Otázka pro stavitele – má některý systém
výraznější výhodu oproti druhému ?
trocha pokecu na nudnou neděli :-)
Otázka pro stavitele – má některý systém
výraznější výhodu oproti druhému ?
trocha pokecu na nudnou neděli :-)
Tak hlavně aby bylo v rámu místo na bidon. Zbytek je druhořadý. =)
Tak horizontální by mělo při každém drcu popostrčit kolo dopředu. :)
Jojo a s vertikalnim se lip skace :)
Pokud je tlumak pod ramovkou tak je to velke plus pri cisteni
nema…
Nejdulezitejsi je barva. Ostatni neresit a jezdit!
Vybiram 1. fula, tak jsem si otom zatim jen cetl, a pokud to chapu dobre, tak na jizdni vlastnosti ma vetsi vliv pocet a umisteni cepu na zadni stavbe, nez kde je tlumic. Ale z praktickyho hlediska mi pod horni ramovkou prijde lepsi. Chce to nejaka kola vyzkouset a udelat si nazor. Na YT mas taky hodne videii, ktery jednotlivy systemy porovnavaji.
je to uplne burt a na funkci rostlinare to nema vliv… Dulezity jako takovy je jednotlive, jak je kolo, resp. system udelany… To, kde je tlumic uz moc nehraje roli… Maximalne tak kvuli bordelu…
Přesně, taky bych kvůli bahnu tlumič nejradši uklizený někde pod horní rámovou trubkou.
pokud neni hned nejak u zadniho kola na rane, tak je to sumak…
Taky souhlas, když uvážím jak často sem lovil kamínky z přesmykače než sem ho zakrytoval, tak bych taky kvůli špíně jednoznačně preferoval tlumič nahoře podél horní rámové trubky. Konstrukce jako má třeba Kellys Reyon mi přijde celkem šílená.
Podle mě jde hlavně o ochranu pístnice před odletujícim kamenim atp. od kol, takže pokud je tlumič „stíněn“ sedlovou trubkou, je už skoro jedno v jaké poloze je. Akorát když je tlumič nakloněnpístnicí směrem dolů, je to lepší z hlediska mazání – olej stéká zevnitř na těsnění a bahno na to tolik nestéká z venčí.
Pak je nejlepší mít ho doma ve skříni (pokud v ní nemáš bordel)…
??:)
Ten tlumič jsem myslel :)
Uzřel jsem téma s hlubokou myšlenkou tak jsem musel zareagovat.
BTW když je tlumič vertikální ale otočenej oproti zvyklostem o 180° je to ještě vertikální? Doublevertikální?
ja to chapu:) ale pokud by sis precetl, ze jsem psal, ze to, kde je tlumic nehraje takovou roli… Dulezity, jak je konkretni system konstruovany a navrzeny… Jestli je vertikalne ci horizontalne je burt… Bordel na to dle mych zkusenosti nelita… Jen kdyz je to extrem typu staryho Sterea, kdy je tlumak primo na rane…
Mám ten samej názor. Když to houpe kdy má a nehoupe kdy nemá, ať si je umístěnej kde chce :)
Je to úplně jedno.
Je to čistě o tom jak kdo zvládne konstrukci, nedá se to zobecnit… asi cílem by mělo být co nejnižší uloženi tlumiče, nepřerušená sedlová trubka, uchycení mimo oblasti zeslabení trubek, místo na bidon, tlumič chráněn od bordelu a nárazu, dostupný točitka na tlumiči…při co nejnižši hmotnosti uhycení tlumiče a největší tuhosti zadní stavby
Empiricky (3 ramy) som dospel k poznaniu, ze pokial si tazsi (>90kg), jazdis intenzivne (>3kkm/rocne) a chces ram pouzivat dlhsie ako 2 roky, vhodnejsi je tlmic vodorovne. Pri vertikalnom tlmici je dost zatazovana sedlova trubka a moze to skoncit takto:
http://www.bike-forum.cz/…-2-2011.html#…
Ale lepsie znacky vydrzia aj dlhsie:
http://raketky.x2u.cz/…ip/index.htm
Spomina sa to aj tu:
http://www.bikeandride.cz/…noveho-ramu/
Jako jiný kritický bod se ukázalo být napojení čepu (nosné konzole) na sedlovou trubku. Z rozhovorů s jinými inženýry z minulých let vím, že toto je jedno z tradičních kritických míst, kde celkem logicky působí velké síly, proto je zde třeba větší množství materiálu. I to je například důvod, proč dnes tolik firem staví kola spíše za využití tzv. „swing link“ konstrukce (horní rameno vertikálně) než „rocker link“ (horní rameno horizontálně). Je to totiž levnější, lehčí atd.
Staci vadnej kus a praskne vsecko.. takhle az bych to nebral..
S toho tvého příspěvku jsem empiricky došel k tomu, že hliník praská a karbon ne, takže tak :-)
No me taky pride, ze ted frci vic vertikalne. Ale neni to tim, ze vyprsel patent na VPP, ci na co presne?
Spis me pride, ze XC fully to maj vodorovne (asi protoze jak psal kolega nademnou, pumpovani tlumice posunuje kolo dopredu) a trail / en / am maj tlumic vertikalne (asi ze se na tom lip skaka).
No jak si psal, posunuje kolo dopredu, vysokozdvizny fully maji delsi chod pistnice nez XC fully a o to dochazi k vetsimu pedal kicku, u xc je to zanedbatelny
Spectral, Torque, Sender, Jeffsy, Capra, Tues, Stumpjumper, Enduro, Demo atd., proste typicky XC Fully. :)
:))
Za mě hlavně design. Jestli je ta nebo ta trubka víc namáhaná nebo jak udělat lepší průběh tlumení si vyřeší výrobce při návrhu, design má imho přednost. Pak přístupnost pro servis, čištění a hlavně možnost se dostat k zamykání tlumiče za jízdy.
Muzes prosim rozvest, co mas namysli tim designem a jaky je rozdil mezi designem a navrhem?
No tak jedna vec je design pouze po strance vizualniho orgasmu a ta druha je design ve smyslu konstrukčního návrhu.
Návrhem jsem myslel tloušťku trubek, velikosti vahadel, přepákování apod. Ono kdyby se dělaly jen rámy s tlumičem svisle, tak pravděpodobně přijde někdo, kdo je začne dávat vodorovně protože to bude neokoukaný.
Jeste to tady asi uplne nepadlo, ale lehce lepsi by mohlo jeste byt, kdyz tlumic bude co nejnize. Kvuli tezisti. Nicmene, to pravdepodobne bude mit pomerne maly vliv na jizdni vlastnosti.
Možna ve skocích?
Treba Trek ma system uchyceni tlumice jen na zadni stavbe, coz by se pod horni ramovkou delalo blbe. FSR od speslu je zas zalozeny na jinym designu.