Giant Anthem demontaz zadni stavby

85 nepřečtených
  • Dzany

    Ma nekdo zkusenosti s demontazi zadni stavby? Jedna se mi zejmena o spodni dva hlavni cepy. Potrebuuji vycistit a vymenit loziska.

    A jeste jeden dotaz…

    Kola mavic 717 – repase orechu kazety? Je to jednoduche nebo servis. Nechce se mi za kazdou kravinu utracet penize, kdyz si to muzu udelat doma sam.

    0 0
    • kubad  

      sorry, ale kola Mavic 717 neexistují, musíš napsat co je to za náboj, ne označení ráfku

      0 0
    • Smejči  

      Jednou jsem se dotazoval na údržbu zadní stavby u Anthema v plátku Cykloservisu:

      Teď už ale k údržbě, na kterou se ptáš. Systém Maestro má sice díky použití dvojice vahadel celkem dost čepů, rozhodně ale není na celkovou údržbu jakkoli náročnější, než většina konkurenčních modelů. Použitá ložiska jsou dostatečně utěsněna proti vnikání nečistot. Veškerá běžná nebo preventivní údržba je zde závislá především na množství najetých kilometrů a na prostředí, v němž se budeš s kolem pohybovat. Pokud by byl anthem často vystaven blátu a poté ještě proudu vody z vapky, pak samozřejmě musí být údržba podstatně častější a především preciznější. Určitě bude při mytí kola dobré, aby se proud vody čepům zadní stavby co nejvíce vyhnul. Po každé mokré očistě kola doporučíme prostříknutí všech čepů řídkým mazivem ve spreji, které zaprvé vytěsňuje vodu a zadruhé ošetří mikroskopické spáry mezi dosedacími plochami čepů a dotahovacích šroubů. Po prostříknutí je samozřejmě potřeba přebytečné a stékající mazivo utřít z rámu hadrem. Preferujeme použití maziva s dobrou odolností vůči chytání prachu, zpravidla stačí jakýkoli hodně řídký olej na bázi oblíbeného univerzálního WD-40.

      Pokud se na kole jezdí více, tedy několik tisíc kilometrů za rok, nemusí být od věci jednou do roka provést demontáž zadní stavby. Jestliže se ale vyhýbáš blátu, měla by stačit běžná údržba a kompletní rozebrání třeba jednou za dvě tři sezóny. Dostatečnou kontrolou funkce zadní stavby by mělo být vyzkoušení čistoty jejího chodu po vyjmutí tlumiče. To bych ti jednou za rok doporučil, ale pokud vše chodí dobře, čistě a nikde nic neskřípe nebo nepraská, nemusí být často nutné ani to… Pokud si na údržbu netroufneš sám, bude ideální ji svěřit autorizovanému servisu.

      Když se zaměříme na větší údržbu, která u tebe ale naštěstí nepřichází v úvahu nijak často, tak je po rozebrání čepů a sejmutí vahadel potřeba vyzkoušet, jestli všechna ložiska chodí hladce a nevykazují znatelné vůle. Pak je nutné vyčistit všechny dosedací plochy, lehce je potřít mazivem a vše opět složit. Pokud se v některém ložisku objeví znatelnější vůle nebo naopak přidrhává, určitě bude lepší jej vyměnit. To je ale opět záležitost pro autorizovaný servis. Při neodborném vylisování a nalisování ložisek se dá napáchat hodně škod, to mi věř. Takže na tobě samém závisí hlavně celková očista, občasné lehké preventivní promazání, jímž často předejdeš různému lupání při záběru, a především kontrola dotažení. To vše se týká nejen čepů zadní stavby, ale i obou montážních ok tlumiče. A také nezapomeň na občasné prostříknutí pístnice tlumiče a jejího stíracího kroužku silikonovým olejem.

      V rubrice Hobbybastler jsme se v loňském roce věnovali (kolega Jirka) údržbě čepů celoodpruženého rámu, takže doporučujeme nakouknout také do starších vydání Cykloservisu.

      0 0
      • Dzany  

        Dekuji za odpoved. Ja resim lupani, kdyz to prostriknu silikonovym olejem defacto to zmizne. Udelal jsem to v patek a zmizlo to uplne. V sobotu me chytl dest a jel jsem v desti, po vysuseni a promazani lupani temer zmizlo, ale sem tam v tom lupne, jako tikot hodinek, proto se ptam na tu demontaz.

        0 0
        • royal  

          tak to nejspis nebude zadni stavba, ale sedlovka (vyndat, utrit hadrem sedlovku a vnitrek ramu) nebo pedaly (zavity).

          Jeste to muze bejt horni oko tlumice, tam se ti udela postupne vakl ;-).

          Mam Anthema, a s tim vrzanim sedlovky uz taky neco musim udelat, uz me nebavi to cistit co 14 dni ;-)

          0 0
          • Dzany  

            Tak podlozky na vrchnim uchyceni tlumice mam vymenene. Na 99% to lupani vychazi z tech dvou spodnich cepu. Po promazani tech cepu to zmizlo, proto se ptam na tu moznost rozdelani.

            0 0
            • royal  

              Tak ty jsou naprosto vpohode povolitelny, jenom si poznamenej jak jsou tam naskladany podlozky mezi loziskama, at je pak nerves jinam.

              Po slozeni nezapomen „lepidlo na zavity“, bez nich se ti to bude povolovat…

              0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • capo  

      Povolíš šrouby/čepy a vyndáš je. Hledáš v tom nějakou složitost? Jakej máš rok?

      0 0
      • Dzany  

        Hledam nehledam. Ja jsem to nikdy nedelal. Nechci si znicit kolo za 70 tisic. Proto jsem se ptal, nevim, zda tam treba nejsou nejake podlozky, ktere maji svoji posloupnost skladani. Neni problem vzit imbusak a povolit, ale copak? Kdybych mel nejaky technicky vykres, zvladnu to. Mas s tim zkusenosti?

        0 0
        • capo  

          Sundaval jsem na TranceX, kde by to mělo být stejné. Fakt se jenom povolují šrouby, žádnou specialitu tam nenajdeš. Není třeba se bát.

          0 0
          • Dzany  

            Jakym zpusobem se vytahuji ty loziska? Vysroubuji srouby a rozdelam od sebe protikusy a loziska vytahnu?

            0 0
            • kubad  

              ložiska sou nalisované, a po jejich demontáži, lisem nebo kladivem je lepší je vyměnit, demontáž jim moc neprospěje

              0 0
            • mr.antik  

              Ještě v rámu vyzkoušíš, jak se točí, případně je zkusíš rozhýbat. A ty špatná vylisuješ nebo opatrně vytlučeš – ale třeba si budeš muset vyrobit vhodné nástroje, nějakej špalky, trubku vhodného průměru atd…

              Ty nové tam budeš muset zalisovat – já to dělal u reigna pomocí šroubů, matek, podložek.

              Teď mě to taky čeká.

              0 0
    • scret  

      rozdelaval jsem nekolikrat Reigna a Trance X…

      staci vzit imbusy a vysroubovat a vytahnout osicky, bacha na podlozky, musis si pamatovat jak tam patrej – teda ty velky na spodnim cepu zadni stavby, ostatni jsou stejny z obou stran…

      Rozeberes takhle postupne vsechno, vycistis dokonale suchym hadrikem, zkontrolujes loziska jak se tocej a pak to zpatky vsechno smontujes… nic slozityho…

      Jinak zadnym olejem cepy nemazu, jsou tam prumysly a v tech se to toci…

      Praskani pak vetsinou prestane… Teda v pripade ze nemas vymackany bushingy na tlumaku, zkrivenou patku, zaspinenou sedlovku a jiny veci ktery muzou imitovat praskani v ramu…

      0 0
      • Monty74  

        Zdravím, dneska jsem rozebíral zadní stavbu a prácě ty velký podložky na mě vypadly :-) Přijdou tím úkosem na ložisko nebo obráceně? Děkuji za odpověď

        0 0
        • scret  

          tak to uz si bohuzel nepamatuju :( Dost let uz ten ram nemam…

          0 0
    • PHiLiPZ  

      tu najdes momenty na ktore dotiahnut zadnu stavu

      0 0
    • Dzany  

      Prave, ze resim jen to lupani a je to 100% od tech spodnich dvou cepu. To asi budu muset sundat kliky, ze? :)

      0 0
      • royal  

        rozhodne, kliky musej dolu jinak se tam nedostanes klicem.

        0 0
    • Ïuričko  

      Ahoj,nevíte někdo proč jsou na rámu Anthemu(m.2011) dvě pozice pro upevnění spodního oka tlumiče?

      Jen mě to zajímá…

      Díky!

      0 0
      •  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován.
        0 0
    • Dzany  

      Muze mi nekdo rici, jak je tezke stahnout loziska cepu ze zadni stavby Giant Anthem? Vcera jsem se pokousel o to systemem kombinace sroub matka podlozka a prijde mi, ze to tam drzi jak pribity, bal jsem se poradne zabrat. Druha otazka s tim spojena…Jaka je cena jednotlivych lozisek?

      0 0
    • Dzany  

      Muze mi nekdo rici, jak je tezke stahnout loziska cepu ze zadni stavby Giant Anthem? Vcera jsem se pokousel o to systemem kombinace sroub matka podlozka a prijde mi, ze to tam drzi jak pribity, bal jsem se poradne zabrat. Druha otazka s tim spojena…Jaka je cena jednotlivych lozisek?

      0 0
      • scret  

        nevim jak na antene, ale ja mel na Reignu i na TranceXu normalni standardizovany… Pak uz si vyberes podle ceny treba nekde v loziskarne…

        0 0
        • Dzany  

          To ano, ale me se spis jedna o to, jak bylo tezke ty loziska vytlacit, vcera jsme to zkouseli s tatou a docela to fest drzelo. A druha vec, podle cisla loziska, vychazi cena za to velke 168,– Kč, neni to moc? :)

          0 0
          • Dzany  

            Jakou znacku lozisek doporucite?

            0 0
          • scret  

            ja ti ale odpovidal pouze na ty loziska, ne na montaz:) Tu jsem delat nemusel, loziska mi vydrzely…

            168Kc moc? Nechtel bys nejake za 30 kcaek?:) Ja jsem tam chtel kupovat klidne za 250,–/ks – vzdyt to tam vydrzi dlouho a nez porad davat novy, radsi jedno kvalitni… Stejne nemas urcite v haji vsechny…

            0 0
            • Dzany  

              Menim je po 3 letech, jedno se dokonce uz ani netoci, takze menim vsechny. 168,– Kc mi prijde docela dost, za takovyho malyho haj*la. :)

              0 0
              • scret  

                Tak je jich tam cca 8–10? Nebo muzes zkusit dovozce – progresscycle, ale pochybuju, ze sezenes levnejc..

                0 0
                • Dzany  

                  Mam pocit, ze 8, no kdybych se dostal do 1500,– Kc, tak by to bylo super.

                  0 0
                  • Sup7  

                    Tohle fakt nechápu :-/ Vcelku slušné celopéro, tři roku jsi na stavbu nehrábnul a teď je ti líto mu dát slušný ložiska.

                    Být Anthemem, tak se ti poseru 30kiláků od baráku v pustině, abys musel capat domů pěšky.

                    0 0
                    • Dzany  

                      Malo vis :) Kazdy rok, 1 za sezonu, rozdelavam zadni stavbu a vycistim vsechny cepy, takze bez udrzby to neni. TEd jsem i tlumic dal repasovat, takze to zase tak neflinkam, OK?. Ale 160 kc,–/lozisko mi prijde docela dost. A skodolibe reci o tom, co by se mi melo stat, fakt nepotrebuji cist. :)))

                      0 0
                      • Sup7  

                        OK beru zpět. Reagoval jsem, proto, že se mi to jevilo jinak.

                        Omlouvám se, jestli se tě to dotklo.

                        Abych jen neprudil, tak k věci. Minimálně do hlavního čepu bych dal nerezové provedení s kvalitním utěsněním (SKF) Do míst, která se líp kontrolujou by mohla stačit levnější EZO.

                        0 0
                        • Dzany  

                          Bral jsem to, co mi pises s rezervou, v pohode :). Jen se snazim najit nejakou rozumnou ekonomickou alternativu, aůe aby to neslo na ukor kvalitu. Dekuji za typy. Zajdu s timhle do loziskarny a uvidime, co nabidnou. :)

                          0 0
                      • scret  

                        jak jsem psal, 160kacek za kus to neni jeste uplne spatny… A to mas v haji vsechny? ja mel po trech sezonach nacaty akorat dve a ty jsem po sezone vzdycky rozhejbal a pripadne trochu domazal… Myslim, ze je ma soucasny majitel jeste ty moje puvodni… V tomhle smeru si fakt na Gianta stezovat nemuzu, prtze ty loziska daval kvalitni… nevim co ted…

                        Jinak mame doma jeste Trance Xe a ten to samy…

                        0 0
                        • Dzany  

                          Priznam se, ze loziska menim poprve od te doby, co kolo vlastnim. Doposud to dobre vse chodilo, jak pises. Ale ted kdyz jsem to rozdelal, tak jedno z tech velkych lozisek bylo uplne v haji, nechtelo se otacet, tezce pridreny. Takze proto menim vsechna, aby byl klid. Myslim, ze to bude poprve a naposledy, pak uz prijde novej bajk, Haibike :). Jinak s Giantem jsem maximalne spokojeny a divim se, co vsechno uz vydrzel :)

                          0 0
    • Dolejs  

      Jak sundat kliky na giantu a jak na vyndani tlumiče?

      0 0
      • smatly3  

        Kliky: vypadá to na kontramatku, něco jak má Sram, takže teoreticky by měl stačit strčit vhodný imbus do kliky a vyšroubovat… Tu matku tam hlavně nechat nebo vyšroubuješ imbus a nic se nestane. Ale jestli to má giant stejně netuším.

        Tlumič: Stačí opět vhodný imbus + stranový klíč . Na trancu co mám tak je to imbus 8mm a klíč 19mm. Jen mrkni jak tam jsou podložky mezi tlumičem a rámem, aby si je popřípadě nedal obráceně. A horní oko tlumiče imbus 5mm a klíč 12mm. Ale podle obrázku by si tu 12klíč ani neměl potřebovat. Až to budeš dávat zpátky, tak je vhodný závity zalepit třeba Loctite 243. Jen bacha dělaj různý pevnosti lepidla:) takže aby to bylo rozebiratelný. Jinak se rádi povolují…

        0 0
        • Dolejs  

          právě sem zkoušel tu kliku a moc mi to nešlo…ani na jednu stranu, možná jsem málo zabral a měl krátkej imbus..tady je možná lepší fotka takže tu velkou matku s těma dírama nepovolovat jen ten středovej imbus???

          0 0
          • smatly3  

            Zkusil bych odšroubovat tu matku a kouknul jestli ten šroub na imbus není někde opřenej, pokud je opřenej tak bych zkusil víc zabrat, jestli to není přilepený kvuli povolení

            0 0
          • Vilém  

            Je to samostahovaci sroub. Tzn vrazis imbus klic do toho sestihranu a povolujes. Po par zavitech se sroub opre o zatku nasroubovanou v klikach (to s malejma dirkama) a zacne stahovat kliku z osy.

            0 0
            • Dolejs  

              Zitra na to mrknu. Díky

              0 0
            • Dolejs  

              tak jsem to nakonec povolil ale po dvou otáčkách to šlo zase hodně ztuha tak jsem to radši nechal bejt a dám to do servisu at se s tou výměnou tlumiče nemusím trápit..

              0 0
              • Vilém  

                Ztuha to slo, protoze se sroub oprel o tu zatku a tys zacal stahovat kliku z drazkovani osy. Je to tam pomerne natesno, takze proto zvyseny odpor. on i dotahovaci moment SRAM klik je hodne velky.

                0 0
              • zdeno1  

                jen technicka....­....proc sundavas kliky pri vymene tlumice?

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Protoze hlavni cep/spodni uchyceni tlumice je za prevodnikem.

                  0 0
                  • Dolejs  

                    přesně tak bohužel vesměs všechny gianty to tak bohužel mají..

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      Neni to nic neobvykleho. Mame doma 2 Rocky Mountain, 1 Giant a 3 Spesly, u vsech musim sundat kliky abych rozebral zadni stavbu. U jednoho je dokonce stredovy slozeni cep sam o sobe :)

                      0 0
                      • mr.antik  

                        středový složení jako čep? Co to je zač?

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Demo

                          Loziska stredu jsou nalisovany v hlinikovem domku, ktery slouzi jako osa hlavniho cepu.

                          0 0
                          • mr.antik  

                            tak to čumim… asi to moc za pedály netahá :-)

                            0 0
                            • Mr.Duck  

                              On to neni uplne koncentricky stred, ma to temer stejny „chain growth“ jako predchozi Demo. Porad je tam cep mezi tim stredem a osou kola, porad je to FSR.

                              Nicmene to vazne nijak znatelne netaha, ale to uz je jiny tema :)

                              0 0
                      • Dolejs  

                        Myslim ze to tak ten muj stance ma, ta středová osa je docela masivni. Hlavně nemam doma zatim potrebný nářadí a mam kolo jeste v záruce,jak to pak pujde budu se to snažit řešit sám…

                        0 0
                  • zdeno1  

                    Aha,ja teda na svym starickym Reignu X,jsem kliky nesundaval ani jednou…kdyz jsem vlozkoval Monarcha DAir,tak byl mimo ram asi 10×…a sundavat jeste kliky......

                    0 0
                    • Mr.Duck  

                      To byl ale ten jeste s kleci pod ramem, nebyl?

                      0 0
                      • mr.antik  

                        ono když máš nějaký menší inbus nebo vhodnej převodník, dá se tam nějak prostřčit

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          Tak jsem to kdysi snad jeste na SX resil. Ale co jsem posledni dobou rozebiral, tam je to z fabriky tak, ze ten cep se vytahuje smerem k prevodnikum, o ktere se zarazi. Da se to tam pochopitelne pak dat obracene, ale nejak me to netrapi, zas tak casto tlumice nesundavam :)

                          Vlastne trochu micham veci dohromady. Jen u tech Giantu je potreba hlavni cep rozebrat, aby se vyndal tlumic. K samotnemu vyndani tlumice to na jinych kolech nebyva potreba, k rozebrani zadni stavby ano. Jen abych to upresnil.

                          0 0
                      • zdeno1  

                        Nn,ten v profilu…2011…a jak pise Antik,staci prostrcit inbus…

                        0 0
    • Dolejs  

      Ještě k te klice když ji budu chtít vydělat z druhe strany má to jít lehce nebo to bude chtít poklepat paličkou?

      0 0
      • scret  

        nevim, odkud bys ji chtel „vydelavat“ , ale jestli chces dostat ven pravou kliku s osou, tak nekdy je potreba poklepat palickou, idealne gumovou…

        0 0
        • Dolejs  

          To jsem měl přesně na mysli. Jak moc tu kliku po montáži zpět dotahnout?

          0 0
          • scret  

            neni tam psany nejaky dotahovaci moment? Tusim je to system sram/truvativ a tam se to delalo vzdy „na krev“… Teda pokud si matne vzpominam…

            0 0
    • Dolejs  

      Tak fox tlumič namontován na kole,jen oproti staremu rock shox docela dost slyśitelne ,,prepousti'' vzduch nez se zatizi,jakmile sednu na kolo je klid. Jen pri skoku a dopadu to zase je slyšet. Je tohle normalni? Jinak funguje bez problemu a tlak neubiva..

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.