Dobrý den, potřebuji radu s výběrem brzd na trekové kolo merida. Mám tam Tektro Velo 160mm ve předu i v zadu. Brzdy jsou takové nemastné nášlapné. Manželka má nějaké Shimana a je to velký rozdíl. Myslel jsem Deore, Slx nebo XT.
Dobrý den, potřebuji radu s výběrem brzd na trekové kolo merida. Mám tam Tektro Velo 160mm ve předu i v zadu. Brzdy jsou takové nemastné nášlapné. Manželka má nějaké Shimana a je to velký rozdíl. Myslel jsem Deore, Slx nebo XT.
Na treka ti postačí deore. Prvě ale zkus 180mm kotouč dopředu. A nezapomeň na adaptér
Takže ty Tektra nejsou špatný?
Ty tektra jsou obyčejný základní brzdy, Deore brzdí podstatně líp. Kotouče bych neřešil a nebo je vyměnil za lepší, ne nutně větší (ono to ssebou nese i nevýhody).
Mně kotouč na XC celkem pomohl, ale taky vážím polovinu co on a na treku jsem měl vždycky V (Avid digit 3).
Nejdřív zkusit odmastit a vypálit desky a vyčistit kotouče
Pokud nepomůže, tak výměna za Deore 615 :)
180mm kotouč bych na treka dopředu nedával.
Mám 2m a 120kg. Brzdy mají 1000km. Koupím ty Deore.
Tak uděláš asi nejlíp. Vyhneš se většině problémům. Ještě si přemeř hadičky.
…kotouče jsou taky tektro?
To si pořízek :) (skoro jako já :)
Voni ty hubeňouři tady si neuvědomujou, že našince ubrzdit – to je 2× tolik, než u nich…
Záleží taky na tom, jak a kde jezdíš. Zastavit na rovince z kochací rychlosti dokážeš tak nějak se všim. Ale pokud jezdíš třeba táhlý kopce v horách, doporučoval bych Ti metalický destičky s chladičema a dopředu min 180mm kotouč, nejlépe ice-tech. Jde tam o to, že kinetickou energii proměňuješ v tepelnou. A ta se musí uchladit. jak to uvaříš, rozbiješ si tlamu.
Taky je to o penězích… Ale, šetřil bych na kouření, kurvách a chlastu… Na brzdách ne :)
Na chlastu a kurvách bych asi taky nešetřil – budeš nemocnej a slepej. :)
Pravda… tak prostě někde jinde :)
Jako že se dá z chlastu onemocnět, to chápu. Ale oslepnout z kurev? :)
třeba bude extrémně škaredá
To mělo bejt obráceně:budeš slepej a nemocnej
Velmi snadno. Pokud Te dotycna ***** seznami se svoji kamaradkou s exotickym jmenem Treponema Pallidum :)
tvl, interracial threesome :)
Co to je? Ani gugl nevi :)
no to se nedá popsat, to se musí zkusit
Dedukce – trojka?
přihořívá :)
Trojka 3 barev?
Doslova prekladam z EN a premyslim :)
A když někdo neumí brzdit, uvaří i sjezdovou kotvu s chlazenejma deskama a 200mm chlazenym kotoučem. Pak babo raď.
Brzdy musi bejt dimenzovany s velkou rezervou. Aby eliminovaly to, co pises…
A jeste pls napis, jak vypada, kdyz nekdo neumi brzdit. To mne zajima. Mele se o tom dokola. Za mne proste brzdy musi slouzit mne, ne abych se bal, ze je naseru :)
Mýlíš se.
Spousta laiků brzdí resp přibržďuje soustavným stiskem páky celý kopec dolů, timhle stylem na dostatečně velkym kopci uvaříš cokoliv, opakuji cokoliv.
Dost často takoví přitáhnou kolo do servisu, kotouče zmodraný ještě 2cm od brzdový plochy, páka jak houba a že to nějak nebrzdí.
V autě taky přibržďuješ celej kopec dolu brzdama nebo si podřadíš (popř. zapneš motorovku)? Brzdění jinak než brzdama (a nohou o kolo nebo o zem :) ) na normálních kolech neni možný a tak se v dlouhých sjezdech má brzdit krátce, razantně a přerušovaně.
Dobra, brzdeni motorem vynechme :)
Pak, co mne staci znalosti fyziky, tak je sumak, esi brzdim stale a mene, nebo razantne a kratsi dobu. Ve vysledku potrebuju premenit stejne tepla. Pominme, nektere fyzikalni okolnosti jako odpor vzduchu, atd…
Naopak. Pri mene intenzivnim brzdeni se vse stiha chladit, nez ze pustim kopec a pak to chci ubrzdit ze 60ti na 10m.
Chapu, vyuzivat v rozumnym pomeru predni i zadni brzdu a tim rozlozit ucinek.
Brzdný účinek není úměrný míře tření. Můžeš brzdy o kotouče třít a celý systém významně zahřívat, aniž bys nějak znatelně zpomaloval. Když přibržďuješ v kopci, brzdy neustále zahříváš, ale pořád držíš nějakou rychlost. Teplota tedy stále stoupá. S přibývající teplotou se snižuje brzdný účinek a je potřeba brzdit silněji – teplota stoupá rychleji a tím pádem i rychleji klesá účinnost brzd.
Když v kopci přibrzdíš jednou a silně, brzdy se zahřejí méně než kdybys stejné zpomalení aplikoval na dlouhou vzdálenost (vyzývám tě, aby sis to klidně sám vyzkoušel s digitálním teploměrem) a po uvolnění se za jízdy teplota velmi rychle ztrácí.
Na rovince je to něco jiného, ale taky na rovince se brzdí úplně jinak než ve sjezdu a ztráta brzdné síly vlivem tepla tam není problém.
Kam se tedy ta vybrzdena energie ztrati, kdyz ne do tepla?
Celej brzdnej system ma nejakou schopnost chlazeni. O co vic brzdi, vic se zahriva minus to chlazeni.
Chces tedy rict, ze kdyz ze stejnyho kopce budu konstantnim brzdenim udrzovat rychlost 40km/h, tak brzdy vyhreju vic, nez kdyz vzdy zacnu v 40 a prestanu v 20? To se mi moc nezda, ale pravda, nikdy jsem nezkousel merit :) podle mne po dosazeni tech 20 musi mit kotouc vyrazne vyssi teplotu, nez pri konstantnim brzdeni.
Musíš totiž počítat i s tím, že jedeš z kopce, tedy bojuješ nejen proti rychlosti kterou momentálně máš, ale také i proti rychlosti, kterou ti přidává gravitace (která za delší dobu a vzdálenost bude větší). Do toho si přičti ztrátu brzdného účinku a máš to.
Toto je už skálopevně otestované v downhillu – brzdit se musí z prudka a rázně, ne volně a postupně. Samozřejmě tak, abys nezamkl kola :)
Hlava mi to moc nebere, ale muj styl a lokality mi moc neumoznujou to natvrdo vyzkouset. Tak respektuju co pises o zkusenostech. Ale hecnu se a vypravim na Sumavu :) infra teplomer mam :)
Ono se tohohle dá v praxi i velice dobře využívat pro zakousnutí brzd když máš nové desky.
Pustíš se dolů z kopce a až máš nějakou rychlost, jemně stiskneš brzdu. Vůbec nezpomalíš, ale desky se o koutouče třou a zahřívají se jak divé.
Nejlip bys fakt udelal kdyby sis sjel nejakej dlouhej prudsi kopec jednou soustavne pribrzdjjici a podruhy kratce intenzivne a vzdycky si dole zmeril teplotu brzd, hlavne kotouce a desticek.
Kompletni teoreticke vysvetleni by zabralo vic nez par stranek. To by bylo bezproblemu na bakalarku.
Bude tam jine chlazeni (desticky se dotykaji nebo je mezera na proudici vzduch), jine ucinnosti za ruznych teplot, jine teplotni gradienty pri odvadeni tepla a taky jina rychlost tedy jiny odpor vzduchu atd.
Test – viz vyse.
Ta bakalarka by mne fakt zajimala – myslim vazne :)
Ten odpor vzduchu beru. Kdyz si vezmu kopec, kterej pravidelne jezdim – vic jak 60 tam neudelam. Pac odpor kvadrat rychlosti. Souhlasim, ze kdyz budu met na konci zastavit, budou brzdy chladnejsi, nez kdyz to budu udrzovat na 30.
My tady třeba máme takový jeden dost prudký kopec a tam s mýma levnějšíma kotoučovkama brzdím až úplně dole. Zcela bez šlapání tam už jedu 55+kmh.
Dole začnu prudce brzdit a během chvilky jsem tak na 15kmh, tedy rychlosti, ve které jsem bez problému a bez ohrožení kohokoli kolem schopný vjet na cestu vedle.
Vím totiž, že když s těmato konkrétníma brzdama přibržďuju celý kopec, tak dole pak je těžší zpomalit, právě kvůli snížené účinnosti brzd.
ANO, souhlas, jak píšu o příspěvek výše. Celou dráhu za tebe brzdí odpor a ty to na konci na studenejch brzdách stáhneš na 15kmh
Já se bavím o tom, že bys neměl na tom kopci celou cestu překročit 20kmh. Za mně přibrždovat konstantně, za Tebe kolísat cca 15–20 kmh. A na konci zastavit. Podle mně budu mít na konci chladnější brzdy já :)
V tomto konkrétním případě bych brzdil celou cestu ze dvou důvodů: Byl bych dole dřív a nejel bych dole tak rychle, aby byl snížený brzdný účinek problém.
EDIT: Samozřejmě se bavím o jízdě 20kmh po asfaltu dolů.
jasně, asfalt a kopec s nějakým rovnoměrným sklonem. Takovej nějakej ideální kopec :)
Tohle je i můj názor, brzdy musí sloužit mě a ne já jim. Víc mi vyhovuje plynule přibrzďovat a držet si pro mě příjemnou rychlost, opakovaně pustit a zahamtnout mi nevyhovuje a nad určitý sklon a nekvalitu povrchu mi to přijde i nebezpečné.
Mám BR-M615, z fabriky byly polymerové destičky a RT54 160mm kotouč, což byla celkem slabota. Dal sem kovové destičky a kotouče RT64 180mm, brzdný účinek je znatelně lepší, ale do zvednutí zadního kola to má pořád hodně daleko. Prostě funkce ustupuje hmotnosti.
Souhlas. Prosel jsem podobnym vyvojem
Ano taky Tektro, mám tedy koupit Deore a nebo Slx?
Nejdřív kup jen brzdy a když bys stále nebyl spokojený (což se s přechodem na Deore nejspíš nestane), můžeš uvažovat nad lepšíma kotoučema.
Ptá se jestli deore nebo slx. :D
Stačí deore a jak píše novas, kotouče dokoupíš potom. :)
Ok. Rozdíl mezi brzdami bude veliký?
Prý moc ne.
Rozdíl v síle mezi brzdama Deore M615 a SLX M7000 je dost malý, na slepo bys možná ani nepoznal jestli brzdíš Deore nebo SLX.
možná bych zkusil Deore BR-T6000 s delšíma pákama, jestli máš velké ruce, bude se ti s tím asi líp brzdit.
Jestli je jeho snem brzdit třema prstama místo jednoho…
Mám ruku jak lopatu a malinká páka SLX mi taky moc nesedí. Trojprsté páky jsou pro mé brzdění jedním prstem jak dělané :-).
Dobře, objednám tedy Deore. Je nějaký rozdíl mezi stříbrnou a černou variantou?
Že jedna je stříbrná a druhá černá.
Ještě než objednáš, změr siu šířku kotoučů, jestli náhodou nebude potřeba vyměnit i je.
Co???
Po 1000km bez šance.
Díky.
Kluci mám si koupit do předu 180mm kotouč?
nejdřív si kup ty brzdy, namontuj je a uvidíš, kotouč stejně není součástí setu
Jestli ti Deore brzdy nebudou stačit tak ho kup. Ale ten rozdíl mezi levnejma mizernejma brzdama a těma od Deore výš je fakt velkej.
Zjisti si v technických parametrech vidle, zda-li je na to dimenzovaná.
Tak jsem dostal od Ježíška brzdy deore 615 a rozdíl je opravdu veliký. Dopředu větší kotouč dávat nebudu, takle mi to stačí.