Dobrý den,
Omlouvám za založení nového vlákna, ale nepodařilo se mi to najít.
Mám doma úplně nového, nerozbalaného Favorita Special r.85.
Nemáte tušení, o jaký model se může jednat nebo jak to můžu poznat?
Předem moc díky!
Dobrý den,
Omlouvám za založení nového vlákna, ale nepodařilo se mi to najít.
Mám doma úplně nového, nerozbalaného Favorita Special r.85.
Nemáte tušení, o jaký model se může jednat nebo jak to můžu poznat?
Předem moc díky!
Tak to je super. To bych ani nerozbaloval.
Proč taky :-)
To není Speciál, to je Super Speciál, za to ti urvou ruce, cena půjde až do nebe
Me by spis, jen tak ze zvedavosti, zajimalo, jak se toto muze stat? :-)))
V ty dobe to bylo sakra zadany zbozi…:-)
Přesně – stáli se na to fronty a to pochopitelně když bylo na co, což nebylo tak časté…
Není to měna , takže cena není nařízena a stojí to tolik kolik je kdo ochotný dát.
Většinou čím míň tomu rozumí tim je vyšší cena. on to taky bude důvod proč to sem dal. Cenu podložit, ale na B-F říkali… nebo naivně myslí jak se tu o to znalci poperou.
Jízdní vlastnosti jsou ještě vic nedostatečné dnes , než před xx lety. Jenže tehdy nic skoro nebylo......
Jsou na tom Sprint ráfky, to už bylo tehdy hned pod galuskáčema, tedy pro nezávodní sportovce, tedy „ něco“.
Tady jsou galusky. Ráfky na pláště byly svařované.
Tak dokonce ještě lepší, já na mobilu přečetl jenom rozměry.
Ano něco tehdy, ale dnes je dnes.
No jak, mel to byt darek, ale zlobil tak to rodice schovali na pudu… :)
Třeba to někdo, kdo na to měl peníze a kontakty koupil, schoval a myslel si, jak na tom za pár let zbohatne. No, a on přišel rok 1989…
Děkuji za reakce, můžete mi prosím někdo říct, co to tedy je za typ? :))
Zkus pročíst tady https://cs.wikipedia.org/…n%C3%AD_kolo)
Ještě existovaly stránky, kde se tomu někdo věnoval, ale nemůžu to najít.
Jinak, co je vidět, tak kolo má galuskové ráfky a galusky, Kliky a přehazování klasika Favorit, Brzdy takhle není vidět ale vypadá to na typ Speciál možná i Centric, Náboje by možná mohly být Renak z tehdejšího NDR – opět nejde poznat. Hodnotu to může vzhledem k origo balení z obchodu mít pro někoho, kdo tato kola sbírá, ponechal bych to takhle.
Nejsem pametnik ale ten karton a provazky nevypadaji jako ze jsou z roku 85, to takto chodilo z fabriky? Pokud je to opravdu zcela tak jako kdyby to vcera vyexpedovali z tovarny na pult v roce 85, tak bud by mela mit zajem sama fabrika nebo muzeum? O penize nejde o kvalitu modelu taky ne ale neco v takovem stavu asi sotva jeste nekdy nekdo najde…
Jo, bylo to takhle. Co je udivující, není nikde vidět prach nebo pavučiny. Po těch letech bych to tam čekal. Muselo to být opravdu precizně schované. Tady je ještě foto z odkazů co tady dával ZRDI
Takhle sis to kolo přivezl domů a starej se. Smontuj s seřiď si to jak umíš. Dobrý jsou ty pedály v klikách dané směrem do rámu.
Tenhle,,kousek,,měl Renaky-koukám.
Tenhle Jo, ten co dával Zdendajs ne.
Dyť jo :-)
Samozřejmě nevím, zda to bylo i v roce 85 doručeno. To je jen datum vyroby kola. Pro zajímavost posílám fotku krabice :))
i ta krabice bude mit historickou hodnotu..
Tam to teda frčelo :-)
Máš-li čas, projdi si třeba i toto: https://sites.google.com/…oslovakia/02
Užitná hodnota odpovídá roku výroby, ale v tomto zcela novém, originálním stavu to pro znalce/sběratele bude zajímavé. Přesnou cenu Ti nikdo neřekne – klasika – poptávka/nabídka – záleží, jak zrovna toto kolo někdo bude chtít do sbírky.
PS: pro zajímavost, nafoť ještě pár detailů (náby, řazení, brzdy, atd.), rád bych se na něco podíval. Měl jsem ho kdysi taky, mamka kvůli němu jela vlakem na dva dny cestu Frýdlant/Hrádek uR a zpět, za cestu a „všimné“ dala skoro stejně, jako stálo to kolo…strašná doba…
Přidávám více fotek :))
A čas se zastavil… to snad není možný. Kde to celou tu dobu bylo?
V pekle, už to ani tam nechtěli. Klínky se vymačkávaly a při pokusu o dotažení lámaly, rám se kroutil jak užovka, ráfky jsi musel po projetí kanálu celý večer rovnat (pokud jsi tedy zrovna nezašíval galusku po defektu), brzdy moc nebrzdily (někde se daly sehnat po domácku vyrobené gumičky, které to trochu zlepšily), přehazka se občas rozlítla na kousky, uzoučké berany (tzv. dusíka)…
Asi se tam konečně dostal ten, kdo je zodpovědný za zpracování tý středový mufny.
Ano, to vše je pravda. Navíc se na tom strašně špatně seřizovaly ložiska nábojů a středu. Ale stejně to byl sen většiny normálních kluků… Kdo (vyjma kluků ze středisek) měl tehdy přístup k lepšímu materiálu?
A pak ta slast, když se za první vybrigáděné peníze postupně upgradovalo – střed konečně čtyřhran Walter, prastaré, ale pořad 100% funkční náby Campa, přehazka Shimano (ještě bez indexace). Jen pracně sehnané sedlo – úzká tvrdá plastová „štika“ se moc nesvědčilo a vrátil jsem radši původní kožené :-)
uzitna hodnota 0, al je to hezky a hodnotu to mit bude. Brzdy – nevim, o nicem lepsim, co se tenkrat (ne)dalo sehnat. Klinky podle me nebyly mekky nahodou, ale byl to ucel. Ovsem ale ten zavit mohl bejt tvrdsi :-). Ja to resil dvema matkama.
Když se to s klínkama umělo, nebyl to žádný problém. Nicméně, moc lidí to neumělo, a proto ta špatná pověst. Daleko horší byly osky v pedálech a osy obecně, bylo to snad z bláta. Mně nechal táta udělat jiné ve strojních dílnách, takže to šlo.
kvalita oceli nebyl u nas jen problem kol, tykalo se to prakticky vseho, od nozu az po motory.
A přitom
Huť Poldi
(Kladno, Česká republika)
V roce 1893 patentována ochranná známka s profilem ženské hlavy.
V roce 1910 patentována nerez ocel Poldi Anticorro.
Huť Poldi byla založena v r. 1889 na východním okraji Kladna. Jméno získala na počest zakladatelovy manželky Leopoldy Wittgensteinové. – Od samotného založení byla určena především pro výrobu ušlechtilé oceli. Již od r. 1891 byla kelímková ocel vyráběna duplexním pochodem z pevné martinské vsázky. Vyráběly se zde chromové a wolframové oceli pro nástroje i niklové a chromniklové oceli pro strojové součásti.
Jako první ocelárna v Rakousku zavedla výrobu ušlechtilé oceli a jako jedna z prvních elektrické tavení oceli.
V roce 1910 zde byla vynalezena niklová nerezavějící ocel značky Anticorro.
Od r. 1915 byla v provozu Frickova pec, tehdy největší indukční pec na světě. Za 2. světové války byla postavena nová ocelárna s obloukovými pecemi a dvě válcovny. V r. 1946 převzal majetkovou podstatu většiny Poldiny hutě, a. s., národní podnik Spojené ocelárny (SONP). V r. 1975 byla výroba převedena do nového závodu na Dříň. – Po r. 1989 dochází k rozpadu velkého podniku a vzniká v areálu řada menších závodů. V tradiční výrobě zde pokračují především Strojírny Poldi, s r.o., Beznoska s. r. o. a od listopadu 1999 Poldi Hütte s.r. o.
Tehdy existovaly 2 typy klínků, do středu favorit patřily ty z měkké oceli (aby se popř. deformoval levný klínek a ne drahá klika). Daní bylo, že se jim rychle trhaly závity, bylo třeba klínek napřed s citem doklepnou a až pak na 2× utáhnout, ale stejně se to povolovalo.
Ale prodával se i druhý typ klínků z tvrdší oceli (určené pro jiná kola/kliky), ale měly trochu jiný úkos, takže ve Favorit-klikách seděly jen na hraně a ne plochou.
Základem bylo mít nakřečkovanou zásobu klínků (ne vždy se daly sehnat) a pravidelně je měnit, střed nebyl nijak zapouzdřený a musel se často čistit/seřizovat. Osa měla tvrzenou povrchovku jen v místě kontaktu s kuličkami, jakmile se zde podřela, drhla, nešla už seřídit a nová se sháněla se blbě…
Ty druhé klínky byly na ukrajiny, byly trochu tlustší.
A náhodou nebyl jedny na babetu ?
https://www.global-sport.cz/…-zapouzdrena?…
Tohle je už novější,ale od Kinexu to bylo k mání už dřív.
Mě celkem udivuje stav galusek.
Tj, jak kdyby to bylo nějak zakonzervovaný a hodně dobře skladovaný.
Někde ve tmě,suchu,stabilní teplotě.
ten nejlehci prevod bych vyuzil leda na rovine :-)
To by ses divil, já na tom jezdil obden okruh Frýdlant – Smědava – Souš – Bedřichov – Liberec – Frýdlant.
Víc mi vadilo, že tehdy nebylo možné sehnat menší rám, tohle byla univelikost cca 57–58 cm. Mám 170 cm + krátké nohy – takže nic moc pohodlí. Když jsem ho po mnoha letech už na VŠ prodával kamarádovi Pepovi (mmch. zakladatel JAL), který měřil skoro 2 metry, pořád mu seděl lépe, než předtím mě, jen tu sedlovku měl vytaženou hooodně na limitu…
hezke, ja kdyz vyklizel barak tak si pro stara kola prijel pan Uhlíř z Velocentraly. Obcas ma sbirku nekde vystavenou. https://www.velocentrala.cz/kontakt/
Dle mého se jedná o Favorit F 12, který ale nebyl vyroben ve Favoritu Rokycany, ale v Esce v Chebu. Jak se dá poznat konkrétní model, nato jsi tady dal málo fotek. Musel bys nafotit minimálně všechny mufny a spoje. Základní vodítko k rozpoznání konkrétního modelu, v tomto případě, je změření průměru sedlovky. Dle mého ty tam máš obyčejnou ocelovou s průměrem menším, jak 26 mm. Dobrý klíč k učení konkrétního modelu, je kolo komplet odstrojit a rám i vidlici zvážit.
Mě zajímá, co je tam, na třetím fotu, na horní rámové trubce za okrový popis?
Tím, že je stále nový a nerozbalený, tak to ted´ z něho dělá zajímavost. I když se jedná víceméně o obyčejný (spíše) model Favorita.