Ublíží tento prostředek řetězu, když bych ho v něm vypral, nebo přímo nechal odležet?
Ublíží tento prostředek řetězu, když bych ho v něm vypral, nebo přímo nechal odležet?
Tak to bych tímto asi ani nezkoušel.I když,někdo musí lidem říct,že to stojí za hovno.A nebo také že nestojí:)
Já jsem se ho naučil na Mallorce čistit jen teplou vodou a jarem.Samozřejmě v pračce řetězu.Nechápal jsem,jak je ten řetěz čistý.Navíc ho jar neodmastí až na dřeň a tak na něm další mazivo drží a řetěz nechrastí.Pro mě absolutní pecka:)
Přesně tak žádné drahé nesmysly a chemické pokusy. Postačí saponát a teplá voda.
Potom ještě není špatná varianta PET lahev a nafta pro ty, co rádi smrdí ropnými produkty. :) Čistí a neuškodí, ale ten smrad kolem…
třeba to proněj není vůbec drahý, třeba toho má na čištění nádobí v megdonaldu tuny :)
Ale ty prostředky na nerezy jsou vážně dost agresivní, Sram řetěz to nejspíš přežije, ale co Shimano bez povrchovky? Ho ten přípravek na konvektomaty úplně rozežere.
teda o Shimano bych se vůbec nebál, když to nevydrží, dobře mu tak :)
Ale vážně: je v tom nejspíš hydroxid. Ten zničí cokoliv hliníkovýho, ale železo těžko. Za normální teploty rozhodně ne, stokrát horší je pro řetěz deštík z nebe plného průmyslových exhalací. Musel by to spolu žíhat, aby se dočkal nějaké reakce. Nebo kdyby toho Viktora dobře neopláchnul, tak hydroxid bude táhnout vodu ze vzduchu a kvůli ní to po čase zrezne.
Vůbec je otázka, jestli mu Viktro zabere aspoň na ten šmír, minerální oleje jsou proti hydrolýze jaksi odolnější než připičený hranolky.
Tak to asi bude pravda…nejsem chemik. ;) Každopádně už jen ta manipulace s žíravinou. Na cokoliv jiného to kápne…a jak říkáš – hliník, lak, apod.
Tak fajn, držím se rad a zkušeností ;-) Takže děkuji
Co ses ty naučil na Mallorce, jsem se já naučil od tebe :)
Potvrzuji, funguje skvěle. Uvařím si konvici vody na kafe a do pračky na řetěz a zpravidla na 2 opakování u toho kafe řetěz vyperu. Krásně čistej na povrchu, po přejetí prstem je prostý „brusiva“, ale opravu není suchý a zde platí, čím levnější přípravek na nádobí, tím lépe čistí a flaška je toho za pár kaček :)
Používám Milit (čistič motorů). Teplou vodu dám do pračky párkrát do ní stříknu milit pak to tak projedu ještě jednou a řetěz jako nový.
Zkouseli jste nekdo na umiti retezu pouzit ultrazvukovou cisticku???
Ja ne. Ale byl jsem docela prekvapenej, jak krasne mi retez vycistila mycka park tool, kterou jsem pi par letech vytahl na svetlo sveta. Asi ji zase zacnu pouzivat casteji.
Jo. Ten výtok sraček je dost nekonečnej. Ale nemyslím si že by to zvedlo životnost. Za sezónu tam byl 3× a zařval stejně jako ty před tím. Tak sem na to začal házet bobek a taky to vydrží stejně.
Dřívě jsem to dělal hlavně kvůli 1, aktuálně to dělám prostě už jen provozně kvůli 2.
Na „pracovním“ kole nato prdím, dokud to není celý černý – najedu na něm jen jednu hodinu za den a po asfaltu. Takže jestli to hůř řadí neřeším. Ale pokud si jedu jízdu užít (jedu trénink), tak ocením čistý řetěz.
Samozřejěm je propastný rozdíl MTB vs ROAD :-). Ale po každé jízdě to tedy rozhodně nedělám (dělával jsem, ale je to otročina).
Paradoxně na životnost prdím – hlavní je, neztrácet s tím moc čas, kterého moc není.
To mi chcete říct že pračka na řetěz vyčistí do stavu nového špinavý řetěz? Já ho drhnu taky jarem teplou vodou ale používám stará trika a je to docela makačka triko celé černé :) myju co 100km.
Tak si to uzij:)
To by nekteri museli davat cistici zastavku na vyjizdce.
To čistíš jak často,jednou,dvakrát týdně?Osobně bych se na to mohl…
Jednou týdně no asi. Problém je v tom že moc dlouho nevydrží být čistý a mě to sere.
Ta pracka od park toolu to vycisti lip nez ja rucne, a hlavne o hodne rychlejc.
Kdyz ma retez stestuli,, umyju ho za zivotnost jednou.
chudak retez
Vem mi ho zitra do prace, testnu ho ;)
790kč drahá sranda, a myslíš že jen ona tak perfektně jak říkáš vyčistí?
Koupil jsem ji na mall.cz s nějakou pěknou slevou, takže to bylo ok. Spoléhal jsem že park tool bude fungovat a jdou koupit nové kartáčky extra…
Jako čistí to o hodně rychlejc než když jsem to sundaval a čistil kartáčkem, takže časová úspora slušná. Jen bordelu z toho je dost, takže to je potřeba dělat venku, protože jak se řetěz namočí, tak to teče po celém kole.
já ti nevím když už je hodně od bláta, tak štětec a voda s jarem potom oplach zbytkem z bidonu (vozím čistou vodu) za sucha jen hadr a namazat, tak jako tak odejde po 1600 – 1800km :-)
hmotnost jezdce
mtb či road?
systém?
jen zvědavost ;)
Já jen, že u 2×10 na MTB s 97kg se těmhle číslům zdaleka neblížím :) … v průměru jsem rád za 800 – 1 000 km/řetěz
MTB jezdec 97kg snažím se jezdit spíš frekvenčně systém 2×10 teď je řetěz právě mrtev najeto cca 1500km
1500km a řetěz je OK?
jo po 1500km je KO, ale asi po 1300kmbyl pořád na 2 rysce měrky, ale potom přišlo 200km v blátě a bylo po něm na suchu by asi vydržel daleko déle
Řada řetězů ani tolik nevydrží. Měl jsem řetězy, které měly 132,8 po 600km. Teď mám jeden, co najel přes 3 tisíce, ani jsem ho pak nemazal ani nečistil. Řadil dobře, ale byl trošku slyšet. Teď ho mám sundaný, ale spíš kvůli přeměření, dal jsem tam na dojetí nějaký jiný řetěz. Ten má najeto asi 2 tisíce, ale je vytažený zhruba stejně, tj. 132,5. Sundaval jsem ho, když jsem dával novou kazetu.
Jinak jezdím osmikolečko nebo sedmikolečko s podložkou, takže mám řetězy širší, asi vydrží víc než devítkoví či desítkové. Trvanlivý je řetěz KMC, přitom byl za stovku. Širší verze Z50 se zdá trvanlivější než Z51 (šířka řetězu 7,3 vs 7,1 mm).
Pamatuji dřív, Shimano řetězy za víc než 300kč vydržely s bídou tisíc km.
Jsem rád, že jsem už z tohoto období vyrostl. Teď řeším údržbu, až když se to nedá poslouchat a kupodivu – ono to funguje, vrážím do kola daleko míň peněz a celkově jsem takový vyrovnanější :))
+1
Každý si tím projde – mě vyléčily náklady spojené s nedostatkem času na tento typ údržby, protože vždy, když jsem čistil řetěz, tak abych to udělal pořádně, zabralo mi to skoro hodinu. Počítám do toho přípravu místa na čištění, úklid atd ;) …
Co bydlím s přítelkyní, tak už stačí jen to, že jsem byl na kole … nedej bože, abych přijel a místo, abych se jí věnoval jsem šel servisovat kolo a pak rovnou do hajan.
Hodinu na čištění řetězu?! 2× naplnit pračku a projet řetěz – 4 minuty, pak počkat, až řetěz uschne a namazat, 2 minuty… Co s tím hodinu děláš nechápu?
Bo nemůžu kolo vzít, vytáhnout ho na trávník a tam to umýt ;-) … Takže to vše dělám ve společných garážích, kde to musím vždy vše vytahat, zabezpečit a pak po sobě uklidit, aby nebylo poznat, že jsem tam něco tvořil ;).
Já ho hodinu čistím na zahradě. Kvalitní práce vyžaduje čas.
pokud si člověk jem trochu váží svého času tak než abych hodinu čistil řetěz 4× za jeho životnost abych životnost prodloužil o 200km tak to se na to raději vykašlu a koupím ho o něco dříve :-)
no vidis, ja si ale rikam, ze tim, ze cistim retez, prodluzuju zivotnost nejen jemu, ale i kazete nebo prevodniku, co ty na to? nejvic me pobavil nekdo v teto diskusi, ktery napsal, ze ho vubec necisti, jen obcas namaze – vyrabi z meho pohledu kvalitni brusnou pastu ;-)
ja jezdim vetsinu casu na piskovcovem podlozi a ten pisecek by retez s kazetou bez cisteni opravdu dlouho neprezily
ale jo já ten řetěz když je od bahna taky trochu vezmu štětcem s jarovou vodou a potom opláchnu vodou z bidonu, ale rozhodně to nedělám hodinu to je činnost tak na 5 minut nechám uschnout do další vyjížďky, přijdu do garáže, namažu potom se přezuju, otřu přebytek mazadla hadrem a jedu.
Ano, více namazaný řetěz skutečně hodně chytá prach či písek. Ale moc to neřeším. Životnost řetězu mi přijde stejná, kazeta vydrží dost a přijde mi ,že spíš ji sjede ježdění jako takové. Řetěz a kazetu beru jako spotřební zboží.
tak já tě taky pobavím:-)
na mtb řetěz mažu každou vyjíždku WDčkem a párkrát za rok vemu cyklostarem a hadicí, nic víc. měním cca po 3000km, naposled mi ani nepropadla měrka. kazeta po 3 letech stále jak nová, velkej převodník jsem už měnil, ale on ten 2sp SLX prd vydží (ostatně novej stojí skoro jak 10sp řetěz).
Já se s tím moc nemažu, pokud je na řetězu nános, očistím ho starým kartáčkem na zuby, který pak vyhodím. Nebo jen vezmu nějaký kus hadru, otáčím klikama a řetěz očistím hadrem – pak někdy i vnitřek kartáčkem.
Za důkladnou očistu jsem bral řetěz sundat, naložit do petroleje, osušit hadrem, pak namazat. Tohle nedělám a životnost řetězů zůstává stejná.
Vyplati se mit 2 nebo 3 retezy. Na cisteni pouzivam petku, vodu s jarem a mazu v petce s olejem. Mit garaz je taky plus.
Tak řetězů mám zásobu, víc než 3. Ale zřejmě myslíš jezdit současně 2–3 řetězy a ty střídat, což trošku nechápu. Možná na sjetí jedné kazety, začít s novými řetězy a s jejich opotřebením dávat ty řetězy už zajeté, takže pak se vymění kazeta a s ní ty 3 řetězy? Asi jde pak na řetěz najet více, ale kvůli převodníku bych nejezdil s řetězem vytahaným. Teď jsem měl sundaný jeden řetěz, ale ten jsem sundaval před novou kazetou. Teď ho dojíždím, ale běžně to nedělám.
Tak v první řadě je lepší mít ty řetězy rovnou 4. Dva vyměníš zcela bez potíží i bez souběžného zajíždění. Nevím, jak jsi na tom s technickou představivostí, ale pokud nechápeš, proč zajíždět několik řetězů naráz, tak do toho raději nešťourej, ušetříš si hodně energie na přemýšlení.
Dále nikdo netvrdí, že jezdí s vytahaným řetězem. Nevím, kolik Ti vydrží převodník, to záleží na konkrétním typu a dále na podmínkách, ve kterých jezdíš. Dále se dá měnit zcela nezávisle na kazetě, takže asi tak…
vyplati sa na to ****** a retaz oo 1500km vyhodit. vsetko toto prdkanie zvysi zivitnost ak vobec tak o par percent. to odmastovanie jej isto robi dobre lebo tam kde potrebne aby mastna bola uz poriadne mazivo v zivote nedostanes . leda by si pluzjl metodu sheldona browna ale je to trocha pracne.
Isopropyl
Jak jinak, kdyz jej nabizis v bazaru:)
Zkouším podprahovou reklamu ;-)
Jsem si říkal, že si ho koupím, dokonce taky bydlím na Kavčích Horách. Ale jako čtvrt litru za 130 Kč, to je fakt extrémní. Ve Verkonu i ve Zlatnické ho mají tak za třetinu.
Isopropyl, čistý aceton, atd.. nejlepší očista řetězu.. pokud někdo používá petrolej nebo benzín či podobné mastné deriváty, tak nemůže očekávat, že mu následná aplikace nějakého maziva přilne na povrch řetězu. Pak právě dochází k tomu špinění a lepení, nehledě nato že jsou to pak vyhozený prachy za ty drahý přípravky..
nejlepší je teplá voda z kouhotku a trochu cyklostaru necháš tak 2–3 hodinky a odmastí řetez na 90% stačí mit doma nějakou nádobu třeba starší co se používá do mikrovlnky a je to v pohodě už 3 odzkoušeno asi nic lepšího není kup 5 litrů cyklostaru a máš vystráno tak na 3 roky
Přesně tak to meju taky.
Používáte někdo na mazání řetězu Brunox, případně jaký?
koukam ze na čejnu maj pracku za dobry dukat .. http://www.chainreactioncycles.com/…/rp-prod8207
Nejlepší je rychlospojka + plechovka nafty nebo petroleje. Kolo je čistý, bordel v kapalině klesne ke dnu a dá se to přelít. Člověk si u toho sice trochu šlehne, ale řekl bych nejlepší a nejlevnější umytí.
Petrolejová lázeň je asi nejlepší možná očista řetězu.
Kdo umí mazat, ten nemusí řetěz „čistit“…
Tohle vlákno mi přijde coby propagace trestného činu ropáctví…:))
Ta první věta, na jsi přišel sám nebo Ti to někdo poradil? :D
Má pravdu. Ale tady v tomto vlákně se sešla celkem pěkná partička čističů a historky jak odstranit bordel z řetězu jsou celkem zábavné:)
No chtěl bych třeba vidět, jak vypadá scotyho řetěz po blátivém závodě, kdy je celý obalený mazlavým sajrajtem. To jako jenom otře hadrem a jedem dál??? :) Muhehe.
Nejsem leštič, ale proprání, vysušení od bahna, aby neskřípal… V běžném provozu taky jenom otřu a namažu, pokud je třeba.
Nevím teda, v čem má pravdu. Co znamená umět mazat řetěz.
Stačí používat mazivo a ne mastidlo. To totiž chytá bordel za sucha i za mokra.
Když kolo obalím blátem tak se nečistoty dostanou i na řetěz. Tak ho prostě umyji vodou jako zbytek kola, utřu hadrem jako zbytek kola, případně profouknu stlačeným vzduchem, když jsem doma v garáži.
Pak se teprve rozhodnu, zda je třeba mazat řetěz, protože mé mazivo vydrží v jakémkoli počasí min 80 km v terénu.
Tak to rád vyzkouším, co používáš? Zatím mažu mazivem na motokros, docela to funguje, ale 80 km v blatě to nedá.
Už víc jak 10let tohle
http://www.eshop-dypree.cz/…400ml-detail
Na stojanu řetěz protočím hadrem.
Do pětky stříkačky bez pístu s jehlou 0,8 vstříknu asi 1,5 cm3 .
Držím to jako při injekci s palcem vzadu místo pístu.
Přiložím jehlu k válečkům, mírně uvolním palec a mazivo krásně roztáhnu po válečkách.
Až je hotovo, utřu řetěz hadrem a do stříky stříknu malinko odmašťováku na kotouče, nasadím píst a prostříknu do hadru.
Jednu stříku a jehlu už mám asi 6 let, mazivo nenarušuje plasty…
Akce na dvě minuty, vydrží to na 2–3 vyjížďky
Za to mám:
čísté, tiché a dobře fungující pohony bez písku a černého omastku…
Zázrak. Aplikuji hadičkou, taky jen na články. Utírám hadrem. Ale jak to děláš, že si neušpiníš řetěz jízdou, to mi nejde do hlavy. :)
Však taky o ježdění nic nepsal
:)
Samozřejmě že se řetěz jízdou v bahně ušpiní stejně jako ostatní části kola, ALE lehce ho umyješ vodou a nemáš na něm černou mastnou kejdu, písek ve válečkách atd.
No fajn, zkusím.
No nevím. Jak jsem v prosinci jezdil v bahně, tak jsem musel vzít řetěz po vykoupání v cyklostaru a propláchnutí vodou ještě z obou stran pořádně kartáčkem na zuby – jinak bych ten drobnej písek z vnitřku menších článků nedostal…
Pokud ho máš po nějaké vyjížďce obalený mazlavým sajrajtem, tak děláš asi něco špatně.
Pokud je od bahna(což se v mém případě nestává, protože používám prostředek jehož název nebudu tady raději vyslovovat:) tak ho normálně omyji vodou jako celé kolo a řetěz je čistý.
WD40 ? :)
Ano, ale hádací vlákno už proběhlo zde, prosím:)
Kolega to používá… výsledky asi jako máš ty ;) … Sice nepoužívám, ale nehádám se.
To jako drží a nevyplachuje se?
Pokud jezdíš nějaké delší závody a navíc v horších podmínkách, tak to pro tebe nebude asi to nejlepší.
Mi to třeba nevadí protože používám napínák a ten šustí sám od sebe.Takže i kdyby se ten řetěz během vyjíždky začal ozývat tak ho neslyším. Navíc vozím to WD přestříkané v kapátku a v případě potřeby během dne kdykoli nanesu.
Tak stačí chvíli jezdit po povrchu, který je rozježděný a odstřikuje Ti mazlavá hmota na všechny části, třeba na cyklokrosu?
Ma pravdu, kdyz to tu procitam, tak jen zasnu, kolik pece je nekdo schopnej venovat spotrebaku, jako je retez. Zivotnost se stejne neprodlouzi a toho srani a bordelu. Nakapu motorex wax a jezdim, kdyz se mi to zda hlucny, otru hadrem, nakapu motorex wax a jezdim :) Tak jednou za tisic km prostriknu retez a kazetu motorex bike cleanem, otru hadrem, necham uschnout, namazu a jezdim.
Podivej, mi je uplne burt jak dlouho mi retez vydrzi ale neni mi jedno kdyz dela bordel a taha za usi. Jedinej duvod proc to resim. Vobcas naberes sajrajt ktere proste je tak nesetres.
jen takova perlicka pro cistice a mazace: nekdy v listopadu jsem daval jednicku do trenazeru (indoor plast aby me nelakalo ji rasovat venku) a oko mi padlo na zeleny finish line (ktery je do mokra/extremnich podminek). Jsem si rekl, ze hlavni problem toho vosku je, ze se na neho lepi bordel, jinak by mel by odolnejsi. No a doma zadne blato nemam, tak ze to zkusim. Spokojene jsem na to zapomnel a az minuly tyden se na neho podival … a on si nejaky ten prach nasel :) Proste je oblepeny cernym mazlavym blatickem z toho vosku a prachu, teda ne jako z venku, ale ze by to byl pekny suchy indoor retez, to teda ne :)
Takze tudy cesta nevede.
jasne, nech si retez hezky suchy, on pak tak pekne ševelí :-)
ok, „suchy“ nebylo to spravne pridavne jmeno. S trochou predstavivosti je ale asi jasne jak jsem to myslel
Uz jsem ho umyl a namazal cervenym od finish line, ten mi celkem funguje i venku
Použij na to ten WAX co je přímo od Finish Line … vydrží věčně … za zimu namažu tak 2–4 … nedělá to bordel a prd se nato lepí v podstatě. Jasně že čisté to nezůtane, ale tys tam dal mokrý mazání … ;) …
Abych upřesnil – WAX venku se mi neosvědčil, ale na trenažer luxus … :-)
Me na tech suchejch sere jak moc tečou a skapávaj z řetězu při aplikaci a rychle mizí… v mokru téměř nejezdím, ale stejně mažu Wet od Finishe s tím, že řetěz skoro při každé kontrole kola projedu hadrem… uvnitř to drží, bordel z venku setřu, pokud kolo zaseru tak teplá voda s jarem a houba, pak vysušit a nový maz..
Mám podobnou zkušenost …