Pořád se tu řeší světlo dokola, honi se par lumenu sem a tam, lide do toho investuji tisice a vysledek je znacne pochybny. Davam jsem me poznatky z tohoto.
Take jsem tak zacinal, od 5-LED svitilny jsem zamiril ke 18-LED svitilne, coz bylo o dost lepsi, ale za naproste tmy to stale neumoznovalo jet stejnou rychlosti jako ve dne, bez toho, abych riskoval. Pak jsem zkousel i 1W Luxeon, ale ten svitil jeste o neco min nez tech 18-LEDek a pri vetsi spotrebe. Po prostudovani vseho moznyho jsem zjistil, ze cim vetsi vykon ty LEDky maji, tim maji nizsi ucinnost, protoze uz nejde o klasickou LEDku, kde se emituje zareni jedne vlnove delky prechodem elektronu mezi latencni vrstvami, coz je velmi ucinne, ale sviti tam vlastne jakysi plyn, ktery je vybuzoval tou LEDkou. Navic pri velkych proudech zacina mit velky vliv i prechodovy odpor PN prechodu, takze ucinnost dale klesa a zacina se blizit ucinnosti halogenovych zarovek.
Šel jsem na to z druhé strany, koupil pár halogenových bodových žárovek a zkoumal, jaký výkon je nutný, abych mohl jet stejně jako ve dne, to znamená z kopce třeba i rychlostí kolem 50km/h. Nakonec se ukázalo, že postačuje 20W halogen s kuželem 10 stupňů, což se ukázal jako rozumný kompromis. Hledal jsem i jiny typ světla, ale nic jako toto stejně nesvítí, všechny LEDky mají výkon mnohem mnohem menší a slavné 1W nebo i 3W Luxeony tomu nesahají ani po kolena. Takže bylo rozhodnuto – bude to halogen – Osram Decostar IRC se zvýšenou svítivostí. Ten bere při 12V asi 1,6A, požadoval jsem dobu svitu minimálně 1,5 hodiny, volba padla na olověnou baterii kvůli snadnosti nabíjení a také ceně – za 300Kč kapacita 3,3Ah 12V, váha sice cca 2kg, ale v brašně mi to nevadí, při váze kola 15kg to už je jedno, navíc váha jezdce 80kg, takže za jízdy to v podstatě nepoznám. Výsledek naprostá spokojenost, cena baterky+žárovka+dobíječka+pár konektorů, kabel, vypínač a objímka dalo cca 1000Kč.
Člověk se chce ale posunout dál, se svitem jsem spokojen, ale usoudil jsem, že by to chtělo větší výdrž při stejném svitu. Je zde v podstatě jediná možnost a tou je Xenonová výbojka. Dělá se 10W výbojka, s balastem je to cca 13W.
Zde je srovnání svitu jednotlivých světel: Xenon HID: 35W, 1850 lumenů, 52 lumenů/W Xenon HID: 13W, 500 lumenů, 38 lumenů/W Halogen IRC: 20W, 260 lumenů, 13 l/W (s tou jezdim) Luxeon K2: 6W, 175 lumenů, 29 l/W Luxeon 1W: 1W, 30 lumenů, 30 l/W
Muj upgrade je tedy mozny v podstate jen na Xenon HID nebo 2× Luxeon K2, cimz dosahnu stejneho odberu, ale HID bude sviti temer 2× tolik nez LED, ktery bude svitit stejne jako ten Halogen pri temer polovicnim odberu. Pro mne jasna volba.
Problem je, jak ji koupit. V USA vychazi svetlo na cca 2000, ale s postovnym se to vysplha pri jednom kusu na 4000, pri vetsim odberu to spadne treba na 3000 (postovne s vahou roste, takze uspora tam pak zase takova neni). U nas je to problem, ale sehnal jsem firmu, ktera tyto vyrobky na objednavku prodava, konkretne jde o toto svetlo: www.trailtech.net/3152-FX.html Jeho koncova cena je 3486 Kč, dodaci lhuta je 2–3 tydny. Napajeci zdroj mam z toho halogenu, takze jen pripojit. Je tam pouze jedna vada – napeti nesmi lezt prilis pres 12V, protoze to muze to svetlo odprasknout, takze pro mne je tam jeste nejaky omezovac napeti/stabilizator, ktery je ale vyjde na radove desitky korun.
Vezmu-li v uvahu cenu kol lidí zde radove desetitice, tak tato investice neni zase tak velka. Je tu take nekdo, kdo nehce delat nesmyslne kompromisy a pujde do toho se mnou?