Chcete pořádné světlo? Xenon HID

53 nepřečtených
  • Milenius

    Pořád se tu řeší světlo dokola, honi se par lumenu sem a tam, lide do toho investuji tisice a vysledek je znacne pochybny. Davam jsem me poznatky z tohoto.

    Take jsem tak zacinal, od 5-LED svitilny jsem zamiril ke 18-LED svitilne, coz bylo o dost lepsi, ale za naproste tmy to stale neumoznovalo jet stejnou rychlosti jako ve dne, bez toho, abych riskoval. Pak jsem zkousel i 1W Luxeon, ale ten svitil jeste o neco min nez tech 18-LEDek a pri vetsi spotrebe. Po prostudovani vseho moznyho jsem zjistil, ze cim vetsi vykon ty LEDky maji, tim maji nizsi ucinnost, protoze uz nejde o klasickou LEDku, kde se emituje zareni jedne vlnove delky prechodem elektronu mezi latencni vrstvami, coz je velmi ucinne, ale sviti tam vlastne jakysi plyn, ktery je vybuzoval tou LEDkou. Navic pri velkych proudech zacina mit velky vliv i prechodovy odpor PN prechodu, takze ucinnost dale klesa a zacina se blizit ucinnosti halogenovych zarovek.

    Šel jsem na to z druhé strany, koupil pár halogenových bodových žárovek a zkoumal, jaký výkon je nutný, abych mohl jet stejně jako ve dne, to znamená z kopce třeba i rychlostí kolem 50km/h. Nakonec se ukázalo, že postačuje 20W halogen s kuželem 10 stupňů, což se ukázal jako rozumný kompromis. Hledal jsem i jiny typ světla, ale nic jako toto stejně nesvítí, všechny LEDky mají výkon mnohem mnohem menší a slavné 1W nebo i 3W Luxeony tomu nesahají ani po kolena. Takže bylo rozhodnuto – bude to halogen – Osram Decostar IRC se zvýšenou svítivostí. Ten bere při 12V asi 1,6A, požadoval jsem dobu svitu minimálně 1,5 hodiny, volba padla na olověnou baterii kvůli snadnosti nabíjení a také ceně – za 300Kč kapacita 3,3Ah 12V, váha sice cca 2kg, ale v brašně mi to nevadí, při váze kola 15kg to už je jedno, navíc váha jezdce 80kg, takže za jízdy to v podstatě nepoznám. Výsledek naprostá spokojenost, cena baterky+žárov­ka+dobíječka+pár konektorů, kabel, vypínač a objímka dalo cca 1000Kč.

    Člověk se chce ale posunout dál, se svitem jsem spokojen, ale usoudil jsem, že by to chtělo větší výdrž při stejném svitu. Je zde v podstatě jediná možnost a tou je Xenonová výbojka. Dělá se 10W výbojka, s balastem je to cca 13W.

    Zde je srovnání svitu jednotlivých světel: Xenon HID: 35W, 1850 lumenů, 52 lumenů/W Xenon HID: 13W, 500 lumenů, 38 lumenů/W Halogen IRC: 20W, 260 lumenů, 13 l/W (s tou jezdim) Luxeon K2: 6W, 175 lumenů, 29 l/W Luxeon 1W: 1W, 30 lumenů, 30 l/W

    Muj upgrade je tedy mozny v podstate jen na Xenon HID nebo 2× Luxeon K2, cimz dosahnu stejneho odberu, ale HID bude sviti temer 2× tolik nez LED, ktery bude svitit stejne jako ten Halogen pri temer polovicnim odberu. Pro mne jasna volba.

    Problem je, jak ji koupit. V USA vychazi svetlo na cca 2000, ale s postovnym se to vysplha pri jednom kusu na 4000, pri vetsim odberu to spadne treba na 3000 (postovne s vahou roste, takze uspora tam pak zase takova neni). U nas je to problem, ale sehnal jsem firmu, ktera tyto vyrobky na objednavku prodava, konkretne jde o toto svetlo: www.trailtech.net/3152-FX.html Jeho koncova cena je 3486 Kč, dodaci lhuta je 2–3 tydny. Napajeci zdroj mam z toho halogenu, takze jen pripojit. Je tam pouze jedna vada – napeti nesmi lezt prilis pres 12V, protoze to muze to svetlo odprasknout, takze pro mne je tam jeste nejaky omezovac napeti/stabili­zator, ktery je ale vyjde na radove desitky korun.

    Vezmu-li v uvahu cenu kol lidí zde radove desetitice, tak tato investice neni zase tak velka. Je tu take nekdo, kdo nehce delat nesmyslne kompromisy a pujde do toho se mnou?

    0 0
    • assassin  

      mam to rozdelane z automobiloveho HID .. 35W kterou sem dostal zadara… ale da se poridit cca kolem 1000–2000 a pak bastlit…

      co pises neni tak uplne pravda … 1W a 3W luxeon neni rozhodne top v nabidce LEDek a je tu thread kde by ses presvedcil ze jsou svetla slozena z modernich CreeQ5 a luxeon rebel LEDek a ktera pri spotrebe cca 12W maji svitivost vetsi nez 10W HIDky apod .....

      0 0
    • kovar  

      pro mě nepoužitelné, moc hladové, nějak nedokážu překonat odpor k vození težkého a velkého zdroje.

      a nezapomněl jsi nějak na nové LED se 100 lm/W ? touto cestou se dám.

      0 0
    • pepko  

      popisal si kopu blbosti …

      0 0
    • kubad  

      nemám rád bastly hnusné těžké nepraktické – radši si zaplatím za kompletní funkční řešení od renomované firmy.

      0 0
      • Milenius  

        Tohle je bastl?

        0 0
        • kubad  

          hodně slušně udělaný, ale jak máš řešenou baterii dobíjení přepínání atd. Aby to pro mě bylo na přijatelné úrovni tak se cena bude hodně zvedat a nakonec ta cena až tak zajímavá nebude.

          0 0
      • pepko  

        aj ja by som si kupil kvalitne hotove riesenie keby take existovalo … kedze nic poriadne sa neda kupit v rozumnej cene (do 10tisic kacek), tak nezostava nic ine iba bastlit …

        0 0
        • kubad  

          pokud tomu rozumíš na takové úrovni jak ty máš možnosti atd pak souhlas, ale to nezvládne každý :-)

          0 0
        • Milenius  

          Ono obcas nejde ani to bastleni, protoze clovek nesezene soucastky. Ja bych si ten HID udelal, ale nesezenu tu zarivku a kdyz, tsak za cenu celeho svetla :(

          0 0
          • assassin  

            hele dneska se prodavaji prestavbove sady HID do auta z ciny, cena cca 3tis… to mas 1500 za kousek… ale je to 35W … co je moc proudu no:(

            0 0
          • Sinty  

            Návod na samodomo www.schymik.de/…psycho_x.htm nějaké součástky www.batteryspace.com/index.asp?… pár odkazů a rad ohledně zapojení sem dával martt, ale už je to dlouho.

            0 0
            • pepko  

              no kamo, to su pekne veci … to som mal vediet ked som bastlil 20W halogen … mozno by som teraz HIDku … az mi je luto, ze som vynechal jeden stupen v evolucnom retazci … no naspat k starym technologiam sa uz nevratim …

              0 0
            • Milenius  

              Super, tam je hodne dulezity odkaz na dodavatele tech HID vybojek v nemecku, za 45Euro :) Ze bych to nakonec vyrobil sam? Tuto zimu uz dojezdim s tim co mam, ale na pristi by to stalo za to :)

              0 0
              • pepko  

                ak to budes bastlit, tak o polroka-rok uz mozes bastlit pomocou cree R2 …

                0 0
                • Milenius  

                  Jo a pak to bude R3 a R4. Ja nevim, ze kazdy porad zvatla o vsech modernich technologiich, ale kdyz jedu vecer na kole, coz je dost casto, tak potkavam porad jen neosvetlene nebo bidne osvetlene cyklisty, kteri maji jen zadni svetlo, jeste k tomu vybity.

                  0 0
                  • pepko  

                    no to je pravda … ja som dnes stretol dvoch cyklistov bez nejakeho osvetlenia, dokonca ani odrazky … a este dvoch bezcov ale tym sa aspon odrazali tenisky …

                    ja len, ze ty si napisal ze: ale HID bude sviti temer 2× tolik nez LED, ktery bude svitit stejne jako ten Halogen pri temer polovicnim odberu. Pro mne jasna volba.

                    0 0
          • kolda  

            dej vedet, az pojedu na sluzebku do vyroby HID, tak ti nejakou slohnu :)

            0 0
    • samson  

      Ano, pekne si to popísal, ale doba LED pokročila už zase o niekoľko krokov dopredu. Nebudem tu opisovať výhody LED (to tu napísali už predo mnou), ale ten tvoj HID má pre mňa tri najnevýhody:

      1. veľmi krátka doba životnosti,
      2. citlivý na zničenie ostrejším nárazom,
      3. vysoké nároky na spotrebu.

      Ja idem cestou, čo najnižší príkon a max. svetelný výkon za primeranú cenu.

      0 0
    • Jirik123  

      v necem mas pravdu a v necem nemas:-) kdyby ses mrknul do tech vlaken, kde se osvetleni resi porad dokola, tak bys zjistil, ze novejsi ledky na tom jsou uz o dost lip

      Cree XR-E Q5 @350mA (1,15W): 107lm / 93 lm/W Cree XR-E Q5 @1000mA (3,7W): cca 235lm / 63 lm/W

      13W (resp 10W) HID od Trailtechu jsem mel moznost otestovat a porovnat s ledkama: ledmania.cesky­blog.cz/svitil­ny/trailtech-single-hid-light/

      3 moderni ledky uz jsou o neco lepsi a maji i prijemnejsi teplotu barev.

      Je pravda, ze pokud chces kupovat hotove svetlo, tak 3×LED svetlo stoji podobne jako 10W HID, takze to je skoro jedno co vezmes. Ale pokud bys to zbastlil (jako Sinty, nebo pepko zde na foru), tak te to vyjde vyrazne levneji. Samotna ledka stoji 5–10$, optika 1–5$, elektronika 4–20$.

      0 0
      • Milenius  

        Dik za info. Pekne porovnani, ale chybi mi tam informace, v jakem rezimu byl ten LED, jestli to bylo na turbo, tak u nej pisou, ze se s nim nesmi sviti moc dlouho, max 10 minut. Pak by to vychazelo uplne jinak.

        Nerikam, ze ta LEDka je spatna, ale to svetlo ma 180 lumenu, takze by to opravdu chtelo tak ty dve svetla nebo radsi tri, to uz ale radsi zvolim jedno HID.

        Kdybych mel moznost ho vyzkouset, tak by to bylo dobry a mozna bych se pro nej rozhodl, ale co nevidim na vlastni oci, tak beru s rezervou.

        0 0
        • Jirik123  

          Omg, zas tech 10 minut. To plati pouze pro vysoke okolni teploty, kdyz by se ti treba svetlo zaplo v baglu s vecma a pod. Kdyz ho budes drzet v ruce, ci dokonce s nim pojedes na kole, tak muzes turbo pouzivat porad.

          Schvalne si zjisti jak je to s tou HIDkou, jak dlouho ji muzes mit zapnutou, bez toho aby ses pohyboval;-) Tusim, ze Lubos rikal neco o tom, ze bys s ni nemel jet pomaleji nez 10km/h aby se neprehrala.

          0 0
        • pepko  

          hehe … no chcem vidiet HIDku, ktora sa ti nebude prehrievat … moj bastl so 4×LED sa v byte slusne zahreje za 10minut … ved tam valim vyse 1A do kazdej ledky … ale v tomto pocasi vonku je uplne ladovy aj po hodine jazdy … v lete to este otestovane nemam …

          ale mas pravdu … 1 led je malo … 2 led su tak na beznu jazdu po ceste … cize asi 450lumen … za jazdy v zakrutach, medzi stromami a v uplne neznamom mieste treba 4–6 lediek … cize tych 1000–1300 lumen …

          0 0
          • kankrlicek  

            To teda musím být šaman, nebo kočka, že vidím s 1 ledkou :). Po lesní cestě bez problémů, na pěšince nahoru, dolů, vpravo, vlevo je to pomalejší, ale pořád to jde. Se světlem na hlavě je to supr všude.

            0 0
    • Jirik123  

      A jeste k tem ucinnostem HID. U 10–20W hidek jsem vetsinou videl uvedeny udaje kolem 50–60lm/W. U 35W HID a silnejsich i pres 100lm/W.

      0 0
    • Zerocool  

      taková blbá otázka, k čemu potřebuješ takové světlo??? jezdíš noční expedice po horách??

      0 0
      • pepko  

        500–1000 lumen sa zide vzdy … niektori vozia menej ako 100lumen, ale to su darcovia organov …

        0 0
        • Zerocool  

          na cestách ve městě nebo přilehlých oblastech do předu většinou vidím a to mám noname světlo tak za 4 kila. Pro mě je důležité, aby bylo vidět mě. když jedu za tmy tak většinou v těchto obdobích při najíždění objemů, takže o nějakých příjemných vyjížďkách moc není řeč. Když je totální tma, tak je to někdy o hubu, ale na tu chvíli vždy přizpůsobím rychlost. ale jak jsem se ptal jestli je cílem se za tmy kochat a užívat si lesních a horských stezek, tak to je jiná, ale to mě nebere, příroda je krásná i ve dne:)

          0 0
          • pepko  

            prehanas … 1000lumen nie je kochani sa … je to iba o bezpecnosti … so svetielkom za 4kila nemozes bezpecne chodit po neznamych cestach … to je naozaj iba na nocny navrat z krcmy a najlepsie cez osvetlene mesto …

            0 0
            • Zerocool  

              jezdím tak, když je moc tma tak přizpůsobím rychlost, ale ve městě a přilehlých obcích můžeš klidně jezdit za tmy i bez světla a uvidíš v poho, ale vozím abych byl viděn.

              0 0
              • pepko  

                je to tvoj nazor … jazdi tak vela cyklistov … vela blaznov zo zasady nevozi ziadne svetlo a najlepsie ani odrazky … rob ako myslis … ja urobim vsetko pre to, aby som nebol jeden z prispevkov v televiznych novinach …

                0 0
                • Zerocool  

                  díky za upozornění, budu dávat pozor, jen, až pojedeš proti mně, tak to trochu přitlum, ať mě moc neoslňuješ:) peace

                  0 0
                  • pepko  

                    cela moja snaha pri bastleni bola smerovana na neoslnovanie … predbezne si myslim, ze sa mi to podarilo a tazko budes hladat svetlo, ktore oslnuje menej …

                    0 0
          • Milenius  

            Tohle svetlo neni dobry ani k tomu byt videt, pokud jedes mezi auty, ktery sviti, tak videt temer nejsi. Mel bys videt ten rozdil, jak se k tobe chovaj ridici za tmy, kdyz mas poradny svetlo, jeste se mi nestalo, ze by mi nejaky ridic nechal zapnuty dalkovy, coz je jinak naprosto bezny, stejne tak se mi za tmy nestalo, ze by mi nektery ridic nedal prednost, coz je jinak taky normalni.

            0 0
            • Zerocool  

              musíš více předvídat, zvyk z auta

              0 0
            • Zerocool  

              musíš více předvídat – zvyk z auta

              0 0
            • Zerocool  

              musíš více předvídat – zvyk z auta

              0 0
              • Zerocool  

                to jsem to ale potuploval:)

                0 0
                • pepek  

                  To mám hrozně rád takový řeči. Minule jsem se vracel už do civilizace a tak už sem svítil jen LEDkovou bludičkou. A najednou tam chybělo 10 metrů chodníku-málem jsem si překousl jazyk. Bych Tě chtěl vidět, jak bys to předvídal.

                  0 0
          • Jirik123  

            S dobrym osvetlenim se prave omezovat nemusis a muzes jet jako ve dne. Vidis kam jedes i v zatackach, vidis chodce na krajnici, protijedouci zhasinaji dalkovy s predstihem, jizdu v terenu si uzivas… Proste nasavas nocni atmosferu, beze strachu, ze vjedes do diry, ze nekoho prejedes, nebo ze nekdo prejede tebe. To mas stejny jako treba s vidlema, RST za litr ti predni kolo taky podrzi, ale s funkcni vidli se ti proste pojede mnohem lip:-) Kazdy at si vozi co chce, ale az se jednou sveze s poradnym svetlem, tak uz nebude chtit jinak;-)

            0 0
            • pepko  

              dobry prispevok … krasne zhrnute … hold niekto kto sa vozi na liberte tiez nechape ako si iny moze kupit bike za 10, 20, 50tisic … ja som napriklad nikdy tolko nejazdil v zime … tuto zimu som vonku skoro kazdy den, ked nie je nasnezene alebo poladovica … jednoducho si jazdu po tme uzivam …

              0 0
              • Milenius  

                Aspon nekdo tu ma rozum a ma taky poradny svetlo, za ten prispevek nahore se omlouvam, neni to mineno na tebe, ale na ty, co jezdi potme. Taky jsem si vsiml, ze to jsou vetsinou silnicari, bikeri jezdi porad a vetsinou nejaky svetlo maji, nebo aspon blikacku, ale ted se udelalo hezky a vyroljili se silnicari a pro ty je zrejme i ta blikacka moc velka zatez, o odrazkach nemluve.

                Pripomina mi to jednoho znamyho, ktery jezdi na silnicce, ale vzdy neco neni v poradku – venku prsi, to bych byl jak prase, je tam mokro, az to uschne, kdyz to uschne, tak si stezuje, ze je na silnici sul a nici to kolo, musi pockat az to dest splachne, kdyz pak splachne, tak si zase stezuje, ze je mokro a ze nam blatniky a tak je to porad dokola :)

                0 0
    • artur  

      Čau nejsem elektronek,může mi někdo napsat jestli je tato led dobrá? Cree 7090 X-lamp P4 WD bin Led měla by mít 148 lumen.Dík

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse