy a silničky určitě taky :-) Neupřednostňuji žádný typ kola, každé je dobré k něčemu jinému, tak mě prosím nestavte do role kritika biku :-) Jen jsem uvedl obecně známou věc v číslech. Samozřejmě by šlo i udělat porovnání zátěže na různých kolech při stejné rychlosti, ale to nevím jak bych objektivně číselně vyjádřil :-)
Já také celou dobu beru stejnou zátěž (výkon), o maximálním výkonu nebyla žádná řeč.
Jen tak pro orientaci, čísla z kalkulátoru
http://www.nahoru.net/…ulatory.html
který celkem sedí, ale samozřejmě neplatí obecně, každé kolo má trošku jiný posed, váhu, pláště, atd.
Jezdec 75kg.
Silnička 8kg pro 32km/h na rovině – potřeba 207W pro horní úchop
Silnička 8kg pro 32km/h na rovině – potřeba 176W pro spodní úchop beranů
Bike 13kg pro 22km/h na rovině – potřeba 123W pro narovnanější posed
Bike 13kg pro 22km/h na rovině – potřeba 108W pro chrtí posed
Pro 176W rychlost biku s chrtím posedem – 27,2km/h.
Pro 176W rychlost biku s turistckým posedem – 25,6km/h.
I když se to bude trochu lišit pro konkrétní různá kola, tak i přesto je vidět jaký to je nesmysl, když na silničce potřebuješ mnohem větší výkon pro těch 32km/h než na biku pro 22km/h.
Mně ten kalkulátor lehce nesedí a to tak, že pro silničku ± ok, biky jsem měl oproti tomu kalkulátoru vždy o chlup rychlejší (a to větší množství biků co jsem jezdil).
Počítají s hodně pomalými plášti.
Mít bike oproti tomu kalkulátoru o hodně pomalejší, tak to snad ani nejde i kdyby to bylo totální plečka.
Pro dobře jedoucí bike bude pro těch 176W ta rychlost tak o 1–3km/h více než vyšla z toho kalkulátoru, tedy ještě více se to přiblíží těm 32km/h.
Výše jak psal Rychlej turista, tak ten bude při tom jeho rozdílu 5% s bikem dokonce těsně přes 30km/h při stejném výkonu.
A ty sám ještě píšeš, že jsi tam měl rychlé pláště na tom biku, takže pak to musí jet rychleji než vychází z toho kalkulátoru.
A 30km/h oproti 50km/h při maximálním výkonu? To je opět stejná blbost.
Zase pro představu údaje z toho kalkulátoru. A vezmu teď dokonce jen silničku se spodním úchopem x bike s turistickým posedem, tedy pro bike nejhorší variantu.
Silnička 50km/h potřebný výkon 600W
Bike 30km/h potřebný výkon 261W
Tady je to tedy mimo naprosto. Na silničce zcela nereálné (pokud to není jen rozjet na 50km/h a okamžitě zkončit).
Na biku pro výkonnější jezdce naprosto reálné i po dlouhou dobu. Taky tu spousta lidí na asfaltu na rovině na biku udrží dlouhodobě (i několik hodin) o dost více než 30km/h.
50km/h dlouhodobě tu nedá určitě nikdo, tak jezdí časovky profíci na časovkářském speciálu a ještě jen do 1h.
Tomu říkám konečně rozumný argument a beru ho.
Koukal jsem na ty stránky/tabulky a myslím že si s tím budu hrát celý večer vypadá to zajímavě. Ale je mi podezřelý ten malý rozdíl mezi silnicí a horským, o krosu ani nemluvě :-) Asi bude tedy dělat největší rozdíl u většiny lidí placebo efekt jinak si to nedokážu vysvětlit.
Největší rozdíl dělá bajk samotný. Můžeš mít pomalou a zdechlou mrchu nebo rychlou raketu, s níž můžeš bez problémů jezdit i se silničáři.
… když jsou tolerantní a počkají na tebe :-).
s cestármi (čes. silničáři) jazdiť? no neviem, mám moc malý priestor na soľ a ani nemám namontovaný rozmetač
Víš co by mě zajímalo? Jak jsou ty hodnoty znát v praxi, nedokážu si prakticky představit rozdíl mezi 207W a 176W, jaký je to třeba cca rozdíl v tepech?
Jen mě tak napadá, při porovnání silnička X bike a rozdíl v rychlosti 5%, každý kdo sedne na žiletku, taká má pocit, že jede rychleji, nebo když jede stejnou rychlostí, tak, že jede daleko lehčeji, což klidně může být těch 5%, reálně jak RT píše výše, ale pocitově a na to se trochu zapomíná, ti přijde, že jedeš daleko rychleji než na bjaku a to z toho důvodu, že po přesednutí z bajku na žiletku, si člověk uvědomí, jak je žiletka ideálně dělaná na rychlou jízdu, prostě vše je uzpůsobené potřebě, být co nejrychlejší s co nejméně vynaloženou námahou. Bajk musí skloubit daleko víc věcí, takže rozdíl 5% člověk asi vnímá trochu jinak, skoro jak když nefouká a je –5, začne foukat a tobě připadá, že je –15 , přesto je teplota pořád –5, akorát odvod teploty od těla je ryhlejší :-)
30w už je rozdíl. Pro hodně trénovaného mezi 176 a 207 bude tepově malý, ale mezi třeba 270 a 300 to už bude klidně 10tepů u někoho kde bude ANP třeba na 280.
ono waty a tepy to je vůbec hodně funky.
například: hodinový trénink
10min rozjetí
10min 200w – 115TF
10min 360w – 178TF (max šrot pro mě na 10min)
10min 150w – nepodstatné jde o uklidnění
10min 200w – 135TF !!!
10min vyjetí
kdybych tam nedal těch 10 minut max šrotu, tak těch druhých 10 min na 200w budu mít mezi 115–120TF. Ale jakmile si naložíš hodně přes rysku, už to dolů jde blbě a padlo by to podle mě (jestli vůbec) až po hodinách, ne desítkách minut.
Paráda, díky za příklad.
no šlo spíš o to, že není jedno kdy to měříš. Tedy že ne vždy u stejného jedince vyjde W/TF stejně. což si dost lidí myslí.
Navíc do toho promlouvá i kadence na 75 a 95ot to udělá klidně víc než 10% nárůst v tepech.
Samozřejmě hluboké správné dýchání při ZDV udělá taky třeba 2–4%. Při šrotu už je to jedno to lape každej dost mělce.
tohle jsou teda moje osobní poznatky z tacxu, venku to nevozím tak nevím
tak tohle jsem stacil vypozorovat i ja za tech par jizd co jsem letos udelal. Diky za potvrzeni
Co máš za wattmetr jestli to není tajný?
mám to z tacx i-magic, což je trenažér. Není to asi 100% srovnatelný s jízdou venku, protože se používá na přepočet odporu vzduchu algoritmus, ale zase taková haluz to není. je tam funkce kalibrace, takže pokud to je zkalibrováno, výsledky to v čase háže naprosto srovnatelné.
večer sem hodím čísla hodinového tréninku 200/230/260/290/320W intervalů, každý deset minut. Celkem zajímavé. Mohl bych to někdy zopakovat obráceně, to byla úplně jiná čísla (tepově) celkem psina.
já to mám pro srandu, stejně se nevykopu víc jak 1× týdně na hodinu, ale když už, tak nad tím přemýšlím. Jednoznačně vím, že pokud bych se chtěl někam posunout, tak bez wattmetru to je nereálný. Kdo si platí trénink a jezdí podle tepáku podle mě vyhazuje prachy. Rok placení tréninku je cena levnýho wattmetru, to stojí za úvahu.
Jo aha, tak jsem zvědavej na ty čísla.
Zajímavý je, že já na trenažéru to mám obráceně… Ze začátku když mám při stejným převodu a kadenci vyšší tepy (cca 10 tepů) a po první kompenzaci to klesne. Ale přesnou wattáž tam nemám. A změnou odporu trenažéru by to být nemělo, spíš naopak, když je studenej, tak má odpor menší.
průměrky na 10 min itervalech. Ono to nejde úplně přesně držet shodnou kadenci, možná kdybych měl kazetu po zubu. snaha byla, e to celkem voser :)
Watt / TF / Cadence / Speed
205/111/85/34,5
229/118/85/37,4
259/132/87/38,3
288/149/89/40,7
319/163/84/41,7
osobně bych tipnul, že 320 bude někde lehce pod mým FTP, tedy hodinovým maximem. Ono se to samozřejmě v závodní sezoně bude lišit, ted zevluju. Spíš šlo o to ukázat kolik je rozdíl 30 wattů a když se to vezme do důsledků tak už 10watů je sakra rozdíl. Proto má smysl sledovat jestli máme plášť s valivým odporem 25 nebo 35w, nebo jak moc aero jsme na rovince atd.
Supr srovnani.
A to je pro hodně dobrou výkonnost. Málo výkonný turista bude pracovat klidně s 2/3 výkonem nebo i ještě méně.
A výsledky zátěžovýho testu? Podle tohodle by vycházelo, že máš cca o 0,5W/kg víc, než já ;-).
na těch jsem nikdy nebyl. V sezoně mám 72kg (ty jsi lehčí) a kolem 184TF maximálku. Ty budeš mít vyšší maxku, takže i prahy výš.
Já bych si tipnul, že budu mít lepší W/kg na AP, ale na ANP budeme mít v sezoně stejně.
Ale sám víš, že to je o tom, jak dlouho ten výkon udržíš a jak s tím umíš pracovat.
Na závodě tě někdy porazí i slabší, stejně jako ty porazíš silnější. Je to daný i tím, kdo kolik tahá a jaká je v ten den kondice organismu (únava, úroveň metabolismu, zásoby glykogenu, atd)
Tak pojď na jaře ke Karlovi, ať to srovnáme ;-). Podle těchhle wattů a váhy právě ten ANP výkon vychází cca o 0,5W/kg víc, než jsem měl já loni v únoru… AP jsem zvednul z 2011 na 2012 snad o 14%, pokud si dobře pamatuju čísla. Letos už to asi nebude o tolik, jak jsem objemy moc nejezdil. Ale doufám, že by mohlo jít zase o trochu víc nahoru ANP, moc se mi to nelíbí, jak na XCčku dostávám těžkou školu od lidí, co na maratonech zvládnu porazit…
to ten litr radši prokalím :)
pro mě je to zbytečný, já nezačnu jezdit jinak. Mě baví jezdit se Šári a s klukama na pivo a na celodenní výlety. Času mám spíš méně a méně…
V reálu jsou mi ta čísla k ničemu, když je nebudu používat.
Pro mě je to taky zbytečný, ale ty čísílka mě baví :D.
Přesně tak. :-D
Něco ukazuje příklad, co má McBlacky změřený.
Zásadní ale bude výkonnost jezdce. Pro málo a hodně výkonného jezdce budou ty rozdíly úplně někde jinde.
Nejen, že 30W rozdílu bude pro málo výkonného už hodně protože má malý výkon.
Ale také proto, do jakých rychlostí to bude posunuté. Tím myslím:
Tam kde bude už převažující vliv aerodynamika, tak při stejném poměrovém navýšení výkonu dojde k menšímu navýšení poměru rychlostí díky nelineární závislosti odporu vzduchu na rychlosti.
Pokud jde o poměr rychlostí, tak na 150mm fullu x celopevňák mívám cca 10% rozdílu v rychlostech (na rovinaté trase méně). Díky malým rychlostem co jezdím to bude skoro odpovídat i 10% ušetřené energie (pro stejnou rychlost) na celopevňáku. Nebo to k tomu bude mít aspoň hodně blízko.
A při těch 10% mi to pocitově přijde, že je rozdíl propastný, jako by měl celopevňák jet aspoň 5× rychleji :-)
Ono to bude v praxi pak hodně o jezdci co změní na tom pomalejším kole
Tím myslím, že když sedne na pomalejší kolo a jede si pořád ten svůj rozumný výkon (a tedy i podobné tepy) a tedy zpomalí o to co jede dané kolo hůře.
Pak je to v pohodě a trápit se nebude a nebude ani tak velký problém jezdit i stejně dlouhé trasy (přidat na čase třeba 5–10% při pohodové jízdě převážně v základní vytrvalosti není velký problém).
Kdo k tomu přistoupí opačně. Tedy snaží se navýšit výkon na pomalejším kole, aby zachoval rychlost. Tak tam může být najednou těch 5–10% velký problém a konečná (a ve výsledku na dlouhé trase může být ještě daleko pomalejší než v tom předchozím případě, protože se utaví a pak výkon zcela odejde na část trasy) a je pak z toho pomalejšího kola děsně zklamaný.
V tomhle s Tebou souhlasím. Když to vezmu z vlastní zkušenosti. Přesedlal jsem z HT na 150mm fulla. Na fullu mám mnohem širší pláště než jsem měl na HT, mám vzpřímenější posed jinak váha kol bude asi cca stejná. No a tak nějak jsem si na fullu zvykl na pomalejší rychlosti, ne nějak výrazně, ale přece. Navíc jsem naprosto upustil od chrcení, protože mě to na tom kole nebaví. Řekl bych, že pro nezávodníka, je ten rozdíl asi největší v tom, že silnička k rychlé jízdě vybízí, načeš bike vybízí spíš k pohodové jízdě. Asi tak bych to viděl já, nebo spíš to jsou mé pocity.
cesta do práce:
mtb – 2h20m
lepší mtb – 2h00m
cross – 1h55m
cross s lehátkem – 1h40m
silnice 1h37m
co je to kros s lehátkem?
google našel tohle :D
ale ja si myslim ze myslel hrazdu na časovku…
ta hrazda mě pak taky napadla, no a jestli myslel to z Tvého odkazu, tak to je super výkon :D
btw: kolik vazi ten tvuj novy sroj? zajimala by me realna vaha… diky :)
až ho zvážím, tak napíšu, jestli na to nezapomenu, kdyžtak až bude v našich bajcích nejpozději..
Tohle byla tenkrát celkem pecka:
To je ale blbost kdyby to jelo všechno stejně tak se to nemusí vyrábět ne?:D tak je snad logický že na silnici pojede rychlejš silniční kolo než bike..ať má pláště jaký chce.. Jezdil sem do školi na biku za cca 20minut a na starym favoritu to stíham za 10 tou samou cestou…a ne nefoukal mi vítr do zad:D..
a kdyz das na obe kola stejne plaste – co pojede rychleji?
na biku rychlost 30km/h a na silnici 60km/h ty si daběl :D
Na biku 13 a na cesťáku 26 . Takto je to správne . Však si sám písal že na biku dávaš priemerky od 13 do 18 , nie ???
prečo by to malo nebyť reálne.. trebárs u tých čo bývajú na vršateckom podhradí (700 m n. m.) a chodia do školy v pruskom (250 m n. m.) je to úplne štandartný priemer, pokiaľ na ceste neni sneh
Do práce to mám 4 km po asfaltu + 0,5 km po dlažbě… dá se to ujet za 8 minut, nebo za 20 minut, podle toho, jak fouká vítr, jak je horko, jestli prší, sněží nebo je náledí, případně jak se cítím a jak se mi chce… použité kolo je až ten poslední rozdíl.
při cestě do hokny cca 16km silnice jedu na 13kg fulu 40min na krev a na 12kg silnici 35min relativně napohodu. Počitat na procenta se mi to teda nechce :D
A to se do té práce tak těšíš, že jezdíš na fullu na krev? :-)
jasně, když máš práci koníčkem neni co řešit :D Ale realita byla taková že jsem nechtěl zmoknout.
Příliš mnoho proměnnejch, ale když to zvobecníme, tak obrovskej.
mně to dělá -+ 10% (okruh 36 km, mírně zvlněný profil bike 26,5 km/h silnička 29–30 km/h)
Hehe, tady vám maník srovnává kola (silnici versus starej bajk) a prý rozdíl dělá dvě hodiny http://xman.idnes.cz/…renalin.aspx?… :-))) Výbornej test…
Ale i přes tu totální plečku a 7kg rozdíl mu to dalo stejně jen 15% rozdílu.
priložíme mu na ten horskáč 30kilový žoch zemiakov, že či bude rozdiel väčší
V jednom místě z kopce po asfaltu tady u nás, jsem na silničce míval zhruba 67–73, na biku tam mám o deset méně.
Jakej rozdíl ? Dá se to snadno změřit :-) Vem silničku (nějakou slušnou) , namaluj si trasu tak 200–250–300Km dle toho na co se budeš cítit , zajed si to a pak to zopakuj (až se dáš trochu dohromady) na biku (taky to nemusí být úplná mr***). Pak budeš úplně přesně vědět… (42) ;-)
ty bezne jezdis 300km jak na silnici tak na biku? ;-)
Na biku ne (jednou 196) , na silnici 200 relativně často…
Jde o to, že ta velká vzdálenost umocní ten rozdíl. Samozřejmě je možný jet pro srovnání i méně (není cílem testu jezdce zabít ale zproztředkovat mu tu zkušenost) :-)
tak pokud neco takoveho nejezdis, na biku si psal 196max a pritom pises nahod okruh 200–300km tak nepochopim tvuj prizpevek…
jde o stejne waty na obou kolech nebo aspon stejna tepovka… jet na hranici sil jezdce je o nicem… to nesrovnas nic…
kdyz jdes do extremu tak na seriovem biku muzes ujet vetsi vzdalenost nez na seriove silnici… ( pokud zvolis hodne kopcovit profil… a nemas extra vysokou fyzicku…) – tohle srovnani je ale taky o nicem a nesrovnava kola ale dispozice jezdce… ( neberu ze si das na silnici bikovou kazetu…)
když mrkneš na příspěvek od turisty nad tebou a mrkneš do odkazů je to tam celkem jasné
co to ma co spolecneho s radiusem?
nic jen ze je tam to srovnaní na okruhu 227km
:D
turista je blazen ( v dobrem )
kolik lidi odsud je to schopno dat? ;-)
Hehe, to není špatná metoda – Když pojedeš na jednom i druhým kole dokud nepadneš tak získáš číslo (P1-P2) :-D
zitra zacni ;-)
Od toho vymysleli K24 a na tu už je pozdě :-(
mám vyzkoušeno (Příbram – Klatovy) cca 70km, na silnice pod 2hod. na biku cca 3hod., takže za mě je poměr přibližně 2/3
to vychází průměrem přes 35 km/h. To už je slušná dávačka pokud to jezdíš sám. Klobouk dolů
achjo už aby bylo hezky mám takovej peknej okruh cca 42km na biku sem to jel 3× 22,4 , 20,8 a 22,8 prumer tesim se az to zkusim na tatovo author stratos jestli to dám nejak vyraznejc rychlejc tak si asi koupim silnici.strasně me to láká
Jdi do toho. Je to úplně jiné poježdění. Na pravidelných okruzích rozdíl ± 4–7 km/h, podle větru a momentálního stavu, ale pocitově? Prostě každé jiné. A obojí dobré. Silnici užiješ hlavně v dobrém počasí. Teď jedině bike.
Zase na jaře, když je v terénu opravdový maras, se na silničce dá najíždět často už po suchých silnicích.
A hlavně ten čistý vzduch na silnicích, ty zpívající auta a ta bezpečnost mezi nima, to je prostě ten největší luxus co znám :)
Mi neříkej, že kolem Prostějova nemáte klidný vesnický silničky
Sou a moc krásný na drahanské, jenže jsou to silnice v takovém stavu, že i HT je mi tam líto :) A navíc proč jezdit po silnici, když můžu jet lesem :) No já hlavní rozdíl mezi silničkou a bikem vidím v tom, že na biku můžu všude, na silnici, do lesa, mimo cesty… na silnici hold musím vybírat pěkné cesty a nějaká zkratka skrz les, nebo projížďka pěknou přírodou nehrozí. Dle mě je Silnice pro ty co se chtějí honit za výkonem, kilometrama a rychlostí a to už pro mě není zábava…
Asi by ses divil, co vše jde na silnici jet. Není asfalt, který by nešel. Jet na silničce po kvalitativně horších cestách nemá daleko k jízdě na biku v terénu :-)
Silniční ježdění je navíc úplně o něčem jiném, viz důvody v tomhle vlákně. Vyzdvihnu především rozšíření „akčního rádiu“ a možnost jezdit po asfaltu v době, kdy v lesích je moc marastu. Ježdění ve skupině potom posouvá silničku na další level. Už ve dvou dokážeš ujet dvojnásobnou vzdálenost.
Už ve dvou dokážeš ujet dvojnásobnou vzdálenost.
Možná tak v případě, kdy se gumicukem zahákneš za výrazně výkonnějšího :-)
Ve dvou v létě zvládáme 70km s převýšením kolem 900m za 2 hodiny – sám bych se na takový průměr strhal :-)
to je hodně slušný 70/900 celkem asi jedete limit ale ne :)
Tož neflákáme se :-) Jak jedeme spolu, tak se to vždycky zvrhne v chrcení. Stryk si v 57 dokazuje, že na to furt má a já jsem rád, že místy uvisím.
A to je to, co mě na kole nebaví, honit se za čísly :-) Kolo je relax a zábava :) Samo že pro mě :)
To jistě. Samozřejmě jízda v háku něco ušetří, takže ve dvou půjde o něco nahoru průměr a tím při stejném výkonu a času jízdy se o něco zvětší i dojezd.
Ale aby to byl dvojnásobek…
Nechceš snad říct, že při tvojí výkonnosti když pojedeš sám (a budeš stejně makat jako v těch dvou), že za ty dvě hodiny ujedeš jen 35km? :-)
Když by se rozumně máklo, tak bych to viděl sólo na průměr kolem 31, 32km/h.
Ve dvou na kole vydržím i delší dobu, proto ten dvojnásobek… ;-) žádné exaktní měření.
Jjj silničkáři ve skupině na silnici mezi autama to je opravdu něco :D Akčí rádius si rozšířím to ano, ale stejně pouze za cenu chrcení na silničce mezi auty po supr cestě a já osobně, bych si to asi ani trošku neužil. Já nejezdím proto abych dojel co nejdál, abych se co nejvíc zničil, abych honil nejvyšší průměrku, ale proto abych poznal kus země, pokochal se přirodou, odpočinul si, prostě pohodové turista :) A proto pro mě silnice není. A marast v lese je ta největší zábava :)
Marast jednou za čas nevadí, ale když chci jezdit denně, nebaví mě pořád kolo mýt.
Tím, že se dostaneš dál jsem myslel, že se taky dál podíváš. Nejde ani tak o čísla, průměrku nebo zničení. Než jsem si silničku pořídil, neměl jsem ani tušení, kam všude se na ní dá dostat oproti biku. Obojí má něco do sebe a nejlepší je to kombinovat.
S poslední větou naprostý souhlas. Pokud to jen trochu jde, tak je nejlepší mít silničku i mtb a ke vší spokojenosti to kombinovat.
Já kombinuju silničku a krosku na té zvladnu relativne vsechno co kdejaky „biker na své velke a těžké "motorce“ snad jen trosku méně pohodlně a mozna trochu pomaleji ale o to vic se netrapim kdyz jedu asfaltové přejezdy, stezky, polnačky atd… Na biku je tohle utrpení pro mě nepřekonatelné…
Tak jsi asi nikdy nezkusil pořádní bike :) Já měl jak bike tak crossové kolo a vím následující. Rozdíl v jízdě po asfaltu je mezi crossem a bikem pro mě zanedbatelný, ale pohodlí, které přináši bike už na horší polňačce je skara znát. Už jen proto, že bike se širšími koly nebude tak klouzat na šotolině či mokru, a už ty kola samy o sobě poberou spousty nerovností, které na crossu prostě citíš. A ano zvládneš, ale jak? Naprosto nepohodlně a není to zábava ale utrpení. Vím o čem mluvím, protože jsem začínal na Favoritu, pak cross a nakonec jsem zakotvil u biku, protože je prostě nejuniverzálnější.
Za posledních 10 let (z toho jsem 7 let silničku měl) mám zajeto komplet všechny trasy přes 150km na biku a ani jednu na silničce…
Kdybych to měl brát čistě dle ušetřených sil, tak na silničce budu mít zhruba o 5–15% delší dojezd nebo větší průměr při stejném dojezdu. V závislosti na typu trasy (čím více rovinatá, tím větší plus pro silničku, v extra kopcovitých trasách mám rozdíl až téměř se blížící k nule).
Maximální ujetou (mám jen lehce přes 200km) mám tedy na skoro silničce (Favorit). V té době jsem ale měl jen toho Favorita.
Teď už jezdím jen o něco kratší, dnes už končím na čase jízdy do cca 8 hodin (tenkrát jsem to i když to byla na skoro silničce jel lehce přes 10 hodin čistého času jízdy).
Dojezd není ani tak daný na čem jedeš (i když určitý rozdíl to taky udělá), ale hlavně o volbě trasy. Když pojedeš méně kopcovitou trasu po převážně asfaltu nebo pěkných šotolitách s naprostým minimem opravdu terénu, tak není žádný problém delší dojezd ani na biku.
I tady na BF byly některé extrémní případy typu 240km po asfaltu na Praděd na Canyonu Torque a to ještě na dost pomalých pláštích…
http://www.bike-forum.cz/…il-3819.html
Na silničce by dojel třeba místo toho 300km, jen chci ukázat, že to až tolik není o kole…
Nejde jen o dojezd, průměrnou rychlost. Hlavní je pocit a prostě žiletka jede úplně jinak. To je prostě radost vs. lopota.
Tak jistě, o pocit jde také.
Ale stejně jako je plus pocit jak silnička letí (i když reálně nemusí být rozdíl na průměr až tak moc velký), tak stejně tak jsou tu opačné pocity jako vyklepávka na horším asfaltu, nemožnost si to občas třeba zkrátit mimo asfalt nebo zajet po cestě k cíly kam asfalt nevede (jsou tací co to krosí na silničce i mimo asfalt, ale to není běžné), jak to proti biku vůbec nebrzdí, atd.
A ne každý je chrt, jsou tací (a není jich zase tak málo) co jim je ukradený i ten pocit, že silnička letí.
Prostě každé má svoje a pro někoho bude lepší silnička, pro někoho jiné řešení.
Nemůžu říct, že bike je lepší, stejně jako nemůžu říct, že silnička je lepší. U mě jsou v preferencích na stejné pozici.
A přesně o tom pocitu to je. Mě přijde Bike jako radost a silnička jako lopota :)
Dojezd je především o časových možnostech, morálce a chuti. Na biku mám rádius tak 20–30km od domu, na silnčce je to přibližně dvojnásobek, což už skýtá poměrně dost možností, kam se vydat.
S první větou zcela souhlas.
S tím dalším to každý máme jinak. Moc mi není jasné, proč máš takový rozdíl.
Já ho nikdy takový neměl, dojezdovou vzdálenost vzdušnou čarou od baráku mám někdy i delší na biku (beru dle doby když jsem ještě měl silničku), protože na biku to lze často naplánovat díky teréním zkratkám kratší cestou, zvlášť když na silničce škrtám rovnou veškeré hlavní s velkým provozem, které nesnáším (ať jedu zrovna na čemkoliv).
Takový příklad z toho co jezdím je gril Míšov. Na celopevňáku jeden z mojich oblíbených cílů, jezdím tam poměrně často a je to na větší množství variant (všechno rychlé jezdivých trasy bez provozu).
Na silničce by to lepší nebylo. Bylo by nutné zařadit pár ošklivých úseků s větším provozem (bez toho tam vůbec nejde na silničce dojet, pokud nechci jet cyklokros) a ještě by to bylo oproti nejkratší možné trase na biku o něco delší. A k tomu ještě dementí průjezd Plzní (na biku je mimo provo zcela pohodový průjezd).
Díky mírně vyšší rychlosti (u mě je to konkrétně do 10% oproti celopevňáku) bych to časově zvládnul ± nastejno s bikem, takže dojezdová vzdálnost by byla stejná.
A ještě bych přišel o téměř všechny úseky, kde se dá jet na biku vedle sebe a kecat když nás jede více (nejsem příznivcem ježdění vedle sebe tam kde jezdí auta).
Pro některé případy (např. výjezd z Plzně na stranu co bydlím) tak existuje rozumná trasa pro silničku, kde bych měl dojezdovou vzdálenost delší než u celopevňáku, ale jsem jen na těch cca 10% rozdílu co mám v rychlosti.
V posledních letech co jsem silničku měl tohle taky byla téměř jediná trasa co jsem jezdil pořád dokola a lezlo mi to už krkem (navíc i na téhle trase se mi už nelíbí provoz ani o víkendech).
To bude pravděpodobně hlavně lokalitou. Na biku se většinou nevzdálím víc od domu, protože to jednoduše není potřeba. Dá se tu na biku namotat 100km švih, aniž bych byl dál, než 20km od domu. Nikam dál mě to většinou netáhne. Dlouhé přesuny po asfaltu na biku mě nebaví, abych se povozil někde dál, a když už, tak nahodím bika na auto a jedem někam do vyhlášenějších lokalit. Oproti silniční síť není tak hustá, tak je prostě běžné, že na silničce jezdím dál, než by se mi s bikem chtělo.
Při 20 km poloměru a známému poměru 3,14 se dá jenom obkroužit barák kolem dokola a jsme přes stovku, že … otázka je, koho to baví ! Fakt se vám divím, že si vystačíte s 20 km ;)
No a teď si představ, že bydlíš v Krkonoších a nemusíš jezdit jen po obvodu :-)
No, bydlení v Krkonoších si nemusím představovat ! Haha :) „Kopcům zdar, smrt Polabské nížině.“ :D
:-D
Tak je jasné, že když vezmu fulla a jdu si užít opravdu terén, tak dojezdová vzdálenost jde hodně dolu a rozdíly se markatně zvětšují.
Já řešil celou dobu právě ježdění na biku (nebo crossu) na trasách hodně po asfaltu (celkově rychlé jezdivé trasy s minimem terénu).
tak přesně na tohle mám na letošní sezonu připravenou cyklokrosku :-)
Souhlas s Mlokem. Taky nemám sebemenší problém mít rádius třeba 50 – 70km od domu na biku a přitom to jet na pohodu a vůbec se nedřít. Navíc to co jsem při svých výletech na biku objevil za nádherná místa, to bych asi nikdy na silnici neviděl.
nemyslím si, že bych se podíval dál, jen najezdím víc KM. Protože do stejného místa z domu se můžu dostat na biku po mnohem kratší trase, protože můžu jet v podstatě po jakékoli cestě. V podstatě tak jak to napsal Mlok. Pokud nechci jet na silnici po hlavní ve velkém provozu, musím volit cestu a po silnici hold bude skoro vždy delší. Teda pokud se nebavíme o cyklostezkách tipu Bečva, Morava atd.
Ale jo, můžu se dostat do stejného místa na biku, otázka je, proč bych to dělal, když ta „biková“ zábava je mnohem blíž. Na pár kilometrech čtverečních do 5km od domu se můžu motat 2 hodiny, být úplně vyšťavenej a mít najetých 50km.
Na druhou stranu na silničce mě baví podívat se někam dál a všude se dá dostat po silnicích druhých nebo třetích tříd. Pokud je silnice rozbitá, stačí prostě volit stopu, což musíš dělat i na biku v terénu. Tady to není o tom, jestli je lepší bike nebo silnice, ale že obojí je úplně jiný typ zážitku.
Tak jako nevím jak u Vás ale na Drahanské vrchovině si musíš sakra cesty pro silničku vybírat, protože kolikrát i na fullu je to zábava:)
Jak říkáš, každé kolo je jiný typ zážitku. Já radši zažiju krásnou přírodu,vůni lesa, než hromady aut a vůni výfukových plynů :)
Ale o tom mluvím, žádné hromady aut se nekonají. Jsou tu silnice, na kterých auto potkáš opravdu sporadicky. Než jsem měl silničku, nevěděl jsem, že takové vůbec existují. A něco jiného je vybírat stopu a cestu. Nejel jsem po asfaltové silnici, kde by se na silničce nedalo.
Ale hovno, v okolí Prostějova a Olomouce se dá hafo najezdit na silnici a nemusí to být mezi autama.Pár let jsem tam bydlel.Na silnici jdou v slušné rychlosti prasit polňačky i lesní cestičky :-)
Tož jezdit se dá, jde o to že každej má jiné pud sebezáchovy. Já už se druhým rokem hecuju že pořídím novou „silničku“..
No jestli si ji koupíš, tak s Tebou nikam už nejedu a mažu si Tě Bejku :D
Su nenápadně nucen, v ulici jsou 4 docela hártkór silničáři :D. Ale já se raději houpu, takže než bude Nervák (a chvilu po něm) nic řešit fakt nebudu :D.
Nervák bude mít nerváka :D No ale zase když si pořídíš silničku, můžeš vyrážet s Hejdikem a jeho bandou a třeba jim budeš stačit :D
na silnici jsem na silničce rychlejší jen o málo, páč moc rychle nejezdím, ale v terénu jsem na silničce pomalejší znatelně než na MTB :) no a ve sjezdu je to na silničce i takové divné :)
Na silnici jedzím po silnici, na bajku po lese, těžko se dá porovnat maximálka. Průměrný rychlosti mám samozřejmě ze silnice mnohem vyšší, takže průměrky mám ke 30km/h na bajku třeba nad 20km/h
Je to oboje uplně o něčem jiným. Silnici jsem si zamiloval, objevil jsem širší okruh kolem bydliště, na silnici dojedeš zkrátka dál abyses pořádně projel.
Mám pocit, že silnice mi dodala větší sílu v nohou, která se na bajku hodí.
Navíc jak už někdo psal, na silnici se dá jezdit po suchých silnicích i když je v lese ještě marast.
Takže silnice rozhodně ano :)
Navíc jak už někdo psal, na biku se dá jezdit po suchých silnicích i když je v lese ještě marast :-)
Ale jinak samozřejmě kdo rád silnici, ať jezdí silnici…
Jenže jezdit na bajku po silnicích je na hovno :)
Jsem rád, že aspoň nějaký biker konvertoval. Jak se tu už píše, nejlepší je mít různá kola a trasy střídat. Kategorické odmítání silnice je zaslepené.
Tak tak, ale musím říct, že jsem byl dřív taky naivní a myslel jsem si, že silnice je k prdu a vždyky u mě bude top bike.
Jenže stačilo pořídit trochu použitelnou silnici a najednou jsem objevil uplně novej svět. Na podzim jsem bajka skoro nevytáhnul :)
Ona je silnice i taková hravější díky celkově kratšímu rozvoru, užším řidítkům no a taky se s lehčím předním kolem mnohem snadněji zatáčí. Za mě je to prostě čistá radost. Shodím o pastorek, jdu ze sedla, pořádně zaberu a mám vyjetý kopeček jak nic. Při výjezdu se chytnu vrchu řidítek a můžu se kochat krajinou, při sjezdu zalehnu a můžu krásně vykrajovat zatáčky bez plavání na hrubém vzorku. Navíc je silnička taková pěknější :-) Jsem zvědav, jak se mi bude zamlouvat cyklokroska. Posed jak na silničce s možností to prubnout i po polňačkách.
Já na co se těším, to je hezký počasí, akorát tak teplo, volnej den, naleštit silničku, vyrazit někam daleko od domova, někde sednout na zahrádku, dát si kávičku na nějakým pěkným místě, pokochat se, sednout a jet s úsměvem zpátky :)
To je takovej slusnej buznavylet, pamatuj si ze sladka snidane je prvnim priznakem homosexuality. :)
Sladký snídaně miluju :) Holt silniční cyklistika je prostě tak trochu ***** sport, ale mě to nevadí, já proti buznám nic nemám :)
Já ti dám ***** sport! :-D Jestli je něco ***** sport, tak fotbal. Silničařina je dřina jak cyp.
Dřina, ale prostě taková trochu buznovská, tak to prostě je :)
V klidu, buzny nejsou prý o nic míň lidi než heteráci :D.
A teď si nafackuj. :-D
Nedovedu si představit den bez sladké snídaně už minimálně 10 let. A co teprve ty zastávky po švihu v těch cukrárnách, mmm. :-D
Ona je silnice i taková hravější díky celkově kratšímu rozvoru, užším řidítkům no a taky se s lehčím předním kolem mnohem snadněji zatáčí.
S tímhle zcela souhlasím. Ne pro každého je tohle ale plus. Třeba pro mě je to jedna z věcí, která mi na silničce právě naopak dost vadí. K tomu to ještě vůbec nebrzdí.
V asfaltových sjezdech se dnes cítím na biku mnohem jistěji než na silničce (netvrdím, že bude bike rychlejší). Pláště vozím s nižším hustým vzorkem, takže není problém v zatáčkách a mnohem větší jistota při případném jakémkoliv problému (jak možnost daleko ostřeji brzdit, tak snáze něco skočit, tak případně ustát když se něco typu díra přehlédne).
K tomu to ještě vůbec nebrzdí.
Tady myslím hodně záleží na brzdách a špalkách, docla propastnej rozdíl už mi příjde mzi Tiagrou a Ultegra brzdama, když dáš ještě špalky s nějakou spešl směsí, tak to může brzdit velmi dobře.
Nikdy jsem neměl problém s brzdama (105), vždy hůř drží plášť na silnici, než že by to nepobraly brzdy.
S karbonama občas zasmykuju, aniž bych chtěl :-)
jj, 105ky má brácha a tay brzděj taky už velmi dobře
Měl jsem asi 10 silniček a problémy jsou spíše jinde:
Ke komfortu ale chybí i ten zmíněný výkon brzd. Aby mi stačil jeden prst na brzdách při ostrém brždění na silničce, tak to ani náhodou. Nemluvě o úchopu za páky nahoře, pro ostřejší brždění (v rámci možností silničky) jsem musel vždy na spodní úchop.
No jo no, je to prostě silnice no, ale v tom všem je právě její krása :)
když jsem sjížděl dvoračky, tak spíš hořely špalky, ale rozhodně jsem necejtil problém v brdách (Tiagra), spíš bych šel někde do smyku. Špalky BBB třísměs
No já jsem ten rozdíl ucítil až když jsem přímo ze svýho kola s Tiagrama přesednul na kámošovo kolo s Ultegrama, votky a špalky mám ultegra jako on i stejný Ultegra dualy a ty jeho ultegry prostě brzděj mnohem líp, nevím čím to. Ono taky Ultegra brzdy stojej 3 – 4× víc než Tiagra brzdy, tak rozdíl nějakej tam musí přeci bejt :)
to já věřim že tam rozdíl je, ale to už je jen o komfortu než o potřebě
Tak já to mám přesně naopak. Na silnici pohoda, všechno sjedu. Ale jak jedu na biku po asfaltu a blížím se do nějaké zatáčky větší rychlostí, tak jsem ********, až za ušima a brzdím i očima. V terénu mi to vůbec nevadí, ale na asfaltu to je konec.
Ja to mam podobne jako Mlok, castecne za to muze o neco vyssi teziste, uzsi uchop a asi nejvic to ze silnicka nema tlumeni. Staci kdyz je v zatacce vymol nebo roleta a jedu na silnicce polovicni rychlosti nez na biku (a to jsem mel i silnicni kola)
Mám to jako Mlock a Fousek, teď už ne, ale když jsem po letech znovu začal na žiletce, tak třeba průjezd serpentýnama, jsem měl na žiletce výrazně pomalejší než na bajku.
Původně bikerů, co přejdou na silničku je určitě taky více, stejně jako to je i opačně.
Pro někoho jistě. Určitě to ale neplatí obecně. Nejsem jediný, kdo cíleně nemá už silničku ani pro ježdění po asfaltu. Znám takových převážně turistů hodně. Silničku pořizují spíše chrti.
Ve větším jsem to viděl třeba už na větším množství turistických akcí s cestovkou v zahraničí.
Co si zhruba vybavuju, tak za všechny ty akce to mohlo být cca 5 silniček na dohromady cca 200 účastníků. A všechny ty akce byly z 95% asfalt (těch 5% šlo vždy nějak pořešit), tedy reálně bez problémů odjetelných na silničce.
A nelze říci, že bych nevěděl jaké to je jezdit na silničce, když jsem vždy nějakou měl po více než 20 let (nemám až poslední 3 roky).
Možná si se nabažil, možná si nenašel pěkný cesty, možná si nenašel dobrý lidi se kterýma na silničce jezdit, jinak dobrovolně se toho vzdát, to nechápu :)
O hledání cest to určitě není, na silničkách mám za celý život najeto pořád na kilometry ještě více než na bikách.
Od dob co jsem jezdil siničku hodně došlo k více změnám, jak v okolí tak v mojich preferencích:
Já taky nemám vyloženě chrtí sklony, zrovna tak jedu rád s kamarádem vedle a pak zase za sebou, baví mě to střídat. Naštěstí na severovýchod od hradce směr orlický hory je spousta cest, řekl bych i s celkem pěkným povrchem, kde je provoz minimální.
Na silnici mě učarovala především ta jednoduchost, to je asi to co se mi na tom líbí, prostě vezmu kolo, sednu a jedu, žádný laborování s tlakama, s polohama tlumiče, dofukování, upouštění tlaku. Druhá věc, jak to jde nádherně za pedálem, v podstatě bez ztrát, zvednu prdel, dupnu a už to sviští, krajina ubíhá, vítr vane (nesmí být moc proti :) )
Ono je to právě asi tím, že celý život jsem byl bajker, protože tak nějak silnice nebyla v módě a teď jsme zjistil v čem je právě ta krása.
Nepočítám tedy moje silničářskou minulost když mi bylo 15,16,17 a brázdil jsem naší vlast na favoritovi s krosnou na zádech :)
Jednoduchost taky někdy ocením. Tady ovšem v podstatě není žádný rozdíl silnice x celopevňák. Skoro bych řekl, že silnička je na tom mírně hůře kvůli nutnosti častěji dofukovat (kvůli vyšším tlakům jsou rychlejší ztráty).
A jak to jde za pedálem se ještě liší (silnička jde za pedálem samozřejmě lépe), ale ten rozdíl také už není až tak velký oproti celopevňáku.
Jasný, pokud budeš mít celopevňák s 622×23 nebo 622×25 pláštěma nafoukanýma na alespoň 8barů, tak to za pedálem půjde podobně :)
V odezvě za pedálem se něco v objemnějších pláštích na rozumném tlaku samozřejmě něco ztratí. A hmotnost (všechna) také trochu něco udělá.
Ale není to už tak výrazné jako třeba u fullu.
Rozdíl full x celopevňák je třeba v odezvě při akcelaraci daleko větší.
u toho bajku ještě záleží na gumách, ale tak nějak mi přijde, že s s podobným usilím jedu na silnici 30kmh a na bajku lehce přes 20. Při vyšších rychlostech to narůstá
Do práce jezdím 12km, po vlnité silnici a časově to jezdím jak na fullu 120 odemčeno/zamčeno a favoritu cca. stejně okolo 35–40minut, ale někdy to jedu i 50minutek a to jen z toho důvodu, jak se chce, taky jsem to dal za 25 na pevňáku. Silnice, cross, pevňák ani superchrtí full nikoho nespasí, když prostě se nechce makat a využít poteciál onoho kola.
Ale na favoritu se mi jelo tak nějak snáž, rozhejbat kolo mi nedalo práci jako fulla na RAR a RON s menším tlakem, což je logický. Ale pokud fulla nafoukám na vyšší tlak, zamknu tak drčí taky příjemně.
Jak říkám, ono jak se chce. Do práce vstávám 02:00 ráno a představa, že bych měl makat do krve, abych byl v práci co nejrychleji a pak celý den toho měl i tak až do p… mi nejde do hlavy. Takže kupovat silnici, abych byl v práci dřív je podle mě hloupost do nebe volající, ale udělat si radost a mít nový bike je zase výborná věc:)
Uplne selskym rozumem a jednoduchou matematikou mi vychazi, ze pri vaze jezdce 80kg a vaze HT 13kg vs silnice 8kg mi vychazi rozdil 5kg pri 93kg vaze, cili potrebuju o 5% min vykonu na stejnou rychlost a nebo pojedu pri stejne rychlosti o 5% vic. Dalsich par procent pridaji kola, tuhost, posed.
Je na tehle uvaze neco blbe?
Co odpor plášťů a při vyšší rychlosti důležitý aerodynamický odpor? Rozdílný posed. Hmotnost rotačních částí při změnách tempa atd.
kolama jsem myslel i plaste, posed jsem napsal. Cili faktoru v prospech silnicky bude jeste vic a min ta vaha udela uz zminovanych alespon 5%
Vaha na rovinate trati udela 0. Jezdim na lehokole a na rovince silnicky nepredjizdim, ale proste je jen minu, pritom moje lehokolo ma 14kg, kola podobny jako silnicka, akorat maj cca 1900g a ostatni komponenty od Acery na 8-kole po Ultegry kliky.
Vpodstate mam vyzkouseno ze tam na 3% stoupani jedou silnicky cca stejne rychle jako lehokolo, ktery vazi 2× tolik co silnicka.
Jediny v cem je lehokolo vyrazne lepsi je aerodynamika a okolo ty se to nad 20km/h toci. Samozrejme i protivitr je na lehokole znat o dost min nez na silnicce.
Cili tech 5% kvuli vaze je naproste minimum a ve vysledku to bude jeste vic
To ne. Těch 5% platí pouze pro jízdu do kopce. Při jízdě po rovině si tenhle vliv škrtni a nebude platit.
Takže záleží na profilu trasy jaký bude vliv rozdílu hmotností a ani kopcovitá trasa nevede pořád do kopce, takže těch 5% jen za hmotnost to nedá nikdy (v reálu to nebude ani při započtení rozdílu rotační hmotnosti).
Ale zase jak bylo uvedeno, tak tu jsou vlivy další, které to zase mohou zvětšit ten rozdíl.
A bude se to hodně lišit dle konkrétních případů. Dle toho jaký má kdo posed na jakých kolech, dle plášťů a dalších faktorů.
Hodně to ale také ovlivní výkonnost jezdce. Když je někdo extrémní lemra a jezdí super pomalu, tak vliv aerodynamiky se výrazně zmenšuje a moc mu silnička v tomhle nepomůže.
sinice má prostě navrch všude oproti MTB, to je myslím jasné.
Do kopce to jede líp díky o dost menší hmotnosti, kde víc poznáš rozdíl hmotnosti toho co s sebou táhneš, než tvoji hmotnost. Taky nižší odpor gum bude při malé rychlosti výraznější, sice rozdíl není velký, ale jedno s druhým a prostě to jede líp. Navíc agresivnější posed.
Po rovině ustoupí nižší hmotnost, která se projevuje jen málo hlavně při kadenčním šlapání, kdy vlastně neustále zrychluješ a zpomaluješ. Už se dost projeví aerodynamika posedu (plus ještě většinou úplný hadry, které jsou na silnici skoro samozřejmost ale na MTB ne), něco ještě dají i gumy.
Z kopce je to čistě aerodynamika, kde má silnice dost navrch, tady už se dost projeví i aerodynamika samotného kola (tenké pláště apod), nižší hmotnost je tu spíše nevýhoda.
Silnice tedy rychlejší je, ale záleží jak se postaví, pokud bude levná, těžká, s blbýma gumama a posed bude víc turistický tak může být klidně pomalejší, než slušné MTB :)
moje zkušenost – jel sjem se silničářema takový menší závod, jel jsem ho na biku. Doku se jelo na pohodu, držel jsem se v balíku a ani nevěděl, že šlapu. Jak se zrychlilo, nezvládl jsem ani uviset. Na silničce bych to s nima zvládl určitě.
Může být o hodně rychlejší.
rychlostech hrozně pomáhá.
Porovnání oproti 29" Hardtailu…
Jen ne zase řešení plášťů a tlaků!
Však na tom není co řešit proboha. Je jasné, že silniční pláště jsou efektivnější, a kdyby jezdec frčel ve vakuu a jen po roviném asfaltu, asi se ten rozdíl i pozná ! :D
Abych upřesnil, co je u mě o dost rychlejší – Čistě laicky, nejdůležitější na silničce je asi ta aerodynamika, která se při vyšších rychlostech hodně projevuje. Deformace pláště určitě neudělá tolik, jako posed, ani náhodou. Možná tak velikost pláště, tj. objem, který se deformuje, ale i tak to bude zanedbatelné.
Na novém biku už mám agresivnější posed a jednoznačně na silnici lítám rychleji jenom kvůli tomu.
25km do prace rano za 55 minut ,zpatky za 45 na silnicce , na biku to bylo 10minut navic a jeste jsem byl unavenejsi
Nekde sem četl ,ze ziletkari v zimě budou mohutně přezbrojovat a bude plnej net bomba kol na prodej,zatim teda nemuzu narazit na pekny kolo do dvacky v moji velikosti:P