• zzd426

    zdravím, nevíte zda Epicon X2 TT 2012 má tlumící patronu upravenou tak aby nenasávala olej ze spodu? včera jsem si všiml že se mi vytvořil doraz asi tak 2cm od korunky a teď řeším zda jí mám upustit (pokud nasála olej) a nebo olej vyměnit pokud je napěněný.

    takže otázky:

    1. je upravená tak aby nenásavala olej?
    2. jak upustit olej? oproti tomu co jsem našel v hystorii už není dutý

    šroub na spodní noze ale je tam matička

    1. jak olej vypustit a kolik cca a jaký tam dát nový

    díky, prošel jsem hystorii, ale nenašel tam nic o nových vidlicích, vše je tam jen do roku 2011 kdy byli vidlice ještě se spodním šroubkem na imbus.

    0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • d  

      A kolik máš doraz normálně? Já jen, že na svém starším epiconu mám doraz 17 mm úplně standardně.

      0 0
    • Dejv94  

      hYstorie!!!

      0 0
      • zzd426  

        dík za příspěvek, klasika od tebe, vždy jen blbý koment nebo urážky…

        0 0
        • Dejv94  

          Stačí si příspěvek po sobě přečíst dřív než klikneš na odeslat. Nějáké y/i se dá tolerovat, ale hYstorie (a hned 2×) je trochu moc.

          0 0
          • zzd426  

            díký za opět velmi pomocný příspěvek… je lepší napsat špatně y/i než psát příspěvky tvého stylu.

            0 0
    • roman 3D  

      se mi nechce věřit že by na nejlepší vidlici celého vesmíru mohlo být něco špatně, natož aby vázla komunikace s vynálezcem:-)

      0 0
      • zzd426  

        jako jinak jsem s vidlicí naprosto spokojen, jen mi teď udělala tohle po dvou letech a nevím kde to rozebrat, teda ještě jsem tlumící patronu neměl rozdělanou, jinak snad vše. ale nevím ani jaký olej tam ± dát aby to fungovalo, jestli 5w nebo jiný.

        0 0
        • worlusho  

          Olej tam dej následující:

          váha jezdce/viskozita

          50kg/5w

          75kg/7,5W

          100kg/10w

          Rozdělat jí můžeš celou, rozšroubovat ji lze na třech místech, nic zvláštního na tebe nevyskočí, leda ve středním spojení je pružinka pro zpětnou klapku.

          0 0
          • MirosPikos  

            Ale to nemyslíš vážně, doufám. Dávat olej podle toho, kolik kdo váží :)

            0 0
            • worlusho  

              To bude asi tím, že viskozita oleje je úměrná pružení, které má tlumit, nebo s kterým vytváří jakýsi funkční celek. A jak jistě víš, tak pružení se nastavuje zase v závislosti na zatížení. A pokud je to na tebe moc složitá logika, tak já s tím nic neudělám. ;)

              0 0
              • MirosPikos  

                …pružení, které má tlumit…

                Ne mojí logiku nezkoumej, drž se téma. Nelze napsat takhle všeobecný doporučení pro viskozity oleje. Mohou být 3 jezdci, všichni okolo 80kg a každému bude vyhovovat jiná viskozita.

                Pro příklad, mě vyhovuje v Rebě (ano je to jiná vidlice, ale jako příklad to lze použít) 2,5W oproti doporučeným 5W. a to mám +/- 90 kg.

                0 0
                • Dejv94  

                  Podpořím tvůj příklad, taky jsem si tunil Rebu (SoloAir) a vyhovoval mi olej 2,5W, moje váha je 66kg.

                  0 0
                  • worlusho  

                    Přidám se, na Rebě 2009 a při váze 110kg používám cca 4W. Ale nechápu, co to má společného s tlumičem v Epiconu.

                    0 0
          • Pajas04  

            A na co? Tlumení si stejně reguluješ točítkem na pravé noze. Pokud dáš olej o menší viskozitě, stačí pak více přitáhnout tlumení a dostaneš se na stejnou úroveň útlumu, nebo se pletu?

            Samozřejmě za předpokladu, že je to v rozmezí nastavitelnosti tlumení.

            0 0
            • worlusho  

              Tlumič tlumí oběma směry, to jest, jak při stlačení tak při roztažení, poměr sil by měl být cca 1/10 stlačení/roztažení. Regulačním šroubem odskoku reguluješ odpor na roztažení u některých konstrukcí tlumiče to ovlivňuje i průtok při stlačení. Jelikož při stlačení jsou v činnosti ještě další přepouštěcí klapky tak dochází ke vzniku potřebné diference. Tyto přepouštěcí klapky mají svojí charakteristiku danou průtočným průřezem a přítlakem pružiny klapky. Aby jsi dostal tyto regulační prvky do potřebné charakteristiky, tak k tomu použiješ olej o potřebné viskozitě. Některé tlumiče mají možnost regulace oběma směry, tam potom není potřeba takového laborování s olejem.

              0 0
              • Pajas04  

                A u tlumiče z X2 se nenastavuje kompresní i expanzní útlum najednou? Do teď jsem myslel, že jo :/.

                0 0
                • worlusho  

                  K jistému nastavení tam dojde, jde o to do jaké míry je ideální pro oba směry. Dno pístu tlumiče má jeden otvor regulovatelný, ten je společný jak pro stlačení tak roztažení tlumiče. Potom po obvodu jsou další přepouštěcí kanály s klapkou, ty jsou funkční pouze při stlačení při roztažení jsou zavřené.

                  Zjednodušený příklad:

                  hustý olej

                  plně otevřený kanál pro oba směry bude mít činný průřez 5mm2

                  přepouštěcí kanály pro stlačení budou mít průřez 20mm2

                  poměr mezi kanály bude 1/5

                  pokud použiješ řidší olej tak budeš potřebovat přivřít středový kanál na 50% což bude 2,5mm2

                  vnější kanály mají stále původní průřez 20mm2

                  v případě tohoto setapu máš poměr kanálů 1/9

                  Samozřejmě, že do tohoto nastavení se také promítá odpor pružinek zpětných klapek, kvalita oleje (pěnivost), atd.

                  0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
          • Fidži_CZ  

            Počkat, apríla už bylo ne?

            0 0
            • worlusho  

              Co ty apríle, také máš problém pochopit, že pro daný tlumič vychází takový vztah mezi váhou jezdce a viskozitou oleje?

              Pro starší tlumičové patrony Epiconu a Axonu (široké – nezužované) tam ti stačí 2,5W-5W pro 50–100kg+.

              0 0
              • Fidži_CZ  

                Tak mi prosím teda napiš, jak tolik ovlivňuje nastavení útlumu a odskoku váha jezdce, že se tam musí dávat jiný olej. Dejme tomu, že tlak/předpětí pružiny je nastaveno na tu váhu přesně tak jak má.

                0 0
    • milan1  

      Dlouho jsem nepřispíval a tohle vlákno mě sem přivedlo, je toho hodně co se zde nakupilo a proto se omluvím za další dlouhý příspěvek.

      Tlumič a jeho funkce a rozebírání teorií, co se stalo, co dělá tlumič a jak má vlastně pracovat?

      Tohle téma jsme se zde pokoušeli kdysi rozebírat s mnoha zapálenými a znalými lidmi, kteří sem teď už nepíší.Popíšu na tomhle příkladu praktické stránky a praxi zde.

      Tlumič a vidlice vůbec jsou napohled jednoduché věci ale když se začne rozebírat jejich funkce nastupuje mnoho teoretických variant.

      Dělám si od počátku vlastní vývoj a vše, co je teorií ověřuji i praxí. Začnu ale mluvit i tématu zde a tím je tlumič Epiconu. Tlumič, o kterém se mluví byl celkem dvě sezóny špatně nastavený a musí to poznat každý, kdo se ho pokusí seřizovat. Expanzní útlum totiž seřídit nelze, je vždy příliš rychlý. Dokonce i olej 10 W může zprovoznit tento tlumič jenom za výrazně nízkých teplot. Použitím hustšího oleje se zároveň dosahuje i navýšením komprese a to není nijak geniální konstrukce, která by pracovala s tak ideálně navrženými průtoky, že by výměnou oleje bylo dosahováno ideálních celkových nastavení. Kdo by sledoval pravidelně vývoj, zjistil by, že mnohdy je vše nikoliv geniálním návrhem konstruktéra ale spíše dílem náhody v praktické výrobě. Tlumič, který je zde probírán se poprvé objevil na vyšší řadě Axon, ještě dříve, než byl použit v Epiconech a co je zajímavé, zde neměl problém s nastavením. Potom se objevil nový modelový rok, konstrukce napohled stejná a i všechny detaily stejné ale jedna drobná změna nastala a to drobná změna v rozměrech a tím v průtocích v tlumiči a to je pravá příčina, proč nešel seřídit expanzní útlum a to po celé dvě sezóny ve výrobě.

      Nevšiml jsem si, že by tohle někdo zde objevil. Všímám si ale jak je zde pravidelně popisováno, udělej si mazání olejem a budeš mít přesně to, co ON dělá jako Tuning.

      Mezitím vidím i vysvětlení jiná, jeho tuning to je hlavně výměna negativky, prostě cokoliv, co jde okem odpozorovat.Ale funkce tlumiče nejde vidět na dílech, ta jde rozeznat jenom zkouškou a neragistroval jsem, že by někdo zde poznala uvedl změnu proti originálu.

      Tuning tedy není jenom změna mazání, či výměna negativky a na příkladu tohoto tlumiče naznačím. Tuning je prostě vždy komplexní se všemi detaily.Slovy je to jednoduché popsat a zní to příliš obyčejně, detailů je však více, jako zrovna tenhle tlumič.

      Tlumič není osamocenou jednotkou, vždy musí doplňovat správně celek je jenom částí celkového tuningu. Ke správnému funkci samozřejmě platí i správná možnost nastavení. Tu samozřejmě od samého počátku dodávám a tlumiče z mých úprav jsou nastavitelné od počátku ve správném rozsahu a nejsou totožné s originálním nastavením. Proto považuji mnohdy za velkou komplikaci, když mí zákazníci raději přebírají rady zde, než aby se řídili přiloženým návodem k vidlicím. Bez tohoto příspěvku si jsem docela jist, že by, díky radám zde udíleným proběhlo laborování s olejem, jak je zde navrhováno a následek by byl zdlouhavé a hlavně zbytečné zkoušení a možná další kolo nekonečných teoretických dohadů.

      Tuning vidlice je komplexní práce. Je třeba znát funkce a souvislosti a těch je kupodivu hodně. Tak třeba ten tlumič. Funkce kompresního útlumu může dělat pohyblivý pístek ale v tomhle konkrétním příkladu a konstrukci tomu tak není. Rozhodující je pístek pevný, který slouží u vyšších modelů k regulaci. Samozřejmě, že spodní pístek má svůj podíl na funkci ale k tomu jakých a jak moc mají vliv je třeba zkoušení. Může nastat situace, kdy hustý olej a příliš velké odpory samotného pístku mohou hrát větší roli, než mají mít a potom se nestane nic jiného, než že rozhodují více o funkci, než horní pístek. Pozná tohle někdo? Je třeba se tím zabývat? No, když to přesáhne určité hodnoty tak zcela jistě.Regulace na horní části ( ta je ale u vyšších modelů, než tenhle probíraný) by mohla být tímto potlačena.

      Takže vlivy na chod tlumiče zde jsou a jsou jak mechanické( samotné mechanické odpory), tak dané průtočnými poměry.(Mechanické odpory jsou potom zase dílem výrobních tolerancí a nebývají vždy stejné, nejenom u téhle značky) Základem je vždy aby konečný efekt správně doplňoval předchozí nastavení vidlice, která rovněž svými odpory a především nastavením pružiny určuje celkový výsledek. Tohle má být výsledek tuningu alespoň tak, jak se jím zabývám a když si ale potom přečtu, že stačí vyměnit mazivo a máte to stejné, jako je takový tuning, tak mě to nakonec přivede k takovémuhle psaní. A dost mě zaráží, že to je zde často psáno lidmi, kteří sami chtějí prodat své vlastní zboží.

      Proto dám k úvaze, kdo zde, svými zkušenostmi objevil, že tlumiče originálních Epiconů nejdou již po dvě sezóny správně nastavit v expanzním útlumu. Tohle je přitom objev jednoduchý a snadno rozpoznatelný.

      Naznačím ještě téma, které již přímo nesouvisí. Často je zde požadována funkce HS ( high speed) expanze. Tato funkce je praktickým ověřením přímo závislá na míře komprese a tak navýšením komprese a nebo přílišnými odpory vidlice je výrazně potlačen vliv této funkce. V tomhle případě jenom naznačuji, jaké vlivy zde již byly dříve řešeny s lidmi, jako třeba Mlok a další nadšenci do techniky. Dávám spíše k úvaze, jak tlumič a jeho funkce může být probírán po funkční stránce a jeho praktickém vlivu a že jenom teoretické zlomkové hodnoty mají minimální vypovídací hodnotu. Souvislostí při praktickém provozu je celkem dost a vzájemné vlivy se zase prolínají. Tímhle vším se dá také zabývat.

      Dávám vždy přednost tomu aby lidé znali správné funkce vidlice a dokázali je prakticky využít a rozeznat, jak má vše správně pracovat a to především na základě svých získaných zkušeností.

      0 0
      • Vilém  

        Jen k te zmince, ze po neseriditelnem zpetnem utlumu.

        Zrovna resim tento problem na epiconu XC, posilam na reklamaci, ale jak koukam, tak je to konstrukcni vlastnost.

        To jsem zvedav, co mi prijde zpet.

        0 0
        • milan1  

          Epicon XC je už model 2014 a ten na tom je již podstatně lépe, než byly předchozí ročníky.Předchozí provedení bylo daleko horší.

          0 0
          • MirosPikos  

            Jen se zeptám trochu bokem, jak je na tom s továrním nastavením Auron RC2 z poslední dodávky? Chlapci ze Suntouru tvrdí, že vyslyšeli uživatele a zlepšili nastavení.

            0 0
            • milan1  

              Auron si zatím lidé kupuji sami a tak jsem neměl možnost ověřování.

              0 0
        • milan1  

          Ale ještě jedna reakce, XC model musí mít seřizování kompresního útlumu ( modré kolečko na korunce) na trhnu tady byly i modely s označením XC ale nejsou totožné s pravým XC modelem 2014 a tam potom platí to, co pro starší provedení.

          0 0
          • Vilém  

            Dekuji za osvetleni.

            Serizovani kompresniho utlumu (modre kolecko), to ma.

            No odeslu a uvidim, co s tim udelaji.

            Kdyz jsem se ptal predesleho majitele, tak ten to nezaregistroval. Me prislo divne, ze lock a nastaveni komprese funguje a pritom nastaveni expanze ne.

            0 0
      • MirosPikos  

        Milane, nechci se Tě dotknout, často si čtu tvé příspěvky, neboť si Tě považuju. Ale píšeš toho zbytečně moc a nemá to hlavu patu. Napsat to trochu přehledněji, možná by to mělo větší účinek a tolik lidí by to pak nepsalo bludy z nepochopení.

        0 0
        • milan1  

          Chci reagovat jenom vyjímečně, potom je toho víc, co se nahromadí.

          0 0
          • milan1  

            Pojmenuju hesla aby to mělo trochu hlavu a patu.

            Zákazník, který se řídí raději radami bike fora a ne návodem přiloženým k vidlici ode mne nadělá více škody je modelový a nikoliv ojedinělý případ.

            Úroveň rad lidí zde, kteří zavádějí bez znalosti špatným směrem jsem se pokusil ukázat na příkladech.

            No a to, že tuning není jenom změna mazání a negativky je pokračování také s příklady.

            Konec je opravdu navíc, pokusil jsem se ukázat, jaké problémy nebo spíš detaily jsme dříve řešili a jak jsem zjistil prostor zde nebyl pro tohle příznivý.

            0 0
      • roman 3D  

        takhle dlouhej návod k houpacímu koňovi jsem viděl poprvé:-)

        0 0
      • Jenda  

        tak vis jak, to ze jsou snizene pasivni odpory mimo jine predelanim na olej a ze je tam vhodna negativka pozna skoro kazdy pri prvnim stlaceni na miste. To jestli funguje tlumic spravne casto nepoznas, poznas ze funguje jinak nez jsi zvykly, ale sam si pamatujes z testovani cos delal s Jecnakem kolik lidi vozi pomerne blbe nastavenou vidli a jsou s ni spokojeni. Jak pak poznat ze vidle skutecne funguje tak jak ma, kdyz nemas s cim srovnat. Dokonce i vidle, ktera zpocatku muze fungovat super se muze casem domrvit a stejne si toho jezdec vsimne pozde, protoze zmena je pomala a postupna. Pokud nemas srovnani s nejakym etalonem fakt je to problem. Ty to srovnani mas, proslo ti rukama mraky vidlic, takze mas odhad (a dost mozna i talent) na to jak se ma vidle chovat. Beznej jezdec majici zkusenost s nekolika malo vidlicema toto vetsinou nema.

        0 0
        • milan1  

          Jsi zkušený jezdec s velkým pochopením pro ty méně zkušené ale tohle je opravdu velmi výrazný rozdíl.

          Abych ti to přiblížil, když jezdci nastavují většinou nastaví špatně směrem k velkému útlumu ale to tady právě nešlo. Zkusím přiblížit situaci na příkladu, vezmeme natlakování pro běžného jezdce cca 80 kg, potom by vidlice musela mít velké pasivní odpory, například bychom jí zkoušeli ve teplotách okolo bodu mrazu. Potom a jenom v tomhle případě bychom mohli narazit na onu hranici se kterou počítáš. Někdo by prostě začal pochybovat zda je tohle správně a zda by takhle mělo být nastaveno, to vše samozřejmě s ovládáním vyšroubovaným, přitaženým do maxima. Tak tedy jenom tenhle případ by naznačil, jak moc rozdílné to bylo nastavení a rozsah nastavení, který seřizování originálních vidlic po dvě sezóny nabízelo.

          Kdokoliv i méně zkušený by za běžných podmínek měl poznat, že je něco špatně, o to více by to měl poznat ten, kdo provozoval vidlici dle zdejšího opakovaného návodu předělanou na mazání olejem a jezdil v běžných teplotách.

          Co je ale zajímavější, že všichni zdejší „odbornící“ stále dokola hlásali, předělej vidlici na mazání olejem a máš přesně to, co ON nabízí, jako tuning.

          Dokonce jsem ani nezaznamenal, že by někdo zde na slabý útlum upozornil a že by alespoň doporučoval použít extra hustý olej v tlumiči, prostě nic. Kde je odbornost, kde je férovost, když zde tohle často hlásali sami prodejci svých neupravených vidlic?

          Extra hustý olej v tlumiči by působil navýšením komprese a začalo by zvláštní začarované kolečko extra jednoduchých úprav, navýšením komprese se totiž začíná potlačovat citlivost vidlice.

          Přiznám se ti k jednomu případu, kdy jsem se dostal právě na onu hranici, kterou zde naznačuješ. Jeden jediný tlumič z těchto sérií jsem odeslal v původním originálním stavu, bylo to na vidlici pro extra lehkého jezdce a jednalo se o typ se snižováním zdvihu, který je již svým principem funkce a praktickým chodem více utlumen, než je tomu u pevných zdvihů. Zde jsem se díky těmto okolnostem dostal právě na tu hranici, kdy to šlo považovat za správné i v originálním nastavení a víš, co se stalo? Majitel se samozřejmě ozval. Bez problémů jsem uznal jeho požadavek na změnu nastavení, jako správný a okamžitě opravil. Tolik tedy ke zkušenosti, zda a za jakých okolností jde tohle rozeznat.

          0 0
    • zzd426  

      Tak jak psal WORLUSHO nic na me nevyskocilo, patronu jsem rozsrouboval , stary olej vylel, dal novy, mnozstvi jsem delal metodou pokus omyl – doleval jsem po troskach olej a zkousel na vytahle patrome aby sla zcela zasunout a pri tom fungoval LOCK a vidlice zas funguje suprovně, opět spokojenost! díky za rady.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.