Už delší dobu mi vrtá v hlavě, jestli délka řadících bovdenů je normalizovaná záležitost a nebo jestli si to každý výrobce dělá jak ho napadne. Jakpak to s tím je?
Už delší dobu mi vrtá v hlavě, jestli délka řadících bovdenů je normalizovaná záležitost a nebo jestli si to každý výrobce dělá jak ho napadne. Jakpak to s tím je?
každá ves jiný pes. Dělají si to jak se jim zlíbí :-)
jak delka? ja myslel ze si ustrihnes co potrebujes…
No, já nevím jak ty, ale já doma klubko bovdenu nemám :-( Takže mi jde o to, jestli to mám měřit a pak si to nechat ucvaknout a nebo jestli je to vždycky stejné.
To přece ani být stejné nemůže, každý výrobce má lanka vedená trochu jinak, má navářky různě daleko od sebe, nehledě na to, že každá velikost rámu to taky bude mít jinak…
Tak jsem to změřil a dal si nacvakat nové bovdeny. Jaké dáváte koncovky? Nechal jsem si tam dát nějaké lepší s mosaznou vložkou a pak jsem zjistil, že v nich šíleně drhne lanko :-( Takže jsem nakonec stahal ze starých bovdenů obyčejné a ty „parádní“ mu dojdu vrátit.
Ty plastové na SP bow. s mosaznou vložkou jsou pevnější a navíc těsněné o kroužkem (proto lanko nejde tak lehce) Pokaď je ale lanko broušené (slick) a bowdeny dobře zabroušené a teflon pěkně bodcem roztáhlý nemůže to dělat problémy :-)
Lanka kupuju nerezová, cca kolem 50 Kč/kus, každopádně jsem koupil lanko i bovdeny najednou. Stejný bovden s obyčejnou koncovkou chodí lehounce, vadí opravdu jen ty koncovky :-( Nepřipadalo mi, že by se to mohlo vyběhat do lehkého pohybu a tak jsem ta koncovky vyměnil za staré, co jsem sundal z vyřazených bovdenů.
Tak problém koncovek je vyřešen, v jiné prodejně jsem si koupil také s mosazí, ale lehce chodivé koncovky. Sice stály o něco více než ty divné, ale funkční určitě budou.
pokud menis bovdeny casteji, vyplati se koupit specialni kleste. obycejne stipacky zvladnou brzdovy bovden, ale preskripnout radici uz muze byt problem. delky namer podle starych, jenom smycka u prehazovacky by memela byt ani moc kratka (bowden se potom doslova lame), ani moc dlouha (nebezpeci zachyceni o vetev a pod.) koncovky pouzivam nerezove, jsou dostatecne pevne a nemackaji se. na zadni stavbe mam utesnene koncovky alligator s brckem, aby se bovden nezanasel marastem.
No, častěji, tak 1× ročně ten zadní. Jenže na novém kole mám 9ti kolečko s reverzním řazením a to je asi citlivější na lehkost chodu lanka. Pokud bych měl měnit bovdeny 2× ročně a všechny, tak se asi po bovdenu v metráži a kleštích podívám. Zatím jsem rozhodnut si koupit prověřené koncovky do zásoby. Málem jsem to včera nesložil, protože s tou „mosazí“ to drhlo tak, že to fakt nefungovalo :-( A to mi ještě jeden kus místo o 0,5 cm kratší cvakl o 0,5 cm delší. Zrovna ten u sedlovky, kde je to na délku opravdu citlivé :-(
Inverze je na prd… Opravdu hodně záleží na zabroušení a roztažení té telonové vložky no a máznutí lanka vhodným mazivem :-)
teflon roztahuju malym krizovym sroubovakem a bovden prostriknu wedeckem. i inverza potom radi jak diva ;)
Po dnešní vyjížďce můžu zodpovědně prohlásit, že výměna bovdenů zabrala. Ještě mi poraďte, jak zkracujete a aretujete konce lanka? Ještě se mi nepodařilo použít lanko podruhé :-( Zpravidla se mi trochu rozplete konec lanka, i když je na něm ta pojišťovací hliníková čepička :-(
zkoušel jsem to taky a na nic nepřišel, třeba jsem ten konec ještě před vytažením prokápnul vteřiňákem a stejně to pak někde nešlo protáhnout – beru to tak, že lanka jsou prostě čistě spotřební záležitost a tam mám vždy po ruce zásobu nerezových, jinak už dva roky jezdím koncovky s „brčkama“ od aligatora a jsme naprosto spokojený… bowdeny mám noname imitace Jagwirů a ještě je asi nechám na příští sezonu, pokud Ježíšek nenadělí Nokony, hmmmmmmmm…