Celkem často se to tady na fóru zmiňuje, mohl by mi tedy někdo prosím upřesnit o co jde?
Celkem často se to tady na fóru zmiňuje, mohl by mi tedy někdo prosím upřesnit o co jde?
ajajaj :)
to ti nikdo nevysvětlí :)
to musíš pochopit a jelikož to každý chápe úplně jinak, tak proto ta původní poznámka :oDDDD
a sakryš :-( tak zkus alespoň svoji verzi :-)
vzdalenost prostredniho prevodniku od osy sedlove trubky
Tak já se pokusím.
Řetězová linka je vzdálenost prostředního pastorku (při sudém počtu pastorků to je pak vzdálenost středu mezi prostředními dvěma pastorky) od osy rámu a vzdálenost prostředního převodníku od osy rámu.
A cílem je, abys měl přední i zadní řetězovou linku stejnou, tzn. pak řetěz při zařazeném prostředním převodníku a prostředním pastorku je rovnoběžně s osou rámu a není tedy ohýbán.
Další vysvětlení jak se měří a proč je dobré mít stejnou řetězovou linku ve předu i vzadu najdeš tady: www.bajk.cz/…a/clanek.asp?…
No a pokud máš třeba kliky Hollowtech II, tak ty mají o přední řetězovou linku o 2,5mm větší než maj všechny bikové náboje zadní řetězovou linku. Proto dochází k zbytečnému křížení řetězu a výsledná řetězová linka není ideální.
jj, chápu, díky ;-)
no vidíš a třeba já tu na náboji vůbec neberu v potaz, protože s ní IMHO vůbec nic nejde udělat, pro mě je řetězová linka pouze na převodnících :oD
Ale možnosti by se taky nějaké našly. Třeba si koupíš náboj z odkazu www.cyklo-online.cz/…ozi-1936.htm a pak řetězovou linku poladíš podložkami. A máš to :-)
ja mam spis dojem, ze od roku co udelali hollowtech2 tak proste shimano najednou hromadne preslo ze 47,5 na 50mm u vsech klik a stredu.
no kéž by :o)
u náboje s tím moc udělat nejde, tam to není kam posunout, jedině že by se změnilo kostrukční řešení celé zadní stavby :o)
Nahodou, prepodlozkovanim na ose a vypletem si muzes s retezovou linkou na naboji dost pohrat. Zvlast na singlu nebo furtce.
Jak píše Lister, náboje, teď nemyslím ten z odkazu výše :-), mají a asi dlouho pořád mít budou řetězovou linku 47,5.
Ten cíl, o kterém píšeš, je spíše jen teoretický, ale v praxi to může být úplně jinak. Uspokojení z toho, že to mám správně podle teoretických pouček je hodně slabé, když vím, že nejmenší převodník prakticky nejezdím, ale zato si s chutí dám španěla a tohle nastavení mi nejspíš bude dělat borbel.
Netvrdím, že to taky zcela obecně musí pro každého být nejlepší. Třeba mě naopak ta řetězová linka Holl. II sedí, protože jsem na tom přesně opačně než ty. Na nejmenší převodník jezdím hodně a někdy i menší pastorky (až klidně 4. nejmenší), na prostřední pokud jezdím tak nejvíc taky nejmenší 2.-5. pastorek a největší dva pastorky minimálně. A na největší placku jezdím hodně málo, španěla nikdy.
To se ti ale musí hodně prodražit.
Proč by mělo? Mě vydrží vše naopak proti ostatním hrozně dlouho, až mi to tu někteří ani nevěří. Za spotřebák jako řetězy, převodníky, kazety utratím hrozně málo. V porovnání k ceně kol zcela zanedbatelně. Ze spotřebáku mě stojí mnohem více pláště.
Si to spočítej: jestliže oba pojedeme stejný převod, – ty na prostřední, ale já na velkou, tak mám k dispozici o 37,5% více zubů. Další věc je, že já sjíždím poměrně rovnoměrně celou kazetu a šetřím tak malé pastorky, které odchází nejdříve. To platí o převodníkách. Tím, že jezdím velký, logicky šetřím prostřední.
To máš samozřejmě teoreticky pravdu s velkým převodníkem, ale přesto v praxi 95% lidí vydrží vše mnohem méně než mě. Ono je to dané tím, že já jezdím oproti tobě nesrovnatelně lehčí převody a tedy takové převody jako ty jezdíš na velkou placku já vlastně téměř vůbec nejezdím (tedy pokud nepočítám, že bys jezdil na velkou pořád největší 3 pastorky). Takže jezdit na velkou pilu u mě nepřipadá v úvahu. U kazety sjíždím pastorky také cca rovnoměrně. Celkově jezdím na menší pastorky určitě méně než na větší (na nejmenší v podstatě téměř vůbec, na druhý nejmenší hodně málo). Kazety neničím vůbec, zatím jsem zničil kazetu jedinou a to prastarou XT 98, která odešla po necelých 20tis. km. Jinou kazetu jsem zničit ještě nestihnul, všechny ostatní přežily vždy celé kolo. Takže opotřebení kazety mě v podstatě vůbec nezajímá, protože investice za kazety oproti celkové je téměř 0.
Jediné co ničím trošku více jsou střední převodníky XT a to jeden na cca 5tis. km, takže jeden na sezonu. To se ale snad zlepší teď až bude nový 08. Ale i tak je to jedno, stále je to oproti kolům a plášťům zcela zanedbatelné. Řetězy mi vydrží kolem 3,5tis. km
*95% lidem
jasně, ale když ty pošleš plný waty do těžkýho převodu 50ot/min, tak to bude něco jinýho něž Mlok pohodičkou v sedě 95ot/min.
já to vidím jak to jde do ****** při závodění – na závodáku mám XT /vše/ a vydrží 800km když nejsou sračky. Na fullu XT kliky a řetez s osmičkou kazetou a vydrží klidně 1600–2000km.
No nevím, ale když vezmu v úvahu že délka zadní stavby od středu po střed patka bude u jednotlivejch kol kolem 420 mm, tak tady řešit 2,5 mm rozdílu tzv. řetězový linky mně přijde úplně bezpředmětný, protože jenom vůle v celý sestavě řetězu je schopna pojmout mnohem výraznější rozdíl.
Úplně nepodstatný to není, protože k těm 2,5mm musíš přičíst více křížené převody, tak potom s řetězovou linkou na Holl. II při převodu střední placka a největší pastorek (což jezdí dost lidí) je to už hodně bída a řetěz je křížen fakt dost). O španělu pak ani nemluvě, tomu těch 2,5mm křížení navíc může pomoct i pomalu k úplně nefučnosti (on už je takhle šílený převod už dost na hraně při dobré lince).
Pokud někdo nejezdí ty extrémně křížené převody, tak je to opravdu potom fuk. Jen to teoreticky rozebíráme, od toho je přeci fórum. Já to v praxi taky nijak neřešil a prostě řetězovou linku Holl. II jezdím jak je, i když je o 2,5mm horší a je mi to fuk. Já ale ty zcela křížené nejhorší převody nejezdím.
já to beru taky jako teoretik. Nechci se tady ohánět výpočty stran trojúhelníku, ale když budeš mít pravoúhlý trojúhelník o straně 420 mm a 2.5 mm tak strana C bude jen min. přesahovat délku 420 mm. Myslím si, že je to naprosto nevýznamný a v praxi nepoužitelný a nepoznatelný. Jiná věc by byla, kdyby jsi prodloužil středovou osu na pravý straně třeba o centimetr. Ale u hollowtech2 s tím stejně nic neuděláš a nemyslím si, že by u Shimana byli takový trubky, že by to přešli ve chvíli kdyby to měl být problém. Já ve svý praxi vždycka jen řešil délku středový osy, aby placky pobral přesmykač. Jediný čemu věřím je řetězová linka u singlu tam to má opodstatnění aby pastorek a placka byly v zákrytu, ale u trojtalíře a devítikola je to proste jen akademickej problém naprosto vzálený od praxe.
no jako teoretik jsi se teď trochu zesměšnil. Docela mě tady baví, že se lidi vehementně pouštějí do diskuzí o věcech, kterým vůbec nerozumí a ani neporozumí
když myslíš tak si z řetězový linky udělej třeba modlu, tvoje věc…
Jo a ten převod co říkáš je už docela prasáckej a omluvitelnej snad jen u závoďáka. Normální hobík si tak jen przní kolo. Když se budeš řídit takovým tím nepsaným pravidlem ještě od osmikola, že na velkej talíř neřadíš největší tři pastorky, na prostřední dva nejmenší a dva největší a na malou placku tři nejmenší tak nemůžeš mít problém. A taky když si spočítaš převod tak zjistíš, že ty krajní polohy se už překrývaj s líp zařazenám převodem na jiný placce.
Ahoj
jak je to tedy s řetězovou linkou ? Mám XT kazetu a XT kliky s pevnou osou a při pomalém točení je vidět, jak na kazetě se sune řetěz směrem ven od kola.Třeba když mám na 32/nejmensi prevodnik. Mufnu mám 68mm, tak že u talířů 2× podložka. Dá se to nějak upravit nebo to tak proste jě ?
Děkuji
Narovinu podle mě je to kravina.:-) Tady jsem se po tom pídil www.bike-forum.cz/…0/forum.html#… a nic jsem si z toho treadu neodnesl. Třeba z toho budeš chytřejší.:-)
15 rokov som jazdil bez toho, aby som vedel, čo je to reťazová linka a nebol problém.Potom som sa o nejakej reťazovej linke dočítal na bike-fore :-) Ale moc to neriešim a to odporúčam aj tebe :-)))
Ja jsem to taky nikdy neřešil, jen mě zajímalo, když to tu pořád někdo zmiňuje hlavně v souvislosti s XT, tak ať vím o čem je řeč…
To jsi řekl úplně přesně. Ale jsou akademici, kteří to budou rozebírat do nekonečna. A do důsledku to třeba já nevím dodnes a žiju.
takže když jsem zahodil přesmyk a jezdim na jeden převodník, tak to pro mně ztrácí význam? sláva, další technickej problém, kterym se nemusím zabejvat!!!=)
neres, neprepinej a hlavne – po nicem nepatrej! :)) i kdyz vim, o cem to je, jak na to a k cemu to je, tak se tim neridim. proste zas takovej technik a ladic nejsem…
Tak tak, místo teorií o technice raději jezdit. Všechno funguje, takže není co řešit.
No, když si musíš třeba vybrat šířku středu (113, 118, 121…mm) tak je asi dobrý vědět co chceš.
V souvislosti s vkládáním distančních podložek (spacerů) k Hollowtech II klikám Shimano zmiňuje ve svém manuálu kromě šířky středové mufny (68mm, 73mm) ještě jakési varianty „Band Type“, „Bracket Type“, „Chaincasestay Type“. Nevíte co to je? Relevantní část manuálu přikládám v jpg.
Druhy přesmykačů upnuté na střed (E-type), které pak nahradí podložku.