• djx

    Teda popravdě jsem si vždy myslel, že mít na MTB hliníkovej rám je bezpečnější než karbon, ale po shlédnutí tohoto videa už si to nemyslím… :-)

    Zajímavý video ohledně výroby karbonových rámů je tady – fakt jsem hleděl, jaká je to věda… :-)

    Nečekal jsem, že ty karbonový rámy snesou takovej záhul – hlavně i ten boční tlak, to mě opravdu dostalo… :-)

    0 0
    • Vilém  

      No ja ti nevim. ze nepraskl po prejeti hlavy, to jsem cekal, druhe prejeti a byl napul. Mlaceni kladivem do oblasti stredu, mi prijde jako krapet tendencni, tam casto byvaji nejake vlozky ap., takze je tam ram hodne zesileny.

      Tim nechci karbon nijak hanit, vydrzi opravdu hodne, verim ze vic nez dural, jen toto video mi prijde jako reklamni masirka.

      0 0
      • djx  

        Mno jako mě by taky zajímalo, jak by vypadala rána kladivem někam do půlky té trubky, příp. do horní rámové trubky. Příp. někam do zadní stavby. Na druhou stranu na mě docela dojem udělalo to přepůlení rámu, kdy držel pořád pohromadě :)

        Mohli by to samý udělat ještě s hlínou, pro srovnání… :)

        0 0
    •  

      Jak testuje Pinkbike :D

      https://www.youtube.com/watch?…

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Jen se divím, že si na ten karbon nevzali ochranné brýle.

        0 0
        •  

          Celkem mě překvapilo kolik to vydrží oproti hlíně, rozdíl docela velký a k tomu to jsou starší rámy.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Mě to vůbec nepřekvapilo, lehký hliníkový rám silničky jsem spotřeboval relativně rychle, karbonový ne a ne to vzdát.

            0 0
            • djx  

              Ono na „poklepání“ karbon působí fakt křehce, ale očividně realita bude lepší, než jen subjektivní dojem :-)

              0 0
              • ˘Ö˘ Krab  

                Karbon zalepíš, hliník ne.

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
              • LM  

                To video je poněkud zavádějící, viz tento koment

                výcuc:

                The „smash the frame against concrete“-test at the end is majorly misleading. A carbon frame that suffered from these impacts might feel safe in the hand and not show visible damage but internally those impacts lead to delamination which will result in cracks. As those delaminations are not visible it is a high risk for a rider to use a frame that suffered from such an impact yet from the outside you will not be able to tell if the frame is damaged.

                Lastly the first tests shown in this video are also not quite fair in that regard, that major damage to the carbon frame happens before the sudden cracking. If you listen to it carefully you can here the fibres bursting much sooner (at forces similarly to the aluminium frame). Those cracking sounds indicated damage to the bike that would already render it unsafe.

                In conclusion this video can lead to a quite wrong impression about carbon fiber strength. Ultimately carbon is more vulnerable to sharp impacts and are much more costly to inspect. Fatigue cant be assesed that easily either.

                0 0
                • Pedro404  

                  Nevim no, jak může to praskání vláken v průběhu testu znamenat ztrátu bezpečnosti rámu, když stejně selhal kompletně až při větší zátěži než hliník?

                  0 0
                  • tromboonen  

                    Spíš tím chtěli říct, že na hlíně případné poškození uvidíš, většinou dřív, než se to úplně rozpadne, karbon může vypadat OK, ale kvůli delaminaci nebo poškození vláken uvnitř může rupnout, poškozenej nebo třeba špatně udělanej novej (s nějakou výrobní chybkou) a že ověřit to u karbonu po nějakém poškození je složité…

                    0 0
                    • Vilém  

                      Kdyz mi prasklo neco hlinikoveho, tak to bylo naraz, maximalne to trosku pokrupavalo, ale pak to proste uletelo.

                      0 0
                    • -b-n-x-  

                      Kdysi mi prasknul hnilikovy rám bez jakéhokoliv upozornění. V pomalé rychlosti jsem najížděl na 10cm obrubník, slyším takové „cink“, a dolní rámová trubka se oddělila od hlavy. Zato když mi praskla kyvka na ocelovém fullu, tam jsem nějaké vrzani registroval asi už měsíc předtím. S kartonem zatím zkušenost naštěstí žádná.

                      0 0
                      • Přezdívka/nick  

                        To ti pravdepodobne rachlo ve svaru ne? Material se ve svaru chova jinak nez rekneme nekde jinde na ramove trubce mimo mista spoju. Proto ten radoby ,,cink,, a konec. Kdyby jsi napr. Al ramovou trubku namahal na ohyb, tak bude pozorovatelna trvala deformace po prekroceni meze kluzu. Carbon jistou pruznost vykazuje, ale pokud neprekroci max napeti nebo napeti, ktere zpusobi delaminaci vrstev tkaniny tak u nej nelze trvalou deformaci videt. Al by se mohl pozdavat jako takovy vice user friendly kdyby se neco zacalo klubat, je tam cas si neceho vsimnout, tohle krom rostouci praskliny u carbonu nebude.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Hliník mi prasknul na dopadu skoku, žádný varování předem, mimo svár.

                          0 0
                          • Přezdívka/nick  

                            Pokud tomu das takovy skok, pri kterem pri dopadu dojde k prekroceni meze pevnosti materialu, tak varovani predem necekej,) Resp. pri zaznamu na rychlokameru by jsi tam popisovany dej pozoroval. Teorii co jsem zminoval by jsi pozoroval pri staticke zkousce tahem.

                            0 0
                          •  

                            Mi praskla hlina taky dvakrát, jednou na zadní stavbě a jednou nad středem ale vždy ve sváru. Ani jednou jsem si nevšiml náznaku že by to k tomu směřovalo, nad středem jsem si toho vším při čištění a u zadní stavby to šlo vic do zdvihu než normálně :D

                            0 0
                            •  

                              A musím dodat že Roscoe po vic jak šesti letech, kdy jsem mel většinou 110 –125kg… sugar byla v te době výrobní vada praskaly všechny zadní stavby.

                              0 0
                              • Přezdívka/nick  

                                To se svarem jsem popisoval vyse. Spoje/svary jsou kriticka mista. V tvem pripade pevnostne slabsi nez ostatni mista ramove trubky. Jde to videt na fotkach co tu nekdo daval odkaz. Al daleko casteji praska ve svarech a jde videt deformace na zbylych castech ramu. Naopak carbon ma slaba mista bud ve spatnych spojich vrstev, kavitach (vzduchu v matrici) nebo v miste nejvetsiho pruhybu (tam kde jsou vlakna nejvic namaha na tah/tlak). Nejakou deformaci tvaru zbylych casti ramu jako takovych ale neuvidis.

                                0 0
                        • -b-n-x-  

                          Už si přesně nepamatuju, ale mám pocit že to právě nebylo ve sváru ale tak 1cm vedle. Každopádně to pískání ve sváru je spíše další nevýhoda hniliku. Tam se to blbě opravuje.

                          0 0
              • Přezdívka/nick  

                Carbonovovy ram jako celek (vlakna + matrice) vedete zvuk dost dobre, to se pak uchu jevi jako ,,krehky,, material ,) Nejhorsi je, kdyz hledas zdroj nejakeho divneho zvuku na takovem ramu, muzes to slyset vepredu a ono se to tam jako na sv*nu siri nekde odzadu kola

                0 0
    • mastihuba  

      po kolikátý už se mužu pochlubit? :)

      testování v labině a realita z praxe muže být dost odlišná, protože srolovat se dá cokoli. V každým případě když už dojde k destrukci jednoho či druhýho, tak už jseš dávno mimo sicnu a rodla. :)

      https://www.google.cz/search?…

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Nějak na rámu nevidím značku? Soudě podle vidlice bych tipoval na Chinarello. Nebo prostě jen pondělní ranní směna.

        ( Ne, že bych osobně neviděl, jak vypadá i značkový rám poté, co jezdci vjela ve sjezdu do cesty dodávka z vedlejší …)

        0 0
        • mastihuba  

          Je to Hongfu bikes, ale takhle z asie je polovina rámů katalogovejch značek. Zajímavý je že celokarbon vidla jezdí dodnes a rodla si ode mne bral klučina z prahy i přes výslovný upozornění že kolo bylo v destrukci. Rodla to ale neschytaly. Napálil jsem do muflona, udělal salto a kolo dopadlo na sicnu. (Ta minulej týden konečně prdla Břeťovi) :D

          0 0
          •  

            Není karbec jako karbec, ono jsou většinou všechny z Asie ale určitě nemá Hongfu stejné tech postupy a karbon jak Santa, Rocky M. Yeti atd…

            0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Berany berany – duc!

            Můžu Tě uklidnit, i mezi značkami a skoro-značkami je obrovský rozdíl, až se jeden diví, ne vždy nutně ve prospěch značek. Moje karbonová Merida 905 je super pohodlný a velmi pružný a trvanlivý rám, ale synův Polygon 900 je minimálně o třídu lepší v tuhosti v záběru a prý i při zatáčení ve sjezdech. Při identická délce rámu téměř stejná hmotnost, na obou celokarbonové vidlice, v podstatě identická pořizovací cena.

            0 0
            • mastihuba  

              toto samo vím, proto jsem ještě dával odkaz na google, kde jsou rozšrotovaný i věhlasný značky.

              V karbonu vidím jako plus jeho trvanlivost. Toto jsem testoval v roce 2010–11 víceméně ze zvědavosti. Při stejné prdě bych pravděpodobně smontoval i současný RB. Mezitím se smotali na karbonovejch rodlech z alička dva kamarádi a jeden má z toho poloviční invalidku. Otázka je jestli by na tom dropu nezlomil i hlinu. … Na karbon sem na nějakej čas zanevřel, ale dnes už jej mám zase na všech kolech.

              0 0
          • jannk  

            Ano, srolovat se da vsechno, ale ja tem asijskym vytvorum proste neverim, viz treba http://www.velonews.com/…erfeit-bikes

            Proste neni pravda, ze jedna fabrika dela pres den znacku a po vecerech totez bez znacky, jakmile je nikdo nekontroluje, tak to flikuji jak jim to prijde pod ruku (viz treba jak s karbonem zachazi tady: https://www.youtube.com/watch?… – spadne ji kus na zem a ona ho tam prdne tak, jak je))

            0 0
          • Jakobo  

            Tady to zas schytala vidle. Omluva za spatnou fotku, fotil jsem mobilem rano v praci. Pry to byl jen lehky naraz, ale jaky nevim, takze pochybnosti o vydrzi karbonu nekdy chapu. U ocelove vidle by to takhle neuletelo, u hliny netusim, spis by se taky zohla nebo by to schytal ram. Ten byl v tomto pripade netknuty (ram je hlinik), jen odrene dualy po padu. Stat se to ale v rychlosti treba pri prejeti cihly (stalo se mi kdysi na horskem kole, nevim, kam jsem cumel, rana jak z dela, ale nastesti jsem to ustal), tak by asi skoncil v nemocnici s tezkym urazem.

            0 0
            • Přezdívka/nick  

              Vizualne ty dily z carbonu budou prevazne vzdy po nejake prihode vypadat hruzostrasneji…Tam bud vidis prasklinu a nebo az dil na dva a vicero kusu. To je dano tim, ze carbon ma plastickou deformaci blizici se takrka nule. Drzi to az do max napeti beze zmeny tvaru a pak znicehonic konec..

              0 0
          • McBlacky  

            dneska už jsou ty rámy zase o hodně dál. 6 let je dlouhá doba

            0 0
            • mastihuba  

              sak me uz otrnulo a na nejakyho zimaka bych to zkusil zas. :)

              0 0
            • mastihuba  

              sak me uz otrnulo a na nejakyho zimaka bych to zkusil zas. :)

              0 0
            • mastihuba  

              sak me uz otrnulo a na nejakyho zimaka bych to zkusil zas. :)

              0 0
              • McBlacky  

                ono to už ted nedává tolik smysl, nejlevnější sety na Ali po proclení tě vyjdou na 10, něco trochu lepšího 12–15

                • 11 za sadu 105
                • něco na kola s obutím, řekněme 6 tisíc za základ
                • rodla, omotka, sedlo, představec cca 4 tkč

                takže jsi někde kolem 31–36tisíc

                Trek Emondu S5 sezeneš novou za 43 na 105ce.

                Levný značky umí i níž.

                Ušetříš max desítku za nejistej voser. Není to málo peněz, to vůbec ne, ale už to není co to bývalo.

                0 0
                • mastihuba  

                  jasně, sak ja původně reagoval jen na to ze 1× za dva roky se nekdo vytasi s videem santy a divi se jaka je karbon pevnostni bomba. Pritom z uzivatelskyho hlediska jsou tydle testy jen reklamni masirka. po vaznym narazu vypadalo moje chinarelo uplne stejne jak pred lety svarovanej frankenstain. :)

                  0 0
                  • McBlacky  

                    to jo, navíc po velký kreši to stejně už nebude nikdy v hlavě jezdce 100%.

                    0 0
                  •  

                    No nevim jak ty ale ja na videu vidim jen že se hliník zdeformuje podstatně dřív než praskne karbec, žádné masirky jsem si nikde nevšiml.

                    0 0
        • jecnak  

          Znacka je asi jedno, kdyz s tim potkas stado srnek a nebo auto.

          0 0
    • Delkim  

      před asi 2 týdny mi nějaký dobrák od DPD šlápnul na krabici s karbon řídítky, obyč šlápnutí, ani to ta krabice moc neodnesla… řídítka ale ano :(

      0 0
      • puka  

        Na to spadla kovadlina, ne? :D

        0 0
      • Přezdívka/nick  

        Carbon nema nijak zazracne vlastnosti pri zatezovani kolmo na osu vlakna, lehce se lame. Celkem smula,( Reklamuj u dopravce, pokud jsi sepsal nejaky zaznam, ze na baliku pri prevzeti bylo viditelne poskozeni, nemel by byt problem. Tohle by al riditka vydrzela pokud po tom nepresel slon,)

        0 0
        • ememem1  

          to by samozrejme bez problemov vydrzali aj carbon rajdy, bohvie co sa stalo a co za „carbon“ to je.

          btw kolmo ma vlakna – ked trebars upinas rajdy do do predstavca to neni kolmo na vlakna?

          0 0
          • LM  

            Tak zrovna v tomto místě přestavce se se zátěží tohoto typu počítá, takže tam budou vlákna orientována tak, aby to nebylo pouze kolmo na vlákna :-)

            Ale když karbonovej rám upneš do stojanu za horní rámovou trubku a moc to utáhneš nebo za to pak třeba při povolování nějakýho šroubu moc zabereš, tak to může skončit dost neštastně (i hliník můžeš takto promáčknout).

            0 0
          • Delkim  

            Profile Design, myslím že „jejich“ carbon je absolutně v pořádku :)

            reklamaci samozřejmě řeším a obratem mi poslali nová, i když to není ještě dořešeno a je v tom relativně dost peněz

            0 0
          • Přezdívka/nick  

            U tech riditek to bylo nestastne trefene na jejich kolec, byt to nekde jinde tak to teoreticky mohlo vydrzet vice ,(

            Pri upinani riditek do predstavce sila take pusobi kolmo na vlakna, ale je rozlozena diky objimce na cely obvod tvaru riditek po sirce objimky. Plus vrstvy tkaniny, ze kterych jsou rodla sestavovana jsou v tloustce riditek pokladana pod ruznymi uhly/vlakna ve tkanine jsou jiz pod uhlem… Na vrch jde pak zpravidla pohledovka pokud neni lak. Zatezovat to hranou, tak to pravdepodobne odejde…Tady uz to zacina byt trosku slozitejsi diky tvarum uzavrenych profilu a blizsi info ohledne pevnosti/tuhosti tvaru a obecnemechani­ky/statiky jsem vytesnil, nesnasel jsem to ,)

            0 0
        • wilda81  

          Bůhví co se stalo. Tohle mi jako poškození po šlápnutí nepřipadá.

          0 0
    • Yura  

      Krupnout muze oboji. Tady je to jen o chechtakach. Kdo ma chechtaky jezdi karbon a kdyz to krupne poridit novej karbon. Kdo nema chechtaky jezdi hlinu a kdyz to prdne poridi novou hlinu.. Blby je, kdyz nekdo nema chechtaky a jezdi drahej karbon se sevreny zadkem jestli to prdne.. :)

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Asi tak. I banální pád na karbonu je škoda zpravidla za 2–20.000 Kč. Někdy vyvázneš s nulou a pouhou opravou laku.

        0 0
    • snas89  

      Pri zavode paris rubaix jsem videl rozhovor s tomem bonnenem. Kdyz se ho ptali jak se za dobu jeho pusobeni zmenila technika tak popisoval jal za sezonu znicili klidne 4–5 hlinikovych ramu. Proste zmekly. Ale ze dnesni karbonovy ramy by klidne mohl vozit nekolik let.

      Neni co resit. Karbon je proste lepsi.

      Jedinej plus hliniku je cena (na ukor zivotniho prostredi?) a to dokola omilaj ti kteri tu cenu resej

      0 0
      • JFtryall  

        No nekolik let v zavodnim nasazeni na klasikach atd. urcite ne. Verim, ze super odolny ram by vydrzel celou sezonu v zavodech world tour- klasiky+ etapaky. V realu si to ale skoro nikdo nedovoli riskovat. :-)

        0 0
        • McBlacky  

          a ty myslíš, že oni po každým pádu ten rám vyhodí? To vůbec. Když nepadáš, jezdíš jeden rám celou sezonu.

          Inrng nekde psal, že jezdec má sponzorsky běžně k dispozici 4 kola v pro tour (z toho jedno je TT mašina), v nižších soutěžích 1–2.

          0 0
          • JFtryall  

            Ano po padech to jde pryc. Aspon, co jsem videl rozhovory z mechanikama, jak to skonci pak netusim, ale nezavodi se na tom. Ja verim tomu, ze by to teoreticky ten ram mohl vydrzet, ale v realu maji jednak k dispozici aero a klasicke modely a minimalne 3–4 kola. Doma treninkove a k tomu jeden aero a jednu klasiku+ nahrady. Kdyz se bavime o world tour.

            0 0
      • JakeF  

        Santa Cruz Syndicate zase údajně někde tvrdili, že od přechodu na karbonový ENVE ráfky zničili za sezonu jenom 2, zatímco hliníkovejch to byly desítky… Taky jim to nikdo nevěří :).

        Ale obecně je karbon samozřejmě lepší materiál.

        0 0
        • Mr.Duck  

          Ja mám podobnou zkušenost po přechodu na Light bicycle. Nicméně po pár zkušenostech s enve v shopu bych do zrovna těch neinvestoval 

          0 0
      • jecnak  

        Zatim vsechny duralovy ramy krome jednoho mi praskly. Karbon ani jeden. Praskl mi i duralovy predstavec. Prasklo mi nekolik duralovych sedlovek. Z karbonovych veci zatim nic, krome jedne ultragramarske objimky sedlovky. Duralovych riditek jsem se kompletne zbavil na vsech kolech. Totez predstavcu a sedlovek. Nemluvim samozrejme o situacich zpusobenych padem.

        0 0
        • McBlacky  

          představec je spíš smůla než že by nedržel. Zbytek je potřeba měnit.

          0 0
    • Chlebovnik  

      Proč v tom prvním videu pak neprovedli to samé i s hliníkovým rámem? =)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.