Focus Black Raider (nebo Rider) z roku 2008

46 nepřečtených
  • fabkyn

    Ahoj, naskytla se mi možnost zapůjčení staršího kola Focus Black Raider (nebo Rider) z roku 2008, které bylo původně pro osobu vysokou 205cm, já mám 192cm. Nevím kde najdu jakou to má velikost rámu, aby mi to nebylo zase velké, je to vůbec možné? Kolo je z druhé ruky a údajně mělo být stavěné, ale pomocí google jsme zjistili, že se spíš jedná o seriovku a jsou jen vyměněná řídítka a sedlo, viz. odkaz+ reálná fotka současného stavu. Kolo poslední roky spíš stojí v kůlně.

    https://kolo.cz/…k-rider-2008

    Předpokládám, že na tom nikdy nebyl servis, při krátké prohlídce jsem zjistil, že nefunguje zamknutí vidlice, zadní kolo má trochu osmu, zadní brzda dost vrže, vůle v krku řízení. Láká mě na tom osazení XT, ale zase nevím jestli XT z roku 2008 už dnes není horší než nižší řady ze současnosti vlivem pokroku? Měl bych totiž možnost to kolo následně asi levně odkoupit a nechat si ho na chatu a nebo tam dát jezdivé pláště a udělat z toho univerzální trekové kolo. Jakou má cca to kolo reálně dnes cenu, a má to vůbec smysl dělat servis a vůbec brát kolo na 26 palcích. Je možné že vrzání brzy způsobují sjeté destičky? Kolik by tak vyšel servis svépomocí do nějakého slušného stavu?

    Ta vidlice Rock Shox Tora 302 LO asi není vzduchová že?

    Brzdy jsou Shimano BR-M485.

    Díky.

    0 0
    • Slavik  

      Myslím, že čas strávený psaním tohoto dlouhého textu převyšuje hodnotu kola.

      1 0
    • fabkyn  

      Tak jsem si to myslel správně, a kdyby ho dotyčný chtěl prodat kolik si za to může reálně říct?

      0 1
    • fabkyn  

      Kolo jsem testnul a musím říct, že i přes stáří jsem na lepším nejel co se týče řazení a velikosti. Ale vidlice má asi své za sebou a navíc nejde zamknout. Vůli v krku stačilo dotáhnout a zbytek už je pružení a vůle ve vidlici asi. Brzdy dnes nevrzali, nikdy jsem nejel na kotoučích, tak dojem dobrý oproti véčkům na starém kole. Rám je XXL, délka od středu šlapek po konec k sedlovce je asi 58,5 délka horní trubky asi 60 a spodní 70. Šlo by to na mojí výšku 192 nebo je to určené pro ještě vyšší postavy? Přikládám i foto. Zadní brzda lehce přibržďuje i naprázdno o kotouč a nevím jestli jde nějak povolit když je to hydraulika, aby se destička oddálila od kotouče? Když jsem chytl za kazetu tak v ní je asi lehká axiální vůle a nevím jestli to je v normální jev? Ráfky moc velkou osmu nemají, spíš to zvýrazňuje asi špatné usazení plášťů které hází více než ráfky. Jinak popraskané bovdeny od řazení. Přemýšlím že si ho vezmu na chatu na blbnutí, kolik byste mi doporučili za něj max dát prodávajícímu i s ohledem na případné investice do servisu? A zvládl bych ten servis i bez speciálního nářadí svepomocí? Hlavně mi jde o tu vidlici. Díky.

      0 0
      • tigermoth  

        Jako někdo s vercajkem a zkušenostmi z toho ještě vymlátí parádu. Ale jestli nemáš ani potřebné nástroje, přípravky a hlavně know how, asi bych to nechal někomu kdo to má, bo se asi budeš trápit.

        2 0
      • t29  

        Záleží, co považuješ za speciální nářadí. Krom inbusů uživíš klíč 15 na pedály, klíč 24 (doporučuju očkový) a stahovák na kazetu (funguje i na centerlock kotouče) bič na kazetu (vyrob z kusu železa a starého řetězu), nýtovačku na řetěz, nějaký centrovací klíč, a nejvíc speciální nářadí bude asi klíč na misky středového složení. O montpákách a pumpičce nemusím mluvit.

        Když budeš chtít vyměnit řadící lanka a bovdeny, tak si připočítej kleště na zkracování bovdenů, dělá se s nima líp než se štípačkama.

        Brzdy a vidlici bych nechal servisákovi. A ano, vidlice je pružinová – nahoře má točítko „preload“ na předpětí pružiny.

        EDIT: jo a zapoměl jsem na klíče na konusy. Doufej že je nebudeš muset použít, ale kdyby byly potřeba, tak ať jsou k dispozici.

        1 0
    • blackboy007  

      Kolo má cenu max 1000 kč

      0 0
      • Slavik  

        Nemá, prodávající mu má dát alespoň pivo, že se ho zbaví. Zakladatel si ho stejně mermomocí CHCE koupit.

        0 0
        • fabkyn  

          Ono je to spíš tak, že to kolo se válí u známého, který mi nabízí zapůjčení klidně i na dlouho, ale já zase nerad někomu něco dlužím a tak bych mu za to raději něco reálné hodnoty dal. V kolech jsem se dřív rád vrtal, ale to byli rádoby horská kola z 90tek, kde se úplně všechno dalo i bez speciálního nářadí, nebo improvizací. Třeba na vícekolečko jsem neměl ten ozubený klíč a tak jsem ho demontoval kompletním rozdělením z vrchu a pak zpět skládal kuličky ložisek. Na tomto kole bych se právě chtěl naučit servis pro své budoucí nové kolo, doporučili byste mi nějakou sadu nářadí kde je vše potřebné na moderní kola i to tady řešené?

          0 0
          • Slavik  

            Takže budeš kupovat nářadí na staré kolo a pak na nové? A to se vyplatí! :-)

            Kup radeji novější bazar… V to ty peníze tolik neutopíš.

            0 0
    • fabkyn  

      Ok, to jsem právě nevěděl, že i na tohle kolo z roku 2008 je zase potřeba jiné nářadí než na současná kola. Z toho mi vychází to kolo dojezdit max ve stavu současném a už do něj nic nesypat.

      1 0
      • Slavik  

        I když koupíš 2 různá moderní kola, tak zjistíš, že na každý potřebuješ trošku jiný nářadí. Univerzální sady jsou nanic, bo z toho použiješ max 2/3. Lepší je dokupovat aktuálně potřebné nářadí a stejně v nářadí utopíš majlant. V mém případě mě stálo odhadem cca. 20k a to servisuji kola sobě a nejbližší rodině a to nemám profi dílnu a polovinu jsem koupil na Ali.

        0 0
        • fabkyn  

          Jen tak pro zajímavost, kolik by odhadem stál servis toho kola u nějakého odborníka?

          0 0
          • Slavik  

            Netuším, nevím, mám to jako koně, kamošům za pivo. Netroufám si jen na centrování, na to si nějak neumím umýt ruce.

            0 0
            • Markony  

              Mam to podobně, hele podívej se na KOLOFIX tam je ceník co stojí. Ale podle fotek střed promazaní lanka můj odhad je tak 3000 Kč a to ještě výměna zrezlých věcí počítám tak 800Kč ? Ale je vidět že to kolo chceš tak peníze nebudou hrát roli a možná plašte a duše.

              0 0
    • fabkyn  

      Ještě dotaz, kdyby se tehdejší řazení XT mělo srovnávat se současnou řadou deore, ale třeba nižší řady bez XT, bude ta současná nižší řada chodit stejně nebo dokonce lépe? Nebo v tom žádný pokrok nebyl a pořád bych musel jít do XT i dnes?

      0 0
      • t29  

        Na vylepšování řazení zapomeň, musel bys vyměnit půl kola, protože dnešní systémy 1×11 mají jiný poměr tahu lanka a 1×12 potřebují i jiný ořech. Zachovalé staré XT řazení je na tom kole asi nejhodnotnější součástka a nemyslím si, že by nové Deore chodilo líp.

        0 0
        • fabkyn  

          Já to myslel jinak, když koupím nové kolo, které bude mít třeba jen deore bez XT tak jestli to už i tak nebude lepší než to XT z roku 2008. Stejně pak planuju i nové kolo.

          0 0
          • Markony  

            Jako že na nové kolo napereš sadu 3×9? Zajímavá představa ale odpověď je ne to nepůjde vývoj je již jinde tet frčí 1×12. .

            0 0
            • fabkyn  

              Ne zajímá mě kdyby se srovnavala kola v novém stavu, jedno by bylo z roku 2008 osazeno XT a druhé třeba z 2023 ale osazeno jen základní řadou deore, tak jestli vzhledem k technickému pokroku za těch 15 let už není na tom i současná nižší řada lépe, a samozřejmě že současné XT bude asi zase ještě lepší.

              0 1
              • Tatut  

                Nové bude chodit lip než 16 let staré s unavenými díly.je to proste nostalgie. Někdo jezdi ve veteránu a užívá si to.

                0 0
              • Markony  

                to fabkyn–Je to marné jeto marné. Stará sada 15 let bude špičková tet se vyrábí jen šunt a který nevydrží nic tak do roka až dvou se rozsype na atomy hoven.

                1 0
    • fabkyn  

      Kdybych z toho kola chtěl udělat spíš trekové/crosové, dalo by se uvažovat nad výměnou vidlice za pevnou, případně prosím odkaz na nějakou kompatibilní a cenově dostupnou? Klesla by tím minimálně o kilo i váha. Dal bych nějaké pláště víc na silnici, ty co tam jsou mi přijdou dost měkké. Jo a když bych měnil destičky, musí se pak brzdy i odvzdušnit nebo pístek třmenu prostě zůstane více roztažený automaticky jako u auta? Kdyby byl odkaz na nějakou opravnou sadu na tu vidlici Rock shox tora 302, tak bych to podle youtube asi i zvládl. To že nejde locknout prý může být i tím že vytekl olej, ale nevím, beru to tak že maximálně ji dodělám úplně.

      0 2
      • t29  

        Pevnou vidlici najdeš třeba na Kupkole (Force za cca 2k), s opravnou sadou na Toru to bude horší, rok 2008 je fakt dávno. Možná by pasovaly díly na jinou vidlici s 32 mm nohama, ale odkaz nemám. Pokud se v tom chceš vrtat, bude nejlepší začít hledáním „RS Tora 2008 Manual“. Bacha na jiné ročníky a jiné varianty vidlice, něco je možná stejné ale třeba množství oleje se měnilo. Připrav si pár stovek na díly, pár stovek na olej, pár stovek na nářadí (napadají mě kleště na pojistné kroužky a ochranné brýle).

        S kotoučovkama ti bude muset poradit někdo jiný, na hydry jsem lama.

        0 0
        • Slavik  

          Myslím, že ta Force vyjde levněji. :-)

          0 0
          • t29  

            Jasně, taky to může dopadnout tak že mu zůstane vrak staré vidle + všechno co nakoupí a pak stejně pořídí pevnou a pak nové kolo. Ale jestli se chce učit servisovat, je to levnější než rozebírat novou vidli.

            0 1
            • Slavik  

              Naučíš se tak servisovat starou vidli. :-)))

              0 0
              • tigermoth  

                Jestli mu to nezamyká tak je pravděpodobné, že tam buď chybí olej a všecko bude nejspíš vydřené nebo to někdo prasil zamknuté přes bordel a odjebal ten plastový uzavírací bazmek jak jsou tam v sobě takové ty otáčecí kulisy s dírama. To se asi bude blbě shánět. Za mě ztráta času.

                0 0
            • fabkyn  

              Díky moc za rady, já to taky vidím tak, že se na to vybodnu a kolo si vezmu na chatu na doježdění tak jak je s minimem investic. Protože by to bylo přesně jak všichni píšete, nakonec bych v tom zbytečně utopil balík, který můžu investovat do nového. Dnes jsem se na tom projel asi 20km. Nějaký blázen na to kolo dal řídítka široká asi 84 cm a to je šílenost, zápěstí mě nikdy tak nebolela, to seříznu určitě a dám rohy, možná je moc dlouhý i představec, přeci jen je to XXL. No a ty pláště na silnici taky nic moc. Bohužel při šlapání v záběru tam v pravidelných intervalech něco cvaká, není to škrtání o přesmykač, mám podezření na vytahaný řetěz nebo kazetu. Ta kazeta když jí chytnu rukou tak má axiální vůli, možná to

              je tím a nebo spíš ten řetěz? Na klikách a pedálech žádná vůle není. Díky

              0 0
              • tigermoth  

                Vůli má stopro ořech. Tady je stručně popsáne rozborka.

                https://www.ivelo.cz/…neho-orechu/

                0 0
                • fabkyn  

                  A ta vůle bude dělat ty pazvuky, nebo spíš vytahaný řetěz?

                  0 0
                  • tigermoth  

                    Křišťálovou kouli mám v servisu, od začátku války je nedostatek přírodního křišťálu, co se těží na Urale, tak to bude ještě nějakou dobu trvat, než to sem servisák natáhne přes Kyrgyzstán.

                    Ok, teď vážně, nevím. Ale tu vůli bych pořešil tak jako tak, než si dojebeš dráhy pro kuličky nebo ti nějaká nevyleze ven, jsou dost malé. O promazání ani nemluvím.

                    Zvuky může na takhle olítaném koňu dělat kombinace čehokoli.

                    2 0
    • Tomcat  

      Poučeni Járou Cimrmanem víme, že stejně jako jsou důležité velké objevy, je nutné ohledat i slepé uličky vývoje a říct lidstvu že tudy cesta nevede…

      Kolo není cenný veterán, lépe řečeno byl to průměr i když byl nový. Pokud k tomu nemáte vztah jako kolo za maturitu, po dědovi, po tátovy… …je to vyhazování peněz oknem.

      2 0
    • fabkyn  

      Chlapi, při jízdě na tom kole se mi při šlapání trochu zadrhávala pata boty o zadní stavbu, na starém kole se mi to nikdy nestalo, mám nohu vel 47. Mají některá kola tu stavbu více rozšířenou oproti kolům z devatesátek nebo je to pořád stejné? možná je to způsobeno pedály. Já jen abych věděl až budu vybírat nové kolo. Díky

      0 0
      • Slavik  

        Vyměnit kliky a dát s větším Q-faktorem. Teď nedávno jsem řešil obdobný problém. Místo FC-M9100, kde jsem občas brkal o zadní stavbu, jsem dal FC-M9120 a pohodička klídek.

        0 0
      • Tomcat  

        Ano má to krátkou stavbu a může být velká noha moc blízko.

        0 0
    • fabkyn  

      A když pořídím nové kolo 28 ne 29 kola, tak se to může dít taky?

      0 2
      • t29  

        Může. Záleží na šířce zadní stavby v místě kontaktu.

        0 0
        • fabkyn  

          Ona mi zrovna přijde dost široká ta stavba, ale ještě je možné že pomůžou jiné pedály, stejně je chceme vyměnit za obyčejné. Jinak ještě k té pevné vidlici od Force, ta bude výškově sedět když by se jí nahradila ta původní odpružená, nebo se dělají různé velikosti i pro kola 26, aby to pak nebylo nějak nakloněné?

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.