Když vezmu, že všechny charakteristické rozměry rámu jsou +/- stejné (snad kromě rozvoru kol), jak moc se projeví rozdíl mezi úhlem hlavové trubky 69° (…XC) a 66,5° (…enduro)? Teoreticky to vím, ale co prakticky? ;)
Když vezmu, že všechny charakteristické rozměry rámu jsou +/- stejné (snad kromě rozvoru kol), jak moc se projeví rozdíl mezi úhlem hlavové trubky 69° (…XC) a 66,5° (…enduro)? Teoreticky to vím, ale co prakticky? ;)
to hodně záleží jakou tam dáš vidlici s jakým zdvihem rámy s úhlem okolo 69° jsou pro vidle do 120mm zdvihu kdežto enduro rámy pro vidle od 140mm nahoru
To tak nějak vím… tak když to převedu na zdvih, tak jak velký je pocitově rozdíl v ovladatelnosti, stabilitě apod. mezi zdvihem 120 a třeba 150 nebo 160?
Sedni na kolo s postavenější vidli, někde se pomotej, pak sedni na kolo s položenější a myslím, že to poznáš.
…položenější vidle jsou „jistější“ ve sjezdu a i tak nějak celkově dodají víc stability, ale v některých krajních případech/situacích mají větší tendenci se zavírat a člověk pak letí na hubu …ale tím bych se nezabýval, páč ten vliv je malý.
Ve výjezdech se na položených úhlech nějak zásadně víc nenadřeš, to spíš má větší vliv zdvih, resp. geoška.
Na rovinkách bych to vůbec neřešil.
s kolmou vidlí do zatáčky točíš řidítkama, s položenou naklápíš bajk.. pokud to zkusíš obráceně jdeš na tlamu :D …trochu jsem si zapřeháněl ;)
stručné a výstižné :) +1
tak tak
Z kopce se ti to nebude tolik zavírat v točkách, dá se lépe brzdit, líp funguje vidle atd. atd. je to prostě z kopce dolů rozdíl a 69° vs. 66°je rozdíl kurevsko ******** velký!! Velmi zřetelně rozeznáš rozdíl 1°.
Kdyz sem minule koukal na fotku treka s FOXem tak to opticky pusobi tak polozeny ze ani Choppery z OCC tak slozeny nejsou :-) Nekdy bych si pro srovnani fakt chtel zkusit i takovejhle vymazlenej bike.. pro srovnani kam dal se to posune od Ibise treba…
Velmi zřetelně rozeznáš rozdíl 1°.
Tak a máme se na co těšit, až se vrthne Atilla :-)
Jinak ale souhlas rozdíl 3 st na vidlici už je fakt poznat fest, 69 je tak maximum, které bych ještě považoval za použitelné, více už jen na silničku nebo XC devětadvacítku.
to chci videt co se stane az ze svojich 72 presedlam na nejaky enduro kolecko s 68–
Prostě budeš mít konečně normální kolo.
PS: 68 není enduro, to je XC :-)
a budu na tom umet kdyz je ten rozdil takovy?
Jasně ironie, ale odpovím ti zcela vážně.
Pokud nejsi úplně poleno, tak naopak na tom budeš umět líp.
Netvrdím, že počáteční pocit bude nějak okouzlující. Taky jsem přecházel z 71 na 67st a byl to opravdu šok. Ale jak si zvykneš, tak ti to dovolí věci, na které by sis s kolmou hlavou netroufl, odpustí to víc jezdeckých chyb a dodá to velkou odvahu a časem začneš jezdit věci, o kterých sis myslel, že sjet nejdou.
Ja kdyz poprvy sednul z Litespeeda na PEPUho LV myslim MK9 tak jsem z toho malem spadnul :-) bezesrandy sem na tom byl prvnich par vterin takovej nejistej :-) Ted uz nema problem pri presedani z Litespeedu ani na Mojo na 180.. ale jsem zvedav jakej bude prechod na silnicku :-DDD
Tvrdej, hodně tvrdej. :)
to zni lakave, snad pristi rok potvrdim
Budeš si musieť ostré a pomalšie zákruty nadchádzať ako z autobusom. Pretože okrem výhod pri rýchlych a prudkých zjazdoch má položený uhol aj takéto nevýhody. Hlavne u XC jazdenia. Viac položený hlavový uhol predlžuje aj rozvor kolies a teda aj dåžku celého bajku.
Problém v prudkých točkách bývá v 90% v technice jezdce.
No ale když k té špatné technice ti to ještě padá na bok v malé rychlosti, tak to není zrovna optimální.
no ale pak mas porad problem v technice… chybi vyrazne stabilita.. doporucuju natrenovat trackstand na obe strany a mas po hodne problemech se stabilitou v malych rychlostech nebo i v nulovych rychlostech…
Asi delam neco spatne, protoze stabilitu kdovijakou nemam a stejne mi bike s hlavovym uhlem 65.9 nikam nepada… ono to bude taky tim ze hlavovymu uhlu musi odpovidat kokpit.
Ty to totiž kazíš tím, že nejezdíš pomalu.
ve srovnani s dost lidma tady jezdim pomalu, ale nejezdim moc dokopce, resp vyjezd je pro me nutne zlo, proto mi nevadi predkopnuta vidlice :)
Tak ale evidentně na tom nebudeš tak špatně abys musel řešit, že se ti kolo v zatáčce zavírá, když v ní skoro stojíš a do kopce meleš nohama a kličkuješ ze strany na stranu…
To je jednoduchy, protoze takovej kopec kde by me to vyrazne vadilo uz s rezervou nevyjedu :)
A ruku na srdce, technicky vyjezdy nevyhledavam (i kdyz spis kvuli fyzicce, proste se brutalne rychle po kousku unavim)
Jasně, to tvrď někomu, kdo s tebou nejezdil :-)
mas velmi zkreslene meritka :)
je to možné, ale nie vhodné, aby mal XC bajk uhol rovnaký ako enduro. to predsa nedáva zmysel. xc rýchlosti a terén je úplne iný ako trasy pre enduro. a o tom hovorím ;)
Nevím co to je za trať, ale viděl jsme pár fotek z XC trati, kde jsou takové docela velké schody z klád a kamenná pole a to už byl terén docela výživný a v podstatě možná i náročnější než jezdí většina průměrných cyklistů.
Jsem si jistý, že tohle by v té rychlosti většina průměrných jezdů nezvládla ani kdyby to kolo mělo vidlici 85st.
Hmm, odkaz přímo na čas nevyšel, takže „přetočit“ na 4:10
Takovou mrchu mám kousek od baráku a zatím jsem ji nedal možná je užší a ještě víc zavřená, mám strach že padnu že straně dolů. Teď dyz je tam mokrý bukovy listí tak jsem úplně marnej. :(
Takovou mrchu mám kousek od baráku a zatím jsem ji nedal možná je užší a ještě víc zavřená, mám strach že padnu že straně dolů. Teď dyz je tam mokrý bukovy listí tak jsem úplně marnej. :(
Takovou mrchu mám kousek od baráku a zatím jsem ji nedal možná je užší a ještě víc zavřená, mám strach že padnu že straně dolů. Teď dyz je tam mokrý bukovy listí tak jsem úplně marnej. :(
Takovou mrchu mám kousek od baráku a zatím jsem ji nedal možná je užší a ještě víc zavřená, mám strach že padnu že straně dolů. Teď dyz je tam mokrý bukovy listí tak jsem úplně marnej. :(
Aspon jednu z tych 4 mrch musis dat. ;-)
Zase co víc si přát, takový testovací polygon jen tak jinde nenajde :-)
Podle me když das tu prvni, ty dalsi uz půjdou samy
Je to spis o tom poslat to rychlejc a nebat se to dobre zlomit.. pak to podle me jedo samo… nemam s tim problem
Co? No vůbec nic… 10 minut si budeš zvykat, pak ti to bude jedno.
Tak ono to chce také vztahovat k velikosti zdvihu a i průběhu zdvihu.
Je pak sakra rozdíl jak moc naroste sag v prudším sjezdu na vidlici a tím se zvětší hlavový úhel.
A pak také co kdo jezdí. Pokud cíleně jezdím raději mírnější sjezdy (vždy mi přišlo škoda rychle naklesat pracně nastoupané metry), tak je to něco jiného než když někdo brousí v horách jeden prudký sjezd za druhým.
Nevím, jezdím jak prudké sjezdy (ale zase ne moc, protože na to už nemám morál), ale taky mírnější a jak jsem si na tu stabilitu zvykl, tak mi sedí všude. V mírnějším sjezdu zase využiješ jiné vlastnosti té položené vidlice než v prudkém, takže celkově delší rozvor dává víc jistoty a kolo se nechová zbrkle a když náhodou uděláš nějakou chybu tak ti víc odpustí.
Dokopce s tím problém nemám, tam bych IMHO nepoznal rozdíl jestli bych měl na totožném rámu 70 nebo 66st, dokopce je to nakonec většinou vše jen o síle a výdrži, protože jak se na tom začneš motat, tak slítneš z čehokoliv.
Dovolil bych si nesouhlasit: když kličkuješ ve výjezdu na pádové rychlosti, tak přední kolo s delší stopou ztrácí lehce kontakt a zvedá se při přechodu levá-pravá .
No a smě u té síly a vydrže.
Já jsem radši potrenoval než furt skuhrat.
Presne, minule jsem za to dostal vynadano kdyz jsem rikal ze rozdil 1 stupen povazuju za brutalni :D
No on je rozdil kde se ten 1° bere ;-) neco jinyho je 67–68 a 62–63 …
A co teprve 10° x 11° a 11° x 12°…
Otázka zakladateľa vlákna mala asi znieť takto: Prečo výrobcovia na niektorých bajkoch používajú hl.uhol 69° a na iných 66,5°?
A nebo 71° jako na mým :)
Tak na tom sa u vôbec nebude dať jazdiť :) V Peci pod Snežkou si určite všetko behal ;)
No otázku jsem položil přesně tak, jak jsem chtěl :) Vybírám totiž nového bajka a chtěl jsem jít do Spectrala nebo Fritzze, prostě do většího zdvihu, ale zároveň jsem chtěl, aby bajk byl hodně točivý pro technické pasáže. Musím si přiznat, že v jízdě dole kopcom zase tolik času nestrávím jako hore kopcom nebo na +/- rovině. A proto jsem našel „kočkopsa“ http://www.haibike.de/…,detail.html kterého jsem vyzkoušel a je krásně točivý, ale chápu, že při sjezdech to bude asi náročnější na udržení stability. Ještě asi zkusím projet nějaké enduro či trailbike s menším hl. úhlem, ale nevím jestli se mi to podaří. Jaký máte názor na uvedený Haibike a jeho geo? Dá se do toho jít za cenu 45 tisíc?
Nevim kolik udělaj 27,5 kola s úhlama. Ale já bych to nechtěl ani náhodou, kolo na 150 má mít tak 67 stupňů.
tenhle bike ma kamos, vezl jsem se – jede uplne v pohode, je to zivy, obratny, do kopce slusne splha, z kopce je relativne klidny, da se s tim sypat dolu slusne, odlepit od zeme to taky muzes, je to docela robustni… Neni to enduro, spis robustni trailbike, zadnej tank. Paradne se s tim daji jezdit technicky pasaze a rozbity trailiky, rozsekany prudky rychly sjezdy jsou lehounce min stabilni, ale me se s tim jezdilo fakt pekne a limit jsem rozhodne byl ja, ne kolo…Me se libi…Jizdnim projevem mi to prislo podobne jako muj stump 07
Díky za popis. A jaký jsi měl pocit z tlumiče a z brzd? Ty brzdy mně přišly hodně divné, navíc přední byla slyšet na kilometr daleko. A jak se ti zdála teleskop. sedlovka a její funkčnost, nevydávala při jízdě nějaké zvuky? :)
Koupil testaka ktery potreboval naslednou udrzbu – sedlovka byla funkcni bez zvuku (zacla mu ale zajizdet po par vyjizdkach -udajne bezny problem s kronologem),
brzdy mi prisli v pohode ve srovnani s myma elixirama 7, tiche ostre a dobre davkovatelne,
podvozek zehli paradne hore i dole kopcom, pritom to docela jelo na 14,5 kg kolo…rozhodne jsou kola, ktera budou rychlejsi diky zadni stavbe, ale tohle mi prislo dobry v pomeru aktivita stavby a toho jak jde za pedalem. Libila se mi hlavne obratnost…
Jizdnim projevem mi to prislo podobne jako muj stump 07
A to je právě podle mě špatně :-)
Ale jako těžké XC by to nemuselo být špatné, takže pokud někdo bude chtít kolo, které pojede pomalu dokopce i z kopce, tak bych ho vzal.
:D
Já nevím, co se ti furt nezdá, je to 650b, takže je těžší, co jsem se díval na jiné bajky, tak některé mají stejnou váhu při zdvihu 120 a jsou za stejné peníze, třeba Scott. Teď se dívám, že můj Ghost vážil papírově úplně stejně a to byl 26 a zdvih 120, takže mně to ani tak nepřijde. I když je fakt, že nějaký rozdíl tam asi je, ale to bude těma kolama a gumama… Hoď sem kdyžtak odkaz na srovnatelné kolo (zdvih/osazení/cena), které bude lehčí, na žádné jsem zatím nenarazil.
Jenže tady nejde o váhu jako takovou.
Tenhle zdvih, zvláště na středních kolech už není na XC. Pokud bych chtěl akceptovat tu váhu a chtěl s sebou tahat tolik zdvihu, tak je mi už dopředu jasné, že to nebude XC raketa. Pak ale moc nechápu, proč by to mělo mít geo jako XC, protože od takového kola bych očekával hlavně oporu a stabilitu ve sjezdu – což mi kolo s tímhle úhlem a rozvorem nenabídne.
Takže tohle se mi furt nezdá.
Možná máš pravdu, ale to nezjistím, dokud to nezkusím :) Já si myslím, že u enduro nebo AM bajku bych nevyužil jeho potenciál (možná nevyužiju plný potenciál ani tohoto), ale tak nějak mi to přijde jako vhodný kompromis a taky se mi nechce čekat do jara na nové Canyony, Cuby nebo Supy… Jinak rozvor to má větší než třeba Spectral.
kdyz me do kopce prijde, ze je vsechno o nohach…imho zase takovy rozdil samotny kolo neudela – projel jsem ruzne typy kol a staveb a jediny co jede bez namahy vpred je motorka, jinak je to o natocenych km v nohach…
Z kopce mi to prislo dobry na takovy ty utazeny pesinky mezi stromama, koreny a technicky jezdeni…In4mator psal ze chce jezdit stejne do kopce, z kopce a po rovine, coz mi prijde jako definice pro trailbike, ne pro enduro ci dh…V tom mi ten projev prisel prave dobry, podobne jako stump – hravy, obratny, letet dolu se na tom da taky docela svizne, stavba i vidle jsou pekne aktivni a zehli…
asi znas spoustu lepsich kol, ja ale o moc jinych za 45 nevim…
Tak, tak, rád kličkuju mezi stromy :) Samozřejmě na to by stačil nějaký XC bajk, ale zároveň chci zkusit něco agresivnějšího a tento Haibike je dost robustní. Taky se mi líbí možnost snížení zdvihu na 120, což se může při jízdě do kopce hodit. Myslím, že jestli existuje kategorie trailbike, tak toto kolo by bylo jejím typickým představitelem. Ale nechci rozpoutat nějaký flame, můžu se mýlit…
Nj, k tomu se ale dost hodi i agresivni geo. Me se zda ten hai extremne priserny …
Vypada to jako XC AMko, pro XCckare to bude dobry.
A toho Spectrla jsi zavrhl?
Spectral vypadá hodně dobře, ale je o desítku dražší, nemůžu ho vyzkoušet a stejně bude až v březnu.