• chodec

    už jsem to tu viděl, tak pokud mě nasměrujete, tak tohle zamknu a nebudu otravovat, ale nemůžu to najít tak se s dovolením zeptám.

    Lockout na Talasu (RLC) – jak funguje – v krajních polohách je jasný, ale co se děje když je někde mezi. Nemám s Foxema nijak dlouhé zkušenosti, jen jsem vypozoroval, že vidlice postupně tuhne, ale nevím, jak to provádí / dělá – zvětšuje se tím odpor tlumení?, nebo je lock samostatný mechanismus co nějak omezuje dráhu vidle? nebo ještě nejak jinak.

    Zatímá mě to ze dvou pohledů:

    1. Zda jen částečně zalockovaná vidlice nějak trpí (případně co se jí děje);
    2. Podle toho, zda se tím „zesiluje“ tlumení, nebo se nějak omezuje rozsah půjde lock využívat různými způsoby.

    trochu teoretický dotaz, ale tak mě to teď napadlo a na kolo se dostanu až o víkendu abych to nějak zkoumal. Tak pokud by někdo věděl, budu rád.

    0 0
    • MlokCZ  

      Lock je samostatný mechanismus, který zavírá tlumení. Lock má pak pojistku, která se při určitém tlaku otevře. Je tam pružinka, která brání otevření locku, u RL nenastavitelná.

      U RLC pravděpodobně to štelovátko na spodku pravé nohy mění předepnutí té pružinky, ale to si nejsem jistý. A pak jak je velká hodnota průtoku oleje po otevření té pojistky oproti odemčené vidlici taky nevim.

      V praxi jsem lock nikdy moc detailně nestudoval, protože ho skoro nepoužívám a když ho použiju, tak cíleně aby se vidlice neotvírala (a na RL jsem v reálu nikdy u zamčené vidlice lock neotevřel podnětem od terénu – nikdy jsem neměl zamčenou vidlici v podmínkách kde by mohlo dojít k dostatečném rázu). Ani na Rebě u motion controlu, který jsem míval nastavený na minimální sílu, která udrží zavřenou vidlici při jízdě ze sedla jsem snad téměř nikdy lock neotvřel nárazem. Proto jsem chování po otevření locku (podnětem od terénu) nikdy moc podrobně nezkoumal.

      Vidlici to podle mě nevadí, maximálně ještě tak lock nastavený na maximu (tedy pro maximální sílu pro otevření), to už ideální nebude to jezdit zamčené i mimo asfalt. Přeci jen to pak potřebuje už hodně velkou ránu na otevření a když to bude dostávat časté rány těsně pod hodnotou potřebnou k otevření, tak to vidlici určitě nepotěší.

      Ideální pro jízdu je stejně vidlici odemknout a už na ten lock dále nesahat :-)

      0 0
    • Archer  

      Páčka na „3 hodiny“ – otevřeno Páčka na „6 hodin“ – zavřeno

      Na spodku pravé nohy nastavuješ míru otevřeni locku při nárazu. Minimální hodnota vypadá jako bych žádný lock není.

      To, co si vypozoroval „že vidlice postupně tuhne“ – takto funguje lock po upgradu u PUSH, oni z toho dělají pseudo-propedal.

      0 0
    • krokus  

      Hloupý dotaz: je lockout vyveden na řidítka, nebo se Talas zamyká na korunce? Nějak jsem to nikde nenašel.

      0 0
      • jerrry  

        na korunce – aspon ten muj :-) a je docela blbe pristupnej – kolem jsou dalsi hejblata, se kteryma povetsinou pohnes (nechtic). Aspon ja mam ty pracky asi levy. Ale me to neva, bo na lockout vlastne vubec nesaham ..

        0 0
        • krokus  

          Hm, tak tímto jsem asi o Talas ztratil zájem:-( Šel bych spíš asi do Rock Shox Revelation. Škoda, že jsem nikde nenašel přímé srovnání těchto dvou vidlí.

          0 0
          • jerrry  

            no ja jako moc nevim proc bych mel vidli zamykat, bo 99,9% jezdim v terenu. Nezpozoroval jsem ze by se vidle pri vyjezdu houpala tak, aby mi to vadilo. Naopak zmena zdvihu mi prijde jako docela fajn moznost …

            0 0
            • krokus  

              Kdyř potřebuješ jít ze sedla, tak se podle mě lockout dost hodí. A změnu zdvihu má Revelation taky.

              0 0
              • jerrry  

                ja ze sedla zas tak casto (na MTB) nechodim a kdyz se zvednu je to spis pro legraci nebo pro zpestreni a nejaky drobny pohupovani na vidi mi fakt nevadi …obecne se mi jevi Talas jako vidle ne vhodna/urcena pro chrteni a kdyz nejsi chrt proc resit jizdu ze sedla ???

                pokud se zmeny zdvihu tyka (nejsem si jistej presne) – pokud Rock ma to stelovani udelany tak ze donekonecna otacis tim cmudlikem, tak se to (imho) s Talasem neda srovnat. Neni to udelany tak abys zdvih zmenil behem vterinky jedinym pohybem, coz Talas umoznuje Muzeme samo diskutovat k cemu je menit zdvih jedinym pohybem a ze kdyz je technika, neni treba menit zdvih atd atd … ale nejak se mi nechce

                a navic … jsou to tvoje $$$ – vyber si co se ti libi :-)

                0 0
                • krokus  

                  Právě proto, že to jsou moje peníze, tak je chci co nejlépe investovat:-)

                  Člověk – kupodivu – zas tak jednoduše nezjistí všechny technické detaily. A manuály se mi, přiznám se, číst nechce. Možná tu na fóru někde ty informace jsou, těžko se ale vyhledávají.

                  Mým ideálem je, aby vidlice i tlumič byly co nejlépe kontrolovatelné z řidítek. Tedy aby člověk mohl pohotově měnit zdvih, případně aktivovat lockout. Je mi jasné, že se k tomu nanejvýš jen přiblížím.

                  Z tlumičů se mi líbí DT Swiss EX 200 – dá se ovládat z řidítek. Zjistil jsem o něm ale jen velmi málo informací (vlastně jen zde). Zajímalo by mě, jak funguje ve srovnání s RP23.

                  Jestli se u Revelationa zdvih mění zdlouhavě kolečkem, tak je to samozřejmě trochu naprd.

                  0 0
                  • scret  

                    nejsem odbornik na RS,ale rekl bych ze rychla zmena zdvihu je akorat u Lyrika 2-step…  bohuzel jak u vetsiny RS, tak Marz. je zmena zajistena zdlouhavym tocenim „knofliku“…

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Přesně tak, změna zdvihu u ostatních RS vidlic, co mají u-turn použitelná na častou změnu zdvihu za jízdy není ani náhodou.

                      0 0
                      • krokus  

                        A u Talase to tedy za jízdy měnit lze? A jak je to s přístupností lockoutu?

                        Mohl bys prosím stručně srovnat chod Talasu a Revelationu? V historii jsem žádné přímé srovnání nenašel. Díky.

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          U Talasu jde měnit zdvih za jízdy v pohodě. Páčkou volíš 100/120/140mm. Nejprve přepneš jaký chceš zdvih a pak pokud snižuješ, tak musíš vidlici zatížit, aby byla dostatečně ve zdvihu na ten nižší zdvih (většinou není třeba udělat nic, ve výjezdu už se někdy musíš zvednout ze sedla a zatížit více vidlici). Při změně zdvihu zpět zase je třeba vidlici odlehčit, což nemám problém udělat tak, aniž bych zvednul přední kolo od země (pokud se to udělá ještě na konci výjezdu, tak většinou není třeba dělat vůbec nic).

                          Lockout už tu ostatní psali, prostě je na korunce. Já ho nepoužívám vůbec. Časté používání lockoutu a 140mm zdvihu na vidlici k sobě moc nejde. Pokud potřebuješ často zamykat vidlici, tak pravděpodobně takový zdvih pro tebe není, to není chrtí náčiní.

                          RVL x Talas, to je na dlouhé srovnání. Obě to jsou dobré vidlice a každá má něco. I když proti Talasu bych stavěl spíš Pike, kde je navíc výhoda pevné osy (i když Talas 09 bude mít už taky, i když těch debilních 15mm).

                          Talas 08 má podobný průběh jako RVL, tam není žádný velký rozdíl. U Talasu pak jde případně snáze měnit průběh změnou tlaku třetí komory (ale to už je úprava vidlici a standardně ti to asi neudělají, takže asi jedině k Milanovi případně).

                          Citlivost je podobná, RVL může být malinko lepší (píšu může, protože se liší kus od kusu). U Talasu citlivost zhoršuje kompres, která nastaven na minimum přidává 5kg k odtrhu. Ta když se odstraní, tak je citlivost už lepší než RVL v originále (ale to už je také úprava a RVL lze také upravit a pak zase bude o chlup citlivější než Talas, Talas pak bude o píď na tom hůře kvůli pasivním odporům Talas systému navíc – cca 1–2kg horší na odtrhu).

                          Talas má high speed expanzi, RVL ne (a Pike taky ne). Jedna z největších slabin všech RS, zatím na high speed epxnazi prostě prdí, což je velká škoda. Při úpravě by šla také dodělat.

                          Snižování zdvihu už tu bylo popsané.

                          0 0
                          • krokus  

                            Díky za podrobné info, mám o čem přemýšlet:-)

                            Jak jsem psal výše: ideální by bylo, kdyby člověk mohl tlumič i vidlici ovládat přímo ze řidítek. Z tlumičů to má např. Scott nebo DT Swiss, pokud vím. U RVL je tedy sice pěkné, že má poplock (opravdu si myslím, že občas bych ho využil), ale to neprakticky řešené snižování zdvihu je fakt nevýhoda.

                            0 0
    • Flinker  

      Venoval som tvojej otazke 10 minut stravenych vrtenim lockoutu a nastaveniu odtrhu lockoutu a dosiel som k zaveru ze je to lauter jedno kde je packa kym nieje v polohe lock. Nemam cas na robenie grafov, ale podla toho co som odpozoroval, tak lock sa aktivuje az uplne na polohe 18:00, este par stupnov pred nim sa nedeje dokopy nic. V polke polohy je to urcite jedno. Ak si mal predstavu ze budes pritvrdzovat lock postupne tak ta sklamem, ak hladas sposob ako minimalizovat pohyby na korunke tak ta potesim ;-)

      Co se tyka foxu a ich lockoutu na RLC modeloch, tak mam to otestovane na F100, nie na talase – no predpokladam ze okrem zdvihu a systemu zmeny zdvihu sa to velmi nelisi. Lockout je ok, je dobre ze sila odtrhu sa nastavit velmi nizko, takze naprikald na nudnej asfaltke alebo sotoline moze clovek slapat aj zo sedla, ponatahovat si chrbat a tak, no ked zabudne odomknut (alebo ked sa boji sahat na korunku v divokom zjazde) tak tych par kil odtrhu naviac (plati pri jemnom nastaveni) ho nezabiju a rozbitom zjazde to clovek ani velmi nezaznamena. Na tvrde nastavenie som to velmi nejazdil, nemal som preco, aj to jemne nastavenie udrzi v pohode lubovolne slapanie v sedle, a o jeden alebo dva kliky viac udrzi aj spurt zo sedla.

      Pri talase – teda jasne am vidlici, je na povazenie cela otazka lockoutu – iba ak na asfaltove presuny. Ani na pretekoch uz necvakam lock, okrem asfaltu a dlhej sotoliny, nema to jednoducho zmysel. (plati aj pre F100 aj pre RVL). Uz len tym ze taka vidla je urcite na celoperu, takze kym clovek uzamkne system jeden, druhy, zaradi … to uz je lepsie slapat do kruhu a kaslat na nejaky ten pohyb tam dole u odpruzenia.

      Teraz revelation. Mam verziu air u-turn s poplockom. U turn je pouzitelny len na fakt dlhsie kopce, lebo toho tocenia koleckom je viac ako dost. Toto ma fox daleko lepsie, ked som sa vozil na kolegovom talase tak som si to hodne pochvaloval. Dalej pri rovnakom tlaku v oboch komorach mam max zdvih cca 118mm (pri max vytoceni u-turnu). Ani neviem aky pomer tlakov musi byt v komorach aby bol max zdvih 130mm?  Lockout na RS vidlach tu uz bol rozobraty xkrat, zhodnotim kratko ze mne vyhovuje, a ked som parkrat vletel do zjazdu zamknuty (zabudlivost, ach ta zabudlivost) tak som to prezil a vidla tiez. Pohodlnost ovladania z riadidiel nemusime rozoberat, proti korunke je to nebe a dudy (asi tak pekne stvorky :-)

      RVL je velmi prijemne tuha vidla, v originale aj dost citliva. No nie je az tak citliva ako moj predosly Milanom ladeny Epicon. Zaklad je nastavenie tlaku oboch komor, aj za cenu par mm zdvihu a potom dodatocnu citlivost je mozne ziskat poladenim ci uz u Milana alebo TF tuned (tam je k dispozicii aj nove tlmenie, som zvedavy ci uz ho niekto z B-F vozi, a mozno aj Milan nieco riesil, neviem).

      Obe vidlice su vsak velmi dobre, ja som si kvoli dostupnosti znacky a servisu zvolil RVL.

       
      0 0
      • Flinker  

        Este dodam – ked sa preraza lockout na foxe tak sa ozyva take hvizdanie, je pomerne vyrazne takze cloveka to upozorni ze nieco dolezite zabudol. Zvuk asi ako ked slapnete na gumovu hracku.

        0 0
      • krokus  

        I tobě díky za podrobné srovnání.

        Abych vysvětlil, proč si tohle všechno zjišťuju: nechci kupovat samostatnou vidlici, ale celé kolo, fulla.

        Tady jsou hlavní kandidáti:

        Radon

        Poison

        Bude na tom jezdit zčásti přítelkyně, zčásti já (vysocí jsme zhruba stejně). Na Poisonu se mi líbí, že si člověk může navolit barvu rámu, nápisy na něm, komponenty atd. (viz odkaz). Taky je možné mít na řidítkách zamykání vidlice (Revelation) i tlumiče (DT Swiss) – i když to se musí asi přikoupit. O tom tlumiči bohužel prakticky nic nevím.

        Radon je lehčí a je teď za moc pěkné peníze. Zamykání by ale na řidítkách určitě nebylo. Vidlice – Talas, tlumič – RP23. Uznávám, že ta rychlá změna zdvihu u Talase je možná důležitější než lockout.

        Tak nevím. Co vy byste volili? nebo si počkat na Talase 09? Zřejmě ho budou dávat na Radon 09, ne?

        Jinak Canyona AM bych nechtěl, je už moc těžký.

        To kolo pochopitelně nemá být určené na chrcení. Lockout ale chci proto, že se nejspíš dost často budeme přesouvat po asfaltu. Na HT (s Rebou, poplock na řidítkách) ho dost často používám na krátké stojky – s odemčenou vidlicí podle mě šlapání ve stoje nemá smysl.

        0 0
        • zdenek  

          Já mám týden „starého“ Radona. Je to můj první full, takže nemůžu srovnávat. S tlumičem naprostá spokojenost. Splnil, co jsem očekával (nemusím ze sedla přes kořeny). S hodnocením vidlice zatím váhám, protože jsem neměl dost času pohrát si s nastavením. Potvrzuje se, co je psáno výše o odtrhu. Na řídítkách mám minimální váhu, takže jsem na nižším tlaku. I tak ale malé nerovnosti ignoruje. Se změnou zdvihu za jízdy není problém. Stačí nadlehčit při akceleraci.

          0 0
          • MlokCZ  

            A kolik foukáš na jakou váhu? A máš kompresi na korunce nastavenou aspoň na minimum (aby přidávala jen těch 5kg a ne třeba celých 15kg když je na maximu)?

            0 0
            • zdenek  

              Mám 72 kg. Začínal jsem na 75 psi, teď jsem na 60 psi. Komprese 2 kliky od minima.

              0 0
              • MlokCZ  

                Nastavení samozřejmě ovlivní i geometrie rámu. Já vozil 08 verzi před úpravou na 55psi, vážím zhruba stejně.

                Teď foukám na 60psi, ale to proto, že mám změněnou progresivitu, mírně sníženou (snížením tlaku v třetí komoře). 07 jsem foukal v originále dokonce jen na 45psi (po úpravě zase už foukám jinak).

                Kompresi bych nastavil na co nejmíň, pokud chceš, aby to co nejlépe žehlilo. A pokud chceš lepší výsledek, tak nechat upravit a kompresi vyřadit (já mám předěláno z rozsahu 5–15kg, které přidává v tovární verzi na 0–5kg a nastaveno to mám na minimu, tedy na 0).

                0 0
        • MlokCZ  

          Já bych rychle vzal toho Radon dokud je, když je navíc v té slevě. Když počkáš na nové modely, tak bude o něco větší výběr, ale už ne sleva u Radonu, za kterou je to kolo opravdu super. Ale zase bude Talas 09.

          A abys nebyl s tou váhou překvapený. Všichni výrobci aspoň trošku kecají. Ten Radon s pedály bude mít cca 13kg. Ale je fakt, že Canyon AM5tka bude ještě o něco těžší. Váhu můžeš srovnat s mojim Cubem AMS 125. Ty rámy jsou s Radonem ± stejné jak funkčně, tak váhou. A já jsem na reálných 12,6kg a to tam mám Crossmaxi.

          Na Talase 09 má smysl počkat, pokud máš zájem o pevnou osu, která je určitě +, ale zcela nutná také není. Hodně záleží co jezdíš a také kolik vážíš.

          0 0
          • tomek  

            Jaký je praktický rozdíl mezi TALAS RLC 08 a 09. Myslím model bez pevné osy.

            0 0
            • MlokCZ  

              Přesně těžko říci, to se teprve uvidí až vyzkouším v reálu. Píšou, že je přepracovaný Talas systém, který by měl mít ještě o malinko ergonomičtější ovládání změny zdvihu a pak by mohl být o chlup citlivější díky menšímu počtu těsnění použitých v přepracovaném Talas systému. Pak píšou, že upravili mírně průběh, což podle mě pouze znamená, že třetí komora bude nafoukána na jiný tlak (což mám stejně u 07 i 08 upraveno přesně jak potřebuju).

              0 0
              • tomek  

                Za týden bych ji měl mít na kole místo RVL, tak uvidíme…

                0 0
                • MlokCZ  

                  Trošku mi láká přejít kvůli pevné ose, ale cenově by to vyšlo hodně draho (nutno měnit i přední kola u STček), tak na to kašlu. Funčně si moc polepšit nemůžu, když už mám vše upravené přesně jak potřebuju (naopak bych znovu při úpravě na několikrát hledal ideální nastavení třetí komory pro průběh co potřebuju), rozdíl by mohl po úpravě být tak 1kg k dobru, což je rozdí minimální.

                  0 0
                  • tomek  

                    pevnou osu bych taky nedával, protože mám CrossMaxy a nechce se mi měnit předek

                    0 0
          • krokus  

            Jaká je výhoda toho, když má vidle pevnou osu?

            Je otázka, jestli bych to kolo měl vzít hned. V sousedním threadu řeším, jaké jsou možnosti bezúročné půjčky – aktuálně ty peníze nemám. Na druhou stranu za pár měsíců už je mít budu, jenže to už ten zlevněný model může být vyprodaný. Vlastně bych to mohl vcelku bezbolestně koupit už cca za měsíc, část té sumy by pokryl studentský kontokorent (i když nedělám si iluze – to určitě není bezúročná půjčka).

            Nebo fakt počkat na toho Talase 09? Babo raď.

            0 0
            • MlokCZ  

              Pevná osa je prostě pevná. Tedy v praxi to znamená, že kam pošleš kolo, tam jede. Bez pevné ho někam pošleš a ono tam jede a nebo taky ne. Jak moc se to projeví hodně závisí na váze jezdce a hlavně na tom co a jak zrovna jedeš.

              Třeba mě tak v 95% případů toho co jezdím nechybí, ale když už v těch 5% případů chybí, tak by pomohla dost.

              0 0
          • krokus  

            Jinak o Cubu jsem samozřejmě taky uvažoval. Nakonec jsem ho ale zavrhl, vychází přece jen cenově hůř.

            V hledáčku jsem ještě měl Scotta Geniuse mc 30 08. Úžasný výprodej mají např. tady, bohužel ale zboží neposílají do ČR.

            Taky mě dost zaujal letošní model toho Scottu. Kolo možná spíš k enduru, s tím nastavitelným zdvihem vidlice i tlumiče ale podle mě klidně použitelné na xc. Škoda té šílené ceny.

            0 0
            • Fenous  

              jak vis, ze neposilaji? Mne na otazku, jestli maji limit i pro posilani do zahranici zadra odepsali toto:

              Hi Vaclav,   We deliver items over £50.00 carriage free.   Regards Sales

              Ale je fakt, ze jsem asi nespecifikoval, ze do Ceske republiky.

              0 0
              • krokus  

                Mají to v podmínkách: „We deliver within the United Kingdom only. Orders over £50 delivered anywhere in the United Kingdom free of charge. All other orders £3.99“. Posílal jsem jim mail s dotazem, jestli by byli ochotni poslat kolo do ČR – vůbec neodpověděli. No pokud bys zjistil něco jiného, dej vědět.

                0 0
                • Fenous  

                  Ja jim psal, jestli maji limit pro international orders na postovne zdarma a odepsali mi to vyse napsane. Jeste jim napisu, jestli posilaji do CR.

                  0 0
                  • krokus  

                    Aha. Tak kdyžtak pak prosím dej vědět, co ti odepsali.

                    0 0
                    • Fenous  

                      Takze odpoved:

                      Hi Vaclav,   Yes, This applies to the Czech Republic too.   Regards Sales

                      Cili nad 50 liber free i do CR.

                      0 0
                      • krokus  

                        To je dobrá zpráva, díky!

                        0 0
                        • jerrry  

                          nechci kazit radost, ale jeste nikdy jsem nezazil ze by z ciziny byl delivery zdarma. A to jsem uz kupoval lecos a opravdu hodne. At to bylo co to bylo, at meli podminky pro domestic orders jakykoliv, do Ceska jsem byl rad ze to poslali, ale vzdy si neco uctovali. Zajimavy je, ze z UK je postovny od 9,99 liber to 79 liber (za cca stejne tezkou zasilku – trosku rozdil, pravda ?) – ale to byly veci na golf. Pravda je, ze cyklo veci z englie jsem jeste neobjednaval.

                          jen tak, abyste neztraceli obezretnost :-)

                          0 0
                          • Fenous  

                            Z CRC nad 100 liber zdarma, osobne vyzkouseno plus milion dalsich zde na foru. Tak nekaz radost. Z toho WestbrookC mi to potvrdili sami mailem, takze nekaz radost.

                            0 0
                            • jerrry  

                              ale ja opravdu nechci kazit radost .. ja jen rikam ze obezretnosti neni nikdy dost … z vlastni zkusenosti. 

                              1. sem takhle vyhandloval free dovoz a anglie primo s clovekem ze sales via email. Nebyl problem. Zasilka prisla s nauctovanym postovnym. Na muj dotaz ze to melo bejt free a ze Mrs. Smith rikala to a ono mi odpovedeli ze Mrs Smith byla negramotna pi*a co vubec nevedela co pise a ze uz tam nedela :-) Stalo me to 10 liber na zasilce za 960 tak me to nestvalo
                              2. kamos objevil vysnenou golf. hul na jednom webu o 5 liber levneji nez byla jinde. Ovlivnen blikatky „Nejvyhodnejsi delivery“ se zapomnel presvedcit jak si na tom stoji dovoz do CR. Tak nejak tise predpokladal ze to bude kolem obvyklych 10–15. Jojo, mylil se, nasel firmu co do CR posila za 75 :-) Sice to tu bylo o par dni driv, ale vyhodnost se nejak vytratila …

                              navic ne vzdy se cena delivery objevi v celkove castce – tedy kdyz delas objednavku – obcas tam byva 0.00 a firma si douctuje realnou castku az podle toho co jo dostaji vlastni doprava. Ne vzdy je to tedy pod plnou kontrolou.

                              Nerikam ze kluky nekdo ojebe, jen rikam ze by nebyli prvni a neni vhodno verit uplne vsemu :-) To je vse … 

                              0 0
                            • MlokCZ  

                              Tak, tak, těch krámů je mnohem více, kupříkladu třeba wiggle.

                              Akorát se to většinou nevztahuje na celá kola to poštovné zdarma. Třeba z CRC je celé kolo za 30 liber. Ale jasně to při nákupu ukáže, kolik to poštovné bude stát, tedy nevidím v tom problém.

                              V zahraničních krámech, kde není jasně deklarované při objednávce, kolik bude poštovné (a pak to tak i následně je), tak tam vůbec nenakupuju, o nějaké překvapení nestojím.

                              0 0
                        • zdenek  

                          Tak jsem to testnul a vypadá to nadějně. Při autorizaci platby tam žádné poštovné nebylo. Potom je trochu divné, že se s tím nepochlubí. Uvidím, až proběhne platba a přijde zboží.

                          0 0
                          • zdenek  

                            Tak už je to „testováno na lidech“ :-)

                            Zboží od Westbrookcycles nad 50 GBP dorazilo bez poštovného za 2! pracovní dny od objednání.

                            0 0
      • Lišák  

        Nemám sice s Dual Air zkušenost, ale podle mě je jedna věc tlak v obou komorách a druhá věc oběm vzduchu v komorách. Zkus upustit trochu vzduchu z negativky a dofoukej pozituvku. Tlaky se vyrovnají, zase budou stejné, ale negativka bude menší → zdvih vidlice bude větší.

         

        Je to jen moje teorie. Budu rád, když mě nějaký praktik doplní/opraví.

        0 0
        • MlokCZ  

          Píšeš to správně. Jen je to malinko složitější o vliv pasivních odporů, což je Ti ale asi jasné (tedy jen kdyby někomu nebylo): Např. mám ustálenou vidlici se stejnými tlaky v komorách a na zdvihu kde má v klidu být (tedy tak jak výrobce plánoval, že budou mít komory v klidu objem). Teď jednu komoru lehce přifouknu (jen lehce) a vidlice se díky pasivním odporům ani nehne, objemy komor zůstanou a neustálí se to tedy na stejném tlaku (pohnutím vidlice a změnou objemu komor).

          U u-turnové verze je to jednoduší, ta má stupnici a tedy tam vidím, zda je vidlice ve správné poloze a tedy je rychlá kontrola pro případ, že cílem bylo mít v obou komorách stejný konkrétní tlak.

          Bez u-turnu je pak dobré pro kontrolu střídavě několikrát po sobě fouknout obě komory na požadovaný tlak a nejlépe mezi tím s vidlicí zapružit. Tím se do cílového stavu také dostane.

          0 0
          • XMarkX  

            LUdia, co Vam maka. Ake ceny ??? Ten SCott , to hned aj 3 objednam a na diely zarobim na kazdom aspon 10 000 sk u nas, vsak u nas stoji 91 000 Sk. To je nenormal… Takze delivery for free ???

            0 0
          • krokus  

            Můžu se ještě zeptat, jak to řešíš se sklonem sedla? Docela mi to vrtá hlavou. Když má vidlice zdvih 140 nebo 100 mm, tak musí být ten sklon radikálně odlišný, ne? Vozíš standardně 120 s tím, že v prudkém stoupání ubereš a ve sjezdu přidáš, nebo vozíš běžně 140 a pouze ubíráš ve sjezdech?

            0 0
            • Kiri83  

              Mňa si sa síce nepýtal ale odpoviem ako vozím Talasa ja (tipujem že nie som sám). Vždy 140mm a tomu prispôsobený sklon sedla, a sem tam v prudkom výšľape prepnem na 100mm. :) Je to tak zhruba 98:2 pre 140mm.

              0 0
            • MlokCZ  

              Podobně jako Kiri83. Sklon sedla je nastavený ideálně pro 140mm zdvihu a tenhle zdvih vozím trvale normálně. V kopci je právě u fullu s vyšším zdvihem problém, že navýšení sagu na tlumiči a snížení na vidlici změní i sklon sedla (ještě navíc k tomu, co už provede sám sklon kopce).

              No a když v neextrémně prudkých výjezdech snižuju na 120mm a v extrémně prudkých na 100mm, tak to tak akorát kompenzuje (na celopevném HT jsem na tom se sklonem sedla ± stejně ve výjezdech jako u Talasu se snižování zdvihu).

              Akorát že snižování zdvihu používám mnohem více než Kiri83, kromě hodně krátkých výjezdů úplně pořád. Pokud je výjezd fakt prudký, tak snížím klidně i kvůli 15m dlouhému výjezdu. Pokud je jen mírný, tak až od trošku delších, ale tak od 100–200m délky vždy. A v těch mírnějších to nedělám kvůli zvedání předního kola, ale právě především kvůli kompenzaci sklonu sedla.

              0 0
              • MlokCZ  

                Vlastně jsem zapomněl ještě na jednu věc, kombinuju to ve výjezdech ještě s Push platformou. Na obou fulech mám upravný tlumič, kde Push platforma mi jen lehounce omezuje tlumič (tedy pořád zadní stavba slušně funguje při zapnuté platformě, jen mírně ztratí citlivost – pro představu je to aktivní cca stejně jako RP23 s compression tune na maximu otevřený, tedy s vypnutým propedalem). Tedy ideální do výjezdu, jen to lehounce omezí pohupování (samozřejmě silovou jízdu nebo jízdu ze sedla to bez pohupování už neudrží) a současně to lehce sníží sag. Tedy odhadem to odpovídá cca 1cm snížení zdvihu vidlice.

                A tedy na hodně mírné výjezdy většinou jen zapnu platformu a zdvih nesnižuju. A pak dále to různě kombinuju (někdy chci v některém výjezdu i maximální citlivost, tak platformu schválně vypnu, ale většinou jezdím se zapnutou, protože jak jsem psal, zadní stavba pořád funguje a zachovává výhody fulla ve výjezdu).

                0 0
                • krokus  

                  To se skoro pořád ohýbáš k vidlici nebo k tlumiči, ne?:-) Jak už jsem psal, ideální by bylo mít ovládání těchto funkcí na řidítkách. Scott má takto (nebo spíše: podobně) aspoň ovládání tlumiče.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Ono to zas tak hrozný není. Pro zajímavost (samotného mě to zajímalo) jsem teď spočítal jeden z okruhů, co někdy jezdím. Kopce tam nějaké jsou, má to 50km a 850m převýšení. No a napočítal jsem jen 6 kopců, kde na ty ovládací prvky sahám.

                    Jediné, kde si pamatuju opravdu častějí přepínání byl v Beskydech hřeben Bílý Kříž → Bumbálka. Tam to bylo pořád nahoru dolu a všechny ty výjezdy prudký a jestli jsem tam přepnul třeba 15× na tom úseku, přesně nevím. A teď nevim z hlavy jak je ten hřeben dlouhý, ale myslim, že kolem 25km, tedy tam to bylo fakt často. Ale na druhou stranu v jiných případech v Beskydech to bylo třeba jen 1 nebo dvakrát (třeba u přehrady snížit zdvih a na Lysé vrátit zpět).

                    Já bych to ani moc z řídítek mít nechtěl, nemám s tím takhle žádný problém a z řídítek je to zase tuna kabeláže navíc, další věci, které moho dělat problém, při sundavání vidlice a tlumiče (kvůli servisu) práce navíc.

                    0 0
                    • krokus  

                      Je to asi o zvyku. Stejně si ale myslím, že vývoj bude směřovat k tomu, aby všechno bylo ovládáno z řidítek – aspoň u vyšších modelů.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Ono je to také tím, že se přepíná tohle v malých rychlostech, skoro vždy v kopci. Takže je to vlastně i takové rozptýlení v tom stoupání.

                        Jinak pokud je tlumič dobře dostupný (jako mám na AMS 125tce), tak přepínat přímo na tlumiči je téměř stejné jako na řídítkách (žádné ohýbání se nekoná jako na Stereu, kam bez ohnutí na tlumič nedosáhnu).

                        0 0
    • K2  

      Zamykání npoužívám, ale snižování zdvihu pravidelně. Neexistuje nějaký dodavatel, který by nabízel pro Talase ovládání změny zdvihu z řídítek?

      Nebo nenajde se nějaký šikovný knstruktér? (Zájemců by bylo více a Bionicon by zkrachoval :)

      0 0
      • coogy  

        Využiju tohoto vlákna na dotaz. Nedávno jsem se rozhod že si koupím Fox Talas a zjistil jsem že se dělá ve třech verzích, R, RL ,RLC. Na stránkách Foxu jsem si našel že R nemá lockout, tak uvažuju o RL, ta na rozdíl od RLC nemá Low Speed Compression a Podkout Force Adjut. Protože neumím anglicky tak jsem chtěl požádat o pomoc. Co ty dvě věci znamenají? 

        0 0
        • MlokCZ  

          Vše co napíšu platí pro Talas do 08, 09 jsem zatím ještě v reálu ani neviděl a je přepracovaný a teprve se uvidí jak to u něj přesně je.

          Nejdřív k R verzi, ta nejenom že nemá lockout, ale hlavně chybí high speed expanze.

          Lockout force adjust je nastavení síly otevření locku, která je 200–600N dle nastavení. RL má tu sílu nastavenou napevno a odhaduju, že někde kolem maximální hodnoty RLC verze (neměřil jsem přesně, jestli to je právě těch 600N nebo ne).

          RLC může nastavovat kompresi v rozsahu 5–15kg (to je hmotnost, která je nutná k překonání planžetky, rozsah dle nastavení na korunce. A celá ta komprese je k ničemu a jen ničí citlivost vidlice. Tedy u RLC bez úpravy je to 5kg k odthru navíc, které by tam nemusely vůbec být.

          U RL verze je to ještě horší. Ta komprese tam je také, jen nelze nastavovat rozsah a je to tam napevno a to tak, že je to o něco horší než u RLC při nastavení komprese na minimum.

          09 Talas se ví, že má přepracovaný celý Talas systém bez použití třetí komory, což se uvidí, jestli bude lepší nebo ne. A jestli sáhli i po změně nastavení tlumení zatím netuším.

          Já bych osobně asi šel buď cestou RL verze + nechat upravit tu kompresi. Nebo pokud nechceš nechávat upravovat, tak bych vzal raději RLC, aby to šlo nastavit aspoň jen na těch 5kg.

          0 0
      • MlokCZ  

        Podle mě neexistuje. Ono by to tam jednoduše dodělat ani moc nešlo nebo tedy si nedokážu představit jak. Síla potřebná k otočení není tak malá, to by tam musela být v jednom směru buď dost silná pružina nebo by to muselo být se dvěmi lanky pro tahání na oba směry. A ono tam není na to prostor.

        Mě ale třeba to ovládání z řídítek nechybí i přesto, že zdvih měním hodně.

        0 0
        • K2  

          Určitou ideu mám a pokud se mi podaří sehnat ještě jednu páčku změny zdvihu (svoji nechci vývojem prznit), tak to přes zimu vyzkouším udělat. Pro ovládací sílu by možná mohla stačit tuhost lanka, ovládací páčku ze starého Shimana SIS - zbytek chce přímo vyzkoušet.

          Souhlasím, že páčka je na vidli dobře dostupná – ovládat to však za jízdy z řídítek by bylo jiné kafe :)

          0 0
        • zmolko  

          Talas 08 má ovládanie zdvihu kolečkom z korunky? Prečo som si myslel, že páčkou na riaditkach ako Epicon? Keď ho má z korunky, tak potom nechápem prečo je lepšie použitelný za jazdy ako u Epiconu TAD (teda aspoň Milan to tak píše na stránke).

          0 0
          • MlokCZ  

            Každý Talas (i 09) má ovládání na korunce (09 má trošku předělaný ten ovládací prvek, do 08 je to spíše více páčka).

            A je to na Talasu jednoduší a lépe použitelné z jednoduchého důvodu a to proto, že není třeba to dělat synchronně. Tedy u Talasu napřed v klidu pohnu páčkou (ať měním zdvih na vyšší nebo nižší) a pak následně až jak mi to vyjde zatížím nebo odlehčím přední kolo. U Epiconu TAD máš sice páčku na řídítkách, jenže musíš současně držet páčku a odlehčit/zatížit přední kolo. A při změně zdvihu zpět na vyšší, tedy při odlehčení to není tak úplně jednoduché to synchronně udělat a ne každý to vůbec zvládne za jízdy (u Talasu měnit zdvih zpět na vyšší za jízdy není žádný problém).

            Osobně bych ovládání z řídítek ani nechtěl.

            0 0
            • zmolko  

              Aha, takže pre mňa by bol v tomto prijatelnejší ten Epicon, čo som rád. A má vôbec Talas nejakú výhodu oproti Epiconu (upravený), okrem tejto páčky a napr. nastavenia konca priebehu treťou komorou?

              0 0
              • MlokCZ  

                I bez třetí komory na Epiconu může být upraven průběh dle potřeby. Tedy kromě mírně odlišného způsobu změny zdvihu, tak už tu je rozdíl pouze v high speed expanzi, kterou Epiconu nemá (asi by na přání šla dodělat také) a pokud se dodělá u Epiconu, tak u Talasu je výhoda, že low speed expanze se ovládá na korunce (když je high speed epxnaze u vidlice, tak je pak možno na specifické situace nastavovat různě low speed expanzi, což se dá pak za jízdy). Pokud tedy Epicon bude mít dodělanou high speed expanzi, tak už jsou ty vidlice v tom podstatném zcela vyrovnané (Talas už má pak jen ty drobné výhody týkající se ovládání).

                0 0
                • zmolko  

                  Díky. Ešte jedna vec. Čo je to tá high speed expanzia? Približne si myslím, že viem, čo to je, ale potom by to bolo niečo ako tretia komora v Talase=progre­sivita na konci zdvihu…

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    High speed expanze nemá s třetí komorou a průběhem pružiny zcela žádnou souvislost a s progresivitou už vůbec ne. Jak řiká název, je to expanze, tedy vliv to má pouze na návrat vidlice.

                    Více se rozebíralo např. tady a tady. A určitě jsem tu o high speed expanzi psal v hodně dalších vláknech.

                    0 0
    • krokus  

      S lockoutem má otázka nesouvisí, ale tohle je nejnovější thread, který má v názvu „Fox Talas“ :-)

      Zajímalo  by mě, když na vidlici nastavím např. zdvih 120 mm, o jakou část zdvihu oproti těm 140 mm přicházím. Tedy jestli se to dá takhle říct. O tu horní, citlivou část, nebo o část spodní, progresivní?

      Zjistil jsem, že na rychlejších rovinatých úsecích (asfalt nebo lehčí terén) by mi asi více vyhovovalo jezdit právě s tím prostředním zdvihem. Ztrátu citlivosti jsem nepozoroval. Změna sklonu sedla není zas tak výrazná, nevadí mi to.

      0 0
      • MlokCZ  

        Ani o jednu. Cílem celé konstrukce Talas systému je to, aby se vidlice na každém zdvihu chovala stejně. Úplně 100% to sice neplatí, ale má to k tomu hodně blízko. Tedy neplatí ani, že bys přišel o počátek, ani že o konec zdvihu.

        Citlivost bude na 120 a 100mm o malinko lepší než na 140mm díky tomu, že tam lépe funguje negativka. Rozdíl ale je velmi malý.

        Tedy jezdi takový zdvih, který ti kde vyhovuje.

        0 0
        • krokus  

          Psal jsi myslím, že jezdíš stabilně na 140 a snižuješ jen do výjezdů. Více se mi možná zamlouvá možnost mít tam základně 120 a zvyšovat či snižovat dle potřeby.

          Jinak zajímavé je, že hodnotu prostředního zdvihu mám 125, ne 120 (ostatní jsou přitom 100, 140). Řeším to teď s Milanem, snad to půjde upravit.

          0 0
          • MlokCZ  

            Prostřední poloha nikdy nebude úplně přesně, ono se to hned po změně zdvihu klidně liší i dle toho, zda si na 120mm dával ze 140 nebo ze 100mm.

            A ano, psal jsem že jezdím trvale 140mm + snižování do výjezdů. Samozřejmě to můžeš používat, jak se ti to bude líbit, ale moc mi není jasný ten přínos ježdění stabilně 120mm a snižovat a zvyšovat dle potřeby. Do výjezdů budeš mít možnost snížit jen o 20mm, což je škoda. A pak pokud chceš přepínat 140mm sjezdy, 120mm rovina a 100mm výjezdy, tak to bude mnohem více přepínání. A geometrie na těch 120mm bude podle mě na té Meridě horší.

            Proč se ti vlastně zamlouvá jezdit základně 120mm? Pokud chceš níže řídítka, tak je dej níže pro 140mm.

            0 0
            • krokus  

              Na těch 120 mi přijde to kolo trochu obratnější – stejného efektu bych pouhým snížením řidítek nedosáhl, nebo se pletu? Další věc je aerodynamika – tady by to skutečně šlo vyřešit snížením řidítek. A posledním důvodem může být ta o něco vyšší citlivost, o které píšeš.

              0 0
              • MlokCZ  

                Pokud chceš, aby bylo točivější, tak ano, toho dosáhneš jen tím nižším zdvihem. Tohle uvidíš ještě časem, ono zase potřebuješ pro větší rychlosti mít fulla stabilnějšího. Možná hodně dělá nezvyk, že si přešel s větším skokem na menší hlavový úhel.

                Já už mám opačný problém, na HT se 71st. (což je poměrně časté) bych už vůbec nemohl jezdit, jak je to pak hrozně točivé a nestabilní a i na celopevňáku mám hlavový někde mezi 69 a 69,5st. V té citlivosti je rozdí minimální, to bych neřešil.

                A aerodynamika, takovou věc bych na takovém kole vůbec neřešil.

                Ale pokud ti sedí zatím více hlavový úhel na 120mm…

                0 0
                • okm  

                  Kdysi jeden můj kolega v práci prohlásil, že pokud chceš zlepšit na kole aerodynamiku, uřízni si uši.

                  Myslím, že řešit aerodynamiku má cenu pro profíky silničáře, ale u hobíka na AM-ku rozhodně ne.

                  Jinak kolo samozřejmě bude točivější, když snížíš zdvih, ale zase to bude ve větších rychlost trochu neposednější, ono si nepomůžeš.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.