Všímaví bajkeři, neviděli jste někde levný digitální tlakoměr (stupnice v PSI), který by šel použít na měření tlaku vidlice a tlumiče?
Všímaví bajkeři, neviděli jste někde levný digitální tlakoměr (stupnice v PSI), který by šel použít na měření tlaku vidlice a tlumiče?
si to trochu odporuje.. levny X digitalni …
pocitej, ze tezko koupis neco pod 5 tisic..
chyba lavky…! Levny a digitalni manometr jsem kupoval v Lidlu za 129,– Urcite zase prijde do akce, uz je to nejaky ten mesic. Da se prepnout bar/psi a meri i vzorek pneu :o)) Nevim ted presne, jaky ma rozsah, ale na Marzosku to staci.
Taky jsem to viděl v Lidlu, ale nějak se mi nezdálo, že to bude fungovat s galuskovym ventilkem. Nemáš vyzkoušeno?
Vyzkouseno nemam, ale:
Copak redukci mám, ale ta moje neumí pustit tlat z duše do měřáku (jakéhokoliv). Nafouuknout u benziny se přes ní dá, o tom žádná.
Už jsem to tady někde psal, musíš si sehnat tak dlouhou redukci která ti umožní měřákem zmáčknout ventilek, já jsem sehnal tři délky, asi co výrobce to jiná délka.
Tos obcházel prodejny a zkoušel nebos našel kontakt přímo na výrobce?
koukni na www.conrad.cz/…ni-pneumatik
ještě jednou www.conrad.cz/…ni-pneumatik
adresa je i s +dp61061, nevím proč to stroj nevzal…
Díky za typ, lae je to hodně drahý a navíc se mi zdá, že bych se stím nedostal dovnitř. Já jsem dnes našel jeden kousek na novelmoto.cz/katalog_DO-ostatni.htm za 399,– Ivaneckovi děkuji za info. Právě na tento měřák jsem myslel – nebo jemu podobný. Jenže v Lidlu nic takového nemají a není to obchod, kde by byl zákazník pán a kde by mohl vznést požadavek a pan (a to podtrhuji: pan obchodník) mi to sehnal – jak to chodí v poctivých kamenných obchodech.
To co naměříš (pokud tam vůbec bude takovej rozsah), to už tam pak nebude.
Tohle vetsinou namitaji lide, kteri to nevyzkouseli :o) Nic ve zlem. Pri kazdem mereni utece 1.5 psika. Ted rozdil je vzdy podobny, tzn. na 1 psika presne muzes nastavit tlak. To mi prijde jako dost slusna presnost.
To záleží co měříš. Z pozitivky možná, z negativky to bude mnohem více, protože má mnohem menší objem, u některých tlumičů s menší komorou to taky nebude nic moc.
Tuhle potvoru mám od předloňska z LIDLu ;-) A stálo to asi 150 Kč. Ale je to použitelné jen na motoventilky, s jinými asi bude problém… Měří to jen do 7 BAR, tzn. 99,5 PSI. V porovnání se starou litinovou mechanickou Konektou je přesný, rozdíl je jen 0,05 BAR, ale to přičítám spíše už uniklému vduchu při měření.
Zdar ,trochu to tady oživím. Nenarazili/nepoužíváte někdo tlakoměr kterej je schopnej měřit řekněme do 250psi? http://www.cyklostore.cz/…easure-gauge Tohle by bylo použitelný na pneu/vidli ,ale do tlumiče foukám přes 200psi ,tak by se hodil nějakej s větším rozsahem..
Díky
A přímo digitální pumpa do 300 psů? https://www.bike24.com/p2131881.html
Chci s tím měřit jak tlumiče ,tak pneu. Používat redukci je oser. Navíc si myslím ,že tlakoměr bude přesnější díky absenci hadičky.
Proc to potrebujes? Pneu merim dilenskou pumpou. Vidlici a tlumak pumpou na vidlice. A nikdy jsem nemel potrebu mit neco dalsiho. Pokazde fouknu co potrebuju a premerovat nepotrebuju.
Každá pumpa měří jinak. Navíc u tlumiče/vidle je problém to změřit přesně kvůli uniku vzduchu po odšroubování..
K čemu tak přesně,stejně se ti to bude měnit s teplotou.
Ano kazda pumpa meri trochu jinak, ale ta stejna porad stejne. A kdyz foukas tlumic a vidlu tak ti utece spis vzduch ze slausku a taky pokazde stejne, takze je to jedno, proste vis kolik mas fouknout vcetne pripadneho uniku. Podle me resis nesmysl a manometry na pumpach ti staci.
A to je jeden důvod ,nefoukám pořád stejnou pumpou. Možná řeším nesmysl ,ale o tom BF většinou je. :D
tak to je fakt utecha ze mam dve pumpy a zhoudou okolnosti 2 meraky, jeden schwalbe a druhy topeak (ten druhy preto lebo som si myslel ze ten prvy som stratil a neskor sa nasiel) a kazde jedno meria inak a ne uplne o malo.
(pumpa leyzyne a specialized, meraky topeak a schwalbe), o pumpe na tlmice ani nehovorim, to si volako pamatam kolko tam ma byt.
jako za tie prachy nech s tym idu do riti, docela ma to podobne ako kolegu dole vytaca.
Prozdratim ti tajemstvi. Zadny vzduch po odsroubovani pumpicky na tlumice neuchazi.
Chudak, ten se ale nacekal.
A jak se chceš vyhnout redukci? Máš pneu s moto ventilkem?
Na ten postovaný dig. manometr redukci netřeba.
Tento týden jsem si koupil od Schwalbe, ale má rozsah pouze 11 bar…jinak na pneu je super…funguje jak na galusky tak i autoventilek…
Schwalbe Airmax Pro manometr
Ten vypadá na chlup stejně jak výše postovanej BBB. Něco takovýho bych si představoval ,ale aby to umělo aspoň 250psi
Blbne mi a ukazuje totální hovadiny nová baterie. Co stím.
Nejaky tipy na digitalni manometr na galuskovy ventilek? Schwalbe a BBB jsou IMHO to same. Neumi upoustet tlak, coz je dost neprakticky.
Dobry je pry tento:
https://www.bike24.com/p213754.html
Jaky pouzivate
Diky
Mam ho myslím 2 roky – musel jsem si ho překalibrovat – objel jsem všechny benzinky v okolí a zjistil že mi měří o něco (0,1bar) víc. Tak jsem zavedl bulharskou konstantu. Má přepínání galuskový-auto ventil, nechá se přepnout že po cca 0,5sec vzorkuje takže při upouštění ukazuje aktuální hodnotu, na upouštění má čudlík. Baterka 2 roky drží a to ho používáme dva tak 2–4× týdně.
Digitální manometr jsem taky sháněl. Zkusil jsem dva Topeak SmartGauge D2, oba dva na pláštích měřily o pár psi míň než další dva manometry a pumpa a na tlumiči pak o 10 psi míň než dvě tlumičový pumpy. Ale je možný, že to třeba byla jen vadná série a ostatní budou v pohodě, nejlíp se dotázat prodejce.
Pak jsem objednal Blackburn, ten šel taky zpátky protože měl trochu velkej airlost při nasazování a sundavání. A do třetice jsem vzal Schwalbe, kterej nemá odfoukávací tlačítko a ukazuje asi o 0,08bar míň než pumpa a další manometr, ale nakonec jsem si ho nechal a po pár měření nepoužívám a vrátil jsem se k manometru na Topeak Mountain pumpě. Jinak asi nejlepší manometr v poměru cena vs. přesnost mi vyšel takovej černej podlouhlej z Ali, ale ten je jen na auto ventilky a ta galusková redukce by se na něj musela přilepit.
Nejlepší řešení mi připadá pumpa s velkym objemem a digitálním manometrem, protože tlak v pláštích většinou klesá, takže se při kontrole stejně dofukuje. Ale pumpy s digi manometrama snad dělá jen Lezyne a pak snad Beto dělá manometr na hadici, ale ten asi bude dost překážet.
Ok, dik obema za info, jeste projdu recenze a asi jdu do Topeaku.
Na http://forums.mtbr.com/…1019119.html si docela chvali analogy https://www.amazon.com/…_product_top?….
Ovsem zarazi me cca 5% poruchovost, dle komentaru, coz neni uplne malo. A obdobne typy na Aamazonu maji jeste vetsi.
Nezna nekdo nejakej fejk za zlomek ceny? :) Pro presta ventilek.
Spoustu toho maj na Ali, analogy jsem odtamtud měl dva a nakonec šly do popelnice. Jaký měly rozlišení si nepamatuju, ale každej tenhle měřák má nějakej únik vzduchu při nasazení a sundání, takže mi přijde lepší to ladit pumpou. Nakonec jsem si na základě týhle diskuze včera objednal Lezyne Digital Overdrive (bez vzdušníku). Topeak Mountain co mám sice docela v pohodě, ale z měřáku se hůř odečítá v šeru a nevyhovuje mi koncovka (zkoušel jsem i jiný Topeak koncovky a taky nezaujaly). Takže nakonec čekám pěknej dárek v podobě Lezyne, snad ji nebudu muset zas posílat zpátky.
Tam bude koncovka na normalni autoventilek. Akorat je to jen do 4 baru.
jezdím kolem 2Bar.. takže hlavně proto chci tenhle citlivej na dolní hranici
Si koupis prechodku AV FV nebo naopak dle potreby. Nebo to neresit a koupit si primo na kolo digitalni BBB nebo SKS kde jsou oba.
Protože jezdím bezduše na nízkém tlaku začal jsem pokukovat po nějaké manometru který bude přesnější než ten co mám na obyč dílenské pumpě. Existuje nějaký osvědčený předpokládám že digitální manometr na galuskový ventilek pomocí kterého se dá rovnou i upouštět tlak? Abych mohl například pumpou nahustit na 2bar a pak pomocí manometru snížit na 1.8bar aniž bych po každém měření musel manometr sundávat z ventilku ručně upouštět a zase měřit jestli jsem upustil dostatečně.
Trochu to oživím ;-) …
Hledám digitální měřák na pneu, doteď jsem měl Schwalbe Airmax, ale tak nějak jsem zjistil, že podle toho, jak moc ho „narazím“ tak měří vcelku rozdílně (až o 4 psi). Nejsem si jistý, ale podle mě to dřív nedělal. Teď v něj tak nějak ztrácím důvěru :/ …
Máte stejnou zkušenost? Je to vlastnost tohoto měřáku (podle toho jak moc se narazí na ventilek nebo si odsloužil svoje?) Používáte ke své spokojenosti jiný?
Díval jsem se na Topeak D2X, ale nemá náhradní díly a trošku se bojím, že jak se ochodí hlava, tak je to zbytečně drahá sranda :-/ …
Používám taky schwalbe a nic takového nepozoruju, na druhou stranu tím jak poctivě řeším tlak si nejsem úplně jist ze bych nějaké 3–4 psi poznal
Ok, zkus ho nasadit normal, jak jsi zvykly a pak znovu opakovaně a narvat ho na ventilek co to jde. Jde mi o to, jestli zmeris stejnou hodnotu nebo bude naopak ukazovat rozdilne treba o 2–4 psi. Samozrejme za předpokladu ze nejsi jak kamos, kteremu u toho utece 8 psi jen to hvizdne jak to krive nasadi.
Diky.
Zitra zkusím :-)
Mam tenhle swalbe a vyzkouseno.
Nekolikrat lehce prilozen (ale i tak dostatecne silne aby to zmerilo) a nekolikrat silne.
Vzdy cca stejne (pri tom zmacknuti mi vzdycky neco malinko uteklo).
Podle me uz mas spis vadny kus
tak opakované měření asi 10× s rozptlem max 0,1Psi tak že za mě dobré zkoušel jsem to na předním i zadním kole a vždy to ukazovalo konzistentne. Zadní kolo 23,3Psi přední 17,6Psi každé měřeno5×. Neřeším jestli ten manometr měří přesně, stačí mi že ukazuje pořád stejně :-)
Tak že minimálně můj kus měří dobře.
Super, tak ten muj ma za sebou par padu a 3–4 roky pravidelneho pouzivani. Tak mozna jen zhebnul, zase za ty prachy byl cajk. Ano, jde mi o opakovatelnost mereni, cisla si predelam :) …
Co tenhle jen nemá otočnou hlavici: https://www.muziker.cz/…art-gauge-d2?…
Ten mam, a otocnou hlavici ma :)
Za me fajn vecicka, funguje dobre i na vidli/tlumic.
Já jsem tedy velmi nespokojen s přesností, která je horší než se objevovalo v recenzích.
S cim jsi presnost srovnaval? Me to v podstate sedi s pumpou na vidle, ale velka pumpa na pneu je uplne jinde.
primárně s manometrem co mám u kompresoru a při nízkých tlacích v rozmezí 1–2 bary. stejně tak s https://www.kupkolo.cz/…tar-al_z484/… protože o tohle rozmezí mi šlo primárně. D2 ukazuje nějak méně než tyhle dvě věci …
Aha, vidis, to me nenapadlo ze by to mohle pri ruznych tlakach kecat jinak.
Prave ze jsem si vzdycky myslel ze vozim gumy spis tvrdsi oproti nekterym kamosum, podle dilenksy pumpy 1,6/1,8 a D2 mi ukazal 1,3/1,5. No a protoze proti vidlicovy pumpe mi vysledky celkem sedi, myslel jsem ze kecal manometr na dilenske pumpe.
Pokusim se to nekde vyzkouset na pumpe proti kalibrovanymu manometru.
D2 mi ukazuje stejně jako kalibrovaný manometr + 2 další pro porovnání (v rozsahu 1–4 Bar). Dílenská pumpa Force mi ukazuje o 0.5 Bar víc, špatně.
Používám SKF a v pohodě, taky naměří vždycky stejně ± nějaká setinka
Taky používám, ale já mám na to levé ruce a občas si to kolo dost vypustím :D
Čudlík na odpouštění moc nepoužívám, to je pak akorát zalepené od mlíka
Tak já mám mlíko asi vyschlé, ale odpouštím to jenom tím, jak to blbě přiložím :)
Čudlík na odpouštění je tady ta úplně nejlepší věc. Bez něj bych už manometr nebral. Ventilek na kole natočím zhruba mezi 4.–5. hodinu, nenechávám ho úplně dole. Přijde mi, že mlíko se do něj takhle při měření tlaku nedostane.
Taky mam a prijde mi fajn. Z decathlonu za 399.
Schwalbe jsem vyhodil po dvou tydnech, totalne nekonzistentni vysledky. Misto neho poridil Topeak SMART GAUGE D2 a naprosta spokojenost. V porovnani s digitalni Xiomi pumpou jsou ± na stejnych cislech.
Nevadi mi, kdyz se to lisi od jine pumpy ale jde mi o to, aby opakovane mereni bylo stejne a ne to litalo „hore / dole“.
D2 – umi PSI pouze v celych cislech nebo umi i desetinna cisla? Dle manualu mi prijde, ze pouze cela cisla.
Presne, jen cela cisla. Opakovatelnost je dobra.
jen cela.
ale teda ladit PSI i na desetiny misto, to uz je trosku obsese ne? :))
Samozrejme to nefunim na desetiny, ale zvysuje to presnost.
Na vidli, kam foukam 145 psi je poznat rozdil, kdyz dam 147 nebo 143 … tedy +/- 2psi. U plaste mas 1psi vetsi rozdil nez u vidle.
Nechci rejpat, ale to opravdu poznáš rozdíl na vidli 2 psi? To jsi teda extra vnímavý. Jeto rozdíl cca 3%. Odhaduji, že jen manometr na té pumpě bude mít přesnost tak ke 2%. Větší rozdíl udělá jen foukání za různých teplot. A taky výraznější rozdíl je při foukání, kdy tlačíš zahřátý vzduch a ve vidli pak zchladne.
Bavime se o sjezdu ;)…
Tak to je snad jedno.
Taky poznám malé rozdíly u nafoukání odpružení. Při foukání je samozřejmě pak základem:
Co se týká změny teploty, tak to samozřejmě na odpružení poznám poměrně výrazně (když mám nafoukáno při pokojové teplotě) a to jak v zimě (třeba 5° a méně) nebo naopak i v extrémních vedrech (v extrémních vedrech to udělá nejen rozdíl těch teplot, ale v pořádném terénu se odpružení i více zahřívá).
Ale protože mám rezervu na dorazu a v zimě jezdím sjezdy méně agresivně, tak většinou na zimu nepřifukuju. Hlavní pointa je, že se nerozhodí nijak výrazně posed (rozdíl sagu na tlumiči a vidlici), protože jiná teplota venku ovlivní vidlici i tlumič (nemusí sice úplně přesně stejně, ale to není už velký rozdíl).
Pár týdnů zpět jsem zrovna měnil vidlici a tedy znovu ladil nastavení odpružení. A přitom jsem zbytečně porušil ten třetí bod (jiná pumpička).
Mám dvě pumpičky na odpružení. Jednu z rozsahem jen do 175psi, která má ale jemnější stupnici a tu používám všude tam, kde vozím nižší tlaky. Tzn. vždy to bylo u všech vidlic.
U tlumičů často foukám nad rozsah 175psi a tedy používám tu s větším rozsahem. Tak jsem měl nafoukaný tlumič na 170psi (předtím jsem ho měl i na více, proto jsem nepoužíval tu pumpu s menším rozsahem).
Novou vidlici jsem poladil a pak jsem ještě pro jistotu kontroloval tlak v tlumiči (3/4 roku jsem ho nefoukal). A nesprávně jsem to vzal tou druhou pumpičkou s rozsahem do 175psi, když už tlumič mám jen na 170psi.
Pak jsem vyrazil na vyjížďku a celou vyjížďku jsem se trápil, protože jsem měl rozhozenou geometrii, více nakloněné kolo dopředu. Už jsem hned tušil, že je to tím tlumičem (vyměněná vidlice byla stejně vysoká a naladěná na stejný sag, jako ta původní).
Ani v terénu to nebylo úplně ono a bylo znát, že je tlumič už lehce přefoukaný.
Samozřejmě jet se na tom včetně toho terénu dalo bez problémů, ale poznat to prostě bylo pro mě opravdu hodně výrazně a dost mi to vadilo.
Doma jsem pak porovnal pumpičky a na tlaku okolo těch 170psi jsou o 5psi posunuté, tedy bylo třeba tou s menším rozsahem fouknout 165psi, abych byl na té původní hodnotě 170psi z té druhé.
Tak jsou extra citliví jedinci, ale 2 psi?
Psal jsem o parametrech, které udělají výrazně větší rozdíly a je třeba na ně myslet.
K třetímu bodu – o přesnost jde. I když máš stále stejný měřák (pumpu), tak ta přesnost znamená, že se o udávanou hodnotu (%) může zobrazovaná hodnota lišit od skutečné a to různě při každém měření (chyba v opakovatelnosti). Takže zjednodušeně jednou ukláže o 1% vyšší hodnotu a podruhé zase nižší. Není to jen konstántní podunutí daných hodnot na jednu stranu.
Já píšu jak mi to v praxi funguje, ne jak by to možná teoreticky u nějakého zařízení mohlo fungovat.
Znatelná chyba v opakovatelnosti měření v mojem případě není, tu jsem si u všech používaných pumpiček/pump/měřáků vždy pečlivě ověřoval. Tedy nějaká málá je, ale je výrazně menší než mnou požadovaná přesnost nastavení hodnoty (tedy pro mě zanedbatelná).
Já ti to nerozporuji. Ale ty také skutečně poznáš rozdíl 2 psi při tlaku cca 140 psi?
Já si to dokáži představit při změření na zkušební stolici :)
Primárně jsem ale chtěl nastínit, že reálně jsou chyby při foukání (měření, teploty, …) ještě větší, ale uživatel o nich neví.
U 95psi ladím po 2psi, což je tak akorát krok, který poznám. Na 140psi aktuálně nic nevozím, ale tam by to bylo srovnatelné o 3psi. U 165–170psi, tam už ladím po 5psi.
Jenže dneska e nefouká do vidlic 140 psi, ale třeba jen 70psi při 90kg.
Breakpain fouká 145 psi. Na to jsem reagoval. Ale i při 70 psi jsou 2 psi na úrovni chyby (jsou co necelá 3%).
Jenže rozdíl mezi 70 a 73 je o tom kolik dokážu využít zdvihu v posledním centimetru. Ale přesvědčovat tě o tom nebudu…
Presne tak, na stejny trati mi 3psi ve vidli udelaj kolem toho centimetru rozdilu ve využití zdvihu.
Ale jo, já ti to nevyvracím. Neříkám, že to vliv nemá. Pouze se snažím napsat, že reálně tam můžeš mít výrazně jiný tlak, než si myslíš, když řešíš, že poznáš 2 psi.
Jinak rozdíl na stejné trati je naprosto irelevantní. Rešíš, že poznáš rozdíl v tlaku cca 3% (za relativně snadno kontrolovatelných podmínek nastavení tlaku). Ale reálně i na stejné trati rozhodně nedosáhneš stejných podmínek pro zhodnocení využití posledního centimetru zdvihu. Nikdy nepojedeš stejnou rychlostí, nezvolíš stejnou stopu, nebudeš mít stejně zahřátou vidlici, nebudeš mít stejné postavení na kole, nebudou ti stejně ležet kameny ve stopě, vidlice bude vždy jinak zkourcená při dopadu – jiné pasivní odpory atd. Tyhle parametry ti výsledek ovlivní daleko více, než nějaká změna tlaku o pouhé 2 psi (3%) na začátku tlakování. Obzvláště, kdy celkový průběh zdvihu v tomto případě podstatně ovlivňuje kompresní tlumení vidlice.
Nakonec vezmu do práce nějakou vidlici a změřím statickou charakteristiku (síla / zdvih) při menších změnách tlaku :)
Ale mě je jedno jestli to je reálně jiný tlak, mě jde o to, že mi pumpička ukazuje 70psi a od toho se můžu odrazit a zkoušet ubrat nebo přidat 2psi.
A tohle testování se dělá na krátké trati, kterou máš najetou do zblbnutí, takže je to usek cca 300m kde mám 2× skalku, serii kořenu a jeden skok a 2 zatáčky v kompresi. Na tak malém úseku je málo co pokazit a když už, tak to vím.
A kolik je pro tebe dostatečná změna? 10% to už je rozdíl jako prase, když i jedno kliknutí na tlumiči HSC mě dělí o toho dávat , nebo nedávat doraz.
Si to snad pujdu změřit, ale troufnu si říct že třeba 5 psů na tlumiči při cca 150psi tlaku (Monarch Deboin air) poznám, pokud budu rozježděný a budu cíleně testovat. A mnohem víc jsem to poznal na malé komoře při cca 130psi.
Sejně tak jako když mám třeba 4kg baťoh
Samozřemě při jízdě se tomu nějak člověk přizpůsobí a zapomene na to.
Ale i ta stejná pumpa ti bude stále ukazovat 70 psi, ikdyž budeš mít ve vidlici reálně jednou 68 a podruhé 72 psi.
A i na té trati 300 m dlouhé je těch faktorů, které ovlivní projev, více než nějaká 2 % na tlaku. O tom jsem přesvědčen a jediný způsob jak to otestovavat by byl slepý test. Zkus se s někým domluvit, ať ti různě fouká vidlici, aniž by jsi věděl na kolik. Ale třeba je opravdu pár jedinců, kterí takto malé rozdíly jsou schopni detekovat. Ale čekal bych je spíše u profíků na špičkové úrovni, čímž se tě tedy rozhodně nechci nějak dotknout.
A na to jsi přišel jak prosím tě? Pokaždé když jsem jí připojil, tak ukazovala stejný tlak, který jsem tam nafoukal. Samozřejmě za předpokladu, že nejsi tulpas a nepřipojíš úplně prázdnou pumpičku.
Možná, že kdyby jsi to zkusil a nedělal teoretika udělal by jsi lépe.
Na to jsem přišel tak, že mám trochu představu o tom, co je přesnost měření, zobracená hodnota, opakovatelnost, přesnost měřidla, nejistota měření apod. Zrovna různa měřidla tlaku mám v ruce prakticky každý den.
Jen pro zajímavost – před pár lety jsme dělali speciální zkušební stand na tureckou stíhačkovou základnu. Byla určena pro servis servoventilů pro letouny F-4, F-16 a pár dalších. Byla tam požadavek na mechanické manometry s přesností 0,5 % FS (z rozsahu). 1 ks takového manometru vycházel na 80 000 kč. Přesnější se v mechanice ani nedělají. Při kalibraci a nastavení je nutné zohledňovat i aktuální nadmořskou výšku. Digitální snímače na standu byly v přesnosti 0,02 % FS a ty vycházely cca na 50 000 Kč. To jen tak pro představu, jaká je cenová relace skutečně přesných měřidel.
:) Ty to kazíš doktore.
Ano vím co stojí certifikovaný manometr.
Mimochodem mám doma shockwiz, což Síce není manometr za 50 000, ale jen za 10 000 se kterým můžu pumpu porovnat a od začátku ukazují na tomhle nízkém tlaku stejně. Tahle pumpa má časem celkem ověřenou přesnost a byla ve spoustě testu.
To ale nic nemění na tom, že ta přesnost bude pořád někde k 2% z rozsahu.
Omylem jsem odeslal minuklý příspěvek, takřže znova:
Shockwiz je sice hezká věc, ale nedělal bych si iluze o nějaké velké přesnosti. Cena je dána hlavně exkluzivitou a ne tím, že by to bylo nějaké extra precizní měřidlo. Přikládají k tomu kalibrační list? Nikde jsem ani nenašel datasheet, kde by byla udávaná přesnost a rozsahy. Odhaduji, že bude min do 500 psi s přesností tak do 1%FS. To by dělalo chybu 5 psi.
Každý manometr také reálně ukazuje jinou chybu,když se k hodnotě blížíš zespoda (tlakuješ) nebo od shora (odpouštíš). Tak se dělají i kalibrace.
Ale tohle nemá smysl řešit.
Nemá no. Mě dva digitální ukazatele ukazují při tlaku 70psi stejná čísla a to je pro mě důležité.
Proč ale pořád řešíš přesnost, která nás v této problematice vůbec nemusí zajímat.
Řešme prosím jen preciznost/opakovatelnost.
V reálu i u levných měřáků bývá poměrně často (i když to není žádné pravidlo a také není od výrobce žádná garance toho) hodně slušná preciznost/opakovatelnost i když přesnost je dost bídná.
Tu reálně slušnou preciznost nikdo negarantuje a když už náhodou u levnějších měřáku je něco uvedené, tak jen přesnost (a tedy preciznost se pak garantuje jen v rámci hodnoty přesnosti, i když preciznost na tom bývá o mnoho lépe).
Třeba u pumpy na vidlice jsem dělal právě nedávno pořádné testování, abych si v rámci domácích možností dokázal určit o kolik jinak ty dvě moje pumpy ukazují.
A přitom jsem tedy testoval opravdu hodně i preciznost, tedy samozřejmě jen v rámci domácích možností.
Postup:
Výsledek:
Z toho mi tedy vyšel závěr, že preciznost není horší na tomto tlaku než 1psi, tedy jsme někde na 0,5% (a možná i lepší, ale to nemám jak ověřit).
Stejně tak jsem podobně ověřil, že obě pumpičky ukazují stabilně rozdíl 5psi oproti sobě na těch 170psi. Přesnost nemám jak určit. Ta s jemnější stupnicí má rozsah 175psi, tedy odhaduji, že ta bude spíš blíže reálné hodnotě, ale ani to nemám jak ověřit. Ta s větším rozsahem tedy klidně může mít na tomto tlaku chybu i větší než 3%. Ale jak už jsem psal, to je úplně fuk. Podstatná je ta slušná preciznost.
Stejně tak jsem ověřoval více digitální manometrů na měření tlaku kol. A tam jsem měl preciznost také výbornou. Většina těch manometrů při testování na tlaku okolo 20psi měla rozdíl nejmenší hodnota vs největší jen 0,1psi (tedy většina hodnot byla na desetinu psi stejná). To by bylo preciznost 0,5%.
Myslim, ze ti unika co zdyn pise. On pise, ze to cislo ktere tam vidis na stejne pumpicce muze znamenat realne pokazde neco jineho a to jine muze byt vice nez je tvoje udajna citlivost na tlak.
A kam by ten tlak z vidlice zmizel? Shockwiz jsem měl na tlumiči připojený měsíc a tlak byl pořád stejný, když jsem se na to koukal před vyjížďku ve sklepě kde je ± stejná teplota po celý rok.
Tady jsi měl jednoduchou a jednoznačnou kontrolu preciznosti u Shockwizu. Takže tady už vůbec není, co řešit, že by mohl ukazovat pokaždé výrazně jinak.
Tlak nikam nezmizel, jen je jiný, než si myslíš. Nemá cenu to tady dál rozepisovat. Podstatu měření a rozdíl mezi realitou a zobrazenou hodnotou tady chápe asi orm.
Defakto jediné, co jsem chtěl říc je to, že si myslím, že rozdíl 2 psi při tlakování vidlice je prakticky zanedbatelný (původně to bylo pro základní tlak 140 psi), protože je na úrovni chyby měřidla a měření.
Já chápu jak to myslíš, ale když mi po každé ukazuje stejně, tak proč by tam měl být jiný tlak? Nemá to logiku.
Chápu u vysokých tlaků kolem 400psi bude chybovost někde jinde už jenom tím jak jsou molekuly stlačeny k sobě. Ale když mám na tlumiči po dobu měsíce stále stejný tlak 168 psi tak proč by měl být jiný?! Tohle je problém který se řeší u strojů kde se tlak mění. Ne tam kde je bez zatížení statický.
Ještě zkusím jedno upřesnění. Jde mi o to, že když ladíš 2 psi, (což vlastně byl i počátku „sporu“), tak je velmi diskutabilní, jestli je člověk schopen to vůbec poznat. Protože i změřit tento rozdíl není zase tak jednoduché při běžně používaném vybavení. U 140 psi, je to prakticky bez debat, ale samozřejmě čím je tlak nižší, tak to tvoří větší procento a vliv je výraznnější.
A ještě ke ztrátě tlaku. Ten tlak se samozřejmě různě ztrácet může. Žádný těsnicí systém není dokonalý. Ale při tom tvé měření ma větší vliv i změna teploty, (ale i obsah vlhkosti ve vzduchu, okolní tlak). Jak při tom ladění 2psi na 300 m trati zohledňuješ zahřátí vzduchu a především tlumícího oleje, který ti projev ovlivní výrazněji?
A ještě poslední poznámka právě k teplotě. Při tlaku 70 psi rozdíl v teplotě pouhých 10°C – nafoukáš při 20°C, pak jdeš ven a tam je 30°C nebo se naopak změní počasí a teplota klesne, to udělá rozdíl v tlaku cca 2,5 psi.
Foukam na miste, pod sjezdovkou, jak gumy, tak vidli, vzdy. Konstantni podminky.
Ano, tlak se opravdu zvedá při vyšší teplotě což asi víme všichni už od základní školy. Ale asi je pořád lepší mít +2,5psi, než mít +5,5,psi. Na druhou stranu to kompenzuje řidší olej.
Na 300m trati opravdu nemusíš dělat žádnou korekci, není třeba. na 400m výškových to už ale znát je, zvlášť pokud je velké teplo. Proto mám radši pružinu pokud je to možné, kde je to ± 1 klik na LSR.
Korekci neděláš, protože to nepoznáš (ani nezměříš změnu tvými dostupnými měřidly). uvedená změna teploty byla pro příklad, aby bylo vidět, v jakých mezích se to pohybuje. vzduch ve vidli se při pružení zahřejě ještě daleko více.
Přidělej si prosím na vidlici shockwiz a jdi s tím dát pár lapu…
shockwiz nema toleranci mereni? Jak vis, ze cislo, ktere to ukazuje odpovida tlaku, ktery tam je a jak vis, ze to cislo ukazuje stale stejny tlak?
Kluci nejlíp bude když se sejdeme někde na pořádném kopci a Zdyn vezme jeho ultrapřesné měřidla. Dáme pár jízd dolů a uvidíme. Už mě ty vaše teoretické laboratorní kecy nebaví. Podle vas totiž je rozdíl mega když jedeš delší sjezd. Chudáci na ews mají nejspíš dole 3× tolik psi než nahoře.
Myslim, ze ti unika point diskuse, tak souhlasim, ze bychom toho meli nechat, protoze to nikam nevede. Nevim jak by jizda na kopci mela zmenit fakta, ktera pisem. Shrnu to a pak toho nechme.
Mlok psal, ze pozna rozdil v nafoukani, ktera je pod presnosti beznych tlakomeru. To co tam mlok nafouka, a cislo, ktere vidi, muze, ale nemusi, znamenat po kazde neco jineho. Vidis cislo 70psi na tlakomeru. V komore muze byt ve skutecnosti 70 – X1 psi nebo 70 + X2 psi, kde X1,2 se lisi po kazdem foukani. Zaroven se muze lisit priblizovani z hora (X2, odfukujes) a priblizovani z dola (X1, dofukujes). Mlok si mysli, ze doma nafoukal 70psi a pozna, kdyz tam bude mit 70 – Ypsi, ale v realu to nepozna, protoze je to po presnosti toho tlakomeru. Dale co psal zdyn, tak venku se tlak v komore muze menit jeste vic. Doma nafoukas 70psi (coz znamena, ze jsi nafoukal neco v intervalu (70 – X1) az (70 + X2)) a venku se ti z toho stane vetsi nebo mensi tlak v zavislosti na provozu, teplote okoli a dalsich vlastnostech a tento rozptyl bude zase vetsi nez to co udajne mlok pozna.
O nicem jinem ta diskuse neni.
Fakt je něco co je změřené. Samozřejmě, že se tlak mění to ví každý neadrtálec, ale né tolik kolik si myslíš, protože se taky proudem vzduchu ochlazuje. Já to na rozdíl od Vás měřil několikrát i na kopcích kde se jede 10min v kuse.
Sice můžeš mít kecy na to, že to měřím shockwizem, ale přesnost bude okolo jedno procenta a nikam to neodpojuješ, takže tlak to měří pořád stejný. Tím to končím. Pokud se nechcete sejít a udělat měření v reálných podmínkách, tak nemá smysl se o to dál bavit.
Porad to nechapes.
Nejdříve si udělej ten slepý test. Měření a realita je rozdíl. Zopakuji, že nejde o absolutní hodnoty, ale rozdíly (vnímatelné) a subjektivní pocity. Kolik si myslíš, že se ti ochladí vidlice při jízdě a kolik se zahřeje vzduch při funkci vidlice na nějakém pěkném sjezdu? To jsou řádové rozdíly.
Slepý test je každá první jízda:) Kdybych nepoznal, že to není ono, tak nemám potřebu ladit tlak dál ( ano, tak to má spousta lidí) . Zrovna dneska jsem to řešil na vyjížďce s kolegou který není schopný poznat jestli to má nastavené dobře nebo ne. Já už vím co od toho chci a jakým způsobem toho docílit.
A ano jde o absolutní hodnoty, vždyť těmi se tu celou dobu oháníš. Kdyby to nebylo o těch číslech tak tady pořád nevytahuješ přesnost manometru.
Ježdění zdar.. jdu řešit důležitější věci.
Slepý test bude, když nebudeš vědět, jestli ti někdo 2 psi přifoukl nebo ufoukl. O to jde. Třeba jsi skutečně tak citlivý a poznáš to.
Teplota má vliv výrazný, to je jasné. Ono to může být i větší rozdíl. Nafoukám při 20°, venku při vedrech je i 35° a k tomu ve vedru se to v pořádných sjezdech může ještě zahřívat o něco více než když vedro není.
Pro mě, jak už jsem psal, je v tomto případě pointou to, že teplota má vliv na tlumič i vidlici ± stejný a nerozhodí se to oproti sobě.
Jeden čas jsem vozil pružinovou vidlici + vzduchový tlumič a tahle kombinace mi právě při větších změnách teploty dost vadila.
Už jen stručně.
Tlak nikam nezmizel → tedy je pořád stejný. Naměřená hodnota může být klidně výrazně jiná než reálná, to nikdo nerozporuje (a vůbec o to nejde).
Shockwiz mu při mnoha opakovaných měřeních (každé propružení vidlice s připojeným je nové měření, protože na chvíli tlak změní) pro ten stejný tlak ukazuje pořád stejnou hodnotu.
To snad není potvrzení toho, že má dobrou preciznost (i když nemusí mít vůbec dobrou přesnost)?
Neuniká mi to vůbec. Spíš mi ale uniká, proč pořád řešíte citlivost na tlak vs přesnost manometru.
Snad každý, kdo tu řeší, přesnější foukání, tak:
Celé je to tedy pouze o citlivost na tlak vs preciznost daného konkrétního (pořád stejného) manometru. A přesnost (u které vím, že je u některých těch manometrů) mizerná (a i vím, že horší než moje citlivost) je úplně fuk.
A tu preciznost, jak už jsem uvedl, tak tu jsem si ověřil, že je opravdu slušná o mnou používaných manometrů. Tak velkou citlivost nemám.
To by byl hezkej vyzkum mit to zmereny :)
Zkousel sis udelat dvojty slepy test :-)?
Třeba u Lyrika 2 psi není moc rozdíl, ale u zeba už jo. Čím větší objem tím větší rozdíl.
Az 4 psi? No nekecej. Ted si predstav kdyz ti na gumu zasviti slunicko, to musis byt uplne v prdeli.
Opravdu? Panebože, co budu dělat …
Hele, když vím, že jsem „mimo“, tak já se obvykle zdržím komentáře, to jen tak bokem mistře ;-) …
Jako, že když foukám třeba přední jen na 14psi, tak zasvícením sluníčka mi to může vyskočit o 4psi, tedy o 28%?
Ne, narazel nato, ze muj merak změří hodnotu X a jednou ukaze X a podruhe X-4 treba.
A poznamka byla k tomu, ze musis zapocitat jeste zmenu vlivem slunicka ;). Nepobral pointu prispevku, to je cele.
Nerozmazaval bych to hosi, jen jsem potreboval pomoct s vyberem noveho ;) …
Používal jsem ten Schwalbe a měl více kusů. I přesnost byla vždy docela slušná, tedy minimálně všechny 3 kusy velmi malý rozdíl oproti sobě. Ale už mi to stejně nebavilo měřit zvlášť.
Měřilo to spolehlivě, i když se dal blbě zasunout a změřit blbě. Ale to bylo hned poznat. A také pomáhalo mít tu redukci na galuskáč nepatrně povolenou (pořád těsnila dobře a ventilek pak byl v ní více utopený při měření).
Pořídil jsem pumpu s digitálním manometrem. Přesnost není tak špatná, oproti těm Schwalbe manometrům je pro nižší tlaky (pod 20psi) asi o 1psi posunutý.
Ale to není podstatné. Podstatné je, že měří slušně konzistentně.
Takže už měřím jen dle pumpy a potřebné tlaky tedy vím zase pro tu pumpu. Pumpa měří po 0,5psi, což je pro mě dostatečné i pro foukání nižších tlaků kolem 14psi.
A z dlouhodobého pohledu se méně ucpávají ventilky tmelem. Dávám si pozor na pozici ventilku při foukání/měření, takže se moc tmelem nezalepují, ale po delší nakonec trošku stejně zasviní. Co neměřím tím Schwalbe, tak už to nedělají v podstatě vůbec.
Hele, mne je jedno, jestli ukaze jeden merak 22, druhej 24 a treti 20 pro hodnotu tlaku X. Jde mi o to, aby opalovane ukazovaly to stejne. Ja si odladim cislo, ktere potrebuju videt. Jde mi jen o to pak prijit, nafunet to na nejakou hodnotu a vedet, ze je to ta, kterou chci ;).
Jak jsem psal, s tím jsem neměl problém ani u těch Schwalbe. A teď nemám ani u té digitální pumpy. Přesně proto ji používám, i když absolutní přesnost nemá tak dobrou, ale konzistetní měření zvládá v pohodě.
Proc tu vsichni stale pouzivate imperialni jednotky? To je hrozne to cist :-).
Protože to v nich vychází na lépe pamatovatelná čísla a lépe odečítatelná čísla při měření.
Raději budu foukat na 14psi, 15psi (a případně půlky) u plášťů než na 0,97 baru a 1,03 baru.
I u vysokotlakých pumpiček na vidlice/tlumiče se psi ze stupnice odečítají mnohem lépe a lépe se tak jemněji ladí. Třeba vidlici aktuálně foukám na 95psi. Ladil jsem přitom 93/95/97psi. V barech to vychází na dost blbá čísla.
To pouziti imperialnich jednotek neomlouva. Libry na palce, wtf. Kde to jsme, ve stredoveku :-)?
Přesně tak, jednotky odvozené od částí těla a teploty koně, to je středověk, navíc každý má tu stopu, palec jiný.
Komu vadí desetinná čísla si může tlakoměr přepnout na kPa
Moc to hrotíš :) většina lidí nepozná rozdíl mezi 1 a 1,1 baru, takže jim desetiny baru stačí. Vidli foukám na PSI protože pumpička kterou mám má na vnější stupnici PSI, bary jsou uvnitř a blbě se odečítají.
Měl tam smajlík. Dělá si srandu. Neber všechno tak vážně.
No, tak kdybychom chtěli být přesní, tak hlavní jednotkou SI pro tlak je pascal – Pa :)
Jinak také nemám rád imperiální jednotky, ale bohužel zrovna pro tlaky v cyklistice je to celkem zavedené a na vidlicích, tlumičích, pláštích je to výrobci preferovaná jednotka. Takže to logicky většina lidí používá.
Ja imperialni jednotky nesnasim. U tlaku je to asi jedno, tam si vetsina lidi stejne nepredstavi co to znamena, ale proc se to stale pouziva pro sirku plaste nechapu (kdyz je tu uz ustalene a standardizovane oznaceni, napr. 622–56) a to jeste jen pro mtb, ostatni se udavaj v mm. Pri tom mm si kazdej dokaze predstavit, ale kolik je 2.4" mm ti z hlavy vysype jen malokdo. Totez u uhlopricek tv a monitoru. Ja bych to direktivne zakazal :-)).
Nic, jen kdyz to vzdycky vidim, tak si musim povzdechnout :-).
Palec mas stale u sebe, ale pravitko nejspis ne. Takze se to muze hodit ;-)
…
Já imperiální jednotky taky nemám rád a byl bych rád, kdyby celý svět používal jednotný systém. Ale to je utopie, takže to nějak toleruju a není zas tak těžké si na ty jednotky zvyknout, takže pokud to výrobci udávají v palcích, nějak si na to zvyknu. Na co jsem si ale ještě nezvykl, je kombinace nohou a palců, to je fakt peklo…
Tak on prakticky celý svět jednotný systém (logický metrický) používá. Imperiální používá jen několik málo států. Bohužel jedním z těchto zoufalců je USA a ty mají velký vliv.
Tak třeba mě nic neříká 622–56 ale 29" x 2.1" vím přesně co je, ale já osobně to nepotřebuju vědět v mm. U tv me to taky štve, ale tam většinou jsou obě hodnoty lehce k najití. Ale co takový auto. Tam je to 16" x 205/55 když průměr 16 je v palcích, 205 šířka v mm a výška pneu 55 je poměr výšky k šířce v procentech. U tlaku v pneu mám osobně radši bar a psi mi taky nic neříkají ,ale třeba u tlaku vidlí není tlumiče si myslím, že to je pro lepší stupnici, právě, aby nedocházelo k tomu že máš 0.97 bar, 0.78 atd, což na klasickým měřáku dáš blbě. V autě máš většinou tabulku s několika hodmotama. :-)
Jojo a pak se lidi ptaj zda 28" kola na treku maj stejnej rafek jako 29" kola na mtb nebo kdyz chces porovnat gravelove plaste s mtb, kdy jedno je do urcite sirky v mm a pak v palcich a druhe jen v palcich a jako na podvoru ty palce u kazdeho vyrobce znamenaj neco jineho :).
Jojo, kdyby ty palce alespoň znamenaly průměr ráfku, jako u aut, ale né, on je to vnější průměr pláště :) a pak máš pro MTB, gravel, treking i silnici stejný průměr ráfku, který je ale pro každou skupinu zapsaný jinak :D a pak ta šířka gum jak píšeš… no prase aby se v tom vyznalo :D
Tak zrovna údaje šířky pláště v palcích jsou dost k ničemu, když stejná hodnota u rúzných výrobců a modelů je dost často v reálu úplně jinde.
Takže u vidlice je 93/95/97psi fajn číslo, ale 97 nebo 103 kpa u pláště je nešikovné číslo?
Srovnáváš hrušky a jabka.
U vidlice je to pro mě lépe pamatovatelné, ale hlavně na manometru pumpičky lépe odečitatelné číslo než ten stejný případ v barech. kPa jsou pro tento případ úplně k ničemu, protože ty na stupnici vůbec nejsou.
U pláště zase srovnávám, jak mi vychází čísla oproti sobě. Psi jsou hezká dvojciferná čísla mezi 10–20. Rozhodně příjemnější na pamatování (a těch čísel k pamatování je větší množství, když to mám pro více kol s různě širokými plášti a také foukám trochu jinak do různých podmínek) než trojciferná tebou uvedená čísla. Proč bych tedy měl používat čísla, která mi vyhovují méně?
U plášťů by ale aspoň v mojem případě nebyl problém to také odečítat při měření, protože na jedné velké pumpě (i případně ručním malém manometru) mám digitální údaj a možnost přepnout do všech těch jednotek.
I když občas používám i velkou pumpu s větším objemem při nahazování plášťů (když nepotřebuju ještě vzdušník) a tam je už zase jen analogová stupnice s psi/bary (tedy zase žádné kPa).
A pak tu máme další zdroje psi, třeba Fox manuály. Na začátku ladění vidlice je vhodné začít na doporučeném tlaku a ty jsou v manuálu Foxu uvedené v psi.
Já jinak nepreferuju obecně žádné jednotky a většinou mám raději metrický systém ve kterém se daleko lépe cokoliv počítá.
Ale občas když to je výhodnější použít jinak, tak proč ne…
Třeba zmíněná výše šířka plášťů, tam to zase jasně vychází daleko lépe v mm. Lepší řešit, že je plášť široký 58mm nebo třeba 62mm než 2,28".
Kamarad ted o vikendu privezl tohle:
https://www.zbozi.cz/…h-easy-pump/
Za me uplne super napad. Pujdu do toho.
Pokud to ma stale stejne hodnoty pri mereni, tak je to znacka ideal, dofouknes & zmeris …
Rikal mi ze ma.
Vypada to dobre.
Jako jsem rád, že vždy přijde někdo s něčím lepším, když už si tu danou ptákovinu koupím ;o) … tak snad příště :D …
Jinak obecně bych ukončil tu „přestřelku“, já už si dávno měřák vybral ;o) … nakonec Topeak D2 …
Rikal mi ze ma.
Vypada to dobre.
Tady je reál test. Na dofouknutí docela dobrá věcička. Borec tam testuje jak auto, tak i silničku.
Trvá to celkem dlouho, ale je to pohodlné. Kámoš to má.
Nechces tim nafouknout plny objem…:)
Ale na takovy to bezny dofukovani, kdy uz jsou nahozeny plaste a jezdis to je asi super.
Nechces tim nafouknout plny objem…:)
Ale na takovy to bezny dofukovani, kdy uz jsou nahozeny plaste a jezdis to je asi super.
Xiaomi používám a spokojenost. Foukám s tím i kola u auta když mám v lese defekt.