Zajímalo by mě objektivně jaký vlákna a pleteni sou lepší a proč například Axman, Merida apod… používají široký vlákna zatímnco třeba DC a Simplon maj jemnou pleteninu ???
Zajímalo by mě objektivně jaký vlákna a pleteni sou lepší a proč například Axman, Merida apod… používají široký vlákna zatímnco třeba DC a Simplon maj jemnou pleteninu ???
A nejsou to náhodou stejná vlákna jen jinak uspořádaná?? Hlavně – to, jak vypadá ten rám na povrchu ještě neznamená, že je takový i uvnitř. Carbon se skládá z X vrstev, ale vzhled dělá jen ta nejvrchnější. To máš podobně jak s „bílým“ carbonem… Píšu na tvé přání:-)
A když se ještě vrátím k tomu Rassovi, tak to je carbon řízlý s bórovými vlákny, které prý jsou v globále lepší než carbon, akorát jsou dražší. U Duratecu to vozí odněkud z USA – tím mi aspoň vysvětlovali, proč můj rám udělali s 2 měsíčním zpožděním. Dodavatel těch vláken (prý) prostě nestíhal.
Jestli mas na mysli vlakna, co tvori tu vnejsi viditelnou „strukturu“ karbonu, tak jsou lepsi ty, co ti prijdou hezci :o). Jde o finalni kryci vrstvu, ciste esteticka zalezitost. To, jak jsou karbonovy vlakna poskladany a jak tedy kazdy jednotlivy vyrobce resi pozdejsi fyzikalni vlastnosti ramu je ukryto uvnitr.
Mno to ste mi moc nepomohli :O( ale děkuju že ste sem napsali podle čeho ybste vybírali rámy přeci jen každej výrobce píše že ten jeho je nejlepší ??? :(
tržní ekonomika ;-)
a pomohli Ti tak, jak ses ptal…tak to je, to je fakt.
jj naběh sem si :O(
Tak formuluju otázku jinak jak byste vybírali celokarbonovej rám ??? a nemyslim cenu ale výdrž a kvalitu zpracování…
Myslím, že to máš marné… Tady se asi vyplatí spoléhat na kvalitu značky, cenu a pochopitelně reference. Zaručený recept asi neexistuje.
Předpokladam že když se tě zeptam jakej ram mi doporučíš bude to Rass co ??? Co si myslíš o tomhle kole ???
proč nevsadíš na něco osvědčenýho, než na to nejlevnější? :-)
20k za ram ti přijde nejlevnější… ještě mam ve výběru simplona… a gianta..... Popravdě sem spíš doufal že mi date nakej navod jak si v dnešní zaplavě ramu vybrat nakej kvalitní… A rad bych něco originálního…
no 20 tisíc za celokarbon je podle mě docela málo…levnějších jsem moc neviděl, max axman…
nechci dat do ramu víc jak 20 000 už i tohle mi přijde víc než dost…
kup No saint Maxri celokarbon- stojí 18 a váží něco kolem kila
ten no saint se mi taky dost libi, udajne je dost tuhej…za tu cenu zatim nema konkurenci…
a v tý bílo černý je mooc pěknej…v nějakým testu vyšel jako jeden z nejlepších…
jj cetl jsem u kubance na webu :-) az budu neco stavet tak to bude jeden z favoritu…
Nemáš prosimtě link ? jak na ten ram tak na ten test ???
Díky ta cena i váha je super :O)
ten test je na hlavní stránce…
ale teda budeš muset zahodit santůrku
Mno psal sem že teď bude upgrade mam už objednany něco jinýho :O) Až to bude vše v kupě na Apachi dam sem FOTO :O)
fakt sem byl překvapenej.
Rasse ti nedoporučím, protože to není celokarbon a navíc vím, že jím pohrdáš:-) Roude, já fakt nevím. Je to spíš o tom, co se ti líbí. Myslím, že současná technologie zpracování carbonu je na dost vysoké úrovni a bude všude většinou podobná. Celokarbony na MTB popravdě moc nemusím. Mrkni na mého Gianta – je z doby, kdy byl carbon v plenkách. Jezdím jej nějakou šestou sezónu, párkrát jsem se na něm škaredě vyválel a drží a drží…
Takže v podstatě ať během příštího roku koupim jakejkoli carbon ram tak je to spíš o vzhledu ???
Nevím, jak bych to formuloval, ale v podstatě ano… Bohužel, většinou se nedozvíš, co je to vlastně za vlákna. Ono totiž carbon jde i ošidit. Některé sedlovky jsou toho jasným příkladem. Praská všecho – pokud už nějaký čas chodíš na BF, tak víš, že tu snad byla fotka všeho, co nějakým způsobem ruplo…
Prasknout muze vsechno-souhlas,ale jinak si myslim ze ramy stejny nejsou,muzou se hodne podobat prave ramy typu spyder a spol,ale urcit budou velky rozdily mezi firmama ktary maji vlastni vyvoj a vyrobu ne?
Promiň že to tak formuluju ale i ramy co sou z východu prochazej každej rok vývojem proto bych je nezatracoval a platit navíc 10 a více tisíc jen aby na ramu byl znamej název mi připadá zbytečný…
Jo,prochazi vyvojem,ale ten ma jiny priority-nastaveny na co nejnizsi vyrobni naklady,s co nejmensim podilem rucni prace.Jasne ze preplacis znacku,ale rozhodne neplatis prachy jenom za ni.
Mno osobně sem nazoru že ta kvalita je na dost podobný úrovni. Nikde neni dano že levnější ram neni lepší než dražší… do vývoje nikdo nevidíme…
Do vyvoje vidim,vyvojem a vyrobou kompozitu se zivim:o)
super tak kolik ramů už si vyrobil znam taky jednoho člověka co dělá s carbonem ale ten si netroufne říct že vidí do vývoje firem jako je třeba Giant Cannondale atd …
Nemuzu se tu priznat co delam protoze nemuzu psat oficialni stanoviska firmy kde delam.Koho mas na mysli,nekoho ze slovenska?:o)
hoplá :-) roude, zase sis naběhl :-)
Tobe jde jednoduse o to, aby byl rám z carbonu. Pokud pomijis funkcnost tohoto materialu, tak jenoduse vyber co ti vyhovuje designove a cenove. S kompozity se da totiz fantasticky pracovat co se tyka tuhosti a pruznosti konstrukce. To ovsem vyzaduje vyvoj a zkouseni coz jsou pochopitelne naklady, ktere se nasledne promitaji do ceny finalniho produktu. Proto za vyrobky jez funguji tak, jak maji (napr. tuhe a pritom pohodlne ramy)zaplatis vic a naopak za kompozitovy ram s nejasnymi vlastnostmi ten peniz nebude tak dramaticky.
Tohle sem nikdy neřek založil sem tenhle Thread aby se tu probral carbon všeobecně zajmal mě právě rozdíly v rámech…
To co jsem napsal nemyslim nijak zle, a uz vubec ne proti tobe. Jen, ze se obecne dela z carbonu modla a kdo nema cerny kolo neni in a malokdo si uvedomuje, ze levna taiwanska a cinska produkce neni jen o levne pracovni sile, ale take o pomijeni vyvoje a zkouseni. Tim nechci rict, ze ba se tam nevyrabely kvalitni veci. Delaji, ale ty jsou za jinci prachy.
Na Taiwanu se dela drtiva vetsina cykloprodukce, karbon nevyjimaje. I ty nejkvalitnejsi vyrobky. Bojujes proti jednomu dogmatu a pritom zabednene opakujes dogma druhy.
Sorry, necetl jsem to poradne :o)
Roud řešil cenovou relaci do 2O litrů. Tak jsem to myslel. Ale i tak – asi už jsem nepoučitelný skeptik, ale nevěřím tomu, že rozdíly v kvalitě některých carbonových rámů jsou tak závratné, jak závratný je rozdíl v jejich ceně.
No roud nejdriv chtel poznat kvalitni ram podle vrchni puncochy ktera nema na vysledku zadnej vliv.Pak napsal – Tak formuluju otázku jinak jak byste vybírali celokarbonovej rám ??? a nemyslim cenu ale výdrž a kvalitu zpracování… – a podle toho sem to bral. Zavratny rozdil v cene je danej prave tim vlastnim vyvojem,slozitejsi vyrobu,zaplacenim znacky-neni to proste tak ze by platilo ze ram o 50%drazsi bude i o 50% lepsi(tuzsi,lehci,…)
Původně sem tenhle thread myslel všeobecně ale malinko se to zvrtlo ve výběr mýho new rámu a jak už sem napsal cena okolo 20k mi připadá hraniční…
No tak to rozhodne ne,budou stejne jiny jako byli letos,loni,predloni. Myslis ze vsichni zacali delat ramy nejakou jednou a tou samou technologii a slozenim? Ty mas dotazy:o)
Jestli neresis cenu tak proc se ptas zrovna na spydera?:o)Kdybych chtel celokarbon tak bych na to sel asi serazenim preferenci-takze jakou hmotnost,geometrii,prosel bych testy(ne ty ve Velu:o)),urcite bych dal prednost firmam ktery nekupujou hotovy ramy a na ne strikaji vlastni desing,ted rychle z hlavy me napada Spesl,Scott,Trek,GT,Duratec,…
drahý, drahý, drahý, drahý, drahý :-)
Mno ono většina celokarbonů je z východu takže timpadem je jedno kdo na to co stříká a nevidim na tom ic špatnýho už sem jednoho spydera měl…
Co takhle ta celokarbon Merida?? Na cyklobazaru se jich válí hodně a za hodně zajímavé ceny…
Mno řekněme že sem paličák a namyšlenec a moje ego by neskouslo nápis merida na rámu :O)
No kdyz tvymu egu nevadi byt s chuti zakousnuty do Apache:o)Ja osobne bych napriklad bral radsi meridu nez apache.
přesně:) a to meridu opravu nemusim, ale kdyz muze jezdit na apachy nebo spyderovi, bude merida krokem vpred.
to asi ani nemá cenu tady, všichni to zkoušej, ale …hrách na stěnu, rozumíš :-)
Jak už sem psal sem namyšlenec a paličák merida u mě nikdy doma nebude a nevim co mate všichni proti mýmu apachi ma uplně stehjnou geometrii jako superior xp 960 a stejnou carbon stavbu tak co vam na něm tolik vadí ???
To víš, jsou to paličáci a Apache u nich nikdy doma nebude:-)
Heh mno koukam že je to objektivní důvod stejně jak ja s meridou :O)
Už to tak bude:-)
vel. 22 nový MTB rám s objímkou a řízením . doklad. cena 15.500.
Mne napadne z hlavy- co se tyka vyvoje- nejdriv Giant. Ani ne tak proto, ze dva moje ramy jsou od nej, ale hlavne proto, ze se vyrobou z karbonu zabyva letos uz 21. rokem (!!!). Jinak ti nemuzu nez dat za pravdu, ze je potreba jit hlavne po geometrii, ev. hmotnosti. Co se tyka kvality, spousta vyrobcu pouziva v podstate stejny ramy, jenom s jinyma polepama. Podle testu i NoName ramy dopadaji z hlediska bezpecnosti na vybornou, jenom jsou casto predimenzovany, takze jsou tezsi, ev. nepracuji- netlumi tak, jako u nekterych jinych vyrobcu.
Díky moc za radu :O) Tohle beru jako objektivní :O)
No a proc jsou tezsi a netlumi tak dobre?protoze to pri vyrobe neni priorita.viz. par prispevku vys.
Vše o povrchové vrstvě tu už padlo :-) z carbonem je to opravdu složité vybírat jedině podle testů, recenzi a když tak zkusit. U levnějších značek je to ještě složitější nikdo dovnitř pořádně nevidí, ale netvrdím že nemusí být OK. pokud nechceš Meridu která v posledních letech udělala obrovský pokrok, tak bych asi doporučil Giant cena už neni tak daleko od tvého limitu :-) a kvalita zaručena věnují se carbonu už hodně dlouho.
Od gianta sem sna dokonce viděl někde na netu fotky přímo z výroby což mě docela zaujalo maloktera značka najde odvahu takovýhle věci zveřejnit…
horni tlusty vlakna jsou povrchova uprava,na svym mam zevnitr treba sedlovy trubky videt noérmlani karbonovou strukturu.Co se tyka materialu,zalezi na unosnosti vlaken v tahu,jejich smeru pelteni,technologii vyroby a taky na pojivu.Z tohodle bych za nejmin podstatnou bral pevnost vlaken.Je to totiz kompozitni material a svoji roli graje i pevnost pojiva.Podle meho nazoru neni az takovej rozdil ve vlaknech jako spis ve smeru jejich pleteni,ale hlavne v technologii.Jde o to zdali je to monokok(lepene pulky)kde ale neni az tak mozny ovlivnit vrstvu porpipade ten smer vlaken,popripade do sebe zalepovane trubky a nebo ztracena forma.Spis bych vybiral podle znacky
Pokud toho o technologii vyroby karbonovych ramu ocividne moc nevis, radeji o tom sem neprispivej. S prvni casti souhlas, ale to uz pro zmenu opakujes to, co bylo receno uplne na zacatku.
popravdě začínám mít problem rozlišit co je pravda a co ne :O(
To co sem ti napsal je pravda,ver tomu a nemas problem:o)
Uvidíme na vybrání rámu mam ještě času dost :O)
hm tak pouc kdyz ses tak chytrej…
kritiku umi napsat kazdej blbec,kazdopadne ja vlastne spis opakuju co sem se dozvedel na prezentackach scottu.netvrdim ze sem odbornik ale to tu neni ais nikdo
To byla kritika, protoze to prvni sis skutecne mohl precist uz na zacatku (a nez jsem kritizoval, tak prave ja jsem uplne na tom zacatku konstruktivne napsal prave to, co jsi ty uplne na konci dokazal jenom zopakovat).
Druha cast- technologie= zpusob vyroby, tj. i ten smer vlaken (pleteni, jak ty rikas) je technologie. MONOCOQUE je podle nazvu vyroba jednoho kusu, takze vrstveni prepregu pres sebe v ruznych silach vrstev a jejich smerech, az se docili „jednoliteho“ celku. Nejde o lepeni z nejakych dvou kusu. TUBE TO TUBE je dalsi technologicky postup, kde jsou k sobe natupo lepeny jednotlive trubky (a pozdeji pro lepsi vysledne vlastnosti a i z estetickeho hlediska) zajisteny previnutim dalsimi vrstvami. Treti pouzivany zpusob je LEPENI DO MUFEN, muzes si jej predstavit jako neco na zpusob monocoque technologie, kde je tak vyrobena jenom mufna a do ni je vlepena trobka. Treba zminovany rass by byl taky neco na zpusob lepeni do mufen, jenom ty mufny nejsou z karbonu, ale z duralu. Co je podle tebe ztracena forma u vyroby karbonovych ramu netusim, ale tenhle tvuj termin se bezne uziva ve slevarenstvi.
No monokok ramy jsou vetsinou z vic kusu,jednolitej byva bud celej predni trojuhelnik-vetsina ramu,nebo horni + hlavova + kus spodni truby jako jedna cast a spodni trubka,stred a sedlova jako druha cast,typicky Trek.Vzpery a vidlice zadni stavby jsou vzdycky i v pripade monokoku vlepovany. U rasse nejde o lepeni do mufen,to dela napriklad pells,kdy je hotova vytvrzena trubka vlepana do spojky. Termin ztracena forma v souvislosti s ramama na kola slysim taky poprvy,ale kdyz jsem driv modelaril tak sme tak delali trupy modelu-proste se povrch vnitrniho polystyrenovy jadra nanesolaminoval a jadro se pak rozpustilo nitroredidlem.
Monokok jsem uvedl takhle kvuli zjednoduseni, pochopitelne udelat vsechno zaraz vcelku nejde, ale asi je to pro laika porad presnejsi, nez tvrdit, ze monokok vznika lepenim ze dvou pulek. Ten Rass byl taky spis jako priklad pro predstaveni, pisu to tim stylem, nejde o klasicke vlepovani do mufen ve smyslu ciste karbonoveho ramu. Ale trubky do mufen u nej vlepeny prece jsou, ne? + technologie „zamku“.
Jenom sem ti to upresnil,jinak vicemene souhlas:o)
ok diky a sorry za mistifikaci