Kotoučové brzdy na koloběžku

51 nepřečtených
  • Aillas

    Ahoj,

    budu si skládat novou koloběžku na rámu Mibo Express http://www.mibo.cz/…xpress-20-20 . Nechci Véčka, takže mi udělají variantu pro kotouče. S těmi ale bohužel nemám žádné zkušenosti (na kole mám V). Výběr jsem zúžil na brzdy Shimano SLX M675 a Avid BB7. Problém je, že si nejsem úplně jistý, jestli by mi u hydraulik stačila 170cm délka hadice (je to tak na hraně). Udává Shimano ten rozměr přesně? U mechanik není problém koupit 2m lanko a bovden, ale nevím, jestli je možné pořídit delší hadici na hydrauliku. Máte s tím někdo zkušenosti?

    Další věc je průměr kotoučů. Jaký průměr zvolit pro 20" kola a 195cm/110kg jezdce?

    Všem předem díky za rady.

    0 0
    • Vilém  

      Hadice delsi sehnat lze, neco to vsak stoji.

      Na kolobce 26/20 mam BB7 a 180/160 kotouce. Tipuju, ze na obe kola 20" by stacily 160mm kotouce.

      0 0
      • Aillas  

        Jak jsi s BB7 spokojený? Na koloběžkách jsou vidět dost, takže to byla moje první volba. Chci něco spolehlivého a bezúdržbového a když jsem tady pročítal diskuze, tak mi z toho vyšlo, že lepší volbou z tohoto pohledu začínají být hydrauliky od Shimana a proto jsem do výběru přidal i je.

        0 0
        • Vilém  

          Ja spokojeny jsem:)

          Mel jsem tam jednu dobu hydry Shimano, ale bylo to nachylnejsi na skrtani, coz me stvalo a taky jsem to potreboval udelat blbuvzdorny, protoze kolobku obcas prevazi pritelkyne autem, takze jsem musel vyloucit nechtene zmacknuti paky pri vyndanem kole:)

          BB7 me se 100kg ubrzdi naprosto bez problemu a to ji pouzivame primarne se psem, coz byva obcas vcelku slusna rychlost. Diky nizkemu tezisti se s tim da brzdit hodne ostre, zpomaleni je vyraznejsi nez na kole.

          0 0
          • Vilém  

            Jeste dodam, ze soucasne hydry od shimana, od Deore nahoru, by na tom s tim skrtanim byly lip, v soucasnosti jsou desky dal od kotouce, nez tomu byvalo u starsich modelu, ktere jsem tam mel.

            Takze pokud nemas podobny pozadavek, jako ja s blbuvzdornosti, tak kdyz chytnes nejakou akci, tak to mozna vyjde i levneji jak BB7 a taky lehci jak BB7.

            Pokud bych se rozhodoval o hydrach, dal bych soucasne deore.

            0 0
            • Aillas  

              Tak určitá blbuvzdornost určitě není na škodu. Navíc by mi odpadlo řešení délky hadice, které zase hydrauliky prodraží.

              Ještě se zeptám na možná úplně nesmyslnou otázku. Na koloběžky se používá stejně jako u kol set přední + zadní bzdry? Rozdíl v délce bovdenů a lanek je jasný, ale jde mi o třmen a uchycení. Navárky mi udělají podle dodaných brzd, tak bych nerad nakoupil špatně :-)

              0 0
              • Vilém  

                Nevim jak ti to udela Mibo, ale predpokladam, ze se budou drzet cyklo standardu. Takze bys potreboval predni a zadni s patricnyma adapterama pro dany prumer kotouce a pouziti bud v predu, nebo vzadu.

                Tzn. kdyz bys pouzil 160/160 kotouce, tak by mely byt dva rozdilne adaptery, predni mensi.

                Na te 20" by to mohlo vyjit, ale na tu nasi 26/20" jsem na zadni brzdu musel objednavat delsi lanka, klasicke na kolo bylo tak o 10cm kratsi a to jsem zkousel nekolik ruznych vyrobcu lanek.

                0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Ad přeprava: mám u manželky v autě pro všechny případy trvale červené plastové rozpěrky do třmenů, tím je problém vyřešen. Když se nakládá kolo, stejně ho rozebírám já, když se skládá zpátky, dělám to zase já nebo syn.

            0 0
            • Vilém  

              To by u nas neklaplo:) Zkousel jsem to s rozperkama, po dvou prevozech byly ztraceny nekde v hlubinach auta, nasel jsem je asi po roce, pri cisteni auta.

              Stejne tak jsem to musel udelat s jejima kolama, semtam to prevazi, rozklada a sklada sama a to se pak tezko radi, kdyz je nekolik set km daleko a vola, ze nemuze dostat kolo do ramu. Uz jen ji naucit grif jak dostat retez na kazetu, kdyz je na kole 9sp SRAM saltr, to byl boj:)

              0 0
              • Martin  

                já jsem rozpěrky taky honil po celém kufru, pak jsem si je dal do malé plastové krabičky a ta se už neztratí tak snadno

                0 0
              •  
                Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                0 0
    • KoudakT  

      Asi mi uniká potřeba hyder (a ještě SLX) na koloběžce. To přece jde ubrzdit v podstatě čímkoliv. Nebo na tom plánuješ jezdit takové úlety?

      Jenom pro zajímavost… jak vlastně povedeš tu hadici na zadní brzdu?

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Koloběžku ubrzdíš čímkoliv, 100 kg jezdce ne tak úplně. Co jsem viděl, tak se dolů dá na koloběžce jezdit minimálně stejně rychle, jako na kole, tak proč ne odpovídající brzdy?

        0 0
        •  

          Pravda je ale taková, že kolobrndu ubrzdíte s běžnými V-brzdami naprosto v pohodě, i když vážíte metrák (i něco přes). Tedy při takříkajíc běžném užívání. Pokud se chystáte pravidelně sjíždět alpské průsmyky, stojí za to o „kotoučích“ uvažovat – V-brzdy při dlouhodobém použití přehřívají ráfky a vzhledem k tomu může dojít k explozi duše (v praxi k tomu dochází jednou za uherský rok). Opodstatnění kotoučovek je také u terénních koloběžek, u nichž má tento druh brzd jednu zásadní výhodu oproti Véčkům – nezanášejí se bahnem. Běžný koloběžec se ale skutečně bez kotoučovek obejde. Jen perlička na závěr – závodní elita používá Véčka nebo silniční ráfkové brzdy, vlastně brzdu jednu jedinou – na předním kole. A můžete si být jisti, že tihle lidi pomalu nejezdí.

          zdroj: http://priblizovadla.cz/…m-kolobezek/

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Nechci se přít, V-brzdy i silniční jsou lehčí, silniční elita neváží metrák.

            Na kolech mám všechny tři typy brzd: silniční, V i hydraulické kotouče. Pro provoz a údržbu v mnohdy nepěkném počasí jsou nejméně problémové jednoznačně hydraulické kotoučové brzdy (i když jsou u kolobrnd náboje a tím i kotouče nízko oproti biku, což hraje v jejich neprospěch – budou se více špinit).

            Jedna věc je prasklá duše (viděl jsem 2× v Dolomitech u silniček), jiná je spotřebovávání ráfků brzdovými gumičkami, stačí pár kaluží s bahnem a pískem na krajnici okresky, v neposlední řadě mi lehce vadí také značně proměnlivý účinek brzd za mokra obecně, o sněhu nemluvě.

            0 0
        • KoudakT  

          Že to jde, o tom nepochybuju. Ale když porovnám možnosti brzdění na kole, kde se můžu vzepřít na pedálech a ještě si pomoct rukama na řidítkách, tak za sebe říkám, že bych se na kolobrndě 70 dolů z kopce nepustil, i když na kole s tím nemám žádný zásadní problém. :-D

          0 0
      • Aillas  

        Jak jsem psal, nemám s kotoučema žádné zkušenosti a koloběžky se běžně dělají i s hydraulikami, takže mě nenapadlo, že by s tím mohl být nějaký problém.

        Ta volba vycházela spíš z toho, co se tady doporučuje na kola.

        0 0
        • Lister  

          Ta je od Pechra ne?

          Dal bych BB7. Bude to bohatě stačit. Já mám véčka a i tak to brzdí fest.

          0 0
    • alinceb  

      Brzdové hadice Shimano se prodávají i v metráži. Zkus nějaký větší servis, jestli nemají roli. Popř. se dají koupit i jiné než Shimano – třeba Max1

      BB7 nejsou špatné brzdy, ale brždění je namáhavější na prsty než hydraulika.

      0 0
    • DEEcz  

      Tuhle koloběžku mám. Jezdím na ní s dcerou (v součtu máme cca 120kg) a potřebu kotoučů vůbec nepociťuji. Brzdí to jak kráva.

      Tím teda nechci od tuningu odrazovat. Bude z toho taková stylovka a nemá to každej.

      0 0
      • Aillas  

        Já mám teď Geroye s 26/20 a véčkama a občas bych lepší brzdy uvítal. Jsem z Valašska a mám to kolem samý kopec a v rychlostech kolem 70km/h to s véčkama není nic moc. U toho Expressa se na takové rychlosti asi nedostanu, ale zas to bude s menším kolem hůř brzdit.

        0 0
        • DEEcz  

          Jasan. Chápu. V takovejch krpálech to smysl mít bude.

          0 0
        • DiXX  

          70km/h na koloběžce? Není to trošku sebevražedný?

          0 0
          • Lister  

            Záleží na velikosti kolobky. Ty velké s tím nemají problém.

            0 0
            • Martin  

              to je občas vidět ve sjezdu z Pradědu

              0 0
      • vladaza  

        To, že to „nemá každej“ bude myslím jediný pádný důvod pro montáž kotoučovek :-). Já mám na Kostka Racer /kombinace 28" a 20"/ obyč. silniční brzdy a brzdí to jako bejk, ať se neopakuju s kravkou. No a těch 85 kg mám. Stačí dát slušný špalky. Na 20" mají kotoučovky čistě designový význam, teda podle mýho. Něco kolem brzd na kolobce se dá najít na http://priblizovadla.cz/. Trhněte si, všichni :-).

        0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Nerad bych se mýlil, ale brzdný účinek (ráfkové) brzdy se s průměrem kola zvyšuje. I Ty si trhni :-).

          0 0
          • krtex  

            Brzdný účinek ráfkové je víceméně nezávislý na průměru ráfku, u kotoučů je to pak přesně naopak než píšeš :-p

            KTX@

            0 0
            • Lister  

              Tak tohle mi prosím nějak vysvětli.

              0 0
              • krtex  

                Malé kola, při shodném brzdném účinku kotouč/ třmen = vyšší výsledný brzdný moment než u kola většího průměru.

                U ráfkové je to jedno. Tam je účinek stejný, když předpokládám rovněž stejné tření ráfek/špalek..

                Případný obrázek zítra :)

                0 0
                • Lister  

                  Fyziku už mám hodně dávno za sebou…

                  Takže je to tak, že hmotnost celé soustavy a tím pádem setrvačnost která se při brždění přenáší na ráfek vyvine tím větší moment čím větší je průměr ráfku. Takže ráfková brzda, ač její síla vytvoří u větší kola větší brzdný moment než u menšího, jen vyrovná tento rozdíl a ve výsledku to vyjde nastejno?

                  0 0
                  • krtex  

                    To co píšeš, by platilo, kdybys chtěl brzdit rotující soustavu, např. setrvačník (což ale není případ rozjetého cyklisty). Zde by pak u ráfkové brzdy velmi záleželo na průměru ráfku (stejně jako záleží na průměru kotouče u kotoučovek).

                    U sjízdní soustavy kola (koloběžky) však stačí selský rozum a představit si, že ráfek je „rozvinutý“ jako kolejnice a ty vyvíjíš tření čelistma ráfkové brzdy zboku kolejnice :)

                    KTX@

                    0 0
    • Lister  

      Když už tu je tolik koloběžkářů.

      Kterou nohu máte dominantní a jak dlouho vám trvalo naučit se trhat druhou.

      Hlásím se mezi praváky a překvapilo mne, že na střídání jsem si zvykl docela rychle – po cca 50km jsme už kopal slušně oběma.

      K brzdám – jak jsme psal výše tak BB7. Kolobka je pro mne bezúdržbové nekomlikované zařízení, které často převážím autem, někdy se vytáhne jedno z kol a tak bych nechtěl řešit, že si omylem zmáčknu páku.

      0 0
      • vladaza  

        Pro mě, jako praváka, je v mírné výhodě odraz levou nohou. Na střídání jsem si nijak zvlášť zvykat nemusel, nohy střídám cca po 5 odrazech, ale je to různé podle profilu trati /do kopce třeba po 7–8/ a rychlosti – z mírného kopečka třeba jenom po 2. Pro mě je výhoda, že má Racer široký stupátko, občas mám na něm při odrážení obě nohy vedle sebe.

        0 0
        •  

          to střídání mám podobné jako ty, občas mám problém že si u Kostka Tour 3 brnknu o košík kterej je tam vepředu docela nízko u stupátka

          0 0
      • black.horse  

        Rukama pravák a lepší odraz mám levou nohou, ono stejně více než o odrazovou nohu jde o nohu, co stojí na koloběžce:-) jinak střídání stylem pata-špička jsem zvládnul za tak cca 20–25km, od pořízení koloběžky, ale střídání přeskokem mi moc nejde a neprovozuju jej. Možná časem. Jelikož jeden stroj už je od léta doma Kostka Hill 20/16 s buclatejma pneu, zvažuju stavbu druhé lehké silniční na větších kolech… není tu někdo z Prahy kdo by mě nechal svézt kousek na něčem silničním 26/20? Říkám si, zda je stavba druhé koloběžky vhodná/potřebná – moje představa je, aby to bylo lehčí, rychlejší a stabilnější na rovince, větší-delší rám… prostě na sportovněji pojaté ježdění po silnici. Ta Hillka je pro mých 192cm zase příjemně obratné vozítko se psem do parku a lehčího terénu, prostě hravej univerzál.

        0 0
    • highlander  

      Mám Kostka Tour 26/20, kotoučovky Simano ???, byly nejlevnější :-), kotouče oba 160mm, zadní hadici jsem dával delší a všechno funguje bez údržby…ujeto cca 3500 km, z toho 850 s brašnama k moři a nebyl sebemenší problém…

      0 0
    • vladaza  

      V parnu vozím bidon v ledvince, starší Kostky jsou poměrně krátký , košík by mi nejspíš zavazel.

      0 0
      • KinDo  

        od detstva som na kolobezke nestal – takze mozem mat mylne nazory :)

        mam pocit, akoby to bolo ked stojim na bajku (idem zo sedla)

        vtedy moc rajdy nepustam – na kolobezke to nie je problem ?

        pytam sa kvoli pitiu z bidonu …

        0 0
        • Marskatin  

          no není to to samé.

          na kolobce se naučíš stát na místě mnohem rychleji než na kole.

          A k tomu srovnání s kolem.

          jednak stojíš podstatně blíže zemi a prakticky v ose. Na kole stojíš o 20–25 cm výše a mimo osu dle použitých pedálu a Q faktoru klik.

          0 0
        • Vilém  

          Nevim zda je to u vsech kolobek stejny, ale Tektoss co mame doma ma hravejsi geo, pomerne strmy hlavovy uhel. Kdyz se clovek ma drzet jednou rukou, tak je to pomerne citlive. Zezacatku jsem s tim mel trochu problem, ale casem jsem si zvykl a uz s tim pocitam:)

          0 0
    • Aillas  

      Díky všem za veškeré postřehy. Ještě mě ale napadl další úhel pohledu. Našel jsem 3D pohled na třmen BB7 http://www.chainreactioncycles.com/…rp-prod79346 a přijde mi, že bude zasahovat dost daleko od kola (když se na třmen podívám zezadu, tak je jeho velká část nalevo od spojnice děr pro uchycení). Jde mi o to, že čím víc bude trčet ven, tím je větší šance, že do něj na zadním kole kopnu. Fotky z tohoto pohledu se blbě hledají, ale přijde mi, že Shimano tolik netrčí. Nejlepší mi možná přijde TRP Spyke, ale těžko se to porovnává. Jak si v tomto ohledu podle vás jednotlivé třmeny stojí?

      0 0
      • Vilém  

        Kazdopadne je trmen, smerem ven od kola, sirsi nez hydraulika. Semtam do nej taky kopnu, ale nic hroznyho. Zalezi kde bude na tom Mibu umistena navarka.

        0 0
        • Aillas  

          Našel jsem fotku Miba s kotoučovkou. Navářka moc utopená není.

          0 0
          • Vilém  

            No, ten nas tektoss (foto ilustracni, ale ram mame stejny) ma navarku vzadeji a i tak o trmen obcas zavadim.

            Predchozi verze tektossu, co mam v profilu, to mela vepredeji, ale prave diky tomu omezeni kontaktu to ted ma posunute.

            0 0
        • Aillas  

          Tady ještě jedna s BB5.

          0 0
          • Lister  

            Nepřijde mi to špatný.

            I když je pravda že ji si dokážu ukopnout kotník i o zapuštěný rychloupínák.

            Holt na kolobku dozadu se 65mm náboj hodí. Mám doma se 100mm a 65mm a je to znát.

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.